Nem tudom, hogy ki olvas manapság túrabeszámolókat, de most teszek egy próbálkozást. Mindenesetre az egyik kedves tavalyi túrám leírást kísérletképpen megosztom veletek.
Három kívánság biciklitúra: A Gerecse (2019. július 2.)
Ezt a túracímet mindenki Dévényi Tibi bácsija ihlette. Ugyanis a 90-es években volt egy nagysikerű gyerek kívánságműsor, ahol hármat lehetett kívánni. Mint a mesékben. Tehát ez most egy ilyen kívánság biciklitúra, bár nagyon ügyesen kell kívánnotok…
A háromnapos túra végállomása a szokásos családi összejövetel Mencshelyen (Balaton felvidék). Ennek megfelelően adta magát: három nap – három hegység. Így, aki azt kívánja, hogy menjünk a Gerecsébe, a Vértesbe és a Bakonyba, annak mindhárom kívánsága teljesül. Ráadásul készült az útról is egy rövid videó, amely a Biciklis Józsi youtube csatornán várhatóan november 27-én már meg is lehet nézni.
A túra első napja: Gerecse
A szokásos vonatos rásegítést most Zebegényig vettem igénybe. Majd Szobnál következett egy jelentékeny átúsztatás a Dunán. Ehhez szerencsére volt komp is… Esztergomon gyorsan átsöpörtem, bár némi értekezést az esztergomi érsekről, hercegprímásságról majd a videóban megejtek… A Duna partján a kerékpárutat utat követtem. Nyergesújfalunál a kötelező látnivaló a folyó, és a filmben majd némi hajózási ismerettel is traktálom a nézőt. (Pl. melyik bója mit is jelent és miért van a tetejükön egy-egy kis csúcs).
Na de következett a lényeg: a Gerecse és felfedezése. Némi dimbes-dombos aszfalt után a makadám út jött, amely csomagokkal megrakva nem is olyan egyszerű. Az első néznivaló Pusztamarót, a második Mohács helyszíne. Szó szerint. Ugyanis itt egy öldöklő csata dúlt a mohácsi csatavesztés után a menekülő magyarok és az őket üldöző török csapatok közt. Bevallom kicsit megilletődtem a hely szellemiségétől. A történelmi merengés és némi eltévedés után a Pisznyicei kőfejtő felfedezésébe öltem rengeteg energiát. A nehezebb utat választottam. A rózsabokrokon keresztül. A látványért azonban megérte. Ilyen színek csak a valóságban vannak. Nem tudom, hogy mennyi árnyalata van a vörösnek, de az itt mind fellelhető. Leültem és néztem a kőfalakat és hallgattam, ahogy egy apró szemek pörögnek le…
Tardoson két hamburgert és egy pofa sört betermelve és így felbátorodva vágtam neki a gerincútnak. Volt ott minden: eltévedés, muflon, őz… Szerintetek a muflon béget? Ezt a mai napig nem tudtam kideríteni. Az út végén a tatabányai Turul szoborhoz érkeztem meg. Jó nagy szobor. 14 méter a szárny fesztávja… Szelim barlang és a kilátás is izgalmas volt, bár főként azért izgultam, hogy el ne vigyék a magára hagyott biciklimet.
De most jön az igazi élmény, amitől a túrabiciklizés igazán szép!
Több ok miatt mindenképpen olyan helyen kellett aludnom, ahol tudtam tölteni a kütyüket. Tatabányán van egy Nomád kempingnek nevezett műintézmény. Ez jó lesz… Kifizettem a nem túl drága díjat, közben néztem, hogy 5-6 munkásember sörözget a teraszon… Kérdik, hogy hogy hívnak. Én becsülettel válaszoltam, és egyből kitört a harsány nevetés. Persze elsőre nem tudtam mire vélni az ügyet. Kiderült, hogy az asztalnál ülők valamennyien Józsefek. Így én sem lógok ki a sorból. Kapok babgulyást, sört és részletesen megismertem a tetőszigetelő munkások nehéz életét. Kemény….
Ez egy klasszikusan szép túranap volt: Tájak, Városok, Emberek, Kihívások
Lehet hátulütője is, mivel kétszer keresztezi vasút az útvonalat. Szerinted milyen megoldással szelné át a bringaút? Néha olyan szűkre faragják ezeket a "forgatókat", hogy szinte ketté kell hajtani a járgányt az átkeléshez.
Az értelmes, hosszú, nem egyik oldalról a másikra kóválygó, kilométerenként oldalt váltó (lásd Pákozd) kerékpárutakat szeretem, pl. az 55-ös mellett pár éve átadott különálló út kiváló, Bajától Mélykútig már mentem rajta, ezen a nyáron szeretném bepótolni a maradék szakasz is Szegedig (meg vissza). A csomádi, ha valóban az lesz, bár nem hosszú, de jó kiváltója lenne a mellette haladó közútnak - feltéve, ha a Fót és a második vasúti kereszteződés között is megcsinálnák.
Neked is az jutott eszedbe? Nem vagyok nagy kerékpárút rajongó, de ott jó lenne egy (mondjuk olyan, ami nem gyűrődik fel két év alatt). Elég szűk a csomádi út és a kora hajnali órákat leszámítva talán nincs is olyan napszak, amikor ne lenne erős a forgalom.
