Igazad van, valóban lehet, hogy nem a max. sebességhez tartozik a max. teljesítmény.
Megnéztem a linket, de nem lettem sokkal okosabb. Mondjuk az valóban látszik, hogy nagy áramoknál nem tudja leadni a teljes kapacitást, kérdés, hogy a Ni-xx akkuknál ez hogy van.
Ezek már reális adatoknak látszanak. A tuning előtt ezeket a paramétereket hozta a motorom.
A max 300W-ot csak indulásnál adja le a hub motor (sima DC is így viselkedik), ha emelkedik a fordulat, akkor csökken az áram és a nyomaték. A katalógusba azt írták, hogy 180-300W, tehát végsebességnél (26Km/h) csak 180W a motor leadott teljesítménye. Az utólag beépített motorom akkor adja le az 500W-ot amikor a hub a 180-at. Aztán még ez megfejelve 36V helyet 48V-al. Ezt tippeltem 1500W-ra.
Nagy örömömre neked is ez jött ki. Az áramfelvételt nem tudtam még lemérni mert kellene hozzá egy 100A-es sőnt. Mindenesetre az biztos hogy indulásnál emelkedőn a 40A (2×20A) biztositék elpukkan. Most csak egy vékonyabb vezeték van a helyén.
Az MTB-om kb. 12 éves, schwinn, shimano váltó és fék szintén.
Ez persze csak kettőnk mérései alapján számolt érték, nyilván mindegyik kategóriában vannak rosszabb és jobb bringák is. Az enyém egy full Shimano 600-al szerelt országúti gép, kb. 15 éve ez volt az átlagember számára elérhető csúcs.
Na kiszámoltam az ebringát. Közben észrevettem hogy az én bringám számításánál hibáztam, így kicsit módosultak az eredmények. Nem tudok ide táblázatot szerkeszteni, ezért simán egymás mellé írom az eredményeket. Úgy jön, hogy
sebesség - szükséges bringa teljesítmény - szükséges ebicikli teljesítmény
20km/h - 57W - 96W
25km/h - 110W - 188W
30km/h - 190W - 325W
40km/h - 450W - 770W
50km/h - 880W - 1500W
A számításoknál egyszerűsítettem, így ezek persze nem abszolút pontos eredmények, de mivel eléggé egybe csengenek a gyárilag megadott adatokkal, gondolom elfogadhatjuk. ( A velox.hu -n a 240W-os motorral szerelt bringára 25km/h körüli sebességet adnak meg. ) Kiszámolom még a monti hasonló adatait is. Mindenesetre jól látszik, hogy a súrlódást és a légellenállást csökkenteni nem hátrány. :-)
Már rajzolgatok / számolgatok, de rögtön egy kis gondolatébresztő !
Én a bicajjal kb. ugyanúgy 12 sec alatt lassulok le 35-ről 25-re, DE ! Az ebringával ugyanakkora idő alatt te 1.7x akkora mozgási energiát veszítesz ! Na számolgatok tovább.
"Tegnap azon gondolkodtam, hogy mi a jobb megoldás.
1 - a motor feszültségével azonos feszültségű akkupakkot használok, és a kapacitás bővítését párhuzamosan kapcsolt akksikkal oldom meg.
2 - az akksipakk feszültségét növelem, mondjuk a motor feszültségének a duplájára, simán sorba kapcsolva az akksikat, és gondosan ügyelek rá, hogy a vezérlésnél a kitöltési tényező semmiképpen nem mehessen 50% fölé."
Én mindenkép az első verziót választanám.
A következők miatt: DC motornál a forgatónyomaték egyenes arányban áll az áramerősséggel. Tehát hogy legyen ereje, muszáj átküldeni rajta a névleges áramerősséget.
A feszültség a fordulatszámmal áll szintén egyenes arányban.
A célod gondolom, az hogy az akkumulátoron átfolyó áramot csökkentsd és a motor nyomatékát ne veszitsd el, ezért a két párhuzamos garnitúra jobb választás.
Egy kis számolgatni való.
Próbáltam pontosan mérni, de nem igazán lehetett. Mindig más jött ki.
Ezek átlag értékek, többszöri oda-vissza mérésből.
E-bicikli (motor):
45-40 4s
40-35 6s
35-30 5.9s
30-25 6.1s
25-20 7.2s
20-10 16.8
Lemértem a súlyát is 76+93Kg
MTB (elvileg jobb minőségű):
25-20 8.7s
20-15 8,9s
Tömeg: 15,8+93Kg
Talán tudok segíteni, bár nem roller, hanem "kerékpár"...
Pontos mérésekkel most nem tudok szolgálni, mivel elszállt a gázkarom, és a kedves budapesti viszonteladó úgy néz ki, hogy (finoman szólva) "magasrol tesz" a garanciális kötelezettségére.
