IV. korszak a 12 jegyű pályaszám bevezetésétől (nálunk ha jól tudom 1972) a rendszerváltásig (tehát a csillag lekerüléséig) tart. M62-073 89 júliúsban volt főműhelyes, akkor még kapott csillagot. https://trainpix.org/photo/66187/
Ez igaz, de a modell a "főműhelyes" tipp-topp állapotban lett kiadva, úgy meg nem létezett ebben a verzióban.
(Én csak ezért írtam, hogy a csillagos számmal kellett volna kiadnia; és nem azért, mert csak most tőled tudtam meg, hogy létezett a gép vöröscsillagos pályaszám nélkül is.)
Maradjunk annyiban, hogy mind a csillagos, mind a csillag nélküli létezett, azaz helyes a kiadott modell, de a tiéd is legalább annyira megállja a helyét. :-)
ez egész egyszerűen csak a koruknak megfelelő konstrukcióból következik - nem, ugyanis a Szili már a saját korában is elavult konstrukciónak számított.
Az unokáidnak gondolom jobb dolguk is van, mint a nagyapjukat okítani.:)
A dagályosság meg általában az érthetőség, ill. az olvasási kedv rovására megy. Nem azt mondtam, hogy nem lehet érteni amit írsz, hanem a rossz, magyartalan, a helyesírás szabályainak nem megfelelő tagolás (és felesleges körülírás) mitta nehezebb kihüvelyezni a lényegét a mondandódnak. Ami azért szomorú, mert amúgy általában érdekes amit írsz.
A Szilik kivonásáról már írtam, nem ismételném...max. annyit tennék hozzá, hogy most már árnyaltad a dolgot - (immár azt írtad, ki kellene vonni őket a forgalomból...Eddig ezt írtad: " A Szili-k viszont már (sajnos) csak múzeumi darabok. Gondolom, már nem sokáig szolgálnak". Nagyon nem ugyanaz.
Köszönöm az értékes tanácsaidat. Ami igaz, igaz, nem egészen az itteni tömör stílusban és szöveg-mennyiségben fogalmazok, de legalább így kevésbé félre,- avagy elérthető módon. Ami a szövegek
tagolását illeti, eddig még nem sokan panaszkodta erre. Érdekes módon az unokáim (8 - 26 éves kor
közöttiek) közül akik az általános iskola IV. osztályától felfelé járnak, nem panaszkodtak az általam-
nekik, gépi úton küldött szövegek érthetőségére, de hát - feltételezésem szerint - ezen a fórumon
kevesen ennél ifjabb korúak. Ezért hát azt voltam bátor feltételezni (naiv módon), hogy a szövegek
értése nem okoz komolyabb problémát. Az általad írottak szerint tévedtem, de az is könnyen lehet,
hogy az okot valahol, máshol kell keresni
Ami pedig a valóságtól való elrugaszkodottságot illeti, szerintem pedig az a valóságtól elrugaszkodott,
hogy egy közel 60 éve megvásárolt licenc-ű és kb.55 éve, több éven keresztül üzembe állított villamos
mozdony - konstrukció esetében merészség lenne kijelenteni, hogy az már erősen túlkorosnak tűnik és
hamarosan kivonják (vagy legalábbis lenne az üzemből kivonni) őket. A többit a te fantáziádra bízom... .
A megfogalmazásodból az jött le, hogy nem annyira a korukra, mint inkább arra célzol, hogy hamarosan kivonják őket. Ami - tekintve, mekkora darabszámban közlekednek manapság is, így elég nehéz lenne a pótlásuk - eléggé téves feltételezés.
Ha ez utóbbit érvként írtad ide, hát . . . lelked rajta.
Ami a kifejezést illeti, a MÁV Rt. személykocsi - állománya is elég elöregedő-félben van, talántán itt, és
most eltekintve, a kisszámú CAF, GOSA stb, egyéb típusoktól. Ez utóbbiak szinte kizárólag nemzetközi
forgalomban közlekednek. És sajna azt kell mondani, hogy mind erkölcsi mind pedig fizikai értelemben
avulnak el az ennél régebbi kocsik, és sajnálatosan ebben szerves és alapos részt vállalnak maguk az
utasok is, legfőként a sok esetben egészen sajátos, "provinciális" használati móddal.
