+ható és tiszteletre méltó, ahogyan nyilatkozol róla, de az elmúlt (több mint) harminc (aviatikában eltöltött) év(em) után ilyen hajózóval nem hogy nem találkoztam, de még csak urban legend szintjén sem hallottam.
Zsolt nekem nagyon jó barátom volt. Kevesen tudták róla, hogy ifista korában még együtt tornázott (értsd: egy szinten) Magyar Zoltánnal (lólengés olimpiai és egyéb aranyérmes a 80-as években). Nem volt nála fizikálisan felkészültebb hajózó azóta sem.
A fél év külföldet nem tudom, honnan vetted. Azon az ominózus héten valóban szabadságon volt, de a szabija alatt is délelőtt angolt oktatott éppen nekünk. (katonai szakkal bővített angolból a katonai részt ő oktatta hetente 2 délelőtt). Ott kapta a telefont az akkori ezred pk helyettestől (az ő felelősségét sajnos senki nem kereste), hogy az újságíróknak kellene egy kis bemutató. Mint aktív, hadrafogható pilóta, a földközeli kismagasságú műrepülésre természetesen kiképzett volt, mint minden 1. osztályú pilóta. 204-es feldat volt az akkori kiképzési utasításban. De ő a bemutató programot is többé kevésbé gyakorolta, és hátsó ülésből ellenőrizte.
Antialkoholista és megrögzött nőtlen volt (csinos barátnőkkel, de sosem éjszakai bulizásokkal), roppant pedáns és precíz. Tehát biztos, hogy az előző éjszaka is pihent a szabadsága ellenére, vagy éppen azért.
És ezek után, amikor hazaértem a délutáni tanárral befejezett angolról, jött a telefon, hogy lezuhant.
Mivel az akkor még létező KLH is csak annyit tudott kideríteni a videókból, hogy bőven lett volna ideje mind katapultálni, mind tolóerőt növelni, ezért FELTÉTELEZTÉK, hogy rosszul lett a kinyomás utáni leborításban. Akik közelről ismertük, ezt nem igazán hisszük el azóta sem. Sajnos, ezt már csak odaát fogja nekünk elmondani. Addig kénytelen lesz mindenki beérni a bizottság feltételezéseivel.
Ja igen. Aki a parancsot adta, a pk helyettes, ő is M-29-en kiképzett pilóta volt, műrepült is sokat, és ismerte is Zsolti képességeit. (Azt is tudta, hogy szabiról hívja be!)
Viszont valóban: az utolsó másodpercekben látható, vagyis inkább nemlátható ténykedés (a semmittevés a több lehetőség ellenér is) nagyon hasonló a két esetben. Ezt írtam én is korábban.
Nem hasonló a két katasztrófa, max az utolsó 3 másodperc sziluettje a fák felett...
"R. Zsolt alezredes, 1998 július 23-án a 17-es oldalszámú gépben vesztette életét, amikor a készülő repülőnap sajtótájékoztatójának aláfestéseként kis magasságú műrepülést végzett a repülőtér felett. A Katonai Légügyi Hivatal vizsgálatának végkövetkeztetésében valószínűsítette, hogy a hajózó egy nagy negatív túlterhelésű háton kinyomás következtében elveszette tudatos cselekvőképességét, s az azt követő fordulóban sebességét vesztve lezuhant."
A korabeli pletykák szerint mutatni kellett valamit a repnap beharangozó sajtótájékozatójára odacsődült ujságíróknak, több kereskedelmi és közszolgálati TV-nek. A kinevezett bemutató pilóta nem volt hadrafogható, mert talán szolgálat utáni pihenőn volt éppen. R. Zsolt, a második legjobbnak tartott (Ace 2) pilóta kéznél volt, hát akkor mutasson Ő néhány flikk-flakkot a pesti népeknek.
A baj csak az lehetett ezzel, hogy aki ezt kifundálta és parancsba adta, az talán soha sem műrepült, ráadásul kimehetett az eszéből, hogy Zsolt fél évig külföldön tartózkodott ezt megelőzően és a szervezete elszokott a műrepülés okozta igénybevételtől...Hááát ezek voltak a pletykák akkoriban...
Ezért mondom, hogy csak az utolsó képek a fák felett lehetnek az emberi szem számára hasonlóak...
Magyar atlaszban én csak Fehéroroszország-ot láttam, amikor még nem voltam térkép-böngésző meg Fehéroroszország is csak a "Big Brother" része volt nem tudtam hová tenni a Belorusszija-t :))
No, a jelenlegi ország neve belarusz nyelven Беларусь. Ugye nálunk ez orosz közevtítéssel jutott el, ugy meg Белоруссия, azaz Belorusszija.
