Sajnos ez nem igaz. A professzionalis hangszerek ergonomiai felepitese eleve sokkal kellemesebb jatekerzetet tesz lehetove, es ezaltal megkonnyiti a zenesz munkajat, melynek kovetkezteben gordulekenyebben es kenyelmesebben megy a jatek. A zenesz lelkisegehez hozzatartozik, hogy a hangszer hangaj mennyire vesz reszt a zenekeszitesben. Ha egy gitarnak nincs jo hangja, akkor lehet akarmekkora lelke az embernek, nem lehet igazan szep dolgokat jatszani, mert egyes jatekmodok es technikak kifejezette egyes hagszertipusokra es hangtipusokra vannak kitalalva. Azok a rockgitarosok, akik nem erzik kezuk alatt a megfelelo hangszer megfelelo erzekenyseget es hangjanak a kello tonusat, nem lesznek kepesek olyan zenet csinalni. Meg a csovek tipusatol is fugg, hogyan reagal a hangszer egy nyujtasra vagy egyeb figurara. Vannak specialisan mufajokra kikepzett hangsuzerek, amig egy egy specialis jatekmodot konnyitenek meg.
Ezert nem igaz az ,hogy kez kell hozza meg sziv. Jo hangszer legalabb annyira kell hozza. Persze a hang jelentos resze a jatekmodban van, de tulzas azt allitani, hogy a telentum eleg a zenehez. A jo hangszer es jo erosito modott mernokok es mesterek szazainak munkaja van, akik auert dolgoznak, hogy a jobb zenehez jobb eszkozoket keszitsenek. Es ezt kar kihagyni az alkoto folyamatbol
Hozzászólnék a hangzás kérdéshez:
Klassz, hogy mindenki építgeti a cuccát és esküszik az övére , pl. starto, telecaster, ibanez, gibson + az erősítők, effektek, de egy köszhelyet hadd mondjak,ami a lényeg:
A HANGZÁS A KEZEDBEN ÉS A SZÍVEDBEN VAN!
Ha jól játszol (kéz) és van mit (szív) játszanod ,akkor a mindegy milyen márkakájú (a minőség számít) a hangszered! Ha meg rosszul játszol és nincs mit akkor meg tök mindegy mid van!!! (lásd: Számos magyar példa)
(Bármelyik nagy sztár játszik is akármilyen hanszeren azt fel lehet ismerni! pl. Santana a mai napig hamisan játszik) :)))))
Egyetértek a Fenderrel kapcsolatban tett magasztaló kijelentésekkel.
Nálam modjuk az IBANEZ a favorit, igaz talán nem véletlenül, hiszen jómagam is azzal rendelkezem.
A környezetemben is szép számmal akad, aki ezt a márkát választotta és eddig még nem hallottam őket panaszkodni hangszereik hiábája miatt.
tomci: Elérhető a www.gatesofinfity.com, de akár a www.joestump.com-on is körül nézhetsz mp3 ügyben. Sajnos a minőségeik nem a legjobbak : 64kbps, 22khz, mono, de persze így is lehet hallani a lényeget. Majd ird le véleményed a hallottakról!
keresek gitaros tarsat akusztikus zenehez!
en 6 eve nyomom, kb. hasonlo szintu emberekkel gondoltam a zenelest
leginkabb Petrucci,Tatrai,DiMeola hatarozza meg az iranyultsagomat
mivel itt leginkabb gitarosok vannak, ha valakinek van kedve/ideje/tudasa, megoszthatna velem, es osszehozhatnank egy duot-triot.
Budapesti vagyok, 21 eves
Még hogy Fender fan lennék?
Nem tudom. De szerintem a világ eddigi legtökéletesebb hangszere a Fender Stratocaster. Na jó, a XX. századé. Nincs olyan mai zenei stílus, ahol ne lehetne használni. Tényleg, a klasszikusokat leszámítva. És mindemellett abszolút egyéni a hangja. IMÁDOM!
Üdv Rocker!
Remélem, tényleg nem hal ki a fórum, gondoltam én is megragadom a fogólapom!
