Keresés

Részletes keresés

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4419

Adzsantá, 2. barlang

 

Parthus-kusán öltözetű emberalak

 

This Kancuka has the four-pointed hem of the Kushan-Parthian under tunic, which was common to all scythian races including the kshatrapas. The indigenous influences is in the choice of thinner and more decorative cloth used to suit the climate conditions of India, and the rich way of life at court. The alck of jewellery would also denote a foreigner.

Előzmény: Kara-Indas (4415)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4418
Az Adzsantá-barlangok
Előzmény: Kara-Indas (4415)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4417
UNESCO-világörökség
Előzmény: Kara-Indas (4416)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4416

Maharasatra állam

 

 

 

Aurangabad körzet

 

 

Az Adzsantá-barlangok

 

'83 óta részét képezik a világörökségnek

Előzmény: Kara-Indas (4415)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4415

Parthus öltözetet viselő, bajszos könnyűlovas India középső vidékéről

 

Az Adzsanta falu melletti 16. számú barlangból

 

Maharastra állam, Aurangabad körzet

 

É 20° 30', K 75°40'

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4414

Férfifejet formázó parthus lámpa öntőmintája és a kész plasztika

 

Kr. u. II. sz. vége

 

12 x 7 cm

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4413

Rovó figyelmét egyébként felhívtuk már erre itt (50 000 éves magyar írásbeliség, 1929. hsz.) két évvel ezelőtt

 

Ehhez képest egy 2007. 10. 21-ére keltezett szösszenetében ismét visszatér eredeti koncepciójához (nevezetesen szerinte mégiscsak van a szumírban királyt jelentő sar és šarru szó) :)

Előzmény: Kara-Indas (4412)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4412

Csak azért, mert "bárkibe hajlandó vagyok belerúgni":

 

 

 

Szumír lugal 'úr, király'

 

Akkád bēlu, šarru

 

 

 

Szumír lu2-gal 'ua.'

 

 

 

Szumír saĝ4 (sag4) 'ua.'

 

 

 

Szumír barag (bara2) 'uralkodó, király'

 

 

 

Szumír bara10 'ua.'

 

 

 

Szumír bara6 'ua.'

 

 

 

Szumír bara7 'ua.'

 

 

 

Szumír bara8 'ua.'

 

 

 

Szumír HUŠ-ma 'király'

 

 

 

Szumír ĝeštaskarin 'ua.'

 

(A puszpángfa keménységével függhet össze)

 

 

 

Szumír UN-gal 'ua.'

 

 

Szumír kur-igi 'ua.'

Előzmény: Kara-Indas (4411)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4411

Varga szerint egy másik schwechati hun-avar gyűrű keresztmotívumába is olyan információkat csomagoltak az alkotók, hogy az ember álmában nem hinné:

 

"Az 5. ábrán látható másik avar gyűrűn szintén világmodell látható, de ennek alkotója más jelekkel fejezte ki ugyanazt a mondanivalót ... A folyókat jelölő négy egyenes vonal (a "d" szárai) helyett négy "us" (ős) jel látható a kettes számú ékszeren. A csere azért lehetséges, mert az "us" jel is folyót ábrázol, pontosabban a Tejút hasadékát, a benne karácsonykor kelő napistennel ... A Tejút hasadékában kelő napistent egy függőleges vonal, a székely "sz" (szár) jel megfelelője jelképezi. Ez a szár szó egyrészt a növényi szárra (az égig érő fára) utal, másrészt a véle azonosított istenre és az istentől származó királyi hatalomra (vö. sumer sar, sarru "király", magyar szár "király, növényi szár"!)."

 

 

Túl azon, hogy a szumírok sohasem nevezték az uralkodóikat šarrunak vagy sarnak, hanem lugalnak (férfi+nagy, illetve uralkodó+nagy), kuru-iginek (ország+szem), baragnak vagy saĝnak, az ember csak eléképedve áll, hogy egy egyszerű kereszt-, ill. virágmintából a kreatív elme miféle "zseniális" konzekvenciák levonására képes... :)

Előzmény: Kara-Indas (4410)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4410

Varga Géza (Rovó, Tiszteletes) "bölcs" gondolatai egy Schwechatnál talált avar gyűrű keresztmotívuma kapcsán:

 

"... az Éden - egy központi forrásból négy irányba tartó - szent folyóit (a Halüszt, az Araxészt, a Tigrist s az Eufráteszt) ábrázolja. Ezeket az Ószövetség is említi egy korábbi irodalmi hagyatékból a Szentírásba emelt szövegrészletében. Ez az ismeretlen korábbi forrás egy kőkori eredetű (szóbeli és írásos) pogány emlékezetre támaszkodott. Ennek korát abból becsülhetjük meg, hogy a 2. ábrán látható jelet a világ szinte valamennyi táján ismerik Eurázsiában és Amerikában is - s ez csak a szétköltöző népek egykori (kb. 50 000 évvel ezelőtti) közös őshazájával és azonos őskultúrájával (ősvallásával és jelhasználatával) magyarázható."

 

 

Nem semmi következtetés két egymást keresztező vonalból, melyet akár egy iskolás gyerek matematikafüzetének összeadásjeléből is levonhatott volna. Kérdéses persze, az ilyen agymenéseknek van-e valami értelmes célja, vagy a szerző bizonyos témákat továbbra is csupán le szeretne járatni a nagyközönség előtt...

 

Egy kereszt alakú jel önmagában sokféle dolgot jelenthet, esetünkben inkább isteniséget, ezen keresztül uralkodói rangot, vagy pedig a keresztény vallásosságra is utalhat. A nyugatabbra élt hun-avarok római keresztény hitre történő áttérése közismert.

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.31 0 0 4409

Kemál Akisevics Akisev szerk.

 

Kazakisztán ősi aranykincsei

 

Corvina, Bp., 1984

Epstein dr. Creative Commons License 2007.10.30 0 0 4408

2. rész

 

A Malája Perescepina-i sírban talán insigne lehet az arany torques (SKROVISCE 1989, Nr. 91), az arany karperecek (BOBRINSKOJ 1914,114-115, Tab. XI. 32-33, 38-39, 37) és az scepter (WERNER 1992, Abb. 4. 1 a), valamint — legalábbis bizánci szempontból — a pecsétgyűrűk (WERNER 1992, Abb. 1-2; WERNER 1984, Taf. 32). Ezekkel szemben a kunbábonyi 1. sírban egy karperecpár van. A legsemlegesebben is fogalmazva: a különbség jelentős.

