100% F@szbook mentes vagyok, de köszönöm a tippet. Mellesleg egyelőre megoldottnak látszik: sikerült rendelnem sok mással együtt egy olyan boltból, ami csomagpontra küld és utánvéttel fizethetek.
(Utalni nem szeretek, azt az asszonynak is magyarázni kell. Futárt nem szeretem, mert akkor jön, mikor külföldön dolgozom. Tudom, hatvan kilóm ellenére nehéz eset vagyok. :-))
Igazán majd akkor mondhatom sikeresnek a beszerzést, ha a kezemben lesz a cucc. Addig várok.
Annyit még hozzá, hogy a villanyakam '73-'76 közötti, tehát olyan, mint a képen. Ennek a szárai 35mm-esek, a másik (talán későbbi) típuséi 32mm-esek, nem tudom, volt-e különbség a két holmi menete közt.
Szóval van egy MZ TS villám, ami még mindig nem komplett. Elég anyátlan szegény. A szó szoros értelmében.
Nem igazán találok ehhez a típushoz villanyak anyát, vagy ETZ-hez, vagy ES-hez látok. ETZ nem egyezik, M31-es ha jól tudom - most már -, ehhez pedig M30-as kell. Egyezik ez valamely más típuséval, esetleg MZ-n túl? Próbáltam megmérni a menetemelkedését, de ekkora mérőm már nincs a készletben. Valaki tudná esetleg, hogy mik a paraméterei? Mert akkor talán valami szerszámboltban tudnék rendelni hozzá. Számomra nem járható út egy pár száz forintos csavart (anyát) párezer forintos futárral rendelni.
Még egyelőre a tervezés/beszerzés fázisában vagyok, egyéb munkák vannak előtte. Amint nekilátok, a simson tuningolás fórumon naprakész lesz a haladás, ha gondolod, nézz majd rá. Remélhetőleg Karácsony után el tudom kezdeni.
Van aki úgy oldja meg, hogy esztergál hozzá kónuszt, és összepárosítja a Simsonéval. Én ehhez nem vagyok gépesítve, hegesztőm viszont van. Találtam anyagot távtartónak, a Simson kormány foglalatán át is fog férni némi módosítás árán. Csapágyülék ügyében még el kell jutnom a boltig. A többit meg majd menet közben meglátom.
Az a helyzet, hogy nem muszáj teljesen tökéletesnek lennie. Ha már úgyis annyi tökéletlen MZ teló gurul a magyar utakon - mert gondolom másoknak sem sikerült tökéletesre -. akkor nem lesz gond, ha én is kigurítok mégegyet.
Egy Schwalbe első villáját kell kiváltania. Nem szeretném túlragozni a dolgot, nem lesz belőle atomrakéta. :-)
Ma megjött hozzá a csapágy is, a kormányleszorító, meg lett bele olaj is (10W).
Igen annyi a dolga hogy visszaemelje a fémtányért az alap pozíciójába és közben újra aláfolyhasson az olaj.
Az a baj egyébként a felújítással, hogy annyira kicsik voltak az alkatrészek tűrései, hogy a keletnémeteknek nem volt hozzá gyártástechnológiájuk. (Volt több ilyen alkatrésze az MZ-nek)
Úgy oldották meg, hogy gyártáskor méret szerint szinkódolták az alkatrészeket. Csak azonos szinkóduakat szerelték össze és ráadásul a két komplett teleszkóp párban is azonos szinkódú volt, hogy egyformán működjön.
Például a kicsit vastagabb krómteleszkópszárhoz a kicsit nagyobb átmérőjű alsó szár került, a kicsit nagyobb átmérőjű dugattyúk kerültek bele és így tovább.
Ezek a festékpöttyök már rég lekoptak, a hozzá tartozó méretadatok meg rég elfelejtődtek. Persze a szinkódos alkatrészek sincsenek már sehol, úgyhogy mindegy is hogy nem tudjuk milyen szinkódú teleszkópunk van.
Ehelyett most van mindenféle méretű utángyártott vacak.
Csak úgy tudod felújítani, hogy veszel egy több készletnyi alkatrészt. (Lehetőleg több gyártótól is) Majd mérsz, próbálgatsz, gondolkodol, utánamunkálsz ennek-annak, káromkodsz és összeválogatod míg jó nem lesz. Ma már a gyári működést csak megközelíteni is rohadt nehéz.
Irdatlan nagy szerencse kell ahhoz, hogy ha veszel egy felújítókészletet, összerakod vele és pont tökéletes lesz.
Tehát várhatóan nem lesz az, de a felújítás után az biztos hogy sokkal jobb lesz a végeredmény mint a szétkopott összegányolt alkatrészekkel.
Úgyhogy sok sikert hozzá, remélem szerencséd lesz vele!
Alatta a rugó gondolom csak azért van, hogy visszatornássza alaphelyzetbe a rugótányért. Mert amúgy elég vézna kis eszköznek látszik, épp hogy megtaláltam az olajsárban, mikor kibeleztem a holmit.
Az a baj velem, hogy értem a működését, de rossz tanár lennék. Elmondani (jelen esetben leírni) nem tudom érthetően.
Az meg úgy működik, hogy az a "rugótányér" pontos méretű. Egész pontosan a rés mérete pontos az alsó teleszkópszár és a tányér között.
Alatta van egy rugó, ami felemeli. Ha feltöltjük a lengéscsillapítót olajjal, ezen a résen lefolyik alá is. Tehát ott csücsül a belső lengéscsillapító csövön a lengéscsillapító alján. Alatta-fölötte olaj van.