Ennek, illetve a MÁV krónikus személykocsi-hiányának legfőbb bizonyítéka az is, hogy éppen a VI. (leg-
utolsó) korszakot megelőzően, Németországból szerzett be a vasút olyan személykocsikat, amelyeket
az egyesülő német vasutak (DB és DR) szinte, már - már kiselejtezett és ugyanúgy szinte kilós - árban
értékesítette más vasutak (közöttük a magyar vasutak) számára (is). Teljesen hasonlóan - igaz sokkal
mérsékeltebb számosságban vásárolt a MÁV az osztrák vasutaktól un "inlandswagen"-eket is, amelyek
úgyszintén szinte selejtezésre kerülhettek volna az ÖBB - nél. Számomra nagyon sokat elmond, az (is),
hogy mind a "Halberstadti" kocsik, mind pedig ezek az említett osztrák eredetű kocsik nálunk - nyilván
valamiféle átépítést - korszerűsítésnek aligha mondható felújítást követően - lényegében fővonalakon
az ottani - belföldi - személyszállításnak a gerincét képezik. Ez nyilvánvalóan annak a következménye,
hogy a MÁV krónikus korszerű személykocsi-hiányban szenved és az új típusok konstruálása-gyártása
és beszerzése csiga - lassúsággal mozog és történik. Ha hazudnék, vagy tévednék, egész nyugodtan
javíts ki - cáfolj meg. Épp eleget utazhatok vonattal és pontosan látom azt, hogy például olyan kocsik,
mint például a "Rába 2G IC"-k mégis milyen állapotban kerülnek besorolásra a szerelvényekbe, és az
ezekbe csak pótjeggyel kiegészített menetjegyet váltó utasok, milyen botrányos körülmények között
utaz(hat)nak 3 - 3 és 1/2 órát, amíg célhoz ér(het)nek. Szóval mondhatsz - lwírhatsz, ami csak kedves
neked, a "nosztalgia" - kifejezés nem is annyira dehonesztáló, sokkal inkább, a valóságot, valamilyen
hű pontossággal leíró állapot a mai magyar vasutak maI helyzetében.
Végezetül, volt erre egy nagyon szemléletes és felettébb ékes példa valamikor, igaz már elég régen :
Valamikor egy egész rakás TV társaság összeállt egy francia - magyar - osztrák - svájci - olasz - belga
és német koprodukcióban, valamikor 1975-ben készítendő kalandfilm - sorozat elkészítése érdekében.
A sorozat a "Sztrogoff Mihály" - címet viselte és 7 -folytatásos film volt. A legelső epizód készítéséhez, amelyben - többek között - azt is fel kellett venni a szalagra, hogy Sztrogoff kapitány, cári katonatiszt
az 185x évben útnak indul Irkutszk kormányzósági székhely felé vasúton. A stáb sokáig kereaett olyan
vasútállomást, amelyik - jelentősebb átépítés -átalakítás nélkül - megfelelt volna Moszkva 185x. - évi
Irkutszk - i pályaudvarának. A filmesek sokáig keresgéltek. Amikor elvetődtek Sopron Déli (a DéliVasút
- társaság soproni) állomására, a tenyerüket dörzsölték az örömtől, mert csupáncsak egy - két ablakot
és tetőcserepet kellett betörni - leverni és Sopron Dél ezzel simán eladható lett 185X. - évi, Moszkvai -
vasútállomásnak (pályaudvarnak - ha úgy tetszik). Hát, ha más nem, ez azért eléggé sokatmondó volt.
Legvégül : Az Örödik pecsét c. magyar TV - film főszereplője mondja ki azt az alapvető igazságot, hogy
- mely szerint .
"Az igazán nagy baj ott kezdődik, amikor valaki - akárki (egy önmagának feltett kérdés kapcsán) már
önnön - magának sem vallja be az igazat."
És ez valóban egy igazán alapigazság. Még ha nem is szimpatikus nekünk a gondolat, az esetben is.
A Szilik, sajnos, nem múzeumi darabok. 10-15 évig még biztosan közforgalomban lesznek. A GYSEV sem dobta ki őket, mind személy, mind tehervonat bőven előfordulnak.
Én sem gondolnám, hogy a Skoda 109' esetében éppen a Messerschmitt -el kellett volna előhozakodni.
Mindenesetre a csehek által ráaggatott Zatopek sem tekinthető igazán találónak, hiszen az egyébként
világhíres Emil Zatopek, aki valóban kiváló futó volt (az akkori és ugyancsak kiváló magyar közép,- és
hosszútávfutók vetélytársa), ám egyáltalában nem sprinter volt, még-csak nem is 400-as, vagy éppen
800 m - es síkfutó, hanem leginkább 1500 m - től felfelé, és a Skoda 109' valójában egy igazi sprinter.
A pályaszám dolgában is igazad van, csak éppen a GySEV nagyon is ügyel(t) és mindmáig ügyel arra,
hogy a bér-gépei (és így pl. a Ludmilla is) még-csak a saját tulajdonú-ja--ikhoz hasonló "gúnyában" se
jelenhessenek meg a színen és ez (szerintem is) így helyes.
Végül, ami a képen látható modellfestést, annak színtervét és gyakorlati megjelenését illeti (egyáltalán
nem vagyok szakértő ebben - sem), itt, ebben az esetben valahogy nem találkozott a forma és a szín-világ oly-annyira, mint mondjuk a Taurus esetében. Érdekes módok -a Trixtől eltérően -a GySEV kiváló
érzékkel jött rá erre éppen a 471'5 Vectron mozdonyoknál és alkalmazta ezt a festési szín,- és grafikai
tervet, amelyet egyébként a későbbi Taurus- terveknél is alkalmaztak már. Egyébként a képen látható
Skoda modell talán éppen a fentiek következtében, ebben a régebbi GySEV-"gúnyában" kissé LEGO -s
"feelingű-nek tűnik, így közelről és a részletek ilyen drasztikus mértékű kinagyításával. Először is azt
hittem, hogy ebben az esetben egy ezüstszürke Trix CD 380" - as amatőr GySEV átfestését láthatni a