Mindegy, a fontos, hogy megy már a rendszerváltás, megdöglött a kapitalizmus ....majd várhattok megint a trabantra, ami esetleg elektromos és önvezető.
De hiszen te is állítod, hogy ha szabad választásokat tartanak akkor jobban élnek az oroszok is, mint az amerikaiak vagy európaiak. Az meg azt jelenti, hogy annyit fogyasztanak. Ez meg szimpla baromság.
Én ilyet nem írtam.
A szocializmus fölénye abban látszik, hogy nem voltak már éhinségek és felszámoltuk az írástudatlanságot míg a kapitalisták még faekével szántottak. Vagy nukleáris egyensúly mellett még fölénybe is kerültünk a hagyományos fegyverek területén a nato -val szemben aminek a lakossága is vagy 4-5 ször vol nagyobb.
Nem szántottak faekével a kapitalisták ebben az időben már, nagyon nem. A harmadik világban, ott volt még faeke. Igen, a fegyverkezéssel darabszámban egyensúlyba, egyes területeken fölénybe került a VSZ, aztán mire ment vele, semmire. A saját gazdasága lerongyolódott.
Ez az ostobaságot szoktátok mantrázni, hogy de jó lett volna ha nem kell várni a trabantra, vagy elfelejtitek, vagy szándékosan elkerülitek, hogy akkor pl afrikában se kellett volna, feljebb lett volna az is, lehet, hogy már nem is élne egy ember se. Vagy nem tudom, de írok de valójában nem is érdekel, hogy esetleg valami árja fajelméletben gondolkodtok, mert az talán elképzelhető, hogy a kgst ben se kell várni az autóra és mint nyugaton olyasféle az élet. Na de ehez már emberfajok alacsonyabb és magasabb létezését kell feltételezni, mert onnan a képtelenség ez ha tovább is terjesztjük azt a nem kell várni a trabantra társadalmat.
Ebben a részben megint olyanokról írsz, olyanokat tulajdonítasz nekem, amit én nem írtam. Nem is értem milyen afrikáról hadoválsz, meg fajelméletről? De szerintem te sem tudod, csak rakod a szavakat egymás után.
(-: De hiszen te is állítod, hogy ha szabad választásokat tartanak akkor jobban élnek az oroszok is, mint az amerikaiak vagy európaiak. Az meg azt jelenti, hogy annyit fogyasztanak. Ez meg szimpla baromság. (-:
A szocializmus fölénye abban látszik, hogy nem voltak már éhinségek és felszámoltuk az írástudatlanságot míg a kapitalisták még faekével szántottak. Vagy nukleáris egyensúly mellett még fölénybe is kerültünk a hagyományos fegyverek területén a nato -val szemben aminek a lakossága is vagy 4-5 ször vol nagyobb.
Ez az ostobaságot szoktátok mantrázni, hogy de jó lett volna ha nem kell várni a trabantra, vagy elfelejtitek, vagy szándékosan elkerülitek, hogy akkor pl afrikában se kellett volna, feljebb lett volna az is, lehet, hogy már nem is élne egy ember se. Vagy nem tudom, de írok de valójában nem is érdekel, hogy esetleg valami árja fajelméletben gondolkodtok, mert az talán elképzelhető, hogy a kgst ben se kell várni az autóra és mint nyugaton olyasféle az élet. Na de ehez már emberfajok alacsonyabb és magasabb létezését kell feltételezni, mert onnan a képtelenség ez ha tovább is terjesztjük azt a nem kell várni a trabantra társadalmat.
Történelemhez kapcsolódó, tehát múltbéli dologban nem szeretem a "mi lett volna ha" típusú beszélgetéseket. El elolvasom, de meghagyom neked, ugyanúgy ahogy a jövőbe mutató jósolgatást is.
Én jobban szeretek a tényeknél maradni.
Szerintem a KGST piaca kellően nagy volt személygépkocsi szempontjából, is, és zárt volt (nem kellett számolni tőkés konkurenciával, ami persze kényelmessé is tette a gyártókat, hisz amit gyártottak, azt vitték el), mert érdemi mennyiséget nem importáltak kívülről. Igény volt a személygépkocsikra, és fizetőképes kereslet is, ezt bizonyítja az, hogy amennyire én tudom minden KGST országban éveket kellett várni az új autóra, volt olyan típus amire 5 évet, de még hosszabb várakozás is előfordult. Ezek a hosszú várakozási idők pedig azt bizonyítják hogy nem tudtak kellő mennyiségű autót gyártani maguknak. (Hogy nem tudtak vagy nem akartak többet gyártani ez nézőpont kérdése, a központi irányítású gazdaságban ennyit írtak elő, ha irányoznak elő, akkor valószínűleg más termékből gyártanak kevesebbet, akkor meg abból lesz nagyobb hiány.)
