A topicot azért nyitottam, mert abszolut kezdő révén, most jött el az az idő életemben, amikor szükségem lenne hegesztői tudásra és gyakorlatra.
Ebből eredően az az ötletem támadt, hogy ezen a fórumon on-line tárgyalhatnánk a hegesztést érintő kérdéseket, ötleteket, mindenféle témákat.
Nos én nem a keresővel hegesztem az alumíniumot..... hanem több féle géppel.A 195-ös alufluxal a benne levő hozzá kapott görgővel gond nélkül dolgozott mikor próbáltam. Az alufluxhoz szerencsésebb, ha 0,8-as huzalt veszel, ha csak nincs már bármilyen. Ajánlott 200 fokra melegíteni azt a bakot.
Szerintem csak szimplán ki kell olvasni a táblázatból, hogy hány amperen szeretnél hegeszteni és annak megfelelően kapcsolni, illetve a kimenetre rákötni az elektródafogót:
Ehhez nem kell szagember:-) a táblázatod jobb oldalán a megoldás, kapcsoló "1" a kábel "A" csatlakozón akkor 60 Amper, 3-B 120 Amper. Tehát kapcsoló állás és az A-B kivezetések kombinálásával váltasz áramerősséget.
Látom, hogy itt sok a hozzáértő szakember. Én nem vagyok sem szak, sem hozzáértő, ezért lenne néhány kérdésem. Válaszaitokat előre is köszönöm.
Vettem egy Bergin (Formel 2) trafós hegesztőt. Nem akarok mindent összehegeszteni, de nem árt ha van itthon. Már odáig eljutottam, hogy nem válik szét a vas, nem ragad le a pálca (bocsi-elektróda) :-))
Viszont a mellékelt képen van olyan, hogy Elektroda A és elektroda B
Na ez miben különbözik egymástól? Mikor kell az egyiket és mikor a másikat használni?
Ha lehetne a magyarázatokat szájbarágósan kérném.
Előre is köszönöm.
Tudom, egy kissé kopott a címke, de remélem egy szakember ki tud olvasni belőle némi okosságot.
Mivel még kb. félig vannak először is kihasználom belőle és amennyi ilyen munka van, az elég sokáig fog tartani, aztán majd meglátjuk.
Inkább csak melegítéshez jött volna jó néha.
Gyerekkoromban faternek is volt otthon, és mikor nem tudott róla partizánkodtam vele.:-) Tudom nem játék, de az öregnek pl. nagyon sok szakkönyve volt még a műszaki könyvkiadótól, azokat kitanulmányoztam rendesen, többek között a hegesztésről is.
Apám később eladta a palackokat, most az élet úgy hozta, hogy a mostoha apámtól is örököltem egy cájgot.
Nem vagyok képben, de nézzetek szét alaposan a döntés előtt. Kérdezzétek meg mennyi a nyomáspróba. Ezt az oldalt találtam, összehasonlítási alapnak jó:
Ha eljárásonként szeretnéd lerakni, én a MIG-MAG-ot ajánlom. Ezzel a végzettséggel könnyebben fogsz kezdőként munkát találni. Ez után raknám le a TIG-et. persze a leggazdaságosabb ésszerűbb az lenne, ha a hegesztőt raknád le az lefedné mindkét eljárást.
Az Eszkimónál volt gyakorlati oktató az egyik kollégám. Ez alapján ajánlom a sulit, többet nem tudok róluk.
Szeretnek elvegezni egy hegeszto tanfolyamot. (Tudom, hogy manapsag az OKJ-s kepzes nem nagy durranas, de inkabb ezzel kezdek, mint nulla szaktudassal nekiallok.) Az alapjan, amit eddig olvastam a TIG a legszimpatikusabb, mert egyreszrol sokfele anyagot (pl. aluminium is) lehet ezzel hegeszteni, illetve a munkaeropiacon is eleg jo az eziranti kereslet.
Szerintetek melyik hegesztesi technika mellett dontsek?
Egy masik dolog, hogy tudna e valaki egy budapesti iskolat ajanlani?
En elso korben rajuk gondoltam, de nem igazan talalok sem roluk, sem mas iskolakrol velemenyeket.
En is hasonlo cipoben jarok. Par hete rakerdeztem egy telepnel, ok par ezert Forintot fizetnek erte (0-12000.-) allapottol es kortol fuggoen es el is viszik ingyen. Ha meg akarsz toluk szabadulni szerintem ez a legjobb megoldas.
Viszont rakerdeztem, hogy vehetek e helyettuk masikat, amire azt valaszolta, hogy gyakorlatilag nem lehet ilyet kapni, szoval ha szeretnek ilyet hasznalni, akkor inkabb kerdezzek meg egy ceget, hogy felujitanak e, mert kulonben valoszinuleg soha nem lesz ilyenem. Csak utantoltesben szabad gondolkodni, ha sajat tulajdonban szeretnel meg ilyet.
Nem vagyok tul jartas a temaban, szoval lehet hogy megvezettek, de a no akivel beszeltem korrektnek, segitokesznek tunt. Ha jol emlekszem veluk beszeltem:
Sziasztok! Régebbről maradt rám pár doboz Fox DMO kb és Fox DCMS kb elektóda, el lehet ezt használni szénacélra pl. mezőgazdasági gépek javításához? Arra gondolok hogy egy OK5500 ,vagy 4800-hoz képest ridegebb , gyengébb lesz vagy netán keményebb szívósabb?
igen azt hallottam már hogy öntvényt szoktak savállóval is hegeszteni, itt inkább az a kérdés a 2 anyag hogyan viszonyul egymáshoz.
De lehet a szomszédot aki a pufit hegesztette majd megkérem neki van AWI is, ha a SLK mercik titán kipufogóját a Remusnál meg tudja hegeszteni csak van ötlete erre is :)
Én használtam már többször öntvényhez saválló elektródát. Egyszer pl. egy magyar ipari asztali fúrógép öntvény része volt eltörve elég csúnyán és így használhatatlan volt. Kiköszörültem a törésnél, fel lett melegítve és szépen meghegesztettem több sorral, majd szigetelőanyaggal betakarva szépen lassan kihült. Azóta is használják és bírja, pedig fúráskor pont az a rész is feszül rendesen.
