Szia !
Megjött a válasz a Parvaluxtól, elöször nem hittem a szememnek, másodjára olvasva már biztos voltam, hogy nem ez az amit szeretnék:
>>Köszönettel vettük érdeklődését a hajtóműves motorral kapcsolatban.
>>Megkérdeztük a gyártó Parvalux-ot és az alábbi hajtóműves motort ajánlották:
>>
>>PM6 MIS VENT, 12V dc, 150W, 3000/246rpm, 11amps, 5Nm.
>>Ára: 100743,-Ft+ÁFA/db
>>
>>Szállítási idő: 6-7 hét a megrendeléstől számítva
Üdv: Szamócza
Hát hogy fordulata van a motornak az biztos. Erő is van benne az is biztos. A motorok teljesíményét hogy adják meg? Mi alapján számolják? Ez a motor ugyanis terheletlenül 0,5A körül vett fel. Mikor megpróbáltam lefogni ( ami nem sikerült persze :) ) ez szépen elkezdett nőni olyan 3A környékéig, de biztos ment volna feljeb is ha tudtam volna jobban terhelni.
A töltőt illetően meglepő amit mondasz. Azt tanultam és mindenk ezt is mondja, hogy az akkumlátorokat 10%-os árammal kell tölteni azaz egy 10Ah aksit kb 1A-ral. Ha a hagyományos aksitöltőmet ráteszem az szerintem ennél nagyobb árammal kezdené el tölteni. Nem tudom még nem próbáltam. Az hogy egy sima egyenfesszel töltöd az nincs semmilyen káros hatással az akkura? Mit tapasztaltál? (élettartam, csökkenő kapacitás stb.) Akárhogy számolom ha 48V-nál számolom is a 200W az olyan 4A körüli töltőáram ami egy 40Ah aksit feltételez az én ismereteim alapján. De lehet hogy csak hiányosak az ismereteim ezen a téren.
Mindenesetre ha valaki tud valami egyszerű és olcsó kapcsolást a töltéshez érdekelne nagyon, mert több akkumlátorom is van van amihez nincs töltőm. A lámpám 6V-os a kamerához 12V a motorhoz majd 24V és mind más más teljesítményű. Trafóm az van , mert van egy olyan töltőm aminek a diódáit füstölték el. A fenti feszültségeket lehet rajta beállítani, és olyan 15- 20A körül tud leadni. Ebből akarnék egy olyan töltőt csinálni amivel mind a 3 fesz-en lehet akksit tölteni esetlegesen akár egyszerre is.
Ami az átételt illeti szerintem a 11/60-80-as áttételt fogom kipróbálni.
Majd teszek fel képeket ha lesz valami eredmény és persze folyamatos tájékoztatást a project állapotáról.
Hát az összes létező birngához kapcsolóüzemű töltőket adnak, ami azért jó mert nagyon olcsó és könnyű és olcsó az előállítása, mondván jólesz ez a parasztnak.
Tudom automata meg töltésfigyelős meg ilyenek de igazából egy jól beállított közönséges 4 dióda+trafós akkutöltő ugyanazt az eredméynt produkálja.
Sőt talán jobb is az akkunak mert a gyári töltők nagyon küldik az első töltési fázisban a sima töltő meg egyenletesen veszi egyre jobban vissza a töltőáramot a hogy töltődik az akku. Persze tudjuk hogy ezt az áramcsökkenést maga az akku idézi elő azzal hogy leválik az anyag a lemezekről így az akku tökéltesen"magához igazítja" a töltőáramot minden pillanatban.---Lehet hogy egykét órával tovább tart viszont :)
Lehet venni spec töltőket is de én tekercseltettem egy 200W-os trafót a bringám akkuihoz meg vettem egy Graetz kockát azt viszont látásra :)
A 24V-os motor nagy fogás, én keresve sem találtam olyat. Így a 24V-os rendszer már teljesen korrekt.
