A mai teszt vegyes érzelmekkel zárult. Eleinte ledobta a láncot a gép, de a végén már elég jól ment. De nem az igazi. Nehezen indul. Sajnos a trabantdinamó valóban nem a legjobb választás, nameg az egész áttételnek nagyon rossz a hatásfoka. Úgy döntöttem veszek egy rendes motort hozzá. Tud valaki valamit javasolni? Az 500 wattossal mennyire lenne erős? Az mire lenne elég? Ha fogok két 500 wattosat akkor azzal mekkora sebességet lehet elérni és mekkora emelkedővel tud megküzdeni?
Igen, de az nekem nem vált be. Az egyik tag viszont betett képként egy kézzel rajzoltat ami nagyon hasonló ahhoz amit most használok stabilan és hibátlanul. Keresd vissza szerintem és azzal érdmes próbálkozni a Volt és Amper pedig csakis a végére betett FET-ek paramétereitől és darabszámától függenek.
Te irtad régebben, h van kapcsolási rajzod pwm vezérléshez? Mert ha igen, akkor elküldhetnéd, nagyon megköszönném. Nekem kb 20-30 voltos és 50-60 amperes kellene(persze lehet több is). mario1111@freemail.hu
Nekem mondjuk már van jogsim, de motorom még nincs. Én is építek valami e-bringát. Most is onnan jöttem. Ma már mentem vele. A lelke egy 6 voltos trabantdinamó, természetesen nem 6 voltról hajtva. A mai üzemnél elértem a kb 20 km/h-ás sebességet 12 voltról. Persze ez nem valami sok, de 12 volton max 25 ampert kajol ami 300 watt. Most töltöm az akkukat (3db 6v 12Ah-ást). A holnapi próbán megpróbálkozok a 18 volttal. Ekkor már beeszik indulás pillanatában 45 ampert és ez kb 15-20 amperre csökken majd ha lendületbe jön. Ez induláskor már 800 watt. Remélem eléri a bűvös 30 km/h-át. Ha sikerül és nem esik szét akkor nekikezdek a precíz összeszerelésének. Az a gáz, h bazi vastag drótokat kell használni,h ne menjen pocsékba az energia és azokat meg nehéz forrasztani. Amúgy a gép egy montiból, egy trabantdinamóból, 6db diamec 6v 12Ah-ás akkuból és egy amerikana fúrógépből épül fel. Utóbbi nagyon jó áttételnek bizonyult( 1:7 -es) csak kicsit zajos. Ha pedig életképes a járgány akkor kap még 3db 12 v 24 Ah-ás szilikon aksit. Azzal együtt pedig már 1,3 KWh-ra energiát bírok vinni. Remélem azzal már elmegy 40- 50 km-ert.
Jó a kérdésed! :) Én 21 vagyok de engem is intenzíven érdekel a téma...villamosmérnök haverjaimat szintén nem túlzottan ahogy mondtad. Úgy látszik ritka állatfaj vagyunk :)
Szerintem sincsenek a valósságával tisztába sokan mert csak legyintenek mondván hogy gyerek cipőben járó vacalk mert egy kis Made In China rollerből vagy egy kommersz elektromos bicikliből indulnak ki. Az akku árak nálunk a legjobbak szerintem itt: www.riasztobolt.hu (Lassan tőlük is árengedményt kell követelnem annyit reklámozot őket itt :D)
A legnyomósabb érveim a villanyjárművek mellett:
Olyan nyomaték amiről egy robogós a normál robbanó motorral csak álmodhat...több tízszer nagyobb. Karbantartásuk, ha jól van megcsinálva kimerül az egy két tízezer kilóméter utáni akkupakk cserében. Szinte ingyen van az üzemeltetése (nekem pl. 8Ft egy kWh Paks Atomerőmű RULZ :))
A hatótáv a leggyengébb láncszem de ez meg használattól függ..nyilván senki sem motorozgat egyfolytában 150km-eket a kis robogóval. Amennyit meg megyünk arra egy jól megkonstruált elektromos is bírja. Ez persze szubjektív és énis nyilván elfogult vagyok :)
Nem izgat a robbanómotor..arra van berendezkedve a világ..mindenki azzal jár...az nem poén :) Nameg a benzinár az tövig bek*****ja.
Ja és ami elindította bennem a lavinát, hogy nem kell jogsi akis rollerekhez.Nosza építek most egyet ami kis roller csak elektromos robogó teljesítményű :) Olyan 1000-1200W os lesz. Kisr oller szal 300Wattra titulálják a laikusok, de arendőrnek pssszt! Amúgy nem gáz mert már folyamatban a B kategóriás jogsim...a manóba így már nemis olyan izgalmas :)
Azt szeretném csak megtudni, hogy várható-e valamiféle árcsökkenés e-robogó és akkuk terén? Pl. a tech-mobilnál eddig mintha olcsóbb lett volna az LFP akku.
