Ha a két vezérlő egyforma lenne, akkor igen de mivel a második vezérlő gondolom nem ugyanolyan, így látni kellene.
Motort és a vezérlőt itt vettem: http://tech-mobile.hu/termekek-alkatresz.htm
Kizárólag csak teljesen egyforma akksikat lehet összekötni!!!
Nem lehet 3db-hoz még 4-et párhuzamosan kötni!!!!!!!!!!!
Vagy 2×3db vagy 2×4db.
Ha 4db-ot akarsz használni, akkor a 4. akkut úgy kell bekötni, hogy csak a vezérlő kapjon 48V-ot, különben az izzók gyorsan kiégnek és a visszajelző műszerek is kiakadnak.
Így értettem én is, ezért válaszoltam, hogy semmiképp ne kösd a 4 akksit a másik 3-mal párhuzamosan. Választhatsz: 3 sorba kötött akksit használsz egyszerre, vagy 4-et. 36 V vagy 48 V. Vagy tüzijáték :-)
Pontossabban fogallmazva van a gyári három sorba kötött akksi 36v12Ao, és ehez kötnék négy darab sorba kötött akksikat 48v12Ao ha igy jó akkor csak 6voltal lesz magassabb a fesz? természetesen a gyári akksikat használnám 12v12Ao sakat.
Ha a jelenlegi három akksihoz párhuzamosan kötök négy akksit Ne tedd!!! A négy aksit max. a jelenlegi 3 helyett teheted be, akkor kapsz többlet feszültséget. (Feltételezem, egyforma akkumulátorokról van szó.)
Szevasz bocsi ,hogy nem válaszoltam de mwghalt a gépem. A gázkar vezetékeit ugyanugy kell mindkét vezérlőbe bekötni? Érdeklődnék, hogy az akksit és a motort hol lehet beszerezni, mert a "szakszervíz" nincs a helyzet magaslatán. Nekem elég vollna egy 300 watt körüli motor meg három akksi, vagy négy. Ha a jelenlegi három akksihoz párhuzamosan kötök négy akksit akkor sz elméletileg csak 6volt töbletet jelent?
Ok, bocs, nem akartam durvának tünni, viszont innen az ismereteidről pár sor alapján nem nagyon lehet képet alkotni.. :)
Ahogy elnézem, vszleg többet tudsz a témában, mint én - a lelkes amatőr (aki azért már "néhány" dologra rájött, de nem tanulta hivatalosan sehol :)
Amint lesznek mérési vagy egyéb eredményeim, természetesen azonnal válaszolok a kérdéseidre, de egyelőre a moci (idő hiányában) így fog egy keveset futni, ahogy most van...
Nagyjából tisztába vagyok a különböző villanymotor típusokkal és a lehetséges vezérléseikkel három szakmám, végzetségem van, ami kapcsolódik hozzájuk. Igaz már csak azt tudom, ami 10-15 év távlatából még meg maradt. Ezek a motorok és vezérlések speciálisak, egyedi megoldásokat is tartalmaznak, hol azért mert minél olcsóbban akarnak még épphogy működő szerkezetet gyártani /ez jellemző az én mocimra/ vagy azért mert némi igényességgel próbálnak jobb terméket előállítani /messziről a tied ilyennek tűnik/. Jó pár gépet láttam már amiknél olyan műszaki megoldások voltak, amik a tankönyvek szerint elméletben nem működnek, de a gyakorlatban mégis használják.
Ezért kérdeztem részleteket a motorodról, köszönöm hogy válaszoltál rájuk.
Kénytelen variálni a frekit, ha ilyen motornál korrekt fordulatszám-szabályozást akar végezni. A gázkar gyakorlatilag a 3 fázis betápjának frekvenciáját szabályozza. (Keress rá aszinkron motorok hajtására, pár ábra többet mond, mint 1000 sor... :)
Még az lenne a kérdésem, hogy esetleg a fordulatszámot is szabályozza a frekvencia változtatásával vagy csak fesz. és teljesítmény szabályozása van?
