Keresés

Részletes keresés

Face88 Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3144
Üdv!

A szóban forgó töltővel kapcsolatban az el-bike.hu-tól nálam van javításra 16 darab belőle. Egyik alkatrészeiből megjavítva a másikat dolgoztam. Típushiba egy dióda, majd ennek következtében a kis elkó felrobbanása. Után villognak a ledek, kimenő fesz gyakorlatilag nulla. Most a dióda alulméretezettségére gyanakszom ezért mindbe 1,5A helyett 3A-eset tettem, mivel legtöbben nem csak rossz volt a dióda hanem megsemmisült illetve lerobbant a tokja is. Kínoztam a töltőt bedugva dugtam rá utólag az akkupakkot, rángattam terheléssel a kimenetet, szenvedtettem eddig bírják. (Rövidzár terhelést nem próbáltam még) Konkrét eredményt csak több órás töltés után tudok mondani majd, talán jövő héten lesz alkalmam erre. Egyébként műszakilag elég jó töltők szerintem, leszámítva ezt a bosszantó meghiúsulást. A hőfüggése meg hát... mégiscsak egy olcsó kapcsolós töltő, amúgy is nagyon melegszik a ventillátor ellenére. Sztem a saját célre megtartottakra majd teszek felülre egy rendes 8 centis ventit mert ez a pici ami van a végén szinte nulla. Talán akkor nem mászik el a szabályzóköre, és biztonságosabban lehet majd használni.
Előzmény: Riderman (3143)
Riderman Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3143
Ha ez ugyanolyan a töltő, amilyen korábban napon hagyva szintén túltöltött, akkor valóban érdemes lenne megkeresni benne a hibát. Gondolom a rövid töltés alatt még nem melegedett át, a hosszú közben meg el tudott hangolódni.
Átmeneti megoldás lehet egy ventillátor, talán szinten tudja tartani. Amúgy sem árt, ha jelentősen melegszik.
Előzmény: oljeg12 (3142)
oljeg12 Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3142

Üdv Mindenkinek!

 Most töltöttem fel az akkukat deszt vízzel, amint a mario1111 által javasolt oldalon le van írva. A 3 db 12Ah-as akkuba kb 2.5 decit töltöttem. Azért nem tudom pontosan, mert a végén le kelett szívni a fölösleget. A biztonság kedvéért, én egy villanyvezetékről lehúzott szigetelést húztam az injekciós tűre, hogy nehogy a fém érintkezzen az akku lemezeivel. Föl raktam a töltőre és kiváncsian várom az erdményt.

 Lenne egy kérdésem a hozzáértő kollégákhoz.

Ha az akkuk 40V, vagy esetleg az alatt vannak néhány tizeddel, akkor, ha rá teszem a töltőre, akkor 41.5V-nál lekapcsol a töltő és tovább nem tölt. Viszont, ha 39V, vagy az alá megy a feszültség akkor nem akar lekapcsolni. Violt mokor több órai töltés után, mikor megnéztem, hogy fel van-e már töltve, még mindig töltött. Megfogtam a töltőt is és az akkupackot is és mindkettő fórró volt. Le vettem a töltőröl és megmértem a feszültséget. A max 43.2 helyett 44.6 V-ot mértem. Szerintem ez eléggé rontott az akkukon.

A kérdésem az lenne, hogy miként lehetne megjavítani a töltőt, hogy ne kellje állandóan lesni, hogy mikor töltődött fel az akku? Véletlen megfeledkezek róla és ésmét felforr.

A segítségeteket előre is köszönöm.

 

 

zigbee Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3141
Van kb. 30 db akkumulátorom, majd bele fulladok.
Ma úgy jártam, hogy töltetlent raktam be, töltött helyett.
Nem tud valaki, valami olyan holmit, ami átkapcsolható (pl. piros-zöld) és felragasztható az akkuk tetejére?
zeku Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3140
A kőkeménységet rögtön megkapta, nagyobb kerék nem fér bele (a váz viszont egész jó, és jól felszerelt). Marad a turbóakksi amit korábban kitaláltam, csak meg kell várnom a kötelező szervizt. Igaz, hogy rendes csávó a boltos, de azért mindent ő sem vesz be. :)
Meg még ha jól látom, egyenlőre még nem egy kipróbált út a 60V-os meghajtás.

