Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2007.09.16 0 0 1977
Infós fentebbi hozzászólásából úgy tűnik, hogy "vasútbarát lány" vagy.
Vagy én értettem félre?
Előzmény: HG. (1956)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.09.16 0 0 1976
Repülővágány, 2 napra. Ja, és mi újság Szobon?
Infós Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1975

Azért sztem kevés olyan vasútbarát (lány) van, aki hajlandó Budapestről leutazni Badacsonyhoz és a következő vonattal egyből vissza, Balaton nélkül, hogy megnézzen (és fotózzon) pár méter Y aljas felépítményt! ;-)

(Meg még kevesebb jegyvágó szól be ezeknek a vonaton, páratlan irányban.. :)))) )

Előzmény: nyalábos líra (1973)
ROCOman Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1974
Üdv Mindenkinek!

Korrekt(?) megoldás. Mai kép Szolnokról.
nyalábos líra Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1973
Badacsonynál meg Y acélaljak egy ívben :)
Előzmény: Törölt nick (1967)
alex_86 Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1972
Igen, Nyíregyháza NyK. megálló után. Az állomás átépítése során a kisvasút vágányait is kicserélték, 2002-es trinec-i síneket építettek bele. Ahogy figyeltük, az átrakó területén is az egyik vágányban már 48 kilós sínek voltak, de ez nem ott készült...
Előzmény: Törölt nick (1970)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1971
Fotóaparátot vigyél!
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1969)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1970
Akkor a Nyírvidéki Kisvasúton, de azt a hálózatot csak felszínesen ismerem.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1969)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1969
Nem-nem.

Most mentem Szolnokra /feszmentesítés lesz/, estig lehet gondolkodni.
Segítség: Nem alföldön fotózta alex86.
Előzmény: Törölt nick (1968)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1968
Kecskeméti kisvasúton, a Kmét belterületén lévő fénysorompónak Törökfái felőli végén.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1966)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1967
Balaton északi-parti vonal:
48-as rendszerű pálya, általában hézagnélküli, de sok helyen a kis sugarú ívek miatt hevederes pálya.
Betonaljak, mégpedig "T" jelűek, erősen korhadásnak indult fabetétekkel.
Előzmény: HG. (1956)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1966
Na de hol, ez a kérdés. Én is ott voltam amikor alex86 ezt lefotózta!
Előzmény: Törölt nick (1962)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1965
"c" - "i" - meg valami kisebb (talán 10,9)
Előzmény: Sinbiciklis (1964)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1964
Nem baj, Nagybörzsönyben 3 féle sínből van az útátjárok átmenete.
Előzmény: Törölt nick (1962)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1963
Úgy tudom, Nagybörzsönyben nincs 48 kilós szakasz. (pár éve jártam arra, persze azóta már lehet).
Kisirtásnál "c" rendszerű szakaszok vannak.
Előzmény: Sinbiciklis (1961)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1962
A képen 48 kilós és "c" sín találkozását láthatjuk!
Előzmény: alex_86 (1960)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.09.15 0 0 1961
Nagybörzsönyben, vannak ilyenek.
Előzmény: alex_86 (1960)
alex_86 Creative Commons License 2007.09.14 0 0 1960
48 kilós és "i" rendszerű sínek illesztése, 760 mm-es pályán... Nade hol? (Egyvalaki nem tippelhet :P)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.09.14 0 0 1959
Talált süllyedt.
Előzmény: Sinbiciklis (1958)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.09.14 0 0 1958
Laikusként: Sín(korona) kopás mérő?
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1957)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.09.14 0 0 1957
Egy eszköz, kíváncsi leszek ki tudja, hogy mi célt szolgál.
HG. Creative Commons License 2007.09.14 0 0 1956

Urak!

 

Lenne egy tiszteletteljes kérdésem: 

a 29-esen (Balaton északi partja) milyen sínek vannak?

(kg/fm, betonalj végig?, hegesztett pálya?, stb.)

 

Köszi!

Törölt nick Creative Commons License 2007.09.13 0 0 1955
Nehogy elsüllyedjen a topic.
kis59 Creative Commons License 2007.09.04 0 0 1954
Üdv! Igen, de többet nem tudok. A cégnek Franciaországban (ÉK-i rész) is vannak üzemei. Itt van egyébként egy ilyen nevű település, de nem tudom, hogy van-e itt még kohászat.
Előzmény: Törölt nick (1953)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.04 0 0 1953
Úgy tudom a BELVAL is konszern, Benelux államok-beli.
Előzmény: kis59 (1944)
zsig Creative Commons License 2007.09.04 0 0 1952
1949-es Klockner sínek fekszenek Balatonboglár 4. és 5. vágányában.
Előzmény: Törölt nick (1939)
Infós Creative Commons License 2007.09.04 0 0 1951
Nem csak két félét: meghatározható a dilatáló hossz is.
Előzmény: Törölt nick (1950)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.03 0 0 1950

Azért mondom, én ezt "szoktam meg", ezzel a variációval találkoztam többször is, tudom, hogy van még pár variáció (azt hiszem, kétfélét alkalmaznak itthon), de ez eléggé furcsának tűnt.

Előzmény: BakcsiMate (1948)
gmarc Creative Commons License 2007.09.03 0 0 1949
Ilyen dilattációs illesztést lehet megfigyelni 34,5 kg/fm-es kiszerelésben a 37-es villamos pályájában a Pongrác út és az Őrház között, a felüljáróra vezető rámpában is.
Előzmény: exmv (1929)
BakcsiMate Creative Commons License 2007.09.03 0 0 1948

Az előző és a mostani képen is dilatációs szerkezet látható, a második az ún. Csilléry-féle.

Előzmény: Törölt nick (1946)
ROCOman Creative Commons License 2007.09.03 0 0 1947
Engem kísértetiesen emlékeztet a hidaknál alkalmazott megoldásra. Lehet, hogy itt nem vágták le a fölösleges sínvégeket?
Előzmény: Törölt nick (1946)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.02 0 0 1946
Dilatációs illesztés van a hidak mindkét végén, minden sínszálon, de az nem így szokott kinézni, mert ott (többnyire) levágják a sínszálat, és így néz ki a dolog:
Előzmény: ROCOman (1945)
ROCOman Creative Commons License 2007.09.02 0 0 1945
Hidak mindkét végén ilyen a vágánykapcsolat.
Előzmény: Törölt nick (1932)
kis59 Creative Commons License 2007.09.02 0 0 1944
Elnézést, ez a kérdésed elkerülte a figyelmemet.
Nem tudom hogy melyiket nem ismered:
Trinec: K-Csehország, nagy vasipari központ
Bankowa: T.képpen Dabrowa Gornica része, K-lengyelország
Donawitz: gondolom, hogy ismertebb, kohászati központ, Leoben város része, Ausztr.
Klöckner: t.képpen egy konzorcium, sok helyütt van kohójuk és más továbbfeldolgozó üzemük a Ruhr vidéken, Osnabrück, Beckerode, most többre nem emlékszem.
Bonyolult felépítésű konszern, a járműgyártó részük a KHD része, a kohászatuk egy része a Krupp társult része, egy részük önálló.
Most hirtelen ennyi fejből, ha szükséges, később bővebben is írhatok.

