Ostoba kérdés: Motorola Talkabout TA288 töltőjén levő tápcsatlakozót keresek, vajon hol tehetem meg legnagyobb sikerrel? Olyan, mint egy sztereo 2.5 mm-es jack dugó, csak a pereme felett még legalább 3 mm magasságban nem szélesedik ki, mert az aljzat egy ilyen mély üregben van.
Sajnos az ágyneműtartót rácsuktam és eltörött...:((
lotht
Szegecs!
A szkennerek nem direkt bénák, hanem az egyik bonyolultabb, a másik egyszerűbb. Nekem is van egy UNIDEN szkennerem, és az csak 12.5 kHz-es lépésekben tud menni az UHF sávban, tehát minden PMR csatorna 6.25 kHz-el félre lesz hangolódva - tekintve, hogy a PMR frekvenciák pont a 12.5-es raszter felénél vannak. De ettől függetlenül tudom venni az adásokat. Sok amatőr rádió 5 kHz-es lépésközű, és számos átjátszóra csak 2.5 kHz eltéréssel lehet ráállni, és ez semmilyen gondot nem okoz. A te általad említett eltérés kevesebb mint jelentéktelen - ugyanúgy fogod hallani a forgalmazást, mintha matematikai pontossággal ráálltál volna.
9mck
Ma szerettem volna egy Uniden scannerrel belehallgatni a PMR sávba, csakhogy ez nem jött össze, ugyanis pl. a nyolcas számú csatorna a 446.09375 MHz-en van, addig a scanner a tizedesvessző után csak 4 tizedesjegyet fogad be,
tehát én csak a 446.0937-et tudom hallgatni, ott meg ugye nincs semmi...
Ez direkt van, vagy béna a scanner?
Megoldásodban a központi rész lehetne a reptéren, ill. ahova a palik ugranak. A tiszta átlátás biztosított, esetleg még egy jó nyereségű antennával lehet megfejelni a dolgot.
Közben két ugróra beugrott egy ötlet - egy kétirányú bébifigyelő rádiót kell venni ami 20-30000 küzött van/pár. Kicsit kell bütykölni, h legyen headset hozzá, de ez csak pár forrasztás kérdése.
... akkor elvesztem a közelségből adódó üzembiztonságot és zavarvédettséget, mert 20 másodperc múlva már 1km a távolság. Egy néhány vevőt és egy adót tartalmazó kis átjátszó nagyon kicsi lehetne, mert komplett egycsatornás vevőket már szinte bélyeg nagyságban lehet kapni, de gyufásskatulya méretben még én is tudok csinálni.
Igazából nem is tudom, hogy kettőtől több ugróval hogyan lehetne ezt megoldani, mert ha többen kezdenek el beszélni azonos frekin, akkor bizony csak recsegés lesz belőle. Még ha nyugisan szemben ülünk a szobában, akkor is előfordul, hogy egymás szavába vágunk, hát még ha sisakkal a fejünkön zúgunk lefelé.... tehát a szimplex módszer nem kóser. Két PMR-t meg nemigen tudsz egymás mellett üzemeltetni (duplex üzem), mert nagyon keskeny a PMR sáv (100kHz!), és azon belül duplex üzemet nem tudok elképzelni - szerintem az adó leülteti a vevőt.
Egy kicsit elgondolkoztam rajta, és egy elég bonyolult duplex rendszert találtam ki több ugróra, hogy mindenki halljon mindenkit:
- mindenkinek van egy adója, de más más csatornán, hogy ne interferáljanak
- az adókat veszi egy központi vevő (minden frekit külön vevőmodul!), és hangfrekvenciás szinten összekeveri a jeleket - ekkor mindenkit lehet hallani a HF vonalon, és az a hangosabb aki hangosabban kiabál, de legalább a vivők nem interferálnak
- az összekevert HF jelet a központi állomás egy távolabbi (lejövő) frekin kisugározza
- a központi adó jelét minden állomás egy külön vevővel veszi
Ekkor csak az a kérdés, hogy ki cipelje a központi készüléket. Az adásra jó a PMR - bár csak 8 csatornát biztosít, a visszajövő jelre meg jó a CB freki, melyet a PMR adó nem zavar, de én mondjuk más (üres) frekiket választanék, még ha nem is szabályos a dolog. Csak a központi készüléknek kell spécinek lenni, mert ez ellensúlyozza a többi ugró kis adóteljesítményét vagy érzéketlen vevőjét.
GSM:
Inkább az interferencia miatt adódhatnak problémák. Múltkor Ausztriában 3600-ról hiába láttam 3 ország hálózatát, ha azok zavarták ott egymást, még a Tátra tetejéről is problémás volt a telefonálás.
Talán tényleg a legjobb összeszigszalagozni két PMR-t, az egyik ad a másik vesz. Igaz ez két ugróra ad megoldást.