Hát ha soknak tűnik a 12km/h-nál a 2,5A, lemérem megegyszer. Nem eccerű mérni ezzel az akksitöltőárammérővel, meg mindig vagy gyorsulni, vagy lassulni akar a bicó. Így állandóan amperokat inog az áram. Ezért mértem szinte mindent max. gázzal.
Előzmény: szsrobert (3137)
szsrobert Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3139
Soknak tűnik a számomra 12km/h-nál a 48V 2,5A.
Az 120W.
Előzmény: zeku (3134)
zeku Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3138
Hát akkor neked csak felfelé megy az áram. Nekem leszabályoz 26km/h körül, és stabilan tartja a sebességet, ha nehezebben halad akkor több áramot ad, ha lejtős akkor meg kevesebbet. Gondoltam ez a 6A adhatja a teljesítmény áramát, és akkor nem 350W hanem 300W.
Hát ha nem lenne már meg ez, biztosan megvettem volna a gépedet, és akkor most nem kellene a sebességnöveléssel szórakoznom.
Előzmény: freex (3135)
szsrobert Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3137
Vagy nagyobb feszültség,vagy nagyobb átmérőjű kerék,és keskenyebb, kőkeményre fújt gumik.
Előzmény: zeku (3134)
freex Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3136
Pár oldallal visszább írtam, hogy szemezek egy valószínűleg Baroni elektromos robogóval. Azzal az asszony is tudna közlekedni, de a jelenlegi ebringámra fel sem mer és nem is tud ülni, mert férfivázas.
Mindezt azért írom, mert ha valaki elvinné önköltségi áron a bringámat, akkor tudnék pénzt összerakni egy Baronira.
Szóval az én gépem egy Olimipia 3300-as vázra az 500W-os szettel van átalakítva, 4 db Diamec 20 Ah-s aksi van rajta. Az emelkedőkön is vígan megy, persze a hegyeken segíteni kell neki. 42-43 a végsebessége, ezt gyerekkel segédülésen is simán produkálja. Én horgászni és a céghez jártam vele párszor dolgozni. 31 km táv , 35-tel mentem, és a táv végén is maradt a végsebessége és a dinamikája, a ledek sem mutattak merülést. Valószínűleg valahol 30-40 km között van a távja, de 30-cal haladva megkockáztatom, hogy menne 50 km-t is. Eddig összesen nem mentem vele 1000 km-t.
A lényeg, hogy én mindent olcsóbban kaptam meg, így is 100e Ft-ba került (48e a szet, 31e az aksik és 20e a bringa). Volt még pár apróság, emiatt adnám el 100e-ért. A házilag előállított dolgokért (tengely elfordulás gátló, doboz) nem kérek pénzt.
Ha érdekel, írj ide vagy privátba. Képeket találsz róla, ha pl. rákeresel a hozzászólásaimra.
Előzmény: Törölt nick (3110)
freex Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3135
Csontig nem mertem húzni, mert 10A-es a multiméterem (unfused), így is volt, amikor 19A-t mutatott. Az biztos, hogy 26A-nél kevesebb, mert ott a vezérlő oldana le, de kevesebb 25A-nél is, mert ott tartósan a kismegszakító oldana le. Tudom ezzel most nem nagyon segítettem, de ha kapok valami nagyobb áramú multimétert, akkor meg tudom mérni.
Előzmény: zeku (3128)
zeku Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3134
Aha, tényleg hülyeséget írtam. 19-nél kb.4A 12-nél meg kb.2,5A. De erősen ingadozik.

Ahogy elnézem, akkor mindenki a feszültségemelést tartja a legjobb sebességnövelő módszernek.
Bár nekem fura, hogy a környék 250W-300W-osai és az én 350W-os gépem között sosem változik a távolság amikor mögöttük megyek. A homoktengeren viszont szuperül átsuhan (bár lehet, hogy a többi is).
Előzmény: szsrobert (3129)
szsrobert Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3133
Kefés motoroknál tehettek bele "turbó" fokozatot: közvetlen(illetve kis ellenállású Ampermérővel sorbakapcsolva) rákapcsoljátok egy nyomógombbal az áramot a motorra.
Előzmény: Face88 (3132)
Face88 Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3132
Sziasztok!

Értem a problémákat, én is sokat agyaltam ezeken a dolgokon. A sima kefés motornál mezei PWM van ott semmiféle trükközést nem alkalmaznak a karakterisztikában, csak egy áramkorlátja van a vezérlőnek.

