Keresés

Részletes keresés

3921 Creative Commons License 2007.03.01 0 0 430

Üdv mindenkinek.

 

Kiderült a turpisság-az új 12V 12ah- akkukal 20 Km-et tettem meg, tehát az eredeti szilikonos akkukal van a gond.  Ahhoz képest hogy összesen még 100 szor sem voltak töltve, erősen csodálkozom hogy valamelyik kinyiffant. Holnap terheléses vizsgálat- az majd kifaggatja, hogy melyik a ludas.

Viszont akkor azt nem értem- hogy a baroni oldalon miért azt írják hogy a 38Ah-s akkukal megtehető táv  18-25 miles = 28.9 - 40.2 km.(A forgalmazó szerint is).

 

Itt valami nem stimmel. Nem vagyok egy nagy matekos, de ez nekem nem jön össze.

 

Valakinek van tippje?

redcar Creative Commons License 2007.03.01 0 0 429

Újjabb méréseket lefolytatva arra a megállapításra jutottam, hogy az egyik vezérlő jó a másik nem.

 

A próba során egy olyan trafót használtam, ami üresjáratban 30V-ot ad le (és olyan 20A-ig terhelhető). Az egyik vezérő úgy működött ahogy a nagy könyvben le van írva, minden működött rajta. A fék jelnél lekapcsol és a féklámpára kiteszi a feszt.

Valószínűleg figyeli a mélykisülést is azért nem működött 12V-ról.

 

Kiváncsiságból rátettem a meglévő 12V-os ablaktörlő motorjaimat és mentek. Az ami a lentebbi képeken látható elég hamar el kezdett melegedni (nem lett forró csak meleg, bár pár percig mntek csak) igaz az egy trabantból való.

 

A másik kettő az nem melegedett oly mértékben, hogy ezt az üzemi hőfokna ne lehetne betudni. Mind a három terheletlenül 2,5-3A vett fel.

Nem tudom tartósan bírnák-e a 24V-ot? Esetleg plussz hűtéssel?

 

Minden esetre ha a P=U*I képletből kiindulok ez akkor is csak kb 50-60W teljesítmény lehet hogy még így is kicsi lenne egy normális e-bike-hoz.

 

Mindenesetre az az 5000Ft amit a két rollerért fizettem tuti hohy megérte:))))))))).

 

RedCar

3921 Creative Commons License 2007.03.01 0 0 428

Üdv Face88

 

A töltést úgy gondoltam,hogy külön tölteném 38AH-s pakkot, és külön a 12AH-s pakkot. Erre vonatkozna a kérdés , hogy a kicsi pakk esetében az akkukat nem fogja kinyírni a töltő? Már csak azért mert 3-szor kissebb a kapacitásuk, de ugyanakkora erősséggel van töltve.

 

OFF (Mágnes ügyben folyamatosan változik a készlet, és az ár, attól függően honnan lehet szerezni. Küldj egy emilt a privátomra-és küldök egy listát.)

 

ON: Azért nincs összekötve a két akkupakk,mert így simán tudom tesztelni, hogy mit bírnak a kicsi akkuk, anélkül hogy hazafele tolnom kellene a motort (Kb130-140Kg). Másrészről meg a két külön kör közé akarok egy átkapcsolót, amely a terhelés függvényében(nagy gázadás) köti össze a két akkupakkot. Most lehetőségem lesz kipróbálni hogy mennyi amper és mennyi volt közlekedik gyorsulásnál, maximum sebességbél,folyamatos haladásnál és letiltás közeli állapotban.

Előzmény: Face88 (425)
redcar Creative Commons License 2007.02.28 0 0 427

Engen annak az áramkörnek a kapcsolása érdekelne amit a techmobile-osoktól vettél az nem tűnik bonyolultnak és szerintem nekem is tökéletesen megfelelne.

Azért kiváncsiságból meg nézném azt is a mit abrazil fickó küldött.

Köszi majd írok a fejlemények ügyében Redcar

Előzmény: Face88 (424)
Face88 Creative Commons License 2007.02.28 0 0 426
Üdv megintcsak.

Még annyi hogy ha jól értem ezek a mágnesek motor állórészbe valók? Milyen méretekben van..engem lehet hogy érdekelne az 1 lóerős motorom állandó mágnesei helyére mert tuttommal aNeodymium jóval bikább mint a sima.