Ami viszont már biztos egy régebbi méréssorozatból:
- áramhatárolás van, pont a nagy induló áramok (0-ról gyorsítás) kordában tartása miatt. Nálam 16A körül kezd visszaszabályozni, 22A körül tiltani. Ez a 22A-es tiltás menetette meg a vezérlőt akkor, amikor a trehány kínai szerelés miatt összejött egy szép zárlatom egy esti utazás alatt.
- menet közben az áramkorlát csak nagyobb emelkedőknél szólal meg, egyébként sík úton, 35km/h sebesség környékén 7-10A mellett vígan "robogok". (A nagy szórás oka a "sík" út - nem egészen sík volt, ahol mértem)
A 25 km/h-hoz 83W adódott, miközben a bolti gépek ezt 250W körül tudják. Erre írtam, hogy nagy különbségnek tűnik.
Nem tudom, hogy egy ilyen gyári rollerben a motor 25km/h-nál a maximális teljesítményén jár-e. Nem hiszem, szerintem ott már több minden határolhatja a teljesítményt, pl. az akkuk le bírják-e adni a szükséges áramot, a szabályozón átmegy-e. Én úgy gondolom hogy a nagy teljesítményre inkább gyorsításnál van szükség. Nincsen elektromos rollerem, de ha valakinek van, és van egy jó multimétere akkor végezhetne pár mérést, és azonnal kiderülnének ezek a dolgok.
De örömmel venném ha valaki megmérné egy ilyen rollernél hogy mennyi idő alatt lassul 25-ről 20-ra ( persze jó lenne ha a sebességmérője hiteles lenne ). Ha Isan is elvégzi a két mérést, akkor már biztosan tisztábban látunk.
Mondjuk ha a 8Ah-s NiCd akksit veszem, azt nem csak 1C-vel terhelhetem, hanem sokkal többel. Az ólom akksit elsőre mindeféleképpen elvetettem, szerintem nem erre való. Nézd meg :
Úgy gondolom elméletileg megoldható a DC/DC konverterrel, gyakorlatban viszont biztos hogy sok gond lenne vele. Inkább valami olyasmire gondolnék, hogy jelentősen nagyobb feszültségre kellene tölteni a kondikat mint a motor feszültsége, és a nagyobb feszültségből csinálni a kisebbet. Ezen el kellene gondolkodni, meg utánanézni hogy más hogyan csinálja. :-)
Az biztos hogy a Fet-eket jobban terhelné ha lenne pufferkondi, hisz látszólag kisebb lenne a telep belső ellenállása, de lehet hogy ez jótékony hatással lehetne a nyomatékra, főleg kis fordulatszámon.
Tegnap azon gondolkodtam, hogy mi a jobb megoldás.
1 - a motor feszültségével azonos feszültségű akkupakkot használok, és a kapacitás bővítését párhuzamosan kapcsolt akksikkal oldom meg.
2 - az akksipakk feszültségét növelem, mondjuk a motor feszültségének a duplájára, simán sorba kapcsolva az akksikat, és gondosan ügyelek rá, hogy a vezérlésnél a kitöltési tényező semmiképpen nem mehessen 50% fölé.
Én rádiótávközlésen végeztem, sajnos nem nagyon ehhez a területhez. De kigondoltam egy elrendezést amivel tudnék indikálni. Nyilván egyenletesen terhelni kell a vizsgált motort, ezt egy ventillátor lapáttal fogom megoldani, és akkor már csak fordulatszámot kellene mérni ( mondjuk valami olyasmivel amit a repülő modellezők használnak ) Így össze lehetne hasonlítani a két vezérlés közti különbséget. Mi a véleményed ?
"Nem tudom pontosan milyen gyári gépre gondolsz,..." Amikről itt eddig szó volt. ;) Ami listát írtál teljesítményekről, az az e-motorra vonatkozott, ha jól értettem, tehát erre lehet "rátekerni". A 25 km/h-hoz 83W adódott, miközben a bolti gépek ezt 250W körül tudják. Erre írtam, hogy nagy különbségnek tűnik. Nem az emelkedők, gyorsulás és elvárások miatt említettem, hisz olvastam, mit tervezel. :) Nekem is valami hasonló kell majd, bár nagyobb tömeggel is kibékülnék. A 7,2V-os pack még valóban nem túl drága, bár így az említett 1C-s terheléshez csak 65W adódik. Ez a hatásfokot is számolva nem túl sokat segít (persze a semminél több). Hasonló ólomakkuval sztem 1-2 kg többlet lenne, ez a 80-100 kilós össztömeghez képest nem vészes. Esetleg azt is érdemes bekalkulálni, hogy az olcsó akkuból lehet többet is tartani, így nem kell mindig figyelni a töltöttségre (persze otthoni indulásra gondolok), ill. megfelelő tartóval lehet variálni rövid út és kis tömeg, v. hosszabb táv és nagyobb tömeg közt. Ne érts félre, nem akarlak lebeszélni, kíváncsi vagyok az eredményre.