én a helyedben, nem adnám el!, nem sokat ér manapság, ilyennel alig hegeszt már valaki. viszont, ha melegíteni kell,pl berohadt dolgokat, vagy forrasztani, mondjuk késekre lapkát, egyebek, ilyenekre kiváló!ha érdekel privátban kűldök elérhetőséget akinél tudsz viszonylag olcsón venni palackot és aztán házhoz kijön és cseréli rendszeresen. váci illetőségű a fickó, amúgy... de, ha máshol veszel palackot, akkor is tud neked cserélni, környékben legjobb áron.
Szívesen elcserélném a képen látható 2/3 részben még tele dissous palackomat a hozzátartozó reduktorral hasonló méretű co2 palackra és reduktorra. Nem tudom az árakat így csak feltételezem hogy ez egy arányos csere.
1kg porbeles huzal (attól függően honnan szerzi be az ember, és épp akció-e) 3-7000Ft. Becsapósak a kis tekercses huzalok néha, mert van úgy hogy csak 0,5kg van egy tekercsen 3000-ért, van amelyiken meg 1kg 5-ért. Nyilvánvalóan a 0,5kg 7000-ért a legnagyobb szívás.
Iweld microflux gép korrekt, azon még polaritást sem kell/lehet váltani mert eleve csak a porbelesre jó.
Kicsi, könnyű és jól használható. Nem igazán tudom mit mondhatnék, ha barkácsolgatáshoz elhegesztgetsz évi 3g huzalt, akkor mondjuk 15.000-ből meg lehet úszni az üzemeltetést.
Olcsóbban üzemeltethetőek azok a gépek amibe a 200mm-es huzaldob is belefér (pld Iweld fixiflux 157) mert nagyobb kiszerelésben olcsóbban jön ki az 1kg porbeles huzal (nyilván így sem olcsó) A fixiflux további nagy előnye hogy mind bevont elektródával, mind pedig a későbbiekben védőgázasként is üzemeltethető. Hátránya hogy vagy 30-al drágább a gép... érdemes mérlegelni
Hali az volna a kérdésem, hogy Co2 hegesztőbeállítással kapcsolatosan, hogy 9m/min előtoláshoz kb mennyi feszültséget adnátok?Tudom minden gép más ki kell tapasztalni blabla, de egy hozzávetőleges érték +- tűréssel azért következtethető.
eab 2.0 rutilos gyújthatatlan volt, 90 amperen még tapadt, én meg ritka mód anyáztam :D
Bevágtam a pálcaszárítóba, 180 fok, 3 percre folyamatosan csepegett a víz belőle :D Negyed óra szárítás után már szépen lehetett varrni vele 60 amper körül is, azért nem mindegy na :D
A szárító teteje meg úszott a vízben/lecsapódott párában.
"Akkor meg hagyd a fenébe a palack kérdést. Vegyél egy tekercs porbeles huzalt (amint láttam a linken tudja a gép) használati útmutató szerint válts polaritást (gondolom belül van egy átkötő a huzaltoló környékén) aztán hajrá :-) kicsit jobban fog füstölni, lesz a varraton egy porszerű salakréteg, kicsit ráncosabb lesz a felület, de nincs vele gond. 1,5-5mm közti anyagvastagságokra tök egyszerűen, és jól használható. Ne akarj vele vékony lemezt hegeszteni, és akkor oké."
Drágább a huzal, de nem igazán gond ha nem hegesztesz sokat. Egyenes polaritás kell neki. A pisztoly lesz a - a fogó meg a +.
Egyik barátom azt ajánlotta, hogy a köszörőkorong palástján a tárgyasztalnál tartva, mint amikor egy pontozót köszörülünk úgy csináljam és ne a kő oldalán. Így a barázdák nem körkörösek a wolframon, hanem a kúp paláston futnak hosszában. Így más az ív...
Én itthon sima asztali, vagy az állványos gépeken köszörülöm ki. Persze terepen ha nincs választás, akkor ami van.:-)
bocs ha hülyeségeket kérdezek de érdekel a téma :)
jut eszembe, mivel az awi is rettentően izgatja a fantáziám, eszembe jutott aki otthon használja csak a wolframot, hogy köszörüli mert ahogy a köszörű árakat elnéztem több mint az egész berendezés
Még az sincs, hogy bázikus pálcáról lenne szó, meg nincs is semmilyen ívgyújtási problémám sem vele stb. rutilos meg nem annyira érzékeny a párára. Én csak amatőr szinten hegesztgetek, biztosan bennem is van hiba, de tényleg még a váltóárammal és az ER-es pálcákkal szebben ment.
Árulják az invertereket, beépített okosságokkal, abszolút kezdőnek talán jó jönnek az ilyen funkciók, de az általam említett problémán nem segítenek. Pl. az én "régi" Rilonomnál többször ézertem már, hogy használat közben nem olyan stabil a szabályzása, változik ez az. Persze mondhatnám ismét, hogy azért mert nem vagyok profi, de biztos vagyok benne, hogy a gép sem az igazi. Természetesen tudom használni és az otthoni melókra megfelel így is.
Én lentebb leírtam a meglátásomat, csak értelmezni kellett volna. Segítek: "kivételt képez a..." kezdetű mondatot - de ez csak elméletben van így. Lásd. Nem esélytelen, csak 'okosba' kell megoldani, ha lehet.
Hivatalosan nem, nem hivatalosan talán..Az az igazság,hogy senki sem szivesen vállaja a felelőssèget ha a co2-al töltött palack ne adj isten balesetet okoz.. biztos,hogy előveszik azt aki töltötte a palackot és jól meghúzgálják érte. Talán ott ahol a tűzoltó palackokat töltik érdemes megkérdezni de sok reményt nem fűznék hozzá..