A sínlelőhelyeket nem tudom, ez nem az én szakterületem...:)))
Előzmény: Törölt nick (1939)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.09.01 0 0 1943
Az. Bede Andris rakta ki kockakővel az átjárót, akkor fotóztam ott a környékbeli síneket. Az átjáróban lévő BANKOWA sint meg le is felejtettem a listáról. Holnap majd pótlom a hiányosságot.
Előzmény: looksharp (1942)
looksharp Creative Commons License 2007.09.01 0 0 1942
Lapistói átjáró?
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1909)
kis59 Creative Commons License 2007.08.31 0 0 1941
Is. De már a fejétől bűzlött a hal....Kevés volt a vasérc, a szállítás is akadozott (időnként kocsihiány is volt.)
A sorban az utolsó francia.
Más.
Brezova megvan a Net-en, sőt még Csehországban is van egy.
Előzmény: gmarc (1940)
gmarc Creative Commons License 2007.08.31 0 0 1940
Valószínűleg a háborús jóvátétel elég jelentős kapacitásokat foglalt le a hazai (akkoriban elég leharcolt) iparból.
Előzmény: Törölt nick (1939)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.31 0 0 1939
Mint ismeretes, az 1948-1953 közötti időszakban külföldről érkeztek Magyarországra 48,3 kg/fm sínek. Szentes-Orosháza vonalba minden fajtából rejtettem el:
(a feliratokat nem tudom emlékezetből betűre pontosan leírni)
TRINEC 1948
BANKOWA 1950, 1951.
DONAWITZ 1950
KLÖCKNER 1949
BELVAL 1952

Kérdéseim:
Miért szorultunk abban az időszakban sínimportra?
Hol találhatóak a felsorolt vasművek, mert egy részüket nem találtam meg a térképen.
Tudtok-e még vhol ilyen síneket a magyar hálózaton?
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.31 0 0 1938
Elkérem öcsémtől a digitális fényképezőgépet és lefotózom a síneket.
Előzmény: division by zero (1928)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.31 0 0 1937
Köszönöm az infót.
Az az igazság, hogy kerestem a térképen mint BREZOVA, de nem találtam.
Előzmény: kis59 (1936)
kis59 Creative Commons License 2007.08.30 0 0 1936
Ez talán még nagyobb kincs!
Sok biztosat nem tudok róla írni, illetve utána kellene járnom.
Brezova itt Silicka Brezovát jelent, mert van még 1 vagy két Brezova is.
Itt voltak vashámorok, illetve feldolgozás, de tudtommal nem sokáig, talán 10-15 évig, mert elég kezdetlegesek voltak a körülmények. Későbbi vasiparról (legalábbis komolyabbról) nem tudok.
Magyar neve: Szádvárborsa, illetve Berzéte, hogy mikortól meddig azt nem tudom, de megnézem a papírjaimat, illetve a net-et. A település maga kicsi, más ipar nem nagyon volt itt.
Üdv:
Feri
Előzmény: Törölt nick (1927)
kis59 Creative Commons License 2007.08.30 0 0 1935
Super!
Egész kis múzeum! Össze kellene dobni róla egy kis honlapot, többet érdemel, mint néhány kép...:))))
(De azért várjuk a képeket is..:)) )
Gratula!
Előzmény: Törölt nick (1927)
1047 504-4 Creative Commons License 2007.08.30 0 0 1934
És mikor jön a vonatuk? :)
Előzmény: Törölt nick (1930)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.30 0 0 1932

Ez egy "spéci" dilatációs illesztés, vagy egy "spéci" sarukivető? Vagy valami más?

Mert mindkettőnek elég fura...

Előzmény: exmv (1929)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.08.30 0 0 1931
Kismaros, 1vágány/A peron
Előzmény: Törölt nick (1930)
exmv Creative Commons License 2007.08.30 0 0 1929
division by zero Creative Commons License 2007.08.29 0 0 1928
Tudnál ezekről képeket feltenni?
Előzmény: Törölt nick (1927)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.29 0 0 1927
Ugyanilyen NEU SCHOTTLAND 1870 sínem van otthon is 2 db, ezeket még 4 évvel ezelőtt vásároltam a MÁV-tól. Érdekessége ezeknek a síneknek, hogy a síngerinc MINDKÉT OLDALÁN VAN FELIRAT!!! Egyébként 5 méteresek, eredeti hosszuk 7 m volt.

De ha már régi síneknél tartunk:
Még 1998-ban vásároltam a MÁV-tól 2 db útátjáró vezetősínt: egyenként 5,69 méter hosszúak, fúrt végűek. A sín végén a sínfejben gyári szám van beütve.
Egyik: BREZOVA 1857
Másik: BREZOVA 1868
Gondolkodtam, hogyan lehettek olyan hülyék, hogy nem egész méterre gyártották a sínhosszat: azután rájöttem: én vagyok hülye, hiszen ezek egész számú hosszúságúak: kereken 3 bécsi öl hosszúak.
Sínrendszerük: "G" jelű vassín (kb 36 kg/m).

2004 őszén egy szentesi magánház udvarán észrevettem ugyanilyen hosszú, ugyanilyen rendszerű, de WIT.57. feliratú 4 szál (!) sínt. A tulajdonos elmondta, hogy egy régi házból bontotta ki, födémgerendaként voltak beépítve. Megüzleteltem őket, jelenleg a régisín-gyűjteményem színvonalát emelik.
Előzmény: kis59 (1926)
kis59 Creative Commons License 2007.08.27 0 0 1926

Ez fantasztikus! Igazi kincs!

Jó a megérzésed is!

Schottland ÉNy-Németország csücske, Friesland mellett. Egyébként tájegységnév, nem igazán használatos. (Schott egyébként homokzátonyt jelent németül. Ezen a területen csak egyetlen jelentős ipari részről tudok: Emden. Bár kis település, de jelentős volt a hajógyártás, de a Westbahn-nak volt itt valami javítóbázisa, de erről biztosat nem tudok. Hogy síngyártás volt-e itt, azt nem tudom.

A terület ma használatos neve: Friesland

A "Neu" számomra rejtély, ezért lehet, hogy nyugatabbra lévő területről is szó lehet. Ami szóba jöhet: Groningen, a mai Hollandia területén. Mivel echte német város, lehet erről is szó.

Előzmény: Törölt nick (1925)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.27 0 0 1925
Van a vonalamon NEU SCHOTTLAND 1870 feliratú sín, (y jelű 25,3 kg/fm vassín), vajon ez melyik országból való? A "neu" és az "sch" miatt német nyelvterületre gondolok. Utánajártam, hogy ez a sín a Perjámos-Valkány vonal eredeti sínje volt.
Előzmény: kis59 (1920)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.27 0 0 1924
Szeghalom-Pladány vonalon a könyökösödést gátolni próbáló harmadik sínszálakat én is láttam még annó 96-ban. Sajátos megoldás.
Van vkinek fotója róla? Feltehetné.
Előzmény: BakcsiMate (1922)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.08.27 0 0 1923

Vágányzár volt a 8-ason......