 

A két sírlelet közötti látszólagos legnagyobb különbség — a Malája Perešcepina-i sírban levő lószerszám és nyergek mellett — az arany edényekben mutatkozik. A Malája Perescepina-i aranyedények súlyadatai a mai napig nem kerültek mind közlésre. Súlyadatok pl. csak a bobrinskoj 1914, Nr. 12-14 esetében állnak rendelkezésre. Ezek együttes súlya 14,5 orosz font (=0,4095 kg) (BSE 1956, 659), azaz összesen 5,93 kg, viszont ismeretlen a „nomád" kanna (Nr. 14) és a 4 sassanida kehely (Nr. 19) súlya. Az ezüst edények (BOBRINSKOJ l9l4,Nr. 1,2,3-6, 10) csak egy részének ismertek a súlyadatai, Nr. 2: 1,264 kg (BANK 1966, 64-65), viszont a Nr. 7: vadász-jelenetes sassanida tál, Nr. 8: 5 kehely súlyadatai közöletlenek. Az ezüst edények közölt súlya: 79 orosz font, azaz 32,35 kg.

Ezek az edények — összesen 28 db —jelentik, fejezik ki igazán a kunbábonyi 1. sír és a Malája Perescepina-i sír közötti különbséget, amely a kunbábonyi 1. sír több, mint 2,34145 kg arany súlya és a Malája Pereséepina-i sír 20 kg arany súlya és a több mint 32,35 kg ezüst súlya között fennáll.

 

A két sír közötti gazdagságbeli különbség legjellemzőbb példáját a Malája Perescepina-i ezüst amphora (BOBRINSKOJ 1914, Nr. 10; SKROVISCE 1989, Nr. 77), ma.: 48,5 cm, súlya: 55 orosz font (=22,5 kg) (BSE 1956, 659; BANK 1966, Nr. 70: 7,78 kg) és a kunbábonyi 1. sír agyag amphorája (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, Nr. 88, ma.: 62 cm) mutatja. Egy 7,78 kg súlyú ezüst amphora — egy cserép amphora ellenében!

 

Összefoglalva: a Malája Perescepina-i és a kunbábonyi 1. sír leleteit összehasonlítva megállapítható, hogy a két sírlelet két kategóriába tartozik: a Malája Pereséepina-i Kuvrat sír a kagán, a kunbábonyi 1. sír pedig a nem kagán kategóriába.

 

 

A kunbábonyi 1. sír aranymennyisége az avar kagáni kincstárnak fizetett aranymennyiséghez viszonyítva

 

A kunbábonyi 1. sírban eltemetett kagán meghatározásánál, vagy pontosabban, a hipotetikus meghatározásánál feltétlenül alapvető szerepet játszott a sírban megtalált aranyleletek összsúlya Ez a látszólagos gazdagság azonban ugyancsak megkérdőjelezhető, ha

 

1/ figyelembe vesszük, hogy 558 és 626 között (POHL 1988, 502) az avar kagáni kincstár összesen vagy 20 tonna aranyat (BÓNA 1984, 324), vagy 27 tonna aranyat (POHL 1988,181) kapott a Bizánci Birodalomtól, s az utolsó bizánci kifizetés és a kunbábonyi 1. sírban eltemetett halálozási éve között kb. 30 (maximális esetben 50) esztendő telhetett el.6 Így nem valószínű, hogy az avar kincstárban az arany mennyisége annyira leapadt volna, hogy a feltételezett kagán sírjába csak alig több mint 2,34145 kg arany jutott volna

 

2/ a 9. század elején elrejtett nagyszentmiklósi — egykor avar tulajdonban levő — aranykincs több mint 9,926 kg aranyat tartalmazott (NOLL 1974,84; Kiss 1986, 137). Ennek az avar tulajdonban volt kincsnek a nyersanyaga — zömében honnan is származhatott volna máshonnan? — részben ugyancsak a bizánci adókból kellett származzon. Ha a 9. század elején a kagáni kincstárban — csak egy ital- és étkészlet formájában! — még 9,926 kg arany volt, nem számítva az Erich fri-auli herceg által 15 ökrös szekérrel elszállított, majd később Nagy Károly kincstárába került arany, ezüst és selyem zsákmányt (POHL 1988,181), akkor a 7. század közepén — logikailag —keveselni lehet a kunbábonyi 1. sír aranymennyiségét — ha a sírban valóban egy kagán nyugodott volna

 

Bóna I. feltételezése szerint a kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfi Baján kagán unokája vagy dédunokája lehetett (BÓNA 1985, 13).

 

Ha Bajánnak 598-ban egyetlen napon hét fiát ragadhatta el a pestis (THEOPHYLAKTOS SIMOCATTA VII 15, 1-14; POHL 1988, 154; SZÁDECZKY-KARDOSS 1992, 126), s feltehetően maradhatott még a Bajánt követő, uralkodó, idősebb, kagán rangú fiú (cca. 583-602/ 610) és a cca. 602/610-626/630 között uralkodó fiatalabb Baján fiú mellett (POHL 1988, 497-4198) még más fiú és leánygyermeke, akkor az unokák — beleértve az 598-ban elhaltak feltehetően 598 előtt született gyermekeit is — száma jelentős lehetett.

 

A Baján-dinasztiára vonatkozóan szinte teljesen hallgatnak a bizánci források. Csak két Bajánt követő, egymás után uralkodó Baján fiúról van adatunk (OLAJOS 1973, 60-64; OLAJOS 1976, 151-158; KISS 1987,62; POHL 1988, 496-498). Baján unokáiról nincsen írott forrásunk.