Bocs,de nem akarok acetilént,nincs rá szükség. Az eredeti kérdésem az volt,hogy szeretnék venni egy co hagesztő gépet,és van egy eredetileg dinirogén-oxiddal töltött palackom. Ezt a palackot tölthetik-e más,gázzal,argon,vagy co.
Igen, már láttam, hogy árulnak ER-es elektródákat, de az OK-s kéznél volt, egyelőre kis csalódás ért velük. 46.16 elektróda dobozán amúgy ha jól emlékszem mindkét polaritással lehet használni, de úgy tapasztaltam, hogy amilyen pozícióban és amiket én hegesztek oda jobb volt a már említett polaritás, de egyik sem volt annyira meggyőző.
Feltételezem, hogy az Esabnak van másik olyan elektródája rutilos amivel jobban meg lennék elégedve. De majd ki fogom próbálni a régi ER elektródát is.
Van egy jó hírem számodra. Nem mindenki olvassa el az összes hozzászólást mindenhol, de... Képzeld el, lehet kapni ER23-as pálcikákat. Az előtte használt OK faassemtudjamijenszámmal csak taknyolni tudtam. Ezzel már tűrhető varratot tudok csinálni... Csak az a baj, hogy kettesnél vékonyabb nincs (pontosabban nem leltem rá), illetve nem ért neki egy kis szárítás a varrás előtt (a gázsütő az vajha a nagyon necces kategóriába tartozik?). A varrógépem valami centroweld fantázianévvel bír, az ok-s pálcikákhoz képest jelentősen vissza kellett vennem az áramerősséget*. Amúgy a testkábelt kell a legtöbb esetben a pozitívra dugni, a melókábelt meg a negatívra.
*Nem tudom hány amperrel hegesztek, mert a készüléken ez csak tájékoztató jelleggel van megjelenítve, lsd.: sacc/kb címszó alatt.
Ha van aki megtölti neked, akkor haj és rá - de nem érdemes határértékekre játszani. Amúgy semmiféleképpen (kétszer-háromszor aláhúzva) nem érdemes az acetilént magas nyomás alá helyezni (instant és hőfejlesztő polimerizáció - > a hő hatására a polimerizáció gyorsul -> robbanás). Ezért is 'itatják fel' acetonban, illetve a kovaföld is némileg gátolja a polimerizációt - nem képes annyit tágulni az anyag, hogy a láncreakció beinduljon.
A festést meg csak azért említettem meg, mert mindenek van valami színe. Mármint a palackokban.
Láttam olyat, amikor kilőttek egy acetilénpalackot - amit előtte hűtöttek vagy másfél órát, mert kellett egy kis idő a céllövöldés csókának. Nem szerettem volna túlzottan a közelében lenni amikor elpukkan. Elég hunczut egy tartály az...
Már régóta barkácsolgatok otthon, "hegesztgetek", apám hegesztő volt és gyerek koromban mikor az öreg nem volt otthon mindent kipróbáltam ami volt.:-) Faternak sokféle elektródája volt otthon, fogalmam sem volt melyik mire való, csak nyomtam neki...
Trafóval egész szépen ment a dolog, ER-s elektródával, meg a kedvencem a Fox sas 2A volt, persze vasakat hegeszteni luxus volt, saválló meg ritkán adódott. Később mikor középiskolás lettem, megcsináltam az első hegesztőtrafómat, kicsit magasabb volt a fesz, már már bizsergetett néha kesztyű nélkül, viszont qrva szépen hegesztett. Készült még több trafó is, Méhtelepen bontott Édászos trafólemezekből, lapos szekunder anyagokból stb. Aztán eltelt sok év, meguntam a nehéz cuccot cipelni, vettem egy invertert.
Akkor jöttek ki a Rilon gépek, vettem egy 160-ast, azóta is megy, de pl. az OK 46.16-os pálcával, általában ezt kapok a haveroktól..., nem vagyok elájulva a munkámtól, talán ha a munkakábelt a negatívra teszem akkor elfogadható.
Biztosan velem van a baj, de komolyan sokszor visszasírom a trafót. Hasonló kategóriás invertereket is próbáltam párat, ott sem tetszett minőség. Az említett FOX sas még mindig a régi.
Legtöbbször a háztájiban rutilost használok, lehet ,hogy más gyártó pálcáját is ki kéne próbálnom. Lehet, hogy komolyabb inverterrel más a helyzet nem tudom, nem volt rá lehetőségem, hogy kipróbáljam.
Nem volt a trafón mindenféle okosság, de mégis elég jól ment a hegesztés, ezek a kategóriás inverterek valahogyan nem igazán szeretnek engem.:-)
Szvsz jelen esetben csak a nyomás a kritikus pont, semmi más. Ja, meg a palack színe.
Az argon nehezen lép kémiai reakcióba bármivel is, a CO2 dettó (hacsak nincs víz is a közelben). A hőtágulásról meg csak annyit, hogy olyan 150 bar körül már lényegében kezd lényegtelenné lényegülni önmagában a kérdés is.
A kijelentésem alól kivételt képez az oxigén (ez képezhet, de nem vagyok az anyagtudományok doktora) és az acetilén (ez utóbbit tutira nem érdemes beletölteni mindenféle jöttment palackba - és nem is fogják)...
Megnéztem az Allegron,jónak tűnik,gyors fejszám. kb. 80 ezer+ a szállítás.
Még valami,Bocs ha hülyeséget kérdezek de igen kezdő vagyok. Kaptam egy 5 literes dinitrogén oxidos palackot. Meglehet ezt tölteni más gázzal, argon, vagy co,engedélyezett?
Amit Én emlitettem a háromból az egyik, a Kraft Dele lengyel gyártmány.ha jól tudom. Most azért szeretnék egyet mert egy veterán autón kellene keveset hegeszteni. Erre a munkára azt tanácsolták,hogy jobb a CO mert az AWI nagyon átmeligiti a lemezt,és kiég a szén,úgy mint a lánghegesztésnél. A Kaiser 305 mindkettőt tudja.