PMR:
Tegnap a horvát határnál egy 60m magasból zongoráztam végig a sávot, de semmit nem találtam. Egyelőre vidéken még szabad a pálya, a fővárosban lehet esetleg gond a csatornák telítettségével.
Zuhantam én már 260-nál gyorsabban is fejenállva kb 300-al. De itt figyelembe kell venni, hogy a korlát az összeköttetés irányában értendő - itt pedig arra közel merőleges mozgásról van szó, aminek összeköttetés irányú monponense közel nulla (ha a torony elég távoli!).
Én mindenesetre a megbízhatóság miatt nem választanék telefont - ugyebár mindenkinek volt már rá példa, hogy indokolatlanul lebontott..
A szabvány állítólag a TGV-re lett meghatározva, ez pedig gyorsabb mint a kritikusban zuhanó delikvens. Asszen 260 - bár ez csak vmi homályos emlékből jött elő. Egyébként kipróbált dologról van szó, néhány éve Palotai Nándi urgás közben közvetített vmi repülősnapon.
A telefonhívást meg lehet a földről is kezdeményezni konferenciában felcsörgetve az ugrókat, vagy még fönn a gépen felhíni egymást.
A PMR analóg technika, tehát nincs sebességhatár.
Jut eszembe, lehet próbálkozni analóg mobillal is, már abból is léteznek viszonylag kis méretűek - de mint mondottam volt a GSM-et is érdemes kipróbálni.
lehet hozzá venni is, és házilag buherálni/buheráltatni is.
mi megvettük a gyári Alan-t, ami ugyan nem volt olcsó...de jó. elötte sokaktól érdeklődtem és utánnajártam, sokan jártak pórul a házilag buherált cuccal, valamit elrontott a gépben a nem megfelelő headset. valamint 86x szereltették át, mert hol a mikrofon nem volt jó, nem megfelelő ellenállás volt a nemtudomhol (nem vagyok szagember.:O)) vagy épp a füllhallg pukkant el....stb.
próba cseresznye. próbálj kölcsönkérni kettőt. ha bejön, megéri megvenned.
hol ugráltok és mikor? ha ráérek és nincs messze, szivesen felajánlom kipróbálásra. viszont a head-set-et nem tudom szervirozni, mert az nekünk bele van aplikálva a bukóba.
kritikus sebességnél a pmr sem használható. mi - igaz nem ejtőernyőn hanem motoron - 120-130-ig tudunk érthetően kommunikálni. utánna már gázos még orditva is.:O(
Lud: Bots, kicsit eltűntem. Oka, hogy tegnap elbringáztam Tatára, ma meg vissza. Holnap reggeltől élet a szokásos kerékvágásban, jövés-menés, próbálkozás. SMS ment.
"Önjelölt istenkirályok a csatornán"-téma: magam nem vagyok rádióamatőr, de cimboráimtól már régebben is hallottam az éterbéli etikettről. Sajnos az a helyzet, hogy hazánkban kitenyészett egy olyan "kultúrkör", akinek ezt hiába magyarázzuk. "Akinek nagyobb/drágább az autója, annak nem kell indexelnie és elsőbbséget adnia, stb."-effektus. Ha valakinek nem evidens, hogy a rádión nem anyázok ok nélkül és ismeretlenül, egy ingyenes, nyilvános frekvenciáról nem űzöm el embertársaimat, az genetikailag alkalmatlan a normális kommunikációra. Megoldás a napalm, az viszont drága, és ártatlanok is meghalnak.
Mindenesetre szokjunk rá mi is a PMR-hívócstornára, és ezt hirdessük mindenhol! Talán egyik-másik 8/08-on hisztiző figuráva megérttehető, hogy ez itt a hívó. Próbálkozzunk!
Hívócsatorna: 8/08!
Ejtőernyő: a GSM odafönt és annál a sebességnél tényleg felejthető. A PMR jó lehet, a gond egyedül a szélzaj lehet, ezt viszont ki kell próbálni. Nem vagyok a rádióépítés ördöge, nem tudom, mennyire komplikált egy erre fejlesztett cucc (2 csatornán duplex) legyártása. Elméletben jól hangzik, de az a gyanúm, hogy gyakorlatilag 2 kommunikáló fél esetén 4 PMR rádióról van szó. Ha pénz nem számít, akkor hajrá, csak össze kell őket "szigszalagozni", és mehet! :)
A PMR mint alap technika szerintem lehet jó, de pl a beszédre bekapcsoló headset használhatóságában nem vagyok biztos. Sokszor nyugodt földi körülmények között is nehézkésen működik...
Lehet, hogy saját készüléket kéne építeni ami tud duplexen is adni-venni? (két csatornát felhasználva)
a gsm tech ki van zarva... hiszen a kritikus sebessegen (180-220 km/h) mar szabvany szerint nem kukodik... egyebkent meg 4 km magasban egyaltalan nincsenek tornyok :) nemis beszleve, hogy egy telefonhivas kezdemenyezese nem egyszeru dolog es nem is rovid...
