Sziasztok!
Van egy 250W -os motorom kompletten (aksi ,töltő szabályzó gázkar,stb..) egy új elektromos rollert vettem, arról let levéve ,hogy elektromos bicajt épitsek .De közben vettem egy robogót.Így már nem aktuális. Ha érdekel valakit eladom 15 e ft-ért.06705139222, merleg1@freemail.hu
Igen ez így oké. De azt még elmondom, hogy a gyári motor+300w motor 36V-ról nem lesz erősseb, mint a gyári motor önmagában, ha 48V-ot kap. A 48V-ra átalakítás sokkal olcsóbb és egyszerűbb főleg hogy megvan a +akku helye az akkupakban.
Ezeken túl a +motorhoz a vázból ki kellet köszörülni egy merevítő felét, és ívesre kellet kalapálni. A lánckerék rögzítéséhez a gyári motort teljesen szét kellet szedni.
A 9 fogú lánckereket, csak 6mm-eset kaptam, ezt kellet 3mm-esre esztergálni.
/nem olyan egyszerű, mint a képeken látszik/
Ha lánchajtást készítesz te is, akkor elbúcsúzhatsz a hangtalan kis motorodtól a kis 9 fogú hangját, /3000ford/perc/ már messziről lehet hallani.
/nekem ez előny, mert korábban a gyalogosok nem álltak félre, most ugranak!/
Ha még egy garnitúra akkut akarsz akkor a gyári dobozt, ki kell dobni és így fér el akár 8db 12Ah akku. De egy új fedlap is kell föléjük, ami kicsit kidomborodik.
A 48v-ra átalakítás ellen csak az szól hogy a motort és a vezérlőt túlterheled.
A vezérlő, ha meghal könnyen javítható vagy akár cserélhető. /pár ezer forint/
A motor már sokkal húzósabb.
Mivel mindkettő csak alig melegszik szerintem nem fognak elromlani.
Rábeszélni nem akarlak semmire! Csak leírtam a véleményem és hogy én miket csináltam.
Mindent csak saját felelősségre csinálj!!!
Még egy dolog, ha erősseb lesz az e-biciklid 300W-nál, akkor az már segédmotor-kerékpárnak minősül és kötelező a bukósisak és talán a biztosítás is.
Az első fék az még csak jó de a hátsó szalagfék. Fogni fog de már kis erőtől nagyon nyikorog vagy inkább vísít , hogy száz méterre is halják , ha megállok. A vezérlőm 36volt 15 amper. Ha a két motort szeretném a gyári gázkarral müködtettni akkor a mindent meg kell duplázni, vagyis ahogy szeretnén, hogy még három akksi, 300 wattos motor, és mégeggy 15amperes vezérlő. Ez így ok? Kapcsolóval a plussz motort csak hegymenetben nomeg gyorsításkor használnám.
Ha a két vezérlő egyforma lenne, akkor igen de mivel a második vezérlő gondolom nem ugyanolyan, így látni kellene.
Motort és a vezérlőt itt vettem: http://tech-mobile.hu/termekek-alkatresz.htm
Kizárólag csak teljesen egyforma akksikat lehet összekötni!!!
Nem lehet 3db-hoz még 4-et párhuzamosan kötni!!!!!!!!!!!
Vagy 2×3db vagy 2×4db.
Ha 4db-ot akarsz használni, akkor a 4. akkut úgy kell bekötni, hogy csak a vezérlő kapjon 48V-ot, különben az izzók gyorsan kiégnek és a visszajelző műszerek is kiakadnak.
Így értettem én is, ezért válaszoltam, hogy semmiképp ne kösd a 4 akksit a másik 3-mal párhuzamosan. Választhatsz: 3 sorba kötött akksit használsz egyszerre, vagy 4-et. 36 V vagy 48 V. Vagy tüzijáték :-)
Pontossabban fogallmazva van a gyári három sorba kötött akksi 36v12Ao, és ehez kötnék négy darab sorba kötött akksikat 48v12Ao ha igy jó akkor csak 6voltal lesz magassabb a fesz? természetesen a gyári akksikat használnám 12v12Ao sakat.