Képek hamarosan

BakcsiMate Creative Commons License 2007.08.27 0 0 1922

Kicsit vicivasutaztam a hétvégén (Szolnok - Lakitelek - Kunszentmárton - Tiszatenyő - Gyoma - Szeghalom - Püspökladány), van arrafelé egy-két pályás érdekesség:

 

- Tiszakécskén a kisvasúton a 12 kg/fm körüli sín külső oldala "V" csavar+GEO szoknya kombinációval elég meglepő volt;

- alátétlemez helyett alkalmazott GEO lemez alá való szigetelőlemezt se láttam még máshol;

- sok-sok (bár egyre kevesebb) "34"-es kitérő a 145-146-oson, Tiszakécskén még van 2 csoport ellenkező görbületű is;

- Szeghalom környékén a könyökösödést gátló harmadik sínszálak az illesztéseknél.

 

Szeghalom - Pladány vonalon rengeteg aljcsere (T és LX) volt mostanában, Lakitelek - Kunszentmárton egy részén pedig mintha aláverőgép járt volna (kavicságyas részen is láttam nyomokat, meg fekszintfeliratokat).

 

Vészesen kevés utas (10 alatti utasszám) nem nagyon volt sehol, bár a Lakitelek - Kunszentmárton elég gyengén muzsikált.

 

Előzmény: Törölt nick (1914)
VMVB Creative Commons License 2007.08.26 0 0 1921
Köszi! Úgy merült fel bennem a téma, hogy az öt irányú kitérőre keresvén példát, az alábbi képre bukkanva, feltünt, hogy milyen furcsák is a sínvégek. Az anolok minőség iránti igénytelenségén meg nem nagyon lepődök meg, egyszer már meglepődtem amikor kint dolgoztam egy ideig :)
Előzmény: kis59 (1920)
kis59 Creative Commons License 2007.08.26 0 0 1920
Üdv:
Most röviden, mert még dolgoznom kell.
A szélestalp előnyeit nem kell különösebben hangsúlyozni, a "Bullhead"-del szemben. A "Bullhead" egyetlen előnye a kisebb hengerlési költség a kisebb erőigény és a kevesebb hengerlési lépés miatt. Az egykori angol gyarmatokon is előfordult.
Az elterjedését az is elősegítette, hogy kisebb "kócerájok" is gyártani tudták -olcsón és időnként - csapnivaló minőségben a sínínségek idején. A nem egységes minőségre jellemző, hogy volt olyan magyarországi vasútvonal Dél-Dunántúlon, ahol a közigazgatási bejárás során a pályát nem engedélyezték és európai gyártású síneket kellett lefektetni.
DE Erdélyből is van példa - Bede Andris figyelj - az angol sínek 85 %-át, ellenpélda a legkisebb százalékra a resiczai kb. 10 %-át xxx év után kicserélni.
2. A "kutyafejű" teljesen más.
Előzmény: VMVB (1917)
kozma555 Creative Commons License 2007.08.26 0 0 1919
Sajnos kép nincs,de a 38-ason 500m-en vágánycsere volt 2 éjszakai vágányzárral.Egy komplett ívet cseréltek,hamarosan meglátogatom a helyszínt.
ZotyaJ Creative Commons License 2007.08.26 0 0 1918
Ott meg miért kezd eltünni?
Pontos okát nem tudom, de szerintem azért mert az ilyen robosztus sín többe kerül, a leerősítéshez is több anyagot kell felhasználni, míg a Vignol sínek a széles talpnak köszönhetően állékonyabbak és a leerősítésnek is kisebb az anyagszükséglete.

nem tudom, hogy ez azonos-e a "kutyafejű" megnevezésel?
Itt találtam rá példát.
Előzmény: VMVB (1917)
VMVB Creative Commons License 2007.08.26 0 0 1917
Üdv! Mindig is furcsának találtam, hogy az angol vasutakon, miért alkalmaznak olyan robosztus sínleerősítéseket. Sajna nem igazán találtam hozzászólást eddig eme témával kapcsolatban, gondoltam feldobom a labdát. Először is némi képzavarom van, mivel az ottani vasutakon az általuk "bullhead" (bölényfej) nek nevezet síneket használják, nem tudom, hogy ez azonos-e a "kutyafejű" megnevezésel?Az első ábrán a Bullhead, és a Vignol közti különbséget látjuk (nem én rajzoltam)Az első képen ennek a sínfajtának a metszete, Míg a második hamadikon, hogy is kell ezt burulásmentesen lerögzíteni, és már latjuk is mitől is olyan bungszlik ezek a sínkötések. Sajna amikor ott jártam nem igazán volt ezt alkalmam közelebbről is megszemlélni, meg nem is tudtam akkor még, hogy ott más utakon járnak a vonatok, de emlékeim szerint már ott is eltünőben van ez a sínfajta, és inkább csak a régebbi vonalakra jellemző. A világon máshol is alkalmazzák ezt a rendszert? Ott meg miért kezd eltünni? Ui.: a képek nem a sajátjaim.
Előzmény: Törölt nick (897)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.25 0 0 1916
Mert nincs elég számú lapos.
Előzmény: Infós (1907)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.25 0 0 1915
Szentes és Orosháza között is közlekedhet katonai teher.
Előzmény: V43 1346 (1910)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.25 0 0 1914
Téged meg láttalak ma délután Tiszatenyőn az Uzsgyiról leszállni (fent voltam a vezetőálláson).
Előzmény: BakcsiMate (1913)
BakcsiMate Creative Commons License 2007.08.24 0 0 1913
Megmondom én, és még a puszid is megtarthatod! :-)
Előzmény: Törölt nick (1901)
V43 1346 Creative Commons License 2007.08.24 0 0 1912
Köszi!
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1911)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.08.24 0 0 1911
A Kiskunfélegyháza-Szentes szakaszon járhatnak katonai tehervonatok akár.
Ez meg a Szentes-Orosháza szakasz.
Előzmény: V43 1346 (1910)
V43 1346 Creative Commons License 2007.08.24 0 0 1910
Ezért tartom én kizártnak, hogy a katonai teher erre jöjjön.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1909)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.08.24 0 0 1909
Képek a Szentes-Orosháza vonalból /a fotók egy 50m belül készültek/:





ROCOman Creative Commons License 2007.08.24 0 0 1908
Üdv Mindenkinek!

Ha minden igaz és jó a ma kapott információ akkor jövő héten Hétfőn éjszaka néminemű munkálatok kezdődnek a 86-os vonalon Jászárokszállás állomáson.
Szó ami szó rá is fér már. Íme néhány ma készült kép:
Infós Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1907

Líra üzeni: így fért csak el. :-)

 

(De miért nem lapos heveder került oda, miért szögheveder? :o)

Előzmény: Törölt nick (1901)
Rbatka Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1906
(A 1878. hsz.-ra! )
Előzmény: Rbatka (1905)
Rbatka Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1905
Van egy tippem: ОЗД=Ózd
Előzmény: Törölt nick (1889)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1904
Válaszoltam a levélre.
Előzmény: Törölt nick (1903)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1903
Előzmény: Törölt nick (1902)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1902
A Sínek Világa folyóirat 1992/4-es számának címlapjáról származik a kép. Valahol Tamási környékén fotózták.
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.23 0 0 1901
De a képen látható heveder vajon miért van "fejjel lefelé" fordítva?
Ha kitalálod, küldök egy puszit.
Előzmény: nyalábos líra (1900)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.08.22 0 0 1900
Van ilyen Fehérváron is =)
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1898)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.21 0 0 1899
"Kényszerexport" :) :(
Előzmény: GyöBzs (1896)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.08.21 0 0 1898
Egy érdekesség a 130-as vonalból Kunszentmárton bejárati jelzőjétől nem messze:
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.21 0 0 1897

a 3.képhez:

ezt akkor alkalmazzák amikor szar a pálya, és nehéz tartani az 1435 mm-rt, ezért ezzel megtámasszák a két sínpárt, igy lehet tartani könnyern a nyomtávot.

lásd bővebben az augusztusi indóház hírei közt!

