Keresés

Részletes keresés

hmsoft Creative Commons License 2016.10.23 0 0 432787

Télen stabil a pálya, olyankor "csak" a hófúvásokkal kell törődni. A rövid nyári időszakban elkezdődik a felengedett talajréteg mozgása, és generálódnak a pályahibák. Az előző kép helyszínéről lőtt, másik képből kivágtam a közepét, ezen jól látható a két, zöld nyíllal megjelölt pályahiba:

Persze az aránylag nagy zoomtól ilyen karakteres, egyébként nem annyira szörnyű: a talajszint alatti, négyméternyi zúzalékréteg nem engedi meg a hirtelen süllyedéseket. Az instabil talajú területen vmax=70 km/h, és amint beindul egy-egy süppedés, a súlyossága függvényében kitesznek egy 40-es vagy 25-ös ideiglenes lassút. És bizony a pft hamar odacsoportosul és felszámolja. A kialakulófélben lévőkön hetvennel átgurulni egyébként egészen érdekes érzés. (A képen látható 2TE10v a pályásoké, télen a hómarókat továbbítja és látja el energiával, nyáron mérőkocsit, anyagos kocsikat cipel.)

 

hm

Előzmény: hotto (432786)
hotto Creative Commons License 2016.10.22 0 0 432786

Egy-két videón látszik, hogy brutális pályahibák vannak nyáron. Az első fagy után csinálnak még egy vágányszabályozást és az kibírja a következő olvadásig? Úgyis összefagy minden (alépítmény, felépítmény)?

Előzmény: hmsoft (432785)
hmsoft Creative Commons License 2016.10.22 0 1 432785

Igen, kemény világ. A kép

előterében látható víz van a bokrok között is, ameddig a szem ellát. Szárazon csak a pár méterre magasodó halmok maradnak - na de odáig el is kellene jutni. És ha nincs egy sok pénzzel-munkával épített, és sok pénzzel-munkával, folyamatosan fenntartott vasutad, akkor nyáron megette a fene, nem jutsz el A-ból B-be. Én ott, Vorkuta állomás déli kihúzó csonkájának a bakjánál, ahonnan ezt lőttem, tapasztaltam meg igazán, hogy arrafelé tökmindegy, hogy én mit akarok, úgyis az van, amit a természet akar. Ki akarok gyalogolni kétszáz métert a bokrok között? Hehe, próbáljam csak meg... Télen annyiban más a helyzet, hogy gyalogolni éppen lehetne, mindössze a hófúvással gazdagított mínusz negyvenet-ötvenet kellene elviselni.

hm

Előzmény: GOLAZ111 (432784)
GOLAZ111 Creative Commons License 2016.10.22 0 0 432784

Igen, nekem is furcsa volt, hogy egy TEM2 néhány kocsival bolyong a tundrán, de ki tudja...

 

Tovább is lépegettem, elég kemény világ, a nyári és nem mocsaras képeken is látszik, aztán átkerveredtem Kkazahsztáni oldalakra. Huhh minden elismerésem, ma már nem lenne türelmem ennyit utazni ilyen élményekért. 

 

 

 

 

Előzmény: hmsoft (432783)
hmsoft Creative Commons License 2016.10.22 0 0 432783

Ki szállított ott és mit, ha aztán fel is szedték a pályát a '90 - es években?

1992-ig létezett Szalehard és Nadim között vezetékes telefonkapcsolat, a vasút mentén. Ennek a karbantartását látták el motoros hajtányok segítségével, és 1990-ig némi pft munka is folyt, olyan terjedelemben, hogy legalább a hajtánnyal át tudjanak jutni. Az egyik telefonos ember aztán ottmaradt lakni Nadim közelében: épített egy házat és berendezkedett. (Az élelmiszereket helikopterrel hozták neki, és van egy érzésem, hogy nem a piaci árat fizette a szállításért. :) ) 1990-ben megjelent valamilyen nevesincs cég, felszedtek kilencvenvalahány kilométernyi sínt és kapcsolószert - voltaképp tehát beleloptak. Itt egy képes riport a vonal maradványairól, a végén lehet tovább linkelni újabb képes riportokra, hasonló témában.

hm

Előzmény: GOLAZ111 (432782)
GOLAZ111 Creative Commons License 2016.10.22 0 0 432782

Nadim - Szalehard között 1990 - ig volt forgalom. Ki szállított ott és mit, ha aztán fel is szedték a pályát a '90 - es években? Nagyon olyan a hangulata, mint a Stalkerben, amikor a VME - 1 - el bemennek a Zónába. Kép ugye nincs?

