Utazások,fotók,élmények-beszámolók,vasútgépészet,vasúttörténet Győrtől-Sopronig,Soprontól-Szombathelyig és majdan Szentgotthárdig,Soprontól-Ebenfurthig,Fertőszentmiklóstól-Neusiedl am See-ig és Celldömölktől-Fertőszentmiklósig (anno).
"Mindjárt jön oldmumus, hogy ő az érdekeltségi körében sok ilyen embert ismer."
Tévedés. 0 olyan embert ismerek aki osztrákként magyar munkahelyre jár. Szerintem a fórumtárs arra gondolt, hogy magyar ingázók inkább magyar területen kerestek/keresnek valakit.
De egy valakit ismerek és egy tőle hallottam aki 2000-es évek végén osztrákként az akkori kedvezőtlen nyugdíjazás miatt vett a magyar oldalon házat valahol Lövő térségében. Majd hétközben Deutschkreutzig autózva, majd vonatozva ment tovább Bécsbe ahol egy irodában dolgozott kisegítőnek. Az anno olcsóbb magyar ingatlan és költségei, az alacsonyabb nyugdíj + plusz munka és utazási költségek bejöttek neki. Mielőtt bárki lehülyézi, hogy nem rentábilis. Csak tudta, az öreg könyvelési munkakörben dolgozott.
Aki "céghez", alias gyárba akar menni dolgozni, az Sopronban, Szombathelyen is megteheti, nem rossz pénzért,
Teljesen igazad van, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a sok osztrák, akik egymást letiporva, a másiknak alávágva bármit megtesznek, csak hogy Mo.-on dolgozhassanak.
Erre ösztönzi őket a 13. és 14. havi magyar fizetés, a jobb egészségügyi ellátás, a lényegesen magasabb magyar bér, a remek magyar munkavállalói érdekvédelem, a midig kifizetett túlórák és magas magyar családi pótlék.
Mindjárt jön oldmumus, hogy ő az érdekeltségi körében sok ilyen embert ismer.
Bocs, de az én esetemben Deutschkreutzból induló és oda visszatérő helyiekről, esetleg környékbeli osztrák településen élőkről van szó. Nem pedig akik magyar településekről ingáznak. Abban igazad van, hogy aki Bécsbe vagy közvetlen környékére jár az nem iparban dolgozik. Akiket ismerek azok már elnézést nem gyári munkások.
Vannak olyanok is akik Wulkába buszra v. másik vonatra szállnak és mennek Eisenstadba. Tudok pár embert akik Neusiedl am See-be van Parndorfba (nem Outlet) dolgoznak.
ha szóba kerültek a járványügyi korlátozások, akkor hallottam olyan estet aki 2020-ban arra az elhatározásra jutott, hogy Kópháza után elfordult a körforgalomba, átmegy a határon - kisebb várakozással - majd Deutschkreutzból ment tovább vonattal. Ezt páran követték is, anno megjelentek a környező utcákba a magyar rendszámos parkoló kocsik. Most van pár parkolóval több az állomáson, páran még most is ott parkolnak. Mármint akiknek bejött ez a P+R módszer a napi határátlépéses ingázáshoz. Persze sokaknak a tömegközlekedéses napi inga nem kivitelezhető.
>Azt nem értem, miért akkora fétis ez a "Bécsbe bejutás"? Bécs és Wr. Neustadt között rengeteg cég van, sokkal több munkahellyel, mint Bécsben. Ki az a bolond, aki Bécsbe járna, amikor már a fizetések is magasabbak Baden-Gutenstein-Neunkirchen-Alland térségében. Hozzánk is egyre többen járnak Bécsből, mert normálisabbak a munkakörülmények és többet keresnek.
Aki "céghez", alias gyárba akar menni dolgozni, az Sopronban, Szombathelyen is megteheti, nem rossz pénzért, és például a folyton változó ingázókra vonatkozó járványügyi korlátozások nélkül is. Aki Bécsbe jár, az nem az iparban, hanem a szolgáltatószektorban dolgozik, ami Bécsben nyilván sokkal több embert szív föl, mint Gutenstein.
A többi vonalbezárós marhaság meg remélem tényleg csak az év végi alkohol szüleménye. Az S4/A3 így sem a legbarátságosabb közutak Ausztriában, a vasút bezárásával mindenki menne át közútra. És nem busszal, mert az Ausztriában is csak a végszükség és a jogsi nélküli gyerekek hobbija.
Ennek ellenére megszűnt sokkal korábban az ablakos vonat forgalom. Buszos dolog pedig több esetben tud nem jól muzsikálni. Pedig nincs országhatár átlépés sem a viszonylatokban.
