Itt a helye minden adatnak,képnek videónak,ami a jó öreg Púposokkal kapcsolatos.Emlékezzünk meg méltán a Ganz-MÁVAG egyik legjobb,sokak által kedvelt dízeléről....még mielőtt végleg kihalnak!
Földzárlatom volt, igaz úgy kb bő 100 km/h sebességnél Balatonfenyves környékén a 14851-es Postavonatnál. Selejtezés "szabványosan", újságpapírral. Azt 3 kocsit bírta, a vissza gépmenetet is....
Ezeknél csak úgy mint az off Bobónál nagyon ritka volt...
Érdekes, sokszor illetve az általam ismert tüzeknél szimpla kidörzsölődés volt, földzárlat nélkül...
Pedig eredetileg a vastagkábelek befogatva egy fabetétes fém kalodában volt, és prespáni is került bele. A kaloda meg lánccal kikötve hogy ne mozogjon....
Közben fény derült a 209 balesetére is ami miatt selejtezve lett. Fehérváron csattan rá egy anyagolós vagy betonozós szerelvényre 1998 októberében! A képeket Fábián László készítette:
A saját melegedése ha van minimális, talán nem is mérhwtő. Ha melegszik akkor van a baj. Mármint nem a külső tényezők miatt.
Igen, laza saru, laza csavarkötés és a rengésektől lehet idővel elszakadnak a szálak és csökken a kereaztmetszet, ahol az áramsűrűség nő, emiatt melegszik.
Mondju ezek a legritkábbak, a szigetelés elöregdése a fő gond. Volt már kábeltűz szigetelés kidörzsölődés miatt, nem is egyszer.... Hibás szerelés szakadt távtartó, akármi miatt..
OK, értem, mit akartál mondani, és abban is egyetértünk, hogy nem lenne szabad melegednie!
De a jelek szerint olykor mégis melegedett, méghozzá néha veszélyes mértékig!
Kérdés: Mi ennek az oka? Netán egy hibásan kontaktáló csatlakozási pont közelsége? Vagy valami más? Netán maga a kábel fém anyaga is úgy megtöredezett az idők folyamán, hogy nem vezetett rendesen? És ezeken a pontokon nőtt meg úgy az átmeneti ellenállás, ami már káros hőfejlődéssel járt üzem közben?
Arra akartam célozni, hogy normál üzemi körülmények között nem melegszik, illetve ha melegszik az eléggé elhanyagolható.
Főleg nyáron a mozdony rendesen átmelegszik. A padló, a kasztni, az egész mozdony. A rengeteg fém miatt olyan mint egy kemence. Ezért óhatatlanul is kap elég meleget a kábelezés.....
Ne haragudj, de én meg nem értem a felháborodásodat! Azt értem, amire már eddig is hivatkoztál, hogy ezek nem múzeumi, hanem anyagos gépek lesznek. De attól még miért ne volna szabad kinyilvánítani a személyes véleményemet akár a színezésükkel kapcsolatban?!?
Megette volna a fene, ha már itt tartanánk!
...
Másik téma: A főáramköri kábelek a Púposon!
Itt hamarjában több Fórumtárs is hozzászólt a témához. Leginkább "Sörös" kolléga egy megjegyzése szökött a szemembe: "...kapott elég meleget, és nem biztos, hogy a saját hője miatt..."
Na, itt ez egy lényeges kérdés, szerintem! Tudniillik, hogy a saját hőtermelése mekkora is egy ilyen kábelnek? Azt gondolom, úgy kéne legyen méretezve, hogy ez ne legyen számottevő, még nagyobb terhelés esetén sem! Ha mégis az, akkor ez kérdéseket kéne, hogy felvessen!
És most nem a csatlakozási pontokra gondoltam, azok nyilvánvalóan külön (kontakt)hibaforrások lehetnek!
Láttam már pár kicserélt kábelt, illetve annak idején az Északiban is csodáskodtunk eleget a porózussá vált, erősen mállékony kábel-vezeték szigeteléseken...
Láttam képeket közelmúltbeli Púpos-felújításokról, elolvadt TC-kábel-szigetelésekről, hajszálon múlt a tűz ezeknél a gépeknél is.
A kábelcsatornákat valóban ki kellene tisztítani, a sarukat kicserélni, a kötéseket ellenőrzni, újrahúzni...
Viszont annak idején D6 -on nem véletlenül kábelezték újra a mozdonyokat !
A műanyag PVC szigetelés ugye műanyag. Azt is tudjuk, hogy a műanyag ellenségei: meleg, hideg, illetve az idő....A napfény is, de az itt nem játszik nagy szerepet..
Az üzemideje alatt kapott elég meleget, és nem biztos, hogy a saját hője miatt, hanem az egyéb a mozdonytól származó meleget, és ugye télen hideget.