Mekkora a frekvencia?
Nos, nálam 3+3 vezeték megy be két oldalról (a nagyáramú tekercsek végei), valamint van "pár" vékony tyúkbelem, ami az egyik oldalon a betáppal együtt megy be, mint a motor belső érzékelőinek (valószínűleg hall-szenzor és hőmérséklet, még nem mértem ki) csatlakozásai.
A másfeles kábelek cseréje egyre inkább érik (izléstelen kissé 20A-eket átzavarni rajta), tehát valószínű, hogy motor-nyitás lesz belőle. Ha bontom, akkor fotózom is.. :) Erre viszont várni kell, mert időm nem túl sok, a gép meg még eléggé friss nálam... :)
A 4 csatornás Tektronixot (oszcilloszkóp) ráeresztettem a vezérlés kimenetére, hát mit ne mondjak, éééééééééééééérdekes...
Ott kezdi, hogy a 3 tekercset természetesen 120 fokos fázistolással viszi, de trapéz jellel. A trapézt (ami szerintem eredetileg szinusznak indult) PWM-technikával hozzák össze mondván, hogy a motor tekercse majd úgyis integrálja. Sz'al nem egyszerű, volna is benne hol javítani (pl.: tekercsek teljes hídban történő hajtása, mocihoz igazított vezérlés, stb.), bár így is eléggé meggyőző - a néhol alacsony nyomatékot leszámítva.
Talán nem véletlen, hogy a vezérlés belül egy PIC-szerű mikrovezérlővel kezdődik.. :)
Azt hiszem, ha sok időm lesz, már csak a téma szépsége miatt is csinálok neki egy új, a motorhoz hangolt vezérlést (addig meg megy a mostanival:)
Én úgy kötöttem be az új motort és vezérlőt hogy a gyári gázkar egyszerre vezérli mindkét elektronikát és motort. Kapcsolókkal könnyen megoldható bármelyik motor vezérlőn keresztüli kikapcsolása. Még nem építettem bele ilyen kapcsolót de valószínűleg fogok mert akkor lehet érzékelni hogy melyik motor mekkora teljesítményt ad.
A gyári vezérlő a motor terhelt állapotában biztos, hogy tönkremenne, ha rákötöd az új motort is. Viszont az új dc motor működhet vezérlő nélkül is jelfogóval és kapcsolóval. /relé min 20A de inkább a duplája legyen/
Viszont, ha álló helyzetben kapcsolod a motorra a fesz akkor közel zárlati áram lesz és a motor tönkremehet.
Az én hub motorom vezérlése, úgy látszik sokkal egyszerűbb felépítésű. Csak két vezeték megy a motorba. Szétszedtem, belül az állórész /ami normál villanymotornál a forgórész lenne/ csak többpólusú mágnesekből áll, ha jól emlékszem 5 pár. A forgórész szénkefés és sík kommutátor van benne rengeteg cellával. Ez vígan működik sima DC fesz.-ről is. Ennek ellenére négyszög kitöltési tényezőjű lüktető egyent kap, de csak a teljesítményszabályozás miatt.
ezek a képek nem az enyémről készültek de belül ugyanilyen
A tied belül esetleg ilyen?
Ha tudsz róla képet meg pontos infókat, nagyon kiváncsi vagyok rájuk.
Jó igaz nem vagyok egy elektró zseni. 12 amperorás az akkupakk ez igy igaz, bocs. Aképek alapján tényleg nem túl nagy meló. Adc motor állandóan működik vagy ha kell csak akkor müködik? Szerinted ha elöször a motort veszem meg és építem be a vezérlő azt még elbírná, vagy muszáj eggyütt beszerezni és beszerelni? Egyébként jól néz ki a mocika, én is tervezgetem a csinosítást.