El foglak keseríteni: nem csak a deutschkreutzi szakaszon fogják leállítani a személyforgalmat, hanem még 6 vagy 7 szakaszon összesen.
Nem lehet a végtelenségig masszívan ráfizetéses tevékenységet folytatni, még Ausztriában sem. A Wulka-Ebenfurth szakasz is teljesen felesleges lesz hamarosan.
Akkor én is súgok valamit. Van egy másik település ahol van érdekeltségem. Vagyis hol itt, hol ott lakom. Ezen a településen évtizedek óta működik egy üzem ahol a mai napig hétköznap intenzív és jövedelmező - a példaként felhozott szintnél nagyobb, de hasonló gumikerekes plusz - vasúti szállítás van. Ennek ellenére megszűnt sokkal korábban az ablakos vonat forgalom. Buszos dolog pedig több esetben tud nem jól muzsikálni. Pedig nincs országhatár átlépés sem a viszonylatokban.
Szó nem volt a feleslegességről, hanem arról, hogy a személyforgalom ott milyen gyatra, mégsincs szó semmiféle veszteség csökkentésről. Ha a hadi helyzetet példának sokkal korábban írod indoknak megértem, de napjainkban az osztrák hadsereg nem számol ezzel. A kiképzési rend, a napi működés egy jó ideje nem erről szól.
Aha, akkor javaslom, hogy Wr. Neustadba utazz el, majd ingázz egy kicsit R97-el Gutensteinba meg vissza.
Akkor súgok: nézd meg, mi van ott Oed-ben..... már csak azért az egy cégért érdemes fenntartani a vonalat. Annak a cégnek a napi kiszállítása milliós tétel, euróban. Az alapanyag nagyobb részét még mindig vasúton viszik, a kiszállítás már közúton megy. Ráadásul háborús helyzetben az ottani alapanyagkészletek hadianyagok, gyorsan csak vasúton tudják felszállítani a hegyek közé.
ez a kb. mikori adat? ez a kb. milyen időintervallum? Milyen tól-ig viszonylatban?
AZ előző 3 év átlaga, Dk-Wiener Neustadt szakasz.
Reggelente max. 20-30 utas van rajta, aki Ausztriából jön, és megy tovább észak felé.
Ez éves szinten millió eurós nagyságrendű ráfizetés.
Homolyának van igaza, amikor azt mondta, hogy az 1800-as évek szervezeti felépítésével, a 30-as évek parancsuralmi szemléletével, az 50-es évek gazdasági gondolkodásmódjával és 70-es 80-as évek kádereivel kellene piaci viszonyok között üzemeltetni a magyar vasutat.
én a nyomtatott cikket olvastam már, illetve pár régebbi helyi is, akik megjegyezték - bár személyes érintettségük nincs - , hogy
anno ismertek olyanokat akik a soproni népszavazáskor direkt költöztek el. Mivel anno a környék sokkal el volt maradva, a magyar viszonyok jobbak voltak.
Az elmúlt 2-3-4 évben kialakult lejtmenet helyzet után hatalmas döfést adna a végén. Kíváncsi vagyok tényleg mi lesz a vége?
Kicsit olyan az egész mintha ez a pár km. (Sopron - Deutschkreutz) hatalmas veszteséget okozna.
.
.
A szakasz fenntartása, karbantartása és üzemeltetése okoz hatalmas veszteségeket.
Nyilván meg lehet próbálni mindenféle jajveszékeléssel jönni, hogy mekkora "embertömegnek" fontos ez a szakasz meg mennyire fontos a vasúti kapcsolat, de egy utasra vagy egy árutonnára leosztott költség mindennél beszédesebb.
Lassan hozzá kellene szokni, hogy nem a nosztalgia, kommunista elvek meg vasutas hőbörgés dönt egy vonal fenntartásának értelméről, hanem kőkemény gazdasági tények és számok.
"Ha teljesen lellítanák, azzal még a vasútllomás környéki ingatlantulajdonosok jól is járnának, mert növekedne az ingatlanok értéke a megszűnő vasúti zaj miatt."
Hr. Grabner az egyik domináns ingatlanos a környéken ezzel nem nagyon értene egyet. Ha a tervezett dolog reális lesz akkor sokkal kevesebbet fognak érni eladáskor
ezek az ingatlanok is úgymint minden más a településen. Hiszen az egyik nyomós ok ingatlan vásárlásra meg emeltebb árra mint a környéken a direkt vasúti kapcsolat.
Sok helyen a kijelentés az volt, hogy egyetlen közép Burgenlandi település aminek direkt vasúti kapcsolata van.
