Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 0 0 441397
norbee601 Creative Commons License 2017.11.28 -1 6 441396
Az Budapest legőszintébb megállóelnevezése :D A muzsikus csak azért van benne hogy a jogvédők ne tudjanak belekötni :D
Előzmény: Törölt nick (441388)
M63 010 Creative Commons License 2017.11.28 -1 0 441395

Mivel Bánhida, Alsógalla és Felsőgalla egyesültek Tatabánya néven, így a mostani állomásnév-használat ezzel a logikával is teljesen jogos lehet.

Előzmény: rm40 (441394)
rm40 Creative Commons License 2017.11.28 0 3 441394

> Tatabánya állomást ne nevezzük vissza Bánhidára? 

 

Nem kéne, mivel már foglalt. :)

Jelen állás szerint ugye van/volt:

- Tatabánya (<- ex Tatabánya alsó <- ex Bánhida),

- Alsógalla mh. (<- ex Tatabánya)

- Felsőgalla (<- ex Tatabánya felső)

- Bánhida mh. (<- ex Tatabányai Erőmű, ex Bánhida-Erőmű)

 

Szerintem tök logikus, hogy a fő állomás kapta sallang nélkül a város nevét. Innentől pedig jogos, hogy nem mentek el a felső-király-ász irányba. :)

 

 

 

Előzmény: Lovrin (441384)
V63 022 Creative Commons License 2017.11.28 -2 0 441393

5*

Előzmény: Törölt nick (441390)
attus germanicus Creative Commons License 2017.11.28 0 3 441392

A Deutsche Bahn ma bejelentette, hogy az idei évre kitűzött célt, miszerint a távolsági vonatok legalább 80 százaléka legyen pontos, már biztosan nem sikerül teljesíteni. 

attus germanicus Creative Commons License 2017.11.28 -1 2 441391

Nem sok olyan pont van benne, amivel egyet tudnék érteni...

Előzmény: rm40 (441380)
Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 -3 5 441390

Ezek a szempontok tökéletesen predesztinálják, hogy ne lehessen tényleg a leginformatívabb elnevezéseket alkalmazni, sokkal inkább egy szépészeti jellegű elvrendszert képviselnek a célszerűséggel, egyértelműséggel és a valósághoz való legjobb alkalmazkodással szemben.

Előzmény: rm40 (441380)
Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 0 1 441389

Nem bp-i utasok is sokszor néznek tanácstalanul mikor bemondja egy megállónál, hogy "hév állomás" könnyen végállomásnak lehet érteni.  Combinokon pl. a Borárosnál, hogy akkor most nem megy tovább? Merthát azt mondta végállomás.

Előzmény: Lovrin (441385)
Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 -1 4 441388

A legjobb még az 1-es villamoson átnevezett Ferencváros vasútállomás, Málenkij robot emlékmű. Ennek aztán tényleg volt ám értelme, lett egy hosszú megállónév, mert amúgy a lőtéri kutyát nem érdekli, hogy milyen emlékmű van ott, az ott leszállók 90%-a dolgozni megy a Fradiba a többi meg ott száll vonatra vagy onnan jón a villamoshoz, a többség észre se veszi, hogy mi épült oda.

 

A 9-es busznál kezdetben volt vicces a "muzsikus cigányok parkja" elnevezés főleg, hogy mikor bemondta a hangos először az összes buszon lévő norvég cserediák ( arrafelé elég sok van) kapta fel a fejét hirtelen kb. a melyik cigányozott adok én neki nézéssel aztán lefagytak mint a Windows mikor rájöttek ,hogy a hangosból jön. :)

Előzmény: Lovrin (441385)
timetable Creative Commons License 2017.11.28 0 0 441387

...és onnan egyébként közelebb van a metróállomás.

Előzmény: Lovrin (441385)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2017.11.28 0 0 441386

Megoldható lenne a helyzet a KÖKI P+R név használatával.

Előzmény: Lovrin (441385)
Lovrin Creative Commons License 2017.11.28 0 1 441385

Én "Kőbánya-Kispest P+R parkoló" buszmegállóban láttam leszállni gyanútlan külföldieket akik nem hallgatták végig a hangosbemondást és azt hitték az már a nagybetűs Köki.

Kötőjel, pluszjel, több tag, borzalmas. Lehetne Kiskőparkoló vagy Autóbányatelep, esetleg Metrópihenő vagy Plázadűlő ha a helyi nevezetességekre koncentrálunk.

Előzmény: rm40 (441383)
Lovrin Creative Commons License 2017.11.28 0 2 441384

- kerülni kell a jellegtelen, felesleges tagokat tartalmazó külön- vagy kötőjellel írt nevek (alsó, felső, külső és így tovább) használatát,

Ezek a legtöbbször hasznosak.

