Igazából csak azért tettem fel ezeket a képeket, mert megláttam a RailPictures-en egy olyan fotót, amit én magam is szerettem volna összeállítani modellben. Ezek szerint a fantáziámat igazolta az élet... :)
A felhő és az ég nem az én érdemem, hanem egy szobafestő ismerősömé, aki szokott vállalni templomok freskójának restaurálását is (szóval nem kispályás!).
Az alaprajzot nem tudom ide milyen formában feltenni, félek, hogy túl kicsi lenne.
Lényeg, hogy 3 részből áll:
SP - félsivatagos, hegyi táj
CN/CP - Észak-Dakota/kanadai préri
SP/DRGW - Colorado/Utah környéki szénbányák
A kurflival ilyet szeretnék kialakítani:
A rozsdás kupaccal nem haladtam semmit, de fejben már legalább 10-féle módon megcsináltam... :)
A kocsik és a mozdonyok is Athearn gyártmányúak (1 db SD40-2T és 3 db SD45)
Nagyon szuper! A layout-ról esetleg láthatnánk/tudhatnánk többet is? ;-) Egy pár részletet már láttam, részben éppen most, de úgy az egészről...
A hsz-eidet néztem layout ügyben, most látom, hogy nekem kimaradt pár videód - pont a tavalyi zűrös időszakban volt (amúgy a mostani is az) - pl.. az Amtrak + CP gabonás meg a két SP. Úgy látom ez a hidas rész egy év alatt nem nagyon változott. A siding-nál - annak tippelem - a becsatlakozás előtt miért van az a kis kurfli?
A következő megjegyzés isssssssssssssssszonyatosan apró betűvel van, szinte nem is látod: neked nem ex-California Zephyr kocsijaid vannak. :DDDDD A CZ kocsikat H0-ban csakis kizárólag a Broadway Limited csinálja.
Nekem 9 kocsim van, egyelőre mozdony nélkül... :-/
Az Amtrak korszakban a vonatokat már Amtrak mozdonyok is húzták. Nemcsak a kocsikat, hanem a mozdonyokat is átvette a vasúttársaságoktól. Eleinte persze átfestés nélkül, viszont emiatt összevissza keverve. Aztán kezdték átfesteni, majd jöttek a már Amtrak által rendelt mozdonyok.
Korábban amiatt volt mozdony csere, mert átlépett másik társaság vonalára, emiatt tehát már nem kellett volna cserélni. Viszont előfordult egyéb ok miatt, akár egy társaság vonalán belül is, hogy cseréltek (pl. sík vidék/hegyi pálya, ne kerüljön túl messzire a honos fűtőháztól - ezzel sok vasút nem foglalkozott, de volt, aki igen). Arról viszont sejtem sincs, hogy az Amtrak a CZ vonalán cserélte-e a mozdonyokat?
Hasonló cipőben járunk, csak én kizárólag vasútmodellt gyűjtök.
Európai és Amcsi modelleket vegyesen, minden korszak, és még van 5 villamosom.
A vesztegzár előtt vettem egy üres matek füzetet, azt elkezdtem a katalogizálást.
Rovatok: - Kat.szám - Pályaszám - Vasúttársaság betűkód - Jármű színe - Jármű betűkódja - Kisebb azonosító részletek - Jármű fajtája; Ez 7 rovat összesen.
Kat.szám: Egyértelmű; Aminek nincs doboza, internetes beazonosítás (hú de meg tud akasztani egy-egy modell, ha nemzeti/kisszériás kiadás)
Pályaszám: Európai 12 jegyűnél nincs gond; régebbi korszakosnál Betűkód + pályaszám;
Vasúttársaság betűkód : egyértelmű; - a füzet első oldalán feltünteted a kódok jelentését mint egy tipuskönyvben szokás;
Jármű színe: Korszak és jármű színe - egyértelmű;
Kisebb azonosító részletek: - Egyéb járműnél a jellegzetessége (farakomány, kocsit visz, konténeres, REV. dátuma, stb. )
Jármű fajtája: - Mozdony tipusa (gőz, dízel, villany, motorkocsi, akkulok) ; - egyéb jármű: Fedett, nyitott, pőre, tartály, hűtő, egyéb, mint a nagyvasútnál;
Lassú munka, de leköti az embert a vesztegzár alatt.
