"Tavasszal kellene egy emléktúrát szervezni és megfaggatni az idős embereket."
Szóljatok ha iylesmit szerveztek én is mennék.
Biztosan tudjátok, de az AEGV töltésére tavaly nyáron bicikliút épült Békéscsaba-Békés között. Békésen és környékén próbáltam keresni a kisvasút nyomvonalát Békésen egy komplett vasbeton híd is áll még a pálinkafőzdénél még a iparvágány kapujának a maradványai is megvannak. A Tavasz utca elején pedig a töltés is megvan még egy helyen. Érdekes lenne Vésztő felé bejárni a nyomvonalat van-e még valami látható nyoma, il. h hol vezetett a nyomvonal pl. Vizesfás és Ludad hogy néz ki ma (gondolom sehogy elnéptelenedtek valszeg).
Régen volt kisvasút Szigetvár-Dencsháza-Szentegát ill. Szigetvár-Ranódfai elágazás-Bánfa között. Valószínűleg az előbbi vonal egyik maradványával találkoztál.
Egy visszaemlékezésből tudhatjuk még meg azt is, hogy Békéssámson-Kaszaper-Mezőhegyesi elág. útvonalon előfogatolt, azaz dupla C50 mozdonyok továbbították a répavonatokat.
56-57-es évekből már nekem is vannak emlékeim a vonalról. Sokat jártunk Kaszaperre nagyszüleimhez,meg néha tovább Kovácsházára rokonokhoz. Gőzösöket láttam még, de nekem úgy rémlik, hogy a személyek már C50 -esek voltak.Gőzős volt azon a répás vonaton is melybe nagyapám rakta a cukorrépát Kaszaperen- EZ úgy 60 -61-ben lehetett
Mk48.ast mindig kaszaperen láttamazokkala szép nagy 4 tengelyes kocsikkal, Oh.és Mkháza kőzőtt csak azok akis rővid 2 tengelyesek jártak.
Egyszer azonban Oh-in feltüntek ezek a kocsik Mk 48-al !Ez 1963 után lehetet egy nagy havas télen. ( ugyanis ekkortájt kőltőztünk az állomás kőzelébe és minden nap itt mentem jöttem a suliba a sinek mellet ) Valószinü, hogy valami hó frász miat került erre a Mk 48-ast a nagy kocsikkal, tőbbet se láttam erre őket.
Pedig az Indóház első számában azt irták ,hogy volt már erre. "AZ Mk48 2015.ös életútja. A mozdonyt 1961-ben gyártották GYőrben. Mütanrendőri próbáját 1961. augusztus 28-án tatották Orosházán, az AEGV vonalán .
Véleményem szerint 1956/1957-ben a teljes Mezőkovácsháza-Orosháza vonal át lett gombolva i-re, kivéve az n részeket. Nekem csak az 1956-os tervezet van meg "Komlósfecskés" topictárstól. 1960-ig gőzüzem volt a vonalon, a C50 motormozdonyok a GVI bekebelezésével jelentek meg a vonalon. Lásd még, a vésztői bontott n sem a fővonalra, hanem a pusztaföldvári szárnyba ment. Vagy a raktári vágányt Orosházán, az is i. Hogy Mk48,1 bement -e Orosházára? Sem képem, sem eseményem nincs, ami alátámasztaná.
Három jármű szolgált a "szigetvasúton, MÁV De295,5002 és ,5003 ill. Bmot 821. Gőzmozdony nem volt, de a MÁV 492,108 gőzmozdony 1960.XI.10.-én siklott is Szöllőspuszta állomáson... A De496,5001-ről sincs infó, hogy valaha is járt volna a vésztői vonalon.
A 15 km-es sebességre az lehet a magyarázat, hogy az Orosháza-Mezőkovácsháza vonalszakasz (mint az AEGV többi vonala is) költségtakarékosságból nagyon kicsi (ha jól tudom, 10,9 kilós) sínekből épült. És az 1899-es építésű Kaszaper-Kovácsháza rész 1956-ban nem lehetett valami jó karban. Az 1926-os építésű Orosháza-Kaszaper gondolom jobb volt, az lehet, hogy 20 km/órás volt.
Orosházi képeken én még csak C.50-est és gőzmozdonyt láttam, de mindjárt megmondja Feri, hogy bement-e az Mk48-as a legnagyobb magyar faluba:)
(mondjuk 10,9 kilós sínen gyanús, hogy nem).
Még egy adalék: még az AEGV korszakban a síneket kicserélték 20 kilósakra rövid szakaszon: Kaszaper és Szöllősi major között.
Feri! Kaszaper és Kovácsháza között történt-e síncsere, vagy az 1899-es eredeti szálakkal tartották a frontot végig, 1969-ig? (gondolom nem)
Ma utaztam Pápára Győrből, és ahogy a repülőtér közelében haladtunk kiszélesedett a töltés és mintha egy töltés húzodott volna be a repülőtér felé. Volt kiágazás régen 10-es vonalból Vaszar után?
Azt hittem, megvan neked a MÁV-korszaki vésztői vágányrajz is. Tehát akkor még azt nyomoznunk kell:)
Amikor Vésztőn jártam, nézegettem a rajzodon "Endre-kitérő" névvel jelzett helyet. Hát...
Elég szűken férhetett ott el, az út és az épületek nagyon közel vannak egymáshoz (vagy pedig az AEGV korszakban nem voltak ott az épületek). Vésztőn az AEGV felv épület hol volt? Kint a végállomáson, vagy bent a faluban?
A menetrendet nézegetve az jutott eszembe, hogy a vonatok és a két helyijárati vonat (azok milyen járművek lehettek ugyan...) menetrendje úgy van kialakítva, hogy sem kereszt, sem másmilyen időbeli átfedés nem volt Vésztő és Ludad között. Tehát akkor 1958-ban csak Vésztőn és Ludadon volt forgalmi szolgálat?
szigetvasút... a kbk adatbázisát böngészve 1960.10.01. dátummal 6 járművet helyeznek ki vésztőre. (érdekes, hogy a "híres" 496-os bobo dízel is ide került, talán mégsem vált be a nagyobb forgalomban)