A 147-es vonalon Városi Park akármelyik városban lehetne, Csongrád alsó sokkal egyértelműbb.

 

- nem kell átvenni a települések összevonása során kialakított új településneveket

Érthető egyes esetekben a logika, de ezt megint csak nem tenném kategorikus szabállyá.

Tatabánya állomást ne nevezzük vissza Bánhidára? Biatorbány is csak Torbágy lenne, különösen a vonaláthelyezés óta. Ha már Gyoma megmaradt, akkor legyen Moson is, mert Magyaróváron pont annyi vasút van mint Endrődön.

 

- előnyben kell részesíteni a helyi jellegzetességű neveket,

Egy országos méretű vasúthálózaton legalább ilyen fontos, hogy a tájékozódást is szolgálja a név, és az utasnak ne kelljen betéve tudnia a helyi földrajzot.

 

- az azonos közigazgatási területen létesülő új vasútállomás nevének kialakításánál nem használható előtagként a közigazgatási egység neve,

Ezzel sem értek egyet. Sokszor XY alsó/felső/gyártelep kifejezőbb mint a legközelebbi egyedi földrajzi képződmény.

 

- a névadó település egyetértésével módosítható csak az állomásnév"

Nagykapornaknak Tolcsvának vagy Dömsödnek nem érdeke hogy lekerüljön a térképről akkor sem, ha gyakorlatilag gyanútlan utasok szívatása a megállóktól kilométerekre lévő településeket reklámozni. Elsősorban az a település mondhassa meg a nevet, akinek a területén a megálló van, ha már akarattya/kenese között ez így működhetett.

Hajunkra kenhetjük a fenti szabályokat, ha ezzel szépen el lehet szabotálni bármilyen átnevezést a ténylegesen problémás esetekben, mert mindig lesz ellenérdekelt fél, naná.

 

Előzmény: rm40 (441380)
rm40 Creative Commons License 2017.11.28 0 0 441383

Az említett cikkben erről is van egy érdekes rész, ha már elővettem:

"A négyes metró átadása után többen hiányolják Kelenföld nevéből a Budapest névelemet, mert nem tudják a névegyszerűsítés előzményét, kiváltó okát. Budapest-Keleti és Budapest-Kelenföld írásban és szóban is nagyon hasonló, ezért rengeteg külföldi, főleg japán szállt le nagy csomagjaival feleslegesen a késett vonatról, majd kászálódott vissza, ezzel további jelentős vonatkésést okozva."

Előzmény: vrobee (441312)
GOLAZ111 Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441382

Olyan már van, Pécs-B még nincs.

Előzmény: schlumberger (441375)
rm40 Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441381

A cikksorozat szerzője és címe: Perger Imre: A magyar vasút állomásnévadási gyakorlata.

 

Egyébként érdemes végigolvasni, a háromból eddig két rész jelent meg.

Előzmény: rm40 (441380)
rm40 Creative Commons License 2017.11.27 -1 1 441380

Ugyaninnen a jelenleg érvényes nevezéktani alapelvek:

"- törekedni kell az egyszerű, összetétel nélküli nevek kialakítására,

- előnyben kell részesíteni a helyi jellegzetességű neveket,

- meg kell óvni, vagy vissza kell adni a történelmileg kialakult vagy eredeti neveket,

- kerülni kell a jellegtelen, felesleges tagokat tartalmazó külön- vagy kötőjellel írt nevek (alsó, felső, külső és így tovább) használatát,

- nem alkalmazható a bizonytalan helyesírású, más állomásnévvel összekeverhető, nyelvhelyességi gondokat jelentő nevek, illetve az intézménynevek,

- nem kell átvenni a települések összevonása során kialakított új településneveket,

- az azonos közigazgatási területen létesülő új vasútállomás nevének kialakításánál nem használható előtagként a közigazgatási egység neve,

- névjavaslatként elsősorban a térségben található egyértelmű földrajzi név használható (múltbéli település, városrész, tanya, puszta, völgy, patak neve),

- a névadó település egyetértésével módosítható csak az állomásnév"

 

Amúgy a cikk szerint a történet 1978-ra nyúlik vissza, ekkor kereste meg a MÁV az MTA Nyelvtudományi Intézetét, mely nyomán született meg az az 1985-ös rendelkezés, melynek továbbfejlesztése a fenti felsorolás.

Előzmény: rm40 (441379)
rm40 Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441379

"A Balatonkeneséről 2014-ben levált, önálló községgé alakított, saját megállóhellyel rendelkező Balatonakarattya eredendően csak a Balatonkenese előtag megváltoztatását kérte. Ebben a formában a korábbinál is hosszabb név jött volna létre, ezért ezt a vasút nem támogatta. A Csittényhegy nevet a Földrajzinév-bizottság tagja, Mikesy Gábor javasolta. A bizottsági ülésen a nyelvész kollégák megállapították, hogy a Csittény név az egyik legrégebbi magyar településnév, mert a veszprémvölgyi apácák kolostorának görög nyelvű alapítólevelében szerepel. A vasútállomás felett Csittényhegy utca is őrzi a hajdani falu emlékét."

