Keresés

Részletes keresés

Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17367

De Pápa az a 10-esen :)

 

Elhiszem, de hogy keverdett Zircbe?

 

Győrszemere, Vinár, Külsővat és Mezőlak '64 végére sebességjelzési rendszerben üzemelt.

Kezd érdekelni, mit takar ez a sebességjelzési rendszer kifejezés.

Előzmény: Áthaladójelző (17366)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17366

Bocsi, ezt én írtam el alább, Zirc természetesen a 11-esen van. De Pápa az a 10-esen :)

 

Győrszemere, Vinár, Külsővat és Mezőlak '64 végére sebességjelzési rendszerben üzemelt. Én úgy gondolom, hogy Pápa is, de erre már nincs biztos infóm.

Előzmény: Divrotcé (17362)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17365

Hol van ilyen jelző?

Előzmény: Divrotcé (17361)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17364

Elég drága megoldás lett volna egy hajtómű lemásolása.

Előzmény: manhattani (17363)
manhattani Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17363

A Viessmannak nem sikerült. A kétkarú, kétfogalmú jelző egy motoros, a kétkarú, három fogalmú két motoros.

Előzmény: _Nyuszi (17353)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17362

Felőlem lehet Pápa is a 10-es vonalon, meg Zirc is a 10-es vonalon, de azért megnézném, miképpen deffiniálták azt a 10-es vonalat.

 

Pápa minden esetre szerintem '63 végénél egy pirinyót később került korszerűsítésre. Ettől függetlenül- természetesen az irányjelzési rendszerben kétkarú kijárarati jelzőkkel üzemelt, aztán ezek '67-ben elhullajtották alsó karjaikat (szerintem ha körülnézel jelen rovatban, vagy az alakjelzőkben, számtalan példát találsz hasonló esetekre).

 

Zirc minden esetre szintén valami felújítás-átépítés kapcsán nyert még '62-ben bináris kijárati jelzőket.

Előzmény: nazareth (17359)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17361

Ha mégis értelmezni akarjuk a bejárati jelzőre is, akkor az alak bejárati jelzők kétfogalmúak ha nem biztosítottak, és háromfogalmúak ha biztosítottak.

 

Értettem. Tehát egy biztosított, egykarú bejárati jelző háromfogalmú.

Előzmény: Áthaladójelző (17356)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17360

Legyen igazad. akkor nevezzük jelen jelzőket binárisaknak?

Előzmény: Áthaladójelző (17356)
nazareth Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17359

Az rendben van, de a 10-es vonalat (így Zircet is) '63 végére "modernizálták". :-)

Ez azt jelenti, hogy '63 előtt pl. Pápán minden kijárati jelző kétkarú lehetett?

Előzmény: Áthaladójelző (17357)
Hatmajor Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17358

Érdeklődni szeretnék, hogy Dominó kezelőkészülékem épüléséhez "kockákkal", zümmerrel, csengővel tudna -e valaki hozzájárulni?  Címem publikus, előre is köszönöm

Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17357

Az rendben van, de a 10-es vonalat (így Zircet is) '63 végére "modernizálták". :-)

Előzmény: Divrotcé (17347)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17356

Több okból sem értek egyet. :-)

Akár két-, akár háromfogalmú, az (alak)jelzőnek szerintem egy karja és egy tárcsája van.

 

Az Utasítás a kezdetektől csak az előjelzőnél különböztet meg két- vagy háromfogalmút.

Ha mégis értelmezni akarjuk a bejárati jelzőre is, akkor az alak bejárati jelzők kétfogalmúak ha nem biztosítottak, és háromfogalmúak ha biztosítottak. Azért, mert a "fogalmasság" a jelzővel kifejezhető jelzésképek számát jelenti. És a jelző akkor is alkalmas egy karral engedélyezni a behaladást, ha egyéb okokból ezt a funkcióját az adott állomáson a biztosítóberendezés nem engedi használni.

Előzmény: Divrotcé (17344)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17355

A könyvtár is publikus. Viszont az irattárban szerintem nem lesz műszaki leírás, ott inkább csak helyszínrajzok, átépítésekhez kötődő (terv)dokumentációk vannak.

Előzmény: _Nyuszi (17343)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17354

Jah, csak kellene hozzá két apróság. De szerintem ezt egyszer már kitárgyaltuk a törzsrovatomban.