Az áttétel függ attól hogy mik az elvárásaid, milyen terepen használod(vízszintes vagy itt ott dombos) és hogy milyen a motorod fordulata.
Én az első bringámnál hasamra ütöttem és megtippeltem az áttételt menni ment csak rengeteget zabált meg azért nem tudott a motor rendesen kipörögni.
Ha komolyan akarsz foglalkozni ezzel akkor leírom a gyári adatokat:
Egy gyári motor pl ami a rollrekben van (300W körüli) TERHELVE forog 2800 ford./perc körül. Egy gyári rollerben 80/11 az áttétel a 12,5" kerékhez általában---->ehhez van a 65 fogú hátra és akkor megy 40-et viszont gyengébb.
Innentől neked kell megmérni hogy mekkora kereket hajtasz vele és kiszámolgatnod a szükséges áttételt hozzá.
Az áttételt azt hiszem te is csak 1/4" lánccal tudod majd megcsinálni a nagy áttétel miatt (vagy fogaskerékkel) mert a ventillátormotorok pláne nem arról híresek hogy lassan forognak.
A kapható lánckerekek: 11 fog(motorra) 65 fog és 80 fog. Ezeket a Tech mobile-tól meg tudod rendelni.
A láncot is meg tudod de a multkor figyeltem fel arra hogy sok kisebb 4 ütemű motorblokkban is 1/4" osztású a vezérmű lánc ami elképzelhető hogy szívósabb anyag...Ennek motorosboltban még érdems lenne utána járni...én tuti megérdeklődöm majd és írok hogy mi a helyzet.
Egyszerűen csak pl. Honda XL 125 re kéred mert pl abba is olyan van.
Valamelyiknap kimentem a roncstelepre és az eredmény egy 24v-os ventillátormotor és 4db rugó a hátsófelfüggesztéshez mindezért 500 Ft-ot fizettem. Eldőlt: 24V-os lesz a motorom.
Most már csak azt kéne tudni milyen áttételt használjak. A gyáriakban kb mekkora az áttétel?
Más kérdés: A töltőkben milyen elektronika van? Valaki nem szedett még szét ilyet?
esetleg kapcsolás?
Zselés aksikat hogy lehet tölteni? Úgy tudom hogy a hagyományos ólomakkuk töltőjével nem lehet, de miért? Túltölti? vagy tönkreteszi?
Köszi, megjavult a cucc! Valamit mégis elköthettem. Amit nem írtam, az 5 jelvezetéket egy PS2-es billentyűzethosszabbító papa-mamájával csatlakoztattam, hogy pl. defektnél könnyen oldható legyen a csatlakozás és kivehető legyen a kerék. Na itt ronthattam el valamit. Kihagytam azt a részt, bekötöttem direktbe és már jó is volt. Ezután egy USB-hosszabbítóval kötöttem be. Holnap próba, ma már sötét volt mire kész lettem. Csak a szobában próbáltam, nagyon nagy a különbség elindulásban a korábbi mountain bike kerékhez képest. Kíváncsi leszek, mennyit csökken a végsebesség?
Generátorom van 10 db, neodym mágnes meg 10 kiló. Csak időm nincs. Remélem azért egy kis időt tudok szakítani rá,mert érdekelne, hogy mit lehet kihozni belőle. Az eredeti állórész maradna, csak a forgórész cserélődne.
Ha kaptál árajánlatot, megköszönném ha megosztanád, itt vagy privátban.
>> Amúgy autógenerátort akarok átépíteni állandó mágnesesre-szélgenerátorhoz.
Lehet, hogy már körülnéztél a piacon, de biztos vagy benne, hogy az autogenerátor állandó mágnesesre átépítése olcsóbb mint megvenni egy állandó mágneses motort?
Én szintén elektromos kerékpár ügyben nézelődtem, és a parvalux cég gyárt ilyen motorokat hajtóművel együtt (egész kellemes teljesítmény, és fordulatszámtartományban). Árakat sajnos nem tudok, én is most kérek tölük árajánlatot.
