Nem is akartam előbányászni a témát, csak Vgyuri azon mondatára reagáltam, hogy láttak már ki nem engedett futóval KISgépet leszállni. A nagyokkal is előfordul...
Valóban lerágott csont, de én eddig nem nagyon elemezgettem, csak most néztem meg térképen, hogy hogyan mozogtak... Hát, itt nem is a bennfelejtett futómű volt az egyetlen, vagy a legveszélyesebb hiba. Így ha minden igaz messze túl hamar keveredtek finalra, engedélyük volt egyáltalán, ha volt, mikor kapták?
A Szalonikban történt esetnek könyvtárnyi irodalma van már itt a fórumon is, én is hozzátettem anno decibel ezt a kis szerény összefoglalót amit most megismétlek azzal a változtatással, hogy kiemeltem benne a vonatkozó részt. Tehát nem földközelségjelző hanem egy belső akusztikus jelzőrendszer. Egyébként egy kis checklist tényleg nem ártott volna nekik de ezt is kitárgyaltuk sok 100-szor. Lerágott csont de a tanulságai örök érvényűek.
A megközelítés során TALAS pontig a repülés eseménymentesen zajlott. Ekkor a légijármű az illetékes irányító szolgálatnál bejelentkezett, utazó sebességét 400 km/h-ra (220 csomó) csökkentette, folytatta a VOR/DME megközelítést a 34-es futópályára az előírások és a kapott engedély alapján a holdingban (várakozó légtérben), repülési magasságát FL 150-ről FL 80-ra csökkentette.
A légiforgalmi irányító megkérdezte a személyzetet, hogy képesek-e sebességüket 200 kts (370 km/h) alá csökkenteni. A személyzet megerősítette, hogy képesek. Ezt követően utasítást kaptak a minimum clean speed-re, azaz a behúzott futómű és szárnymechanizáció mellett megengedett minimális sebesség tartására.
A légiforgalmi irányító a sebességcsökkenés magyarázatául tájékoztatta a MAH 262 személyzetét az előttük haladó légijármű helyzetéről, valamint arról, hogy annak a leszállás után a futópályán megfordulva és a leszállás irányával szemben gurulva (backtrack eljárással) kell majd elhagynia a futópályát.
A későbbiekben a légijármű személyzete a sebesség csökkentése céljából a fékszárnyakat 15°-ra, majd 28°-ra bocsátotta ki a futómű behúzott helyzete mellett. Legkésőbb ebben a pozícióban a személyzet kikapcsolta a futómű ki nem engedett helyzetére figyelmeztető akusztikus jelzőrendszert, amelynek kapcsolóját csak a fedélzeti mérnök munkahelyéről lehet elérni.
Ezt követően a légijármű áttért a repülőtéri torony frekvenciára, a bejelentkezéskor visszaismételve a megközelítési eljárásra kapott engedélyt (VOR/DME megközelítés a 34-es futópályára, majd átkörözés a 28-as futópályára). A torony a megközelítés folytatására utasította és kérte, hogy jelentsék TSL VOR átrepülését. A légijármű a kapott engedélynek megfelelően folyamatos süllyedés mellett folytatta a megközelítést és jelentette TSL VOR átrepülését. Ekkor a torony tájékoztatta a MAH 262-t, hogy látja és utasította, hogy forduljon jobbra, csatlakozzon a 28-as futópálya hosszú falára és a kirepülési irányon (100º) nyújtsa meg a hosszúfalat, amíg engedélyt nem kap az alapfalra való fordulásra.
A légiforgalmi irányító szolgálat ezen utasításával a 28-as futópálya küszöbének elérését akarta késleltetni, amit a forgalmi helyzet tett szükségessé (1 érkező és 1 induló légijármű volt).
A kijelölt rádió frekvencián a MALÉV személyzet részére érthetetlen görög nyelvű rádióforgalmazás is folyt. A kiadott irányítói engedélynek megfelelő 100º-os irány felvétele helyett a légijármű mindössze 057º-os irányig fordult el, (kb. 40 másodpercig tartva ezt az irányt), majd irányítói engedély nélkül megkezdte az alapfalra fordulást, feltételezhetően a terep akadályoktól való távolmaradás miatt. Az alapfalra forduláskor ismételt utasítást kaptak a hosszúfal megnyújtására, amit bár nyugtáztak, nem hajtottak végre (abból a pozícióból már nem is lehetett volna a hosszúfalra való visszatérést megoldani).
