Elnézést a két n-ért! Azért nyitom a topikot, mert rövid tevékenysége alapján - szerintem - leszögezhetjük: az államtitkár asszony sok vidám percet fog szerezni nekünk az elkövetkezendő 1-2 évben. Tovább nem sajnos.
A szakképzés a gazdasági élet előszobája, érthető, hogy miért van (és volt) jobb helye egy ezért felelős minisztériumnál. Ha egy feladat mentes a pótcselekvésektől/korrupciótól stb. akkor mindig lesz szakembergárda, aki elvégzi.
Üres frázisokkal vitatkozni nem lehet - fogjuk meg és vigyétek, mi ?
Átgondolt, jól előkészített annyiban, hogy mintának tekint egy sikeres gyakorlatot, ami ráadásul a sajátunk (volt).
engem hidegen hagy a klik és egyebek - ezt beszéld meg egy fidesznyikkal
'90 előtt a szakképzés a Munkaügyi Minisztériumhoz tartozott, nyilván ezért teszik át-vissza most is oda, ami ehhez a legközelebb áll.
Felőlem címkézzék az iskolákat, ahogy akarják, egyfajta káosz nélkül nem lehet a korábbi, szívósan és folyamatosan elmélyített káosztól megszabadulni. Ha én rendet akarok újra-végre a házban, nem sajnálkozok azon, hogy mekkora rumlival jár.
Stabil az alapvetésben az, hogy visszahelyezi a szakma tanításának, elsajátításának kereteit a maguk természetes helyére - életkori, motivációs és más szempontok.
Be kellene nézni egy szakképzőbe, és megézi a tananyagot, tematikákat.
Persze itt aztán cseveghetük, hiszen csiribí-csiribá és a szakképzőkböl szakközépiskolások lesznek.
Szóval percek kérdése és átcimkézik őket.
Aztán még az alapvetésnek is annyi.
Lesz ugye régi szakmunkás, meg régi szakközépiskolás, meg új szakmunkás, meg új szakközépiskolás.
Szóval, ezt nevezem stabil alapvetésnek.
Ötletelnek a fiuk.
No és azzal, hogy átkerül egy másik minisztérium kezei közé (nem írhatom, hogy védőszárnyai alá) az ugye feltételezi, hogy ott van megfelelő szakembergárda az oktatásirányításra?
Nyilván nem minden részletében reprodukálják ami volt, de ahogy kivettem:
- 8 általános után a gyerek szakma tanulásába foghat. Önmagán túlmutató lehetőség ez. Nem véletlen, hogy jópár éve már az emberi jogok sértésének nevezték a szülők a halvaszületett 2+2 "szakképzést" ill. azt, hogy számos jó és jól megtanulható szakmát üres érvekkel az érettségi fölé tettek.
- 17 éves korára munkatapasztalattal bíró és emberileg nagyot előrelépő fiatalember jött ki a képzésből, aki ezek után különösebb rábeszélés nélkül megcélozta az érettségit is. Ez egy természetes fejlődési folyamat volt.
Amibe a tökvakaró megmondóemberek nehezen szokták viselni, hogy ne köpjenek bele, és a rendszerváltás sajnos alkalmat is adott hozzá. Most, 22 év után ezt a selejtet messzire kell hajtani a hivatalos véleményalkotás, de főleg a szakmai irányítás közeléből, és kurvára nem érdekel engem, hogy ezt milyen autokrata kormány teszi, szarok rá.
az viszont nem komoly fórumozás, ha valaki csak ír, de nem olvas:
ezzel indult részemről:
Egyébként meg normálisan ez úgy is mehetne, hogy a pályakezdő szakmunkás páyakezdő bérért dolgozik, csiszolódik a szakmai tudása. Közben tanul, tesz valamit a jövőjéért.
gyengébbek kedvéért: ez az esti iskolás érettségire utalás, ami a "régi idők" modellje volt
Amit most kiegészítenek - ha jól értem - a nappali lehetőséggel (a +2 év). Bár anyagi de egyéb szempontok okán is jobban jár a fiatal, ha estin szerzi meg az érettségit.
Természetesen, pedagógusként kell, hogy türelmem legyen!