Az autógenerátor állandó mágnesesre építése világbajnok ötlet!

Gyakorlatialg lenne egy nagyon bika jó hatásfokú generátorod belőle...vagy talán motor is.

Majd számolj be hogy mi ahelyzet azzal a Projecttel.
Előzmény: 3921 (421)
Face88 Creative Commons License 2007.02.28 0 0 425
Jóestét 3921!

Nagyon királyos ha összehoztad, a töltésről annyit hogy minden működni fog mivel ha jól értem az 5 kisebb akku is sorba van kötve egymással és a kisebb pakk van párhuzamosan az eredetivel.

Ez esetben ugye 60 Volt és 38+12Ah vagyis 60Volt 50Ah-s az akku garnitúrád.

LOL 3 kWh gyááá :)

Változni annyi fog hogy tovább tart majd a töltés mivel nagyobb kapacitást kell telenyomnia. Ez nem baj mert így a gyári töltéssebesség is leleassul mivel mást is kell neki táplálni ez egyrészt jó az akkuknak mert nem küldi őket annyira, másrészt rossz mert győzd kivárni :) bár drasztikusan nem fog megnűni talán 1 vagy max 2 órával.

Szerintem a töltőd elbírja.
Előzmény: 3921 (421)
Face88 Creative Commons License 2007.02.28 0 0 424
Jóestét!

Hát az fura vezérlő akkor...a 7812 egy stabil tápkocka ami stabil 12Voltot szolgáltat a 24V-ról az NE555 vagy LM555-nek a működéséhez ez tuti.

A gázkar vezetétkek színe sajnos ahány gyártó annyiféle de kitaláltad királyság...

Az 5 voltot mindenképp kiadja szerintem mert a legegyszerűbb megoldás lévén egy 5,1 Voltos Zener dióda stabilizál neki ami olyan 7-8 Volttól felvelé már leadja az 5 Voltot emiatt él valószínű az a kör, nálam is ilyen volt.

Érdekes mert nekem oylan 555-ös kapcsolásom van ahol potméter szabályoza a kitöltést...mivel ezek hall szenzoros gázkarok így nem tartom valószínűnek hogy az 555 re csatlakozik a Hall szenzor hanem inkább az az azonosíthatatlan számú IC lehet ami valószínűleg ikerkomparátos vagy 4 komparátor egy tokban.Ettől persze lehet az 555 a PWM jelgenerátor.Én csak egy hobbielektronikás vagyok azért így látatlanban nem vágom ennyire :)

Ez persze nem biztos lehet hogy tévedek.

Az 555-ös kapcsolást nekem egy brazil fickó küldte aki egy elektromos autót épített...

www.austinev.org/evalbum

itt találtam rá és amikor láttam hogy homemade a vezérlés írtam neki, rendes volt elküldte de a lelkemre kötötte hogy prototípus lévén saját felelősségre használjam...Hónapokig szenvedtem vele, instabil volt miden baja volt kinyitottak a FET-ek mindíg...egyszer működött 5 másodpercig...Bajos cucc nem ajánlom de ha te jobban értesz az elektronikához szívesen felteszem ide, csak szerintem nem lehet közvetlenül illeszteni a HALL szenzort az 555-höz, csak potit azmeg hát tudjuk milyen.

Asziszem hirtelen ennyit tudok hozzábuffogni :)
Előzmény: redcar (423)
redcar Creative Commons License 2007.02.28 0 0 423
Ja az előbbi üzenet Face88-nak ment
Előzmény: redcar (422)
redcar Creative Commons License 2007.02.28 0 0 422

Na hello!

 

A mai napon 3órai méricskélés után kiokumláltam néhány dolgot a vezérőimmel és a gázkarokkal kapcsolatban.

 

Ami a gázkarokat illeti rögtön az elején jön a meglepi a 3 vezeték nem olyan színű mint amit a techmobile fórumán van. Hurrá!

 

De rájöttem mi micsoda:

piros        -    +5V

fekete      -    gnd

fehér        -    0,8V ... 4,6V

 

Mind a kettő működik.(már megérte 5000Ft-ért a két roller)

 

Ami a vezérlőket illeti hát nem tudom. Az egyik full gázon hajtja a motort a másik meg se mozdítja, de mind a kettő ki adja az 5V a gázkarnak.