Előzmény: _Nyuszi (17353)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17353

Pont a valós kétkarú jelzők működése alapján úgy gondolom, egy motorral is - elméletileg - megoldható a kétkarú jelző háromfogalmúként történő üzemeltetése. :)

Előzmény: manhattani (17352)
manhattani Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17352

>A "kétkarú, kétfogalmú" jelzőt nem értem :)

 

Pedig még modellben is gyártják, MÁV kivitelben (Viessmann). A kétkarú jelzőnek egyetlen mozgató motorja van.

Előzmény: Áthaladójelző (17342)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17351

Csak kitérőbe járhat be. De Vác Veresegyház felőlije is hasonló cipőben járt, amíg járhatott.

Előzmény: nazareth (17349)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17350

Ha jól értettem, a jelzők tekintetében a '60-as évek környékén volt egy váltás, ekkor tértek át a tisztán irányjelzési rendszerről a... mire is?

 

Jelenleg úgy mondanám, hogy 1895 körül a tisztán irányjelzési rendszerről (Az SH-k megjelenésével-sac) áttértünk a bejáraton sebesség, kijáraton irány jelzési rendszerre, aztán az '50-es években a háromfogalmú kijárati előjelzőkkel a kijárati tiszta irányjelzés is bepiszkolódott. Majd jött 1961-67, amikor a kijárati irányjelzést digitális jelzés váltotta fel.

 

'67-re aztán a kijárati jelzőkről mindenhol leszerelték a második (és harmadik?) karokat, legyenek azok egyéniek, vagy közösek. Ezután az egy kar jelentése "Szabad a kijárat valahova" lett? :o)

 

Pontosan. A rovatban is számos ilyen kép van.

 

Zircre visszatérve tehát
 - bejárati jelzők maradhatnak kétkarú, háromfogalmú kivitelben, vörös-fehér-vörös sávozással;
 - bej. előjelző-fronton a kerek tárcsás, elforduló szárnyas háromfogalmú kivitel megfelel mindhárom bejárat esetén;
- mindhárom kijárati jelző vörös-fehér-vörös sávozású, egykaros (kora '70-es évek).

 

Igen (bár a bejárati előjelzők is sac ekkor válhattak kétfogalmúból háromfogalmúvá). És a kétkarú is cserére került, egykarúvávált

Ni, itt is van:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UF7nIGFzq1E#t=2042

Remélem, eléggé 70-es évek :-)

 

Hogy az emeltyű megfordítása,

Ezzel slendriánul arra utaltam, hogy "2-kar" emeltyűből "1-kar" emeltyű lett, ezzel együtt szabványos állása felsőből alsóvá vált.

 

Előzmény: nazareth (17348)
nazareth Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17349

Veresegyház Bpest felől

 

Há' az meg miért?

Előzmény: Divrotcé (17347)
nazareth Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17348

Hű, köszönöm az infókat, próbálom feldolgozni őket – ami nem egyszerű, merthogy a régebbi kulcsazonosítós/kulcsrögzítős berendezésekről szinte semmit nem tudok. A Youtube-videót sem ismertem, ezúton is köszönöm!

 

Ha jól értettem, a jelzők tekintetében a '60-as évek környékén volt egy váltás, ekkor tértek át a tisztán irányjelzési rendszerről a... mire is?

Az irányjelzési rendszerben az egy kar az egyes kijáratot, a két kar a kettes kijáratot jelentette, és ez nemcsak az egyéni kijárati jelzőknél volt így, hanem a közös kijárati jelzőknél is, annak ellenére, hogy ott a jelző helyzete egyértelműen jelezte, hogy merre van az arra.

 

'67-re aztán a kijárati jelzőkről mindenhol leszerelték a második (és harmadik?) karokat, legyenek azok egyéniek, vagy közösek. Ezután az egy kar jelentése "Szabad a kijárat valahova" lett? :o)

 

Zircre visszatérve tehát

 - bejárati jelzők maradhatnak kétkarú, háromfogalmú kivitelben, vörös-fehér-vörös sávozással;

 - bej. előjelző-fronton a kerek tárcsás, elforduló szárnyas háromfogalmú kivitel megfelel mindhárom bejárat esetén;

 - mindhárom kijárati jelző vörös-fehér-vörös sávozású, egykaros (kora '70-es évek).

 

Hogy az emeltyű megfordítása, a tengelymegakasztó és társai mit jelentenek, azt sajnos nem tudom, de majd idővel csak rám rakódik ez a tudás is... :)

 

Az elzárási táblázatot megpróbálom előkeríteni és mellékelni.

Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17347

1963-64

'67 volt a végső határidő.