A HUB motoroknál (kefe nélküli 3 fázisú egyenáramú motorok) összetettem a SZABÁLYZÁS, mivel az szabályzás hiszen van visszacsatolás a motor pozíciószenzorok révén. Tulajdonképen egy elektronikus kommutátor, ami azért jó mert nincs kefékkel való szívás, gyakorlatialg a kerék csapágyak élettartama a motor élettartama (normális esetben) azok meg ilyen fordulatnál szinte örökösek.

Ott 3 fázisú 60 vagy 120 fokban eltolt jel van trapéz alakú ha jól tudom, bármég lusta voltam szkópra kötni. Ott is PWM van minden fázisban elméletileg karakterisztikában nem nagyon tér el a kefés motortól, csak nincsen a kefe, és kommutátor miatti veszteség, jobb a motor hatásfoka és nem kell félteni hogy égnek a kefék a nagy áramtól.

Ezeket a motorkat én is túlmisztifikáltam. Itt is ugyanúgy a feszültség határozza meg a fordulatot. Szenzor időzítés változtatással lehet némit növelni rajta, de időzítést egy kefés motornál is lehet állítani a kefék helyzetének változtatásával. Tudjátok: kisebb sebességnagyobb nyomaték -> nagyobb sebesség kisebb nyomaték skálán.

A BLDC szabályzóban is erősítsétek meg az áramkorlátot, nekem ki volt lazulva és azóta éppen 2-szer nagyobb teljesítményű a motorom gyorsításkor. Emelkedőket azóta szinte meg se érzi.
Előzmény: zeku (3131)
zeku Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3131
Láttam anno olyan vezérlőt, aminél egy potival le lehetett szabályozni a sebességet. Az összeszerelő cég humánus lévén, rögtön le is vágta ezt a potit, nem is kellett feltekerni. Abban reménykedtem, hogy vannak még ilyen trükkök.
Akkor, amit korábban írt Face88 az is gondolom, főleg az indulást segíti. Nekem azzal nincs gond a 18A 48V így is 860W kezdő felvett teljesítmény. (Csak ne szabályozna le 26km/h-nál.)
Előzmény: Bence60 (3127)
zeku Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3130
Lehet hogy hülyeséget írtam? Majd holnap, ha ráérek, újra megnézem. Amikor mértem akkor úgy számoltam, hogy a mennyivel osztom, a sebességet kb. majdnem annyival osztódik az áram.
Előzmény: szsrobert (3129)
szsrobert Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3129
"25km/h-nál 6A, 19-nél 2,9A 12-nél meg 1,4A. Vagyis parányi a spórolás."
100km megtétele:
48V x 6A x 4h=1152Wh
48V x 2,9A x 5,2631h=732,63Wh
48V x 1,4A x 8,3333h=560Wh.
Annyira azért nem parányi.
Előzmény: zeku (3126)
zeku Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3128
Szia Freex,

Korábban írtad, hogy te is méregetted a felvett áramot. Neked mennyi volt ez a kb. stabil áram amit az álltalános végsebesség körül vett fel? És mennyi a gyártó szerinti motorteljesítményed?
Azért kérdezem, mert a vezérlőmre és a kerékre 350W van írva. Igaz a kerékre számsorba rejtve, a vezérlőre pedig tollal. Ilyen adatok mellett meg tiszta képtelenség kitalálni, hogy melyik kisujjamból szopjam ki az áramot amivel számoljak.
Előzmény: freex (2942)
Bence60 Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3127
Ez a motor jellegzetessége, alacsony fordulatszámon tud nagyobb teljesítményt leadni. Ha nagyobb sebességet akarsz vagy a feszültséget kell emelned, vagy az áttételt növelni (HUB motornál kerékátmérőt).
Előzmény: zeku (3126)
zeku Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3126
Összedobtam 1 árammérőt a bringára. Elsőnek 1 régi akksitöltő 10A-os analóg óráját raktam át, de így lefolytotta a gépet 5%-al. Majd az órával párhuzamosan egy vezeték, így 20A-os lett, és nem folyt semmit.