 

Amúgy valami Ying jang típusú mind a kettő.

 

A következőket tartalmazza:

1db L7812CV

1db Lm555p

1db FQP50N06 (60V/50A 120W TO-220)

1db YM2045N (a neten semmit nem találtam róla)

1db valami 14 lábú IC egy lapkára forrasztva ami bele van állítva egy foglalatba a nyák közepén (talán 15H18H M888 va ráírva)

 

3db tranzisztor meg néhány kondi és ellenálás)

 

Az amit neked küldtek egyszerűbbnek tűnik.

A kapcsolást nem tudnád közzkincsé tenni?!

 

Az jutott még eszembe, hogy holnap átmegyek a kollégámhoz, ott elméletileg van 24V egyenfesz +1 oszciloszkóp is talán és mérek rajt eggyet.

 

Arra nincs valakinek ötlete hogy lehetne a gázkarral egy 555-öst legegyszerűbben vezérelni mert onnan kezdve csak Fet kérdése a teljesítmény?

 

Na üdv

3921 Creative Commons License 2007.02.28 0 0 421

Üdv.

 

Kereskedem a mágnesekkel-de ez itt nem az önreklám helye. Amúgy autógenerátort akarok átépíteni állandó mágnesesre-szélgenerátorhoz.

 

Ma beépítettem az új akkukat a baroni-ba, és evvel kapcsolatban lenne kérdésem.

Az eredeti akkuk 5db 12V 38AH sorbakötve. Az újak :12V12AH sorbakötve. Ez igy működik is, de a töltő vajon mit fog szólni hozzá?

Előzmény: Face88 (420)
Face88 Creative Commons License 2007.02.28 0 0 420
Üdv!

Kitűnő! Miféle neodymium mágnesekről van szó? Mibe való, mire használod őket?

A Conrados téma is nagyon csábító :)
Előzmény: 3921 (419)
3921 Creative Commons License 2007.02.28 0 0 419

Ahha! Szóval te vagy a tettes!

 

Hálám jeléül felajánlom hogy akki innen jelentkezik be az e-mail címemre, azoknak beszerzési áron és minimális postaköltséggel adok minden neodymium mágnest és minden conrad-os terméket.

 

Én ebben tudok segíteni. Aki él vele annak jó-aki nem annak ott vannak az egyéb lehetőségek.

 

Mégegyszer köszönöm a linket.

Előzmény: Face88 (418)
Face88 Creative Commons License 2007.02.27 0 0 418
Üdv!

Igen, khm...nemtom ki volt :D

Énis megörültem amikor megtaláltam őket és láttam hogy ilyen minőségű akkukat ilyen jó áron adnak.

Nekem is van 4 darab Diamec akksim a bringámban.

Remélem a következő projectemkor már kapok kedvezményt akkuvásárláskor mivel vagy 5 ször bedobtam ide a címüket :P

E-kerekesek figyelmébe ajánlom mert a Diamec akkuk nagyon minőségiek és erre a célra amire nekünk kell ideálisak.

Na néz' má' úgy reklámozom mintha muszály volna... :)
Előzmény: 3921 (417)
3921 Creative Commons License 2007.02.27 0 0 417

Sziasztok.

 

Nem tudom ki irta közületek akku ügyben a riasztóbolt.hu-t, de köszönet érte!

2 nap alatt megjöttel az akkuk (Diamec), 5db 12V-12AH=18906Ft futátárral együtt.

Felitatott elektrolitos teljesen zárt-nagyon korrekt! Ja és a méret sem lényegtelen, mert laposak, csak 10 cm a vastagság- rollerbe is ideális lehet.

 

Le a kalappal!

redcar Creative Commons License 2007.02.26 0 0 416
holnap meg is nézem majd írok mi lett az eredmény.
Előzmény: Face88 (415)
Face88 Creative Commons License 2007.02.26 0 0 415
Szerintem az tökéletes, ottis stabil IC szolgáltatja az 5V-ot. Nyugodtan csináld azzal szerintem.
Előzmény: redcar (414)
redcar Creative Commons License 2007.02.26 0 0 414

Szerinted egy számítógép tápjának 5Vja elég stabil? Ugyanis egy ilyen táppal szoktam tesztelni a gépet.