 

Előzmény: Törölt nick (1885)
GyöBzs Creative Commons License 2007.08.21 0 0 1896
Szovjet export... érdekes kifejezés a jóvátételre :)
Előzmény: alex_86 (1882)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1895
Köszönöm szépen!
Előzmény: Törölt nick (1886)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1894
Nem kell elnézést kérni. Azért vagyunk itt, hogy segítsünk egymáson (-nak).
Előzmény: alex_86 (1893)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1893
Elnézést, valószínűleg így van.
Előzmény: Törölt nick (1888)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1892

Nem, bár ott is jártam már, de őszintén megvallva nem figyeltem :(

Ez Eger-Felnémet és a Bervavölgy közötti iparvágányon készült, végig ilyen anyagból épült, betonaljakon. Sajnos a gyűjtőmunkások itt is akcióba léptek, tavaly tavasszal  kb. 200 méternyi szakasz hiányzott :(

Előzmény: Törölt nick (1889)
gw Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1891

egy oszlopként újrahasznosított darab egy olyan helyen, ahol csak az 50-es évek óta van vasút :)

Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1890
Ezen a képen természetesen ózdi sín látható. Valószínűleg háborús jóvátételként készült, de valamilyen úton hazánkban maradt. Gyopárosfürdő közelében a nyíltvonalban is van pontosan ugyanilyen feliratú.
Előzmény: alex_86 (1878)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1889
A képet valószínűleg a sajóbábonyi vonalon készítetted.
Az viszont ügyes meglátás, hogy a cirill betűk valószínűleg DGY-t jelentenek.
Előzmény: alex_86 (1874)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1888
A képen nem 1858-as, hanem 1898-as diósgyőri sín látható (1858-ban még a diósgyőri vasgyár sem volt meg).
Előzmény: alex_86 (1883)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1887
Ezek cirillbetűs sínek, ráadásul még nem acél, hanem vas. Sínfeliratuk korábban már szerepelt itt.
Előzmény: 424 009 (1884)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1886
Az első két képen úgynevezett fáncos vagy másnéven legyűrődéses sín látható. A képen látható sín eredetileg ív külső sínszála volt, emiatt erős az oldalkopása, a sínfej aljáig elért a sínkopás, és elkezdett fáncosodni. Jelenlegi helyén (mármint egyenes pályában) még sok évig elmehet rajta a vonat, csak szépséghiba.
A harmadik képen nyomtávtartó rúd látható. Akkor alkalmazzák, ha a szabványos nyomtávot átmenetileg más eszközzel nem lehet biztosítani.
Előzmény: Törölt nick (1885)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1885

Üdvözlet!

 

Azt szeretném kérdezni, hogy az alábbi három képen látható két esetnek mi a szakszarű neve, illetve hogy mikor keletkezik/használják?

 

 

424 009 Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1884

 "aki marha régi és érdekes síneket szeretne nézni az menjen el Rábahíd mh-hoz"

 "mit szóltok ehhez?"

 

Nagyon semmit nem lehet hozzászólni, minden mellékvonalon ez a helyzet!

Itt egy fotó tegnapról, szintén a Rába hídjáról....

 

 

Rábahíd
Előzmény: Törölt nick (1880)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1883

Ez nem semmi... (azokról a ruszki sínekről nincs fotód véletlenül?)

Amerre én lakom (80-as vonal vége), ott is találhatóak érdekességek, ez például egy használaton kívüli vasúti híd merevítője, 1858-ban készült!

Amúgy maga a pálya is hihetetlenül sokféle anyagból van "összetákolva", a nagyrészt már felszedett bal pálya '30-as évekbeli 34 kilós (DGY, Ózd) sinekből állt, a jelenlegi (jobb) pályában pedig 48 kilós Bankowa, Klockner-i sinek is vannak, sőt 2000 körül vadonatúj Trinec-i mezők is beépítésre kerültek.

Ha érdekel Titeket, majd fotókat is mellékelhetek...

Előzmény: Törölt nick (1880)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1882
Á, a lentiek 1950-ben készült sínmezők, hol volt már akkor az első világháború... Szovjet exportra készült, csak valamilyen oknál fogva rajtunk maradt.
Előzmény: Törölt nick (1881)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1881

nem, ez nem szovjet.

ez hadizsákmányként került hozzánk az I.világháborúban.

forrás: rábahíd mh rába- és más hídjainak merevítőként használt sínjeinek feliratai.

Előzmény: alex_86 (1874)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1880

fiúk!

aki marha régi és érdekes síneket szeretne nézni az menjen el Rábahíd mh-hoz(14-es vonal)! rengeteg régi sínt használnak a hidakon merevítőként.

pl: Graz 1870

Diósgyőr 1888

Zeltweg 1875

Graz 1902

Diósgyőr 1896

van az első világháborúban hadizsákmányként szerzett ruszki sín is.

főleg 1904-es meg 1896-os.

a rendes pályában  meg 1937-es és 1939-es sínek vannak!

sőt a megállóhely táblájában 1871-es Graz-i sínek vannak.

mit szóltok ehhez?

1047 504-4 Creative Commons License 2007.08.20 0 0 1879
Logikusnak tűnik, mert mi voltunk a vas és acél országa... behozták az összes alapanyagot, itthon megcsinálták a terméket, aztán ki is vitték. Elvetemülten okos ötlet volt az acélárura törekedni.... Amiben meg jövedelmező lett volna a gazdaság abban az időben, arra tettek nagy ívben.
Előzmény: _nyunyuka (1877)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.19 0 0 1878

Akkor elnézést a hülye kérdésért, pedig ózdiban is láttam már hasonlót... gondolhattam volna :$

Ilyen cirill betűs ózdi egyébként a 81-es vonal több állomásán is található.

Előzmény: _nyunyuka (1877)
_nyunyuka Creative Commons License 2007.08.19 0 0 1877

Az biza DGY, de így cirill betűkkel még nem láttam. (Szovjet exportból megmaradt anyag?)

 

Más: ezt biztos ismered :-).

Előzmény: SÜNÖCSKe (1875)
bádoglovas Creative Commons License 2007.08.19 0 0 1876

Hevederek........

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

......a Mesevasúton. :-DDD

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.08.19 0 0 1875
Bár csak kapisgálom az oroszt meg a cirill jeleket, de az első három karakter az nem "DGY" (dégyé, vagyis Diósgyőr) csak cirill betűkkel?

