A 16-os blokkját széthúztam, kicseréltem a főtengelyt. Majdnem teljesen összeraktam a blokkot, de egy apróság hiányzott: kifogytam a lendkerék ékből. Reszelnem kellett egyet.
A négyes közben szépen halad, megtettem vele az első köröket az udvaron. A villamos rendszert kezdtem bekötni. A hátsó lámpát régóta (még soha?) nem szedte szét senki, mert a csavar rozsdás. Tettem egy próbát vele, s szerencsém volt: világít. Úgyhogy nem bolygatom én sem.
Ma jó idő volt, tehát motort szereltem. A Riga 4-es tankját kezdtem kitakarítani. Valaha valamilyen benzinálló festékkel próbálták kezelni a belsejét, de már sok helyen lemállott a festék. Feltöltöttem citromsavas vízzel, holnapra kész lesz.
A bovdeneket készítettem el. Sebváltó-bovdenből új kellett, a többit meg lehetett menteni.
A sebességváltó markolatnál a leszorító lemezzel (lásd a képen) nem volt szerencsém: a négyesnél (ahol még lent van az egyes) ez kisebb átmérőjű, mint a későbbi típusoknál.
Nem volt ilyen alkatrészem, úgyhogy reszelni kellett egyet.
Kíváncsian várom a tesztkörök eredményeit. Majd felhasználom a tapasztalatokat, mert én is tervezek már egy ideje egy tuningblokkot. (Kartermembrános tirisztoros blokk, plusz felömlős henger, viszonylag magas fordulatszámra hangolva, röpsúlykuplung.) De lehet, hogy ebbe az évbe nem fog beleférni - be kéne fejeznem a négyest, a tizenhatost, a Verhovettán át kell alakítani a villanyrendszert, be kéne fejezni a Tomos blokkos, Mustangtankos motort, össze kéne rakni egy Piaggio Ciao-t, készíteni kéne egy-két röpsúlykuplungot, mert régóta ígérgetem, stb, stb.
Udv Darusferi! Igen en szeretem es bevalt a 3 gyuru,mar amelyik dugot meg lehet csinalni.... en azzal magyarazom h mivel nem nagy fordulatrol beszelunk es alapbol kicsi a surites igy a legnagyobb tomitettseget kell kihozni amit lehet,es mivel ugy van stiftelve h sehol nem esik egymas ala igy a leheto legjobb a zarasuk!! Most csinalok egy 4le mustangot 6500fordulatnal,es az is 3gyurus,es zsoke sapka formaju az egestere,es igen jol megy!! :-) bar ez a hengerfej alakitas meg nalam is kidolgozas alatt van,csak alu hegg hianyaban vartat magara!!!
Udv Tibi! Igazabol mindenhez hozza lett nyulva!! :-) blokk es henger atmenet,szivo oldal,es csatornaja.... a ket beomlo fust proban gyatra kepet mutatott, igen ugy latom h tanarbacsi azt is bovitett..... de gondolom oda nem fert hozza ahol az alu es persely talakozott,ott maradt egy val es igen rossz orvenylest okozott,hozza teszem ahoz az elhez tanarbacsi nem nyult!!!!! Oszinten kivancsi vagyok ra h milyen lesz,de es szerintem az egyik leggyorsabb riga lesz....h mennyire lesz nyomatekos hat szerintem nem...... a tul magas kipuf nyilas miatt,de majd a teszt kideriti!!! Ja igen dugo is konnyitve lett 4g. Henger sikolva 0'5mm dugo kapott egy plusz olajtarolo hornyot! En a kuplungtol felek mondtam is Csabinak h meg fog csuszni!! De....
Biztos hogy számottevő eredmény lesz , két éve Tiszacsegén mentem egy kört a Tanár bácsi Orosz tuningos Riga 4 es motorjával , de nagyon ment , rögtön azt kérdeztem hogy hány lovas .