 

Baján unokáinak számához — nyilván csak becslés szintjén — egy másik nagy keleti hódító, Dzsingiz kán családja adhat felvilágosítást. Ligeti Lajos genealógiai táblázata (LIGETI 1962, 240-241) szerint, Dzsingiz kánnak 18 fiú unokája volt. Egy mongolokról szóló kézikönyv genealógiai táblázatai (PHILLIPS 1969,145-149) szerint pedig 16 fiú unokája volt. Nyilván — a gyermekkorban elhunytakat is ideszámítva — sokkal több unokája is lehetett, de a korán elhaltak és a politikai szerepet nem játszók nem épültek bele a genealógiába.

 

A kora középkorban a kutatás egy generációs időszaknak általában 28-30 évet tart. A 30 esztendős generációs elvnek a Baján dinasztára való alkalmazása esetén abból indulhatunk ki, hogy Baján cca 560-tól uralkodhatott (POHL 1988,496). Ezt az időpontot — feltételesen — úgy is tekinthetjük, hogy ekkor Baján 30 éves lehetett (vö. korábban KISS 1991a, 120), s ebben az évben születhetett meg az „átlag" Baján-fíú — feltehetően korábban is és feltehetően még később is születhettek fiai, hiszen cca 583-ig uralkodhatott (POHL 1988,4%) —, s a 30 éves generációs becslés alapján 590-ben születhetett az „átlag Baján-unoka".

 

A kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfi 60-70 évet élt (MARCSIK-SZALAI 1992, 281), tehát egy feltételezett 590-es születési év esetén a 65 éves (60-70 év) életkorában bekövetkezett halálának időpontja 655-re eshet. Ez az időpont abba az intervallumba esik, amelyiket a kutatás (Garam, Bóna, Werner, Kiss) elfogad. Ez a számítás nyilván a 30 év = 1 generáció becslés mellett az átlagra érvényes, a konkrét esetre így nem alkalmazható. Arra azonban alkalmas, hogy megállapítsuk, a kunbábonyi 1. sírban eltemetett Baján unokájának generációjához tartozhatott, ezzel a Bóna-féle hipotézis első fele (ti. Baján unokája) igaz lehet.

 

A feltételezett 16 vagy 18, esetleg még több Baján unoka közül mindig csak egy lehetett a kagán. ,,Der Khagan ", ohne Attribut gebraucht (wie es auch in den Quellen üblich ist), steht immerfür den Awarenherrscher" (POHL 1988, 17). A kunbábonyi 1. sírban eltemetett 60-70 éves férfi a leletei alapján feltételezett halálozási évtizedek alapján valóban lehetett egy Baján unoka, de a sír leletei alapján semmi esetre sem az egyeduralkodó avar kagán!

 

Összegezve: félek, hogy a régészeti kutatás — beleértve e sorok íróját is —a kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfinak nem kellő megalapozottsággal előlegezte, ill. tulajdonította a kagán címet.

 

 

AZ EMBERTANI ADATOK TÖRTÉNETI SZEMPONTÚ ÉRTÉKELÉSE

 

A kunbábonyi 1. sírban egy 60-70 éves korában meghalt bajkáli típusú —a mongoloidok egyik alcsoportja — férfi nyugodott (MARCSIK-szalai 1992, 283). A bócsa-4:unbábonyi körből — a kunbábonyi sírból származó koponyán kívül — csak egyetlen koponya volt alkalmas vizsgálatra: a Budapest-Csepelen feltárt sírból származó, 45-50 éves korában elhunyt férfi koponyája. Ez a koponya sza-jáni típusú — a mongoloidok másik alcsoportja — volt (NEMESKÉRI 1955,194,LIPTÁK 1983).

Nyilván két koponya alapján nem lehet egy népességet megítélni, és — elvben — az azonos, tehát mongol rasszhoz való tartozás lehet a véletlen műve is. Ugyanakkor nem lehet kizárni annak lehetőségét sem, hogy mindkét, veretes kardos férfi koponya típusa jellemző a körülöttük élt népességre is.

 

Mindenféle prekoncepció előtt megnéztem az avar kori népességek antropológiájáról szóló összefoglalást, Lipták Pál monográfiáját (LIPTÁK 1983), ahol az első rátekintésre is kitűnt, hogy a kötetben még nem szereplő kunbábonyi 1. sír mongoloid/baj-káli típusú koponyája nemhogy kiütközne a Duna-Tisza köz területén megfigyelt/leírt embertani leletek sorából, hanem abba nagyon is beleillik — a maga bajkáli/mongoloid típusával (LIPTÁK 1983, Fig. 7).

 

A Lipták-monográfia térképe (LIPTÁK 1983, Fig.7) nem tesz különbséget a kora, közép, és késő avar kori sorozatok között. Mivel kiindulópontom — vizsgálatom tárgya -, a kunbábonyi 1. sír koponyája a mongoloid típusba tartozik, ezért elsősorban a Duna-Tisza köz területére vonatkozóan — függetlenül a jelenlegi országhatároktól — igyekeztem a teljes mongoloid embertani anyagot összegyűjteni (3-4. táblázat), és a három korszaknak megfelelően rendezni (5. táblázat). Mivel a vizsgált kunbábonyi 1. sír kora avar kori, tehát a késő avar kori sorozatok „visszamenőlegesen" semmit sem bizonyítanak, csak a kora és közép avar kori lelőhelyek esetében tüntettem fel az antropológusok által megvizsgált koponyák esetszámát és a megállapított típusokat — külön a mongoloidokat és külön az europo-mon-goloidokat. A kapott eredményeket egy térképen ábrázolva (1. kép 1) a következők voltak megállapíthatók:

 

A két megállapítás/tény — ti. az ázsiai eredetű korai avar tárgyak elterjedése és a kora avar kori mongoloid típusú avar népesség lakhelyei —közötti ellentmondás vagy úgy hidalható át, hogy a/—a formális logika alapján — a népesség ázsiai, de a tárgyak nem ázsiai eredetűek; b/ vagy úgy, hogy — és én ezt tartom valószínűnek — az avarok kétgyökerű származásáról tudósító történeti forrásoknak megfelelően (POHL 1988, 31-37) az ázsiainak tartott tárgyakat az europid embertani típushoz tartozó avarok hozták magukkal és nem a mongoloid embertani típushoz tartozó kora avarok.