[Csak hangosan gondolkozom.]
Előzmény: alex_86 (1874)
alex_86 Creative Commons License 2007.08.19 0 0 1874

Sziasztok!

Eddig csak bele-bele olvasgattam a topicba, most azonban kérdeznék is: a képen látható sín hol készült (gondolom SZU, de pontosan merre)? És hazánkban melyik vonalrélszen találhatóak még ilyen sínmezők?

Előre is köszönöm.

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.08.16 0 0 1873
Pontosabban egy igencsak kopott 9,25 kg/fm, csak hogy én is szőrszálhasogassak kicsit! :)
Előzmény: _nyunyuka (1869)
M41-2142 Creative Commons License 2007.08.16 0 0 1872
Sörbogárd, Sörbogárd :)
Előzmény: bádoglovas (1871)
bádoglovas Creative Commons License 2007.08.16 0 0 1871

Már nem gurulnak rajta vonatok:

 

_nyunyuka Creative Commons License 2007.08.15 0 0 1870

De az, a kibontott szál végéről ezt a kb. 60 centit le is flexeltem, nehogy valamilyen elvetemült visszaépítse :-))).

 

Kis ráhagyással (kb. 10 centi ép résszel) vágtam le. Pár hónapig oktatási anyagként hasznosul, oktató úr szerint ezen a darabon minden lehetséges anyaghiba tanulmányozható. Utána a "leletekkel" együtt méltó helyére, a kisvasúti múzeumba kerül.

 

Mindenféle roncsolásmentes anyagvizsgálatot elvégeznek rajta, amit lehet (penetrációs repedésvizsgálat, ultrahang, röntgen - rétegfelvételek is!, belső feszültség-térkép elemzése stb.)

Előzmény: tatumadar (1868)
_nyunyuka Creative Commons License 2007.08.15 0 0 1869
9 kg/fm.
Előzmény: Törölt nick (1867)
tatumadar Creative Commons License 2007.08.15 0 0 1868
Ez csak nem az az ominózus darab, ami miatt egész szálat cseréltünk? Ha igen, ez sokkal durvább, mint amilyennek a pályában látszott...
Előzmény: _nyunyuka (1866)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.14 0 0 1867
10,9 kg/fm?
Előzmény: _nyunyuka (1866)
_nyunyuka Creative Commons License 2007.08.12 0 0 1866

Sín, amin egy hónapja még vonatok gurultak. Szerencsére ma már nem teszik, ideális próbadarab roncsolásmentes anyagvizsgálathoz.

Sinbiciklis Creative Commons License 2007.08.11 0 0 1865

Hüjje zindex

Előzmény: Sinbiciklis (1864)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.08.11 0 0 1864

 

Törölt nick Creative Commons License 2007.08.10 0 0 1863
A 48,3 és 44,3 rendszerű sineket majdnem egyszerre fejlesztették ki (1928-30 körül), a 44,3-ast a vonatfogadó vágányok sínjeként szándékoztak használni. Gondolom valamilyen megtakarítást reméltek elérni abból a 4 kg különbségböl.
Előzmény: SÜNÖCSKe (1860)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.10 0 0 1862
Ja, az már baj.
Előzmény: Törölt nick (1859)
ZotyaJ Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1861
Előzmény: SÜNÖCSKe (1860)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1860
És van valami gyakorlati jelentősége, hogy ezt alkalmazták a 48-as helyett? Pl. olcsóbb volt-e annyival, hogy megérje, vagy egyéb, számomra ismeretlen történelmi okokra gondolok itt.
Előzmény: Törölt nick (1856)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1859
Ezt én nem vitatom, a gond az az említett szakaszon, hogy nincsenek meghúzva a csavarok.
Előzmény: Törölt nick (1857)
rg7 Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1858
Egy kis csalás van a dologban:)
Ő áll rajta:
Előzmény: Törölt nick (1855)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1857
Így átlósan KL csavarral tart ugyanannyit, mint a 4 db T síncsavar.
Egyébként a módszer szabadalmazott és bevált, tehát nem a gányolás kategóriájába tartozik (pl én utoljára kedden tipliztem T betonaljat így)
Előzmény: Törölt nick (1838)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1856
Talpszélesség, fejszélesség és hevederkamra-méret egyezik, ezért jó mindkettőhöz a 48-as kapcsolószer.
A különbség a fejmagasságban van, a 48-asnak szemmel láthatóan magasabb a feje.
Előzmény: SÜNÖCSKe (1835)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1855
Melyik kisvasúton fotóztad?
Előzmény: rg7 (1854)
rg7 Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1854
Biztos ez is volt már...:)

Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1853
Látod, erről meg én nem tudtam.
Erre jó a fórum, informálni egymást!
Előzmény: Infós (1852)
Infós Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1852
Kőpótlás volt a múlt héten, szórványosan a vonalon, másról nem tudok.
Előzmény: Törölt nick (1851)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1851
Pontosan nem tudom, de kb. 3 hónapja lehetett, mert az biztos, hogy minden nap utaztam, tehát iskolaidő volt =)

Békás-Pomáz közt még látszik az előkészítés nyoma, helyenként festékszórós bejelölés, néhol pedig alig-alig lett visszatöltve a kő az aljak közé.

De mondom, végül maga a rostálás nem történt meg, legalábbis én nem vettem észre semmi változást a felépítmény állapotában =)
Előzmény: Infós (1848)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1850
(ez persze arra az esetre vonatkozik, amikor szép szabályosan átlósan vannak a csavarok. attól még persze lophatnak, és lkehet hanyag a felügyeleti és fenntartási tevékenység. )
Előzmény: nyalábos líra (1849)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1849

r1232-nek igaza van. ugyanis faaljhoz készült az két-kétlukú alátétlemez a jobb rögzítés miatt, hogy a keletkező igénybevétel ne tépje ki a faaljból a csavarokat.  Betonaljhoz készült az egy-egy lukú verzió. Ott a jobb rögzítés miatt elegendő a belső oldalra egyetlen csavar.  Nyugodtan lehet betonaljra ilyen alátétlemezt feltenni, és teljességgel elegendő egy-egy csavar a fent említettek miatt. mi a fenének tegyen oda az ember négy csavart, amikor kettő is elég.  

Az alj maga nem egészen amiatt hintázik, hogy a sín nincs rá jól lekötve.....

Előzmény: Infós (1845)
Infós Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1848

Hmmm... Erről lemaradtam.. Hol és mikor volt ez, pontosabban?

Előzmény: Törölt nick (1847)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1847
Ágyazatrostálásra készültek 3-4 hónapja, ki is bontották az ágyazatot, hogy át-átfűzzék a rostállóláncot, aztán valahogy elmaradt a dolog.
Előzmény: Infós (1843)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1846
Volt tervbe véve...
Majd meglátjuk, mi sül ki belőle!
Előzmény: Infós (1844)
Infós Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1845

"mintha arró lenne szó, hogy faaljhoz való az alátétlemez, nem betonaljhoz "

Pedig a faaljat ott fúrod, ahol akarod. :-)))))

 

 

Lehet, hogy ad 1:20-as dőlést az alátétlemez? Ezért nem tudják/akarják rendesen lekötni?