 

Előzmény: Face88 (413)
Face88 Creative Commons License 2007.02.26 0 0 413
Üdv!

Elképzelhető hogy hibás a vezérlő, de az is lehet hogy a gázkar 3 vezetékéből valamelyik szakadt és a miatt is tud full gázon menni úgy tudom.

De ha ilyenmértékben fel vagy szerelkezve cuccokkal akkor ne aggódj ezekből 100% hogymeg lehet csinálni.

Nemtudom milyen és mennyi akkut akarsz használni mertha vissazveszel az áramerősségből akkor nyugodtan kaphat akár 24V-ot is és akkor sokkal gazdaságosabb a vezérlés, kisebb a veszteség, csak vigyázni kell ne húzd túl :) deha lehet hajtani akkor úgyis hatja az ember :) bár a 24V dupla fesz 4-szeres teljesítmény az már elég gátlástalan :D

Szerintem azzal kezdd hogy az egyik elektronikát megjavítod...a gázkart könnyű kipróbálni, adni kell stabil 5V-ot pl 7805-ről a gázkarnak és figyelni hogy a tekerés függvényében milyen fesz értéket ad vissza. ennek 1V és 4,3V között kell változnia átlagosan. Hogy melyik vezeték melyik szín mi azt a tech-mobile.hu fórumban megtalálod.

Ha a roller eredetileg mondjuk 36V-os volt akkor nagyon valószínű hogy kisebb fesszel nem megy majd mert abban elvileg van egy figyelő elektronika ami nem engedi az akkuk mélykisülését szóval 32Voltnál vagy ilyesmi letilt..egyszóval a 12V vagy a 24V hidegen hagyja.

A full gáz oka vagy a szakadt gázkar vezeték, vagy a rossz vezérlés vagy a rossz gázkar.

A gázkart igazából tönkretenni normál esetben nehezen lehet...A vezérlés ha szétmegy akkor csak a MOSFET-ek halnak legtöbbször...Ha azonban a gázkar 5V-helyett kapja a 36V-ot például akkor azonnal villan a HALL szenzor :)

Sok sikert, remélem van össz vissz annyi ép alkatrészed.
Előzmény: redcar (412)
redcar Creative Commons License 2007.02.26 0 0 412

Nekem van két elektromos rollerem amit elég hiányosan vettem valami 5000 pénzért. Van vele két vezérlő két gázkarral meg komplett elektromos rendszer műszerfaltól a lámpákig.

 

Én is annak örülnék ha ezzel megoldható lenne, de az egyiket 12V al és az ablaktörlő motorral kipróbálva full gázon ment a motor szabályzás meg semmi. Lehet, hogy rossz a vezérlő vagy a gázkar? Vagy csak kevés neki a fesz a működéshez?

 

Elsődlegesen én is ezekkel akarnám megoldani a vezérlést.

 

Üdv. 

Előzmény: Face88 (411)
Face88 Creative Commons License 2007.02.26 0 0 411
üdv!

Nagyon pöpecül néz ki...hát ez már most sokkal jobban megalkotott mint az én első biciklim :)

Nagyon jól néz ki szerintem simán bajnok lesz...

A vezérlés..hát igen én próbálkoztam 555-tel de érzékeny is volt meg instabil is meg minden baja volt..a poti meghát ilyen célra elég megbízhatatlan..vettem egy roller vezérlést..egy hibásat, rendbehoztam és azt használom majd egy megerősített MOSFET végfokkal ez komparátorral van megcsinálva.. egy abaj ezzel hogydrága gázkar kell hozzá gondolom neked is aminnél kisebb költség a lényeg. tech-mobile.hu éknál 4700ft körül van a gázkar ha gondolod...a vezérlés képét feltettem ide de el tudom küldeni apontos kapcsolást is ha lesz időm... de amúgy 1500Ft ért megszámították a rossz vezérlőt.

A gépem 25km/h-t ment 20km-es hatótávval egy 55Ah-s autóakkuval.(kezdetekkor ilyen szerény volt a költségvetés)
Előzmény: redcar (410)
redcar Creative Commons License 2007.02.26 0 0 410

Na akkor a képek ha sikerül végre

 A komplett mechanizmus

 

 

 Gyorsító áttétel a motorról

 

(A moror egyébként állítólag 13Nm-es nyomatékkal rendelkezik kb 50 fordulat/sec-nél)

 

 

 Lehajtás a kerékhez

 

Üdv RedCar

 

Ui: Neked mennyit ment a géped és milyen hatótávval?