Első lépésben persze én is kihasználom a műértő nyilvánosságot. Eladó az erősítőm! Fender Roc Pro 1000-es kombó, 100W, torzító, reverb, szép, szól mint az állat. Nem kimondott szobai erősítő. Új ára 217e, én adom 185-ért. Érdeklődni az imélemen is lehet, vagy akár itt a fórumban nyilvánosan.
Egyébként magamról annyit, ami idevág, hogy a már sokat emlegetett DT monogramú zenekar rajongóinak táborát gyarapítom, szerintem minden lemezük zseniális, ezért vagy azért, nekem Moore sem hiányzik, Sherinian még kevésbé. A Falling nyilván nem egy csúcspont, de mégis tuti. A Derek is jól játszott, de ahogy kinéz, az szerintem nem emberhez méltó. A Metropolis II megunhatatlan, zseniális, istenkirály!!!!!
Gitárosi szinten számomra az irányadók Steve Lukather, Mohai Tamás, Petrucci, SRV, Madi, meg a Tibusz és a pentatonjai, annyi fílinggel, amennyi elhúzna egy tankhajót is!!! És persze még ezer más, szerintem mindenkitől lehet tanulni valamit.
Cuccom szerény, de izgalmas. Fender "Richie Sambora Standard" Stratocaster by Mexico (mint Salma Hayek), Fender Roc Pro 1000 erőmű, Dunlop Original Crybaby. Nem rossz. legalábbis a szomszédok szeretik (amikor zörög az ablak és nem hallják a Dáridót).
Na csá mindegykinek, még csacsogunk!
Asszem rájöttem az intonációs problémám megoldására.
Le is írom nehogy valaki más is beledőjjön a kardba.
A lényeg, hogy én eredendően szorítom a húrokat mint állat (azelőtt basszeroltam meg vót egy akusztikus gitárom, amire fém húrokat raktam és hát az szorítani kölött)
Namármost az ember minél yobban szoritja a húrt annál inkább elmászik felfelé. Én meg még rá is tettem egy lapáttal, hogy ne csúszkájjon az ujjam alatt a húr. Viszont ez az eltolódás felfelé haladva egyre kisebb, és 12. bundnál tul képp nem is igen van. Hát így volt lehetséges, hogy üresen és 12.-ben is yo volt lejebb meg nem.
A felfedezés örömén aztán neki álltam kísérletezni és pl a mély húrokon ha fú de nagyon állatul szorítom akár fél hanggal is elmehet felfelé.
Szóval yavaslom mindenkinek: csak finoman. :))
clisHe:
Úgy rémlik, írtál már korában is ide (lehet, hogy nem), meg néha-néha benézek én a bass fanclubba is. ;0)
Deepfreeze:
Nos, látatlanba elég nehéz konkrétat mondani, de (olcsóbb hangszernél - nehogy megbántódj, fogalmam sincs milyen gitárod van) lehet gyárilag is rossz a nyereg magassága. Ha nem ez a gond, akkor dunsztom sincs, hogy mi. Talán clisHe kolléga többet tud majd segíteni.
Ui.: Mindenki: Megtaláltam az írást, ami az aktuális témakörhöz kapcsolódik. Ha lesz időm, bepötyögöm.
Ez egy harmadik hónapja használt gitár. Ennyi id? azért kevés, már csak azért is, mert nincs napi több órám koptatni a bundokat :)
Szóval nem tudom. Az az igazság, hogy ehez a technikai részhez egyáltalán nem értek.
Deepfreeze:
Szerintem neked olyasmi problémád lehet, amit az előző hozzászólásom legvégén emlegettem. Nézd csak meg megint! { :OI (Ui: A bundjaid, ott arrefele, pl. mennyire kopottak?)
ClisHe:
A'sszed nem t'om, hogy basszerolsz? Csak ha már szóba hoztad... :O))))
Nekem azér még vannak gondjaim az intonációval.
Üres húr frankó 12 bund frankó, viszont a kett? között unfrankó. F?leg - érdekes módon - lefelé haladva unfrankó. Teszem azt a mély E-nél az F és a G még egy picit föjjjebb van a kelleténél de a többi már yo.