Előzmény: r1232 (1842)
Infós Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1844

"Bár lát(hat)tunk már ilyenebbet is."

És ez egy kirakatvonal.....

 

 

"Árpád hídnál a betonalj is mozog le-fel három-három centit függőlegesen."

Ha megkeresed a pályamestert, bizonyára szívesen veszi, ha jelentkezel nála.. Ad egy tömőcsákányt, aztán uzsgyi, lehet aláverni... Éjszakánként kb. négy órás szünet van a menetrendben, felvesznek egy sínzárt, ti pedig a barátaiddal szépen felvonultok. Na? :-)

Előzmény: Törölt nick (1838)
Infós Creative Commons License 2007.08.09 0 0 1843

A kalászi csonkákból nem valószínű, hogy pótolják, valószínűbbnek tartom, hogy a vágányzárak során a Platov-val SKL lekötésűre cserélt, bontott felépítményből termelik ki, ahogy az aljakat és a sínszálat is szokták.

Ez van, ha nem adnak pízt. :-(

 

Valahogy nem akar jutni átrostálásra sem, aláverésre sem. :-(((

Előzmény: Törölt nick (1841)
r1232 Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1842
Nem valószínű. Ilyen a nagyvasúton is van sok helyen, majd a szakértők megmondják miért (mintha arró lenne szó, hogy faaljhoz való az alátétlemez, nem betonaljhoz ).
Előzmény: ZotyaJ (1839)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1841
Én is ezt tartottam valószínűbbnek, aztán érdeklődtem Budakalászon, és ott mondta egy öreg, (ááá, üreget írtam először =D ) hogy néha szoktak lopni "azok", de Bk. "és Lenfonó közül megy a hiánypótlás, meg a kalászi csonkákról."
Viszont hogy mi ez a lazaság, arra csak azt mondta: "Ott legalább van csavar..."
Majd körülnézek, hol nincs.
Előzmény: ZotyaJ (1840)
ZotyaJ Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1840
Izé, na síncsavaron.
Előzmény: ZotyaJ (1839)
ZotyaJ Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1839
Nem lehet hogy loptak? Az szokott így kinézni. Nem hinném, hogy a GEO csavarokon spórolnának...
Előzmény: Törölt nick (1838)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1838

HÉV, Budakalász-Lenfonógyár. Kb. 150 méteren át csak egy-egy csavarral, spórolósan van a lekötés, és elég laza. Szépen berugózik, ha jön a vonat. (ráadásul hídon át)
(Árpád hídnál a betonalj is mozog le-fel három-három centit függőlegesen.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A másik vágány meg ilyen:

Bár lát(hat)tunk már ilyenebbet is.

Előzmény: V43 1305 (1837)
V43 1305 Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1837
Szép, hol fotoztad?
Előzmény: Törölt nick (1836)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1836
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.08.08 0 0 1835
Egy kérdésem lenne az illetékesekhez:

A 48,3 és a 44,3 kg/fm sín között milyen méretbeli különbségek vannak? Mert két szomszédos vágány ilyen felépítményű volt, és az istennek sem sikerült nagyobbnak látnom a 48-ast... :)
Nagy fixpont Creative Commons License 2007.07.30 0 0 1834
Na, látod!

A bal sín melletti vezetősín annyira elhúzza a normál kerékpárt balra, hogy a jobb oldali kerék nyomkarimája a jobb oldali terelőcsúcs bal oldalára kerül.
A 89 mm-rel szélesebb széles kerékpár viszont még ilyenkor is csak annyit jön balra, hogy a jobb oldali kereke hátfala jobbról megy el a terelőcsúcs mellett.
Előzmény: Törölt nick (1833)
V43 1305 Creative Commons License 2007.07.29 0 0 1831

Offán:

 

bádoglovas Creative Commons License 2007.07.29 0 0 1830

Kelet-európai megoldás:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zugkraft aargau Creative Commons License 2007.07.28 0 0 1829
Szerintem erről van szó: zh

(sajnos nem tudom a kép forrását)
Előzmény: Törölt nick (1825)
gmarc Creative Commons License 2007.07.28 0 0 1828
 Tiszalök.
Milkabika Creative Commons License 2007.07.28 0 0 1827
Záhonyban a fűtőnél van ilyen. A nyomkarima helyzete alapján tereli külön vágányra a széles és a normál gépeket.
Előzmény: Infós (1826)
Infós Creative Commons License 2007.07.28 0 0 1826

Amire tudok gondolni az az, amikor a fonódott normál és széles nyomtáv különválik. a biztosítóberendezés az egyszerűség kedvéért mint váltót kezeli (hogy ne legyen összeütközés), van keresztezési része, de ennyi, nem több. Esetleg még lehet olyan technika, amikor külön állítómű mozgatja a kitérő keresztezési részét, és külön a csúcssíneket a váltó résznél. Így megszakítás nélküli kitérő alakítható ki. Ezt esetleg keverheti valaki a mozgó alkatrész nélküli kitérővel egy gyengébb pillanatában. Mint szakmán kívülálló több ötletem nincs, meg sztem a forgalmi utasítás definíciójával ellentétes. :(

Előzmény: Törölt nick (1825)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.28 0 0 1824
Éppenséggel fizikai akadálya nem volna a dolognak, de ez azzal járt volna, hogy a tér-idő kontinuumból ki kellett volna szakadnom, de ez, azt hiszem, nem következett be :P
Előzmény: RhB (1818)
M40 120 Creative Commons License 2007.07.28 0 0 1823
Az újszegedi az a 121-es. :-)
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1822)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.07.27 0 0 1822
Jun 20-án itt is végig ment a 130-on az FMK, ott is született Szegváron egy 60-as lassújel.
Augusztus 4-én a 125-ös újszegedi vonalat fogja mérni aztán a 130-onjön felfele.
Kunszenten nagyon várom.
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.07.27 0 0 1821
Szerdán az FMK-004 végigment az Aszód - Balassagyarmat vonalon. Azóta egy jó hossssssssszúúúúúúúú 20-as lassújel van a vonalon, de a fiúk már dolgoznak rajta! :) Mindenesetre aki arra utazik, számítson 30-40 perces késésekre...
kozma555 Creative Commons License 2007.07.27 0 0 1820
Neeeem...Sima 1:1 ÖBB. :)
Előzmény: eMPet (1819)
eMPet Creative Commons License 2007.07.27 0 0 1819
"betonaljakkal vannak epitve ragasztott töltessel."

Roco, vagy Piko? :))
Előzmény: kozma555 (1813)
RhB Creative Commons License 2007.07.26 0 0 1818

Miért, a térdedbe verted az orrod? :-)))

 

Bocs, nem lehetett kihagyni... :D

Előzmény: nyalábos líra (1817)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.26 0 0 1817

Én is éreztem ezt az időjárást: Fájt a térdem meg az orrom (mindkettőt "elintéztem" ügyesen) :D:D

 

bocs, nem lehetett kihagyni =)

Előzmény: Törölt nick (1804)
kozma555 Creative Commons License 2007.07.25 0 0 1816
Ausztria - ASTEN mellett a 4 vaganyos 160-as fövonal.
m62-165 Creative Commons License 2007.07.25 0 0 1815
Jah... ok...köszi...megnyugodtam! :D
Előzmény: kozma555 (1813)
Railroadman Creative Commons License 2007.07.24 0 0 1814
Jóideig nem voltam Index-közelben, de nagyon köszi szépen!
Előzmény: nyalábos líra (1795)
kozma555 Creative Commons License 2007.07.24 0 0 1813

Van ahol mäg ilyen sincsen... :)

Lattam sokkal rosszabbat is...

