Én is EMG-ben "utazom", így csak mélyen egyetérteni tudok veled... Ahogy egyszer szakszerűen olvastam egy külföldi topikban: "EMG'S are output monsters..." :)
(... de ettől még elfogadnám, jobb, mint az elvetemedett nyakú neck-thru-body Samickem, ami miatt már két éve nincs hangszerem, de részemről ennyit a hangszeriparról, Steve Vai meg fellélegezhet...;)
Na ja a Les Paul is rásegít, hogy könnyen jöjjenek az artifical harmonix..
Egyébként érdekes hogy a Rhoadson iszonyú könnyen jönnek az üveghangok.. a Kellyn viszont meg kell küzdenem értük, pedig a Rhoadsban gyári pickupok vannak, a Kellyben egy Seymour Duncan JB-J, és 2,5× annyit ér az egész..
Meghallgattam én is a nótádat. Igaz én csak egy kisméretű szgép hangszórópáron. A ritmusgitár (én nem is hallottam, hogy kettő) tetszik, jó kis feszes, viszont a szóló részeket gyakorlatilag nem hallom, olyan halkak.
Mindenki
Most találtam meg a neten a kedvenc gitárújságom oldalát. Csakhogy az esetek 95%-ban nem jön le. Pedig igen jó dolgok vannak rajt'! Nézzétek már meg, nálatok rendesen műkszik-e? Thx!
Micsoda baromság!
Hallgasd meg a Lynyrd Skynyrd Freebird-jét (1973 vagy 74 asszem) és ott már réges-rég volt madár-sirály trükk. Nevezd, aminek akarod!
Mellesleg, szinte mindegy, hogy melyik Edda gitárosról beszélsz, mert egytől egyig valakit nyúltak (Malmsteen, Lukather, stb.) Az Alapi nótája, amiben a Lukather Hero with 1000 Eyes-ját nyúlta a G Pont lemezen különösen gusztustalan...
Talán mert nem annyira az "ütősségre" megy rá, mint a No rest... De mintha azt is nyilatkozta volna valahol, hogy az nem az ő énekhangja, mert ő nem szeret így énekelni, csak a zenei rendező hozta ki belőle... De amire igazán kíváncsi lennék, azok a Steve Vai-Ozzy közös számok lennének, nem csak az az egy, ami Wylde-osítva felkerült a lemezre :)
Pinch-ben szerintem Zakk Wylde (az eredeti:) a király, nem tudom milyen pickupot használ (talán EMG?), de nekem még nem volt olyan gitár a kezemben, amivel ennyire bárhol lehetett volna "sípolni", márpedig biiiztos csak a gitár tehet róla :)
Pyramid!
Asszem akkor ezér nem ismertem ezt a technikát névről, mivel basszerek használják, de amúgy tudom miről beszélsz. Magyarországon én konkrétan a szappanost láttam slappelni, úgy boom-boomon, mint tátrai banden.
Bibike!
Köszi az infót, bár csak érthetőbben fogalmaztad meg, amit én is mondtam.
MusicMan!
A levédetés egyáltalában nem azt jelentette, hogy csak ő használhatja, és fizetnie kell mindenkinek, aki csinálni akarja, hanem csak annyit, hogy az ő nevéhez fűzhessék a technika kifejlesztését. Gondolj csak arra a magyar példára, amikor az az eddagitáros, aki a sirálycsicsergést tette fel vmelyik eddalemezre (eddafanok segítsenek!) úgy, hogy a pengetőt a húr mentén húzogatta, élével, de mielőtt a lemez megjelent, egy borozós estén elmesélte egy haverjának a technikát, aki aztán szépen közkinccsé tette, így hoppon maradt az eddás, és senki sem emlékezik meg a nevéről. Mennyivel jobban járt volna, ha levédeti...
