Kunsági dízel.
A Dél-Alföld vasútbarátainak internetes gyűjtőhelye. A rovatban az alábbi vasútvonalak szerepelnek(menetrendi mező száma szerint): 85, 102, 103, 121, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 135, 136, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 151, 152, 153, 154, továbbá: megszüntetett, megváltoztatott vonalak, kisvasutak, valamint minden ami a felsorolt vasútvonalakhoz kapcsolódik.
Valahol régebben láttam olyant, hogy egy kiselejtezett pályamesteri kézikocsira építettek állomási padot, de nem emlékszem hogy hol. Talán Tótkomlóson?
Nem valószínű, hogy a titkai felirat visszakerül valóban, manapság már csak a 30 év felettiek emlékeznek rá. Már nem lehet azzal szívatni a haverokat mint anno iskolában, hogy te ugye nem tudsz homokszobrokat csinálni? Akkor te még Tonyónál is hülyébb vagy. :)
Ma láttam, hogy Homok megállóhely épülete felújítás alatt áll.
Az épületet újravakolták, ezzel oda a legendás "Titkai" falfirka*, most a tetőn cserélik a cserepeket.
A 130-as vonalon az utóbbi időkben több állomásépületet is felújítottak: Mindszenten, Szegváron** és Kunszentmártonban, viszont olyat nem nagyon látni manapság hogy egy megállóhelyi épület újuljon meg ahol forgalmi szolgálat vagy jegykiadó személyzet jelenléte nem indokolja. Kíváncsi vagyok milyen funkciót fog kapni. Talán lesz rendes váróterem? Elvileg hamarosan vidéki, mellékvonali állomásokra is fog jutni jegyautomatából, esélyes hogy ide is.
*Fiatalabbak kedvéért, a Homok állomásnévtáblával együtt kiadta a Homok Titkai c. brazil szappanopera címét, ami a műfajában meglehetősen híressé vált a 90-es évek közepén, annak köszönhetően hogy nem volt mire elkapcsolni.
**Amekkora utasforgalma van Szegvárnak, a 147-esen is felújíthatnák Fábiánt vagy Gádorost, ami 2 pár vonattal nagyobb utascserét bonyolít...
Visszatér az IC korszak kezdete? Az első szegedi IC-k, pont így mentek. Kecskeméten megálltak aztán már sehol a Nyugatiig. Később még bevették Kiskunfélegyházát majd 2004-ben már megállt Kökin is, akkor Ferihegy még nem is létezett. Ferihegyi megállás nem is nagy baj, hogy nincs, nem kell ott mindent megállítani. Cegléd az véleményes, de ha ütemen felül van simán kihagyható, Cegléd az átszállások miatt fontos csak. Kecsóig meg a mostani hibrid ic/gyors-ok is csak kereszt miatt állnak meg Kisteleken és Szatymazon, Kistelek kb. a belefér még egy megállás úgyis várni kell a keresztre féle megálló és hát a többi közül ez a legforgalmasabb azért ott áll meg. Nagykőrös szintén csak a kereszt miatt van, ütemen felül megoldható ezek elhagyása. Köki/Zugló megállás marad? Mindkettő védhető, de megindokolható az is ha kihagyja, egy IC rapid féle szaladós nem baj ha csak Kökin áll meg (van egyáltalán most olyan vonat, ami áthalad Kökin? Sztem Zuglón áthaladó ablakos sincs). Zugló mondjuk elég forgalmas szintén és van mire átszállni még ha a buszhoz sokat is kell gyalogolni hála a BKV-nak, hogy Palota felé nem a bíróság előtti éjszakai megállót használják a járatok hanem a kereszteződés előttit, ami csak az alig használt trolihoz van közel, más a környéken nincs, az 1-es villamoshoz meg ugyanolyan messze van mint a másik. Nekem speciel jó a zuglói megállás, közelebb van mint a Nyugati, az más kérdés, hogy a haladós vonat utasai közül van-e akkora igény erre, vagy fontosabb ,hogy inkább haladósan repesszen végig?
