Keresés

Részletes keresés

505519570004 Creative Commons License 2023.07.26 0 1 33641

A MÁV teherkocsik sorozatjelei 1967 előtt és után c. táblázatból:

régi Ghh -> xx 55 118 6 xxx-x Gbklr - (16 t raksúly és 17 t terhelési határ)

 

Önrevízió:

.... nagyszombaton Nagyszombatban ......

 

 

György barát Creative Commons License 2023.07.25 0 0 33640

Nem gondolnám. A német Gl... járművek hossza, tengelytávja 12,80 illetve 7,00 m volt maximum. A csehszlovák vagon szerintem 14,30 illetve 9,30 körül lehet. A Rybak méreteit örökölve. 

 

Előzmény: fed-2 (33639)
fed-2 Creative Commons License 2023.07.25 0 1 33639

Szerintem ilyesmi lehetett az alapjármű.

Osztrák és német viszonylatban Glt-sorozatú nagyrakterű, könnyebb, pl. üvegárú (öblösüveg) szállításra tervezve:

 

Előzmény: 505519570004 (33637)
György barát Creative Commons License 2023.07.25 0 0 33638

Nagyszombaton nem volt. 

Trnavában 1922 és 1924 között építették az üzemet. Az első kocsi 1925-ben gördült ki a kapuján. 

A gyár ma is üzemel ŽOS Trnava néven. 

 

Előzmény: 505519570004 (33637)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.25 0 1 33637

Morfondírozok. 

Nagyszombaton volt-e valaha bármilyen vasúti járműgyártás?

Tovarna, tovaren gyárat jelent csehül és szlovákul. 

Szép, hosszú tengelytávú kocsi volt.

György barát Creative Commons License 2023.07.25 0 0 33636

Egy vasúti jármű adatainak elején a gyártó (székhelye) és a készítés évszáma szokott szerepelni. 

 

Előzmény: Zsoltikarus (33635)
Zsoltikarus Creative Commons License 2023.07.25 0 0 33635

Gyanúm szerint "Továrna" lesz az inkább.

Előzmény: 505519570004 (33632)
laviolette Creative Commons License 2023.07.25 0 1 33634



Nem ilyesmi kocsi volt ez? 

https://mojdom.zoznam.sk/byvanie/navsteva/stary-zeleznicny-vagon-si-pri-telgarte-prerobili-na-stylovu-kaviaren/

 

(Telgárton van, ami eredetileg is az volt, mint Tiergarten, mi valamikor a XIX-XX századforduló körül kimagyarosítottuk Garamfőre, 1948-90 között Ján Šverma után lett Švermovo, azóta megint Telgárt.)

 

 

György barát Creative Commons License 2023.07.25 0 0 33633

Ha most húsvét volna, akkor Nagyszombatra tippelnék. De ma legyen inkább Trnava. 😉 

 

Előzmény: 505519570004 (33632)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.25 0 1 33632

Meggyőző a hasonlóság. A siklócsapágyak leváltása nem meglepetés. A csapágyvezeték viszont hasonló.

Mi lehet ez a "Tourava"? A guglitérkép szerint Indiában van, de ott sem tűnik városnak. Nem hiszem, hogy a ČSD a két világháború között Indiából vásárolt volna vasúti teherkocsit. Valószínűbbnek tartom azt, hogy valamelyik cseh település nevét másolták le valamikor, valakik rosszul.  

 

Előzmény: RhB (33631)
RhB Creative Commons License 2023.07.25 0 4 33631

Akár lehet ennek az anyja-sem-ismerne-rá kocsinak az eredetije is... Vasútvill kft, Jászberényi út, 2011.07.07

 

??? (Tourava, 1935) > T968115 > Ghh 197 551 > Yg 3132 > 30 55 117 1277-3 > 44 55 117 1277-7 >

Yf 44 55 941 8652-7

 

 

 

Egyik oldal

 

 

Másik (árnyékos) oldal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: 505519570004 (33593)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.24 -1 0 33630

OT

Vajon a réz miért maradt ki a táblázatból? (8,96g/cm3, 1084.62 °C)

Előzmény: Atis57 (33628)
György barát Creative Commons License 2023.07.23 0 0 33629

Nem kell olyan messzire menni. Az nyilvánvaló, hogy a frissen csapolt vas hőmérséklete is magasabb, mint a salaké. (A táblázatban is benne van.) A többi már csak "aprócska" hab a tortán. 