 

A "kétkarú, kétfogalmú" jelzőt nem értem :)

Elágazások kitérő gyök felől, meg Veresegyház Bpest felől.

 

 

Előzmény: Áthaladójelző (17342)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17346

Pola-ügyben ez gondolom már megvolt:

 

http://www.youtube.com/watch?v=dHYOldv3zUk

 

A főjelzőket eredetileg tengelymegakasztók fogták, az '50-es évek végén ezeket balesetveszélyes meghibásodásaik miatt Integra rendszerű reteszmágnesekre cserélték.

 

Zircen emlékeim szerint tológombos üzemelt.

Előzmény: nazareth (17341)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17345

 

Polacsek-féle kulcsazonosítós

nem azonosít, rögzít is.

 

Létezik, hogy valóban kétkarú-kétfogalmú jelzőről van szó? (Ilyennel eddig csak német területen találkoztam, de ott sebességjelzési rendszert használtak).

 

Pedig Áthaladójelző jól írta. Legalább egységes volt a rendszer. Zirc esetében 63-ban egykarúsították (és "fordították meg"emeltyűjét).

Előzmény: nazareth (17341)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17344

A "kétkarú, kétfogalmú" jelzőt nem értem :)

 

Szokatlan jelenség, no, ezért fölkapjuk rajta a fejünket. 

Előzmény: Áthaladójelző (17342)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17343

Leírásért érdemes lehet a MÁV Irattárba is elnézni, a Nyugati pályaudvaron van, a Ferdinánd hídon kicsivel túl. Civileknek is látogatható.

Előzmény: Áthaladójelző (17342)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.21 0 0 17342

Üdv!

 

Mikoriak azok az egyes helyszínrajzok? Mert ha 1963-64 előttiek, akkor az még irányjelzési rendszer. (Szabad a kihaladás egy karral: az első, két karral: a második vonalra).

 

A "kétkarú, kétfogalmú" jelzőt nem értem :)

 

Ha esetleg meg tudod mutatni az említett helyszínrajzokat és a lezárási táblázatot, talán okosabbak leszünk.

 

Leírás pedig biztosan van a MÁV Szabványtárban a Könyves Kálmán körúton. 

Előzmény: nazareth (17341)
nazareth Creative Commons License 2014.04.20 0 0 17341

Üdv-üdv!

 

Építgetjük az ismerősömmel Zirc állomást terepasztalon. Mostanában kezdtük el tervezgetni a biztosítóberendezést. Odáig eljutottunk, hogy a modellezni kívánt korszakban ('70-es évek) az állomáson Polacsek-féle kulcsazonosítós berendezés üzemelt, a három irányból/ba (Győr, Veszprém, Dudar) 3-fogalmú bejárati, illetve közös kijárati jelzők voltak, a kijárati jelzők egyben az állomás két végén található útátjárók fedezőjelzőiként is funkcionáltak.

 

Számomra meglepő módon viszont egyes helyszínrajzokon, illetve az elzárási táblázatban is a dudari kijárati jelzőként kétkarú, kétfogalmú jelző van feltüntetve. Azért fura a dolog, mert amennyire tudom, a közös kijárati jelzők lényege, hogy a helyzetük meghatározza a kijáratot is, így elvileg a két szárny indokolatlan.

 

Létezik, hogy valóban kétkarú-kétfogalmú jelzőről van szó? (Ilyennel eddig csak német területen találkoztam, de ott sebességjelzési rendszert használtak).

 

Illetve hozzá tudna segíteni valaki egy Polacsek-leíráshoz? Nagyon megköszönném... :)

zsebpiszok0510 Creative Commons License 2014.03.23 0 0 17340

1992-ben érettségiztem a Bebritsben,a bizonyítvány úgy kaptuk meg,hogy senkit sem fognak felvenni a vasúthoz.Azóta meg szinte mindent elfelejtettem amit tanultunk.

Előzmény: Törölt nick (17330)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.03.22 0 0 17339

Érdekes, köszönöm!

Előzmény: kerala (17338)
kerala Creative Commons License 2014.03.22 0 0 17338

A főiskolát végzett mérnököknek kellett tenni. A blokkmesterek döntő többsége nem végzett főiskolát.

 

A műszerészek, lakatosok is a vágányok között dolgoznak, mégsem kellett nekik.

 

A sorompó fedezéséhez jelzőőri vizsga kell, akinek nincsen, az (elméletben) nem fedezhet sorompót.

Előzmény: _Nyuszi (17337)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!