Tapasztalat:
Aszfaltúton. Induláskor, gyorsításkor 16A-ről megy lefelé. 15km/h-nál 16A, 20km/h-nál 12A, majd ahogyan közelít a 25-höz, beáll 6A-ra. Ezt viszont rendesen figyeli, mert ha jön egy hátszél és 26-ot túllépi akkor hirtelen már csak 4A lesz ami kevés a szintentartáshoz. Ha viszont előröl jön a szél, akkor gyorsan felmegy 8A-ra. Később, amikor már több mint félig lemerültem, ezt a 6A-os játékot 23km/h-nál kezdte játszani.
Homokban. Ha indulni nem tud, mert akkora a homok, 16A-rel próbálkozik. Ha elindul, 18A-t vesz fel. Majd csökken.
Szerintem, a sebesség (és a gázkarállás) függvényében adagolja az elektronokat. Kis sebességnél nagy áram, majd - bár a motor még bírná - mégsem ad neki 25km/h körül. Végig maximumon tartottam a gázt.
Amikor csak kisebb sebességet adagoltam a gázzal, akkor az áram is csökkent. De nem olyan mértékben, ami indokolná a kisebb sebességet. 25km/h-nál 6A, 19-nél 2,9A 12-nél meg 1,4A. Vagyis parányi a spórolás.

Szerintetek ezt a sebességkorlátozást beleprogramozták, vagy ez egyszerűen ez csak egy lineális függvény? Vagyis mivel lehet a végsebesség áramát növelni, valaminek az átállításával (pl. sebességfigyelő szenzor), vagy az áramkorlátozás átverésével (pl. 48V-ról 60 voltra növelés)?
jarkoj Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3125
Én pont foditva csinálom fiuk a figyelő ellenálást megnöveltem ,hogy az áramkorlát 15Ampernál működjön!Így is bőven gyorsul 60Voltnál 60*15=900Watt!!! Ez kíméli az akkukat és kevesebb fesz esik a vezetékeken százalékosan.
70km lett a vége 35Km/h átlagsebességel ,ennyit mentem most egy töltéssel:))
Előzmény: Face88 (3122)
szsrobert Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3124
Az elég súlyos,ha csak 43km/h-nál kezd visszatölteni(348/min,ha 2,06m kerületű a kerék).
Kisebb átmérőjű kerékkel jobb lenne,de akkor sebessége/hatótávolsága csökken.
Valami külön megoldás kondenzátorpakkra töltéssel?
Esetleg 10A-ben maximált visszatöltő áram a tekercselés túlélése érdekében?
48V 10A(5ohm)ellenállás "motorfékezéshez"?
lynxwad Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3123
Üdv
A vezekékkel nincs gond, akku-vezérlő-motor között 6mm2 sodrott réz.
Az alkatrész oldalon már meg volt repedezve a forrasztás a figyelő ellenállásnál.
A motor a Tech-mobil-os 500W 48V kefés.
Ma reggel mentem vele, szerintem jobban gyorsul.
Előzmény: Face88 (3119)
Face88 Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3122
Üdv!

Extrém eset. Még ha a 48V-ot bírja is hosszú távon, ami még talán elképzelhető, azért a 60-al vigyázz! Az már nagyon sok. Lehet hogy hamarosan nem bírják tovább a FET-ek addig viszont lehet hogy tökéletesen fog menni. A motort is félteném a helyedben, ugyanis 48V az túlterhelés, a 60-ra meg nem tudok szót :)

Azért figyelemre méltó amit írsz, kicsit nehezen hiszem el, de nem elképzelhetetlen ezek szerint. Persze a legtöbb elektronika nem ilyen az biztos, ezt tapasztalatból tudom.
Előzmény: jarkoj (3121)
jarkoj Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3121
Úgy néz ki bírja ,tegnap voltam Anyámnál a szomszéd városba 20Km ,eddig mindig vinnem kellet a töltőt magammal,ha vissza is akartam jönni,most meg mentem 45Km -ert de még nem merült le :))
Sima metrós 36Volt300Wattos polimobil robogó alakú ebringa másfél éve vettem ,de már az első hónapban megkapta 48Voltot....idáig úgy jártam vele most tartok kb 4000km nél.Innentől kezdve hatvan voltal járok:)))
Előzmény: zeku (3120)
zeku Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3120
Ez azért nem semmi, 36V-os így bírja a 60V-ot? Sima kínai típus? Eddig még csak 48V-ra átalakításról hallottam, és attól tartok, hogy ezek egykaptafás típusok, csak mind kibírják a 48V-ot. Belülről meg nem tudom megnézni. Friss garis, és iszonyatmód összezárták.