...lenne, ha nem háromfázisú aszinkron motorról lenne szó, amely a szimpla DC-t valahogy nem nagyon szereti úgy magában... :)
Itt az elektronika a következők miatt nem itkatható ki: - a 3 tekercs eltolt fázisú vezérlése miatt (lásd: "nagy" 3 fázisú motorok hajtását, az egyes tápvezetékek egymáshoz viszonyított fázisát [120 fok], stb.) - a fordulatszám frekvenciafüggését, mint sebességszabályozási módot (lásd: frekvenciaváltók címszó alatt ipari vezéléseknél)
A hosszú távú megoldás egy új vezérlő lesz (mondjuk PIC16F... alapokon), de egyelőre ez is megteszi...
Most nem tudom hogy az elektromosság alapjaival mennyire vagy tisztában.
Ha egy akkumulátor /12V/ 4Ah kapacitású és sorba van kötve belőle 3db akkor csak a feszültség növekszik 3×12V , a kapacitása nem lesz több, marad továbbra is 4Ah.
Ahhoz hogy az 12Ah legyen 3×3db 4Ah akku kell, azaz 9db.
Nem értem, most neked 9db van ?
Vagy csak 3db, mert akkor az 4Ah esetén kb. csak 10km megtételéhez elegendő.
A 4Ah-át az akkumulátoron olvastad?
-A motor még így is csak langyos. Az izzók és a visszajelző műszerek nem szeretik a túlfeszt.
A plusz akksit közvetlenül a vezérlő elé kötöttem. Próbáltam utána is de akkor a motor állandóan forgott 12v-al még gyújtás nélkül is. Az sem mindegy hogy a + vagy - ágba van kötve mert nem minden funkció működött. Én is aggódtam a túlfesz miatt de semmilyen hibát vagy melegedést nem tapasztaltam. Már több 100KM-t üzemelt így.
-Vettem külön töltőt a plusz akkuhoz. 1500Ft. Külön töltöm a gyári 3db-ot és külön a 4.-et.
-Én 1 hétig gondolkodtam aztán fél nap alatt megcsináltam.
-Nekem gyárilag 12Ah volt benne. Nemrég raktam bele még egy garnitúra akksit párhuzamosan kötve. Most így 24Ah-val bír 30-35 Km-t teljes gázzal. Ha kíméletesen megy az ember akkor a dupláját is bírja főleg ha nem én hanem az 50 kg-os párom ül rajta.
Ha a tied csak 4Ah akkor nemcsak hamar lemerül, hanem eleve nem tud leadni annyi áramot ami a tuninghoz kell.
A plusz motorhoz már komolyabb vezetékek kellenek. Nekem a 2.5mm2-es is melegszik.
Árak felfele kerekítve:
akku 12Ah 3600/db
töltő 1.2A 12V 1500Ft
motor 500W 19000Ft
vezérlő 36V 40A 7000Ft
biciklilánc 600Ft
lánckerék 54 fog 1000Ft
lánckerék 9 fog 500Ft
A motor beépítésben csak akkor tudok segíteni ha a tied is pontosan ez a típus.
Nem lenne egyszerübb egy jelfogóval és egy kapcsolóval az egész vezérlőt kiiktatni?! Persze a kapcsolót csak az után szabad megnyomni ha már a szerkezet mozgásban van. Álló helyzetben a motoron túl nagy áram folyna.
A belső áramkorlát átverésére. Nálam ez úgy néz ki, hogy egy 14mm hosszú 1.5mm keresztmetszetű söntön át kapja gyárilag a GND-t az összes fet, és az "okos" elektronika az ezen a dróton eső fesz-ből számol. (kedves, hogy teljes terhelésnél párszáz milivolt esik itt... mennyi eshet a szintén másfeles vezetékeken? :). A fet-ek elbírják a nagyobb áramot, úgy néztem, úgyhogy ott remélhetőleg nem lesz gond.
