Keresés

Részletes keresés

róbertke Creative Commons License 2019.12.07 -1 0 19921

1968-1974 között volt a pályaszám áttérés nálunk, de semmiféle "korszakozás" nem volt. 

Előzmény: Ikarus 242 (19919)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2019.12.07 0 0 19920

Ezeket a "korszakokat" a magyar vasútra ki, mikor és mi alapján határozta meg?

Előzmény: Ikarus 242 (19919)
Ikarus 242 Creative Commons License 2019.12.07 0 2 19919

IV. korszak a 12 jegyű pályaszám bevezetésétől (nálunk ha jól tudom 1972) a rendszerváltásig (tehát a csillag lekerüléséig) tart. M62-073 89 júliúsban volt főműhelyes, akkor még kapott csillagot. https://trainpix.org/photo/66187/

Előzmény: Schmidt-féle túlhevítő (19918)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2019.12.07 -1 0 19918

Az általam hivatkozott fotó 1991.01.28-án készült. Ez benne van abban a korszakban?

Előzmény: Ikarus 242 (19917)
Ikarus 242 Creative Commons License 2019.12.07 0 1 19917

A modellt a gyártó IV. korszakosnak mondja, emiatt csillagnak kéne rajta lennie, függetlenül attól, hogy mennyire koszos.

Előzmény: Schmidt-féle túlhevítő (19911)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2019.12.06 -2 1 19916

Már, hogy a viharba ne létezett volna az is "főműhelyes" állapotban?

Előzmény: M63,008 (19915)
M63,008 Creative Commons License 2019.12.06 -2 1 19915

Ez igaz, de a modell a "főműhelyes" tipp-topp állapotban lett kiadva, úgy meg nem létezett ebben a verzióban.

(Én csak ezért írtam, hogy a csillagos számmal kellett volna kiadnia; és nem azért, mert csak most tőled tudtam meg, hogy létezett a gép vöröscsillagos pályaszám nélkül is.)

Előzmény: Schmidt-féle túlhevítő (19914)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2019.12.06 -1 2 19914

Maradjunk annyiban, hogy mind a csillagos, mind a csillag nélküli létezett, azaz helyes a kiadott modell, de a tiéd is legalább annyira megállja a helyét. :-)

Előzmény: M63,008 (19913)
M63,008 Creative Commons License 2019.12.06 -1 2 19913

(A pályaszámcsere után a Piko elfelejtette az időközben lerakódott kosz lemodellezését...)

:-)

Előzmény: M63,008 (19912)
M63,008 Creative Commons License 2019.12.06 -2 2 19912

A másik azért szebb... ;-)

Előzmény: Schmidt-féle túlhevítő (19911)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2019.12.06 -2 4 19911

(pályaszámilag tekintve már gyárilag így kellett volna kiadni...) Vagy nem!

 

A kép forrása: http://www.loco-photos.net/picture?/32618

 

Előzmény: M63,008 (19910)
M63,008 Creative Commons License 2019.12.05 -1 3 19910

Piko, kicsit javítva (pályaszámilag tekintve már gyárilag így kellett volna kiadni...).

 

nazareth Creative Commons License 2019.11.03 -1 0 19909

Jogos.

Előzmény: masinyista (19906)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.03 -3 0 19908

Hát ha egészen a kb..19892 hsz. - ig olvasnál vissza, esetleg visszafejthetnéd. De nem hiszem, hogy -

így utólag megítélve - megér ennyit.

Előzmény: masinyista (19906)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.03 -3 0 19907

Ez is csak még inkább azt támasztaná alá, amit az előbbiekben próbáltam kifejteni.

Előzmény: nazareth (19905)
masinyista Creative Commons License 2019.11.03 0 0 19906

De hogy kerül ez az egész ebbe a topicba?

Előzmény: nazareth (19905)
nazareth Creative Commons License 2019.11.03 0 0 19905

ez egész egyszerűen csak a koruknak megfelelő konstrukcióból következik - nem, ugyanis a Szili már a saját korában is elavult konstrukciónak számított.

Előzmény: dave_dömper (19902)
kavicsasínen Creative Commons License 2019.11.03 0 0 19904

Lásd előző kommentem vége.

Előzmény: dave_dömper (19902)
kavicsasínen Creative Commons License 2019.11.03 0 5 19903

Az unokáidnak gondolom jobb dolguk is van, mint a nagyapjukat okítani.:)

 

A dagályosság meg általában az érthetőség, ill. az olvasási kedv rovására megy. Nem azt mondtam, hogy nem lehet érteni amit írsz, hanem a rossz, magyartalan, a helyesírás szabályainak nem megfelelő tagolás (és felesleges körülírás) mitta nehezebb kihüvelyezni a lényegét a mondandódnak. Ami azért szomorú, mert amúgy általában érdekes amit írsz.