Az említett 90 elötti szakképzésbe, emelt szintű szakmákba (szerszámkészítő, autószerelő) 4-es átlaghoz közeli gyerekek is bekerültek, de 3 alatti nem igen.
Most talán azt kellene elérni, hogy ilyen kaliberű gyerekek sorakozzanak az elit szakmákért!
Ehhez gyerek és elit szakma kellene.
Ha minden második évben megváltoztatják a szakmák, végzettségek nevét, és nincs megfogható, követhető alapszakma, akkor nem fog senki jelentkezni, egy emberi mértékkel értelmezetetlen nevű szakmára.
Rengeteg munkahely van, amely megkövetelne egy jól megtanult alapszakmát.
Az is jelenthetne annyit, mint egy érettségi, ha megfelelő humán és reál képzést kapna a tanuló.
Nem is értem, mi a baj az érettségivel. Tanítottam estin, gyakorlatilag mindenki szakmunkás végzettségű volt, különböző okok miatt kellett nekik az érettségi, és nagyon szépen teljesítettek felnőttként.
Szakközépiskolásént érettségi-képesítőztem, lehet, nem volt hülyeség.
No és ezt részletezem is, ha kell, ha van rá fogadókészség!
A 90 elötti szakmunkásképzés, a megfelelő gyakorlati képzés mellett, komoly (nem kérem röhögni, mert tényleg!! Főleg a mostani elképzelésekhez képest) mat, fiz, anyagismeret,ábrázoló geometria, műszaki rajz és mellette humán képzést adott.
Természetesen én a vasipari szakmák területét ismerem.
Komoly technológiai fegyelmet és ismeretet szereztek.
Ezért mondta az osztrák autógyári manager, hogy szereti a magyar szakmunkásokat, legyen az autószerelő, lakatos, festő, vagy pék, mert a technológiai fegyelmet és szabályokat ismerik, képesek alkalmazkodni és tanulni.
MERT MEGTANULTAK TANULNI ÉS ALKALMAZKODNI, GONDOLKODNI.
Most minimalista üzemmódban még a szemetet is meg kell mutatni egy utcaseprő tanoncnak, hogy fel tudja seperni.
És közben nem fogja a Toldi Előhangját szavalni. Mert nem tudja mi az.
most nem érek rá, de elöljáróban annyit, hogy a kurvanyázás nem teszi erősebbé az érveidet (bár megengedem, ha lecsupaszítom, akkor itt már nyomokban érvek is találhatóak).
az tuti. te viszont keresztül kasul átlátod a kormány nagyszerű intézkedéseit,. amelyek oda vezettek ...
hogy a klik, amit a megváltónak állítottatok be mára milliárdokkal tartozik, a vezetőit leváltották, az iskoláit elvették, hogy legalább a híres szakképzésedet ne csessze el.
egyébként miért is árt a gyereknek az érettségi? a kis buta fejét nem lehet közismereti tárgyakkal terhelni, mert a végén még gondolkodni kezd?
amúgy csak mondom, hogy kétféleképpen lehet egy gyerek technikus, vagy a szakképzős leérettségizik (akkor sok közismereti tárgyat tanul, és kevesebb szaktárgyat), vagy az érettségizett rátanul két évet (nyilván akkor fordítva). az eredmény kb ugyanaz, csak a második út sokkal gyakoribb, találd ki miért?
neked is ajánlom figyelmedbe, hogy az érettségivel idő előtt és értelmetlenül aszalt fiatal súlyos szakpedagógiai és motivációs problémával lesz terhelt
ajánlom a figyelmedbe, hogy a közismereti tárgyak óráinak fele már most torna, és ha hozzájön még az ének is, akkor tényleg nem lesz gond, mert annyira szar szakikat fogunk képezni, hogy azok tényleg nem tudnak elmenni sehova, ergo itthon lesznek kénytelenek éhen halni.
és ajánlom a figyelmedbe azt is, hogy az érettségivel rendelkezés nem zárja ki, hogy utána az ember szakmát szerezzen (technikus képzés), és szerintem főleg róluk van szó, amikor arról beszélnek, hogy az érettségivel rendelkezőknek magasabb a jövedelme