 

Atis57 Creative Commons License 2023.07.23 0 0 33628

Szia!

 Van.

 

Amig volt finomötvözet gyár  Peremartonban ?  Meg voltak még elektro kemencék pár helyen.

 

Egy tájékoztató táblázat.,,,,,,, Wolfram ,Titán, rhodium  mindre igaz....

A Műszeroldal tudásbázisának egy oldala (muszeroldal.hu)

Előzmény: Balázs1a (33627)
Balázs1a Creative Commons License 2023.07.23 0 0 33627

Kedves Topiktársak!

Van olyan vasúti teherkocsiban szállított, vagy rövid ideig telephelyen belül mozgatott anyag, amelynek szállítás/mozgatás közbeni hőmérséklete magasabb, mint a kohósalaké? Utóbbira helytálló lehet az 1200-1300 Celsius fokos hőmérséklet, a nagyolvasztóból a salaküstkocsiba kerüléskor? Elég régi adat, egy 1959-es kohászati lapban találtam, de írásos forrásban nem látok ettől eltérő értéket.

szergely22 Creative Commons License 2023.07.23 0 2 33626
MTU-890 Creative Commons License 2023.07.23 -1 2 33625

"Létezik-e kép a többi kocsiról?"

 

A valamikori (1956.01.01-től érv.) F.51. Utasításban volt egy kép a 32. sz. kocsiról, bár nem sok látszik belőle. (Úgy néz ki, hogy valamiért elfordítva kerül fel, ezért inkább felteszem visszafordítva is, valamelyik csak jó lesz.)

 

Előzmény: rezgaras (33600)
leofender Creative Commons License 2023.07.21 0 1 33624

Köszönöm szépen!

Előzmény: György barát (33623)
György barát Creative Commons License 2023.07.21 0 3 33623

1952-től. 

 

Előzmény: leofender (33622)
leofender Creative Commons License 2023.07.21 0 1 33622

Sziasztok!

 

Egy kis segítséget szeretnék kérni. Meg tudná valaki mondani, hogy pontosan mikortól (évszám) használta a Deutsche Reichsbahn a képen látható 3x2 számos pályaszám kombinációt? Melyik évben jelentek meg az első - már ezzel a számkombinációval - ellátott tehervagonok?

 

rezgaras Creative Commons License 2023.07.20 -2 1 33621

Mint említettem volt, a földgáz túlnyomó része (88-98%, átlagosan 95%) metán. A maradék nagy része etán. A fizikai tulajdonságait megtalálod a metánnál.

 

Pl. itt találod az állapot ábrát: https://www.engineeringtoolbox.com/methane-d_1420.html

 

"De az olajvezetéken  75-----35 bar nyomáson szállitják."

 

Tudomásom szerint olaj vezetéken nem szállítanak földgázt. Sem gáz- sem folyékony állapotban. A gázvezetéken gáz állapotban szállítják, nagy nyomáson.

 

"A csepfolyós LNG szállitókban is 30bar körüli nyomás van Nem engedik ez alá---vajon miért?"

 

Az állapotábra alapján, ha 30bar nyomáson folyékonyan akarják tartani, -90 fokra kell lehűteni.

 

"Ezért továbbra is úgy gondolom a 150 Atm.  mellett lehetett csepfolyós."

 

Igen, ha lehűtik -83 fokra. De akkor elég 46bar nyomás is.

