Kőbányai utcák, terek - képekben. Ha van kedves (régi vagy új) kőbányai fotód, tedd be ide. Ha gondolataidat szeretnéd megosztani a témával kapcsolatban, azt is megteheted itt :-)
Az 'elbontani nem tudják' azért nem igaz, a Csepel Művek egyik legnagyobb tömegóvóhelyét (kocka) is elbontották az erőmű építésekor. Más kérdés, hogy nem volt egyszerű és nem is 2 fillér volt (sem a bontás, sem az engedély megszerzése). Tőlünk ÉNY-ra a flakturm-ok - na azokra már inkább igaz a 'nem tudják elbontani' szókapcsolat:D
A Ganz kockáról én még csak képeket láttam, de a ferencvárosiban jártam többször is (a riportban lévő helyekre én vittem be az origo-sokat). Én ugyan nem vagyok se építész, se statikus stb., de meggyőződésem, hogy a hidegháborús kockákat egy lapon nem lehet említeni a háborús kockákkal. Elég megnézni a csepeli kockákat: a 16-os és a 18-as pl. nyitva van, karbantartás nélkül állna évek óta, mert gombászok dolgoztak benne), de simán kenterbe verik minőségben a ferencvárosit pl. De vannak más érdekességek is, pl. a csepeli 9-esben (ahol az én kiállításom is van) most kb. 3-4 fok van, míg a ferencvárosi kockában télen is 8-9 fok körül van a hőmérséklet.
igen, érdekes dologra figyeltél fel, sokan így tudják. A blog-on (budapest-szinterei.blog.hu) is jött egy hasonló komment. Ő pont a riportból tudta meg egyébként, hogy nem csak motor készült lenn, hanem gépek is - van valami ilyen mondatom, hogy 'fél évig zajlott itt a vadászgépgyártás' és nem szerepel benne az, hogy csak motorokat gyártottak, azért mondom, hogy 'itt már DB licensz szerint gyártottak motorokat', mert ott már Rezső bácsi konkrét tapasztalatai jönnek. Az idézett könyv is ír erről, csak hát nem akartam 10 percet olvasni belőle a riportban:D A 109 G gépeket amúgy nem szerel(het)ték össze lenne, szárnyakkal együtt be se fértek volna, csak a törzseket készítették el lenn - de úgy tudom, azokat kompletten.
A Rezső bácsival készült nyersanyagból 5 percet nem tettünk bele a riportba, azt csak a kőbányai pincetúránkon és a bunkertúránkon fogjuk mutatni, hogy maradjon oda is valami exkluzív dolog. Többek között azt is elmondja az öreg, hogy kíváncsiságból ő is elment megnézni a törzseket lenn a pincékben.
A kiürítésről: Rezső bácsi is elmondja a be nem vágott anyagban, hogy novemberben már lazaság, felelőtlenség volt, tehát a kiürítés is így zajlott valószínű. A könyvben is többször szó esik arról, hogy a szállítóeszközök hiánya mennyire megnehezítette a gyártást, pontos adatokkal (x teherautó kellett volna a törzsek gyártásához és csak ennyi meg ennyi volt). Emellett ahogy a Weiss Manfréd Művek gépeit (tul.képpen a kőbányai gépek is azok voltak, hiszen a Dunai WM tulajdon volt) egy részét a munkások megmentették, szabotálva a kitelepítést. Én is olvastam ilyen sorokat, hogy a szovjetek tanakodnak, hogy a motorok vajon jók lesznek-e az ő vadászgépeikbe.
Ha minden flottul megy, hamarosan találkozom egy olyan öregúrral is, aki a gépeket kábelezte lenn.
Én azt is hallottam már (atomtudós szájából persze), hogy egy Me-109-es be van még falazva lenn:D Sőt: azt is, hogy a gépek a föld alól repültek ki:D Egyébként a Dunai által gyártott Messer 110/210-esek egyik startszerelőjével (csop.vez.) találkoztam már (91 éves), ma is voltam nála. 44-ben a bombázások előtti utolsó percekben ő volt az egyik szerelő, aki a tököli reptéren kigurította a fák közé a kész gépeket álcázásként, aztán pucolás volt:)
Mint a képekhez írott szövegemből kiderül ez a villamos egy olyan prototípus volt, amit (a próbát végző Ganz alkalmazottak szerint) Alexandriába szántak. Ugyancsak olvasható a kép készítésének ideje is. Akkor még volt Ganz. Később a többi jó nevű magyar gyár sorsára jutatták. Magyarul elkótyavetyélték.
(Egyébként r. tamás a próbapályával kapcsolatban általam írott hozzászólást idézte.)
Én ugyan nem kőbányai vagyok. Egy kerülettel arrébb lakok, de nagyon tetszik ez a fórum. Nagyon érdekesek ezek a régi képek meg történetek.