1976 - ig működött a telefon Igarkáig. A telefonvonal még véletlenül sem a településeket kötötte össze, hanem a tudrán húzódott, mindentől messze. Jó nagy szívás lehetett karbantartani.

 

 

 

 

Előzmény: troglodita (432779)
hmsoft Creative Commons License 2016.10.21 0 1 432781

A híd az szép lesz, ha meglesz, mert kb. 3km széles az Ob, plusz a nyugati parton még vagy 6 km árterület is van...

Van még egy olyan szépsége is, hogy a meder rétegződése: lekvár - vékony (nem elég teherbíró) szilárdabb réteg - lekvár ... és ez háromszor. A három rétegnyi vékony-szilárdabbat és a közéjük ékelődő lekvárt áttörve lehet lejutni a ténylegesen teherbíró rétegig. (Ezért tartotta magát sokáig az alagutas elképzelés, a hidas mellett.) Aki tehát valódi kihívásra vágyik: irány a szalehardi hídépítés (és legalább ugyanennyire a -tervezés). :) Annak idején, gulág-körülmények között sikerült összehozni, ráadásul mindenféle bontott anyagból, ezt a hidat, az Északi-Dvinán, a vorkutai vasúton. (Ma már persze nem az eredeti felszerkezet áll, viszont a kissé impresszionista támasz-kiosztás kellően jellegzetessé teszi a mai napig.) Csakhogy az Ob-híd Szalehardnál ehhez képest messze húzósabb feladat. Ezért nem is vágtak bele érdemben az eredeti "501-es építkezés" során, és ezért nem is lehetett semmi a Halálvasútból.

hm

Előzmény: troglodita (432775)
hmsoft Creative Commons License 2016.10.21 0 1 432780

És ezt a félbehagyás előtti módszerekkel, és munkaerő-források igénybevételével kívánják megoldani

Úgy tűnik, nem marad más hátra, mint a nyafogó-drága módszer. A KISZ-táboros módszer sem igazán jönne be, azt a vorkutai vasút szárnyvonalainak egy részénél sikerült még elsütni, például Mikuny és Sziktivkar között, némi börtönlakós rásegítéssel. De a nagyját már ott is a fizetős jómunkásemberek adták. Itt majd meg lehet próbálkozni a vorkutai polgármester álmának, a mű-gulágnak a vendégeivel, hogy műgulágozás közben tessék igazi vasutat építeni, bár rövid úton véget érne a történet azzal, hogy "de kérem, mi nem erre fizettünk be, hanem arra, hogy ordítozzanak velünk napközben, este meg jól rúgjunk be a malacsütés közben".

Ez tényleg a régi nyomvonalon fog menni, vagy csak úgy nagyjából arra?

Nagyobbrészt megtartják a régi nyomvonalat, mert ott már legalább valamelyest kezelték a tundrát, mármint talajcsere szempontjából. Bár sokat abból sem tarthatnak meg, mert az eredeti elképzelés, ti. hogy alapvetően homokból legyen az alépítmény, nem jött be, és a vorkutai vasúton is nagyon hamar el kellett kezdeni a megerősítést. Ami állékonynak bizonyult a "nyáron lekvár - télen fagyott lekvár" körülményei között, az négy méter mélyen talajcsere zúzalékkal vagy zúzalék-zúzottkő keverékkel, és erre egy, a szokásosnál magasabb töltést emelnek (szintén zúzalékból). Északabbra, a Jamal-vasúton, ahol a lekvár nyáron sem enged fel, csak egy vékony rétegben, ott nem kell a négyméternyi talajcsere, viszont kell hőszigetelő réteg az ágyazat alá, hogy a felengedés egyrészt lassan, másrészt a lehető legkisebb mélységben történjen. Az SzSH-n tehát inkább a vorkutai vonal körülményeivel kell számolni, vagyis komolyabb talajcsere néz ki. Viszont a régi alépítmény homokja ehhez segítség, mert legalább valamelyest stabilizálta a lekvárt.