 

OT

Amikor a Testvériség gázvezeték megépült, a szovjet elvtársak azt kívánták a magyar féltől, hogy az érkező mennyiséget nagy pontossággal mérjék meg. Az áramló gázok mérésének bevett módja a szűkítők alkalmazása: mérik a nyomást a szűkítő előtt és mögött. De a Testvériségen olyan sebességgel és nyomáson érkezett a gáz, amit azelőtt még nem mértek. Az elméleti számítás sem vezetett eredményre, mert a kiadódó Reynolds-szám nagyságrendekkel nagyobb volt, mint amire a táblázatok és a számítási képlet érvényes volt. Végül is nem tudom, hogy mérték, mérik. Akkor arról volt szó, hogy egy kísérleti összeállítást kellene építeni és abban megmérni ezeket az ártékeket. De nem tudom, hogy ez megvalósult-e. Ma már könnyebb lenne számítógépes szimulációval...

Előzmény: Atis57 (33620)
Atis57 Creative Commons License 2023.07.19 0 0 33620

Szia! 

 Földgázra nem találtam  entropia ábrát.

 

Azt irják normál légköri nyomáson -161 C fokon  csepfolyósodik.

De az olajvezetéken  75-----35 bar nyomáson szállitják.

A csepfolyós LNG szállitókban is 30bar körüli nyomás van Nem engedik ez alá---vajon miért?

 

Ezért továbbra is úgy gondolom a 150 Atm.  mellett lehetett csepfolyós. 

Igy a térfogata 1/600 ad részre csökken.

 

De ha találsz valamit? ...Szivesen  hall./.olvasom.!

Előzmény: rezgaras (33618)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.19 -1 1 33619

Ha végignézed a Fortepan képeket a 2. világháborúról számos vasúti kocsis képet találsz. Azokon úgy néz ki, hogy a katonavonatok a tiszteket főleg 2.osztályú, 2 tengelyes kocsikban vitték, de lehet látni 3.osztályú kocsikat is. Érdekes, hogy a 2.osztályú kocsiknak a többsége a képeken már villanyvilágítással rendelkezik, de nem ismerek 3.osztályú, villanyvilágítással rendelkező kocsit.

 

2-tengelyeseket akkor már csak a Cz-ket (56000) gyártották, persze villanyvilágítással. De a korábbikat folyamatosan átalakították. A fenti képekből az látszik, hogy az átalakítást a 2.osztályú kocsikkal kezdték.

Előzmény: Atis57 (33617)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.19 -1 0 33618

"A 150 Atm/bar  nyomásnál már csepfolyósodik a  földgáz  ha +5 C alatt van."

 

Ennek érdemes utána nézni. A földgáz túlnyomó része metán. Ennek a kritikus pontja -82°C.

Előzmény: Atis57 (33615)
Atis57 Creative Commons License 2023.07.19 0 0 33617

Szia!

 Akkoriban ,hány villamos világitású kocsi létezett?

 

Mintha csak 1940tól kezdték volna gyártani a villamositott 2-t tengelyeseket.

Előzmény: Conrail (33614)
MTU-890 Creative Commons License 2023.07.19 0 1 33616

A 2002. évi Vasúthistória Évkönyvben (Lovász György és Szécsey István tanulmányában) írnak a 6 tengelyes gázszállítóról is. Itt megtalálható:

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=140613011&t=9121454

Előzmény: Conrail (33613)
Atis57 Creative Commons License 2023.07.19 0 0 33615

Szia!

" Vmi nem stimmel "---de  ha másképpen közelited meg.?

 

Ez a folyékony földgáz szállitás előfutára volt.A Linde hűtés már 1905 tő l  ismert volt.(tehát lehetséges )

 

A 150 Atm/bar  nyomásnál már csepfolyósodik a  földgáz  ha +5 C alatt van.Az összenyomott gáz +25Cig  még elfogadható nyomás emelkedéssel  megtartható egy tartályban.

Nem lehet véletlen az a 225 atm  próbanyomás.

 

Az a 10 órás betöltés is erre utal. nyomás+ hűtés együtt.

A lefejtésnél  márcsak a nyomáscsökkentőtkellett gőzzel! fűteni ,hogy gázállapotban  lehessen tartályba átfejteni.

 

Persze vannak még kérdések....