Szeretnék venni egy CO hegesztő gépet. Nagy a választék,nem gyakran használnám,ezért egy olcsóbb tipust szeretnék,de azért stabil,és megbízhatót. Három volna kinézve, Kraft Dele 180, Stromo SWM 270,és Kaiser MIG_MAG 305. Szeretném kérni,hogy aki ismeri ezeket a tipusokat elmondaná a véleményét,és az ajánlatát. Köszönöm.
szerintem sehol, de ha lenne is az árát nem is akarom tudni :(
egy filctollért 2-3e elkérni akkor egy ilyenért
maseratisti
köszi ezeket nézegettem én is, de drágállom, bár most vettem egy doboz Würth fagyasztó csavarlazító sprayt 4500Huf de azt mondtam a boltba most sok, de majd amikor kellene azonnal akkor bezzeg rohannék érte :) illetve ahogy kopik vastagodik a vonal,
igen a lakfilc vastag nem egyenletes a vonal stb. és igen a rajztű meg már nehéz, pedig tényleg az a pontos
veszek majd egyet aztán kipróbálom most vettem 2 fajtát majd meglátom, hogy válik be
Igen.Ezek az egyszerűbb verziók nekem is mennek...A rönkszállító pótkocsi rakoncáit(100×100 zártszelvény)kellett megerősíteni két oldalon 100×5-ös laposvassal 1 méter hosszan,függőlegesen.Azt végigvarrni tűző napon kettes létráról,ami elég imbolygós...Egyensúlyozni,hegeszteni,és nem ugrálni mikor potyog rád az izzó vas...🤨Há nem vót eccerű🤣🤣
Azt mondták a trakis utódja.Egy öreg bácsinál volt,alig használta...Jó lenne találni hozzá vmi használati utasítást...Rengeteget álligattam,a fröcskölés mégsem szűnt meg..A drót új tekercs,az áramátadó új a nyakkal együtt,még spirált is cseréltem.Hogyan kell helyesen tartani a pisztolyt?
Co2-vel hegesztek.Alapozóval volt lekenve.Ezzel nem lehet elektródával hegeszteni szerintem.Mindkét kivezetés a fojtótekercsből jön ki.Lehet az egyik kevesebb menetszámú?🤔
Bár én még csak póttartalékos segédtanonc vagyok hegesztés terén, de már az elején lejött, hogy ez az a munkafolyamat, amit nem szabad kihagyni. Nem CO készülék, csak sima pálcás, semmi mágia (lsd.:koracél és társai), csak mezei zártszelvény. A rozsdás, festett, zsíros felületen csak taknyolni lehet vele, az ív begyújtása és a tartása is nehézkes - hacsak egyenesen nem lehetetlen, fröcsköl össze és vissza, amit el lehet baszni a hegesztésnél, azt az első napokban sikerült is... Azóta lamellás korong és pucova, rozsdaoldóval átkenve, letörölve szárazra. Megéri a fáradságot. Tudod, a vám és a rév tipikus esete.
Pedig lehet érdemes lenne erre időt fordítani. Én is azt tapasztaltam, hogy a festékes felület fröcsköl és a varrat csúnyább lesz. Ahogy én látom, a bevont elektródás kevésbé érzékeny erre.
Erre sajnos nem volt időm...Ráadásul függőlegesen kellett hegeszteni.Még festetlen anyagot nem hegesztettem vele,mert most vettem.Lehet nem lesz gond vele.
Egész nap bírta...Egy problémám van csak.Rettentően fröcsköl,már tiszta seb a kezem.Függőlegesen kell hegeszteni 1 m-t,és az egyik összehegesztendő vas alapozóval le van kenve.Emiatt fröcskölne??
Kész a gép!!:)).A 2 tranzisztort sikerült beszerezni,és kicserélni egy kis alakítgatás után...Az új nem fért bele a régi helyére.Kicsit köszörülgetni kellett,hogy beférjen a hűtőbordák közé.Remélem mostmár bírni fogja egy darabig...
A motornál elég az a pár ohm, ha zárlatos, akkor a nulla közelében lesz - de nagyon.
Jó eséllyel a fetek (feltéve ha azok) haláloztak el vagy az őket meghajtó áramkör, bár ahogy elnézem, nem sok minden elromolni való van három ic-ben. Erre a problémára ilyen messzetávolból...
Diódák kicserélve,.A másik 2 is zárlatos volt,ami nem pukkant ki.Gép összerakva,most az a probléma,hogy az előtoló motor állandóan megy,amint bekapcsolom a gépet,rögtön.
Mennyivel könnyebb lenne, ha látnám a belsejét - eddig csak az átkosban készült CO hegesztő masínu belsejét láttam, de ott kalickás motor volt fogaskerékáttéttel...
A motort mindenféleképpen le kell kötni a tápról. Rámérsz azt ellenállásméter opcióra állított multiméterel (diódahíd van, jó eséllyel egyenáramú motor, rossz eséllyel léptetőmotor vagy hasonló - de ott már nem csak két vezeték vala). Ha ez az érték sacc/köbö 1 ohm alatt van bőven, akkor nagy eséllyel a motor a zárlatos. Mivel ennek a mókusnak a belső lelkivilágát nem ismerem, lehet, hogy van benne egy áramkör, ami az előretolás sebességét állítja - ezzel is lehetnek problémák.
Sajnos ezt nehéz távgyógyítani, mert nálunk a böszme nagy villanymotorok tekercsellenállása fázisonként nem volt 25 ohm sem (3F 380V 50kW motor, persze áramtalanítva és álló helyzetben mérve). Ha megközelítőleg nullát mér az ellenállásmérő (nálam még sohasem mutatott teljesen nullát), akkor jöhet az újratekercselés vagy az új motor. Ha sebességvariálós a motor, akkor még jó esély van arra is, hogy megdöglendett a vezérlésben valami. Nézzél körbe a diódahíd utáni vacakokban, ha van felpúposodott kondi, itt-ott megfeketedett nyák, akkor nem biztos, hogy a motor halt meg.