Az is tény, hogy műszaki színvonalban a KGST kocsik elmaradtak a világszínvonaltól.
Az is tény, hogy a Szu és a KGST legnagyobb autógyára, a VAZ (ami a Ladát gyártotta, amit a KGST blokkon belül a legmagasabb műszaki színvonalúnak tartanak), olasz konstrukciójú autókat gyártott (Fiat licensz), olasz technológiával (olasz gyártósorokon), a gyár építésének finanszírozása olasz pénzügyi forrásból eredt. Az egész Lada típussorban vastagon benne van a Fiat mérnökeinek a keze, de nem fogok ide Lada történetet írni :) még a Samara se teljesen szovjet fejlesztés.
A lengyelek szintén Fiat licensz alapján gyártottak elég nagy számban autót, ahogy a jugó Zastava is. A románok Daciája Renault licensz. A többi az saját.
Csak szólok, hogy most magaddal beszélgetsz! Ugyanis senki, én meg aztán biztos nem írt olyat, amit most te idehozol, te hozod ide Indiát meg hogy mit esznek Koreában. Úgyhogy ha hülyeség, akkor a te hülyeséged, magaddal beszéld meg és rendezd le!
Már megint hülyeséget beszélsz, a brit birodalom 90% tán még autót se látott.
A világ területenként más és más, sose fogom megérteni, hogy a szocializmus mi a fene volt ez nagy izééééé...? ...nem tudom mi, szabadság meg egyéb hülyeségek. Még máig is, 1.5mrd demokratikus india életszínvonalával se foglalkoznak annyit mint azzal, hogy mi eszik az elnyomott 20 millió koreában.
Itthon se ment minden kapásból csődbe, nem szűnt meg minden, ahogy az oroszoknal sem.
Én egyáltalán nem vagyok biztos a cikket elovasva abban, hogy részegysegeket tudtak volna jó minőségben határidőre gyártani, abból még nagyobb káosz lett volna. Amúgy meg a "régi" időkben, a fénykorában is voltak beszállítói a Ladanak. Amit leírtak az tipikus példája a szocialista nagyvállalatoknak, egy korabeli magyar vezérigazgató úgy jellemezte, hogy egyszerre jelentkezett gyaron belül a hiány és a felesleg.
Nem volt akkora az a kgst piac amire érdemes lett volna alapozni. A brit se ha csak a brit birodalom lett volna a piaca, amikor globálisra bővült akkor lett az az igazi autóipar kialakulva.
Az egy ökörség ami következne a gondolkodésodból, hogy ha szabad választásokat tartanak a szovjetúnióban akkor már rég importálnák az olajat. (-: ...és akkora államadósságuk lenne mint az amerikainak, a demokratikus lengsyelek meg 1000 milliárd eurot kaptak volna mikor a szabad demokratikus görögök a 240 et . ((((((-:
....vagy rég halottak lennék valami covid nagytesótól? Mert az annak következménye tulajdonképpen, ettek tobzoskát a kínaik addig is, mormotát is a mongolok amiből majd jövőre a pestis járvány vagy kitör vagy nem.
Az egy dolog hogy mi volt 40-50 éve ruszkiknal autógyártás címén. A kapitalizmustol függetlenül nem tudnak egy normális gyártási kultúrát összehozni, minőségi versenyképes termékkel, és ennek nem az az oka hogy a kapitalizmus döglödik vagy sem. Tegnap éjjel olvastam a cikket, de úgy emlékszem már a saját piacon is szorulnak vissza. Koreai, kínai gyártókat meg lehet nézni hová fel tudtak fejlődni 20-30 év alatt, egy Kis az Audi konszertol vesz el piacot, 20 éve kirohogtek volna aki ilyet mond.
...de az is hihető számomra, hogy mint az akkor 168.-ban, 15 év vergődés, vírussal ílyesztgetés után jelentősen megváltozott társadalmi rend stabilizálódik. Akkor a colonusok jelentek meg már jelentős társadalmi rétegnek, a rabszolga rendszer kezdett jelentősen változni.
