Szia! Én a helyedben meggondolnám, hogy légfűtéshez vizes puffert használjak-e. 1köbm víz hőtároló képessége megegyezik 2 köbm betonéval, vagy téglájéval. Nem lyukad ki, nem folyik el, és nem is vízkövesedik.
Közben már én is beszereztem egy 22 KW-os ATMOS-t, de még nem lett beüzemelve. Nekem 1000l es pufferem van, remélem pár hét és üzemel (mert eléggé hideg lett), de jól hangzik hogy 2-5 napig tartja a meleget, remélem nálam is, főleg hogy légfűtés lesz.
Üdv ! Úgy látom még nem kaptál választ erre. Nálunk egy atmos22-es van 1300l puffertartályal. Kb 5-8 óra feltölteni a puffert és 2-5napig elegendő fütésre. A kazán ára 300e ft. Én bonyhádi vagyok akár meg is nézheted nálunk.
A hőcserélő témával kapcsolatosan szeretném a saját tapasztalataimat leírni.
Ami a gyári hőcserélőket illeti, túlságosan drágának, és alacsony hatásfokúnak találtam őket, ezért megterveztem a sajátomat.
A készülék maga 2 emelet magas pontosan 4,75m-es és a ház tűzfalán van elhelyezve. A magját 5 db. horganyzott bádogcső képezi, amelyek egymás mellett fekszenek a fal mentén. A csövek 3cm távolságban horganyzott lemezzel vannak körülvéve dobozszerűen, erre került a szigetelés, később a vakolatis fog, hogy a héz részének tűnjön. A levegő a csöveken keresztül áramlik ki a házból mégpedig felülről táplálva. A csövek a talajtól számított 30 centiméter magasan nyitottak, így a kondenzvíz és a zúzmara is ki tud belőle peregni. Attól is féltem, hogy télen a kondenzvíz lefagyhat és eltömíti a csövet, de ez nem történt meg. A levegő kissé messzebbről csövön érkezik a szerkezet aljához, a csövek és a bélés között áramlik felfelé majdnem 5 méteren keresztül, így jó hatásfokkal átveszi a kifelé áramló levegő hőmérsékletét. A készüléket kívül hőszigeteléssel láttam el. Ez a tetejénél 20cm nikecell, majd egyre csökken, míg az aljánál 5 cm. Erre kerül majd a vakolat. Két db. 110köbm/h-s venti hajtja az egyész rendszert. Tapasztalatok: Tavaly nem volt nagy a hideg, -11 foknál azonban mindössze 3 fokkal volt a belépő levegő hidegebb mint a kimenő. Ezt nem igazán akartam elhinni, de aztán rájöttem, hogy a pára először kicsapódik, aztán jó része kifagy, így a lecsapódási és a fagyáshő is melgítette a belépő levegőt. Szerencsére a víz és a zúzmara kipergett a csöveken lefelé így viszont a hódarából és vízből öszefagyott jég eltávolításáról gondoskodni kellett, amit a kis magasság miatt heti egy két alkalommal meg kellet tenni nem kis vesződség árán. Tavasszal a belépő kamrát domesztosszal és vízzel fertőtlenítettem, ez azért volt lehetséges, mivel a kamra fala horganyzott lemezből van.
Azt, hogy -20 fokban hogyan viselkedik a "kicsike" talán jövőre meg tudom mondani :)
102-es nem eleg, mert 25m/sec. volna a sebesseg. Nagy lenne a legellenallas. Minden atmenet, kanyar ,filter,zajcsokkentocso,befuvo,elszivo, hocserelo,talajregiszter ellenallas . Ezert irtam, hogy amikor megepited a rendszert, akkor dol el, hogy a 0 legellenallasnal 800m3 tudo diagonalis venti hany m3 fog tudni. En is azert valasztottam magamnak az erosebb radialis ventiket, hogy legalabb a fele mennyiseget tudja. Legyongiteni nem problema a ventit, de tulporgetni mar veszelyes, akkor inkabb csere.
Nalam a gerinc spirocso lesz, csak az utolso 2m lesz Sonovent MI 102-es a befuvo es elszivo nyilasokig. A Sonovent MI 102-es cso metere 121Szkk,azaz 1152 HUF AFA-val /19 %/ 10m-es csomagolasban 1,2m-es kartondobozba van csomagolva.