Igen, az üveghangok tekintetében ez a teljes valóság. (Az alábbi írományomban a pinch harmonic helyett pitch-et írtam, bocs, elphásztam)
Ja, és a visítás kiegészítése: egyedül a pinch esetében tudok marha dinamikusan pengetni, ezzel ugyanabból a fekvésből és pengetési helyből egy rakás féle hangot hozhatok ki, mert a pengetés dinamikája befolyásolja a felharmonikusokat, azok arányát...
Kimaradtam jónéhány hozzászólásból, kicsit felpörögtek az események.
Ilyesmit fejtegetsz az "üveghangok" kapcsán, hogy számít, hol pengeted meg. Ez egyértelmű.
Fizikailag mi is történik? Ahol hozzáér a húrhoz az ujjad, ott lecsillapítja a rezgéseket.
A hú rezgései ugyanúgy módusokból állnak, mint egy rakás más rezgés. Ezeknek a módusoknak megvannak a meghatározott hullámhosszai. Ha lágyan ujjal kb középen megpengeted az A húrt, van esélyed rá, hogy a normál A hang alapmódusát kapd vissza. Ha kicsit arrébb pengeted meg, belekeverednek más módusok is a rezgésbe. Egy jó lepengetett hang módusok tömkelegét tartalmazza. (Ezeket hívhatod felhangoknak is.) Egy öreg húr pl azért szól szarul, mert a felhangok magasabb tartományán nagyot csillapít.
Ja, és minden módusnak van egy maximum és egy 0 kitérésű helye. pl 12. bund pont a húr felezőpontja, ott tudod lefogni az első oktáv harmonikusát, mert az alapmódust kiirtod azzal, hogy pont a maximumhelynél kvázi nullára csillapítod.
Na tehát a Pitch Harmonic-nál hozzáér a pengető kéz mutatóujja (nálam) a húrhoz. Az ott lévő azon módusokat, melyek jelentősebb kitéréssel bírnának lecsillapítja. Ezek jórészt az alsó tartományú módusok. És mivel marha sok van belőlük, teljesen másképp szól akár egy mm-rel való arrébbpengetés is. Ezt mindenki tapasztalta
De mi van a pick-uppal? Ha egy darab gyufaszál vastagságú pick upod lenne, akkor az üveghangok szempontjából nagyon kritikus lenne az elhelyezése. DE a pick up fizikailag, mint írtam, és látható, minimum 3.5 cm szélesen húzódik a húr alatt. Nevezzük homogénnek az érzékenységét ebben a tartományban: AKÁRHOL kitérés érzékel, azt meghallja. Magyarul a felharmonikusokat meg pláne, mivel akár több hullámhossz is eshet az ő érzékenységi területére.
Magyarul: akárhová teszed a pick-upot, meghallja az összes felhangot, cska persze más arányokban, mivel ezek a felhangok rajta ülnek a nagyobb kitéréssel rendelkező alaphangokon.
Az Ibanez meg a Jackson szerintem a pickupok és a fa miatt visít, nem a pickup 1mm-rel arrébbhelyezésétől.
Sorry srácok, nem akarok smartass lenni, de úgy láttam az elmúlt néhány hozzászólás kapcsán, hogy van egy kis káosz az üveghangok terén. Gondoltam, elmondom, ahogy én tudom, hátha az segít valamit.
Megjegyzés: mint harcore VH fan, elég részletesen ismerem a VH-ról megjelent cikkeket, meg az együttes történetét, stb., és több dologgal kapcsolatban szeretnék véleményt hozzáfűzni:
1. A tapping, mint technika nem Edward Van Halen találmánya, ez tény. Ez egy olyan dolog amivel sok gitáros próbálkozott, mér egészen régóta, pl. már a 30-as években voltak ilyen irányú próbálkozások a "szakirodalom" (hehe) szerint. Eddie azonban ezt a technikát a prüntyi színvonaláról felemelte egy olyan szintre, hogy az, a (rock) gitárosok "fegyvertárának" hasznos és hatásos eleme lett.