Köszi a segítséget, majd méricskélek! Tapasztalat az van, tanultam is régen, csak aztán nem ezt csináltam, így megkoptak az emlékek. A motor tápvezeték csereberéjén már túl vagyok, csak rosszabb lett, abszolút nem indult el a másik 2 felállásban.
Igen, a jeladó vezetékeit is kicseréltem (csak tudnám minek, de mindegy... :-)) Az a röhej, hogy leforrasztottam a régit, s már tettem is fel az újat. Szóval nem tudom hogyan sikerült, mert egy ovis nem cserélte volna össze... persze ha egyáltalán ez a baj. De mivel még előtte (igaz az még az ősszel volt) jól működött, így mégiscsak erre tudok gondolni.
Elso blikkre ugy tunik, mint ha felcsereltel volna ket jelado-vezeteket. A HALL-szenzorok vezetekeit is ujrahuztad? (ha igen, ott is lehet elkotes.) Extrem esetben megserult a vezetek az osszeszereleskor, es most "valaki valakivel" szep zarlatban van. Ha a fentieken kivul a motor adott helyzetben idegbeteg rangasba kezd, akkor a moci nagyaramu drotjait (is) osszecserelted.
Elso lepesben a motor nagyaramu drotjait cserebereld (3x3 variacio), ezzel nagy bajt nem tudsz csinalni, viszont van eselye, hogy egy felallasban elkezd "normalisan viselkedni" a cucc.
Ha a HALL-szenzorokat akarod kimerni, akkor kezdetnek egy digit.kezimuszer eleg, de gondolj arra, hogy a HALL-erzekelok erzekeny alkatreszek, tehat a kimenetuk tulterheleset, forditott tapfeszultseget, stb. azonnali megpusztulassal "jutalmazzak"... (lasd: a hibasan bekotott felvezeto csak az elso bekapcsolasig felvezeto, utana vagy egyforman jol vezet mindket iranyban, vagy szinte tokeletes szigeteleskent viselkedik :)
- a vezerlesrol lehuzod a motor nagyaramu vezetekeit. - vezerlest es szenzorokat osszedugod, es megkeresed a GND es +5V vezetekeket. (digit.multi, fesz.meres, a +5V GND-je nagy valoszinuseggel megegyezik az akksi negativjaval, de le _kell_ merni. Azt a ket vezeteket keresd, amelyiknel _nem_ valtozik a feszultseg a HUB-motor kezi forgatasakor) - Ha megvan a tap, a maradek 3 vezeteket (szenzor kimenet) levalasztod a vezerlesrol, majd egyenkent ramersz a HALL-szenzorok kimenetere, mikozben nagyon lassan forgatod a kereket. A kerek adott helyzeteben a HALL kimenet felvalt +5V kozelebe, tovabbmozditva pedig vissza GND-kornyekere. - A szenzorok egymas utan adjak (forgasiranytol fuggoen) a jelet. Belso elhelyezes kerdese, hogy lesz-e a jeleik kozott atfedes, vagy sem (az egyik meg ad jelet, a kovetkezo meg mar ad). Ha hozzafersz valami ertelmesebb 2x2 csatornas oszcilloszkophoz, azzal egyszerubb..:) - extrem esetben - ha nagyon nem tudod a szenzorok sorrendjet megalapitani, akkor szenzor-kimenetetek es a GND koze egy LED + min. 1kOhm ellenallas sorbakotve... Kissebb ellenallas (vagy izzolampa, stb.) nem ajanlott, mert belepusztul a szenzor.
A fenti mericskelessel csak akkor probalkozz, ha van mar elektronikai tapasztalatod, es tudod, hogy mit miert mersz. Minden mas esetben inkabb bizd elektronikaban jaratos ismerosre...
