Néhány illetékesnek gondolt honlap meglátogatása után úgy tűnik, hogy június 7-én (jövő hét szombaton) közlekedni fog a mahócai vonat, 9.30-as Dorottya utcai indulással. Meg tudná ezt erősíteni valaki, aki közel áll a tűzhöz (bennfentes) LÁEV-ügyekben?
Idézet: " ... 5. A lejtőtörmelékben fakadó Harica-források forrásszintről történő feltárása nem lehetséges. Így vagy a Szamentu-barlang feltárásának folytatásával, vagy az örvénykői sziklaüregekből való lejutással kísérelhető meg a barlang felfedezése. A barlang mielőbbi feltárását indokolja az új területfejlesztési koncepció is. E szerint országunk leghosszabb kisvasútjának farkasgödöri végállomásánál életre hívandó idegenforgalmi fogadóközpont létesítményeinek sorába igen jól beillenék egy cseppkőbarlang kiépítése is. ..."
Azt azért be kell, látni, hogy nem azért került ide a végállomás mert különösebb értelme lenne, ahogyan a vonal sem turisztikai szempontok szerint került ide. A Farkasgödör-Ómassa távolság hasonló a Mahóca-Lillafüred távolsághoz, de az előbbi sokkal alkalmasabb egy látványos kiránduláshoz.
Tudod mi a baj? Az, hogy nem kívánatos a reklám, mert akkor töben jönnének és egy esetleges siklás esetén negatív visszhangot kapna a vasút. Ennek sajnos van is realitása, de ez a felfogás semmi esetre sem előre mutató.
Szerintem -elvileg- nagy lehetőség van Mahócában. A Lillafüredi rész közel van, 4-10km-es kényelmes családi kirándulások simán tervezhetők oda... - szalonnasütés - tanösvény - családi túra
Szerintem ezek segítenének: - április végétől október közepéig legalább napi 2 vonat. A tavasz és az ősz fontos: nem a június-július a fő túraszezon, hanem a tavasz és az ősz.
- turistautak jobb kijelölése (ott egy kék (!) jelzés tűnt el az erdőben anno). Mindkét vonalon, a megállókban feltüntetni a másik vonal menetredjét (is), irányát, távolságát. (pl: "Mahóca, Sárga kisvonat jelzés, 5,8 km 2 óra, vonat indul Miskolcra 4.10-10.5 között 11:17, 16:28-kor, Garadnára váltott menettéri jegy visszaútban érvényes").
Ha több vonat van, akkor az a köztudatba is jobban belekerül..
Az a baj, hogy ha nem olyan a vonat oda hogy ki tudj menni, s vagy ott tudjál tölteni egy szép ejtőzős napot, vagy ha vissza akarnál jönni, akkor relatíve hamar meg tudd tenni (napi legalább két vonat) akkor már ez eleve a potenciális közönséget megszűri.
A másik sokan tényleg nem tudják Mahócát, második, hogy sokan azt is hiszik, úgy tudják, oda NEM jár a vonat. Harmadik: ha tudnák, nagyságrenddel többen lennének, amire jó példa a januári különvonat, amikor szándékomon kívül újságba is belekerült, akár két vonat is könnyedén tele lett volna!
Ha szombat vasárnap legalább két vonat járna, s egy kis publicitást is kapna, akkor nyilván több utas lenne, főleg ha a a délután nem kettőkor, hanem vagy négy órakor jönne le.
egy kívülállót kellene megkérdezni, hogy miért nem vonatozik a parasznyai szárnyon
Csak egy példa: sok tősgyökeres miskolci azt se tudja, hogy mi az a Mahóca, Andókút vagy a parasznyai szárnyvonal. Vonatozásaim alkalmával, a papírgyári megállót és kitérőt elhagyva sokszor hallottam az utasok beszélgetését, kérdését:
-Nézd már, az a másik sín merre megy?
Sok ismerősöm se tud ezekről a valóban szép helyekről.
Elfogadom, hogy Mahóca is van olyan szép, mint egy átlag magyar kisvasúti táj, de pechére (vagy szerencséjére?) egy olyan fővonal szárnya, amely az ország legyszebb helyén zakatol keresztül. Itt mi vasútbarátok, sőt LÁEV barátok túl elfogultak vagyunk, egy kívülállót kellene megkérdezni, hogy miért nem vonatozik a parasznyai szárnyon. Mert nem vonatozik, ha nagyobb lenne a kereslet, a kínálat is nőve...gondolom én, naívan...