Nálam most egy ellenállás-osztó van beiktatva az áramfigyelés vezetékébe (nem a mérősöntbe!), amit egy relével alap esetben kiiktatok. Egy nyomógomb a kormányra, ha szufla kell, azzal behuzatom a relét -> az ellenállás-osztó belép az áramfigyelésbe, és egyből többet enged nyomatékban a kínai csoda. (relé címszó alatt DIL-tokos 12V-os nyákba ültethető cuccot értek, áramfelvétele elenyésző, ráadádul csak akkor megy, ha több szufla szükséges.)
Persze mindehez az kell, hogy a teljesítmény-rész bírja a nagyobb áramot, különben hangos csattanás és amper-szag kíséretében szenderül jobblétre a vezérlés...
A gyári vezérlődben lévő "átkötés" eco-mód kapcsolóként nagyon jó szolgálatot tehet, lásd lentebb... esetleg érdemes lenne kihasználni, akár a teljesítmény-rész átépítésével, pár fettel 40A-re történő megfejelésével is.
Szia tibi vagyok. Nekem is van egy ijen jó kis mocim, és tényleg nem egy gyorsulás bajnok. Volna néhány kérdésem a tuningal kapcsolatban. A plussz akksi nem jelent gondot a motornak,meg a világításnak? A gyári töltő igy is fullra tölti a négy akkut? A plussz motor beépítése nagy meló? Az akksikat ki kell e cserélni nagyobb amper órásra a mostani négy ampereseket? A táv amit így meg lehet tenni ezzel nem nagyon változik? A gyári vezetékek birják a nagyobb áramot? Bocsi a sok kérdésért de tényleg egy kis kakaó nem árt a gépnek. Az átalakítás kb. mennyit kostál? (akku, dc motor) Nagyon érdekel a dolog, mert megérdemel egy kis extra "lóerőt", ha már robogó kinézete van. Ha tudsz kuldenél leírást, hogy te miként csináltad. előre is köszi.
Két db. vezérlőm van de egyik sem ilyen. A gyári 36V 15A. a kínai címkén tollal ráírva.
A másik, amit én építettem be 36V 40A!!! A gyárinak van erősebb és gyengébb beállítása. Egy átkötéssel lehet /gondolom a csúcsáramokat korlátozni/ állítani.
Nézd meg már nekem légyszives a vezérlőjének típusát... Ha minden igaz, az ülés alatt van egy ezüst színű dobozban, rajta mindenféle kínai krix-krax, meg itt-ott olvasható angol felirat... Valami ilyesminek kellene lennie.. :) Ha hasonló a cucc (a belseje is), akkor talán van 5letem a nyomaték fokozására (azért nem biztos, mert még tesztelem a saját megoldásomat)
Sziasztok!
Kb. 2 honapja vettem egy e-biciklit. Robogó kinézetű. Pugoying pb-019.
Elsőre nagy csalódás volt, mert a 95 kg-ommal alig tudott elindulni.
Emelkedőn, ha nem volt lendülete csak a tologatás maradt.
Ezek után adott volt, hogy muszáj tuningolni a motort.
A gyári adatokból nem derült ki hogy valójában hány wattos a hub motorja.
Csak annyi volt a leírásban hogy 180 és 350 watt között van.
Végül magán a motoron találtam egy feliratot: 36V max300W.
Első gondolatom az volt hogy akkor adjunk neki 48V-ot.
Ezt könnyű volt megoldani, mert az akku pakkba eleve négy akksinak volt hely, a negyedik helyén nikecell volt.
Így 48v-ról a végsebesség jelentősen megnőtt 23km/h-ról 33-ra, ez már száguldásnak tűnt a 23max hoz képest. Azonban továbbra is nagyon lassan gyorsult és emelkedőkön nem lehetett elindulni.
Ezek után jött a gondolat, hogy rakok motort az első kerékbe is.