HA 1 db csőben nyomatod 700m3/h-val akkor kevés, legalább 160-200-as cső kell. HA elágaztatod akkor már jobb a helyzet, de célszerűbb vastag csővel indulni és ahogy ágazik lée egyre vékonyabbal tovább menni. kb 1800ft/m
Elfelejtettem megkérdezni, hogy szerinte ahhoz a ventihez amit írtál hogy vettél (asszem olyan 700 m3/h-s) elég a 102-es cső? Mert nekem a 800 m3/h-s ventim a 100-as flex csövet kiegyenesítette (igaz nagy volt a végén az ellenállás), és süvített át rajta. Forintban mennyi ez a 102-es cső?
El vagyok havazva most csak pár kérdésem lenne, hátha tudtok segíteni: Szerintetek ha szögletes légcsatornát építek ki az rosszabb mint a cső? Légtechnikai szempontból mennyire ártalmas a sok 90 fokos elágazás? Inkább 45 fok? Ha a légcsatorna belső méretei változnak 1 szakaszon az okozhat gondot, ha igen mi a jobb: ha egyre szűkül, vagy ha tágul vagy mind1? (pl nálam 200*200 as csatornával indul, majd a falon csak 120*350 el tudtam átmenni, utána megint más méret ez okozhat vesztességet?)
Az elobb kihagytam a valaszt az MI es az MO kozotti kulonbsegre. Csak annyi a kulonbseg ,hogy az MO jobban strapabiro mint az MI. Valamint aramlasi sebesseg kulonbseg van koztuk. MI-nel max. 9m/s es az MO-nal 15m/s.
A szonoflex eleg hajlekony,de jobb ha 90 fokos konyokot teszel. A merete mindig a belso meretpl,Sonoflex MI 102= 102mm-es belsomeret,ezen van 25mm-es szigeteles. Mindig a szam jeloli, hogy milyen a cso belso atmeroje.
A 110-es pvc csore vegyel egy redukciot, 125/110 es arra illeszted a 127-est, vagy meglagyitod a 110-est es osszenyomod 100-asra, arra rahuzod a 102-est. Rogzitesre letezik ragasztoszallag, ezust szinu. Minden legtechnikai ceg hasznalja.
A tablazatban 1m-re van ertve az adat. Szerintem Mo-on is barmelyik legtechnikai nagykereskedesben kaphato az osszes komponens. En csak azert adtam meg ezt az oldalt, mert en ott vasaroltam mindent es neked mint info biztosan segit.
Leginkább az alkalmazási tapasztalatok érdekelnének :) pl az esetemben kiáll a 110-es (külső 110, belső kb 106 mm) cső a födém tetején, erre hogy lehet rádolgozni ezt a flex csövet? elég hajlékony, hogy ráforduljon, vagy kell egy 90 fokos könyök hozzá? Nem derült ki így első ránézésre, a sonoflex-nél amiket ír hogy milyen átmérőket gyártanak, az minek az átmérője: szigetelés külső, a cső külső, vagy a cső belső átmérője? A 110-es csőbe pl beledugni egy 102-est, vagy inkább egy 127-est rá? Mivel lehetne légtömörre jól összedolgozni az illesztést, purhab, szilikonpaszta? Mi a különbség az MI és MO széria között? Be lehet-e szerezni Mo-on, vagy elküldik csomagküldőve? Kassánál tovább nem mennék érte Miskolcról. Milyen hossz kéne belőle az Y elágig, hogy már ne legyen áthallás a szobák közt, 1 m, 2 m? Van egy frekvencia-dB táblázat a catalog sheet-ben, az feltételezem valami csillapítást mutathat, ezt méterenként kell érteni vagy hogy?
Egy darabon mehet kozos csoben a ket szoba, de aztan egy Y leagazast teszel es onnan hangtompito csovet, pl Sonoflex, Sonovent stb. Metere a 102mm-esnek 121Szkk-tol kezdodik ,netto ar es 10m-es csomagolasban van. 2,5cm-es szigeteloreteg van rajta. Ha erdekel, nezz fel a www.elektrodesign.sk oldalra. Produkty szo alatt megtalalod a flexibilis cso fenykepet, oda kattints es nezheted a kiviteli megoldasokat,tipusokat.