Előzmény: rezgaras (33611)
Conrail Creative Commons License 2023.07.19 0 0 33614

"Vicces, hogy a Fortepanon lehet látni gáz világítású kocsit kint, a fronton. Azt nyilván nem lehetett feltölteni, sötét volt benne."

 

 

Sötétben nem is lehetett volna jobb célpontot találniuk az oroszoknak, mint egy világító kocsit.  

Előzmény: rezgaras (33612)
Conrail Creative Commons License 2023.07.19 0 0 33613

Mi van a nagy 6 tengelyes MÁV Rag 530 0xx gázszállító kocsikkal? 

Valóban Győrben készítették őket?

Mennyit? 

Füstiben levő 5 tengelyes alvázat valójában ki készítette? 

Előzmény: rezgaras (33611)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.19 -1 0 33612

Sikerült kisilabizálni. Szóval a földgázt alapvetően a kocsik világítására használták, az égők átalakítása után.

 

Vicces, hogy a Fortepanon lehet látni gáz világítású kocsit kint, a fronton. Azt nyilván nem lehetett feltölteni, sötét volt benne.

Előzmény: 505519570004 (33605)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.19 -1 0 33611

Na ez még érdekesebb. Tehát nem 1926 és Ganz, hanem 1933-34 és MÁVAG. Lehet mindkettő igaz, ez talán azt jelenti, hogy a Jz kocsikat a Ganz gyártotta 1926-ban, ezeket a MÁVAG alakította át gáztartály-kocsivá 1933-ban.

 

"A 10,5 m3 össztérfogatú tartályok üzemi nyomása 150atm, próbanyomása 225atm volt és 1500kg tömegban kb. 2000m3 földgázt fogadtak be." - Szerintem itt valami nem stimmel. De valahogy a tartályok térfogata sem. Még egyszer utánaszámolok.

Előzmény: MTU-890 (33610)
MTU-890 Creative Commons License 2023.07.19 0 2 33610

Szécsey István a 2000. évi Vasúthistória Évkönyvben ezekről a gázszállító kocsikról ennyit írt:

Előzmény: rezgaras (33600)
Atis57 Creative Commons License 2023.07.19 0 1 33609

Szia!

 

A szénhidrogén-bányászat szerint;

 

A költséges vasúti szállítás kiváltására 1941-ben megépítették a 8 hüvelyk (203 mm) átmérőjű csővezetéket Budafa és Csepel között, ahol a Shell cég finomítója működött. Kisebb átmérőjű csővezetéket építettek Szabadbattyán és Pétfürdő irányába, és egy másikat Almásfüzitőig, a finomítóhoz.

 

Helyben leválasztották a földgáz és visszapréselték, hogy az olajkitermelést tartani tudják.

Előzmény: rezgaras (33608)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.19 -1 0 33608

Egyébként az is érdekes kérdés, hogy mire használták a földgázt. Szerintem nem égették el. A szállított mennyiség ahhoz nem lett volna elég, a gázhálózat pedig "városi gázra" volt beállítva, amit pl. Óbudán, a Gázgyárban állítottak elő. Budapesten úgy emlékszem, az 1960-as évek végén kezdték átállítani a hálózatot és a fogyasztókat földgázra (a tűzhelyekben kicserélték a fúvókát). Tehát feltehetőleg vegyipari alapanyagként hasznosították a földgázt. Vajon hol?

Előzmény: rezgaras (33607)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.19 -1 0 33607

Kösz a képeket. Az első kettő persze az, amit ismertem, de az újabbak nagyon érdekesek. Egy kis szemlélgetéssel jól látszik, hogy azok között sincs két egyforma. Akad még tető nélküli is!

Előzmény: 505519570004 (33605)
Conrail Creative Commons License 2023.07.18 0 0 33606

Köszi a kitünő anyagot! 

Előzmény: 505519570004 (33605)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.18 0 4 33605

Pfeiffer Károly: Gázszállító kocsi (1934.01.01.)