És innen (Novi Urengojtól) már csak egy 400 km-es ugrás Igarka, a Jenyiszej partján, ahonnan jó futamodással (kb. 200 km) máris elérjük a Dugyinka-Norilszk vasútvonalat

...és végre a bazinagy norilszki felvételi épület be tudja majd tölteni azt a szerepet, amely miatt ekkorára építették anno, tehát nem egy bánya-szigetüzemet szolgál ki, hanem a naaaagy közcélú hálózat részévé válik.

Ebben az esetben lenne kereslet a vorkutai szénre úgy, hogy a vonatok Szalehard-Novi Urengoj-Szurgut-Tyumen útvonalon keletre mennek?

Vorkuta nyerne vele, mert nem kellene a szenüknek körbevonatoznia, ha keletre menne. És igen, van rá ott is kereslet, hiszen magas minőségű szénről van szó, tehát acélgyártáshoz és vegyipari célokra kiváló. De elsősorban a Jamal-félsziget nyersanyagának a keletre továbbítása miatt fontos az SzSH. Hiszen jelenleg az is csak a vorkutai vonalon szállítható, és a keleti vevőkre (akár oroszországi, akár kínai-japán-koreai) jó hatással volna a szállítási költség csökkenése.

hm

troglodita Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432779

Nem tudom, de szerintem a Vorkuta-Nadim vonalnak önmagának nincs igazán sok értelme, elvégre Szurgut és Tyumen felé ott a vasút. Szokták emlegetni Norilszket, mint célállomást, no de azt meg Igarkán keresztül lehetne bekötni a már említett vonalba, nem feltétlenül északnyugatnak indulva. Amúgy: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szalehard-Igarka-vasútvonal

Előzmény: hotto (432778)
hotto Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432778

Nem tudom, ezért kérdeztem. Van-e kereslet arra, ami plusz forgalmat generálna.

 

Előzmény: troglodita (432777)
troglodita Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432777

miért vinnének keletre szenet? a mezsgyurecsenszki szén nem elég jó?

Előzmény: hotto (432776)
hotto Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432776

Ebben az esetben lenne kereslet a vorkutai szénre úgy, hogy a vonatok Szalehard-Novi Urengoj-Szurgut-Tyumen útvonalon keletre mennek? Vagy csak a gáz miatt fontos ez a vonal?

Előzmény: hmsoft (432769)
troglodita Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432775

A híd az szép lesz, ha meglesz, mert kb. 3km széles az Ob, plusz a nyugati parton még vagy 6 km árterület is van...

Előzmény: hmsoft (432769)
troglodita Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432774

Előzmény: troglodita (432773)
troglodita Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432773

Feketével berajzoltam a jelenlegi vasútvonalakat, ugye délnyugatról jön a Pecsora-Vorkuta vonal, abból ágazik ki egyelőre az Ob nyugati partjáig tartó eddig elkészült rész. Aztán Novi Urengojnál kanyarodik le délnek a Szurgutig vezető vonal, ennek nyugati vége egy bánya, valahol a Nadim/Nagyim partján, Nagyimmal(! ;-) ) átellenben. És innen (Novi Urengojtól) már csak egy 400 km-es ugrás Igarka, a Jenyiszej partján, ahonnan jó futamodással (kb. 200 km) máris elérjük a Dugyinka-Norilszk vasútvonalat ;-)))

 

Előzmény: hmsoft (432769)
division by zero Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432772

Ez tényleg a régi nyomvonalon fog menni, vagy csak úgy nagyjából arra?