(Indóház 2017. október-november, 33. o.)

Előzmény: Snake-Mojzi (441367)
M63 010 Creative Commons License 2017.11.27 -2 0 441378

Van ilyen településnév, csak kissé másképp megadva Balatonfüred [Tihany] és Lengyeltóti [Buzsák], így korrektebb lenne a szögletes zárójel Jósvafő-Aggtelek esetén is, mint a megtévesztő állomásnév. Akkor már az eredeti település (Szin) miért nincs odaírva sehová?

 

Nem ismerem a vasútföldrajz tantárgy anyagát, de szerintem a vizsgán Szin, Kisbucsa, Teskánd, Bögöt és a többi megtévesztő állomásnév biztosan szerepelnek. :) Ha nem is az összes, de valamelyik biztosan. :)

 

Manapság azért érdemes googlezni, mert akkor kiderülhet, hogy a jónak mondott vasúti közlekedés az sz*r, a rossznak hitt meg meg éppenséggel jó a megtévesztő nevek miatt.

 

Pl. Kisbucsára sokkal könnyebb eljutni vonattal, mint Bonyhádra. Porpácra vasárnap katasztrófa eljutni, míg Bögötre könnyű. :)

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (441351)
M63 010 Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441377

Miért gond a kötőjel? Főleg, ha egy állomás pont két település között fekszik?

 

Amúgy meg már a 150 évvel ezelőtti dolgokat el kellene felejteni. Már senkit sem érdekel, hogy Porpác vagy Nagykapornak valamiben jobb volt, mint Bögöt vagy Kisbucsa. Ideje lenne megváltoztatni a hazudós állomásneveket.

Össze kéne szedni az összes ilyent.

 

Pl. Bögöt (Porpác), Kisbucsa (Nagykapornak), Gyékényes (Zákány felső)...

 

Óhat-Pusztakócs vagy Csugar meg már egyáltalán nem létező településnevek. Ezek csak településrészek vagy még azok sem! Ostffyasszonyfa meg Sárvár-Lánakpuszta, de ez meg kötőjeles, akkor miért üldözendő? Vagy simán Lánkapuszta, mert Csittényhegy sem önálló település, vagy Sárvár külső.

 

Hatmajor (forgalmi kitérő): Egy kistérséget ábrázoló térképen ca. 4-et találtam a környéken. Ez tényleg egy fiktív név.

 

 

 

Előzmény: Snake-Mojzi (441367)
Vendégsín Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441376

Viszont a KiKa meg burkolt reklám... :-)

 

Előzmény: hmsoft (441373)
schlumberger Creative Commons License 2017.11.27 0 1 441375

Piliscsaba...

Előzmény: hmsoft (441373)
rezignált Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441374

Szerintem azért, mert Károlyháza csak 2002 óta önálló település, addig Kimle része volt, így a két település nem érződőtt teljesen egyenrangúnak (főleg hogy Kimle még közel ötször ilyan népes is).

Előzmény: _Nyuszi (441372)
hmsoft Creative Commons License 2017.11.27 0 1 441373

Azért, mert KöKi mintájára hogy rövidítenék? Igen, úgy, és ékezet nélkül. :)

hm

Előzmény: _Nyuszi (441372)
_Nyuszi Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441372

De akkor miért nem Károlyháza-Kimle? Ha már...

Előzmény: Snake-Mojzi (441371)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441371

Menetrendváltástól ennek megfelelően Kimle-Károlyháza néven fut majd.

Előzmény: norbee601 (441369)
Abymot Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441370

Szerintem is az lett volna a legkézenfekvőbb, értelmezési/azonosítási nehézséget legkevésbé jelentő módosítás.

 

Egyébként az ottaniak sem Csittényhegy néven ismerik a megállót, ezt szemléletesen mutatja az akarattyai önkormányzat honlapján megjelent tájékoztatás a névváltozásról: http://balatonakarattya.hu/12-turizmus/11-kozlekedes:

 

 

"Balatonakarattya közigazgatási területén belül a Honvéd Üdülő vasútállomás neve Csittényhegy elnevezésű megállóhelyre változott!" :)

Előzmény: Snake-Mojzi (441367)
norbee601 Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441369

Kimle vasútállomás is Károlyháza területén van, Kimle falu 5 km-re van a vasúttól.. :) Károlyházának viszont a közepén van az állomás :)

Előzmény: Abymot (441363)
r1232 Creative Commons License 2017.11.27 0 0 441368

Azt nem írtam, hogy mire akarták. :-)

Előzmény: Snake-Mojzi (441367)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!