Előzmény: redcar (409)
redcar Creative Commons License 2007.02.26 0 0 409

Köszi a hasznos infókat!

 

Azt hiszem meg is fogadom, amúgy is mennem kell ki guberálni, hát nézek ezt is.

 

Amúgy néhány kép arról hogy gondoltam jelen állapotok szerint a hajtás mechanizmust. Előnye ha a motort leállítom nem hajtja a kerék a motort (nem válik generátorrá, szabadon fut) és lehetőség nyílik egy 6 sebeséges váltó beiktatására szükség esetén, vagy a seb. növelése érdekében. Mi a véleményed a dologról?

 

A motor vezérlését hogy oldottad meg? Az én fejemben két megoldás van jelenleg

Az egyik 555 -hátránya a poti hamar kopna szerintem

A másik nyomogomb megy/nem megy elv nem tudom a motor mit szólna hozzá.

 

 

Előzmény: Face88 (408)
Face88 Creative Commons License 2007.02.26 0 0 408
Üdv!

Az első gondolatom nekem is ablaktörlő motor volt csak azzal az a baj hogy pici a teljesítménye...persze ha nagyon mini rolert csinálsz lehet hogy elegendő.

Arra érdemes figyelni hogy a motorod permanens mágnesű legyen szóval állandó mágnes legyen az állórészmert különben sokat fog fogyasztani és nem jutsz messzire.

Nekem van egy BOSCH 300W körüli állandó mágnesen hűtőventillátor motorom erre a célre ideális. Méh telepen szereztem, érdemes körülnézni.
Amúgy egy 1-es transporter hűtőventillátor motorja és két sebességet tud.

Az első elektromos brinyómban meg egy A4-es audinak volt a ventillátormotorja.

Ilyenben gondolkodj szerintem...Az egyetlen szívás ezeknél az áttételezés.

Az én biciklimen két láncos áttétel volt, az első nagy fordulatú csörgőscsattogós zizegős vacak. Szerintem fogaskerekezz 1:5 arányban és után lánc vagy ilyesmi.

Persze nagyban függ a motor miylenségétől de ezek a ventillátromotorok gyorsak mind...még agyári elektromos rollermotorok is gyorsak 2500-3500 ford./perc

Ennek fényében sok sikert!
Előzmény: redcar (407)
redcar Creative Commons License 2007.02.26 0 0 407

"Az én kütyüm 20 Km/h-val izzadt kb. 300W-os házibarkács megoldással felfogatott autó hűtőventillátor motorral és egy 12V 55Ah-s autóakkuval :D"

 

Szia Face88!

 

Érdekelne némi infó arról a gépről. Ugyanis jelenleg én is építek egyett.

Jelenleg egy kínai ülős roller váz az alapja az egésznek, de motor ügyileg kicsit bajban vagyok. Most egy 12V-os ablaktőrlő motorral kísérletezem, abból kiindulva, hogy itt egy szaki nálunk 24V-os ablaktörlő motorból épített rokkantaknak 3 kerekű kocsikat. Gondoltam nekem elég lehet a 12V-os is. Gyanítom azonban hogy gyenge lesz. A hajtást krékpár alkatrészekből csinálom.

 

A célom nem az, hogy izomgépet csináljak hanem hogy itt helybe el tudjakk menni A-ból B-be. És mindez a lehető legolcsóbban megépítve tegyem.

 

Olvasva a fórumot azt tapasztaltam sok taoasztalatod van ez ügyben.

 

Bármilyen infó sokat segítene.

 

Előre is köszi Redcar

Előzmény: Face88 (281)
Face88 Creative Commons License 2007.02.25 0 0 406
Üdv!

Szerintem ez jó 5let és megoldható csak a léyneg hogyaz akkuk egyformák legyenek a karakterisztika miatt és akkor nyugodtan figyeltethetsz egy akkut az áramkörrel.

Hogyha az LM3914 féle áramköröd van abban csak két ellenállást kell variálni (feszültségosztó) és bármilyen feszültségre bekalibrálható.