A hőcserélő miatt mindenképp össze kell hoznom az összes elosztó/begyüjtő ágat, így csövezés mindenképp kell, akár külön-külön kisventizem, akár egy nagy lesz én is inkább az 1 nagy felé hajlok. Van apámnak pár darab igen frankó szinkron motorja, csak 40 W-ot eszik, de olyan erő van benne, hogy eltöri az ember csuklóját ha meg akarja fogni. Valahogy kéne rá lapátot szerkeszteni, és akkor nem kéne vennem ventit. Igaz, nem lesz fordulatszám szabályzása, de legalább kis teljesítményfelvétellel is elég jó nyomást tudna produkálni, szerintem. No ezt majd még végiggondolom. A padláson menő légcsatornák barkácsolásán törpölök még. Amiken eddig gondolkodtam: 150-200-as műanyag csövek, vagy téglából, gipszkartonból vagy valamiből építeni egy csatornát. Ez utóbbit talán könnyebb volna szigetelni, meg még az is lehet hogy olcsóbban kijönne, nem számoltam utána, viszont ha a csövet kupakkal zárom, akkor később onnan könnyen lehetne tisztítani. Gondolom időnként nem árt kipucolni a koszt belőle, még ha teszek szűrőket néhány helyre akkor is.
Aztán még az is a bajom, hogy pl ha két szoba csöve egész közel van egymáshoz, akkor onnan pazarlásnak tűnik párhuzamosan 2 csövet végigvinni a ház közepéig, inkább valahogy közösíteni kéne őket. De hogy oldjam meg ezt úgy, hogy azért valamennyire hangszigeteltek legyenek? Ha csak simán bekötöm őket egy közös csőbe, akkor az egyik szobából még a suttogás is áthallatszik majd a másikba.
Mintha csak magamat látnám. Mintha én írtam volna. Én is most építkezek, és nekem se sok időm van ilyenekkelegyelőre foglalkozni. A 110-es csöveket én is leraktam a betonba. Én egy központi ventit szellőző központot javaslok. Talán kicsit több a csövezés, de megéri. Később áldani fogod az eszedet. sok előnye van a központi rendszernek. Ha érdekel a tervem itt megtalálod.
Keress ra a www.elektrodesign.sk oldalon. Ha tudsz angolul, akkor kattints az angol zaszlora, majd a products-ra, majd a kepeken megtalalod a te flexcsovedet Accessories- flexible hoses alatt megtalalod a hangtompito flex csoveket. A szonovent mi 102 csak az arlistaban szerepel !
Ami a vezerlest illeti, mar leirtam ,hogy milyen korok lesznek hasznalva telen es milyenek nyaron. Melyik venti mikor uzemel . Automata uzemmodban csak a levegominoseg erzekelo es a para erzekelo lesz parhuzamosan kotve, igeny szerint kapcsolnak. Olyankor a ventik csak alacsony fordulaton fognak mukodni, osszes ag nyitva. WC ,furdo hasznalatanal az ottani erzekelok inditjak az elszivast, de csak a hozzajuk tartozo korokkel/konyha all/, alacsony fordulat. Kezi vezerlesnel egy tobballasu kapcsolon fogom kivalasztani a megfelelo uzemmodot+ egy fokapcsolo. Minden modnak lesz egy releje, amelyik kapcsolja azt a berendezest, ami szukseges, de blokkolni fogja az automata uzemelest. Tudom a relek vilaga mar lejart, de en minel egyszerubb es gyorsan cserelheto komponensekbol akarom osszerakni. A futes-hutes kort termeszetesen egy ELKA TR 06-os ,vagy mar az ujabb valtozata fogja kapcsolni. Ez vezerli jelenleg is a tarolom felfuteset a gazkazan segitsegevel. Az egyik koreben beallitom, a benti homerseklet igenyt, ami 22 C fok . Erzekelojet elhelyezem a haz eszaki falara. Ha lecsokken a kinti homerseklet, akkor a keringetoszivattyu a tarolobol felfuti az autohutot, az meg a levegot. Amennyiben a benti homerseklet eleri a 22C fokot, akkor a szobatermosztat megszakitja a keringetoszivattu koret. A masodik koreben ,ha a kulso homerseklet eleri a 24C fokot a haz eszaki oldalan, akkor a masik szivattyu a kutvizet felnyomja az autohutobe, az huti a befujt levegot.Ha lehult 22C fokra akkor a szobatermosztat megszakitja a szivattyu koret.