Ha a jelenlegi három akksihoz párhuzamosan kötök négy akksit Ne tedd!!! A négy aksit max. a jelenlegi 3 helyett teheted be, akkor kapsz többlet feszültséget. (Feltételezem, egyforma akkumulátorokról van szó.)
Szevasz bocsi ,hogy nem válaszoltam de mwghalt a gépem. A gázkar vezetékeit ugyanugy kell mindkét vezérlőbe bekötni? Érdeklődnék, hogy az akksit és a motort hol lehet beszerezni, mert a "szakszervíz" nincs a helyzet magaslatán. Nekem elég vollna egy 300 watt körüli motor meg három akksi, vagy négy. Ha a jelenlegi három akksihoz párhuzamosan kötök négy akksit akkor sz elméletileg csak 6volt töbletet jelent?
Ok, bocs, nem akartam durvának tünni, viszont innen az ismereteidről pár sor alapján nem nagyon lehet képet alkotni.. :)
Ahogy elnézem, vszleg többet tudsz a témában, mint én - a lelkes amatőr (aki azért már "néhány" dologra rájött, de nem tanulta hivatalosan sehol :)
Amint lesznek mérési vagy egyéb eredményeim, természetesen azonnal válaszolok a kérdéseidre, de egyelőre a moci (idő hiányában) így fog egy keveset futni, ahogy most van...
Nagyjából tisztába vagyok a különböző villanymotor típusokkal és a lehetséges vezérléseikkel három szakmám, végzetségem van, ami kapcsolódik hozzájuk. Igaz már csak azt tudom, ami 10-15 év távlatából még meg maradt. Ezek a motorok és vezérlések speciálisak, egyedi megoldásokat is tartalmaznak, hol azért mert minél olcsóbban akarnak még épphogy működő szerkezetet gyártani /ez jellemző az én mocimra/ vagy azért mert némi igényességgel próbálnak jobb terméket előállítani /messziről a tied ilyennek tűnik/. Jó pár gépet láttam már amiknél olyan műszaki megoldások voltak, amik a tankönyvek szerint elméletben nem működnek, de a gyakorlatban mégis használják.
Ezért kérdeztem részleteket a motorodról, köszönöm hogy válaszoltál rájuk.
Kénytelen variálni a frekit, ha ilyen motornál korrekt fordulatszám-szabályozást akar végezni. A gázkar gyakorlatilag a 3 fázis betápjának frekvenciáját szabályozza. (Keress rá aszinkron motorok hajtására, pár ábra többet mond, mint 1000 sor... :)
Még az lenne a kérdésem, hogy esetleg a fordulatszámot is szabályozza a frekvencia változtatásával vagy csak fesz. és teljesítmény szabályozása van?
Mekkora a frekvencia?
Nos, nálam 3+3 vezeték megy be két oldalról (a nagyáramú tekercsek végei), valamint van "pár" vékony tyúkbelem, ami az egyik oldalon a betáppal együtt megy be, mint a motor belső érzékelőinek (valószínűleg hall-szenzor és hőmérséklet, még nem mértem ki) csatlakozásai.
A másfeles kábelek cseréje egyre inkább érik (izléstelen kissé 20A-eket átzavarni rajta), tehát valószínű, hogy motor-nyitás lesz belőle. Ha bontom, akkor fotózom is.. :) Erre viszont várni kell, mert időm nem túl sok, a gép meg még eléggé friss nálam... :)
A 4 csatornás Tektronixot (oszcilloszkóp) ráeresztettem a vezérlés kimenetére, hát mit ne mondjak, éééééééééééééérdekes...