Ez meg a másik nagy baromság, hogy szerelvénymenetben megy le Szentesre, ha már úgyis megy akkor filléres tétel lenne meghirdetni, hogy utazni is lehessen vele, hacsak pár utas van akkor is megérné, nem csak vinné a pénzt, de hozna is valamit.
Ütemen felül közlekedik, teljesen felrúgva a megállási rendet. Kimarad Ferihegy, Cegléd, Nagykőrös, Kkfh, Kistelek, Szatymaz, magyarul csak Kecskemét az egyetlen köztes megálló. Úgy néz ki, mint valami marketing célú vonat, ahol majd megjáratják az IC+ kocsikat, és lehet promózni hogy Szegedre rövidült a menetidő az új menetrendben... Hetente egyszer.
---
Ha már 130-as vonal, álmodozzunk egy kicsit ütemen felül: most hogy megépült a vágánykapcsolat Népkertnél, elvileg be lehetne vezetni a közvetlen Szeged-Szolnok járatokat is. Pályakapacitás most lesz bőven Vásárhely-Szeged között. (Amennyiben elindul a Tram-Train, kérdéses persze hogy beleférne-e a menetrendbe - csúcsban biztosan nem, azon kívül viszont lehet.) de addig is egy érdekes kísérlet lehetne, gyorsított megállási renddel.
Ja, persze, szent vonatkilométer és működőképes usgyi alapkövetelmény lenne hozzá.
A 17203-nak azért kellett megszűnnie, mert Szeged és Pest közé betettek vasárnap délutánra egy csak Kecskeméten, Nagykőrösön és Cegléden megálló IC-t, amely Ceglédtől a 17203-as menetvonalán közlekedik. Szóval a szent vonatkilométer oltárán beáldozták a 17203-ast.
Amúgy szégyen és gyalázat. Nem a Szentesről Pestre utazókkal szúrtak ki, hanem a Kunszentmárton, Tiszaföldvár, Martfű és a többi kisebb állomás Pestre utazó diákjaival. (Ők miért másodrendűbbek, mint Kecskemét, vagy Nagykőrös?) Még busz sincs, amivel közvetlen Pestre utazhatnának. Majd rárepül erre a Volánbusz.
Azt hiszem ezzel megvan a 2019-es év végi lista (mert lesz) idei citrom díjasa.
Pedig a 100 km/ó sebességű Uzsgyi -, az induláskor nyújtott gyorsítása okán, valamint a sokkal jobb lassulásánál fogva -, tart olyan menettartamot, mint az 1200 V - os szili 7 -- 8 kocsival :-)
Amikor utaztam, akkor volt hogy tripla usgyi is volt, mert a duplában már álltak az utasok, de ez lehetett már 8-9 éve.
Nekem úgy tűnik hogy a fő ok az usgyihiány lehet, ennek a vonatnak meg ráadásul szerelvénymenetben küldték vissza a szerelvényét Szolnokra a szent vonatkilométer-korlátozás jegyében. A 130-as vonalon is erőteljesen megfogyatkoztak az usgyik, lassan többször látok bézét, mint usgyit.
Nem tudom hova tűntek el, de amiket mostanában kifogok, azoknak is kriminális a fenntartási színvonaluk.
Ezen felül a 100a vonalon mindig is szúrta a menetrendszerkesztőknek a szemét a 100-as végsebesség és hogy 5 percel utána megy a záhonyi sebes ugyanazzal a megállási renddel.
A 2019. augustus 26-ától életbe lépő 3. menetrendi módosítással megszűnik az utolsó közvetlen Szentes-Szolnok-Budapest vonat, a csak vasárnaponként közlekedő 17203.
Így ezzel megszűnik a távolsági vonatközlekedés a 130-as vonalon.