Rossz dolog, ha nem fúj a szél. Bezzeg aki hegytetőn lakik... Érdekes volt anno, hogy a Kékestetőn a toronyban mínuszokban tombolt a szél, 600m-en pedig mozdulatlan volt a levegő.
Hidrogénnel töltött ballonra kellene építeni kis teljesítményű és tömegű, huzalon felengedhető szélkereket.
Tisztelt fórumtársaság! Elsősorban azokhoz fordulok most, akik már építettek szélkereket és a szerkezetük már kibírt egy vihart is. Az érdekelne, hogy mekkora oszlopra tettek fel a szélkereket. Nem a hosszúsága, hanem az átmérője és a falvastagsága érdekelne, meg az is, hogy azon milyen átmérőjű szélkerék van. A válaszokat előre is köszönöm.
No igen, addig senki ne ossza az észt inverter-ügyben, míg nem engedte ki a működtető-füstöt jópár FET-ből...:}}
Így magam is visszafogott vagyok, bár a LT Spice IV-e ingyen elég jó bevezető, hogy az ember legalább a felét a füstös tranyóknak megspórolja...
Abban teljesen igazad van, kihajigált , akku miatt megutált UPS-t szinte bárhol lehet találni, örülnek, ha nem kell vesződniük vele. Én nem is nagyon kerestem, kettőt hozzámvágtak...:}}
Azokat viszont megéri szemügyre venni, mégiscsak működő eszme...
"sima trapéz invertert (1 trafó, 2 fet meg egy multivibrátor)" Azért ennyire nem egyszerű! :-( Jobban jársz, ha 2-5ezerért veszel régebbi UPS-t. Ha szerencséd van, ingyen is hozzá lehet jutni. Annál meg 1 FET is drágább. :-) A füstbe ment FET meg még drágább. :-(
Én emiatt csináltam azt, hogy bevittem a 12V-ot a házba, a kábelmodemet és a routert arról hajtom meg egy kis feszültségejtő áramkör segítségével. Sokat gondolkodtam, hogy kellene nagy akkut venni, amikor van nagy szél, akkor teletölteni és sokáig elég lesz az áram. Végül is az elektromos bringából maradt 2 20Ah-s jó akku, ezeket kapcsoltam párhuzamosan a szélkerékre. A 2-3 héttel ezelőtti szeles hétvége óta annyira gyatra a szél, hogy ezt a 40Ah-t nem képes feltölteni, pedig semmi fogyasztó nincs rákapcsolva. Ezek után nem látom értelmét annak, hogy 100-200 ezret költsek sok száz Ah-s szolár akkura. De annak sem, hogy visszatápláló inverterre költsek az évi néhány szeles nap miatt. Inkább próbálok visszatápláló invertert csinálni vagy sima trapéz invertert (1 trafó, 2 fet meg egy multivibrátor), s amit termelek azt elhasználom. Minden W energia, amit a szélből kiveszek, ennyivel csökken a villanyfogyasztásom, illetve ennyivel járulok hozzá a környezet megóvásához.
A hálózati áramban az zavar, hogy a legtöbb berendezés viszonylag rossz hatásfokkal hasznosítja, alakítja át 12V-ra. Pl. rádió 12V 0,2A 2,4W. Ez a hálózatból felvesz 4-5W-ot.
Vettem napelemeket, 20 év alatt térülnek meg. A szélkerék megéri, ha olcsón jutsz a hozzávaló alkatrészekhez, és nem akkukban tárolod az áramot, hanem felhasználod. Ha már úgyis mozogni kell az egészségért: pedálhajtású generátor kis fogyasztókhoz.
Lehet, hogy csak nekem nincs szerencsém, és mindig gyenge anyagminőségű láncot kapok?
Csodálkozni fogsz,de én még nem hallottam semmi hangot a lapátkerekem felől. Brutális felépítés, tökéletes csapágyazás,és kiegyensúlyozás. eddig a hallható zaj amit produkált,az pontosan nulla. És zárt kisflex áttételt hajt meg,annak is pontosan nulla a hangja.(ferde fogazású kúp/tányérkerék 1:3 . Kitömve zsírral. De szerintem nagyon kevés az 1:3 áttétel. De végül is úgysincs szél... Tehát mérni sem tudtam még hogy termel-e? :(
6 lapáttal jó nyomatékosnak kell lennie. Nagy fordulatot gondolom nem tudsz vele elérni, talán 200-300-at, de akkor már brutális hangja van. Ekkora max. fordulaton direkt hajtással nem tudsz áramot termelni, hacsak nem sokpólusú és nagy menetszámú tárcsagenerátort készítesz, így érdemes lenne áttételezni. Én lánccal csináltam régebben. Kaptam pár lánckereket meg láncot, amit az elektromos rollereken használnak, azzal tudtam 1.5-5-8-szorozó áttételeket kihozni. 1.5 semmire sem volt elég, 5-szöröző termelt, de csak nagy szélben indult el, 8-szorozó meg tornádóban sem indult el. Aztán szétkaptam egy régi mountainbike-ot, annak az első váltó legnagyobb kerekét és hátul a 2-3 legkisebbet felhasználva tudtam 3-4-szerező áttételt is csinálni, de végül maradtam az 5-szörözőnél, mert kisebb áttételekkel hiába indult kisebb szélben, a termelt feszültség is arányosan kisebb volt, így még 6V-os rendszert sem tudtam vele tölteni.