2. Eddie nem védette le és nem is védethette le a tappinget, ez egyszerűen röhejes... Én meg holnap levédetem a C-dúr akkordot és gazdag leszek... :) Egész egyszerűen azért játszott háttal, mert a töke tele lett azzal, hogy továbbfejlesztett/tökéletesített egy technikát, és azután mindenki az ő "tollával próbált ékeskedni", magyarul lenyúlni azt. Ugyanis amig ő a tappinget zenei elemként használta/használja, addig mások csupán technikai trükként, sportteljesítményként villogtak vele. (Nevezhetjük irigységnek talán, de több cikkből kiderül, hogy voltak olyan szinten pofátlan emberek, akik egy az egyben levették Eddie koncert szólóját és eljátszották azt egy előzenekar tagjaként a Van Halen buli előtt...)
Na most lássuk az üveghangokat... (Jobbkezes embert nézve)
1. Szóval van a "sima" üveghang (angolul: NATURAL HARMONIC), amit általában a gitár 5., 7. vagy 12. fekvésében játsszunk be, a jobbkéz érinti a húrt a bund felett, miközben balkéz megpengeti a húrt. Ha pontos a gitárod és jó a pickup, akkor elkezdheted vadászni őket, mert van még egy csomó. A 9., 3. és 4. felett még könnyen megvannak, de a 3. bundtól mélyebben is van egy rakat, amelyek főleg bundok közé esnek, de van aki játék közben is könnyen megtalálja ezeket is, (pl. Paul Gilbert).
2. Aztán van az ARTIFICIAL vagy PINCH HARMONIC, amikor a pengető és a pengető kéz hüvelykujjának a húr felé eső része egyszerre ér a húrhoz, miközben a balkéz egyszerűen lefog egy tetszőleges hangot. Ezt bármely húron, bármely fekvésben lehet produkálni, de nem mindenhol szól jól, pl. magas E húron és H húron én soha nem szoktam és nem is látom nagy értelmét: én speciel a mélyebb húrokon szeretem, mert ott nagy a kontraszt a mélyebb hang és a sikító üveghang között. Kezdőknek a G-húron javaslom gyakorolni, talán ott a legkönnyebb megszólaltatni. Kis rutinnal bárhol, bármikor bejátszható, az ember csak rá gondol és a kezed már meg is csinálta. A hatás fokozása érdekében rá is lehet nyújtani, így még állatabb. Továbbá a pengető kéz helyzete a húrláb és "nyak vége" (magyarul a legelső pickup) között más és más üveghangokat szólaltat meg. Mindenki csinálja, Nunonál nagyon markáns.
3. Aztán van a TAPPED HARMONIC, amikor a balkéz lefogja a tetszőleges hangot és jobbkéz mutató- vagy középső ujja (ki mivel tappingel) "megüti" ugyanazt a húrt a bund felett a lefogástól számított X bundnyi távolságban. Ez gyakorlatilag a sima üveghanggal analóg módon működik, csak éppen az üres húr helyett ott van a rezgő húr vége, ahol lefogod. Általában a lefogástól számított 5., 7. vagy 12. bundnál szoktok beütni, mert ott a legerősebbek a harmóniák. Nagyon állat, ha lefogunk egy akkordot, és a hangjait egyenként megütjük pl. 12 bunddal feljebb (vizuális tipusúak előnyben: csak lefogjuk az akkordot és azután beütjük az "ujjrendet").
Ja, erre is rá lehet nyújtani balkézzel, és parádés a hatás.
Nagyon gyakori EVH-nál, Lukathernél, de pl. Nuno is csinálja a L'il Jack Horny elején, stb.
Tap harmonix a Fade To Black-ben is van. Hammett bacsi jacca amikor Hetfield masodjara jacca a vers alatt meno temat de meg nem enekel(a legelejen). 8db ilyen van benne csak szerintem tul halk.
Pa-pa
Hammett