A GV meg nem jó példa... Nem elsorvadt, hisz az utolsó időkben is jellemzően három tömött BAX járt Csisztára nyaranta. A pálya tönkrement, pénz pedig a hivatásforgalmat bonyolító vonal felújítására jutott csak.
Azért ne a rossz példákat vegyük már szerintem. Inkább a jókat kéne követni. Anno is volt utas, volt vonat is elég, pedig se tanösvény, se szalonnasütő nem volt kiépítve. Mai világban csak reklámozni kéne és sok erdei vasúton sincs több látnivaló, mint e vonalon.
A vonalat rendben kell tartani, mindegy, hogy heti egy, vagy négy vonat megy. Járműpark is kell, hogy a fővonal mellett erre is jusson. Ugyebár jut, hisz szombaton megy a járat. Ember is kell a vonatra, a jelek szerint személyzet is van.
Ezek ugyebár megvannak, állandó költséget jelentenek. Arányaiban az, hogy szombatonként egy pár vonat jár, vagy hétvégente négy, az már bakfitty - szerintem.
Szerintem is az a gond, hogy a szárnyvonali rész kevésbé ingergazdag az egységsugarú túrista számára, mint a fővonal. Nincs miért oda utazni, ahhoz képest, hogy Lillafüred, Ómassa és Garadna milyen gazdag látnivalókban. Én örülök annak is, hogy ha nem is elég gyakran (olyan optimális eset talán nincs is), de legalább lehet arra is vonattal utazni. Nézzük meg a Nagybereki kisvasutat, ott is elsorvadt a két szárnyvonal, pedig még látnivaló is több akadt, mint Mahócán (a fürdő és a pincesor eladható turisztikai termékek). Mahóca egyetlen vonzereje a vasútbarátok lelkesedése, az pedig az olyan időkben, amikor minden fillér számít, édes-kevés.
Lehet, hogy reálisan végiggondolva nagyon is szép a jelen helyzet. A vonal erdészeti fő funkciója megszünt. Tömegek pedig jogosan mennek inkább Lillafüredre. Itt Andó-kútnál lehet piknikezni, kicsit sétálni, bár ez nem a Bükk vonzó része, Varbóról nehéz hazajutni és Lillafüred is messze van.
Lehet, hogy lendítene a dolgon (pozitív iránba persze) egy betétjárat a Papírgyártól vagy a Csanyikból (C50 + 1 kocsi kombináció). És mindenképp vasárnap is kellene közlekednie vonatnak! De ez persze pénz és emberanyag kérdése (vagy humánerősforrás, hogy divatos legyek).
Tudatosan fejlesztették vissza a forgalmat, mutatja ezt az elmúlt évek tendenciája. Akarat biztos nincs, talán pénz sem sok, Mahóca másodlagos. Ha netán megkezdenék a vonalat, akár rá is lehet fogni, hogy nem érdemes visszaépíteni ilyen kihasználtság mellett. Egy gonddal kevesebb, legalábbis pénzügyileg. Előre kéne menekülni sűrűbb járatokkal, de arra meg nincs meg a szándék, legalábbis jelenleg.
Rossz közbe rágondolni, hogy épül Szob, elindult a hortobágyi kisvasút is, bővülget Kemence is mindig, itt meg leépül Mahóca, felszedhetik a városi szakaszt...
Egy nagy baj van, az idei menetrend is olyan, hogy aki csak teheti ne menjen arra, csak aki elszánt.
Egy jó piknik szalonnasütéshez kevés az idő, egy környéki kicsit nagyobb sétához is. Aki csak kimenne vonattal de jönne is hamar vissza annak meg túlságosan hosszú.
Magyarán szólva aki MAHÓCÁRA AKAR menni VONATTAL csak az megy most így arra.
Hiányzik az hogy kb 14:00 órakor lenne egy másik vonat felfelé, s odakint lenne kb 1,5 óra a reggeli és délutáni vonatnál is.
Na persze a kérdés az hogy növelni vagy leépíteni kell arrafelé a forgalmat... :-(
Jogos a felvetés... Ráadásul április-május az turistaszezon, még nincs túl meleg. És, Mahóca az turista vonal, az erdőbe visz, nagyon jót lehet onnan túrázni mindenfelé, akár a kisvasút másik ága felé. Igény volna rá. Márcsak abból a kiírásból is gondolom, amit tavaly láttam, a LÁÉV megállójában, miszerint, ha fel akarunk férni a mahócai vonatra, a végállomásra menjünk...