Egypár közelebbi képet azért feldobhatnál róla, mert erről a gépről csak a putnoki látnok mondaná meg, hogy miféle szerzet, nemhogy én vagy bárki más. :)
Bár nem vagyok hegesztőman, de a pékségben elég sokszor előfordul hasonló műszaki problem a motorokkal... Először kapd ki belőle a motort és nézd meg, hogy nem-e (menet)zárlatos vagy valami hasonló - ha már diódát akarsz és tudsz cserélni, akkor feltételezem, hogy van multimétered, esetleg egy megfelelő rövidzárvédett táppal is le lehetne tesztelni. Ha nem zárlat, akkor csak túlterhelés -> mechanikai probléma, ez utóbbiban nem vagyok nagyon kompetens. A kiszerelés &|| bemérés mellett szól az is, hogy ha megnézed a motor adattábláját (típus, fesz, stb), és valóban a motor halt meg akkor jó eséllyel találsz olyat vagy hasonlót a neten. Bocs a belekotty....
Ahonnan vettem azt mondták a Trakis utódja...Ma drótbefűzéskor akadozva ment a motorja,aztán pukk,és megállt.A panelen 2 db 1N5401-es dióda elszállt!Holnap cserélem,de attól tartok a motorral lesz gond.Hol tudok vajon olyat beszerezni?
Akkor én is azzal kezdem a hozzászólásomat hogy senkit nem akarok megbántani stb. stb ...
Sajnálom hogy félreértetted az írásomat:
Soha,sehol, senkit nem bátorítottam hogy tetőn hegesszen (hol olvastál ilyet?)
Senkit nem provokáltam és nem tettem helyre (hol olvastál ilyet?)
Tetőn való hegesztés két dologban tért el a többitől:
Le kellett terítenem nem éghető anyagot a hegesztés alá és vigyáznom kellett hogy le ne essek.
Egyébként ugyan olyan kültéri hegesztés volt mint a többi.
Az antenna tartók és az általam hegesztett anyagok szerkezeti acélok S235 ezeket általános célú elektródával lehet hegeszteni (er23,ok4616), ehhez nem kell hegesztővizsga!
A hobbisták nem targoncavillákat, darugémeket, nyomásálló tartályokat stb.. hegesztenek króm-nikkel-vanádium-molibdén stb. ötvözeteken.
Nem kell drámát csinálni abból, ha valaki tartófület akar hegeszteni egy csőre!
Egyébként hol van az leírva hogy csak hegesztőnek van joga varratot csinálni?
És mi ez a hülyeség, hogy semmit nem fog látni az automata pajzzsal? Kifejtenéd nekünk?
Azzal kezdtem a hozzászólásomat hogy nem akarom bántani,se megsérteni,se beleállni,se okoskodni,kiváltképpen nem megmondóembernek kievezni magam.Tetőszerkezeten te mint hobbista hegesztettél,ezen feltételezem a saját bátorságodon kívül nagyban hozzájárulhat az is hogy fogalmad nincs a hegesztésről mert ha lenne nem vinnél fel egy hegesztőgépet semmilyen tetőre.Az awi egy eljárás, a pálcás meg egy másik.Semmi köze az egyiknek a másikhoz.Definiálnád a hegesztést?Akik ide írnak tanácsért okj-s tanfolyam elvégzése után,azok nem jártak be gyakorlatra,vagy nem vettek részt okj s oktatáson.Visszaolvastam ,4mm idézem, vasat szeretne hegeszteni.Válaszokban ajánlottak pálcát,de azt a kérdést hogy miből van az a vas amit hegeszteni akar senki nem kérdezte meg. Egyik kedvencem író sorai
.,17 kérdést tett fel,4 hozzászólásban,majd az ötödikben kijelentette hogy hegeszt egy féltetőt.De volt itt olyan s aki kasztnizni akart miután összetaknyolt 3 lemezt.Neked nem hegesztő a szakmád.Neked ez a hobbid.Bementél egy üzletbe,vagy rendeltél,vagy tökmindegy de szereztél egy gépet.Ez egy dolog.hegesztettél tetőn.Tűzrendészetileg érdekes.Ne biztasd már hogy menjen fel egy tetőre,4mm lemezt hegeszteni pálcával,pusztán azért mert te már megtetted,és nem gyulladt fel a tető.Röntgennel ellenőrizék a munkádat?
A hegesztőgépeden levő műszaki paramétereket tudod értelmezni?
Lemezek,vagy csövek fűzésének technológiájáról egy pár gondolatat megosztanál velem?
Acélok fajtáiról,tulajdonságukról,vagy a hegesztési feszültségek során keletkező alakváltozásokról egy pár sort ha írnál.
Fémtani ismert
Ezekkel a kérdésekkel szeretnék rámutatni, hogy az elméleti tudás legalább olyan fontos mint a gyakorlat.Tart a hegesztésed...az már milyen?Akkor ok nem?Azon túl hogy helyretegyél,provokálj,mi volt a célod?Hegesztési munkálatokat meghatározott keretek között lehet végezni.A tetőszerkezet nem ilyen.Gondolj bele,leég a tető.Több milliós kár,nem fedezi semmilyen biztosítás.Mondjuk a kárrendezésnél sokat nyom a latban ha arra hivatkozna hogy egy fórumon azt írta neki valaki hogy ő már csinálta.Hentes vagy amúgy vagy cipész?Nem a szakmád,ebből kifolyólag nem is elvárható tőled hogy ismerj alapvető előírásokat ami a hegszetés biztonsággal kapcsolatos törvényben szabályozott utasításokat tartalmaz.Pusztán a saját felelőtlenségedre mint tapasztalatra hivatkozva ne biztass már senkit arra hogy felvigyen egy hegesztőgépet egy tetőszerkezetre.