Most akkó fogjam a feyem vagy csak én nem tom a +oldást?
Húúúú, tuti: Az utóbbi időkben egy hét alatt (se) jött össze annyi hozzászólás mint most!!! Király! Van mit olvasni. : ))))
MusicMan:
Köszi a kimerítő és szórakoztató szakmai anyagot! ; )
clisHe:
Én is szeretek kötözködni. >: ) Nem csak satus gitár létezik finomhangolóval. Létezik a LesPaulokra egy olyan talp, ami szintén finomhangolós. Világosabban: a pick-up-hoz közelebbi húrnyergen állíthatod az oktávot (l. alább) és a "talpon", amibe fűzöd a húrt, helyezkednek el a kis finomhangoló csavarok. No ehhez mit szólsz? : ))) Szerintem elég jó!
Egyébként visszatérve a MM által közreadott írásra, kíváncsi vagyok mennyit írt volna aszerző a Floyd Rose-os gitárok oktávbeállításáról. Mer' az aztán izzasztó!! (Tapasztaltam.) Könnyítése tán csak a LoPro Edge-es Ibanezt használóknak van, ha hozzájutottak ahhoz a kis kütyühöz, amit direkt erre a célra talált ki a cég. Hja... (sóhaj)
Más. Ha már úgy is a tiszta/hamis gitár témakörnél tartunk. Gondot okozhat az is, ha a gitár fejénél található húrnyereg túl magas. /Ehhez is volt szerencsétlenségem : ( / Jó a beállítás, ha a harmadik fekvésben lefogva a húrt, az épp nem ér hozzá az első bundhoz.
Látom, hogy kicsit zavaros a kép az úgynevezettt oktávállításal kapcsolatban, ezért elhatároztam, hogy feldobom egy cikk fordítását, amit az interneten találtam. A fordítás nem éppen irodalmi igényességű, de a lényeg benne van. Remélem hasznos számotokra. Íme:
"Intonáció („oktáv-állítás”)
A következőkben megpróbálok válaszolni a gyakori intonációval kapcsolatos kérdésekre egyszer és mindenkorra, melyet az internet használók feltettek. Fel fog tűnni, hogy elég terjedelmes vagyok – ez szándékos. Azt szeretném, ha a kérdések ténylegesen megválaszolásra kerülnének, oly módon, hogy ez a kezdők számára is nyilvánvaló legyen. Szánjatok időt a sorok elolvasására és küldjetek emailt, ha korrekcióval, javaslattal, kiegészítéssel, helytelenítéssel kívántok élni vagy egyéb kérdésetek van. Előre is köszönöm!
rec.music.makers.guitar – alt.guitar / Gyakran ismételt kérdések (FAQ) – írta Kevin Bourillion (szerkesztette Scott Lehman 1/14/96)
Kérdés: „Mi az oka annak, hogy órákig hangolom a gitárom (még elektromos hangolóval is), és aztán lefogok egy akkordot és az egész hamisan szól?"
Válasz: Hát igen, valljuk be őszintén, neked, igen NEKED az intonációval van gondod. Pontosan megfogalmazva a gitárodnak van intonációs problémája, de mindannyian tudjuk – a gitárod problémája nagyon gyorsan a te problémáddá vállhat. És azzal is tisztában vagyunk, hogy a megoldás felé vezető első lépcső a probléma felismerése! Azok számára, akik hasonló problémával kűzdenek, a tudást összegyűjtöttem ebben a FAQ-ban. Nem vagyok gitár varázsló, de megpróbálom megosztani veletek azokat az ismereteket, amelyekre szert tettem és remélem, hogy a tapasztaltabbak csatlakoznak és javaslataikat megosztják velünk. Egyéb forrásokat nem vettünk igénybe, csak a nethasználok bölcsességét tárjuk elétek. Ezt szemelőtt tartva íme néhány kérdés amellyel kétségtelenül már találkoztatok a rec.music.makers.guitar vagy az alt.guitar oldalakon, kiegészítve néhány olyannal, amellyel még nem, melyekre elsőízben válaszolunk.