Előzmény: hmsoft (432769)
troglodita Creative Commons License 2016.10.21 0 0 432771

van ennek ám egy köztes módozata is: az önkéntes kisz építőtábor, természetesen a baráti országok fiataljainak részvételével ;-)))

Előzmény: segélyvonókészülék (432770)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.21 0 1 432770

És ezt a félbehagyás előtti módszerekkel, és munkaerő-források igénybevételével kívánják megoldani, vagy kénytelen-kelletlen nyafogó imperialisták módjára, kesztyűs kézzel, drágán? :)

Előzmény: hmsoft (432769)
hmsoft Creative Commons License 2016.10.20 0 1 432769

Egy kis carszkojeszelói: Alien-saga után szabadon, feltámad a Halálvasút (rzd-partner.ru alapján)

Az RZsD és a Jamal-Nyenyec Autonóm Terület vezetősége aláírta a 707 kilométernyi Északi Szélességi Vonal (SzSH) építéséről szóló megállapodást. A projektet 2018-2022 között kívánják lebonyolítani, a tervezett költség 285,8 milliárd rubel. Az egykori, befejezetlen "Halálvasút" - avagy 501-es/503-as építkezés - újraépítéséről és forgalomba helyezéséről jó ideje beszélnek már. A vonal nyugati végétől északra eső Jamal-félsziget kiaknázásának a beindulásától kezdve felértékelődött az SzSH is, életképessé viszont csakis azáltal válhat, ha biztos alapokra kerül a nyugati végében az Ob-híd sorsa. Az Obnak itt északon már az alsó folyásáról beszélünk, tehát körülbelül egy habarovszki Amur-híd méretű műtárgyat kell elképzelni, közös vasúti-közúti jellegűt, most még csak egy vágánnyal. A Jamal-Nyenyec Autonóm Terület a híd közúti részének a finanszírozását vállalta, valamint a tervdokumentáció előállítását.

hm

sssey Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432768

Jogos! Bocs!

Előzmény: segélyvonókészülék (432742)
Törölt nick Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432767

Ks-Signalsystem

Előzmény: attus germanicus (432764)
attus germanicus Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432766

Talált! :-)

 

De a kiegészítő fehér fény csak akkor ég, ha nem áll a kijárat, akkor egy sárga és egy fehér világít. 

Előzmény: zjakabfi (432765)
zjakabfi Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432765

Akkor ismétlőjelző a kijáratira?

 

Előzmény: attus germanicus (432764)
attus germanicus Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432764

Ez a vonat már hosszabb ideje benn állt az állomáson. 

Előzmény: zjakabfi (432761)
benbe Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432763

Barlin? Mégis mi a ráktól lenne jelentős? A munkanélküliek vagy a bevándorlók repülnek olyan sokat? Hova? Mert olyan sok helyre nem tudsz eljutni onnan. Egy jelentősebb európai ország kevésbé jelentős városának reptere, ráadásul egy olyan környéken, ahol a világ leggyorsabb autópályái és vonatai járnak.

 

Találomra megnéztem pár várost a Skyscanneren, ahova volt tanítványaim járnak egyetemre (Sanghaj, Abu Dzabi, New York, Boston) és egyikbe sincs közetlen járat. Nagyvárosi reptér, de európai szinten sem kiemelkedő.

Előzmény: M63 010 (432760)
M63 010 Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432762

wikipedia

Előzmény: kopaszsop (432759)
zjakabfi Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432761

És mi a megoldás?

 

A kisföldalattin sem vált azonnal vörösre, amikor meghaladja a jelzőt, pár másodperc kell.

Érdekes, hogy ott sárga nincs is..., csak kitérőbe menetelkor.

 

 

Előzmény: attus germanicus (432754)
M63 010 Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432760

Na és talán Berlin az egyik legjelentősebb város utasforgalom szempontjából Európában. (Nem tudom a pontos adatokat, googlezni kellene.) Csak nem akarok nagyon OFF-olni, mert akkor én is repülök innen pár napra...

Na ezért érdekes, hogy ennyivel kisebb itt a forgalom, mint Londonban.

 

 

kopaszsop Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432759

Na de a hírek szerint

 

??? milyen hírek? hol olvastad?

Előzmény: M63 010 (432756)
M63 010 Creative Commons License 2016.10.20 0 0 432758

Köszi. Nem gondoltam volna, hogy ekkora a különbség, amikor Londonban van még másik 4 reptér is, így ott van hová leosztani a forgalmat, míg itt nincsen más lehetőség.

Előzmény: RadiX (432757)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!