Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Az amik gyakran csinálnak ilyet, van turistavasút, ahol a gőzös mögött hajtó kis dízelmozdonyra egy boxcart húznak, a dízel abban vontatja a vonatot, a gőzös meg látványfüstöt ereget.
Ezt egyes vasutasok megoldanák "okosba'", lelövik a szarvast, aztán a vágányra teszik és egy kicsit nekimennek a mozdonnyal.
Az USÁ-ban egyes rendezőkön golfkocsival közlekednek a hosszú tehervonatok mellett.
Rádiótávvezérlés: Svédországban láttam ilyet. A paker beállt a kocsi végéhez, magára hívta a mozdonyt és összeakasztotta őket. MÁVosok mondták, hogy nálunk nem lehetne ilyen, mert a mozdonyvezető a kocsmából kezelné a távvezérlőt a rádót hallgatva.
A világ legnagyobb teherpályaudvarán, Bailey yardon zónákat jelöltek ki, ahol rádióval lehet a tolatómozdonyokat vezérelni a toronyból. Ezt nem minden túr használja, vannak, akik jobban szeretik a mozdonyból vezetést.
Bunk car volt rendes hálókocsiból is, mint pl. az UP 906211, ami egy 4-4-2 sleeper-ből lett, és daruszerelvény hálókocsija volt. Az UP kocsis könyvben van rendes fotó, a neten most hirtelen csak ezt találtam, de a drókerítésen át éppen látni a bunk car feliratot.
Hol kerestek hasonlót? Nekem nem rémlik, hogy bunk car-ról szó lett volna.
A bunk car tkp. "hálókocsi", csak kicsit spártaibb kivitel. Ez érdekes, hogy még ablaka sincs. Az OM rotary snow plow másik bunk car-ja a 0495-ös a section men-eké (a 04417-es az engine men kocsija), azon van ablak. A 0466-os kitchen-diner-en szintén. Ja, és persze ez keskenynyomközű.
- Norvég vasútnál - NSB - az EL 16 -os mozdonynál konkrétan olvastam, hogy rendszeresítve van puska de nem Macilaci miatt, hanem ha elütött egy szarvast a vonat, a mozdonyszemélyzet megadja neki a kegyelemlövést. Nagyon szigorúan veszik a Hatóságok, nem rendezhetnek a vasutasok szarvasvadászatot csak úgy.
- Dél-Afrikai vasútnál az E9 villanymozdony tartozéka viszont egy motorkerékpár, hogy a 2-3 Km hosszú vonatot a személyzet le tudja ellenőrizni.
Németeknél a DB V60/BR 260-as mozdonyt így használják már több mint 30 éve de nem csak rendezőpályaudvaron, hanem tolatós-tehervonatnál is állomási kiszolgálásnál.
Mindjárt több találatot ad ki a Google. Az megvolt, hogy a peninsula bay window mi lehet, csak azt nem tudtam, hogy pontosan hogy hívják. Hanem a caboose/boxcar with motor/Diesel drive-ra nem ad semmit.
Az biztos, hogy az USA-ban amíg a postát vonaton vitték, a postakocsit kísérő alkalmazottaknak volt fegyverük. A sacramentói múzeumban beszélgettem egy nyugalmazott fazonnal, sok érdekes történetet mesélt (kevésre emlékszem belőle sajnos).
Biztos rádióznak. De erős vonalismerettel rendelkező dízel vezérnek elég néha oldalra kinézni az ablakon, és a fékvezeték nyomásmérőjét figyelni.
Dízelfüst: talán van a boxcaron egy olyan kémény, mint a caboose-okon. Vagy ha több eszük van, egy peninsula window-os, vagy egy tetődómos caboose-ból még előre is lát a dízelvezér :-)
Érdekes ez a két mozdonyos elrendezés. Odakinn azt mondta egy mozdonyműszaki a 6000 lovas mozdonyok ellen, hogy olyanból 2 elég a vonathoz, de ha abból egy mozdony fekve marad, a maradék nem húzza be a vonatot az állomásig vagy a kitérő vágányra. Ha viszont három 4700 Le-s mozdony vontat, és abból 1 marad fekve, a vonóerő 2/3-a megmarad, ami jobb, mintha csak a fele.