Köszönöm a segitésed kedves Hagas! Dehogy veszem megbántásnak sőt ellenkezőleg érzem a féltést, a figyelmem felhivását a veszélyekre. Sajnálom, hogy nem találtam előbb erre a fórumra. Hát időnként az ember rákényszerül sokmindenre, persze nagyon nagy óvatosság, körültekintés szükséges ilyenkor. A konkrét eset a következő: azért hogy a tetőszerkezet mentesitve legyen a terheléstől, lent a földön lett összehegesztve az antenna tartója, még 2éve, egy ügyes profi hegesztő által (fő foglalkozásban is hegesztő volt). Ezt úgy kell elképzelni mint egy karácsonyfa állványt. Ez felkerült a tetőtérbe, majd idén feltettem rá az antennát is. Ekkor derült ki hogy a mester a tetőtérbe a 2 darabból (csak igy lehetett felvinni a tetőtérbe) álló antennatartót nem rögzitette, kapcsolta egymáshoz, hanem különállóan mindegyiket átfúrva a gerendához csavarta facsavarokkal. Dehát pont ezt akartam elkerülni, hogy ne a gerendák terhelődjenek. És a múltheti szél be is bizonyitotta hogy igy rossz, mert bizony egyik irányban ha kicsit is de mozgott a tartó. Nos mindkét részre ráhegesztettem füleket amik ki voltak fúrva, és csavarral egymáshoz fogattam őket. Az alapkeret sarkaira járdalapokat tettem súlynak, igy már meg se moccan. A fülek (8db-ot kellett) hegesztése előtt felteritettem duplán hegesztésálló ponyvát a szikrák ellen és közvetlen a hegesztés alá nagy csempelapokat tettem, arra huljon a szikra. A készülék mellé tettem az óltót, hála Istennek nem volt szükség rá. Alul minden gerenda le volt takarva. Bekapcsoltam a reflektort, aztán ezerrel. Persze utána ellenőriztem is a produktumot. Csakhát izzasztó volt nagyon, görnyedni. Azóta már fenntvan a másik tartó is, azt már én hegesztettem lennt, fülekkel ellátva. (teszek fel képet ha sikerül feltöltenem) És lehet hogy lesz egy 3. is. Most ügyködök, hogy legyen saját apparátom, amit persze más munkákhoz is lehet használni majd.Ebben nagy segitséget kaptam itt a fórumon. Köszönet érte! Üdvözlettel: kiscsop
Űdv.Nem azzal a szándékkal írok hogy beléd kössek,okoskodjak,vagy megbántsalak.Magam hegesztő vagyok,bő 2 évtizedes gyakorlattal.Ezt csak azért hogy tudd ki ad neked kéretlenül tanácsot.Olvastam hogy tetőszerkezeten szeretnél dolgozni.Tetőszerkezeten való hegesztésről sem én,sem az ismerőseim,munkatársaim,sőt barátaim közül senki még csak nem is hallott.Ennek talán az lehet az oka ,főleg egy 'pálcás' hegesztés során hogy a szétpattanó szikra és a tetőszerkezet fa elemei kiválóan egyesülnek láng formájában,hatalmas mákod lesz már az első tetőt nem gyújtod fel.Pálcás,vagy önvédő porbeles eljárásnál nyújtott kézzel ,lehet akármilyen automata pajzsod,hogy a világon semmit nem fogsz látni abból amit csinálsz az tuti.Passzív pajzzsal meg 100% hogy nem.Amennyiben mégis sikerül összegányolni azt a tartószerkezetet amiről írsz (feltételezem hogy műholdas antennáról van szó) csak várnod kell egy szelesebb napot,talán nem csap agyon senkit.A hegesztés mint eljárás,arról szól,hogy a hegesztendő anyagokat természetüknek megfelelő fémes kötésben kapcsolja össze.Kohéziós kötés,rátudsz keresni,megtudod nézni.Azzal hogy ezek az eszközök,trafó,inverter,awi,co2,mma,stb bárki számára elérhetővé váltak,nem egyenlő azzal hogy használni is tudják rendeltetésszerűen,és biztonságosan.Nem kell hozzá doktori,alapvető szakismeretei tudást akár egy okj-s tanfolyam is lehet szerezni.Ezzel együtt,más rögzítési megoldást keresnék a helyedben,és semmilyen körülmények között nem hegesztenék ,ráadásul úgy hogy zéró,nulla semmi tudásod van,és ezzel kényszerhelyzetben(fekve ahogy írtad,nyújtott kézzel)nekiállj hegeszteni.Pálcás hegesztésnél akkor látod az eredményt ha végeztél és leverted a salakot.Egyik legnagyobb rutinit kívánó eljárás.Persze azt látod hogy a polgár tolja ész nélkül,pikk pukk kész is van.Könnyűnek tűnik mert van a kezében 2899 km.
hmmm... bocs hogy felvetek egy teljesen más dolgot, de nem jobb lenne neked erre a feladatra egy inverteres porbeles gép? Oké hogy jóval drágább a huzal, mint a bevont elektróda, de cserébe egyszerűbb használni (főleg hogy említetted hogy nem vagy gyakorlott) sokkal gyorsabb, kevesebb salak...stb
A régebbi arc 160-as stahlinak ugye te is látod hogy ugyanaz a gép az alapja ami a rilonnak, ugyanúgy toshiba MOS fet ek...
A rilon kvázi helyben van, a stahlira meg van 5 év kinti gari.
A fehér stahlikról meg még nincs tapasztalat, vagy legalábbis nem tudunk róla hogy valaki vett volna ilyet.
Bármelyik gépet veszed is azt azért kalkuláld be, hogy a Rilon mininek pld rövid (2,5m) és vékony (10mm2) munkakábelei lesznek. Régebben talán 4m-es és 16mm2-es munkakábelek jártak hozzá... Stahlinál a méretek rendben vannak, de kicsit olcsó hatású kiegészítők járnak a gépeikhez (sorjásabb műanyagok, keményebb kábelek...)
Az előzőekben emlitett Stahlwerk-es készülékeknek utánaolvasva eléggé felvillanyozódtam.