Ugyanúgy, mintha a többen ülnénk a gépben. Egyedül is ismerem a betűket :)
Ha jól emlékszem, a tesszaloniki esetben egy darabig szólt a földközelség jelző, amíg ki nem kapcsolták és a pilcsik meg a torony közreműködésével mégis sikerült hasra tenni a madarat. Biztos nem történik meg, ha van náluk mp3 lejátszó.... :(
Bado ! Ha egyszer odáig jutok - és ha reálisan nézem, Te azért korban sokkal előnyösebb helyzetben vagy velem szemben - igérem gondoskodni fogok attól, hogy az a bizonyos személyek által aláírt lap, amiről korábban írtam hozzád kerülhessen. Ha mond valamit Ta....Frici, Tó....Robi. Kó....Vili neve ők ismernek, talán igazolják, nem szoktam csak igérni. ( De azért még ne az idei Húsvétra gondolj !!! ) Üdv. Stipi a bányász.
És hogy működik a laminált papírcetlid akkor, amikor az egyetlen pilótának a gépet kell vezetni? Jó, tudom, hogy egy Cessna nem egy 747-es, menet közbeni vagy egy leszállási eljárást egyedül, csekliszt nélkül is meg tud csinálni a pilóta, de azért láttak már ki nem engedett futóval leszálló kisgépet :-)
Félretéve a hülyeséget, ha valaki ki akar bújni a cseklisztes ellenőrzés alól, akkor nem kapcsolja be az mp3 lejátszót, nem pedig egy másik kütyüvel fogja kijátszani azt.
Kedves PÁJLOT ! Nem gyakran szólok hozzá, mert nem vagyok olyan profi, mint itt sokan, és nem is szeretem feleslegesen a vizet zavarni. Ha kérded C150, C152, 172, C177RG, C182, Moran 3 tipusa, Piper 2 tipus, IS28M2/6, SF25C, DIMONA MK-II, és vitorla. ( Ezektől függetlenül van még pár olyan melyeket több alkalommal típus-oktatóval vezettem, de nem csináltam meg rá a teljes előírt típusórát. pl. Katana, de ezeket nem számoltam ) Mindettől függetlenül csak 20 éve repülők, és ha ez mond neked valamit a száma 00-6757. Természetesen fóniavizsga is kellett. Ez nekem egyenlőre elég, többet nem igazán tervezek mert már elmúltam 61. Üdv. Stipi a bányász.
>hello,csak úgy kiváncsiságból kérdezem,befirkantanád a 14-tipusod amire engedélyed van?
Úgy ne járj, mint én majdnem, egy emigráns magyar-svéddel (az emigráció irányát tán nem kell pontosítanom), ahogy repültünk Ferihegy felé, folyton mondta, hogy "most leereszkedtünk 6000 m-re, ez 10000," stb.
Már készültem rászólni, hogy én is repültem már vagy hússzor, nem kell itten fellengzősködni, amikor megjegyezte, hogy mikor először szállt le Ferihegyen, megcsapta az orrát az akácvirág illata, ebből tudta, hogy Magyarországon van, mert Svédországban nincs akác.
Na, gondoltam, most megfogtalak. A repülő ablaka nem nyitható, ugye, hogy jött be az az akácfaillat??? Hát hogy ő volt a pilóta a magángépén, azon meg van nyitható ablak...
hello,csak úgy kiváncsiságból kérdezem,befirkantanád a 14-tipusod amire engedélyed van?!Annyira pontosan nem kell,hogy pl cessna 150,152..stb..csak azt hogy:cessna,corvus,stb
A minap LHBS-en egy kis Cessna 40 fokos fékszárnnyal indult neki a felszállásnak. Már jó félpályánál laffogott, mikor elkezdte visszahúzni. 09-es irányon. Ahogy arrafelé mondják, jó hogy nem jött a 87-es busz az úton keresztbe, így a pálya vége elött olyan 2 méter magassága már megvolt.
Az álmoskönyvek szerint nem árt az a kis olvasás a gáz beszúrása elött.
Onnét pedig csak egy kis lépés, és egy másik program a másik zsebemben levő PDA/PNA-ból küldené a válaszokat. Mi a jó a laminált papírcetliben? Esőben is működik, és nem a legrosszabkor merül le benne az akku.