Igen, nekem volt egyértelmű, azért nem fejtettem ki így, ahogy te levezetted. Az iparvágányokban megmaradtak a régebbi, vagy visszabontott váltók (pld. fáspusztai vontatóvágányban 1-1 db 14, 9.3 és 7 kg váltó volt 1963-ban.
1994-ben került hozzám két archív fotó a Gyulai GV-ról, azzal kezdődött ez az elhívásom. Bede, Marton és Villányi uraktól tanultam, hol, hogyan és mit kell kutatni, milyen összefüggéseket találhatok, mit figyeljek a terepen. Munkásságom nem azért megismételhetetlen, mert iszonyatosan nagyképű vagyok, hanem mert a nyugdíjas riportalanyaim 75% már az égi kisvasutakon zakatol...
mikor olvastam, egyből előszedtem a térképet, na, mondom, na, pedig neked a kisujjadban van. és kb. ezt vártam, hogy fel sem tűnik senkinek... szerintem ilyen mélységben talán senkit nem érdekel ez a történet, rajtad, petyán, vasúttörténeten és rajtam kívül. nem mondom, hogy ez baj, de figyelemreméltó.
pár napig tökbeteg voltam, fel sem tudtam kelni, ágyban laptopon nézegettem a régi térképeket, gugli földjén a nyomokat. ha az ember belemerül, piszkosul el tud vele menni az idő, amire úgy a "dolgos hétköznapokban" nem futná.
Horgosi Kárász Imre épített birtokának majorjába ezt az iparvágányt, valószínűleg már 1905-ben. A MÁV 1948-ban visszabontotta, a vissznyeremény 300 vfm. 7.25 kg/fm felépítmény. A régi nyomvonalon és még azon is túl viszont a helyi Állami Gazdaság részére új pálya épült. Ennek felépítményét 1963-ból ismerjük a bontási jegyzőkönyvből: 400 vfm 10.9 kg/fm és 294 vfm 9.3 kg/fm, 1 db „i” váltó, vágányzáró sorompó.
Kárászmajori vonalat a Sarkadi Cukorgyár építette 1923-ban, nincs róla tudomásom, hogy bekötötték volna az AEGV-MÁV AK vonalba, esetleg tervezték, de rájöttek, hogy fölösleges. Ismeretlen időpontban (de 1949 után valószínűsíthet) felbontották.
A 6.5 kilométeres vonal gróf Nádasdy Tamásné, sz. gróf Wenckheim Mária (1883-1968) tulajdonát képező Tarhos-Vizesfás vonalból ágazott ki. 19/21 szelvényközében forgalmi kitérő, 41/43 szelvényközében rakodóállomás vágányhídmérleggel, 53/55 szelvényközében forgami kitérő épült.
Nagyon sajnálom, hogy erról lemaradtam, csak hónapokkal késöbb a Pályaőrben olvastam róla, hogy volt ilyen. Korábban mondjuk azt se tudtam, hogy vannak rajtam kívül más vasútmániások is.
GANZ kapcsán úgy emlékszem, hogy a Pályaőrös cikkben az volt, hogy a MÁV azt akarta, hogy vegyék át az egész vonalat iparvágánynak, erre a gyár nem volt hülye, és inkább közútra váltott.