Nem tudom lehet-e ilyen 'saját' topicot nyitni itt az indexen, majd kiderül.
Azt a pár topikot amit valamennyire követek a személyes profilom "bejárt topikok" menüjén keresztül, sokszor veszélyeztetem offtopikolással, és ennek szeretnék végetvetni e topikkal. (Ahhoz persze nagyon kevés vagyok, hogy saját blogot nyissak.)
Ezt a hozzászólást nem olvastam végig, de azért válaszolnom kell. Újvilág 2. tétel. Példálóztam olyannal, hogy énekegyüttes is birtokba vehet szimfonikus művet. Ezt hallgassátok meg!
Schubert VIII.-ja szerintem úgy tökéletes,ahogy van, nekem nem hiányzik folytatás hozzá. Akkoriban azt hittem, azért befeljezetlen, mert meghalt közben... :) számomra csak akkor nem fejeztek be valamit. Nem is értettem később, hogy, ha megtehette volna, hogy befejezi, akkor miért is nem, és végül arra jutottam, hogy nem is kell ennél több belőle:))), így tökéletes.
Mellesleg ezt is fel lehetne venni, és bármikor megnézni, sőt szoktam is ilyet. Főként 'telereklámos' filmekkel, amit utána lehet tekergetni... Viszont pl. sportot élőben jobb nézni, mint felvételről, főként, ha közben megtudom a végeredményt.
Na most képzelj Schubert Befejezetlenjéhez mondjuk egy scherzót. ;) Pedig tudtommal voltak kísérletek a szimfónia befejezésére, de biztosan eléggé hamvábaholtak voltak, ahogy én ezt most jelenleg gondolom. Még leginkább Dvorak VIII./3.tétel típusú/megközelítésű tételt tudnék leginkább elképzelni, de negyediknek aztán végképp semmit. Annyira folytathatatlanul kerek egész az eredeti kompozició.
>>>. Schubert a VIII.szimfóniáját például - lehet, hogy mindezt megérezve - már a második tételnél abbahagyta... ;)
és milyen jól tette... anno egyik kedvencem lett... Ráadásul úgy, hogy Beethoven 5.-jét vettem Bernsteinnel, és a másik oldalon ez volt, meghallgattam, "ha már megvan", és rájöttem, hogy csodaszép. Főleg az a kicsi dallam...
>Figyelted már, hogy mondjuk ha egy szimfónia tételenként van fölrakva, akkor az elsőt nézik meg legtöbben, majd egyre csökken a nézettség?
Huhhh! Ez nagyon jó téma. :o) Remélem a további soraimat nem olvassa más, főleg Petyus nem... :o) Csak neked mondom, mint laikus a laikusnak. ;)
Ami először eszembejut az Dvorak Új Világja. Arról tanítják, hogy mennyire nagyszerű az első tétele, hogy befolyásolja/alapozza meg az egész szimfóniát, még ha a negyedikért is van oda a világ. Ebből levezetve én érzek valami olyasmit, hogy az első tételek azok lehetnek némileg relevánsabban kvintesszencia-jellegűek...
Az általad megfigyelt statisztikának valszeg más motivációi vannak alapvetően. Lehetséges magyarázat az első tétel előbb van mint a második, és felgyorsult világunkban kinek van ideje egy második netán harmadik tételre. Hogy a negyedikről már ne is beszéljünk. Schubert a VIII.szimfóniáját például - lehet, hogy mindezt megérezve - már a második tételnél abbahagyta... ;)
Én viszont sokszor a negyedik tétellel nyitok. Vagy a scherzóval. Úgy érzem, onnan mindig könnyebb a megszeretés, onnan a legnagyobb esélyű. Ha valaki egy jó zárótételt nem tud írni, akkor milyen lehet az egész mű? :o) És a lassú tételt szoktam érezni a legkritikusabbnak, arról gondolom, hogy azt a legnehezebb írni, épp azért, mert sokszor túl könnyedén jön. Ez most így egy oximoron, de azért talán érthető.
Abszolút jogos felvetés. Ez egyúttal maga után von egy erős Crying-kritikát is (részemről): hogy ennyire hagyták az eseményeket sodródni. Sőt miután én a próbákon is ott voltam (lehettem), bennem még súlyosabb érzések fogalmazódtak meg, mint a csak koncertet látó rajongóban.
Igen, valóban tetszik. Épp néztem, hogy nincs nagy nézettsége, de csak decemberben tették fel. Viszont legalább a 2.-at is nézték annyian, mint az elsőt.
Figyelted már, hogy mondjuk ha egy szimfónia tételenként van fölrakva, akkor az elsőt nézik meg legtöbben, majd egyre csökken a nézettség? Mi lehet az oka?-megunják?....
Különben nem tudom, hogy működik az ilyen, de, ha megbízást ad valakinek, azt 'át kell venni', ellenőrizni, és jóváhagyni...szerintem. És csak ezek után engedni műsorra (használatba).
Legalábbis én így csinálnám. Persze, erre illik megfelelő időt biztosítani, és, ha nem megfelelő, el lehet küldeni, mást keresni, vagy megbeszélni a problémát. De valahol csak a beleegyezésükkel történt a dolog(?)
Na egyedül ilyenkor sajnálom, hogy nincs tévém. Amit írsz, arra pedig bekapcsolnék és megnézném. Különösen, hogy lenne, hozzá hangulatom is. Persze mikor nem vagyok fogékony Dvorakra. :o)))
Most nézem a Trans Siberian Orchestratól a The Ghosts of Christmas Eve DVD-jüket. Elképesztően nagyszerű, szerintem. Zeneileg, képileg is, koncepcióilag is, angolilag is. Szerintem te is szeretnéd (ha tetszett az alább általam és általad linkelt videó). A youtube-n fenn van majdnem az egész (a 3-as kivételével: azt most hirtelenjében nem találom)
Pedig a MűPanak nagyon színvonalas berendezései vannak. Mikor a Budapestbár előadáson voltunk, érdekes képi effektek voltak; ráadásul épp a műszaki berendezés mögött ültünk, még azt is láthattuk, ahogyan készül. Különben az sem volt tökéletes: 30-as évekbeli dallamhoz 50-es évekbeli képanyagot válogattak össze, ami azért elég zagyva hatást tudott kelteni. :)
Abszolút a szívemből szóltál. Már a Beethoven-Ötödiknél éreztem, hogy nagyon odafigyelnek a fényekre is, és ebben is nagyon ötletesek. A Crying például legutoljára a MÜPA-beli szimfónikus koncertjén nagyon meg- de nyugodtan mondhatom leégette magát az ügyben, azzal a fertelmes társasággal, akit megbízott, hogy csinálja a fényjátékot. Fantasztikus cuccon, sikerült kvázi hányingerkeltésig irritálni a Cryingra kiváncsi közönséget.
Hát bevallom, így végignézve, hogy egy kicsit idegen ez nekem számomra. Viaskodik bennem két érzés: - attól, még hogy zene valami, nem feltétlenül táncolható, koreografálható - nehéz elképzelni, hogy requiem típusú spirituális élményt, hogy lehet táncba önteni, mert attól, még hogy van aki ezt megteszi, ez még kérdés (nálam).
Valójában nem ezt akartam mutatni, ugyanis ma este a Mezzon Mozart Requiemjére Jean-Charles Gil koreográfiáját adják. (valójában azt kerestem, de mást találtam helyette: ami viszont azt jelenti, hogy nem csak egy ilyen készült már)