Teszel valami relét és akkor kapcsol a cucc amikor te akarod.

Sok sikert.
Előzmény: 3921 (405)
3921 Creative Commons License 2007.02.24 0 0 405

Szió Face88.

 

Lehet hogy tudok szerezi 5db 12v12ah akkut, amit el tudnék helyezni a Baroni burkolata alatt.Arra gondoltam hogy úgy kötném be hogy a másik 5 db-al párhuzamosan legyen, de csak akkor kapcsolódjanak be, ha az eredeti 5db nem tud elég voltot leadni. Így el lehetne érni, hogy nagyobb legyen a hatótáv és az elején csak gyorsításoknál kapcsolna be a pussz akkupakk.

Ha ez igy járható út akkor vajon hány voltra kellene állítanom a kapcsolást a tartalék bekapcsolásához? Megoldható e a kapcsolás egyetlen 12v -os akku figyelésével?(Mert ilyen elektronikám van készen.)

??????????

Előzmény: Face88 (401)
Face88 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 404
Üdv!

Nagyon jó megfigyelés! Én is kísérletet tettem régebben egy ilyen nagyker felkeresésére ami kinnvan messze Törökbálint és Budaörs határában és megbukott a dolog azon hogy oda BKV-vel lehetetlen eljutni ígyaztán nem vettem 10 ezerért full működő elektromos rollert...Pedig nagyon akartam ...talán akkor most a 2 lóerős szerkóm is egy kis rolleren lenne de lehet hogy azóta meghaltam volna vele :D

Érdemes megnézni...Engem sosem érdekelt ha levan hányva a burkolata mert valszleg levenném amúgyis de tőlem adhatják darabokban is mert ha ilyet szereznék akkor azonnal szétdarabolnám és átalakítanám..az akku, vezérlő és motor cuccokat meg itt meghirdetném a vállalkozó kedvű hozzám hasonló építgetőknek :) persze kedvezményes picipézé :)

Ha megnézted akkor kérlek számolj be mik vannak és pontosan mifélék...bár szerintem nem költök villanybringa projecre többet mert ígyis nagyon sok...de hamarosan összeáll és akkor alázok mindent :)
Előzmény: jeriko2 (403)
jeriko2 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 403
Sziasztok!

Most találtam ezt ahirdetést:
http://www.expressz.hu/sport/kerekpar/showAdvert,3608874,138,1.html

Ha esetleg már nem lenne olvasható, szépséghibás, nem működő elektromos rollerek, kerékpárok eladók. Budaörs környékén, a hirdetésben szerepel a mobilszám is. Én ki fogok menni körülnézni.

Szépséghibás készülékek, alkatrésszel:
120W, álló roller: 7000 Ft
250W, üléses roller: 12,000 Ft
250W, e-kerékpár: 35,000 Ft
360W állóroller: 45,000 Ft

Előzmény: Riderman (402)
Riderman Creative Commons License 2007.02.21 0 0 402

Egy próba idejére nyugodtan beköthetsz bármilyet, csak figyeld, hogy a lemerülése után ne menj tovább, mert akkor fordítva töltödne. Sajnos minél több akku van sorbakötve, annál nehezebb észrevenni egynek a merülését, főleg ha az kicsi a többihez képest.

Tartós használatra is lehet 6V-os, de akkor az Ah érték min. ugyanakkora legyen, mint a többié. Mondjuk a fentiek miatt kevesebbet dob a rendszeren, mint egy 12-es.

Előzmény: 3921 (400)
Face88 Creative Commons License 2007.02.21 0 0 401
Üdv!

Próbára jó a 6V-os de szerintem nem egészséges mivel az csak 3 cellás így más a belső ellenállása és a többi akku túl nagy áramot erőltetne át rajta ami sem a 6V-os akkunak sem pedig a többienk nem jó.
Törekedni kell hogy lehetőleg minél hasonlóbb akkut tegyél be pluszba, tehát feszre is és kapacitásra is legyen hasonló hogy ne az legyen hogy egymást töltik vagy egymást terhelik.

Ez az én véleményem de örülnék ha valaki aki nemcsak hobby hozzáértő megerősítenevagy megcáfolna hogy tudjon neked 100%-osat mondani...ez csak 90%
Előzmény: 3921 (400)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!