(((((-: az előbb ugrasztott el a feleségem a közeli coopba, salvus víz kell neki. oké. de vettem 2 csomag tésztát is. (8 tojásos, eredeti olasz hm...hm... nem is láttam még olyat) Szokásommá vált, hogy ilyesmiből apránként felesleget halmozni. De rendben van, ha paranoiás károgás volt majd hamut hintek hajamba és egyeként bocsánatot kérek mindenkitől. Annyi baj legyen. (-: A hollandiai fiam azt mondta, nem halmoz fel semmit mert nem akarja, hogy megöljék a benzinjéért és a kajájáért, inkább komolyan sportol, ha úgy adódik képes legyen gyalogolni 200 km-t. (-: Igaza van, de olyan 3-4 hónapra nagyon szűkösen de elég élelem azért mint ha akár kötelező is lehetne.
Nem látomások megérzések hanem analizáló gondolkodással, engem komolyan nyugtalanít a 2021 es év eleje. )-:
Nem hinném. Naponta arra közlekedve csak azt tudom mondani, hogy látványosan nem a híd a szűk keresztmetszet, hanem utána az Egérút meg a KKKörút lámpás kereszteződései - azon torlódik mindig a forgalom. Soha nem a hídon. Eleve az Egérút is 2*2 sávos, és bővítgetni sincs értelme, mert a környék közlekedési rendszere maga az, ami nem tud több forgalmat elnyelni.
...és...amúúúúgy, meg a fene aki tudja? hogy is van ez? tuti nem így van kitalálva? ezek a sorosék amikor ásóval kapával megpiszkálják aljaskodva a gátat valahol? mert ha nem tennék, az áradás akkor is áttörné a gátat és mindent elárasztva sokkal nagyobb károkat okozna? Nem tudom, csak hangosan gondolkok. )-:
az oroszok dajkálgatják még mindig a Lada-t, nálunk ahogy betört a kapitalizmus, a szocializmus szellemében működtetett cégek rendre becsődöltek, és felszámolták őket mint az Ikaruszt is
Igen, de előtte 10-15 évvel nyugaton meg a kapitalizmus szellemében működtetet ugyan olyan cégek. Belgiumban jártam sokat az 1990 es években a Tankba ami egy szabadidő központnak kialakított nagy nehézipari gyárban volt. Cukorgyárak helyét vetették be fűvel és volt egy hírecske, igaz az német, egy vadi új kokszoló művet adtak el fémhulladék áron kínaiaknak. (azok viszont szocializmus elven működtették otthon tovább valószínűleg) Tehát semmi olyesmi nem történt itt ami korábban máshol ne történt volna, fogalmam sincs mi a fenének kellett itt hajuknál fogva rángatni elő hozzá a szabadságvágyó néptömegeket.
A minden határon túl növelhető termelés bukott meg ha ragaszkodtok ehez a minősítéshez aminek jellemző celebe pl Pióker Ignácz sztahanov díjjas vasesztergályos és váltotta fel a minden határon túl növekedő fogyasztásra ami alapozódik, jellegzetes celeb itt a Gáspár Győző. Ez 30-40 évvel később bukott meg, most 2020. ban, mert nem egyik napról a másikra az se, én nem is 90 től hanem az IMF be belépéstől 1982.-től datálnám ha évszámhoz kellene kapcsolni. 10-15 év kell ennek is mire nyilvánvalóvá válik már mindenki előtt, hogy rendcerváltás,
megbukott a kapitalizmus.
Vagy aki jobban szereti úgy, annak véget ért az olaj korszak.
A beszállítói rendszer azért nem véletlen mindenütt az iparban... Bizonyos részegységek legyártására ráállás óriási technológiai invesztíciókat igényelhet, és ott van a méretgazdaságossági kérdés is - a legtöbb autóipari beszállító nem egy gyárnak és típusnak szállít be, mert az egyszerűen nem éri meg, még a legnagyobb autógyártóknak sem éri meg például az üvegeket, lámpatesteket saját maguknak előállítani, kohókat és hengerműveket üzemeltetni a kasztnihoz szükséges lemezek előállítására.