 

A Szilik kivonásáról már írtam, nem ismételném...max. annyit tennék hozzá, hogy most már árnyaltad a dolgot - (immár azt írtad, ki kellene vonni őket a forgalomból...Eddig ezt írtad: " A Szili-k viszont már (sajnos) csak múzeumi darabok. Gondolom, már nem sokáig szolgálnak". Nagyon nem ugyanaz.

Előzmény: dave_dömper (19901)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.03 -6 1 19902

A két dolog (hogy "matuzsálemek" és hogy épp emiatt ki kéne vonni őket a forgalomból) elég szorosan

összefügg. Talán be kéne idézni egynéhány rendelkezésre-állási kimutatást, megfekvési gyakoriságot,

egy rakás konstrukció-módosítást és kiderülhet, hogy ütősebb költség az üzemben tartás, mint - hogy

pótlásukról - felváltásukról gondoskodni is lehetne. Persze tudjuk, hogy a MÁV ehhez koldus (sajnos),

de hát ez nem egy mai keletű probléma és ha az állam, mint gazda elfogadja azt, hogy valami módon

gondoskodni kell a közforgalmú távolsági személy,- és valamint teher-szállításról, akkor ebben bizony

az államnak a jelenlegi mértéknél sokkal jelentősebb szerepet kellene vállalnia (talán más-egyéb, kis

mértékben kevésbé fontos ügyek finanszírozásának mérséklése árán). De persze ez már a mi kettőnk

kompetencia-szintjén túlmutató dolog, ez nem kétséges. Mindezzel együtt - ahogy tudom és nem az

ujjamból szoptam, a Szilik komolyabb mértékben veszik igénybe a vasúti pályát, mint a lényegesen

korszerűbb konstrukciójú mozdonyok (ez egész egyszerűen csak a koruknak megfelelő konstrukcióból

következik) és a pályák rendben tartása (pláne hogy a legtöbb esetben nem 60 kg / fm rendszerű, de

sok esetben még 48 - as, vagy jobb esetben 54  - es rendszerű folyópályákon és kitérőkön futnak az

ilyen mozdonyok és persze az általuk továbbított szerelvények, ez bizony a vasúti pályák fokozottabb

elhasználódásával jár az alacsonyabb folyóméter-súly mellett. Ez pedig lényegesen nagyobb mértékű

fenntartási igényt eredményez, ami pedig rohadtul drága - amint ezt már jó 35 - 40 évvel korábban is

kijelentett egy Telek János nevű úr (lehet, hogy a neve mond is neked valamit, nekem egész biztosan,

mert már akkoriban is - sőt már 45 éve is - folyamatosan vasúttervezéssel foglalkoztam. Szóval ennyi.

Előzmény: kavicsasínen (19899)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.03 -7 1 19901

Köszönöm az értékes tanácsaidat. Ami igaz, igaz, nem egészen az itteni tömör stílusban és szöveg-mennyiségben fogalmazok, de legalább így kevésbé félre,- avagy elérthető módon. Ami a szövegek

tagolását illeti, eddig még nem sokan panaszkodta erre. Érdekes módon az unokáim (8 - 26 éves kor

közöttiek) közül akik az általános iskola IV. osztályától felfelé járnak, nem panaszkodtak az általam-

nekik, gépi úton küldött szövegek érthetőségére, de hát - feltételezésem szerint - ezen a fórumon

kevesen ennél ifjabb korúak. Ezért hát azt voltam bátor feltételezni (naiv módon), hogy a szövegek

értése nem okoz komolyabb problémát. Az általad írottak szerint tévedtem, de az is könnyen lehet,

hogy az okot valahol, máshol kell keresni

 

Ami pedig a valóságtól való elrugaszkodottságot illeti, szerintem pedig az a valóságtól elrugaszkodott,

hogy egy közel 60 éve megvásárolt licenc-ű és kb.55 éve, több éven keresztül üzembe állított villamos

mozdony - konstrukció esetében merészség lenne kijelenteni, hogy az már erősen túlkorosnak tűnik és

hamarosan kivonják (vagy legalábbis lenne az üzemből kivonni) őket. A többit a te fantáziádra bízom... .

Előzmény: kavicsasínen (19900)
kavicsasínen Creative Commons License 2019.11.03 0 9 19900

Nem érvként, hanem iróniaként, utalva arra, mennyire valóságtól elrugaszkodott az a feltevésed, hogy szerinted hamarosan kivonják őket.:)

 

Felesleges ennyit írnod, amúgy is nehéz követni a magyartalan tagolás miatt. A kevesebb néha több.:)

Előzmény: dave_dömper (19898)
kavicsasínen Creative Commons License 2019.11.03 0 2 19899

A megfogalmazásodból az jött le, hogy nem annyira a korukra, mint inkább arra célzol, hogy hamarosan kivonják őket. Ami - tekintve, mekkora darabszámban közlekednek manapság is, így elég nehéz lenne a pótlásuk - eléggé téves feltételezés.