:-) Azért az hozzátartozik hogy itt most csak tárolt energiáról beszélünk, a megközelítésem nekem sem helyes teljesen. Érdekes lenne kipróbálni egy ilyesmi elrendezést, de mindenféleképpen érdemesnek látszana egy jó nagy kapacitású kondit ( mondjuk pár darab 10000uF-ot, az még olcsó ) párhuzamosan kötni az akksipakkal, valószínűleg érezhető pozitív hatása lenne.
Akkor azonos képletet használunk csak máshogy. :-) Egy 36V-ra töltött 15 Farádos kondi Q=C*U vagyis 540 coulomb töltést tárol. Mivel Q=I*t , így t=Q/I, tehát ha a moci 8.33 A-t fogyaszt, akkor t=64.8 sec. Persze feltételezve hogy a tárolt energia teljes egészében a hajtásra jut, ami persze nem igaz, de azért több az mint 1.8 sec.
Utána számoltam. Nekem 36V 300W 15F-ra 1.8 másodperc jött ki 30s helyett.
/ pedig ugyanoda jártunk suliba. :-) /
Pusztítani valóban lehet vele, nem is kicsit, de csak 1/1000s-ig
Ez persze nagyban függ a használt motor teljesítményétől. Ha mondjuk egy 300W-os 36V-os hubot használnánk, akkor a 60sec-hez elég lenne egy 15 F körüli csomag ! Számolj csak utána ! 1 F már eléggé pusztító energiát tud tárolni.
"Mert ha csak a versenyre volt kihegyezve, tehát mondjuk 60 sec menetidőre, akkor nem is kell olyan megvalósíthatatlanul brutális kapacitás, 1 farádos kondik pedig kaphatók pl. autohifi boltokban is. De azért persze drága."
1F kondival épp csak megmoccanna a villanymotor itt több 1000 farádról van szó.
Amiről lejjebb írtam az is 5000F felett van.
Az autó hifi kondi egy sokkal drágább és elavultabb szerkezet
Nem tudom pontosan milyen gyári gépre gondolsz, de nyilván egy gyári elektromos bringánál, robogónál elvárt hogy álló helyzetből jól induljon, és vadul kaptasson fel mindenféle emelkedőn. Én meg úgy gondolkodom, hogy elég ha a motor segít a pedálozásban, esetleg néha pihenhetek tekerés közben, így használhatok kisebb akksit és kisebb motort. Láttam azt a műsort, érdekes volt ! Az a gokart nagyon durva. Az utrakapacitásos gép is érdekes, de azt nem mondták meg, hogy mekkora a hatótávolsága. Mert ha csak a versenyre volt kihegyezve, tehát mondjuk 60 sec menetidőre, akkor nem is kell olyan megvalósíthatatlanul brutális kapacitás, 1 farádos kondik pedig kaphatók pl. autohifi boltokban is. De azért persze drága. Viszont úgy gondolom hogy pár farád paralel a zárt ólomakksikkal javíthatná a dinamikáját a gépeknek, mert kigyorsításkor ez tuti le tudná adni a szükséges nagy áramot. ( Már ha a szabályozó bírja :-) ).
Mivel a modell motor 7.2V-os, ezért először egy 6 cellás pakkot csináltatok, ez NiCd-ből 8796 HUF ( 4500mAh GP ), GP NiMh-ból ( 9000mAh ) jelentősen drágább, kb. 22-24 rugó ( akkor inkább dupla számú NiCd-ből kell megcsinálni ), de most nézem hogy van F méretben 8000mAh-s Voltas típusú NiCd, azt hiszem ez lesz a befutó 13218 HUF-ért.
A pedálozás nyomatékának mérése jó ötlet, de nem olyan könnyen megvalósítható. Mert mit mérsz ? A pedálon a nyomóerőt ? Vagy a hajtókaron a hajlítónyomatékot ? Láttam olyan elektromos bringát ami tudta ezt, de nem tudom hogyan oldották meg.
Utána néztem az „ultrakapacitásoknak” (átmenet a kondi és az akku között) hogy lehetne e használni akku helyet a motorhoz.
Jelenleg tized annyi energiát tárolnak /Kg mint az ólom akku.
Viszont azt több napon át tárolják, ez már nekünk elegendő.
A többi tulajdonságuk szuper jó:
- töltési idő 30 másodperc
- 500.000 × tölthetők /nekem 140 évig bírná/
- hatalmas áramokat elvisel
Ha hordunk magunknál vezetéket, egy lasszó mozdulattal bármelyik villanypóznánál feltölthetjük, ingyen. Kb 5-10 kilométerenként. :-)))
Csak a kondi árát nem tudom. De ha ilyen sokáig bírja csak megtérül.
Elméletben nagyon jó gép lesz!
Kezdem belátni, hogy működhet.
Lemérem a montim lassulását is kíváncsiságból. /csak kell vennem elemet a Km-órába/
Meg a motoromét úgy hogy leveszem a DC motor láncát.