Most itt vagyok Ausztriaban,es csak amulok-bamulok,hogy meg az iparvaganyok is mind-mind uj betonaljakkal vannak epitve ragasztott töltessel.

Előzmény: m62-165 (1811)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.24 0 0 1812
Tökéletes.
Előzmény: m62-165 (1811)
m62-165 Creative Commons License 2007.07.24 0 0 1811
Ez így jó?
koller andor Creative Commons License 2007.07.24 0 0 1810
Haladnak, nem túl gyorsan. Mindenesetre a kupac folyamatosan fogy.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1805)
kis59 Creative Commons License 2007.07.23 0 0 1809

Töménytelen-féle leerősítés, rendszer van. Lehet, hogy közösen kellene valami anyagot összedobni róla.

Ismerős pl. a Steuer-féle, vagy a Wheeler-féle heveder....

Állandóan találok valami újat.

Előzmény: zugkraft aargau (1807)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.23 0 0 1808
Passz.
Külföldi dolgokban nem vagyok jártas.
Előzmény: zugkraft aargau (1807)
zugkraft aargau Creative Commons License 2007.07.21 0 0 1807
Meg tudná valaki mondani hogy ezt a leerősítést hogyan hívják és honnan ered?

9064
9066
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.21 0 0 1806
Nem tudom, régen jártam arra.
De a helyes válasz: lassan.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1805)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.07.21 0 0 1805
OFF:

A betonaljcserével hogy haladnak, Szentes-Csongrád között?

ON
Előzmény: Törölt nick (1804)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.21 0 0 1804
Valahogy éreztem én ezt az időjárást előre: egyik torlódott szakaszomon a 9 m-es sínszálat egy máshonnan származó 8,94-esre cseréltettem ki. Ha ez nem történt volna meg, lehet hogy már gondok lennének.

Most meg mindjárt mehetek vonalbeutazni: Fokozott felügyelet Szentes-Hmv-Oháza-Szentes-Tiszatenyő-Szentes.
Előzmény: nyalábos líra (1802)
Talicskás tengernagy Creative Commons License 2007.07.19 0 0 1803
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.18 0 0 1802

Ha a következő évek is ilyen kemények lesznek, megfontolandó lenne a semleges hőmérséklet megemelése.....

De vslshogy nem szeretném.

Törölt nick Creative Commons License 2007.07.17 0 0 1801
BKV-nál ma du. történt. (Meg más is.)
Előzmény: korpi41 (1800)
korpi41 Creative Commons License 2007.07.17 0 0 1800

A meleg hatására a sínszálban, így az egész vágányzatban feszültség keletkezik. A kivetődés addig nem tud bekövetkezni, míg van oldalirányú ellenállása az egész pályának. Statikus (járművel terheletlen esetben) ez az ellenállás teljes egészében a kivetődés meggátlására tud fordítódni. A jármű áthaladása a pályán jelentős (sebességtől függő) dinamikus igénybevételt jelent. Nagyobb sebességnél könnyebben átlépető az a határ, hogy a vágány még éppen nem vetődjön ki.

Előzmény: Siemens113 (1797)
Siemens113 Creative Commons License 2007.07.17 0 0 1799
Köszi szépen az információt itt és a másik topicban is. :)
Előzmény: mvjeno (1798)
mvjeno Creative Commons License 2007.07.17 0 0 1798

A nagy meleg miatt a sínszálak kitágulnak,emiatt ha nem jól vannak lefogatva oldal irányba kimozdulhatnak. Ezt nevezik kivetődésnek. Emiatt a nyomtáv megnagyobbodik, ami nagy sebességnél igen veszélyes !!

 

Talán röviden ennyi,de biztos jön szakértő!!:-))

Előzmény: Siemens113 (1797)
Siemens113 Creative Commons License 2007.07.17 0 0 1797
Sziasztok

Valaki el tudná magyarázni, hogy ha bevezetnek sebességkorlátozást nagy meleg miatt az pontosan miért történik? Mármint ugye a hiteles média tájékoztatás óta tudjuk, hogy meglágyulnak a sínek és a többi de úgy mégis érdekelne, hogy ValójábaN mi is az ok, illetve mi történik, történhet.

Köszönöm :)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.09 0 0 1796
(1-hez: Fél vonathossz, de minimum 200 méter hagyandó, és az se mindegy,milyen lekerekítésről van szó)
Előzmény: nyalábos líra (1795)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.09 0 0 1795

1. Igen, csak rohamos emelkedők esetén csökkenthető; iparvágányokon ennél kevesebb, de kell hagyni.

2. Az egymáshoz csatlakozó lejtők előjelhelyesen vett hajlásának különbsége domború lejttörésnél nem lépheti túl a mértékadó emelkedőt, homorúnál pedig annak  felét. Tehát ez aligha járható út

3.  Ilyet találtam: R=V [km/h] ^2  [m]. A szabvány azóta változhatott, most így éjjel kettőkor nem tudom:P.

4. Átmenetiívbe ne, mert nyugtalanná válik a jármű mozgása. Valamint nem eshet kitérőre, vashídrameg ilyesmi. Útátjáróra csak homorút ne.  Kis sugarú ívbe nem szerencsés domború lekerekítést tervezni, mert a nyomkarima vezetési problémáit okozhatja.

5. Nem tudom, kb 10 méterig megcsinálják.

6. Szerintem lehet, de mindenképp gondoskodni kell a megfelelő vízelvezetésről, vízszintes szakasz biztos, hogy tilos

7, 8: már válaszoltak neked

Előzmény: Railroadman (1791)
kozma555 Creative Commons License 2007.07.08 0 0 1793
Illesztéses,faaljas a 60-as vonal és az nagyrészt 80km/h-ás pálya.
Előzmény: Törölt nick (1792)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.07 0 0 1792
Csak a két utolsó kérdésedre válaszolok, az elsőket meghagyom másnak (lusta vagyok utánanézni).

Illesztéses pályára jelenleg maximum 80 km/óra sebesség engedélyezhető (példa a környezetemből: Martfű átmenővágány).

Talpfás hézagnélküli pálya nyíltvonalon: Püspökladány-Biharkeresztes (van is bajuk vele bőven). Mellékvágány talpfás hézagnélküli több is van, most Baja állomás jut eszembe.
Előzmény: Railroadman (1791)
Railroadman Creative Commons License 2007.07.07 0 0 1791
Üdv.

Nem, nem akarok nagysebességű pályát építeni, egyelőre még nem sikerült megvennem az országot, talán utána...
Szimulátorban "utazom".