Az idő is eltelt, mert pl. a 235 amu utoljára úgy 91 környékén kapott fm-et.......
Láttam már pár kicserélt kábelt, illetve annak idején az Északiban is csodáskodtunk eleget a porózussá vált, erősen mállékony kábel-vezeték szigeteléseken...
Először a bicska nyílt ki a zsebemben, hogy biztos valami fantázia szín, netán a nosztalicska "arculati színe", amely majd illeszkedik a schlieren kocsikéhoz!
Komolyan nem értem. Anélkül, hogy a noszit védeném, de milyen jogon vesszük a bátorságot ilyen kijelentésre. Ez kb olyan, mintha a szomszédom beleszólna abba, hogy milyenre festem a nappalit.
Nekem az volt az érzésem korábban, hogy ezen típus tűzesetei akkor szaporodtak el, amikor főműhelyi nagyjavításukat már megszüntették.
Ez is lehet az egyik ok, de nem biztos, hogy kell új kábelezés. Amennyire én tudom, az elmúlt évek Púpos tüzei leginkább a vezetőállás alatti kábelcsatornák takarítatlanságából adódtak. Maradhat a régi kábel, hiszen sokszor kiderül, ha a szigetelés még bírja, felesleges cserélni. De a villamos csatlakozókat, kapcsolatokat, kábelkötéseket tisztán tartani, szükség esetén utánhúzni és a kábelcsatornákból minden nem oda illő dolgot (olaj, szemét) eltávolítani alap.
Zsivány Úr, hol az ördögbe látsz te ezen zárlámpát? :-)
...
Más, @Mindenki: Ezen írás utolsó előtti bekezdésében sejtelmes utalást tesz a szerző a majd ezután soron következően felélesztendő Púpos színezésére.
Először a bicska nyílt ki a zsebemben, hogy biztos valami fantázia szín, netán a nosztalicska "arculati színe", amely majd illeszkedik a schlieren kocsikéhoz!
Később azonban eszembe jutott, hogy a cikkíró talán nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy "nem emlékeztet egyetlen mai, akár retrófestésű dízelgépére sem". Tehát, ha maira nem is emlékeztet, de talán a múltban létező valamelyikre mégis..? Így már jobban hangzana!
...
Megint más: Vajon a kft. védőszárnyai alatt megújuló Púposok kapnak/kaptak új kábelezést?
Nekem az volt az érzésem korábban, hogy ezen típus tűzesetei akkor szaporodtak el, amikor főműhelyi nagyjavításukat már megszüntették. Ha jól tudom, egy-egy ilyen nagyjavítás alkalmával kicserélték a főáramköri kábelezésüket is. Vagy tévedek?
Miért is kérdezem? Mindenki azt beszéli, hogy a nosztalgiás gépek elsősorban "anyagolni" fognak. A tűzveszély pedig ezen munka közben is ott leselkedhet!
Ha most visszagondolok amúgy nem túl hosszú ideig tartó (csupán az ezredforduló körüli esztendőkre korlátozódó) púposos munkatapasztalataimra, még egy eset jut eszembe, ahol kábelszagot éreztem a munka vége felé, ez pedig tipikusan "anyagolási" feladat, konkrétan hosszúsín lehúzási munka alkalmával történt (ha jól emlékszem, a 226-os Púpossal voltam akkor)! Nagy vonóerő, kis sebesség... Még szerencse, hogy egy-egy ilyen terhelési periódus az adott sínmező lehúzása után mindig meg volt/van szakítva, így a kártékony melegedés nem tudott annyira elhatalmasodni, mintha huzamosabb ideig folyamatosan lett volna kitéve ilyen terhelésnek a mozdony!
Igen, látom, meg a go. tartály is a 200-as féle, ahogy írták is. A Gigant club oldalán találtam ezt a képet ami '98 október közepén készült, itt írták hogy pár nappal később a gép balesetet szenvedett, de erről semmilyen információt nem találtam. Az ide felkerült sátoraljaújhelyi, átszámozott 114-es képen viszont balesetes vagy egyéb sérülést nem látni, bár a másik oldaláról nincs ugye kép. Csak ezért kételkedek picit, hogy nem-e kavart be esetleg egy harmadik (200-as)pályaszámú gép. :)
Nem értem annak a Facebook oldalnak a fenntartója miért készít ilyen kamu képeket. Már párszor finoman jeleztem neki, hogy későbbi városi legenda cunamikat indíthat el ezekkel, hiszen valaki letölti az ő oldaláról és felteszi máshová, az eredeti magyarázó szöveg nélkül, és emiatt ráadásul valódi ritka képek hitelességét fogják megkérdőjelezni, hogy biztos azok is "fotosoppotak"