Körbenéztem a motor után de csak meglehetősen drágákat találtam, és a fékezést is nehézkes lett volna megoldani. Végül egy lánckerekes DC motort vettem amit a pedál tengely helyére építettem be. Ez a motor 36V 500W-os és szintén 48v-rol használom. Most összesen kb. 1500W-os az e-biciklim.
Kifejezetten jól gyorsul még emelkedőn is, a végsebesség egyenes úton 47km/h
De ez is csak az áttétel miatt nem több, különböző lánckerekekkel lehet játszani a nyomaték és a végsebesség között.
Ha teljesen töltöttek az akksik akkor régebbi segédmotorosokkal is tudom tartani a tempót.
Ha valakit érdekelnek részletek, szívesen válaszolok.
Magam is koptatok pár hete egy robogó-kerékpár hibridet. Kerékpár, mert "csak" 300W-os a motor névleges teljesítménye, robogó, mert lespórolták róla a kínaiak a pedált.. :)) Még elég fiatal nálam a gép, de az eddigi tapasztalataim jórészt pozitívak, bár van pár negatívum is.
Tipus: TDR033 (a "nagy" tornádó, egyébként kínai. A gyártó honlapja itt ) Motor: 300W névleges (jóval több, de az elektronika lekorlátozza) Akku: 48V 20Ah
Az utat hazafelé saját "lábán" tette meg nyakában a mázsámmal: 18km max. teljesítménymódban. Az eredmény: akku 1/3-a "elfogyott". 2-3 óra töltés után (amely nem töltötte fel teljesen a "tankot") egy másik, 12Km-es út végén a kis műszer szerint az akksi 2/3-on. Egyelőre a fentiek, valamit néhány rövidebb teszt-út tapasztalatai alapján 45-50km-t elmegy egy feltöltéssel max. teljesítménnyel.
Sík úton, vagy nagyon enyhe emelkedőn viszonylag könnyen felveszi a 40km/h környéki utazósebességét (pozitívum), de a meredekebb emelkedőket nem szereti sajnos: nagyon gyorsan veszti a sebességet, következésképp nagy emelkedőre nem megyünk. :)
Kicsit kellemetlen, de hozzá lehet szokni, hogy nagyon le van korlátozva a motor indító nyomatéka, így "határozottan" indulni vele esélytelen, főleg emelkedőn. A motor bírná, de az ülés alatti kis "okos" kínai elektronika közbeszól. Persze az elektronikáról rajz sehol... (egzotikus tipusjele: WZKA4820 )
Pozitívum (az elektronika javára) az eco üzemmód. Visszaveszi a gép teljesítményét kb. 2/3-ra, ami "ráérős" araszolgatáshoz, 20-25km/h sebességhez kellemesen elektronkímélő tud lenni. Kicsit bosszantó, hogy az elektronika tudja a 10-15km/h környéki "szupertakarékos" módot is, de ezt valami miatt nem vezetékelték ki egy kapcsolóhoz a kormányra, a drótok csatlakozói símán ott fityegtek az ülés alatt.
Egyébként ha már vezetékek... Látszik, hogy költségtakarékos tömeggyártás, mert amit lehetett, azt megspóroltak, így a kellemesen vastag vezetékeket is a nagyáramú részeken. Nem tartom valószínűnek, hogy 6-8-10A áram szeret 1.5 négyzetmiliméteres dróton közlekedni még akkor sem, ha lüktető egyenfesz (PWM). Ez a hozzáállás sok helyen megmutatkozik: lifegő illesztések, túlhúzott lemezcsavarok, stb., melyeket mind a tulajnak "kell" rendbetenni.
Szóval összességében olyan, mint a normálisabb kínai cuccok: jó alapok kis hanyagsággal elszúrva, tehát ha az ember szán rá időt, akkor "rendesen összerakva" használható végeredményt kap. :)