Persze lehet, hogy az a magányos mozdony tol a vonat végén, és így is kijön a 2/3 mozgatóerő.
Az amik gyakran csinálnak ilyet, van turistavasút, ahol a gőzös mögött hajtó kis dízelmozdonyra egy boxcart húznak, a dízel abban vontatja a vonatot, a gőzös meg látványfüstöt ereget.
"As No. 55 could not run under its own power anymore, a diesel attached to the rear of the train pushed it onto a piece of undermined track in a siding at Grange Lane, just outside of Spanish Town, where it fell on its side with much special effects of smoke and flames."
Má' hülye vagyok, nem beszerelték a Dieselt a vonat végébe, hanem hozzákapcsolták, és rálökték a szerencsétlen 55-ös gőzöst a föltépett vágányszakaszra, pedig némileg reménykedtem, hogy csak makett volt...
Megvan a film mozdonya. A Jamaican Railway Corporation eredetileg 15 db 15M osztályú kanadai mozdonya közül kettő maradt a hatvanas évekre. A Canadian Loco Co. 2123-as és 2124-es, 1944-ben gyártott mozdonya a vasútnál az 54-es, és az 55-ös számot kapta. Az eredeti széntüzelésről 1946 és 50 között minden gépet átalakítottak olajtüzelésre.
Az 55-ös a 60-as évekre már javíthatatlan állapotúra romlott, az 54-esnek azonban csak a megrepedt fő gőzvezetékét kellett kicserélni. Két vállalkozó elhatározta, hogy megalapítja a Jamaican Railway Societyt, és turistavonatokat közlekedtet, számos fotókészítési megállóval. A vasút dolgozóitól, továbbá sok magánszemélytől egészen szép összegű adományokat kaptak, és a "Banana Boat Steam Train" 1966 nyarán el is indult, Kingston és Port Antonio között. A vasúti és más magazinok híradásának köszönhetően számos turista érkezett, főleg az USA-ból.
Ezután találta meg a Metro-Goldwyn-Mayer a film elkészítéséhez. Az 54-est a filmben fatüzelésűként mutatták. A Port Antonioi, az ország legszebb vasútvonala kitűnő helyszínként szolgált az egyébként belga-kongói sztorihoz, és látható benne a kingstoni körfűtőház fordítókorongja is, amelyet azóta szétvágtak.
Az 55-ös magától már mozgásképtelen volt, azonban szereltek a vonat végébe egy Diesel-motort, és ezt a mozdonyt siklatták ki ott, ahol a történet szerint a lázadók felrobbantották a síneket, vastagon megspékelve tűz- és füsteffektusokkal, a Grange Lane-i szárnyvonalon. Az MGM megvette a mozdonyt a vasúttól erre a célra, és utána minden szívfájdalom nélkül, jelképes összegért eladták egy ócskavaskereskedőnek, aki szét is darabolta.
A turisztikai hivatal szerette volna folytatni a gőzvontatást az északi-parti vonalon, a JRC vasúttársaság azonban elzárkózott, megszervezte a saját Diesel-mozdonyos turistaforgalmát, és, mivel ezt sokan összetévesztették a két vállalkozó Railway Society-jének 54-es gőzösével, utóbbi majdnem teljesen tönkrement.
Egy másik amerikai filmgyár újabb filmajánlatát elutasították, és a gőzöst állókazánként használták a kingstoni javítóműhely öreg Westinghouse-légszivatyúinak meghajtására. Néhány héten belül a gép kazánja tönkrement, ugyanakkor néhány használatlan tartalék M3 kazánt, amellyel javítható lett volna, kidobtak ócskavasba (Nem ismerős az ilyesmi valahonnan?).
A mozdony azóta álldogál hol itt, hol ott, a nemzeti emlékhellyé minősített, üzemen kívüli kingstoni állomáson, de legalább fényképezhető. Időről időre felmerül a gondolat a jamaicai vasút újraindítására, jelenleg is napirenden van, lesz-e belőle valami, nem-e, nem tudni.
Jamaica vasúti térképe, mikor még üzemelt a vasút.
Old Harbour Station, St. Catharina. Mintha ez lett volna a filmbeli M'sapa Junction.