Kérdés: „Mit jelent pontosan az intonáció?”
Válasz: Az intonáció azt jelenti, hogy minden egyes húrhoz tartozik egy olyan (húronként kissé eltérő) „húrhosszúság”, amely alkalmazása esetén minden bundnál megfelelő hangmagasságú a megszólaltatott hang. (Ez az én definícióm, ha ismertek jobbat, kérlek osszátok meg velem). Az intonáció helyes, ha minden húr pontosan olyan hosszú, amilyenek lennie kell. E húrhosszúság beállításához minden egyes húr rendelkezik egy „húrnyereggel” (saddle), amely a húrlábra (bridge) van felcsavarozva. Ezáltal a csavar tekerésének hatására a húrnyereg előre vagy hátra mozgatható, így növelhető vagy csökkenthető a rezgő húr hossza. Ha a gitárodon a húrnyereg nem állítható, akkor a dokumentum hátralevő részét el se olvasd.
Alapjában véve (és itt most tekintsünk el az intonációtól), ha a húr megfelelő hangmagasságra hangolt, akkor a felharmónikusok megfelelő módon szólalnak meg, mert definíció szerint ezek frekvenciái a lefogás nélkül zengő húr frekvenciájának többszörösei. A probléma a lefogott hangok esetében jelentkezik.
Kérdés: „Mi a francnak kell minden egyes húrnak eltérő hosszúságúnak lennie? Ennek semmi értelme!”
Válasz: Igazad van, ennek tényleg semmi értelme. Ezért fogalmunk sincs, mit válaszoljunk erre a kérdésre. Valaki légyszíves segítsen! (Egyébként azt hiszem ennek két oka van. Az egyik, hogy a húrok kissé megnyúlnak egy hang lefogásakor. Ez a megnyúlás a húr feszességét növeli, és mert a húrok vastagsága eltérő, erre minden húr eltérően reagál. A másik ok a húrok merevsége. A hang lefogásakor megváltozik a húr húrlábbal bezárt szöge. A húr merevségének köszönhetően a húr „hatásos” hossza egy kissé rövidebb, mint a tényleges, fizikai hossz. A merevség szintén változik a húr vastagságával, így minden egyes húrnak eltérő mértékű kompenzációra van szüksége. Ha a húrok tökéletesen ruaglmasak lennének, a „hatásos” hossz megegyezne a tényleges fizikai hosszal. /Talán a nylon húrok nem olyan merevek, mint a fémhúrok, így a nylon húros gitárok esetében nincs szükség a húrnyereg beállítására./)
Kérdés: „Mikor van szükség az intonáció beállítására?”
Válasz: Az intonáció beállítása szükségessé vállhat, ha
1. Már egy éve nem került rá sor,
2. Eltérő vastagságú (vékonyabb vagy vastagabb) húrokra szeretnél átváltani,
3. A nyaki merevítőpálca beállítását módosítottad (Megjegyzés: merevítőpálca feszítése vagy lazítása elcseszi az intonációt, de ez lassan, kb. 24 óra alatt megy végbe. Így tapasztalat szerint ezen időn belül az intonáció beállítása haszontalan.)
4. A kisöcséd megkaparintotta apu csavarhúzóját, és kísérletezős kedvében volt... :)
5. Különféle intonációs problémákkal szembesülsz. Ha az üres húrokkal történő illetve a lefogott hangokkal történő hangolás eltérő eredményre vezet; ha egy barre akkord jól szól az alacsonyabb fekvésekben, de egyre inkább hamissá válik, amint felfelé csúsztatod a nyakon; ha nincs olyan akkord, ami ne szólna hamisan; akkor valószínűleg az intonáció beállítása elkerülhetetlen. Mellesleg ajánlott a beállítása minden komplett húrcserénél is. Ez ugyan kissé macerásnak tűnik, de ha a fenti komolyabb problémák nem jelentkeznek, akkor az egész nem tart sokáig. (Ajánlatos a húrokat megnyújtogatni az eljárás elkezdése előtt, mert az új húrok közismerten hihetetlen mértékben képesek az elhangolódásra.
