Keresés

Részletes keresés

chemtron Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17397

Köszönöm!

Előzmény: aruzsi (17388)
r1232 Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17396

De ott szvsz függés van a két vonal sorompója között, tehát ha az érd-alsói irányon vonat megy, akkor a sorompó már nem enged be a két pálya közé csak kifelé az elágin keresztül és fordítva.

Előzmény: aruzsi (17393)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17395

Egyébként működik már a technika rendesen?

Előzmény: r1232 (17392)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17394

Stimmel, csak ha már odaírtam, hogy állomási indítású kivételével, akkor csak térközjelzők lehetnek.

(A kénsav gyári kiágazási jelző típusáról ne nyissunk vitát, mert a berendezés szempontjából bejárat és az állomás területe.)

Előzmény: r1232 (17392)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17393

Megjegyezném, hogy az Érd-elág-Tárnok között lévő AS-t is emelet sebességűre csinálták a németek ...

Hogy a vasút így kérte-e, abban nem vagyok biztos, de az sw így került bele.

Előzmény: r1232 (17390)
r1232 Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17392

Szvsz jó ez így, mert a bejárati, kijárati jelzőkre is hatással van, ha az előző/mögöttes jelző ilyen.

Tehát az 517 esetében páros irányban a Gárdony VP kijárati, páratlan irányban a VP bejárati jelzőre is befolyással van + a térközjelzők Ódinnyés felé.

Előzmény: aruzsi (17389)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17391

Valaki biztosan kiszámolta, hogy így jó. "A DB-nél így működik ..."

Ha a behatás után baj van a kapuval, akkor a fedező jelzőt visszaveri (kijárat) és - gondolom - legyen előjelzés erről.

 

A szelvényszámok alapján ki lehet matekozni, hogy így van-e.

Előzmény: r1232 (17390)
r1232 Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17390

Az AS517 az agárdi sorompó. Az átépítés óta függésben volt a jelzőkkel, még a régi bizberrel is.

Az viszont meglepett, hogy páros irányból a 491 előtt van az indítása, elég nagy távolságnak tűnik, tekintve, hogy ez Velencefürdő és Gárdony között van kb. félúton.

Előzmény: aruzsi (17388)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17389

Itt az "előtte lévő jelzők" közé beszúrandó a térköz szó.

Előzmény: aruzsi (17386)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17388

Csak a jelzőkitűzési rajzot néztem!

 

Az AS517 nagyon közel van a VP.-i bejáratokhoz, így biztosan állomási indítású.

A VP.-i jelzőkkel mindenképp függésben van és a VP felé az első térközjelzőkkel.

 

KP felől az indítása az AS491  előtt van, ha nem helyből induló vonat.

Előzmény: chemtron (17387)
chemtron Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17387

Igen, légy szíves. Köszönöm!

Előzmény: aruzsi (17386)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17386

Ha sima AS sorompó, tehát nem állomási indítású, akkor az előtte-mögötte lévő jelzőket fogja mindkét vágányon.

 

Mondjuk, ha nagyon akarnám, megnézhetném a doc alapján. Megnézzem?

Előzmény: chemtron (17384)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17385

Hál, Istennek nem!

 

Én a Kelenföld-Kápolnásnyék szakaszon örömködtem egy keveset.

Előzmény: chemtron (17384)
chemtron Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17384

Igen, így értettem én is. Tehát hogy emelt sebesség esetén kötelező a függés, de nem emelt sebesség esetén sem tiltott, sőt.

 

A szóban forgó sorompóról tudsz konkrétabbat?

Előzmény: aruzsi (17383)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17383

Az, hogy van-e függés a jelzők és a vonali sorompók között, nem az emelt sebesség szabja meg.

Ott mindenképp, de többinél se tiltja semmi, mert így el lehet kerülni az első vonat esetét a zavarba menő sorompóval. De van más előnye is.

Előzmény: chemtron (17382)
chemtron Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17382

Sziasztok!

Igaz, hogy a 30-as vonalon Gárdonynál függés van az AS517 és a jelzők között annak ellenére, hogy nem emelt sebességű a vonal? Ha igen, miért, és melyik térközjelzőkkel van kiépítve a függés?

Törölt nick Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17381

Köszönöm a választ.

Előzmény: Vendégsín (17375)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17380

"a MÁV-nál mindkét szám sárga lett volna..."

Mert ha alulra kerül a MÁV-nál a fehér, felülre a sárga, valszeg fel sem tűnne senkinek, így legalább feltűnik. Mindenesetre gondolom jelentősebb eltérést akartak a máshol létező számkijelzésektől, hogy nehogy összekeveredjenek az alsó-felső számok. (Vagy éppen hogy nem..)

Előzmény: nazareth (17378)
aruzsi Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17379

Milyen buli lehet ezt viccesen mellékből főbe állítani! ;-)

Előzmény: Törölt nick (17374)
nazareth Creative Commons License 2014.04.24 0 0 17378

Egyébként az a baj ezzel, hogy az alakjelzőinket nem igazán lehet beépíteni a sebességjelzési rendszerbe.