Egyetlen "hátrányuk" hogy eléggé testes szerkezetek. Kinti áruk elég jó, meg 5év gari, nem semmi ezt bevállalni.(Rilonnál 13ezerrel olcsóbb, de az sokkal kisebb)
Mint írtam a próba meglesz. A BLM-nél nagyon korrektnek tartom, hogy a nettó 140e Ft fölötti gépeket, kérésre kiszállítják és mindenféle kötelezettség nélkül letesztelheted a műhelyedben. A BLM mellett szól, hogy szinergikus, tudja a lift tig AWI-t, viszonylag könnyen hordozható és 15 kilós dob megy rá, bár ez utóbbiból csak a 270 mm-es. Ez nem tudom mennyire lesz hátrány. Előny még, hogy a szaküzletük csak pár km-re van tőlem, ha valamilyen probléma van 10-15 perc alatt ott vagyok.
Maseratisti!
Jelenleg egy Mastroweld 250AI-t használok, ez nagyjából hasonló kategória mint az Aluflux, ezt szeretném lecserélni egy modernebb, jobb gépre. A ProMig 250-nél leginkább azt furcsállom, hogy a külföldi forgalmazóknál sehol nem találom. Csak 160 és 200-as van mindenhol. Egyébként írtam nekik egy mailt, majd meglátjuk mit válaszolnak.
A Stahlwerkhez hozzászólva, 6-7 évig használtam egy WIG200P-t sosem volt semmi baja, még a hőkioldóját sem sikerült egyszer sem leoldanom, pedig néha toltam neki rendesen a kánikulákban is.
Rilon, Jasic, és bármelyik kínai gyártó azt gyárt amit kérnek tőle, olyan színben és felirattal amilyennel szeretnéd, kis túlzással ha análvibrátort szeretnél fogantyú helyett akkor az is lesz rajta :-) csak megérje anyagilag a gyártónak, és kurva sokat rendeljen belőle a megrendelő. :-) akkor kérheted lila/rózsaszín színváltós fényezéssel és csillámpónis matricázással is :-)
Komolyra fordítva a szót, a pocketforce már IGBT-s (ennek minden előnyével és hátrányával) nagyobb teljesítményű, és állítható rajta az arc force potival.
Mivel a Rilon 160 (és 200 is) a régebbi technika, kis túlzással hiba esetén bármelyik jobb régi tv szerelő ismerős tudja javítani. Újabb IGBT-s típusoknál bonyolultabb lehet a javítás, nyilván ugye kevesebbet fogyaszt, kisebb, könnyebb, erősebb...
A régi rilon egy még régebbi (ZX7-es) ipari gép kissé modernebb reinkarnációja , a többi felsorolt cucc meg modernebb, de szerintem kevésbé ipari megközelítéssel gyártott termék. Ami nem gond, mert a többség nem is azt keres, és nem is hajlandó megfizetni, és valóban szüksége sincs rá...
Lehet nekem tűnik már távolinak de legalább egy fél éve-éve megvan neki a stahli :-) A gépvásárlósban vagy ebben a fórumban rakott fel képeket, beszámolót, szerintem egyszerűbb ha csak böngészel a hozzászólásai közt és meg is lesz minden stahlis infód :-)
Bár efelé hajlok, itt a fórumon mindenkinek jó tapasztalata van úgy látom, ez elég meggyőző, ha jól látom tudja a hot-start-ot, arc-force-ot, anti-stick-et, . ami ilyen kiscsoportosoknak mint én elengedhetetlen, de a magyar forgalmazóknál több tipus van ebből? Az egyik digitális kijelzővel árulja a másik nem? (Honlapjukon nincs is digitális kijelzős változat.)
A Rilon orosz piacra fekete szinüt gyárt? Vagy utángyártják őket? Belémbújt a kisördög?
Néztem én is a promig 250 N239-est. (egy orosz honlapon még a szinergikus verzióját is megtaláltam N-289) Az hogy nem találjuk a honlapokon az max annyit jelent hogy nagyon új a gép, a jasic Shenzen meg 2014 óta pld nem frissítette az angol honlapját :-)
A promig 250 egy érdekes gép, mert ugye ott a 215-ös aluflux. Használhatóságban kb pariban vannak. Bekapcs idők, súly, méret kb szintén. Amivel a Jasic többet nyújt az a kijelzők, valamint a liftes awi lehetőség, az hogy ez ér e +100eFt-ot az a nagy kérdés... A szinergikus változatnál már ugye van más előny is mint pld a négy görgős előtoló, de az meg még drágább 350 felett van az ára (kint) mire ide kerül meg egy árban lesz a parweld XTM-el... szóval megint nem pálya mert az meg kb azt tudja 450-ért mint az esab rebel 700-ért
Ezt jó tudni, mert már kezdtem szívbajt kapni! :) A jövőhéten hoznak a BLM-től egy SmartMig 2300-ast tesztelésre és ha jó, akkor meg is szeretném venni.
Én a Jasic-nál futottam bele egy furcsaságba. Van egy ProMig 250 típusú gépük, ami csak nálunk, meg talán a románoknál kapható. Ez a gép nem szerepel sem az itthoni, sem a külföldi márkaképviselet weboldalán és semmilyen külföldi Jasic forgalmazónál nem találom. Vajon ez akkor milyen gép lehet? Tud róla valaki valamit? Ez az:
Páran belefutottak abba az AC/DC gépbe :-( Sajnos az a gép tényleg szar volt, viszont maga a típus, nem a márka. Ugyanazt az iweld, és a syrius is forgalmazta saját néven, Az Iweld volt az első aki felismerte hoogy szar és nagyon gyorsan törölte a kínálatából, a BLM csak később lépett, ez volt a gond :-( Amúgy a BLM gépek jók, de sajna minden céggel előfordul hogy belenyúlnak a szarba...