Gondolkodtam rajta, hogy a gyári 48V-os bringámba berakok egy turbófokozatot. Vagyis egy kapcsolóval néha átállítom 4 helyett 5 akksisra, közben egy relével leoldom a világítás, index, duda stb. dolgokat, hogy ne égjenek le.
Így ha nem sietek, a csúcssebesség tartásához tartozó 6A-s áramfelvéttel kímélem az akksikat. (meg a kezemet, max.-on könnyebb tartani a gázkart). És a töltőmet sem kell lecserélni.
Face88 Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3119
Üdv!

Ez attól függ mennyire volt hitvány előtte a kontaktus és a gyári forrasztás. Van, hogy ezeket különféle anyagi megfontolásból és környezetvédelmi okokból ólommentes vagy csökkentett ólomtartalmú anyaggal forrasztják. Mondhat akárki akármit ezek a forr anyagok itt (és máshol) nagyon rosszak, főleg nem ilyen relatív nagy áramoknál. Előfordul hogy szó szerint kiesik az alkatrész a penelból annyit "tart"rajta a cucc. Ha számít akkoris csak gyorsításnál veszed észre. Nekem szélsőséges eset volt, mert kettő van az enyémben, de az egyikről körben le volt válva a forrasztás. Ez amolyan egyszerű módszer, inkább csak meggyőződsz róla és utána tudod hogy az már nem akadálya a lehetőségekhez mért legjobb teljesítménynek ami kihozható a járműből. Vezeték keresztmetszet is sokat jelenthet, nem tudom milyen motorod van, illetve milyen vezetékek. (másik aranyszabály: a rövidebb vezeték jobb)

Nem akarom magam ismételgetni, ezekre érdemes figyelni de ezt józan paraszti ész is belátja :)

A most hozzám ekrülő e bringának a kefés motorjába komoly 0,5-ös vezeték megy. Na ha valahol akkor ott biztos vagyok az érezhető javulásban. Eszik az rendesen, csak jelentős részével az áramnak a vezeték lakik jól...Dehát drága a réz hiába.
Előzmény: lynxwad (3118)
lynxwad Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3118
Köszi, megcsináltam.
Nagy külömbséget ne várjak azért ettől a "tunning"-tól igaz ?
Előzmény: Face88 (3117)
Face88 Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3117
Hali!

Nem is annyira a befuttatás, hanem inkább ahol be van forrasztva a panelba azok a pontok a kritikusak. Be ne futtasd végig szerintem, csak a tövénél alaposan, bőségesen, nehogy annyira megnöveld a keresztmetszetét hogy gátlástalanná váljon az áram benne :)
Előzmény: lynxwad (3115)
oljeg12 Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3116

 

  Én láttam olyan kínai e-bringát, ami bírta az emelkedőt is és szembe szelet is.

A neten olyan német gyártmányút láttam több mint 200 000-ért, ahol az elektromos motor cak segített a tekerésben. Most már egyre olcsóbbak az e-biciklik és ha veszel egy 300W-ost azzal már a kisebb emelkedőket is letudod győzni tekerés nélkül. Ha esetleg mégis rá kell segítened, hogy kíméld az akkukat, a motort és a vezérlést, akkor is csak segítened kell és nem kell teljes erőbedobással tekerni. Én a 180 W-os gépemmel mentem 40-50km/h sebességű szembe szélben is. Sokat kelett segíteni, mert a 9 km felében segítettem és így is 25 perc volt a menetidőm. A nyelvem pedig nem lógott és nem lihegtem. Ezt az utat ha egy sima montival mentem volna, kb 2x ennyi időbe telt volna megtenni. Ráadásul jól ki is fáradtam volna.

Azt azért érdeklődd meg, vagy nézd meg a kézikönyvébe, hogy legalább 40 km legyen az egy töltéssel a hatótáv.

Előzmény: Törölt nick (3110)
lynxwad Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3115
Köszi az infót Face88.
A vezérlőt már átépítettem régen 8db IRF 540N FET-tel.
Azóta is töléletes.
Ha jól értelmezem: a két vastag "drótot" futtassam be vastagon cinnel?
Előzmény: Face88 (3112)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!