Valószínűleg végül a Lada is a Moszkvics, a Volga, meg az orosz elektronikai és óraipar sorsára fog jutni - ilyen szervezettséggel és munkamorállal nem lehet versenyképes terméket előállítani.
az oroszok dajkálgatják még mindig a Lada-t, nálunk ahogy betört a kapitalizmus, a szocializmus szellemében működtetett cégek rendre becsődöltek, és felszámolták őket mint az Ikaruszt is
a piac szelleme, ami hatékonyságot és a munkások kizsákmányolását követeli, hogy a termék fogyasztónak olcsó és jó minőségű legyen, meg pénz maradna a tőketulajdonosnak is, nem engedi meg, hogy a melósnak is jól érezze magát
egyébként a cikket elolvasva, nekem az jött le hogy a svéd pasas gondolkodás nélkül kirúgásokba kezdett, a túl sok, és feleslegessé vált munkaerőt elkezdte kirugdosni, miközben a beszállítók nem tudtak szállítani
lehet hogy logikusabb lett volna tömeges leépítések helyett visszahozni részegységek gyártását a beszállítóktól, akkor nekik kell a népszerűtlen leépítéseket meglépni, és egyúttal a többit motiválja a jobb minőség gyártására
Lágymányosi-hídnak az is az alapvető tragédiája, hogy Demszky kétsávosra építtette (pontosan nem vagyok tisztában ennek az okával, de már akkor anakronizmusnak tűnt).
De arrol mindig elfelejtenek irni, hogy az USA utobbi 70 eve errol szolt: mindenhol beavatkozni, mindenkit lefizetni, valasztasokat elcsalni, embereket megoletni, puccsokat szervezni, feszultseget gerjeszteni, hazudni, manipulalni, ahogy a csovon kifer stb.
Vagy nem olyan biztos? Mert nekem meg kezd úgy tűnni mint ha átesés történt volna valami ló másik oldalára. Pl amikor Kievben a zavargások mögött gyanúsítjuk az usa-t, akkor nem kellene elfeledkezni róla, hogy viszont a rendszer valóban velejéig romlott korrupt volt már akkor. Azt szoktam mondani írogatom ide is, hogy mint az árvíz, lehet gátat gyengíteni, terelgetni, de maga a víz az kell hozzá, azt már egy soros se tudja elitézni, hogy jöjjön.
....amúgy...... majd most látjuk milyen a világ usa nélkül? Nem tudom, de annyit már sejthetünk, hogy
(-: Az orosz autóipar születése pillanatától döglődik, tulajdonképpen alig volt az iparnak nevezhető valamikor is, csak az ipar csinált azt is, személygépkocsit is. Ilyen értelemben semmi nem változott, ami viszont jelentősen változott az nagyvilágban ami, jellemző a detroiti szellemváros ami lett.
"Az egész autóipar a kapitalizmus romjain döglődik," benne a lada is természtesen.
Mekkora marhaság (bocs) megint
viszont a orosz auto ipar döglödik
Putin megprobálta talpra állitani a kócerájt, kinevezték a svéd Bo Anderssont ö avval kezdte, hogy 12ezer "melost" eltávolitott a negyven ezerböl (ez eg külön tragikomikus téma).
de pár év múlva felmondott, most a renault meg a Nissan próbálkozik irányittani
Most mar csak azt kene megnezni, hogy az USA kiknek, mikor mennyi penzt fezetett, hogy orosz katonakat oljenek meg. Persze azt a globalis propagandagepezettol hiaba varjuk.
Hasonlo a helyzet azzal, amikor a globalis propagandagepezet naponta arrol ir, hogy az oroszok meg a kinaiak penzelnek kulfoldi szervezeteket meg ujsagirokat, hogy valasztasokat befolyasoljanak, feszultseget keltsenek, alhireket terjesszenek. De arrol mindig elfelejtenek irni, hogy az USA utobbi 70 eve errol szolt: mindenhol beavatkozni, mindenkit lefizetni, valasztasokat elcsalni, embereket megoletni, puccsokat szervezni, feszultseget gerjeszteni, hazudni, manipulalni, ahogy a csovon kifer stb.
Egy kis érdekes olvasmányba botlottam a neten. A filmet ugyan nem láttam, de elég jól leírja a lényegét, hogy a szocializmus romjain tengődő Lada miért nem lesz soha sikeres autógyártó.
És van a cikkben hivatkozva egy másik is, ez meg egy kínai tulajdonba került amerikai gyár története. Mindegyik kapcsolódik a globalizációhoz, Kína előretöréséhez, amerika hanyatlásához.