Tulképp ha már Elefántcsontpartot magyarra leforditva hívjuk, akkor lehet nyugodtan Fehéroroszország. (igaz, Sierra Leonét meg nem hivjuk Oroszlánhegynek, franc se érti:)
Belarusszija, olyan nincs, mert eleje belarusz nyelven van, vége meg oroszul.
Az más kérdés, hogy a hivatalos politikán kívül mennyire is létezik ez a nyelv egyáltalán...
Nekem pedig azonnal szegény R Zsolti (Kecskemét, MiG-29) esetét juttatta eszembe a radomi katasztrófa. Ott is nagyon sok ideje lett volna Zsoltinak akár katapultálni, akár fáklyát kapcsolni, és a két "atomreaktor" abból a helyzetből könnyedén kitolta volna. Sosem tudjuk meg pontosan, miért nem tette egyiket sem. Radomnál ugyanezt látom a filmeken: idő és lehetőség bőven lett volna a katapultálásra (különösen a lvovi esethez hasonlítva, ahol a farok rész már lángol a földhöz csapódástól, amikor a kabintető indul, mégis mindketten sértetlenül katapultálnak), de talán még a gyorsításra is forszázs bekapcsolásával - amennyiben működtek a hajtóművek. Persze ez csak összehasonlítás részemről, és találgatni nem szeretek.
Most értesültem a sajnálatos radomi katasztrófáról. Amikor megnéztem a filmet, nekem nem Averjanovék párizsi mutatványa jutott elsőként eszembe, hanem az 1990-es trevisoi (salgaredai) eset.
Az 1990.09.09-i bemutatót nagy tapasztalatú pilóta, Rimantasz Sztankeviciusz repülte Szu-27 típussal, aki tagja volt a többszörösen is szomorú sorsú Burán-pilóták első csoportjának.
Az akkori farkashegyiek közül Appel Zoli és Cselkó Rudi végignézték a bemutatót. Az utolsó figura egy nyitott futós, kis sebességű, nagyon alacsony áthúzás után kezdődött. Sztankeviciusz ebből indított bukfencet amelynek felső pontja jóval a biztonságos minimális magasság alatt volt. Appel Zoli, aki maga is sokat látott-tapasztalt rgv. volt, már a bukfenc tetején, amint a gép háthelyzetből indult lefelé, mondta, hogy ebből nem jön ki a vas. A filmeken is látható, mennyire merül a gép és a pilótának csak arra maradt egy kevés ideje, hogy húzza a botot. A végkövetkeztetés valami olyasvalami volt, hogy mire észlelhette és felfoghatta volna a bajt, már ott volt a föld.
Averjanovék szerencsésebbek voltak 1999-ben, ők megúszták.
Ha Te nem láttad, biztos nem is volt meghibásodás, csak a nézőket akarták bosszantani a tipusba valszeg először ülő pilóták...........,.............................
Sajnos a Surdával kell egyetértenem! A Sopinak még ott jött szembe a 21-es is, mindenképp a beton túlsó oldalán kellett maradnia. A 90 fokon túl döntött 23-as meghúzva (45 fokos szárnnyal) merül mint a balta. A Sopi meg azért nem eshetett volna a nézők közé, mert amikorra észrevette, hogy megmerült, már vízszintes szárnyakkal közelített a betonhoz.
A két fehéroroszból úgy érzem utólag akarnak hőst csinálni, a videón semmi jelét nem láttam meghibásodásnak, a gép meg, szerencsére, jó messze volt a nézőktől, nem kellett volna VÉGIG vezetni a becsapódásig.
Én nem a "külsőségekre" gondoltam, hanem arra, hogy a kismagasságon bármilyen okból (reptechnikai, műszaki) okból elvesztett sebesség miatt a tégláéval egyenlő siklószám keletkezik ezért idő hiányában szinte reménytelen a kattintás.
1977 óta szinte minden pápai roncs összeszedésénél ott voltam.Saját, szerény megfigyelésem szerint műszaki hiba miatti gépelvesztéskor a katapult az esetek cca.98%-ban megmentette a hajózó életét (volt akiét háromszor- Medzi- aki a legdrágább hajózó címmel büszkélkedhet), míg a reptechnikai hibákba bele szoktak halni(általában szűk fordulókból lecsúszás, erre neveket nem akarok hozni).