Más: az érdekelne még,h mely korosztályokat foglalkoztat ez a téma? Én mondjuk 19 vagyok, de akiknek eddig mondtam az elektromos robogót azok mind azt mondták, h kalap szar lemerül a francba, egyfolytába töltheted. Villamos mérnök szakon is ezt gondolják a haverok. Mondjuk sajnos ott sincsenek tisztában még a mértékegységekkel sem.
KM órát keresek elektromos e-cycle bringámhoz, küllős 10coll 25,4cm átmérőjű kereke van. Sok helyen kerestem de nem tudták megmondani biztosan beállítható vagy nem ilyen kicsi átmérőhöz. Bp-i vagyok. Előre is köszi a segítséget!
Nemrég a tvben volt egy rövid hír, hogy egy pasi sűrített levegős bringamotort fejlesztett. Azóta nem hallottam erről és a neten is csak a francia air-car-ról vannak hírek, kis teljesítményű magyar motorról semmit sem találok. Erről nem tudtok valamit? (Tudom itt kicsit off)
Háát, elég lehangoló. :-( 125W-hoz kell legalább egy 200W-os napelem a nem optimális tájolás miatt. Ez bazi nagy..., qrva drága...,és törékeny is! És ha jól emléxem van vagy 17 kg. Ha leparkolok valahol, akkor egy 17 kg-os törékeny cuccost kell a hónom alá csapni, hogy ne lopják el? Azé' azt még mindig nem t'om, hogy egy 10km/h-ás lassú tempóhoz mennyi lenne elég. Ezzel a tempóval pihenésképpen még ki tudnék békülni.
Köszi az infót, ha meg van a megoldás leírom az eredményt. A wattokhoz annyit tennék hozzá, van egy 100W-os kefés tartalék bringám, de melegszik a motor és a vezérlés ha tulhúzom a gázkart (játszani kell vele), viszont kellemes 20km/h-val tekerni.A nyomatékot kellene valahogy megnövelni, ezért próbáltam súlyokat bevonni a rendszerbe,(a tömeg hajt, a motor emeli a súlyt, hátha 100watt elég az emelgetéshez) de ezt sem egyszerű összehozni.
Ma voltam terheléses EKG-n ( :-) a 200W-t hosszú távon k.versenyzőn kívül szerintem más nem bírja. A 125W-os terhelés volt kb. a tempós "civil" tekerés, ami kb. 20-25 km/h sebességnek felelt meg nálam, kevés csomaggal. Ha e-bicajra akarod átszámolni, akkor még kb +20-25 kg súly, ami miatt kell a 200-250W.
Hello! Én is gondolkodtam napelemben, de rá kellet jöjjek,h a bringán nem igazán jó dolog, mert nagyon rosz a hatásfoka és 100 watthoz kell 1 négyzetméter. Úgy tudom a nap teljesítménye 1 négyzetméterre 800 watt. Hát ehhez képest elég satnyák a 100 wattok méterenként. Szóval ha mindenképpen napelemmel akarod üzemelni, akkor javaslok valami kis teljesítményű e-bringát és azt úgy átalakítani, h mondjuk raksz rá előre meg hátra egy 50*50 es napelemet ez kb 50 watt(ezzel töltenéd menet közben az akksit) és vinnél magaddal valami tárolórekeszben még mondjuk 1,5-2 négyzetméter darabokban. És ha kifogyik a nafta, akkor megállsz, kipakolod, összedugdosod a drótokat és töltöd az aksikat 200-250 wattal. És addig szépen elszundítasz a fűben:). De ha sok pénzed van akkor ezt csinálhatod nagyobban is. 5 négyzetméterrel már fel lehetne tölteni 1-1,5 óra alatt,ha bírják az akkuk.
Lehet, hogy nem jól emléxem, de mintha azt olvastam volna valahol, hogy egy átlagember erős tekeréssel kb. egy 40 W-os izzót képes működtetni néhány percig.
Ebből arra következtetetek, hogy egy lassú de biztos tempóhoz sík terepen elég lehet 30W.
De ha ez kevés is, 2 db 50W-os panel elférne egy normál bringán. Az egyik elől, a másik hátul. Ezek együtt talán leadnának 60W-ot.
Nem tudom, hogy egy e-bringán mutatja-e valami kijelző, hogy éppen hány w-ot zabál. Kiváncsi lennék arra, hogy különböző fogyasztásoknál mekkora sebességet tud tartani sík terepen.
Hozzáteszem, hogy az így felszerelt bringa lehet könnyű anyagú, vékony kerekű, tehát könnyebb lenne jelentősen, mint egy igazi gyári e-bringa.
Ez a 200W-os napelem egy tricikli tetején nem lenne hülyeség, kis rátekeréssel bármeddig elmenne. Csak süssön a nap. Az 50W szerintem túl kevés mert ez a legoptimálisabb csúcsteljesítménye, ebből még a veszteségek lejönnek, motor hatásfok, áttétel... nem sok marad.