Előzmény: dave_dömper (19897)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.02 -9 1 19898

Ha ez utóbbit érvként írtad ide, hát . . . lelked rajta.

 

Ami a kifejezést illeti, a MÁV Rt. személykocsi - állománya is elég elöregedő-félben van, talántán itt, és

most eltekintve, a kisszámú CAF, GOSA stb, egyéb típusoktól. Ez utóbbiak szinte kizárólag nemzetközi

forgalomban közlekednek. És sajna azt kell mondani, hogy mind erkölcsi mind pedig fizikai értelemben

avulnak el az ennél régebbi kocsik, és sajnálatosan ebben szerves és alapos részt vállalnak maguk az

utasok is, legfőként a sok esetben egészen sajátos, "provinciális" használati móddal.

 

Ennek, illetve a MÁV krónikus személykocsi-hiányának legfőbb bizonyítéka az is, hogy éppen a VI. (leg-

utolsó) korszakot megelőzően, Németországból szerzett be a vasút olyan személykocsikat, amelyeket

az egyesülő német vasutak (DB és DR) szinte, már - már kiselejtezett és ugyanúgy szinte kilós - árban

értékesítette más vasutak (közöttük a magyar vasutak) számára (is). Teljesen hasonlóan - igaz sokkal

mérsékeltebb számosságban vásárolt a MÁV az osztrák vasutaktól un "inlandswagen"-eket is, amelyek

úgyszintén szinte selejtezésre kerülhettek volna az ÖBB - nél. Számomra nagyon sokat elmond, az (is),

hogy mind a "Halberstadti" kocsik, mind pedig ezek az említett osztrák eredetű kocsik nálunk - nyilván

valamiféle átépítést - korszerűsítésnek aligha mondható felújítást követően - lényegében fővonalakon

az ottani - belföldi - személyszállításnak a gerincét képezik. Ez nyilvánvalóan annak a következménye,

hogy a MÁV krónikus korszerű személykocsi-hiányban szenved és az új típusok konstruálása-gyártása

és beszerzése csiga - lassúsággal mozog és történik. Ha hazudnék, vagy tévednék, egész nyugodtan

javíts ki - cáfolj meg. Épp eleget utazhatok vonattal és pontosan látom azt, hogy például olyan kocsik,

mint például a "Rába 2G IC"-k mégis milyen állapotban kerülnek besorolásra a szerelvényekbe, és az

ezekbe csak pótjeggyel kiegészített menetjegyet váltó utasok, milyen botrányos körülmények között

utaz(hat)nak 3 - 3 és 1/2 órát, amíg célhoz ér(het)nek. Szóval mondhatsz - lwírhatsz, ami csak kedves

neked, a "nosztalgia"  - kifejezés nem is annyira dehonesztáló, sokkal inkább, a valóságot, valamilyen

hű pontossággal leíró állapot a mai magyar vasutak maI helyzetében.

 

Végezetül, volt erre egy nagyon szemléletes és felettébb ékes példa valamikor, igaz már elég régen :

 

Valamikor egy egész rakás TV társaság összeállt egy francia - magyar - osztrák - svájci - olasz - belga

és német koprodukcióban, valamikor 1975-ben készítendő kalandfilm - sorozat elkészítése érdekében.

A sorozat a "Sztrogoff Mihály" - címet viselte és 7 -folytatásos film volt. A legelső epizód készítéséhez, amelyben - többek között - azt is fel kellett venni a szalagra, hogy Sztrogoff kapitány, cári katonatiszt

az 185x évben útnak indul Irkutszk kormányzósági székhely felé vasúton. A stáb sokáig kereaett olyan

vasútállomást, amelyik - jelentősebb átépítés -átalakítás nélkül - megfelelt volna Moszkva 185x. - évi

Irkutszk - i pályaudvarának. A filmesek sokáig keresgéltek. Amikor elvetődtek Sopron Déli (a DéliVasút

- társaság soproni) állomására, a tenyerüket dörzsölték az örömtől, mert csupáncsak egy - két ablakot

és tetőcserepet kellett betörni - leverni és Sopron Dél ezzel simán eladható lett 185X. - évi, Moszkvai -

vasútállomásnak (pályaudvarnak - ha úgy tetszik). Hát, ha más nem, ez azért eléggé sokatmondó volt.

 

Legvégül : Az Örödik pecsét c. magyar TV - film főszereplője mondja ki azt az alapvető igazságot, hogy

- mely szerint .

 

"Az igazán nagy baj ott kezdődik, amikor valaki - akárki (egy önmagának feltett kérdés kapcsán) már

önnön - magának sem vallja be az igazat."

