Ha jól értettem, a jelzők tekintetében a '60-as évek környékén volt egy váltás, ekkor tértek át a tisztán irányjelzési rendszerről a... mire is?
Jelenleg úgy mondanám, hogy 1895 körül a tisztán irányjelzési rendszerről (Az SH-k megjelenésével-sac) áttértünk a bejáraton sebesség, kijáraton irány jelzési rendszerre, aztán az '50-es években a háromfogalmú kijárati előjelzőkkel a kijárati tiszta irányjelzés is bepiszkolódott. Majd jött 1961-67, amikor a kijárati irányjelzést digitális jelzés váltotta fel.
'67-re aztán a kijárati jelzőkről mindenhol leszerelték a második (és harmadik?) karokat, legyenek azok egyéniek, vagy közösek. Ezután az egy kar jelentése "Szabad a kijárat valahova" lett? :o)
Hű, köszönöm az infókat, próbálom feldolgozni őket – ami nem egyszerű, merthogy a régebbi kulcsazonosítós/kulcsrögzítős berendezésekről szinte semmit nem tudok. A Youtube-videót sem ismertem, ezúton is köszönöm!
Ha jól értettem, a jelzők tekintetében a '60-as évek környékén volt egy váltás, ekkor tértek át a tisztán irányjelzési rendszerről a... mire is?
Az irányjelzési rendszerben az egy kar az egyes kijáratot, a két kar a kettes kijáratot jelentette, és ez nemcsak az egyéni kijárati jelzőknél volt így, hanem a közös kijárati jelzőknél is, annak ellenére, hogy ott a jelző helyzete egyértelműen jelezte, hogy merre van az arra.
'67-re aztán a kijárati jelzőkről mindenhol leszerelték a második (és harmadik?) karokat, legyenek azok egyéniek, vagy közösek. Ezután az egy kar jelentése "Szabad a kijárat valahova" lett? :o)
A főjelzőket eredetileg tengelymegakasztók fogták, az '50-es évek végén ezeket balesetveszélyes meghibásodásaik miatt Integra rendszerű reteszmágnesekre cserélték.
Létezik, hogy valóban kétkarú-kétfogalmú jelzőről van szó? (Ilyennel eddig csak német területen találkoztam, de ott sebességjelzési rendszert használtak).
Pedig Áthaladójelző jól írta. Legalább egységes volt a rendszer. Zirc esetében 63-ban egykarúsították (és "fordították meg"emeltyűjét).
Mikoriak azok az egyes helyszínrajzok? Mert ha 1963-64 előttiek, akkor az még irányjelzési rendszer. (Szabad a kihaladás egy karral: az első, két karral: a második vonalra).
A "kétkarú, kétfogalmú" jelzőt nem értem :)
Ha esetleg meg tudod mutatni az említett helyszínrajzokat és a lezárási táblázatot, talán okosabbak leszünk.
Leírás pedig biztosan van a MÁV Szabványtárban a Könyves Kálmán körúton.
Építgetjük az ismerősömmel Zirc állomást terepasztalon. Mostanában kezdtük el tervezgetni a biztosítóberendezést. Odáig eljutottunk, hogy a modellezni kívánt korszakban ('70-es évek) az állomáson Polacsek-féle kulcsazonosítós berendezés üzemelt, a három irányból/ba (Győr, Veszprém, Dudar) 3-fogalmú bejárati, illetve közös kijárati jelzők voltak, a kijárati jelzők egyben az állomás két végén található útátjárók fedezőjelzőiként is funkcionáltak.
Számomra meglepő módon viszont egyes helyszínrajzokon, illetve az elzárási táblázatban is a dudari kijárati jelzőként kétkarú, kétfogalmú jelző van feltüntetve. Azért fura a dolog, mert amennyire tudom, a közös kijárati jelzők lényege, hogy a helyzetük meghatározza a kijáratot is, így elvileg a két szárny indokolatlan.
Létezik, hogy valóban kétkarú-kétfogalmú jelzőről van szó? (Ilyennel eddig csak német területen találkoztam, de ott sebességjelzési rendszert használtak).
Illetve hozzá tudna segíteni valaki egy Polacsek-leíráshoz? Nagyon megköszönném... :)
1992-ben érettségiztem a Bebritsben,a bizonyítvány úgy kaptuk meg,hogy senkit sem fognak felvenni a vasúthoz.Azóta meg szinte mindent elfelejtettem amit tanultunk.
A blokkmestereknek sem volt kötelező a forgalmi vizsga.
Régen, ha valaki elvégezte pl. a győri főiskolát, a MÁV-nál különbözeti vizsgát kellett tennie biztosítóberendezési anyagból. Ezzel együtt forgalmi vizsgát is tett, de az annyira azért nem volt komolyan véve.
A végrehajtó szolgálatnál is nagyon komoly gondok vannak. Fel van hígulva a szakma.
Nincs megbecsülés sem erkölcsileg, sem anyagilag. Az öregek sajnos kihalnak, a fiatalok meg nem igazán szeretnek dolgozni. Ha valaki esetleg mégiscsak érdeklődne az előzőek ellenére a szakma iránt, azt a vasút hülyeségeivel igyekeznek a pályától eltéríteni (pl. a bevezetett kötelező forgalmi vizsga)!
Attól függ, mennyire nem működik. Van egy "K"-nak nevezett jelfogó, amely vizsgálja a visszajelentő áramkör működését. Vagyis pontosabban csak a visszajelentő áramkör egy részét vizsgálja és ott is csak azt nézi hogy nincs-e szakadás az áramkör ezen részében (hurokvizsgálat). A esetleges kábelhibák miatt lett ez kiépítve. Ha ez a jelfogó elejt, akkor a közút felé a fehér fényeket lekapcsolja. De ha lezáródik a sorompó, akkor a vörösek megjönnek.
Hiába kiált hiányért ha nincs sehol képzése csak a vasúton belül. Én is bizt.berrel foglalkozom meg ha befejezem a tanulmányokat akkor ott szeretnék elhelyezkedni jelenleg elektronikát tanulok. És mivel nincs képzés így nem is ismerik nagyon ezt a szakmát. Nálunk is Szegeden a Gábor Dénesben (régi nevén Bebrits Vasútforgalmi Szakközép) be lehetne indítani ezt a képzést, de nem engedik. Talán ha kicsit támogatottabb lenne ez a szakma akkor nem lenne hiány. A másik az meglátásom szerint, hogy az emberek nem nagyon "bíznak" a vasútban sajnos.
Le kell másolni a mappát, átnevezni eggyel nagyobb sorszámúra, majd átszerkeszteni az állomásokat. A fájloknak maradniuk kell, ha törölsz vagy újat adsz hozzá, zavaros lesz. Legalábbis XP alatt még így ment évekkel korábban :-D