Rilon az egy saját márkás kínai cucc. Rilon-Riland Shenzen:
Visszatérve a Rilonra a konkrét típus - 160 mini és a nagyobb 200-as is egy nagyon régi, (kb 10 éves) jól bevált, jól javítható típus. A mostani inverterek 99%-a IGBT technológián alapul, ezek meg még MOS FET-esek. AZ IGBT-snek elvileg egy kicsit jobb a hatásfoka, és kompaktabba felépítése. Ennek megfelelően FET-esből ugyanakkora teljesítményt csak nagyobb méretben lehet kihozni, cserébe mivel kevesebb "összevont" alkatrész van a gépben, jobban szerelhető.
Az Iweld arc mini szintén egy kb 5-6 éves típus kb 3. generációja, szintén egy kiforrott gép.
A Telwin az már egy érdekesebb dolog. Olasz gép. Nem találkoztam még rossz telwinnel, de az tény hogy az ár/érték aránya nem a legjobb. Nagyon megosztó, van aki nagyon szereti a sajátját, van aki elismeri hogy jó de nem szívesen veszi hogy fele áron is vehetett volna egy ugyanolyan jó gépet más márkában (persze akkor az kínai lenne)
Ívhegesztő már pont rendelt a stahlitól awi gépet :-) stahlis szerviztapasztalatról viszont még nem hallottunk...
Persze, megvárom míg letelik róla a garancia. A vicc az egészben ami bizonyítja is hogy tényleg kínai gép, aliexpressen van 3 méteres kábel 11-ért és ugyanaz mint ami rajta van :D
ívhegesztő1977 Köszönöm a segitséged a 33641-es kérdésemre! Nagyon jó hogy olyan készülékeket ajánlottál amiket már használtál is. A neten körbenézve csupa fényezett adatokat adnak meg a gyártók. Sajnos én is anno belefutottam ilyenbe a BLM Smart TIG 200 AC/DC-val, jól pofára estem! Mindent tudott papiron! Volt benne minden, ez volt a baj! A szoftvere meg össze.vissza szabályozott. Ivgyújtása, ivtartása, letapadásgátlás....minden sz@r volt! Húúú.....még most is felidegesedek! A fene enné, csak hát 250ezerembe került, az idegről nem is beszélve! Nagy átverés volt! Teljesen elhülök mikor itt a fórumon is olvasom hogy BLM géppel kacérkodnak! Amelyik cég ilyen gépet kiad a kezéből az megcsinálja többször is. Nade visszatérve az eredeti kérdésemre, aludtam rá, és 3 gép maradt amik a 2 nappal ezelőtti kérésemben megfelelnek, és amin még vacillálok: Rilon ARC 160 Mini Iweld ARC 160 Mini Telwin Force 145. Dicséritek a Rilon-t, de hol gyártják (persze kinában), hova köthető? Lehet bővebben is tudni róla? Honlapja? Örülnék, ha még megosztanátok tapasztalatokat a fenti gépekkel kapcsolatban, hogy könnyebb legyen a választás. Mégis melyik? Elkerülném a multbeli dolgokat.
És plusz még egy egészen más kérdés, bár lehet hogy régebben már volt róla szó, csak én átsiklottam felette: valaki rendelt már ettől a cégtől: https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/home/ Mik a tapasztalatok, korrektek,esetleg szervizük?
Előre is köszönök minden segitséget! Üdvözlettel: kiscsop
A huzaltoló simán bírni fogja (sokkal komolyabb mint pld az einhell BT-GW 190-es trafós hobbihegesztő tolója, és az az utólagos centrálcsatira rakott 5m-es munkakábelt is bírta vagy 10 évig) az már egy más kérdés hogy hol kapsz hozzá való 3 méteres beépíthető munkakábelt, vagy hogy bukod a garit...
Üdv! Adott egy Iweld Gorilla Pocketmig 175 Fixiflux. Gondolkodom hogy a gyári 2 méteres kábelt lecserélem 3 méteresre. Mit gondoltok, elbírja a huzaltolója hosszútávon? Köszönöm előre is!
Hát a használt gép rákfenéje, görgőből recés vagy ne recést? acélhuzal 0,6. egész jól alakulgatott a hegesztés aztán genyózott megint.
Mérgembe kiprobáltam az awit co2 vel, 3 cm rövidebb is lett a szál. Kopintos gyújtás, pálcával könnyű begyújtani anélkül meg szívtam 10 percet... szerzek hozzá argont.
Viszont hiányzott egy tömítés a tömlőből az orvosolva lett legalább.
Sziasztok azt szeretném kérdezni hogy van egy Iwel 200 super pulse awi hegesztő gépem Nagypalack amiben kb 100-150 bar van iweld nyomásmérő óra van és el szeretném adni van rá jelentkező csak nem tudom mennyit kérhetek érte ??
Arrol találok valahol leírást vajon, hogy milyen huzallal mit lehet hegeszteni?
Esabbol melyiket lenne érdemes venni? Normál használatra lenne, zárt szelvény stb. De tavasszal majd kéne egy strapabíró féltetőt készítenem ahhoz kellhet valami jobb huzal? Pl sg3?
Ki milyen hegesztő huzalt használ? Melyik a legjobb mostanság Esab? Vagy jók a noname fajták is? Sajnos elég sügér vagyok ehhez, van valahol ezekről leírás hogy mivel mit lehet hegelni? Pl Esab vicces szamokat ír ..
A co palack mennyiben tér el a szénsav palacktól? A szénsav olcsóbb de gondolom okkal.
Érdeklődöm, hogy milyen készüléket ajánlotok max. 4-5mm vastag vas hegesztéshez.
Rendkivül szűk helyeken lenne használva, kitekeredett testhelyzetben, ezért minél kisebb legyen a készülék és minél jobb hegesztési jellemzőkkel bírjon, elsősorban ne tapadjon le, jó ivtartás, stb.
Köszi a tippet, a beállításokat említették bent is,hogy a tompa varrathoz állítani kell a gépet. Ma délután kipróbálom variálni a beállításokat. Egyenlőre nagyon papós kéztartással próbálkozom :-) Jobb kéz pisztoly,bal tenyér a pisztoly nyak alatt, bal alkarra támaszkodva..