Ja es elfelejtettem irni, hogy a penz nem szamit... egyelore tudni szeretnem, hogy muszakilag mi az ami megoldhato, a koltseghatekonysag az kesobb jon.
Első körben a mobil+headset összeállítást javasolnám, igaz ezért fizetni kell, de gondolom teló van, meg úccse félórás csevejről lenne szó.
További hátrány, hogy fennről sok állomás látszik, ami mondjuk egy Budaörs, Gödöllő, v Balatoni helyszínnél gáz lehet a minőségben.
A PMR problémája, h szimplex, azaz egyszerre egy pali beszélhet a csatornán. Ezenkívül meg kell venni a rádiót ami beszédre bekapcsolós headsettel úgy 30 rugó körül mozog (más kérdés, h kritikus sebességen a szél nem kapcsolja-e be a cuccost). A zavarás téma itt is igaz, bár talán nem annyira erősen jelentkezik, mivel itt csak egymást zavarhatják a készülékek, nincsenek állandóan sugárzó állomások.
segitsegre lenne szuksegem. Teljesen homaly vagyok ebben aradiozas temaban, de hatha ti tudtok nemi infoval kisegiteni.
Szuksegem lenne egy olyan radio divajszra ami 10-20 meteres tavolsagon belul jo minosegu hangot tud leadni es fogadni. A divajszoknak kismeretueknek es alacsony fogyasztasuaknak kell lenni.
A tervezett felhasznalasi terulet az lenne, hogy ket ejtoernyos a levegoben tudjon egymassal kommunikalni.
Szerintem a PMR alkalmatlan a megbízható városi használatra, és tényleg a cégek saját hülyesége, h ilyet vesznek. A 6-os csatornán a Sportcsarnoknál nyomultak a darusok, kocsiból viszont már a Keletinél nem volt semmi csak zavar, ill. csak egy pacákot hallottam, gondolom, aki fenn figyelt.
Két magas pont között nagy távolság áthidalható, viszont így a fél várost betelíti a beszélgetés.
Szerencsére én túrák alkalmával használom, ott pedig nem csak a levegő, de az éter is tisztább.
Ez a biztonsági őr dolog nagyon érdekes. Annak idején a taxikkal is ez volt a helyzet CB-n. Mi 10 éve használtuk a 2-es csatornát, és ők akkor telepedtek a 3-asra. Mi naponta 10 percet beszéltünk, ők 24 órát, mégis ők jöttek át a mi csatornánkra sírni, hogy átrecsegünk az övékre - erre természetesen az volt a válaszom, hogy jelentsen fel ha problémája van (megadtam a hívószámomat is), azért van az FGI (mai HIF), hogy kivizsgálja.
Aztán elszaporodtak a taxik, mindegyik saját csatornát sajátított ki, és egymást zavarták az áthallással (hálistennek) - az okosabbak át is mentek URH-ra, de a szívósabbakat csak idén márciusban sikerült elzavarni az AM-es rádióikkal (az AM január 1-től tilos!).
Mint a CB, mint a PMR sávban illene megtanulni, hogy közös használatú csatornák vannak, és mindenki egyenlő joggal rádiózik bárhol és bármikor, a biztonsági őrök cége pedig maga választotta ezt az ingyenes frekvenciát - viselje ennek hátulütőit is. Én csak bíztatni tudok mindenkit, hogy ilyen kisajátító törekvéseknek álljon ellen - saját érdekében, nehogy a CB-hez hasonló helyzet alakuljon ki.
Hát igen, a vókitókihoz nem adtak etikettet, ami a belterjesebb régi rádióamatőr világban talán elfogadottabb volt. Adott esetben vmi olyan lehetett a szitu h feltételezhetően bizt. őrök érezték zavartatva magukat rádiót próbálgató laikusok által.
Magpet,
Ma épp Őrségben voltam (szerencsére így nagybetűvel), holnap meg Kőbánya-Csepel-Belváros körtúra néz ki, majd befigyelek 8/08-on. Meg még most teszek egy próbát hazaindulás előtt.
Régi amatőr és CB-s tapasztalat: ha bunkó paraszt van a csatornán, aki azt hiszi, hogy csak az övé a frekvencia, a leghatékonyabb módszer nem észrevenni - azaz semmilyen reakciót nem kell adni, még egy szót se szólni hozzá.
Az is iratlan szabály, hogy a hívócsatornán nem illik hosszasan beszélni.
Hát, ma meg én jártam a várost nagyon. A Nyugati körül is előfordultam, de csak autóval suhantam arra. Azért próbálkoztam 4/01-en, de vélhetőleg épp nem voltál ott, vagy rádiód volt OFF. Ez kb. 14:00 körül lehetett. Most itthon (Zugló), de még jövök-megyek egy keveset. Autózás közben leszek a 8/08-on. Hátha nekem is összejön a barátság egy üvöltő tarackkal! :))