De , a vásárolt tuning hengert is dicséri Rigás Csabi , azt mondja olyan nyomatéka van hogy 16 fogas első lánckerékkel is kettesben majdnem alapjáraton is képes menni . Had kérdezzem már hogy látom te előszeretettel használod a három gyürüs megoldást , érdemes e ? lényeges e a különbség a két gyürühöz viszonyitva ?
udv mindenkinek! Eloszor is koszonet Tanarbacsinak (Rigas Csabi neveben)az orosz tuning leirasnak megvalositasaban,ha nem haragszik meg en egy picit igazitottam rajta egy ket dolgon. Furt, 3gyurus (konyitve) 60ccm,blokk osszedolgozva!! Csabi osszerak es johet a varva vart eredmeny!!!
Nem hittem volna, hogy a tank kifogyásánál, lyukadásánál, vagy a kuplungbowden szakadásnál nagyobb akadály jöhet új kedvencem boldog új életének megalapozása közben. Sajnos ez az ócska kínai vírushamisítvány mégis elgáncsolt. Viccet félretéve, bitangszar egy hét volt, de már voltam kint a teraszon. Ha nem tojik a nyuszi, még egy hét és dolgozom.
Srácok! Nem fogok semmit túldramatizálni. De vigyázzatok magatokra! Ezt jobb megúszni, mint legyűrni.
Ahogy dandy30 írta nemrég: a gyújtó trafót leszámítva a Riga gyújtásával nem szokott gond lenni. Ha megbízható gyújtást akarsz a motorodra:
- a legegyszerűbb mód: cseréld le a trafót. Mondjuk Simsonéra, de szinte bármi mással beéri.
- a második legegyszerűbb: szüntesd meg a trafót és használj kistraktor-tekercset. Néha hozzá lehet/kell piszkálni, de legalább megmarad a megszakítós életérzés.
- alakíts át elektronikusra, ez teljesen gondozásmentes megoldás, ennek több módszere lehet:
1. láncfűrész-gyújtásban nem vagyok járatos (talán Verho4 vagy Rigás Csabi tud segíteni)
2. átalakítható a gyári rendszer Hall-szenzorosra - ha a fórumon visszaolvasol, részletes leírást, fényképeket és rajzokat találsz róla. Szükséges hozzá némi jártasság az elektronikában.
3. robogó gyújtás (vagy kínai "univerzális" gyújtás) is felfaragható a Rigára, ehhez viszont egy ügyeskezű esztergályos közreműködése szükséges.
Üdv elvtársak! Gyújtás átalakítás témában lenne pár kérdésem. Mit érdemes elkövetni a megbízhatóság növelésére? Tomos/Terra/Robi52 gyújtótekercset hallottam már, és itt is olvastam róla. Illetve lehet kapni láncfűrészekhez megszakító helyettesítő elektronikát ami elvileg akármilyen megszakítós géphez jó. Ilyesmivel van valakinek tapasztalata?
Sziasztok! Van egy s-57-es blokkom kompletten karburátor és pedálok nélkül, egy hiányos riga 12 váz sárvédőkkel eredeti festéssel, 1db kerék fáradt gumival és egy láda Riga blokk alkatrész , fogaskerekek, kuplungkosár, gyújtások, lendkerék, gyújtótrafó stb. Ha valakit érdekel jelezze. Csak egyben adnám és érte kellene jönni, nem postázom. Érdeklődni: Gubovics Gusztáv, Nagybörzsöny +36203391522, e-mail gubovicsguszti@freemail.hu
Ebbe is van igazsag amit mondasz. Pl ha itthon szetnezek akkor jp pelda mondjuk a 85 os narancs 22 vaz nem tul szepek a hegesztesek meg ugy az egesznek minden reszen latszik ez a nem tul jo minoseg a kerekeken a blokkon is. De ott van mellete a 86 os kek 22 es azt is neztem pont tegnap azon meg szep simak meg polírozottak a kerekagyak meg a motor oldaldeknik is meg sz egesz ugy egybe jobban mutat.... Nem is ertem egyebkent ezt en se hogy ugye h csak tudtak ilyet is.