Egyenlőre még fel kell kutatnom hová tettem, mert minden modellemet eredeti csomagolásában /amelyiknek van/ szekrényekben vagy dobozokban tárolom, hogy megóvjam őket. A méretarány H0-ás. Arra emlékszem, hogy szürke a festése az orrának a tetején és nem az újabb zöld.
Viszont már van villogó a tetején, ami működött is.
Anno pár éve amikor vettem akkor analóg pályán futtattam meg, digit pályán nem próbáltam.
Ha megtalálom, akkor teszek fel képet róla remélem egy héten belül előtudom keríteni.
Az igazság az, hogy elég sokféle modellt gyűjtöttem az elmúlt évtizedekben, de helyem nincs rá sajnos, hogy kategorizáljam vagy vagy kiállítsam mindet.
Van pár vitrinem ,de az édeskevés hozzájuk...
A tűzoltó sorozattól a rendőrautók, Atlas Ikaruson a harcirepülő, munkagépes, harcijárműves sorozatokon kívül is több méretarányban és plusz R/C-s modellekkel meg mindennel megvagyok áldva, ami éppen megtetszett a vasútmodelleken és a hozzájuk passzoló néhány száz darab 1:87-es autómodellekel is:)))
Szervusz! Sajnálom, hogy el kell adnod. 0-40 ezerig kor és állapot függően. A 40 ezret onnan veszem, hogy ennyiért árulnak egyet a facebook-on. 75-ért pedig hangdekóderrel. Egy kép sokat segít.
egy friss levél a Kalmbachtól, annak aki nem kapta volna meg.
Üdv! S.
-----------------------------------------
To make it a little easier to find a sense of normal life in this uncertain time, Kalmbach Media is unlocking some of our favorite digital content through April 11.
We hope these articles, videos, and track plans help you get through these trying times. And if you have the time to take a pause while watching and reading everything here, let us know what you like and what you’d like to see more of.
From Model Railroader Video Plus: ALL ACCESS PASS TO: Drew’s Trackside Adventures » Enjoy a total of 42 episodes in all, featuring Drew Halverson and friends on their travels to see real life railroads, with many behind-the-scenes visits. With the places and things Drew shows you, you’ll have a unit train of ideas for your next layout or vacation destination.
A Rivarossi kocsik valószínűleg elmennek kisebb íven is, a Walthers a kritikus. Nem is annyira a forgóváz miatt (persze lehet itt is gond), hanem mivel közel vannak a kocsik, ívben összeérhetnek a kocsik szélei, és az emeli ki. Kocsitípusonként változó.
Jól jött össze a szerelvény, mindegyik kocsi Phase I-es. :-)
Nincsen direkt erre szánt eszközöm, improvizálok. Van két kárpitos kalapács fejem amik szembe fordítva makacs kerékpárokhoz jók. Aztán lehet kalapálni, de nem süket módjára mint a 100-as szöget. Alátámasztani és egy kisebb tengellyel kikocogtatni. Ha minden kötél szakad akkor meg egy csavaros feszítőt kell csinálni, amilyet Te is linkeltél be valahol régebben.
Kis tapasztalat a gyárilag dekóderes, hangos, füstös ontopic modellekről, illetve a bennük lévő elektronikákról, miután javítottam, méricskéltem teszteltem pár dolgot. Ezek a modellek nem Bachmann gyártmányok, Athern, és Broadway Limited, illetve Spectrum, ebből kettő igen komoly gőzös. Mind H0-s építési nagyság.
Általános tapasztalatok:
Ezekben a modellekben van hely, nem kellett nagyon miniatűrre venni a figurát a gyártónak, vagyis egy normál, SMD elektronikák javításához felszerelt műhelyben azért nem kell riadtan menekülni a panelek láttán!:-) A modellek robosztusak, eléggé nehezek is, így az európai gyártmányokhoz képest nem kell meglepődni, hogy normál üzemben kb. 15-30%-kal magasabb az áramfelvételük. Általában van bennük gyárilag puffer elko, így először sínre téve, ha ez a puffer ki van merülve, az első pár másodpercben a nyugalmi áramfelvételük magas, de ez lecseng. Az európaihoz képest a hangot itt nem bekapcsolni kell, hanem kikapcsolni, legtöbbször az F8-cal, ha zavarna minket.