A segítségeteket kérném! A korábban már leírt agymotort kifűztem a mountain bike-ból, és átfűztem egy BMX kerékbe. Egyúttal szétszedtem a mocit és kicseréltem a vezetékeket benne, meg a csapágyakat. Elvileg nem lehetett elrontani, de nekem talán sikerült. Tegnapelőtt állt újra össze a kipróbálható állapot, miután minden vezeték be lett kötve, és legnagyobb megdöbbenésemre nem megy a moci. Ez egy 240 W-os 3 fázisú kefe nélküli moci. 8 vezetéke van, 5 megy a 3 db Hall-jeladóhoz, 3 meg a tekercsekhez. Szétszedés nélkül kimérhető valami? A Hall-jeladókon mit lehetne mérni? A tünet olyan, mintha csak 1 fázis működne. Húzom a gázt, ha épp jól áll a kerék, elindul és tök darabosan megy. Ha nem húzom a gázt, akkor viszont álló helyzetből megmozdítva is erősen fékez, addig amíg az 1 működő fázis el nem indítja. Ilyet eddig nem csinált, eddig viszonylag szabadon forgatható volt a kerék.
A moci olyan, mint amit a 215-ös beírásban E-kerekek fórumtárs képekkel illusztrált.
Már beszéltem vele mivel ez a gép is rajtuk keresztül került hozzám és mivel az akku-ra 1év garit vállaltak.
Az irják az oldalukon, hogy mélykisütés esetén is 400 ciklust kellene bírnia.
A lényeg, hogy tényleg garanciában lesz megoldva, csak nem mertem itt addig feszegetni a témát, amíg nem biztos. (Egy nagy piros pont a Techmobile-nak)
Gondolom te is tudod milyenek a magyar garanciális tapasztalatok-vagy elzavarnak, hogy erre a hibára nem vonatkozik-vagy azt mondják hogy nem rendeltetés szerüen használtad.
Viszont ha ezekkel a kicsi akkukkal ennyit meg lehet tenni-akkor hozzászámolva a nagyokat-összesen 50AH -tehát kb 80 KM- megtehető táv!
Ez már nem lenne rossz! A megtett utvonalam és a gyorsulásaim is ugyanazok és kb ugyanakkorák mint máskor- semmivel sem mentem spórolósabban.
Ha hozzáteszem,hogy az akku igyazán 20 fok körül szeret dolgozni, nem ilyen hidegben- akkor meg már pláne tetszene a teljesítmény.
Mindenesetre az 5db 12V-12AH akkuk megérték a 18e pénzt-mivel egy 2000W-os motort hajtva 20km-t megtenni nem semmi. A malibu rollerem sem megy el ennyit-pedig az csak 300 W-os.
Akik meg saját gépet barkácsolnak- azt üzenem - hogy le a kalappal-csak igy tovább! Én is 12 évig csak barkácsoltam és kisérletezgettem,mire sikerült egy ilyen gépre szert tenni,de addig is rengeteg prototípus készült. Volt amelyik egész jól muzsikált,csak hangos volt és ronda. (Lancia önindítóval, 3 akkuval vízhűtéssel)
Ez valóban érdekes...Most azt mondod hogy 60V 12Ah-val 20km-t tettél meg?
Az iszonyat jó ám! Igazad van aránytalanul sok a gyári specifikációhoz képest...persze énszerintem ez erősen függ a vezetési stílustól meg attól hogy milyen sebességgel haladsz tartósan mert ha jól rémlik pont itt feszegették hogy 30km/h haladáshoz messze nem kell annyi teljesítmény mint 40km/h-hoz.
A gyári 40 km hatótáv mégis reális ha azt nézzük hogy azt normál használatra írják...ha 20-25-tel haladnál lehet hogy 50 is lenne, de akkor meg minek az elektromos robogó. Erre tudok gondolni.