 

Valamikor réges-régen a németek jelzési rendszere is magyar-módra gondolkodott (egy kar, két kar, három kar; egy zöld, két zöld, három zöld; ide mehetsz, oda mehetsz, amoda mehetsz).

 

És ők is csavartak egyet a dolgon. De ők tényleg a sebességjelzési rendszer irányába léptek:

 

 - az alsó szárny lámpáját zöldről sárgára cserélték, és ettől kezdve az valóban "csökkentett" sebességet jelentett;

(- a "csökkentett" sebesség tologatására lehetőség volt: fekete alapon sárga szám jelezte az előjelzőn, fekete alapon fehér szám pedig a főjelzőn, ha a "csökkentett" nem 40 volt;)

 - felszerelték a kijárati jelzőkre a második szárnyakat függetlenül attól, hogy hány kijárata volt az állomásnak: a két kar csökkentettet jelentett (akkor is, ha egyáltalán nem lehetett a jelzővel Vmax-ot adni);

 - hajszálpontosan elnevezték a jelzésképeket: pl. egy Hp2 (két kar) ugyanazt jelentette ki- és bejáraton egyaránt (de ugyanígy rövidítéssel jelöltek minden egyéb jelzést – táblákat, karjelzéseket, hangjelzéseket – hogy a jelzés és jelentése egyértelmű legyen).

 

Aztán amikor az OSzZsD rendszer kialakult, teljesen meglepő módon a "csökkentett" abban is egy alsó sárga fény lett (a rossz nyelvek szerint nem alaptalanul :) A sárga és fehér számok pedig a mai napig túléltek számos ország jelzésrendszerében (még az olyanokban is, amik már teljesen szakítottak a VMax-Csökkentett-Megállj!-triumvirátussal: a német Ks, svájci N, román TMV).

 

A MÁV, ha már a '60-as évek végén (30 évvel a németek után) hozzányúlt a jelzésrendszerhez, tehetett volna egy lépést az alakjelzős sebességjelzés felé, de inkább távolódott tőle (gondolom anyagi megfontolásból).

 

Bár apróság, de ugyancsak nem értem, hogy míg az 50 éve Európa-szerte terjedő számkijelzők kapcsán mindenhol fehér szám jelzi az engedélyezett sebességet, a sárga az előjelzést, a MÁV-nál mindkét szám sárga lett volna...

Előzmény: Áthaladójelző (17372)
nazareth Creative Commons License 2014.04.23 0 0 17377

bizt.ber átalakítás és bonyolítás

Már az ősöreg SpDrS60 is minden keresztezéshez úgy állt hozzá, hogy logikailag állítható... és hogy fizikailag is az, csak abból láttad, hogy picivel tovább villogott, mikor kéziben átdobtad :)

Előzmény: Törölt nick (17374)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.23 0 0 17376

 

 

Azt hiszem elvesztettem a fonal végét, de már nem is szeretném megtalálni.

 

Áthaladójelző 2014-04-22 23:28:33 17370

Mondhatnám, hogy az elv, de amúgy semmi. De az irányjelzésnek nem is az ilyen állomásokon volt jelentősége.

 

Áthaladójelző 2014.04.22 22:21:55 ©

Győrszemere, Vinár, Külsővat és Mezőlak '64 végére sebességjelzési rendszerben üzemelt. Én úgy gondolom, hogy Pápa is, de erre már nincs biztos infóm

 

ui.: Szerintem más-más malmonkban őrölün (én inkább őrülök). A Nazareth által is használt "kétfogalmúság", ha nem is egyezik 100%-osan a Mindenkori Jelzési Utasítás szóhasználatával, jelen körülmények közt, a biztosítóberendezési funkcionalitás szempontjából a lehető legkifejezőbbnek tartom. amenyiben a jelzőket kezelőszerveikkel, biztosítóberendezési kapcsolataikal együtt tekintjük (egy kétállású emeltyűvel állítható jelző- legyen akár háromkarú, ha kérhetem, ne kezdjen el négyfogalmúként viselkedni -szárnykapcsolósok kíméljenek). 

 

 

Előzmény: Áthaladójelző (17372)
Vendégsín Creative Commons License 2014.04.23 0 0 17375

1. Mert ilyen kis keresztezési hajlásszögnél a nyomkarima miatti megszakításnál vezetési és terhelési problémák jelentkeznének.

2. Ott nincs olyan cég, amely más módon tudna hatékonyan pénzt költeni... :-)

Előzmény: Törölt nick (17374)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.23 0 0 17374

Hallo Urak!

 

Régen "borzoltam a kedélyeket" erre felé, most jövök egy sz@r képpel meg a kérdésemmel.

 

A kép a bécsi új, épülő félben levő reptéri vasút egy pillanatfelvétele koszos szélvédőn keresztül, menet közben. Helyileg Grillgasse és Kledering megállóhelyek között van, ahol a reptéri vasút be/kicsatlakozik a Bécs-Hegyesi vonalból/ba.

A pályasebesség 100km/h, a fotózott keresztezés előtt-mögött 60-as kitérők vannak (kitérő irányban).