 

És ez valóban egy igazán alapigazság. Még ha nem is szimpatikus nekünk a gondolat, az esetben is.

 

Előzmény: kavicsasínen (19896)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.02 -6 1 19897

Ez a két kijelentés bőven elfér egymás mellett. Amellett, hogy nem-igen tudok olyan kultir-országról,

ahol 50 évet meghaladó korú villamos mozdonyok százszámra szaladgálnának. Javíts ki nyugodtam,

ha tévedek. Igaz, hogy nosztalgia - gépnek bőven elfér, de abból meg nem - igen szükséges százas

nagyságrendben spájzolni. Igaz a GySEV - nek sokkal kevesebb van belőle, mégis komoly pénzzel

fogadnék arra, hogy repcésék-nél már régóta nem lesz üzemben, mikor a MÁV még bőven vinat elé

fogatoltja őket. Amúgy - utasként -  semmi bajom velük (szöges ellentétben az itt fórumozó, gyakorló

mozdpnyvezetők széles többségével, aminek írásbeli nyoma gyakran fedezhető fel a fórumban..

Előzmény: kavicsasínen (19896)
kavicsasínen Creative Commons License 2019.11.02 -1 3 19896

A Szili mint múzeumi darab? Érdekes, elég sok szaladgál...mennyi nosztalgiajárat..:D

Előzmény: dave_dömper (19894)
Sir Gombóc Creative Commons License 2019.11.02 0 1 19895
A Szilik, sajnos, nem múzeumi darabok. 10-15 évig még biztosan közforgalomban lesznek. A GYSEV sem dobta ki őket, mind személy, mind tehervonat bőven előfordulnak.
Előzmény: dave_dömper (19894)
dave_dömper Creative Commons License 2019.11.02 -3 1 19894

Igaz. A Szili-k viszont már (sajnos) csak múzeumi darabok. Gondolom, már nem sokáig szolgálnak

(kiváltképp a GySEV-nél. Esetleg azokat válthatják le a majdani GySEV 380'-ok (!!!), vagy mondjuk

a 472' - k (már ha egyáltalán lennének ilyenek).

Előzmény: Sir Gombóc (19893)
Sir Gombóc Creative Commons License 2019.11.01 0 3 19893

A magyar vasutak esetében (így a csekély mértékben

magyar tulajdon - többségű GySEV esetében is) a B' B' - hajtás - tengely - elrendezésű villamos üzemű

vontató járművek - ez idő szerint - a 470' - 480' lajstrom (pálya) szám környékén kerülnek besorolásra.

 

Nem. Az a 430-433 sorozat.

A 470-480 sorozatok nem B'B', hanem Bo'Bo' tengelyelrendezésűek.

Előzmény: dave_dömper (19887)
dave_dömper Creative Commons License 2019.10.31 -4 2 19892

Én sem gondolnám, hogy a Skoda 109' esetében éppen a Messerschmitt -el kellett volna előhozakodni.

Mindenesetre a csehek által ráaggatott Zatopek sem tekinthető igazán találónak, hiszen az egyébként

világhíres Emil Zatopek, aki valóban kiváló futó volt (az akkori és ugyancsak kiváló magyar közép,- és

hosszútávfutók vetélytársa), ám egyáltalában nem sprinter volt, még-csak nem is 400-as, vagy éppen

800 m - es síkfutó, hanem leginkább 1500 m - től felfelé, és a Skoda 109' valójában egy igazi sprinter.

 

A pályaszám dolgában is igazad van, csak éppen a GySEV nagyon is ügyel(t) és mindmáig ügyel arra,

hogy a bér-gépei (és így pl. a Ludmilla is) még-csak a saját tulajdonú-ja--ikhoz hasonló "gúnyában" se

jelenhessenek meg a színen és ez (szerintem is) így helyes.

 

Végül, ami a képen látható modellfestést, annak színtervét és gyakorlati megjelenését illeti (egyáltalán

nem vagyok szakértő ebben - sem), itt, ebben az esetben valahogy nem találkozott a forma és a szín-világ oly-annyira, mint mondjuk a Taurus esetében. Érdekes módok -a Trixtől eltérően -a GySEV kiváló

érzékkel jött rá erre éppen a 471'5 Vectron mozdonyoknál és alkalmazta ezt a festési szín,- és grafikai

tervet, amelyet egyébként a későbbi Taurus- terveknél is alkalmaztak már. Egyébként a képen látható

Skoda modell talán éppen a fentiek következtében, ebben a régebbi GySEV-"gúnyában" kissé LEGO -s

"feelingű-nek tűnik, így közelről és a részletek ilyen drasztikus mértékű kinagyításával. Először is azt

hittem, hogy ebben az esetben egy ezüstszürke Trix CD 380" - as amatőr GySEV átfestését láthatni a

fényképen.

Előzmény: csíkos-háTTú (19891)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!