Az viszont erősen elgondolkodtató hogy nincs 100 ciklus az akkukban és valamelyik máris kipurcant. Nem tudo hogy ez általános minőségbeli probléma e vagy csak épp nem volt szerencséd ezzel az egy példánnyal.
Szerintem írj Tech-Mobile-nak E-mailt ez ügyben hogy szilikonos akku árakról tájékozódj illetve kérdezz rá az ilyen robógókkal kapcsolatos tapasztalatokra hiszen nekik is volt Baroni régebben.A fickó jófej és ért hozzá szívesen segít, én is elmeséltem neki a telefonba amikor a vezérlést rendeltem hogy ugyan minek nekem egy hibás és mit akarok vele :) (mindíg a költségcsökkentésen fáradozok, csak ebbe egy idő után belefárad az ember és inkább megveszi agyári cuccokat minthogy hónapokig szopik vele mint esetemben)
Kiderült a turpisság-az új 12V 12ah- akkukal 20 Km-et tettem meg, tehát az eredeti szilikonos akkukal van a gond. Ahhoz képest hogy összesen még 100 szor sem voltak töltve, erősen csodálkozom hogy valamelyik kinyiffant. Holnap terheléses vizsgálat- az majd kifaggatja, hogy melyik a ludas.
Viszont akkor azt nem értem- hogy a baroni oldalon miért azt írják hogy a 38Ah-s akkukal megtehető táv 18-25 miles = 28.9 - 40.2 km.(A forgalmazó szerint is).
Itt valami nem stimmel. Nem vagyok egy nagy matekos, de ez nekem nem jön össze.
Újjabb méréseket lefolytatva arra a megállapításra jutottam, hogy az egyik vezérlő jó a másik nem.
A próba során egy olyan trafót használtam, ami üresjáratban 30V-ot ad le (és olyan 20A-ig terhelhető). Az egyik vezérő úgy működött ahogy a nagy könyvben le van írva, minden működött rajta. A fék jelnél lekapcsol és a féklámpára kiteszi a feszt.
Valószínűleg figyeli a mélykisülést is azért nem működött 12V-ról.
Kiváncsiságból rátettem a meglévő 12V-os ablaktörlő motorjaimat és mentek. Az ami a lentebbi képeken látható elég hamar el kezdett melegedni (nem lett forró csak meleg, bár pár percig mntek csak) igaz az egy trabantból való.
A másik kettő az nem melegedett oly mértékben, hogy ezt az üzemi hőfokna ne lehetne betudni. Mind a három terheletlenül 2,5-3A vett fel.
Nem tudom tartósan bírnák-e a 24V-ot? Esetleg plussz hűtéssel?
Minden esetre ha a P=U*I képletből kiindulok ez akkor is csak kb 50-60W teljesítmény lehet hogy még így is kicsi lenne egy normális e-bike-hoz.
Mindenesetre az az 5000Ft amit a két rollerért fizettem tuti hohy megérte:))))))))).
A töltést úgy gondoltam,hogy külön tölteném 38AH-s pakkot, és külön a 12AH-s pakkot. Erre vonatkozna a kérdés , hogy a kicsi pakk esetében az akkukat nem fogja kinyírni a töltő? Már csak azért mert 3-szor kissebb a kapacitásuk, de ugyanakkora erősséggel van töltve.
OFF (Mágnes ügyben folyamatosan változik a készlet, és az ár, attól függően honnan lehet szerezni. Küldj egy emilt a privátomra-és küldök egy listát.)
ON: Azért nincs összekötve a két akkupakk,mert így simán tudom tesztelni, hogy mit bírnak a kicsi akkuk, anélkül hogy hazafele tolnom kellene a motort (Kb130-140Kg). Másrészről meg a két külön kör közé akarok egy átkapcsolót, amely a terhelés függvényében(nagy gázadás) köti össze a két akkupakkot. Most lehetőségem lesz kipróbálni hogy mennyi amper és mennyi volt közlekedik gyorsulásnál, maximum sebességbél,folyamatos haladásnál és letiltás közeli állapotban.