 

Ezek után joggal vetődik fel a kérdés: hol volt a korai avar hatalmat képviselő — vagy azt jelentő — mongoloidok lakhelye és a kagáni hatalmi központ 567/568 és „630" között? A válasz nem ismert. Ha a kagáni centrum (és a mongoloidok) Duna-Tisza köz területére való beköltözése és a 626-os konstantinápolyi vereség között ok-okozati összefüggés van, akkor fel lehet tételezni, hogy az 568 és 626 közötti balkáni háborúkban a Singidunum (Belgrád) és Konstantinápoly (Istambul) között mozgó kagánnal valószínűleg együtt mozgott mongoloid nomád népe, ill. környezete is (vö. a hét kagán-fiú Driziperánál — Konstantinápoly közelében — történt halálát). Ennek a két generációnak legelőkelőbb sírjait feltehetően azért nem találja meg a kárpát-medencei régészeti kutatás, mert ezek a sírok a Belgrád-Kons-tantinápoly közötti hatalmas térségben —feltehetően magányos sírokként — elszórtan fekszenek.

 

A 7. század első harmadának a végén a Duna-Tisza közére betelepedett kagáni hatalom és a vele egyidőben megjelenő mongoloidok — tulajdonképpen a kagáni hatalom embertanilag mongoloidnak testesül meg — egy korábban lakatlan területre telepedett be. Az utolsó, a Duna-Tisza köz területén élt népesség a skírek voltak (KISS 1983, Abb. l), akik 469-ben Itáliába vonultak. A gepida-langobard időszakban a Duna-Tisza köz területe a két nép közötti senki földje/gyepű volt (BÓNA 1976, Abb. 3), s ez a helyzet a langobardok elvonulása és a gepida állam megsemmisülése után sem változott (GARAM 1990, Abb. 1-6).

 

Mivel a kora avar kori településterületen az antropológiai kutatás jelenlegi állása mellett 567/568 és 626(?) között a Duna-Tisza köz területén kívül eső területeken sem fordul elő mongoloid népesség (1. kép 1), nem lehet a 7. század első harmadának elején megjelent mongoloidokat a Kárpát-medence más területeiről „származtatni". Mivel a Duna-Tisza köz területén a 7. század középső harmadában élt mongoloidok igen gazdagok voltak (vö. Kunbábony 1. sír, Budapest-Csepel, Kunpeszér), s a 7. század utolsó harmadában itt élt Kiskőrös-vágóhídi temető népessége is a leggazdagabb közép avar kori közösség a Kárpát-medencében, — itt a közép avar kori családi sírcsoportokat: Igar, Tótipuszta nem veszem figyelembe — ezért felvethető/feltételezhető, hogy ez a mongoloid népesség — a kagán környezete — jelenti a kora avar állam magját, azt az alapnépességet, ami köré az avar állam sokféle népessége — vérrel és vassal — megszerveződött, avagy másféleképpen fogalmazva: amit a kagán és kísérete megszervezett.

 

Nyilvánvaló, hogy az avar eredetkérdés az avar honfoglalást követő két generáció („568-600" és „600-633") embertani anyagának ismerete nélkül nem oldható meg. Ha azonban a kunbábonyi 1. sírban eltemetett bajkáli típusú férfi, vagy a csepeli sírban eltemetett szajáni típusú férfi esetében nemcsak egyszerűen tudomásul vesszük, hogy ezek az aranyveretes kardos, az avar vezető réteghez tartozó férfiak bajkáli, ill. szajáni típushoz tartoztak, hanem ezt a tényt tovább is gondoljuk, akkor talán nem vesztegetjük az időt hiába.

 

A Duna-Tisza köz területén a kora és közép avar korban élt mongoloidok között a következő mongoloid altípusok fordulnak elő — mondhatnánk gyakoriság szerint, de a kis esetszámok miatt ennek a sorrendnek nincsen jelentősége — a/ szajáni, b/ bajkáli, c/belső-ázsiai [central asiatic], d/ szinid. a/ A szajáni típus — a nyugati embertani irodalomban mint tungid típus ismeretes (LIPTÁK 1980,271) — „korábban és ma is a Bajkálon túl, a Szelenga folyó medencéjében esßleg Kelet-Tuva tájain élő rénszarvas [tenyésztő] nomádoknál fordul elő" (LIPTÁK 1980,272).

 

b/ A bajkáli (paleoszibériai) típus a, ,paleoantropolo-giai anyagot tekintve az Altaj vidékén és a Bajkál vidékén fordul elő" (LIPTÁK 1980,271). c/ A belső-ázsiai [central asiatic] (észak-mongoloid) „emberfajta a Szovjetunió területén aprehistorikus és ma élő népességben is jelentős'' (LIPTÁK 1980, 275). ál Szinid (észak-kínai) rassz. ,,Eza kínai-alföld ősi embertani típusa, már az aeneolitikumban fellelhető. Ma Kelet-Ázsia jellemző emberfajtája'' (LIPTÁK 1980,271).

 

Ha meggondoljuk, hogy ezeknek az embertani típusoknak az eredeti földrajzi környezete — légvonalban is! — kb. 6000 vagy még több km-re esik a Kárpát-medencétől, akkor mind a szajáni, mind a bajkáli, mind a belső-ázsiai vagy szinid típus kárpátmedencei megjelenése egy népesség igen hosszú úton való elmozdulásnak/vándorlásnak a bizonyítéka.

 

A Duna-Tisza közi kora avar kori népességek fizikai megjelenése (szajáni, bajkáli, belső-ázsiai, szinid típusok) megfelel az avarok történeti forrásokból ismert belső-ázsiai eredetének (POHL 1988, 27-40; NÉMETH 1991, 119).