Ha teszem azt belemész egy izmos kátyúba és teljesen összeül a teleszkóp, akkor a felső (króm)teleszkópszár megnyomja ezt a lemezt, ami elmozdul lefelé és összenyomja alatta a rugót. Viszont alatta az olaj összenyomhatatlan, annak idő kell hogy a résen átpréselődjön.
A rés pedig nem akármekkora, hanem pontosan méretezett, így csillapítja ez az egyszerű rugó és lemez páros az ütést.
Ha belemész abba a kátyúba és sűrű az olaj az nem jön át hirtelen a résen és összekoccannak a fogaid.
Ha híg az olaj, akkor hirtelen átáramlik a résen, nem csillapít semmit és akkor is összekoccannak a fogaid. :-)
Szóval itt is lényeges a viszkozitás.
Azt hiszem tényleg zárhatjuk a témát, ezzel már átbeszéltük a lengéscsillapító összes alkatrészét! :-)
Arra a kis "rugótányérra" gondolsz, ami legalul van a szerkezetben alatta egy rugóval? Na, azt nem találtam abban, amelyiket szétszedtem. De a javítókészletben van.
Nem baj, hogy így ki lett ez tárgyalva, valamelyest megértettem a működését.
"attol egy csoves, mert az olajba belefuto szar kiszorito tomeget a felul levo levego nyeli el, es nem egy kulon olajkamra, mint a ket csovesnel. "
Annyit tennék hozzá, hogy ez nem teljesen igaz, mert van benne még egy dugattyú a belső száron. (E fölött van picivel a gyári olajtöltet szintje.) Ez az olajban jár és zárja a felső olajkamrát a belső lengéscsillapítószár és a külső teleszkópszár között. Nem tűnik precíznek, de a gyors mozgásoknál nincs ideje az olajnak megkerülni. Ezért a lengéscsillapító működésében zártnak tekinthető.
Így a "belefuto szar kiszorito tomeget" a árt felső olajtér nyeli el, mint egy rendes kétcsövesnél. Mint mondtam nem úgy néz ki, de úgy működik.
Nem voltak hülyék a DDR mérnökök.
Ha fent felfújod levegővel, annak a lengéscsillapítóhoz nincs köze, mint te is írtad, az a rugózást keményíti. mintha rugót cserélnél benne.
egyébként ha rossz a csillapító, akkor nem segít a sűrűbb olaj, mert lehet hogy a dugattyúknál kisebb a veszteség, de a két kamra közti méretezett furatok átmérője nem változik a szétkopástól. Tehát nem működik a lengéscsillapító, a sűrűbb olaj nem megoldás.
Az olajfuratokkal/szeleprugóval lehet játszani a lengéscsillapítás módosításához, de minek? Csak össze kellene rakni rendesen.
Mint itt a fórumon látható az emberek nagy részének úgy szét van kopva, hogy semmi csillapítása nincs. Sőt el sem tudják képzelni, hogy valaha volt! :-)
Működésében erre hajaz.(Nem felépítésében, mert az tök más!) Működésben annyi különbséggel, hogy sok levegő van az olajtér felett ezért soha nem lesz felül rendes nyomás, inkább az alsó nyomás/vákuum szívja-tolja az olajat. És persze az olaj a képpel ellentétben nem az alul lévő kis furaton a lengéscsillapító külsején áramlik hanem a középső csőben.
Tehát van alul-felül olajtér. Összenyomásnál kinyit a szelep és a külső csőben fel, húzásnál bezár a szelep és az alsó vákuum (meg némileg a felső nyomás) miatt a belsőben a kis furaton visszaáramlik az olaj. Ettől kétcsöves az első MZ lengéscsillapító is, bár nagyon nem úgy néz ki.
Mai szemmel tényleg ne várj tőle sokat, akkoriban szocialista szinten modern volt, meg olcsón gyártható. De az nagyon régen volt már. Ettől még nem kell lenézni a szerkezetet, tök jó ötletes megoldás és a TS menetteljesítményéhez elég is.
De érzékeny az olajra, ha nem jó olajat teszel bele, még azt a keveset sem fogja tudni amit kellene neki.
Amúgy nem a lengéscsillapító, hanem a teleszkópszárak az egész első futómű gyenge pontja, kikopik, lötyög és kuka.
Szerintem ott kicsit túl sokat áldoztak a tartósságból az olcsó gyárthatóság oltárán.
mar a kifejezes sem letezik hogy ' ketcsoves teleszkop'
nincs ilyen.
van ket csoves lengescsillapito,( es egy csoves persze ) de ez mindkettonel a tagulasi ter definiciojara utal es nem a leng.csillapitas mikentje, mert az egyforma mindketto tipusnal.
az mz nem az.
ha mar leng.csillapitonak nevezzuk.. akkor egy csoves a rendszer.
de az mz elso teloban nincs lengescsillapitonak nevezheto egyseg.
( a hatsoban van )
legalabbis szamomra az nem leng.csillapito.
se egy komolyabb szelep rendszer, se egy komolyabb huzott/nyomott oldal elvalasztas.
Azért óvatosan azzal a bármilyen olajjal, mert valójában a TS villa egy teleszkópot rejt. Rendes dugattyúval, rugós szeleppel, méretezett furatokkal. Szóval ahogy egy teleszkópnak lennie kell.
És 10W lengéscsillapító olaj kell bele, amúgy rossz lesz.
Haladok a TS villával. Lassan összeállnak az alkatrészek hozzá.
Ami kérdés maradt még, hogy milyen olaj kell bele. Esetleg ha az segít, a motor terepen lesz használva, tehát nem kell, hogy túl lágy legyen a rugózása.