Most csak az a pár dolog érdekelne, hogy
- lejttörések között feltétlenül kötelező megtartani a vonathossz, de legalább 300 m semleges szakaszt?
- a valóságban szoktak-e olyan lejttöréseket kialakítani, amikor a pálya erős emelkedésből azonnal erős lejtésbe kezd (pl. +8 ezrelékről -8-10 ezrelékbe)?
- 80 km/h alapsebességű pályán mekkora a lejttörés függőleges ívsugara? Mekkora az ajánlott, és mennyi a minimális?
- Tudtommal átmeneti ívbe nem szabad lejttörést kialakítani. Ív közepén, ív előtti közvetlen egyenes szakaszban szabad-e?
- Ja, azt tudja valaki, milyen magas az országban a legnagyobb töltés?
- Alagútban, bevágásban lehet lejttörést kialakítani?

Bónuszként: manapság illesztéses felépítményre tényleg maximum 60 km/h a sebesség (mivel régen feltehetően biztosan nem)? No és van valahol az országban még olyan pálya, ahol faaljakon van hegesztett felépítmény?

Kábé most ennyi, nehogy túlzásba essek. :))
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.06 0 0 1790
Ez sem kizárt =)
Előzmény: Infós (1788)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.06 0 0 1789
A felső képen a talpfák azért vannak elfordulva, mert ott korábban sínillesztés lehetett, és a síncsere után nem rendeztek aljat. Az viszont érdekes, hogy a talpfák olyan irányba állnak, hogy ott az igen ritka "fordított" (bal szál hátra, jobb előre) sínvándorlás volt.

Második képen egy lunker elnevezésű sínhiba látható, de szerintem itt a fagy is segített már így szétnyílni a sínnek.
Előzmény: tatumadar (1772)
Infós Creative Commons License 2007.07.06 0 0 1788
Vagy csak egyszerűen a tengelyterhelés és egyéb okokból az addig elhanyagolható tagok a képletben már nem is annyira elhanyagolhatóak. :-)
Előzmény: Törölt nick (1787)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1787
Talán azért, mert mire a gőzösök kifutottak, addigra a pályaépítés minősége, technikája elérte, lehetővé tette a 80-120-ra alkalmas sebességet, de 3-400km/h-s tempóhoz lényegesen más minőség szükségeltetik.
Előzmény: kis59 (1786)
kis59 Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1786

Igen, de mégse......

A valóság kicsit bonyolultabb. Érdekes, hogy ami a gőzmozdonyfejlesztések lecsengése után kicsit felejtődött, a nagysebességű vasutak feljesztésénél ismét előtérbe került.

Előzmény: Törölt nick (1782)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1785
Pontosítanék: Az első mezőben, a második ábra (csak tengely és elm. ir.) a kígyózás, (nem jól épített egyenes pálya) a harmadik a rángatódzás (régi, "szétesős" pálya)
Előzmény: Törölt nick (1784)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1784
Szerintem.
De lehet, hogy nem így van.
Előzmény: Nagy fixpont (1783)
Nagy fixpont Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1783
Rángatódzás v. szakszerűbben Kígyózó mozgás

A kettő nagyon nem ugyanaz. Az első a hosszanti vízszintes tengely irányában ide-oda mozgás, a második a függőleges tengely körüli elfordulás. Ergo az utóbbihoz lehet köze a nyomtávolságnak, az előbbihez nem.
Előzmény: Törölt nick (1782)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1782
Édesapám, aki (többek közt) vasútépítő mérnökként is végzett és dolgozott is anno, szerint három van:

"A vasúti szerelvénynek három féle káros mozgástípusát külömböztetjük meg, úgy mint:
1. Rángatódzás v. szakszerűbben Kígyózó mozgás, ami a nyomtávhibákból adódik
2. Imbolygás v. Támyolgó mozgás, ami a sínszálak síkbélitől való eltérésekor jelentkezik, ha a két párhuzamos sínszál nem együtt emelkedik illetve süllyed
3. Bólogatás v. Billenő mozgás, ami szintén a sínszálak vízszintestől való elmozdulásakor jelentkezik, ha a sínszálak egyszerre emelkednek illetve süllyednek.

De lehet hat, ha úgy vesszük: A negyedik, de ez már nagyon káros mozgás a töltés oldalán való csúszás, a hídról való zuhanás, és a folyóban való süllyedés :-)"

Ha úgy vesszük, megvan a hat (illetve kilenc) elnevezés... =)

Skicce: (nem szokott painttel dolgozni)
Előzmény: korpi41 (1781)
korpi41 Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1781

A kígyózó már összetett. A pontos neveket nem tudom, de a 6 szabadságfoknak megfelelő 3 tengelyirányú elmozdulás és 3 tengely körüli forgás.

Előzmény: SÜNÖCSKe (1776)
kis59 Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1780

Nem, a bolygók pályamozgása: keringés, tengely körüli forgás, tengely szögének imbolygása, a pályasík imbolygása a sík kistengelye körül, nagytengelye körül, az ellipszis tengelyhosszának változása.....:))))

További licit?:))))

Előzmény: Infós (1779)
Infós Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1779

Na ja. :)

Végülis a leg összetettebb térbeli mozgás a csavarvonalú mozgás. :o

Előzmény: gmarc (1778)
gmarc Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1778
És ha jól alakulnak a pályahibák, orsózás is kialakulhat:-)
Előzmény: SÜNÖCSKe (1776)
Infós Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1777
Én sem tudok több névről, de a szabadsági fokok száma alapján bizonyára van még.. :-)
Előzmény: SÜNÖCSKe (1776)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1776

Amiket én ismerek:

- Bólintómozgás;

- Kígyózómozgás;

- Támolygó (v. imbolygó) mozgás.

 

Mik vannak még?

Előzmény: korpi41 (1775)
korpi41 Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1775
Szitálásnak is hívhatják. Attól függ, hogy a képzeletbeli z tengely körüli forgás, vagy az y tengely menti elmozdulás.

(6 féle elemi káros járműmozgást különböztetnek meg.)
Előzmény: Infós (1773)
kis59 Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1774

Üdv!

Ezt Andrásnak címezd !!!!....:))))) Mondtam: elvileg.

Én, amerre jártam (fővonalakon) nem nagyon tapasztaltam ilyet.(Azárt írtam a kisvasutakról) De én olyan sokfelé nem járok. Ami ebből a szempontból "nagy élmény" volt, az a 76-oson a Bhv-kkal való utazás annó, mert hasonlót nyújtott, mint lengyel-svéd átkelőkomp...:)))

A kígyózó mozgást szándékosan nem említettem, mert ez egy hosszú időtartamra vonatkozó folyamat, az adott időpillanatra eső erők és nyomatékok az érdekesek a sínvándorlás szempontjából.

F.

Előzmény: division by zero (1770)
Infós Creative Commons License 2007.07.05 0 0 1773
Kígyózó mozgásnak hívják, mint a vasúti járművek (a pálya szempontjából nézve) egyik káros mozgását (a bólintó és az inbolygó mellett). :-)
Előzmény: division by zero (1770)
tatumadar Creative Commons License 2007.07.04 0 0 1772
Sziasztok!

Két képet osztanék meg Veletek, az elsőt egyszer már feltöltöttem, de úgy látom, ismét témába vág. A részlet a dombóvári fűtőház Dombóvár Alsó felőli végén található.
A másodikat Máza állomáson fotóztam. Szerintem a kép önmagáért beszél...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!