Balázs ,senki nem írta ,hogy mindegyik vacak volt . Voltak darabok amik jól sikerültek . Hogy ez min múlott fogalmam sincs ,gondolom leginkább az ott dolgozókon . Érdekes ,hogy szinte minden alkatrészen a mai napig ott a MEO bélyegzője ,de kezdem azt gondolni ,hogy akkoriban ,hogy olyan,mint selejt nem is létezhetett . Max ami már nagyon ordított .Szemrebbenés nélkül beépítették a szemre rossz alkatrészeket is .Példa a 90 ben átvett deltám ,mikor végre sikerült elindítani ,nem működött a világítás .Kerestük a hibát. Az alap dolgok égő stb után szedtem szét a világítás kapcsolót .Csak egy marék zsírral volt kitömve .Vajon miért nem érintkezett ...Szorult,fogta telebaszta zsírral .. De hosszan lehetne ezeket sorolni szerintem .Egyszerűen nem volt minőség ellenőrzés ,csak tényleg az előirányzott darabszám volt a lényeg . Szóval azért rászolgált a rossz hírnevére és nem is feltétlenül az anyagminőség miatt ,hanem a hozzáadott munka miatt . Érdekes továbbá azt is megfigyelni,hogy voltak részegységek amikkel szinte semmi baj nem volt . A gyújtó trafót leszámítva az elektromos alkatrészek terén a mexásnál nem igazán találkozol selejtes újszerű darabokkal .Világítás ,stb ezek mind jól sikerültek . Kerék ráfok is .Egyetlen egy darabbal találkoztam ami elnyílt egy helyen a hegesztés mellett . Ülésekkel sem volt igazán gond ,jó minőségűek voltak .Jó 30 -40 év után elszakadt a varrás ..de szerintem ezeket max egy 20 évre tervezték anno vagy még annyira sem . A lakatos munka viszont rengeteg esetben botrányosan rossz rajtuk .Csálé vázak,hegesztés mellett szivárgó benzin tankok / nem nagyon tudsz olyan verho 3 tankot mutatni amit a csap menete mellett ne kellett volna újra hegeszteni ,vagy ha találsz is ilyet ,pár hónap múlva kiderül.hogy szivárog . Érdekes,csak a verho hármasnál ..Az esztergályos munka is sok alkatrészen botrányos .alig tudsz például olyan kislánckereket mutatni ,pláne 13 fogasból ami ne ütne mint az állat .Verho fékdobok...a hullahopp karika nem üt akkorát a csajok derekán,mint az.Tényleg órákig lehetne sorolni . Ezek mind csak odafigyelésen múlottak volna Mondjuk ezekről a dolgokról a Kuldigában élő ex mérnők sokat tudna mesélni .Potekáéknak mesélt is róla rengeteget . Hiába akartak ők jobbak lenni ,felülről mindig jött a fék..
Az emlitett Verho 6 os elott 10 evig egy Karpati 2 essel jart apam. Keresztbe hosszaba jarkalt benne a fotengely a jelado tekercset szemre allitottam ugy h a motor jart kozbe mert a lenyeg az volt h a forgoresz ne erjen bele a tekercsbe annyira logott mar a fotengely. Megis az utolso percig olyan volt h ha melleköptünk is indult egybol. Sorolhatnek meg peldat de minek vegul is en ugy vagyok vele h aki nem akarja ne csinalja aki meg igen az ne sírjon.