Mi a búbánatért építenek be egy ilyen helyre motorosan állítható keresztezést? Nem olcsó, bizt.ber átalakítás és bonyolítás, karbantartásigény, stb.. Miért nem jó a fix keresztezés és miért jobb ez így ebben a formában?

 

_Nyuszi Creative Commons License 2014.04.23 0 0 17373

Azért akad műszaki leírás ott. Főleg akkor (kb. csak akkor), ha a terv része.

Előzmény: Áthaladójelző (17355)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17372

Ezt most nem igazán értem.

 

Egyébként az a baj ezzel, hogy az alakjelzőinket nem igazán lehet beépíteni a sebességjelzési rendszerbe. Igaz, a biztosított bejárati, fedező- és térközjelzők tudnak olyat, hogy "sebességcsökkentés nélkül", a bejárati pedig még olyat is, hogy "csökkentett, legfeljebb 40 km/h sebességgel", tehát sebességjelzést ad, a kijárati és a térközjelzők már csak azt mondják, hogy "Szabad." Persze alább némileg szabályozva van a továbbhaladás sebessége, de akkor is ott az a de.


Amikor elkezdték az átállást, akkor a jelzésrendszer alapelveit az OSZZSD alapelvek szerint fogalmazták meg. Ez a fényjelzőknél még rendben is lett. Az alakjelzőkre azonban nem készült OSZZSD ajánlás, és az volt a helyzet, hogy itthon nem is jósoltak hosszú jövőt nekik. Ideiglenes jelleggel maradtak meg az alakjelzők, minél egyszerűbb jelzési képekkel. A terv a közeljövőbeni fényjelzősítés volt.


A '66-os kiadású, de csak '67 végén hatályba léptetett F.1. még egészen korrekt, mert külön fejezetet szentel az alak főjelzőknek, alak előjelzőknek, fény főjelzőknek és fény előjelzőknek. Az egyes rendelkezések elhatárolódnak, az általános érvényűek pedig még ezek előtt, külön fejezetben találhatóak meg főjelzőkre és előjelzőkre külön-külön.


De ha megnézed mondjuk a '88-as F.1.-et, a III. fejezetben a főjelzőkre vonatkozó általános rendelkezések címén tárgyal néhány alapvető dolgot, majd a IV. fejezetben a főjelzők és jelzéseik cím alatt folytatja, de már csak a fényjelzőket: leírja az általános tudnivalókat, majd több alfejezeten keresztül részletesen tárgyalja a jelzési képet. Aztán egy újabb alfejezetben kezdődnek az alakjelzők, de az általános érvényű szabályok csak az adott jelzési kép után, mintegy kiegészítő információként vannak jelen.


Az előjelzőkről szóló ötödik fejezetben legalább le van írva, hogy "van fény és alak előjelző." És igen, amíg volt 80-as alak előjelzés, az előjelzőkkel többféle és konkrétabb(!) sebességparancsot lehetett kifejezni.


A hatályos utasításban is nagyjából ez a helyzet, de talán még rosszabb. Egy fejezetbe veszi az egészet A főjelzőkre, előjelzőkre és ismétlőjelzőkre vonatkozó általános rendelkezések cím alatt. A fejezet túlnyomó többsége fényjelzőkről szól, egyes rendelkezések alakjelzőkre nem is értelmezhetőek.


Mindezek mellett igaz, hogy az egyik legegyszerűbb jelzőnk a középállomás alak kijárati jelzője a maga egy karjával, és Megállj! vagy Szabad. értelmű jelzési képével. És hát igen, ez végül is az irányjelzési rendszer óta változatlan. Sőt, régebb óta. És még nagyon-nagyon sokáig így is marad, valószínűleg.

CsP mai esti meséjét olvashattátok :D

Előzmény: Divrotcé (17371)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17371

Akkor ezek alapján miért is következtetünk egy elágazó állomásra?

 

Előzmény: Áthaladójelző (17370)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17370

Mondhatnám, hogy az elv, de amúgy semmi. De az irányjelzésnek nem is az ilyen állomásokon volt jelentősége.

Előzmény: Divrotcé (17369)
Divrotcé Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17369

1967-ig bezárólag a (ki)haladás irányát jeleztük, onnantól kezdve a sebességét.

 

No, de el nem ágazó alakjelzős középállomásokon mi a különbség a két rendszer között?

Előzmény: Áthaladójelző (17368)
Áthaladójelző Creative Commons License 2014.04.22 0 0 17368

Én írtam azt a butaságot, hogy: "de a 10-es vonalat (így Zircet is)" ami helyesen így lett volna: de a 11-es vonalat (így Zircet is).

 

Majd nazareth rákérdezett Pápára, mert az valóban a 10-es vonalon van.

 

*

 

MÁV MÜSZ
4.5.2. Jelzők általános előírásai
...
A fő- és előjelzők jelzési rendszerének a sebességjelzés elvén kell felépülnie, és lehetőséget kell biztosítani a forgalmi igényeknek megfelelő fogalombővítésre.
...

 

 

1967-ig bezárólag a (ki)haladás irányát jeleztük, onnantól kezdve a sebességét.

Előzmény: Divrotcé (17367)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!