Konkrét tapasztalatok, felfedezett hibák:
- A modellek robosztussága a dekóderekről azért nem mondható el. A dekóderek bemeneti része, vagyis az egyenirányításuk Schottky diódákból van felépítve. Ezek előnye, hogy gyors működésűek, vagyis a DCC jelre is gyorsan kapcsolnak, és kicsi a feszültség veszteség rajtuk, a megszokott 0,7V helyett mindössze kb. 0,3V. Hátrányuk viszont, hogy a záróirányú feszültség tűrésük rosszabb, mint egy hagyományos diódáé. Az általam javított dekóderekben olyanokat használtak, amik maximális árama legfeljebb 1,2, illetve a másik típusban 1,5A. Sajnos ezt aláméretezték, ugyanis a motor felvett árama gyorsításkor megközelítheti, sőt el is éri ezt az értéket, és ehhez jön még a világítás, a hang és a füstgenerátor is. Utóbbi kettő is pont akkor veszi fel a legtöbb áramot, amikor a motor, így könnyű lesz ezt a határértéket átlépni.
- A bemeneti gyors működésű eszközökhöz képest a motort meghajtó fokozat általában egy ZETEX gyártmányú H-híd. Konkrétan, amit cserélni kellett az egy ZETEX 6790. Ez egy 8 lábú, SMD IC-nek néz ki. Ez a tok 4db teljesen mezei, planár tranzisztort tartalmaz. (Csak zárójelben: a modern dekóderekben ez a rész FET-ekből épül fel.) Ezzel az a baj, hogy a működési sebességük sokkal lassabb, mint az áramkör többi része, és a FET-es H-hidakhoz képest nagyobb rajtuk a feszültség esés, így jobban melegednek is.
- A gyakorlat sajnos igazolja is, hogy nem szerencsés, ha egy elektronikán belül nincs összhang az alkalmazott félvezetők esetén. Amiket cserélni kellett a dekóderekben, hogy újra működjenek a modellek: a bementi Graetz-híd diódái, a motort meghajtó H-híd, illetve a funkciókat vezérlő tranzisztorok. Ezek közül a diódák helyettesíthetőek a megfelelő tokozásúakkal, a tipus itt szinte mindegy is, a Schottky-hoz sem kell ragaszkodni. A funkció tranzisztoroknál is mindegy, csak ki kell keresni, hogy mi van idehaza a boltokban. A gond a motor vezérlése. Ugyanis ez a ZETEX híd nem helyettesíthető mással, hacsak valaki nem olyan ügyes, hogy sima tranzisztorokból ráhebregálja az SMD NYÁK lemezre, üzembiztosan a híd kapcsolását. Nem nagyon tudok ilyen mágust a kontinensen:-) Idehaza ez a híd nem kapható, külföldről kell behozni, és sajnos nem lesz olcsó, mert a külföldi elektronikai boltok csak sok pénzért hajlandóak a tekercset megbontani. 3000db-t meg melyik szervíz vásárol meg?
- A leírtak ellenére a dekóderek mindegyik életre kelt, vagyis javíthatóak, a dekóder cserénél jóval olcsóbban.
Megelőzés, tanácsok:
- Mindenek előtt egy általános tanács: figyeljünk oda a modellekre, a tisztaságukra, és a pálya tisztaságára is.
- Figyeljünk arra is, ha a modell üzem közben indokolatlanul lassulni kezd, vagy hirtelen meglódul! Ilyenkor üzemszünet, legalább fél óra, hogy lehűljön az elektronika, és utána óvatosan egy üzempróba. Ha a jelenség megismétlődik, akkor javításra szorul a dekóder.
- Örök vesszőparipám, a DCC sínfeszültség kérdése. Mindkét motor vezérlés cserés dekóderben azért szállt el a ZETEX híd, mert túlmelegedett. Ebből az egyik vitte magával a bemeneti diódákat is. Nagyon figyeljünk arra, hogy ezeknél a modelleknél - meg igazából egyik H0 modellnél se! - lépjük túl a 16V-os értéket. Jobb esetben a dekóder néhány ezer forintért javítható, de, ha a motor is károsodik, akkor nehéz lesz alkatrészt szerezni hozzájuk.
Az a rosszabbik eset. De amennyire emlékszem a szekrényemben várakozó Bachmann gépre, annak acél tengelyen vannak a fogaskerekei. Azt nem tudom eldönteni, hogy teljes felújítást kapjon vagy csak új fogaskerekeket.