Ott kezdi, hogy a 3 tekercset természetesen 120 fokos fázistolással viszi, de trapéz jellel. A trapézt (ami szerintem eredetileg szinusznak indult) PWM-technikával hozzák össze mondván, hogy a motor tekercse majd úgyis integrálja. Sz'al nem egyszerű, volna is benne hol javítani (pl.: tekercsek teljes hídban történő hajtása, mocihoz igazított vezérlés, stb.), bár így is eléggé meggyőző - a néhol alacsony nyomatékot leszámítva.
Talán nem véletlen, hogy a vezérlés belül egy PIC-szerű mikrovezérlővel kezdődik.. :)
Azt hiszem, ha sok időm lesz, már csak a téma szépsége miatt is csinálok neki egy új, a motorhoz hangolt vezérlést (addig meg megy a mostanival:)
Én úgy kötöttem be az új motort és vezérlőt hogy a gyári gázkar egyszerre vezérli mindkét elektronikát és motort. Kapcsolókkal könnyen megoldható bármelyik motor vezérlőn keresztüli kikapcsolása. Még nem építettem bele ilyen kapcsolót de valószínűleg fogok mert akkor lehet érzékelni hogy melyik motor mekkora teljesítményt ad.
A gyári vezérlő a motor terhelt állapotában biztos, hogy tönkremenne, ha rákötöd az új motort is. Viszont az új dc motor működhet vezérlő nélkül is jelfogóval és kapcsolóval. /relé min 20A de inkább a duplája legyen/
Viszont, ha álló helyzetben kapcsolod a motorra a fesz akkor közel zárlati áram lesz és a motor tönkremehet.
Az én hub motorom vezérlése, úgy látszik sokkal egyszerűbb felépítésű. Csak két vezeték megy a motorba. Szétszedtem, belül az állórész /ami normál villanymotornál a forgórész lenne/ csak többpólusú mágnesekből áll, ha jól emlékszem 5 pár. A forgórész szénkefés és sík kommutátor van benne rengeteg cellával. Ez vígan működik sima DC fesz.-ről is. Ennek ellenére négyszög kitöltési tényezőjű lüktető egyent kap, de csak a teljesítményszabályozás miatt.
ezek a képek nem az enyémről készültek de belül ugyanilyen
A tied belül esetleg ilyen?
Ha tudsz róla képet meg pontos infókat, nagyon kiváncsi vagyok rájuk.
Jó igaz nem vagyok egy elektró zseni. 12 amperorás az akkupakk ez igy igaz, bocs. Aképek alapján tényleg nem túl nagy meló. Adc motor állandóan működik vagy ha kell csak akkor müködik? Szerinted ha elöször a motort veszem meg és építem be a vezérlő azt még elbírná, vagy muszáj eggyütt beszerezni és beszerelni? Egyébként jól néz ki a mocika, én is tervezgetem a csinosítást.
...lenne, ha nem háromfázisú aszinkron motorról lenne szó, amely a szimpla DC-t valahogy nem nagyon szereti úgy magában... :)
Itt az elektronika a következők miatt nem itkatható ki: - a 3 tekercs eltolt fázisú vezérlése miatt (lásd: "nagy" 3 fázisú motorok hajtását, az egyes tápvezetékek egymáshoz viszonyított fázisát [120 fok], stb.) - a fordulatszám frekvenciafüggését, mint sebességszabályozási módot (lásd: frekvenciaváltók címszó alatt ipari vezéléseknél)
A hosszú távú megoldás egy új vezérlő lesz (mondjuk PIC16F... alapokon), de egyelőre ez is megteszi...
Most nem tudom hogy az elektromosság alapjaival mennyire vagy tisztában.
Ha egy akkumulátor /12V/ 4Ah kapacitású és sorba van kötve belőle 3db akkor csak a feszültség növekszik 3×12V , a kapacitása nem lesz több, marad továbbra is 4Ah.