 

Amint azonban a régészeti leletek esetében nem lehet minden esetben bizonyítani, hogy a messzi földre elkerült tárggyal együtt egy ember vagy embercsoport is elmozdult, elvándorolt, ugyanúgy a 7. század elejéről vagy közepéről származó embertani leletek esetében sem igazolható, hogy a/ az adott ember vagy apja vagy nagyapja jött-e egyenesen Belső-Ázsiából, b/ mivel egyelőre — tudomásom szerint — ismeretlen a mongoloid népességek 5-6. századi lakóterületeinek — enklávéinak — nyugati határa, így nem lehet tudni, hogy a 6. századi kelet- vagy közép-európai mongoloidok mind „egy menetben" érkeztek-e Belső-Ázsiából a Kárpát-medencébe, vagy pl. a hun korszakban a Volga-vidékig eljutott mongoloid népesség 6-7. századi leszármazottainak másodlagos vándorlásáról van-e szó.

 

Ezeknek a nehézségeknek az ismeretében az embertani adatok (ti. az avar kori mongoloidok) történeti szempontú értékelésében egy másik forrásanyag megállapítása lehet segítsünkre.

 

Ugyanis a korai avarok egy része belső-ázsiai fizikai megjelenésének/külsejének felelhetnek meg az avarok nyelvéről írottak is. Németh Gyula szerint ugyanis ,,az avarok tehát [ti. ami nyelvüket illeti] törökök voltak, nyelvmaradványaik áttekintése arról tanúskodik, hogy körülbelül ugyanazt a török nyelvjárást beszélték, amelyet Attila nemzetsége. Ez olyan nyelv, amely nagyon közel állt az orkhoni feliratok nyelvéhez. Tarthatatlan az az elmélet, miszerint az avarok mongol eredetűek és mongol nyelvet beszéltek" (NÉMETH 1991,126).

 

Ha egy eurázsiai térképen megnézzük egyfelől az egyes kora avar kori mongoloid népességek embertani típusainak eredeti földrajzi helyzetére vonatkozó földrajzi megjelöléseket: Szelenga-folyó, Kelet-Tuva, Altaj-vidék, Bajkál-vidék, másfelől az avarok nyelvéről szóló megállapítás Orkhon-folyó helyét, akkor azt látjuk, hogy ezek, ti. mind az antropológiai földrajzi helyek, mind a nyelvészeti hely Eurázsia egyazon „mikro-regiójában", a mai Mongóliától északra elterülő vidékeken és Mongóliában fordulnak elő (1. kép 2). Ez megfelel a kutatásban leírtaknak (összefoglalóan: ERDÉLYI 1982, 15-18, 1. kép 1; POHL 1988, 18-37; BÁLINT 1989, 147-148), vagy legalábbis nincsen ellentmondásban azokkal.

 

Ha szabad a kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfi embertani típusából kiindulva — több lépcsőben —távolabbi, a kora avar népesség/gens egészére vonatkozó következtetést levonni, akkor az annyi lehet: a korai avarokra vonatkozó történeti-embertaninyelvészeti források összhangba hozhatók egymással. A Kárpát-medencébe betelepedő avarok — az avar vándorlást követő második generáció — egyik képviselőjeként a kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfi — mint cseppben a tenger — híven reprezentálja azt a belső-ázsiai népességet, mely a 6. század közepén, többezer kilométeres vándorlással eljutott a Kárpát-medencébe.

Előzmény: Epstein dr. (4407)
Epstein dr. Creative Commons License 2007.10.30 0 0 4407

Kiss Attila

 

Tanulmányok a kora avarkori kunbábonyi vezérsírról1

 

1. rész

 

Táblázatok és képek nélkül

 

Forrás: Studia Archaeologica I.

 

 

A SÍR KELTEZÉSE — KRONOLÓGIAI KÉRDÉSEK

 

H. Tóth Elvirának a kunbábonyi 1. sír leleteinek előkerülése után azonnal kialakult a sír keltezéséről szóló véleménye, azaz a temetkezés a közép avar kor elején történt.2

 

Ebben a véleményében H. Tóth Elvirát nem ingatta meg Garam Éva, Bóna István, Joachim Werner, Kiss Attila kora avar korra történt keltezése sem.3 S ennek megfelelően az 1. sír leletanyagának teljes közlésekor —immár a szerzőpáros neve alatt—ugyanez a vélemény rögzült: ,,So müssen wir sein Grab unbedingt als die späteste bekannte frühem arischen Fürstenbestattung betrachten, denn dieser Khagan herrschte überwiegend in der zweiten Hälfte des Jahrhunderts und erlebte sogar noch die Ansiedlung neuer Völkergruppen.'' (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 220). Pedig H. Tóth Elvira számára volt olyan „intő jel" — saját gondolatmenetén belül! —, amely alapján revideálhatta volna a kunbábonyi 1. sír keltezéséről szóló nézeteit: a kunpeszéri „ első sírcsoportot az éremmel keltezett piramis alakú fülbevalók és ,,P" tartó fülű kardok alapján... a 7. sz. legelejére keltezhetnénk. "(H. TÓTH 1984,16). „így áll elő, hogy e keltezés szerint a kunbábonyi fejedelmi leletet, amely kétségen kívül a 7. sz. második feléből származik és a kunpeszéri temető első sírcsoportját két generációnyi időköz választaná el egymástól. Ez viszont a meglevő rokonvonást figyelembevéve aligha képzelhető el. " (H. TÓTH 1984,17). De H. Tóth Elvira nem a biztoshoz igazította a bizonytalant, hanem fordítva.

 

Érvelésének új formája jelent meg a bábonyi monográfiában (H. tóth-Horváth 1992): a sírleletek között talált, két igen vékony, eltérő nagyságú ezüst korong (Nr. 74, Taf. XXIV. 5, átm.: 1,7 cm; Nr. 72, Taf. XXIV. 4, átm.: 2,4 cm) közül az egyiket (Nr. 74) — újabb arany és ezüst obulusok bevonásával (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 85-87) — halotti obulusnak nevezd. Mivel a blanc arany obulusok (BÓNA 1970, 258; GARAM 1978,210-213) a közép avar korra jellemzőek — érvel H. Tóth Elvira (+Horváth A.) —, ha tehát a kunbábonyi 1. sírban két halotti „obulus" fordul elő (amiből óvatosságból csak az egyiket nevezi obulusnak!), akkor a kunbábonyi 1. sír is logikusan csak közép avar kori lehet (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 217, 220).