On 30 August 2009 a Belorussian Sukhoi Su-27UBM (Number black 63) crashed while performing at the Radom show. The pilots, Colonel Alaksandr Marficki and Colonel Alaksandr Żuraulewicz, communicated to Air Traffic Control that they would remain in control of the aircraft rather than eject to avoid the uncontrolled descent of the aircraft into homes.
Vhol olvastam, hogy a 23-nál a pilóta rossz nyilazási helyztbe tette a szárnyat és ezért esett át. Egyébként minden irónia és cinizmus nélkül, az oroszok sztem inkább a katapultüléseket mutatják be évről évre nem a gépeiket, szinte nem volt nagyobb európai repnap, ahol ne vertek volna oda valamit...
Bocsánat. A Szuhoj elég messze volt nem csak a nézőktől, de a reptértől is. Ahol mi álltunk, az közelebb volt a becsapódáshoz, de még így is vagy egy km volt a távolság. Vagy több.
Bocsi, de azért a hasonlóság nem áll. Sopi, ha nem törekedett volna arra, hogy ne jöjjön be a tömeg FÖLÉ, akkor sosem esett volna le. Vagyis az ok-okozat összefüggés nem ugyanaz. Sopi nem akart a tömeg fölött repülni, ezért lezuhant (a felszállás utáni forduló első felében kis sebesség+ nyitott szárny nem ugyanazt a fordulósugarat adta, mint a második felében a középső helyzetben lévő szárny+ nagyobb sebesség, viszont mindenképpen a tömeg előtt akart áthúzni, nem fölötte), míg a fehéroroszok zuhanás közben nem akartak a nézők közé esni, ezért bennmaradtak (a kissé hihetetlen hivatalos tájékoztató szerint).
Csak szeretném helyére tenni a nyelvi vitát: a latin MEDIA (zöngés zárthang) valóban létezik többesszámban is. Viszont semmi köze a MÉDIÁ-hoz, ami az értelmező szótár szerint is széleskörű hírközlési csatornák. Azaz már alap helyzetben is többesszámot jelent, tehát valóban értelmetlen a média többeszámú alakja (nem is használja, aki helyesen beszél magyarul). A buktató kérdés az, hogy ha a média az említett csatornák, azaz rádió, tv, újság stb gyűjtőneve, mi lehet az egyes tagok neve külön-külön. Sajnos, már az 1983-ban (Akadémia Kiadó - amikor még a médiát csak újságnak és híreknek hívtuk) kiadott Idegen Szavak és Kifejezések Szótára is a médium (ember és a szellemi világ között közvetítő személy) 5-ik jelentésénél azt írja: tömegközlési és -tájékoztatási eszköz. Tehát ezek alapján helyes a médiumok gyűjtőneveként használni a média egyesszámú alakját. Viszont a többesszám helytelen, ahogy az oroszban sincs például a világnak és békének többesszáma, mert értelmetlen is lenne: világok(?), amikor a világba beletartozik minden, akkor a mindenből hogyan lehet még egy? (Bár létezik egy film és a zenéje A világok harca címen, de mint tudjuk, a művészet mindig eltér a szabályoktól).
Szép cikk... Kár hogy a videózás korában nem ilyen egyszerű szovjet hőst gyártani...
Ez bizony nem az a madárbeszippantós jajholtegyemle figura volt. Ez a kis magasságon dobjunk mégegy palástot az ukránnak sem jött be, meg ugye az említett párizsi bohóckodáson sem.
Egy mondat tűnik kapásból igaznak: "Bonyolult repülőgépvezetési figura végrehajtása közben a Szu-27-es gép magasságot kezdett veszíteni."
Sőt, az opera is az opus többesszáma ugye... Ugyanugy, latinul, mint a média a médium többesszáma, latinul. Tehát ha vannak operák, akkor vannak médiák is. Hagyjuk....
magyarban ugyan nem többesszám a "média" (hiszen nincs ott ennek jele a végén) - azt pedig egy magyarul beszélőnek nem kell tudnia, és egyébként is lényegtelen, h az eredeti nyelvben hogyan volt
a "médium" pedig valóban másra foglalt, így roppant szerencsétlen lenne erre használni
(egyébként aki ilyesmivel próbál okoskodni, az remélhetőleg azt sem mondja, h "írásvetítő fólia", hiszen az is ugyanilyen többesszám volt latinban...)
A manőver nagyon emlékeztet a kecskeméti katasztrófára, amelyről több órányi anyagom van és ott is mindent kibírt a vas, kivéve a tehetetlenségi erőt, amely akkor jelentkezett, amikor már túl kicsi volt a magasság.