Valahogy igy kepzelem. Ha van valami eszreveteled, jelezd!
Próbáltam rákeresni erre amit vettél "Sonovent MI 102 hangtompito flexibilis csoveket", de nem találtam. Tudnál egy weboldalt, vagy valami infót/képet róla. Úgy vettem észre, hogy a légcsatornáim elég "hangosnak" tünnek, lehet hogy nekem is kéne valami hantompító legalább a ventihez.
Illetve érdekelne, hogy te a vezérlést hogy gondoltad megoldani?
"levegominoseg erzekelot es az fogja automatikusan uzemeltetni a levego minosege szerint"
(elzáró szelepek vezérlése, hőmérséklet fügvényében ventik kapcsolása.....)
Most, ha meg a 2. ventit is athelyezed oda ahova irtam, akkor biztosan jobb hatasfokkal fog uzemelni a rendszer, amikor kifuvas ,vagy talajregiszter van uzemben.
Ami a megepiteset illeti. Sikerelmeny egy jo terv elkeszitese, de nagyobb elmeny, amikor ugy uzemel, ahogyan azt eltervezted. Fel a fejjel ! En is szabi utan rakom ossze a rendszert, ha mar hidegebb lesz a padlason. Bizom benne, hogy a fel eves elmelkedesem jo eredmenyt hoz es nem csupan 16000 Szkk /128000 HUF/ ablakon kidobasa.
Ertheto az elkepzelesed. Lenyegeben ,ha tobb kicsi vegzi az elszivast, az is o.k..
Egy kerdes: amennyiben a TD 800/200-as fogja befujni a levegot, akkor csak belso keringetesnel nem volna celszeru a rekuperator elhasznalt levego bevezeto agat es a friss levego kilepo agat rovidre zarni? Igy olyankor nem menne a levego a rekuperatoron keresztul, kisebb volna a veszteseg.
Ventiből előszőr csak a TD 250/100 - ast vettem meg, gondoltam az elég lesz, (egy 15 méteres 100 as flex csövön teszteltem, jól nyomta), és a TD 160/100-ast, gondoltam az meg a wc, fürdő elszívásra elég lesz. Utána ezekből még lett 1-1. Miután kész lett a csövezés, akkor derült ki hogy nem elég, utána vettem a 800/200-ast. 1db van.
Gondoltam hogy a befújás lesz a 800/200-al megoldva, az elszívás meg a többivel, akár egyszerre több helyről (pl wc 160/100, konyha 250/100)
A második venti csak akkor menne, ha ki akarom nyomatni a levegőt, ha csak belső keringés van, akkor ami befele nyomja, az szívná ki a zárt rendszerben De majd iderül, ha kevés akkor én is oda terveztem átrakni, így rásegít a venti 1-re.
Az ajtó elég macerás lesz, mert ezek Hörman típusu fém ajtók.... talán még egy rácsnak tudok vágni helyet...
Termeszetesen a TD 800/200-as az azert jo nyomast tud . Jelenlegi rajzodon mar csak 2 venti van. Mind a ketto ilyen nagy? Mert a tablazatban 3 fele venti szerepelt. Azert irtam, hogy a kicsik alacsony fordulaton nem tudom mire volnanak kepesek, legm3-re gondolok. Nalad azert eleg sok csovezes lesz es sok minden lesz benne/talajregiszter ,rekuperator, vizes hocserelok, soroslo, stb./
Egy kerdes. A 2.ventit miert nem teszed egyenesen a rekuperatorbol kilepo csonkhoz? Mert igy ahogyan most van, amennyiben van a ki/be fuvo agba tervezve szelep, akkor kepes a rekuperatorbol jovo levegot kifujni felfele, de a vizszintes agba mi fogja nyomni a levegot? / taajregiszterrel parhuzamos agrol van szo./
Az ilyen rendszereknel legegyszerubb megoldas , az ajtok aljabol van levagva es kuszob nelkul, vagy ajto also reszeben diszracs.
Arra gondoltam, hogy amikor nyaron csak a talajregisztered lesz hasznalva, a lehutott levego egy resze ne menjen at a rekuperatoron. Ha kinyitod a by-passt, akkor lezarni a friss levego utjat a rekuperatoron keresztul.