Kérdés: „Én egy vadbarom vagyok. Képes leszek beállítani a gitárom intonációját vagy bizzam ezt egy profira?”
Válasz: Egyéb bonyolult eljárásokkal ellentétben, az intonáció beállítása semmi olyan veszéllyel nem jár, hogy a gitárban valami tartós kárt csinálj; hacsak nem a háztetőn akarod elvégezni. Másrészt a dolog sokkal egyszerűbb, mint amire e szöveg hossza alapján következtetnél. Ha egy képzett mester végzi el a beállítást, annak a következő előnyei vannak:
1. Neki valószínűleg olyan eszközei, felszerelése van, amellyel jóval precizebben tudja ezt elvégezni, mint te otthon,
2. Ha nála van a gitár, akkor a gitár egyéb problémáira is fény derülhet.
A hátrányok száma, azt hiszem, terjedelmesebb:
1. Pénzbe kerül, általában 10 dollár körül,
2. El kell vállnod a gitártól egy pár órára vagy egy éjszakára (sóhaj),
3. Mennyire kell tökéletesnek lennie?
4. Ha le vagy égve, lásd 2. számú előnyt :)
5. El kell vinned a gitárt a hangszerészhez,
6. Olyan településen kell laknod, ahol van hangszerész,
7. Mások is láthatják, hogy milyen szar gitárod van („De hát ez volt a legklasszabb a Tesco katalógusában!” :)
Mindent egybevéve, a tanácsom: „Légy férfi/nő és csináld magad!”
Kérdés: „Ez nagyon informatív volt... de HOGY CSINÁLJAM?”
Válasz: Na végre – elérkeztünk a nagy kérdéshez. HOGYAN ÁLLÍTSUK BE AZ ELEKTROMOS GITÁR INTONÁCIÓJÁT.
Amire szükséges lesz:
- Egy csavarhúzó. Általában csillagcsavarhúzó a Strat-jellegű gitárokhoz és hagyományos a Les Paul-jellegű gitárokhoz. Nézd meg a húrlábon, milyenre van szükséged.
- Egy elektromos hangoló, bármilyen gyártmány/típus. (Egy tényleg működő gyártmány/típus erősen ajánlott).
- Egy gitár kábel. (Hacsak a hangolód mikrofonja nem *nagyon* érzékeny).
- Egy pengető (Ha használsz ilyesmit...)
- A gitár (Az öt közül talán ez a legfontosabb :)
Az intonáció állításának csak új húrokkal van értelme, mert a húrokra a használat során rárakódik a kézről, izzadtságból származó trutyi. Ezért egy régi húr soha nem lehet teljes hosszán olyan rugalmas, egyenletes, mint egy új húrkészlet. Így a használt húrkészlettel végzett intonációval adtál a ****nak egy pofont.
Amint az új húrkészletet felszerelted, óvatosan nyújtsd meg a húrokat, hangold be (durván) a gitárt. LÉPÉSEK:
1.: Válassz ki egy húrt és pengesd meg a 12. fekvésben az üveghangot. A hangoló használatával állítsd ezt az üveghangot a megfelelő hangmagasságba. Annyira amennyire lehet. Ne felejtsd el, hogy amikor lefelé hangolsz egy hangot, akkor hangold mindig lejjebb, és azután felfelé, hogy „alulról” érkezz meg a szükséges hangmagasságra.
2.: Most a hangolón tartva az egyik szemed :), fogd le a húrt a 12. fekvésben és pengesd meg. Fontos, hogy egy kicsit se nyújts meg a húrt egyik irányba sem, amikor lefogod a hangot. Csak akkora erővel nyomd le, amekkora minimálisan szükséges a hang tiszta megszólalásához.
3. Ha a hangoló szerint a lefogott hang tökéletesen a szükséges hangmagasságban van, akkor az adott húr intonációja tökéletes! Ekkor kezdheted előlről az egészet a következő húrral.