 

Az okfejtés azonban sántít, mert: a/ az arany blanc halotti obulusok akkor tűnnek fel, amikor a bizánci solidus vagy triens eltűnik az avar kori sírokból (BÓNA 1970,258-259), és az arany blanc érmek — mintegy pótszerként — is csak a közép avar kor előkelőinek sírjaiban bukkannak fel (BÓNA 1970, 258-259; GARAM 1978, 212). b/A kunbábonyi 1. sírban eltemetettnek az eredetileg sírjába tett több mint 2,341 kg aranylelet mellett, rokonsága — ha akarta volna — tehetett volna még egy trienst, vagy akár egy könnyű- vagy rendes solidust. c/ Az első nem arany, hanem ezüst obulus(ok) éppen az eddig legsúlyosabb aranyleleteket tartalmazó avar sírban bukkant(ak) volna fel? Nem paradox helyzet alakult ki? Nem abszurd érvelés ez? d/ Az analóg blanc arany halotti érmek ezidáig mindig egyesével kerültek elő (GARAM 1978, 221). Miért éppen ebben az esetben lenne ezüstből két példány? (Két korong van, még ha a szerzők csak az egyiket fogadják is el obulusnak (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 85-86). e/ A halotti arany obulusok Garam É. összeállítása szerint (GARAM 1978, 211) 0,9 és 1,6 cm közötti át-mérőjűek, egyetlen esetben van egy 1,7 cm átmérőjű példány. Ez a határeset. így az 1. sír korongjai: Nr. 74 (átm.: 1,7 cm) és aNr. 72 (átm.: 2,4 cm) éppen a határon vagy azon kívül lennének.

 

A fenti okok miatt nem tartom elfogadhatónak a kunbábonyi 1. sír Nr. 72 és 74-es ezüst korongjainak sem együttes, sem csak az egyik példánynak halotti obulusként való meghatározását, és belőle következően nem tartom meggyőzőnek a sír ezzel vagy ezekkel történt közép avar kori keltezését.

 

A Nr. 62 tubus 1,6 cm átmérőjű arany korongpárhoz/fenekéhez hasonlóan a Nr. 72 és 74-es ezüst korongok is lehettek valamilyen — elpusztult? — tárgy alsó zárólapjai.

 

A kunbábonyi 1. sír kronológiai helyét a kutatás jelenlegi szakaszában csak a relatív kronológia keretében lehet megadni.

 

Nyilván lehetséges más szempontok kiválasztása is, de itt és most erre a vizsgálatra az öwereteket és kardokat, ill. szablyákat választottam ki. Az övre-konstrukciók (Kiss s. a. 3., 5-6. kép) készítésekor figyeltem fel arra, hogy míg a bócsai fegyverövön korong alakú öweretek vannak, addig (ezzel szemben) sem a Malája Peresőepina-i, sem a kunbábonyi 1. sírban levő fegyveröveken ilyen veret nem fordul elő. A Malája Perescepina-i és a kunbábonyi 1. sírban talált leletgazdagság alapján ez csak azzal magyarázható, hogy a Malája Peresčepina-i és kunbábonyi 1. sír fegyverövei szerkezetileg egyszerűbbek voltak, s rajtuk az övek alapvető két elemén (csat+szíjvég) kívül — magán az övön — semmiféle díszítőelem sem volt, s csak a kardhoz és íjtegezhez vezető szíjak végén helyezkedtek el kisszíjvégek.

 

Az 1. táblázatba csak az álcsatos kör övvereteit és kardjait, valamint kontrollként jellegzetes közép avar kori sírok öwereteit és szablyáit vettem fel. A táblázatból levonható következtetések:

 

a/ Az álcsatok szempontjából a kunbábonyi 1. sír beleillik az öntött álcsatok körébe,

 

b/ A kunbábonyi 1. sír ül. fegyverövének (KISS s. a 6. kép) aranyszíjvégei (Nr. 46 a-c, Taf, XVI. 1-3) pontos másai a bócsai fegyveröv aranyszíjvégeinek (LÁSZLÓ 1955, XL VII. t. 1-3, 5). Azaz ebben a vonatkozásban a kunbábonyi 1. sír és a bócsai sír egykorú.

 

c/ A kunbábonyi 1. sír I. fegyveröve (KISS s. a 3. kép) granulációs díszű nagyszíjvégének (Nr. 29, Taf XII. 5-6) a Malája Pereácepina-i nagyszíjvég (BOBRINSKOJ 1914, 115, XIII. t. 41d = WERNER 1984, 13. t 41, 29. t 3 a-3 b) felel meg. Ebben a vonatkozásban e két sír egykorú,

 

d/ Míg — mint erről már feljebb volt szó — sem a Malája Perescepina-i sír, sem a kunbábonyi 1. síröv-veretei között nincsen korong alakú övveret, ezzel szemben a bócsai, a kömyei 71. sír, a csengelei 1. sír övveretei között megjelennek a korong alakú öv-veretek, s ezek a közép avar kori Kiskőrös-vágóhídi 1. sír és a Zelovce/Zsély 175. sírban is előfordultak. Ebben a vonatkozásban a Malája Perescepina-i és kunbábonyi 1. sír idősebb a bócsai és a közép avar

 

e/ A karikás markolatú, hármas tagolású kardfüg-gesztős egyenes kardok és szablyák kicserélődése a kora- és közép avar kor határán, megfelel az általános megfigyeléseknek (legutóbb: Kiss 1991, Tab. 3).

 

Mivel a c/ pontban foglaltak alapján a kunbábonyi 1. sír I. fegyveröve a Malája Perescepina-i Kuvrat sír (|650) (WERNER 1984,43) övével egykorú; a b/ pontban foglaltak alapján a kunbábonyi 1. sír III. fegyveröve a bócsai fegyveröwel egykorú; de a ál pontban foglaltak alapján a kunbábonyi 1. sírban nincsen korong alakú öweret, ugyanúgy, mint a Malája Peres'éepina-i sírban, ebből az következik, hogy bár a kunbábonyi 1. sírban eltemetett 60-70 éves férfi — a valójában viselt — I. fegyverövét (KISS s. a.) a Malája Perescepina-i sírban eltemetett Kuvrattal (|650) egy időben készíttette, használta, a III. fegyverövét a bócsai fegyveröwel egyidőben is használta, de a bócsai (+ kömyei 71. sír, csengelei 1. sír) és a közép avar kori korongos övveretekkel szemben a kunbábonyi 1. sír III. fegyveröve régebbi szerkezetű. Vagyis az arany, öntött álcsatos díszöveket viselő férfiak között egy Malája Perescepina-Kunbábony 1. sír-Bócsa sorrendben felénk fiatalodó sor állapítható meg.