Siófokon már roboghattok, Budapesten viszont nem változik semmi! Most én tudok menni a meghirdetett időpontban, de alternatív teljesítéseket is elfogadok!
234. telehódas HHH
Hely: Budapest
Dátum: 2020. május 7. (csütörtök)
Időpont: 20:30
Találkozó: Batthyány tér Duna felőli oldala, a HÉV feljáró mellett
Program (Classic): szokásos útvonalon fel a HHH-ra, majd vissza (a szokásos útvonal aszfaltot jelöl, mégpedig Batthyány tér - rakpart kerékpárút - Kolossy tér - Szépvölgyi út - Fenyőgyöngye - HHH). Alternatív útvonalak egyénileg választhatók.
Program (Extra): Visszaúton Pálvölgyi-barlangnál opcionális büfézés, üdítő, miazmás.
Kötelező kiegészítők: lámpa előre, hátra!!
Ajánlott kiegészítők: bukó, pulóver, bundabugyi, stb.
Mindenkit szeretettel vár a "Rendezőség"!
Értelmi szerző: robi
Szervező: esetleges, alapjáraton Pinyo(?)
196. Sijófoki Telihold Túra
Hely: Siófok
Dátum: 2020.május 7. (csütörtök)
Időpont: 20:30
Találkozó: a Víztorony melletti parkolóban
Program (Classic): végig aszfalton kirándulás a balatonvilágosi Panoráma kilátóhoz.
Program (Special): a balatonvilágosi Panoráma kilátó megközelítése autópályán (matrica kötelező!).
Program (Extrém): Közlekedés céljára a Balaton felületének igénybe vétele(vitorlások előnyben, de a dombra cipeléshez külső segítség nem vehető igénybe).
Ikladra és környékére is ráférne az aszfaltozógép, ott is visszaesik rendesen az átlagsebesség országútival. Ellenben Alcsút és Etyek között lett 6 km tükörsima útfelület (a 14. és a 8. km-ek közt), most már csak a platánfasort kellene megcsinálniuk arrafelé.
Azt nem tudja vki, Fót és Csomád között tán kerékpárútnak készítik elő a földmunkát?
Inkább a padok egy részét, ha 1,5 m-nél közelebb vannak egymáshoz, de inkább semmit se. Mert így parkolnak 100 m-rrel arrébb, akár szabálytalanul, ahogy szoktak.
Azért ne felejtsük, hogy sokaknak az a kirándulás, hogy kimennek egy útszéli parkolóig autóval, sétálnak max 100 métert a padokig, majd leülnek enni "de jól megéheztünk a friss levegőn" felkiáltással. Ha sokan, egymás közvetlen közelében csinálják ezt, az nem feltétlenül szerencsés. Persze ennek elkerülésére elég lenne a parkolókat lezárni...
ezek helyi hisztik, tökmindegy milyen pártállás. az idegenektől való félelem kódolt. azt hiába magyarázod nekik, hogy egymást pont ugyanúgy, vagy még jobban fertőzik, hiszen többet találkoznak. :)
egyébként meg kitűnő támadási felület, ha egy új polgármester nem szigorít. azonnal rászállnak az ellenzékbe került politikai erők, hogy alkalmatlan és nem képes megvédeni a várost. lásd Budapest ;)
most már lazításról van szó :D teljes káosz. a főnök bejelentette ezt a 3-át, azóta mindenki lazítani akar...
"Szentendrén május 3-a után lazítást tervez a városvezetés, így például a május elsejei hétvégén még nem, de utána már megengednék a kerékpárosoknak az átvonulást a Duna korzón, ahol most csak helyi lakosok biciklizhetnek."
"A városvezetés a környező településekkel (például Budakalász, Pomáz) folyamatosan összehangolja a hosszútávú intézkedéseit is, tehát ha enyhítés vagy szigorítás lesz a városban, az valószínűleg a környező településekre is igaz lesz."
Még járható Pap-rét. Teljesen átlagos volt a jövés-menés. Kisrigótól lefelé viszont egyre többen lettek (sétálók, bringások, futók).
Dömör-kapu után elgondolkodtam, hogy mi lehet az a műszaki szint (állapot), ami alatt nem lehet útnak nevezni egy közlekedés lebonyolítására szánt sávot. Igencsak kapaszkodtam a kormányba, pedig a monti keverékkel voltam. Közben felelevenültek emlékeim a jászágói veseszaggatóról, vagy a jászdózsai aszfaltmentes kátyútengerről (a jászdózsai 3 Km-es szakaszt pár éve kiválóra munkálták, bár már kezd repedni, suvadni).
Nem tudom, mi ez. Talán egy kalászi főember kicsinyes bosszúja, amiért egyszer lassítania kellett egy bringás miatt?
Ha tényleg féltik magukat, miért nem zárják le a 11-es melletti bringautat? Az jóval közelebb van, mint a parti út. Három-négyfős bringás családokat kerülgettem ott ma is.
Akadály nélkül lehet kerékpározni kalász összes belső utcáján akár Üröm felé, akár Pomáz felé, bárhol.
Bár, ha ez a főokos úgy gondolja, hogy a vírus Keletről jött és Káposztásmegyer nagyon is Keletre van Kalásztól, akkor érthető az intézkedés. Nem értem, de érthető. Viszont, nem gyógyítható.