4.: Ha a hangoló szerint a lefogott hang hangmagassága magasabb a kelleténél, akkor az azt jelenti, hogy a húr rövidebb mint kéne. A korrekcióhoz fordítsd el az adott húr húrnyergének csavarját oly módón, hogy a húrnyereg távolodjon a nyaktól (általában az óra járásával megegyező irányú fordításra van szükség). Egy adott idő után érezni fogod, hogy a csavar mekkora elfordítására van szükség, de általában fokozatos közelítéssel juthatsz el a megfelelő eredményhez. Kezdetnek fordíts egy negyedkörnyit és nézd meg mi történik. Minden esetben az 1. lépéstől kezd újra.
5.: Ha a hangoló szerint a lefogott hang hangmagassága alacsonyabb a kelleténél, akkor a húr túl hosszú: fordítsd a húrnyereg csavarját oly módón, hogy a húrnyereg közeledjen a nyakhoz. A legtöbb gitáron ezt a csavar óramutató járásával ellentétes móson történő forgatásával érheted el. Most is fordíts a csavaron egy negyedkörnyit, majd vissza az 1. lépéshez.
FIGYELEM: Nem csinálhatod azt, hogy egyszerűen behangolod a 12. fekvés üveghangját, azután addig csavargatod a húrnyereg csavarját, amíg az nincs a tökéletes hangmagasságban. Ugyanis a húrnyereg elmozdításával a húr hangolását is megváltoztatja, így minden esetben az üveghang ismételt behangolása után próbálkozhatsz a húrnyereg állításával.
6.: Ha mind a hat húrral végeztél, ellenőrízd az eredményeket! Természetesen először hangold be a gitárt, majd játsz néhány akkordot fel és le a nyakon (főleg felfelé). Ha jól végezted el beállítást, akkor a probléma (ha volt) megoldódott. Ha még mindig nem tökéletes, akkor annak oka az ____________. (Fogalmam sincs mi lehet, valaki segítsen, ok?) Ez minden. Legalábbis, hmmm, amennyire én tudom. Ha azt gyanítod, hogy az intonációnak nagy beállításra van szüksége, ne lepődj meg, ha az eljárás eltart vagy egy órát. De ha csak egy általános ellenőrzést végzel, az egész nem tart tovább 10 percél. Próbáld ki, és tudasd velünk, ha egyéb trükköket fedeztél fel.
Ez minden, amit erről leírtak. Kérlek, ha bármilyen hozzáfűznivalód van a dologgal kapcsolatban, írj nekem. És ne felejtsd el, azért mert közzétettem ezt a FAQ-ot, az nem jelenti, hogy azt hiszem valamilyen isteni tudásom van a tárggyal kapcsolatban. Csak közzé kívántam tenni a talált dolgokat. Külön köszönet illeti a következő embereket segítségükért: (ide jön a neved...). Sok szerencsét és boldog intonálást (van ilyen szó?) – Kevin Bourrillion kevin@bradley.edu"
Igazad van, tényleg az a finomhangoló, amit mondtál. A lényegen ez egyébként nem változtat.
Nekem nem satus gitárom van, soha nem is volt, így csak saját tapasztalataimat tudom mondani.
nem azért mert olyan jó a styeppel kötözködni, de a finomhangoló nem az ami a satus gitárokon van??
ahol is, behangolja az ember a fejnel levo kulcsokkal, majd a staukkal leszoritja a hurt, es a finomhangolokkal utanna igazit, foleg hogy ezeken a hangszereken tremolo is szok lenni, ami szinten hamissa teszi kisse a hurt?
:o)))
gyu
bocs, hoyg nem votlam eleg szakmai
de most ez olyan jol esett
:o)))
A gitáron az 12. bundnál van ugye az oktáv. Ez rossz beállításnál hamis szokott lenni. Hátul a húrlábnál vannak bizonyos csavarok, amivel külön tudod szabályozni a húrok feszességét (van aki ezt finomhangolónak hívja). Fogod, és ha nem tiszta az oktávod, akkor szépen ezekkel a csavarokkal finoman elkezded behangolni. Nagyon jó fül, meg hangológép kell hozzá, mert az eltérés nagyon kicsi szokott lenni. A legjobb az, ha az üveghanghoz húzod az oktávot, akkor nem nagyon tévedhetsz.