Ahhoz hogy az 12Ah legyen 3×3db 4Ah akku kell, azaz 9db.
Nem értem, most neked 9db van ?
Vagy csak 3db, mert akkor az 4Ah esetén kb. csak 10km megtételéhez elegendő.
A 4Ah-át az akkumulátoron olvastad?
-A motor még így is csak langyos. Az izzók és a visszajelző műszerek nem szeretik a túlfeszt.
A plusz akksit közvetlenül a vezérlő elé kötöttem. Próbáltam utána is de akkor a motor állandóan forgott 12v-al még gyújtás nélkül is. Az sem mindegy hogy a + vagy - ágba van kötve mert nem minden funkció működött. Én is aggódtam a túlfesz miatt de semmilyen hibát vagy melegedést nem tapasztaltam. Már több 100KM-t üzemelt így.
-Vettem külön töltőt a plusz akkuhoz. 1500Ft. Külön töltöm a gyári 3db-ot és külön a 4.-et.
-Én 1 hétig gondolkodtam aztán fél nap alatt megcsináltam.
-Nekem gyárilag 12Ah volt benne. Nemrég raktam bele még egy garnitúra akksit párhuzamosan kötve. Most így 24Ah-val bír 30-35 Km-t teljes gázzal. Ha kíméletesen megy az ember akkor a dupláját is bírja főleg ha nem én hanem az 50 kg-os párom ül rajta.
Ha a tied csak 4Ah akkor nemcsak hamar lemerül, hanem eleve nem tud leadni annyi áramot ami a tuninghoz kell.
A plusz motorhoz már komolyabb vezetékek kellenek. Nekem a 2.5mm2-es is melegszik.
Árak felfele kerekítve:
akku 12Ah 3600/db
töltő 1.2A 12V 1500Ft
motor 500W 19000Ft
vezérlő 36V 40A 7000Ft
biciklilánc 600Ft
lánckerék 54 fog 1000Ft
lánckerék 9 fog 500Ft
A motor beépítésben csak akkor tudok segíteni ha a tied is pontosan ez a típus.
Nem lenne egyszerübb egy jelfogóval és egy kapcsolóval az egész vezérlőt kiiktatni?! Persze a kapcsolót csak az után szabad megnyomni ha már a szerkezet mozgásban van. Álló helyzetben a motoron túl nagy áram folyna.
A belső áramkorlát átverésére. Nálam ez úgy néz ki, hogy egy 14mm hosszú 1.5mm keresztmetszetű söntön át kapja gyárilag a GND-t az összes fet, és az "okos" elektronika az ezen a dróton eső fesz-ből számol. (kedves, hogy teljes terhelésnél párszáz milivolt esik itt... mennyi eshet a szintén másfeles vezetékeken? :). A fet-ek elbírják a nagyobb áramot, úgy néztem, úgyhogy ott remélhetőleg nem lesz gond.
Nálam most egy ellenállás-osztó van beiktatva az áramfigyelés vezetékébe (nem a mérősöntbe!), amit egy relével alap esetben kiiktatok. Egy nyomógomb a kormányra, ha szufla kell, azzal behuzatom a relét -> az ellenállás-osztó belép az áramfigyelésbe, és egyből többet enged nyomatékban a kínai csoda. (relé címszó alatt DIL-tokos 12V-os nyákba ültethető cuccot értek, áramfelvétele elenyésző, ráadádul csak akkor megy, ha több szufla szükséges.)
Persze mindehez az kell, hogy a teljesítmény-rész bírja a nagyobb áramot, különben hangos csattanás és amper-szag kíséretében szenderül jobblétre a vezérlés...
A gyári vezérlődben lévő "átkötés" eco-mód kapcsolóként nagyon jó szolgálatot tehet, lásd lentebb... esetleg érdemes lenne kihasználni, akár a teljesítmény-rész átépítésével, pár fettel 40A-re történő megfejelésével is.