Amúgy az elszálló ingatlan árak mellett amúgy sem tudnak semmit eladni és kiadni. Ennek oka az, hogy a közbiztonsági komfort rohamosan lecsökkent. Ha most még
a direkt vasúti kapcsolatnak is annyi lesz egy újabb negatívum a településnek.
Tehát valaha az élhető vidék, azaz szabadidős lehetőségek, biztonság, jó tömegközlekedés miatt költöztek oda vagy másodlagos otthonként vásároltak ingatlant.
Amióta kezdtem ismerkedni a környékkel és a vasúti közlekedéssel a következő főbb momentumokat emelném ki:
Évenkénti GySEV és ÖBB meghívással utasfórum
Menetrend és utazási komfort javulás
szóba kerülő direkt vágány Sopron után
jobb buszos ráhordás ahonnan nincs vasút Deutschkreutzba, illetve Wulkából Eisenstadtba passzoló buszok
a vasúti vendéglátóhely elbontásával több parkolóhely
Klimaticket
Ezzel szemben most - főleg utolsó ponttal - teljesen ellentétes gondolatok.
Az, hogy most csak X fő van egy pillanatfelvétel adata, ami egy adott szituációnak köszönhető. A mostanáig kialakult menetrend, járműpark és minden ami mögötte van egy jóval nagyobb valós igényre lett testre szabva. Ha valaki a jelenlegi és a jövőbeli helyzetet így látja és nem tudunk kis réteget érintő és veszteséges dolgokra kiadni akkor lehet az országban sok ON példa arra, hogy sokkal gazdaságtalanabb és több tekintetben negatív (pl. nincs villamosítva, nem síkvidék, 10 alatti átlag utasszám, gyorsforgalmi út, autópálya melletti települések) vonalak kellene előbb kiszedni. Ha OFF és friss példa akkor Lackenhofban a sípályát horribilis összegért megvenni, üzemeltetni 40-50 fő pár havi - tehát nem egész éves - érdekében pénzpocsékolás a köbön.
Már azzal is megtakaríthatna a példánál maradva jelentős összegeket, hogy az általam ismert ingázók 90%-a rendelkezik saját járgánnyal. Fent is tartja, vesz éves matricát, stb. stb. Csak amiatt marad a vasút mellett mert neki jobb. Azonban ha busszal kellene reggel eljutni Sopronig ott már borulna a kedvező menetrend. Hiszen főleg reggel eljutni annyi idő alatt mint most vonattal fizikai képtelenség
Tehát az általam ismert ingázók többsége nem anyagi okok miatt tartja fontosnak a vasúti közlekedést.
Amúgy ha gazdaságosságnál, vonal végénél és az adott viszonylatban domináló REX 6-nál maradunk vizsgálta valaki már a Parndorf - Bratislava utasforgalmat? Mert akkor a Parndorf - Bratislava utasforgalma és ingázók száma a másik alvéghez képest sokkal kevesebb. Ha a busz szóba került, akkor ebben a régióban kifejezetten ingázókra fókuszáló buszjáratot szüntettek meg. De ebben az esetben az ingázók külföldiek voltak és egyre kevesebben. Itt talán meg tudtam valahogy érteni a nem rentábilis járat megszűnését.
De vannak olyan késő esti, meg hajnali vonatok ami pár normális utas mellett, bulizó meg éjszakai életet élők többsége miatt évek óta más viszonylatokban fent van tartva.
Amúgy nekem sikerült statisztikákat 2019-ig bezárólag beszerezni Deutschkreutz-WN-Wien és Deutschkreutz-Ebenfurth-Wien között.
"Van. Töredék költséggel megoldható a dolog.
Tudod, a Lenin a menyországban vicc: egy emberre nem főzünk...."
Kicsit olyan az egész mintha ez a pár km. (Sopron - Deutschkreutz) hatalmas veszteséget okozna. Amúgy ezzel a buszos dologgal a menetrend tartható lenne így biztos?
Szerintem aki ezt kitalálta nem sokat utazik pl. reggel munkába.
Ha a mostani “egérúton” ami a határ osztrák oldala meg Harka déli része között
lenne egy privát út a busznak akkor sem lehetne tartani a mostani menetrendet szerintem a soproni állomásig.
Akkor aztán még ezt a töredék költséget sem kell kiadni, mert leszoknának a vonatról.
A nagyba - ebben a régióban is bereklámozott - Klimaticket elveivel szembe menne minden.