50 W-ost kb 70-ért lehetne venni. Méretre ez kb. 70*70 cm. Van 200 W-os is, de azt már végképp nem lehet értelmesen elhelyezni, mert másfél méter*1m-es, hacsak tetőt nem épít az ember a bringa fölé. Mellesleg ez nem is olyan nagy baromság, eső ellen is jó, meg árnyékot is adna. :-) Csak elvi töprengés, de mégis: 30-50W mennyivel vinné a gépet szerintetek? Hosszú úton pihenő szakaszoknak megfelene talán 10 km/h is. Vagy lehet, hogy rá tudna segíteni kicsit a tekerésre, ha a motor tud ilyesmit?
Ez azért így elég tág intervallum. Mekkora sebességgel akarsz mozgásban maradni? Csakis ettől függ. Az az 50W tud mozgatni téged de megelőz egy csiga :) A napcellákat meg honnan nyered amik tudnak már ekkora teljesítményt?
Szerintetek hány watt kell ahhoz, hogy vízszintes szakaszon mozgásban tartson egy bringát a bringással együtt? 20 watt? 50? 100? 200? Ha pl. egy 50 wattos napelemet el tudnék helyezni a bringán valahogy, és csak 25-30 watt jönne ki belőle a nem optimális tájolás miatt, akkor az elvinné a gépet? Próbált ilyet valaki?
A motor túlvezérlése kényeas probléma egy kicsit. Azt ajánlom mindenkinek hogy csak mozgó járművön adja rá a naftát, vagyis nagy fordulatról mégnagyobbra gyorsítson. Álló illetve lassú helyzetben ne nagyon mert saját tapasztalatom alapján mondhatom ilyenkor igencsak elkezd égni a szénkefe és ráég az anyaga a kommutátorra ami súrlódós üzemi hangot eredméynez és a kommutátor és szénkefe intenzív gyilkosa.
A beázott vezérléssel kapcsolatban:
Szerintem komoly szerkezeti kár nincsen, a teljesítmény elektronika nem hinném hogy kiment benne. Talán IC hiba vagy a víz még ottvan valami alkatrésznél. Kapd szét száradni egy napra ha szétszedhető és ha akkor se jó akkor nézesd meg eelktrós emberkével. Bagóból megúszod a javítást ha nem kér pofátlanul magas munkadíjat. Az egész vezérlés ha minden alkatrészt számolok sem kerül többe 2000Ft-nál.
Elnézést ha nem témába vág a kérdésem, de segítség kellene! Van egy tornádó e-bicajom (MTB-ba szerelve), 3 fázisú fajta.Esőt kapott a vezérlő, folyamatos a zárlat.(a vezérlőből kijövő 3 vezeték közül kettő műszerrel mérve 38v-ot mutat). Mi a biztos jele hogy tönkre ment a vezérlő? (nem látok benne leégett áramköri elemet) köszi
Azon is múlik, hogy mennyire speciálisak az igényeid. Nekem pont az a bajom a gyári e-bringákkal, hogy bicikliként használva nagyon kompromisszumosak (1 fokozat; nehéz, rossz ergonómiájú váz; széles kis méretű kerekek; silány anyagok; stb.) Ehhez képest a hatótávolság nagyon sovány, nekem 40-60 kilométer megtételéhez nem kell segítség, arra ott van a lábam... Sokkal inkább szeretnék olyan megoldást, amivel mondjuk 100km távot megtehetek 40-50km-nyi sima tekerés energiabefektetésével.
Olyan tipus, ami ezeket tudja, jelenleg nincs a piacon. Esetleg külföldről hozathatnék, de az annyiba kerülne, mint itthon egy rendes motor. Akkor meg minek? Ezért marad az átalakítószettes megoldás, még ha több munkával is jár.
Mellesleg ne felejtsd el beszámolni a használt gyári járgány árába az elhasználódott alkatrészek cseréjét (pl. akku és társai...), amitől máris nem olyan olcsó...
Elég régen írtam már ide de annyi dolgom volt ... na mindegy nem is ez a lényeg.
A NET-en bóklászgatva és az itt leírtakat olvasva az a hiányérzetem támadt, hogy nincs igazán egy olyan oldal, ami összefogná az e-bike-osokat. Ezért gondoltam orvoslom a problémát, és készítek én egyet. Amolyan klub oldal jelleggel.
A tervem az, hogy minél több informácíóval lássuk el egymást, mind típusokat illetően mind tunning/építés illetően. Egyszóval kb arra szolgálna mint ez a fórum, csak az információk rendezettebbek és illusztráltabbak lennének.
Ehhez viszont némi segítséget kérnék tőletek:
Bárkinek, bármilyen típussal kapcsolatban olyan tapasztalata van amit szívesen megosztana másokkal, egy e-mail formájában juttassa már el nekem és én felteszem az oldalra. Továbbá bármilyen a témához illő véleményt, cikket, leírást, észrevételt szívesen veszek. És persze a hasznos linkeket is szívesen várom.
Láttam itt is, hogy vannak már ilyen jellegű információk ha senkinek sincs ellene kifogása azokból is tennék fel.
Szedjük össze azt amit tudunk, hogy megkönnyítsük azok dolgát, akik az "elektromos meghajtással működő jármű" tulajdonosok táborába tartoznak, vagy fognak tartozni.
Az oldal első verziója várhatóan július 1.től lesz látható a http://lec.atw.hu címen.