 

A Malája Pere§cepina-i Kuvrat sír (t650) (WERNER 1984,43) és a granulált szíjvégek — 650 körül végetérő (GARAM 1988, 169-172) —kronológiája alapján kétséges, hogy szabad-e, s ha igen, mennyire szabad a kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfi leleteit a 7. század második felére keltezni?

 

Az 1. táblázat alapján leszögezhető, hogy a Malája Perescepina-Kunbábony 1. sír-Bócsa (felénk fiatalodó) sor kora avar kori leletegyüttesei közül csak a bócsai leletegyüttesnek van tipikusan közép avar kori leletegyüttesekkel kapcsolata. Vagyis a 650-ben meghalt Kuvrat kagán Malája Perescepina-i sírja alapján a vele egyidős kunbábonyi 1. sírban talált leletegyüttes összetételében kora avar kori, s a leletegyüttes keletkezése mindenképen a közép avar kor kezdete előttre keltezendő, sőt az ugyancsak kora avar kori, de tőle fiatalabb bócsai sír alapján annál valamivel még előbbre, azaz korábbra is. Tehát továbbra is fenn kell tartanom a kutatásban (Garam, Bóna, Werner, Kiss) elfogadott álláspont helyességéről szóló véleményemet: a kunbábonyi 1. sír leletegyüttese a 7. század középső harmadában jött létre.4

 

 

KÍSÉRLETA KUNBÁBONYI 1. SÍRBAN ELTEMETETT SZOCIOLÓGIAI HELYZETÉNEK MEGHATÁROZÁSÁRA

 

A kunbábonyi 1. sírban eltemetettről annyit lehet tudni, hogy 60-70 éves korában (MARCSIK-SZALAI 1992, 281) — a sírban levő juh csontok alapján az őszi hónapokban (H. tótH-Horváth 1992, 68) — meghalt, a mongoloid taxonba, a bajkáli rasszhoz tartozó férfi (MARCSDC-SZALAI 1992, 281-283), akinek sírjában több mint 2,341 kg arany (H. TÓTH-HOR-VÁTH 1992, 21-23, a szerző összeadása) volt.

A kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfit a régészeti irodalomban gyakran titulálták/titulálják kagánnak.5

 

A kérdés most már „csak" annyi, melyek azok a kritériumok, amelyek alapján bizonyítottan kimondható, a kunbábonyi 1. sírban eltemetett férfi kagánnak minősíthető vagy sem? Vagy van-e objektív kritériuma — pl. olyan insigne, azaz királyi/kagá-ni hatalmi jelvény — mely a sírt egyértelműen kagá-ni sírnak minősíti?

A kunbábonyi 1. sírban eltemetett kagán vagy nem kagán voltának kérdésében a következő szempontokat vettem figyelembe: 1. a sír méretei, 2. a sírban talált nyílhegyek száma, 3. a kagáni insigne megléte vagy hiánya, 4. a kunbábonyi 1. sír és Kuvrat kagán vele azonos korú Malája Perescepina-i sírjának összehasonlítása, 5. a kunbábonyi 1. sír aranymennyisége az avar kagáni kincstárnak fizetett aranymennyiséghez viszonyítva.

 

 

A kunbábonyi 1. sír méretei

 

A sír hossza: több mint 225 cm, szélessége: 138 cm (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 14). A közelében, légvonalban 7 m-re fekvő (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 17) 2. sír — amely esetben fel sem merült a kagáni rang lehetősége — hossza 270 cm, szélessége 110-125 cm (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 17). Ha az 1. sír hosszát — éppen a közelében fekvő 2. sír alapján — a szerzők 280-300 cm-re becsülték (H. TÓTH-HOR-VÁTH 1992, 95), akkor meg kell állapítani, a feltételezett méltósággal, kagáni címmel ellentétben, az 1. sír egyáltalán nem extra méretű sír, annál is inkább, mert a koporsó vagy koporsóvá alakítottheverő(?) (H. tóth-horváth 1992, 72-85) az azt hordó rudak miatt (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, Abb. 33) eleve hosszabb kellett legyen az átlagos síroknál.

A kunbábonyi 1. sír mérete (kb. 280-300x138 cm) — a sírban talált leletek számától, minőségétől és a sírban talált aranyleletek súlyától függetlenül — igen szerénynek mondható, s a kagáni rangról szóló hipotézist nem támasztja alá.

 

 

A nyílhegyek száma

 

László Gy. feltételezése szerint (LÁSZLÓ 1955, 144-150) az avar/kora avar sírokban levő nyílhegyek száma nem a nyíltegezben fizikailag elhelyezhető nyílhegyek számának felel meg, hanem — általában — a lehetséges tegeztartalomnál jóval kisebb számban, kevesebb került sírba (vö. H. TÓTH-HORVÁTH 1992, Tabelle s. 164-167). László Gy. feltételezése szerint a sírokban talált nyílhegyek száma tükrözi az eltemetett rangját.

 

Ha a kunbábonyi 1. sírban az avar kagán nyugodott volna — elfogadva László Gyulának azt a valószínűsíthető feltételezését, hogy a sírokban talált nyílhegyek száma és az eltemetett rangja között valamiféle egyenes korreláció van —, akkor a kunbábonyi 1. sírban talált 25 nyílhegy (H. TÓTH-HORVÁTH 1992, 49) és a bócsai sírban talált 25 nyílhegy alapján (LÁSZLÓ 1955, 231) azonos rangú volt a bócsai és kunbábonyi 1. sírban eltemetett, függetlenül a két sír aranyleleteinek súlybeli különbségétől. Azzal meg még kevésbé nem tudok mit kezdeni a kunbábonyi 1. sírban eltemetett feltételezett kagáni rangja szempontjából, hogy a bócsai sírban Garam É. újabb nyílhegyszámlálása szerint nem 25, hanem 27 nyílhegy lett volna (GARAM 1993, 57, Taf. 17-18).