Előzmény: 505519570004 (33604)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.18 0 2 33604

Előzmény: 505519570004 (33603)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.18 0 1 33603

Előzmény: 505519570004 (33602)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.18 0 2 33602

MÁV 39

Előzmény: 505519570004 (33601)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.18 0 2 33601

MÁV 25

Előzmény: rezgaras (33600)
rezgaras Creative Commons License 2023.07.18 -1 0 33600

Mostanában a háború előtt készült, "sok tartályos", nagynyomású gáztartály kocsiknak néztem utána. Mind a "Vasúti kocsi jellegrajzalbum", mind pedig a "Magyar Vasúttörténet" 5. kötete szerint a kocsik 1926-ban készültek a Ganzban. Ugyanakkor Szécsey úr Ganz könyve nem említi ezeket a kocsikat.

 

A Vasúttörténet (385. old.) azt írja, hogy ezek a Jz kocsik alvázára készültek. Ez helyesnek látszik, mert az összes fő méret megegyezik a fékbódés Jz kocsik méreteivel. Ugyanakkor a gáztartály kocsi hossztartóján olyan merevítőket lehet látni, amelyek a Jz kocsikon nem lelhetők fel.

 

A kocsikról két képet láttam. Az egyik, ami a Jellegrajzalbumban is látható, a 39.sz. kocsit mutatja (a kocsiknak szemmel láthatóan nem volt sorozatjelük, sem ahhoz tartozó sorozat számcsoportjuk). A másik képen a 25.sz. kocsi látható. Az a bökkenő, hogy a két kocsi között lényeges különbségeket lehet felfedezni. Más a tartályok kivitele, más a csövezés, más a ferde merevítők helyzete és más a nyomáscsökkentő-lefejtő blokk helye és kivitele. A feliratok is teljesen különbözőek. Az az ember benyomása, hogy a kocsik nem annyira egy céltudatos gyártás, mint inkább egyfajta "sufnitunung" tevékenység eredményei. Azt sem zárnám ki, hogy valójában a Ganz csak az alvázat gyártotta, a gáztartályos felépítmény valami műhelyben készült.

 

Hol lehetne ennek utána nézni? Létezik-e kép a többi kocsiról?

Conrail Creative Commons License 2023.07.18 0 4 33599

Zsivany3  

Ez egy gyönyörű állapotú normál nyomtávú SZD Gags kocsi

Előzmény: Zsivany3 (33597)
Pályaőr Creative Commons License 2023.07.18 -1 1 33598

Az lesz... kinagyítva a logojában ott a CCCP, a szervezeti tagsága PPV-MC-OPW, az UIC-azonosítója 20 SZD, a Советские железные дороги latin betűkkel.

Előzmény: Zsivany3 (33597)
Zsivany3 Creative Commons License 2023.07.18 -1 4 33597

Kép jobb szélén orosz normál kocsi?
https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/53038354575/

rezgaras Creative Commons License 2023.07.17 -1 2 33596

Érdekes, szerintem amerikai eredetű forgóváz, amit nálunk "Diamond"-nak hívtak.

Előzmény: 505519570004 (33595)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.15 0 2 33595

Haltenberger Samu hagyatékából származó kép, valamint az épület képe a napjainkból: 

A teherkocsi kinagyítva:

Zsivany3 Creative Commons License 2023.07.11 -1 1 33594

Nekem a lengyel Kpl(u?) / Hbk(...?) típusnak tűnik. Elvileg volt merevítő nélküli változata is.

Talán. 

Előzmény: 505519570004 (33593)
505519570004 Creative Commons License 2023.07.10 0 0 33593
paca664 Creative Commons License 2023.06.26 0 0 33592

Nem. Az van odaírva hogy tilos, dánul.

Amúgy meg nem szorosan kapcsolódva, de mégis:

https://koppenhaga.mfa.gov.hu/news/magyar-katonak-a-ii-vilaghaboru-alatt-daniaban

http://deungarskesoldater.dk/hu/

 

Sokan odavesztek, egyik alkalommal éppen vasúti szabotázsakcióban.

 

 

Előzmény: György barát (33586)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!