Akármennyire is lenézett motorok ezek, kb ugyanakkora mértékben jók is. Kezdő Rigás vagyok, van pár ilyen motorom már és amiket eddig tapasztaltam velük nekem az jön le, hogy nem is annyira rosszak. Lehet, hogy gyatra (volt) a minőség néhol, de attól még ruszki gépezet. Sokat látott Verho 3asom, blokkja igen ramaty állapotban volt. Össze volt rohad a, szimeringes volt, a főtengely állapota is kétséges volt (tűgörgők rosszak voltak, görbe is). A dugót kiszabadítottuk egy seprűnyéllel és egy kalapáccsal kókány módra, megpucoltuk majd ment vissza ugyanazokkal a gyűrűkkel a megtisztított hengerbe aminek majdnem 1mm-es válla volt. Ezt mind azért követtük el, mert kíváncsiak voltunk, hogy mit mutat. Kapott egy tiszta karbit és hihetetlen módon 2 rúgásra indult. Nagy nevetgélések közepette még alapjáratot is sikerült állítani. A fenti hibák ellenére szépen ketyegett, pedig még a váltó olaj is befolyt a forgattyúsházba. Melyik precíziós német gépezet tudta volna ugyanezt produkálni? Nyilván nem működött volna sokáig, mert valami biztos engedett volna egy kis idő után, de ez szerintem mindent elmond ezen motorok szívósságáról.
Azert a becsulet megkivanna azt is h itt a sok mocskolas melle beirnad h a fotengelye lefutotta 20 ezer km ert. Pedig rajtam kivul ezt kb senki nem hitte el sehol. De ha mar felbasztam itt magam megis egy ket tenyt leirnek en is csak diohejba. Apam az ev 12 honapjaba a het 7 napjan jar dolgozni a Verho 6 ossal tobb mint 20 ezret ment mar es a blokkozep meg a gyari. A henger is alapmeret. Szimmeringezve volt csak meg mexakito cserelve. Kb mint az allat ugy ki van kopva mindene de megis ha csak ranez a berugokarra is poccre indul tovabba kiemelnem edesapam ridegtartasra hajlamossagat 😊. Magyarul mikor milyen es barmenyi olajat adagol a benzinhez ezt is kibirja. Stb stb. Romet ez is csak roviden. Oreg bacsi 89 es metalbordo Kadet. Gyari mindene csak karbantattasra jar hozzam. A motorban 18 ezer km er van meg plombas a jobboldala a balrol en vagtam le mikor a mexakiton kicsit allitani kellet. Semmi baj a motorral ugy jar mint a zsebora. Magyarul nem mondom en h nem hiszek nektek de ha egyszer nekem meg ilyenek vannak itt a szemem elott most mit csinaljak. 😊😊😊Jo tudom aki ismer tudja h elfogultsagom hatartalan na mindegy de az biztos h a fentebb leirtak is igazak. Meg amugy Laci te is megmondhatod h hiba nelkul milyen utakat bejartunk ezekkel.
Üdv itt . Jó kis történet.Nekem volt szerencsém 90 ben egy deltát kicsomagolni személyesen a fa kalodábol. Nem jármű boltban készre szerelve vettem, hanem egy nagykereskedésben , amihez akkor érkezett több darab fa kalodákban. Konkrétan az iparvágány mellett volt a bolt. A vonatról pakolták le előtte pár órával. A Jugoszlávok átjöttek érte Kaposvárra és utánfutó szám hordták haza. 10.900 Ft Megvan még ez a motor és a teljes dokumentáció hozzá. Na lényeg, hogy nekem kellett üzembe helyezni. Olaj azért nem volt a váltóban, mert ezeket állítva szállították és kifolyt volna minden a váltó szellőző furaton. Minden egyes csavart meg kellett húzni rajta. A gyári orosz gyertyával csak nagy nehezen több órás szenvedés után indult tolásra. Másnap a szervíz tekert bele egy isolator gyertyát azzal már okés volt. Az erejét elég hamar elveszítette. Mondjuk 15 évesen nem nagyon kiméltem ez hozzá tartozik igazsághoz. Érdekes hogy nekem is szétnyílt a kipufogó dob magától. Fogták gariban lánggal végig varrták. Szóval tök ismerős a sztorid.