Így van, ahogy a kolléga mondja. Egyébként amikor úgy érzed, na ez már fúj, a leveles ágak rendesen mozognak, susog a szél a leveleken, akkor az még csak 3-as. A legtöbb szélgép - beleértve a megawattosakat is - ekkora szélnél kezdenek termelni. Kisebb szélben nincs is értelme, hiszen a szél energiatartalma igen csekély. Csak néhány példa 40% hatásfokkal számolva: 2m átmérőn 20W-ot lehet termelni, 3m átmérőn 47W-ot, 50kW-os géphez tartozó 16m átmérőn 1.3kW-ot, a 2MW-os géphez tartozó 60m átmérőn pedig 18.6kW-ot. Lehet, hogy a nagy gépek kicsit többet hoznak, akár 45-50% hatásfokot is, de a mi kis házi gépeink legjobb esetben is jó, ha elérik a 30-35%-ot.
Az én lapátkerekem is csak 190 cm átmérőjű,és hat lapátos. Ennyi teljesítményt tudok belevinni a forgatásba csak... Ebből kellene kihoznom valamit. Nem sürgős,és ha csak játszom vele,akkor is bejön :D Mert tetszik.
Költeni nem fogok rá, valami majd csak összejön. A lapátkerék megvan 2 éve,és most építettem meg.
Akkor az általam régebben használt dc motorra (Unitemotors - kefés ferritmágneses) nem is panaszkodnék. Motorként 36V/500W 2500 fordulatnál. 5-szöröző áttétellel 10-15 A-t nyomott 12V-ra. Sajnos az áttétel valóban komoly ragadást jelentett, így 6-8m-es szél alatt nem tudott magától elindulni. Mondjuk ez köszönhető volt annak is, hogy 90 centis pvc lapátok voltak rajta. Ha komolyabb felépítéssel és másfél méteres pvc lapátokkal csináltam volna, még most is fent lenne, azzal már indult volna 3-as szélben. Ezzel nem bíztatni akarok senkit, úgyis mindenki ráébred magától, hogy legcélszerűbb neodym mágneses tárcsagenerátort építeni. Csak tapasztalatszerzésre első lépésnek ez is megteszi.
Talán pár volt kinyerhető lenne belőle :D Nekem 220 voltos egyenáramú motor van felrakva,2 amperes. 1400-as fordulat kell hogy 18 voltot termeljen.............................................................................................................. Ennyit a villanymotorokról,játszani azt lehet velük,de a hatásfokuk az katasztrófa. Fordított üzemre valók.Áram be,és fordulat ki.
1000 rpm? Az nekem hihetetlennek hangzik! Max viharban tudom elképzelni... Ezen a "gépen" 1:3-as áttétel van(kisflex) Már ez is érezhető ellenállást produkál. És ez +3 csapágy,és két fogaskerék surlódása,amiből nem lesz energia...
1.) Nem léptetőmotor, hanem szervomotor. A lényeges különbség, hogy a léptető M. váltakozófeszültséget adna, de nem kefés. A szervomotor kefés és egyenfeszültséget ad. 1 diódát mindenképpen be kell kötni közé és az akkumulátor közé, de próbára ennyi már elég is. 2.) Elég régi ahhoz, hogy ne szuper, hanem csak egyszerű vas v. ferrit mágnesek legyenek benne. A kivehető áram folyamatos üzemben 13 A, ami 12 (14) volton ~180 watt. Legalább 24 V-os akkupakkhoz kellene használni, vagy feszültségcsökkentő töltővel. 3.) Mivel nagyon valószínű, hogy csak 2 pólustörzs van benne, ezért bizony nagyon komolyan rángatni fog.
60-70 centi átmérőből csak akkor tudnál teljesítményt kihozni, ha irgalmatlan magas lenne. Mert ugye minden szélgépnél a lapátok által bejárt felület számít. Amúgy az ilyen Savonius típusú szélgépeknek elég gyenge a hatásfokuk, bár előnyük, hogy egyszerűen megépíthetőek. Sokan 200l-es hordót kettévágnak, abból építenek. De mivel kicsi a fordulatuk, áramtermelésre szinte csak áttételezéssel használhatóak.
Szerintem ha nem túl régi a cucc, akkor neodym mágnesekkel van szerelve, tehát darálva forog. Ez nem baj, csak könnyen induljon és ne ragadjon, én jó esélyt látok benne. A 170V mindenképp bíztató. A képlet baromi egyszerű: forgasd meg a tengelyt 100-600 fordulatig, mérd hol mekkora feszültséget ad le. Ha már kis fordulaton - cirka 150-200 fordulaton ad le 12V-ot, akkor 12V-ra mindenképp jó lesz, de talán 24V-ra is. Az én 12V-os gépem kb. akkor kezdi halványan tölteni az akkut, amikor másodpercenként 3-at fordul, 8-10-es szélben már 30-31V körül ad, ez a csúcs. Egyébként ha fillérekért adják, akkor érdemes foglalkozni vele, ha már 10 ezres nagyságrendben, akkor igaza van Inoxynak, érdemesebb építeni. Egyébként a 170V már azért is jó, mert közel van a hálózati feszültséghez, így tudod használni bojlerhez, nem kell se akku se inverter. Ehhez persze gyorsító áttételt kell alkalmazni, szerintem 4-5-szörözőt, meg jó széles, harapós és nagy lapátokat. Én már millió áttételezést csináltam, sajnos akkora volt mindegyiknél a ragadás, hogy másfél méteres lapátokkal is csak 6-8m-es szélben volt hajlandó elindulni.
Az enyém olcsó lesz,és használhatatlan :) Ráérek időm van,már csak egy megfelelő "alternátor" kellene. Most éppen várom a szelet,ma raktam össze próbapadra.