“Az egész Mattersburg-Deutschkreutz szakasz felesleges, bőven elég lenne Wr. Neustadt irányába Mattersburgból”
Akkor a villamosítás sem lesz meg végig? Az ősz elején nagyba beindultak a felmérési-feltárási munkálatok. Ugye Loipersbach-Schattendorf, szinte a határig érintve volt a szakasz.
"Azt nem értem, miért akkora fétis ez a "Bécsbe bejutás"? Bécs és Wr. Neustadt között rengeteg cég van, sokkal több munkahellyel, mint Bécsben. Ki az a bolond, aki Bécsbe járna, amikor már a fizetések is magasabbak Baden-Gutenstein-Neunkirchen-Alland térségében. Hozzánk is egyre többen járnak Bécsből, mert normálisabbak a munkakörülmények és többet keresnek."
Ez milyen forrásból van? Deutschkreutzból az utasok nagy többsége Bécsbe vagy kicsit azon túl mennek vagy onnan utaznak haza.
Ez az embertömeg nem ma kezdte ott a munkát ahol dolgozik. Persze azt kevesen tudják vannak olyanok akik amiatt ingáznak mert van egy iroda 1: Wien
Ja, ha belegondolunk, az állomás jelentőssége nem elsősorban az ingázókban rejlik, bár a buszos helyettesítés finoman szólva sem tudná a jelenlegi 8-9 perces menetidőkkel a versenyt felvenni. Illetve egy rendes P+R sem ártana, mert így is az utcán állnak az autók, sok parkoló hely van, de nem elég, pedig most bővítették a kocsma eldózerolásával, szóval egy vonzó parkolási lehetőség, meg a klimaticket hozhat még ügyfelet.
Ami most is probléma, az a szerelvénytárolás, Sopronról szó sem lehet, hegyekben szerelvényvonatozunk így is Pordányba és vissza, és hát oda se fér már be kábé semmise (érdemes megnézni az állomást éjjelente).
Szóval üzemileg is szükség van valamire, ahol elférnek a vonatok, és könnyű belátni, hogy bármit is építeni sokkal drágább, mint használni azt, ami már megvan.
A zajterhelés, hát, amit a személyvonatok zörögnek, az semmi, a rakodás meg a tilitoli már más tészta, de az állomás elhelyezkedéséből adódóan alig pár háznyi lakót érint, és hát na, ők meg tudták, hova költöznek. Persze ha eleget isznak a polgival, biztos ki tudják bulizni, hogy arrébb költözzön a rakodó (már csak a termőföldtulajdonosnak kell sokat innia a polgival, hogy jó pénzt adjanak a kisajátításért), de ez már qrvára nem közlekedésszervezési kérdés, ahogy a tökön-paszulyon mászkáló nordic walkerek, meg kutyasétáltatók sem.
dass es Gerüchte um eine mögliche Stilllegung gegeben hat.
Nem csak Gerüchte, hanem gyakolatilag eldöntött tény. Csak a teherforgalom marad, az is csak heti háromszori tolatós kiszolgálással, ha lesz rá igény.
Ha teljesen lellítanák, azzal még a vasútllomás környéki ingatlantulajdonosok jól is járnának, mert növekedne az ingatlanok értéke a megszűnő vasúti zaj miatt.
Én magyar vonatkozásban osztrák 5047-es láttam 199x-ben Jennerdsorf és St.Gotthard között, a Jennersdorfban a mozdonyos gráci vonatról leakadt magyar közvetlen kocsit egy 5047-es húzta át. Ott a mozdonyos St.Gotthard-Steinamanger vonatra sorozták rá.
Barátommal benéztem az 5047-es vezérállására is, beszélgettünk és repesztettünk mint a golyó (a magyar szakaszhoz képest).
A korábban sokat emlegetett hajtányozással foglalkozó cég - a kiváltságai által okozott negatívumok a tömegközlekedésre közép Burgenlandban - lehet hamarosan megszűnnek.
Nyugodj meg, azért, mert a hajtánybrigád esetleg lelép, attól még nem fog újraindulni a vasúti forgalom az adott szakaszon.
Az előző évek az alábbiakat bebizonyították már:
- van élet a térségben vasút nélkül is
- mindenki el tud jutni oda, ahová szeretne, vasút nélkül is
- minden cég megoldotta (olcsóbban) a szállítást
- az osztrák állam több tízmillió eurót spórolt azzal, hogy nem kellett
egy masszívan veszteséges tevékenységet finanszíroznia
- a vasúti ingatlanokat (láss csodát) lehet nyereséggel
üzemeltetni, bérbe adni, hasznosítani
- a gazdasági életet nem hogy nem vetette vissza, hanem inkább élénkítette