Engen annak az áramkörnek a kapcsolása érdekelne amit a techmobile-osoktól vettél az nem tűnik bonyolultnak és szerintem nekem is tökéletesen megfelelne.
Azért kiváncsiságból meg nézném azt is a mit abrazil fickó küldött.
Még annyi hogy ha jól értem ezek a mágnesek motor állórészbe valók? Milyen méretekben van..engem lehet hogy érdekelne az 1 lóerős motorom állandó mágnesei helyére mert tuttommal aNeodymium jóval bikább mint a sima.
Az autógenerátor állandó mágnesesre építése világbajnok ötlet!
Gyakorlatialg lenne egy nagyon bika jó hatásfokú generátorod belőle...vagy talán motor is.
Majd számolj be hogy mi ahelyzet azzal a Projecttel.
Nagyon királyos ha összehoztad, a töltésről annyit hogy minden működni fog mivel ha jól értem az 5 kisebb akku is sorba van kötve egymással és a kisebb pakk van párhuzamosan az eredetivel.
Ez esetben ugye 60 Volt és 38+12Ah vagyis 60Volt 50Ah-s az akku garnitúrád.
LOL 3 kWh gyááá :)
Változni annyi fog hogy tovább tart majd a töltés mivel nagyobb kapacitást kell telenyomnia. Ez nem baj mert így a gyári töltéssebesség is leleassul mivel mást is kell neki táplálni ez egyrészt jó az akkuknak mert nem küldi őket annyira, másrészt rossz mert győzd kivárni :) bár drasztikusan nem fog megnűni talán 1 vagy max 2 órával.
Hát az fura vezérlő akkor...a 7812 egy stabil tápkocka ami stabil 12Voltot szolgáltat a 24V-ról az NE555 vagy LM555-nek a működéséhez ez tuti.
A gázkar vezetétkek színe sajnos ahány gyártó annyiféle de kitaláltad királyság...
Az 5 voltot mindenképp kiadja szerintem mert a legegyszerűbb megoldás lévén egy 5,1 Voltos Zener dióda stabilizál neki ami olyan 7-8 Volttól felvelé már leadja az 5 Voltot emiatt él valószínű az a kör, nálam is ilyen volt.
Érdekes mert nekem oylan 555-ös kapcsolásom van ahol potméter szabályoza a kitöltést...mivel ezek hall szenzoros gázkarok így nem tartom valószínűnek hogy az 555 re csatlakozik a Hall szenzor hanem inkább az az azonosíthatatlan számú IC lehet ami valószínűleg ikerkomparátos vagy 4 komparátor egy tokban.Ettől persze lehet az 555 a PWM jelgenerátor.Én csak egy hobbielektronikás vagyok azért így látatlanban nem vágom ennyire :)
Ez persze nem biztos lehet hogy tévedek.
Az 555-ös kapcsolást nekem egy brazil fickó küldte aki egy elektromos autót épített...
www.austinev.org/evalbum
itt találtam rá és amikor láttam hogy homemade a vezérlés írtam neki, rendes volt elküldte de a lelkemre kötötte hogy prototípus lévén saját felelősségre használjam...Hónapokig szenvedtem vele, instabil volt miden baja volt kinyitottak a FET-ek mindíg...egyszer működött 5 másodpercig...Bajos cucc nem ajánlom de ha te jobban értesz az elektronikához szívesen felteszem ide, csak szerintem nem lehet közvetlenül illeszteni a HALL szenzort az 555-höz, csak potit azmeg hát tudjuk milyen.
Hálám jeléül felajánlom hogy akki innen jelentkezik be az e-mail címemre, azoknak beszerzési áron és minimális postaköltséggel adok minden neodymium mágnest és minden conrad-os terméket.
Én ebben tudok segíteni. Aki él vele annak jó-aki nem annak ott vannak az egyéb lehetőségek.