Egy kérdés: Jól látom, hogy ez a villamos Ganz gyártmány? Ha igen, akkor miért nem ilyenek járnak Budapesten? Ez már költői kérdés volt. :) Sose fogom megérteni, hogy mért nem a hazai járműgyártást támogatja az állam. Már le lehetett volna cserélni az összes metrót, villamost, buszt. És sok ezer embernek lenne munkahelye.
Volt alkalmam beszelni ket idos bacsival akik egymastol fuggetlenul allitottak hogy a II. VH vegefele mikor az uzemet ki kellett telepiteni egyszeruen nem volt eleg teherauto hogy mindent a palyaudvarra szallitsanak idoben, a vonatnak meg mennie kelett. Az igy hatramaradt dolgokat pedig tobb regi tarnaba falaztak el tavol a hetkoznapi jaratoktol.
A filben elhangzik hogy ez az uzemresz csak motorokat gyartott. Ezzel kapcsolatban tobb erdekes dolog van. Az egyik hogy a Kobanyai pincerendszerben nem csak motorokat hanem komplett ME-109 es vadaszgepeket is gyartottak az utolso csavarig. ( persze voltak beszallitok, mint muszerek fegyverek ) Az az a motorgyarto reszleg csak egy fontos de kissebb resze volt az egesz uzemnek. A feljegyzesek szerint a kesz gepeket kivontattak Ferihegyre es ott repultek be oket. Ahogy en tudom a "fokapu" az a Lengyel templommal ( Bari DNY sarka ) szembe levo komunikacios ceg epulete mogott levo pincelahjarat volt amit a mai napig hasznalnak.
Mas !
A riportban is elhangzik hogy November 15 en kiuritettek az uzemet. Ennek ellentmond az hogy az orosz beszamolok szerint komplett es felkesz motorokat talaltak Kobanya ostroma alatt mikor elfoglaltak a teruletet.
Vízmű gépházakban vannak ilyenek. Sajnos nincs felvételem róluk, mert tönkrement a vinyóm. Ilyen van pl. a Diana utcában. KB 1x2 méteres beton, és kukucska nyílás van a gépekre. Ajtó belülre nyílik. Az épületről kívülre nincs kilátás. Érdekes volt a telefon csatlakozója, mert olyat nem láttam máshol.
emlékszem Bànya utca ezen a részén volt egy kis gödörben fekvő lakàsok aminek àtjàròhàz jellege volt. Tehàt, ha valaki jött mondjuk az Ònodi utcàbòl- Elöd utca - àt az üres grundon ahol gyümölcsérlelés volt - Bànya utca. Bànya utcàban bement ebbe a kis gödrös hàzak udvaràba aminek a màsik kijàròja a Halom utcàban volt - igy nem kellett kimenni /levàgta az utat/ a Patakyra kerülni aki példàul a Martinovics téri piacra ment annak idején ))))
Hàt ezt sem gondoltam volna ) Mire jò az internet......? ))
Ebben a filmben szereplő bàcsi Poszlovszky Rezső apàm osztàlytàrsa volt és még él )) Volt neki egy bàtyja Poszlovszky Miklòs, akinek a fiàval meg én jàrtam együtt egy darabig .-) Na, ha tudom felkeresem majd a bàcsit, hàtha tud mesélni apàmròl egy –két dolgot, ugyanis együtt jàrtak /egy osztàlyba / a Liget utcai polgàri suliba 1933 tòl 1937ig. Nàlam vannak azok az iskolai èrtesìtök (6544 ben màr feltett) amiben bent szerepel az ö és bàtyja neve is.
Egyébként amit Ti "Kòlagyàrnak" hìvtok, ha jòl emlékszem az régen a sörösökhöz tartozott. Ugyanis egyik ismerősünk pont ott kapott lakàst annak a gyàrnak a területèn mivel ő is sörös dolgozò volt. Az az ùt pont oda vezetett ami a beszélő mellett mutatnak. Régen ettől az ùttòl balra egy üres grund volt ahol a pàlinkàsok érlelték nagy betongyűrűkben az elhullott gyümölcsöket.Mikor teheratòn hoztàk a gyümölcsöket még lehetett vàlogatni belöle ehetőt.))))
Bànya utcàbòl ezen a grundon keresztül lehetett elérni az Előd utcàba. Ez a "Kòlagyàr" (de csak később!!!) - ill. sörösök lejebb voltak egy gödörben. Fentröl, ha jòl emlékszem az ùgynevezett "100 lépcső " is hozzàjuk vezetett le. Egyidöben itt fent a 100 lépcső felső vègén lévő ùt vezetett a hajléktalanokhoz akik ott voltak elhelyezve - egy sétàm alkalmàval làttam öket.