 

A kunbábonyi 1. sírban talált 25 nyílhegy alapján — meg kell jegyezni, hogy éppen a rozsdás vas nyílhegyeknek a megtaláláskor történt eltulajdonításának csekély eshetősége miatt — a kagáni rangról szóló feltételezés nem látszik valószínűnek.

 

 

A kagáni insigne megléte vagy hiánya

 

Ha sorra vesszük a kunbábonyi 1. sír leleteit, akkor az arany karperecpáron és a temetésnél használt szemfödőt és a koporsót, ill. az azt hordozó rudakat borító ezüst- és aranylemezeken kívül valamennyi tárgy olyan, amely megnevezésében, tehát funkciójában azonos a sokkal szegényebb sírok tárgyaival, természetesen azzal a különbséggel, hogy — azokkal szemben — a kunbábonyi tárgyak zöme aranyból készült. Tehát — a karperecpárt leszámítva — hiányzik/hiányzanak az/azok a tárgy/tárgyak, melyek insignének, megkülönböztető jelnek, a kagá-ni/királyi jelvénynek minősíthetők lennének. Hogy mi lehet ez a tárgy, azt addig nem is lehet tudni, amíg egyszer egy még gazdagabb sírban, egy valóban kagáni sírban nyomára nem jutunk.

 

Vagyis a kagáni insigne hiányában — az arany karperecpár aligha tölthet be ekkora szerepet — az 1. kunbábonyi sír nem látszik a kagán sírjának.

 

 

A kunbábonyi 1. sír és Kuvrat kagán azonos korú Mala-ja Perešcepina-i sírjának összehasonlítása (2. táblázat)

 

A kunbábonyi 1. sír és a Malája Perescepina-i sír két egymástól független politikai alakulatban (államban?) „jött létre". így nem lehet „számonkérni" a kunbábonyi 1. sírban azt, hogy milyen tárgyak fordulnak elő a Malája Perescepina-i sírban és fordítva. Mivel a Malája Perescepina-i sírban — többek között éppen a három monogrammos gyűrű (WERNER 1984, Taf. 32; WERNER 1992, Abb. 1-2) alapján — Kuvrat kagánt temették el (WERNER 1984, 43; WERNER 1992, 430-433), a sír arra éppen ugyancsak alkalmas, hogy megnézzük, mi az azonosság és mi a különbség a kunbábonyi 1. sírral szemben, s haván azonosság, akkor az elegendő-e annak megállapítására, hogy a kunbábonyi 1. sírban is egy kagán nyugodott, s ha van különbség, akkor annak alapján kizárható-e a kunbábonyi 1. sírban eltemetett a lehetséges kagánok sorából?

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.27 0 0 4406
Megtudjuk tőle például, hogy a nomád oguzok nem tisztálkodnak székelés után, asszonyaik pedig, bár nem csapodárok, egy-egy vakarás erejéig nem átallják felfedni szemérmüket az idegenek előtt. Ibn Fadlán találkozik a tetűt csemegéző baskírokkal, ezek fából készült falloszt hordanak mellükön, és hozzá mint teremtőjükhöz áldásért imádkoznak. Álmis bolgár király a kezéből eteti hússal a követeket, a lidérces északi fényt dzsinnek lovascsatájaként közvetíti rémüldöző vendégeinek, majd miután kiderül, hogy a mecset- és erődépítéshez igényelt összeg nem érkezett meg, házi őrizetbe helyezi őket. Egyedül Ibn Fadlán élvezi kegyeit, ennek folytán döbbenetes riportban számolhat be arról, hogy a prémmel kereskedő és a Volgán érkező oroszok hogyan ravatalozzák fel előkelőségeiket egy hajószerű építmény tetején, s az elhunytnak szóló baráti szolgáltatásként hogyan közösülnek sorban annak rabnőjével, s hogyan fojtják meg és égetik el a lányt végül urának holttestével együtt.
Előzmény: Kara-Indas (4405)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.27 0 0 4405

Ibn Fadlán

 

Beszámoló a volgai bolgárok földjén tett utazásról

 

Corvina, Bp., 2007 (Fontes orientales sorozat)

 

 

Több okból is jelentős a parthus (és a méd) történelem szempontjából:

 

 

Ibn Fadlán a nagy jelentőségű utazások történetében az egyik nagy ismeretlen ismerős, akiről csak útijelentéséből tudunk meg egy keveset. 920 körül a volgai bolgárok királya levelet írt al-Muqtadir bi’lláhi kalifának (908–932), hogy küldjön embereket, akik őt és népét az iszlám tanításaiban eligazítják, és mecsetet építenek számára. Egyúttal szakembereket és anyagi segítséget kért tőle egy erődítmény építéséhez, ellenségei támadását kivédendő – a háttérben az állt, hogy a király szabadulni szeretett volna a kazár uralomtól, s e célból szövetkezni akart a kalifával. Al-Muqtadir természetesen örömmel válaszolt a kérésre, s útnak indított egy küldöttséget, amelynek Ibn Fadlán is tagja volt. A küldöttség 921. június 21-én indult útnak Bagdadból. Először Bukhárába mentek, ahol fogadta őket a számánida uralkodó, majd Khwárizmon keresztül az oghuz törökök, a besenyők és a básghirdok (baskírok) földjén átutazva 11 hónapnyi utazás után 922. május 12-én megérkeztek a volgai bolgárok földjére. A küldöttségnek az iszlám terjesztése mellett természetesen egyéb feladatai is lehettek: az egyik a kor nagyhatalmi harcában a potenciális türk stb. etnikumú szövetségesek fölkutatása és biztosítása, a másik a kevéssé ismert népek földrajzi, politikai viszonyainak és szokásainak a megismerése az egyre bővülő kereskedelmi kapcsolatok szolgálatában (ezen belül a rendkívül jelentős szőrmekereskedelem játszott fontos szerepet). Ibn Fadlánnál jobb, eszesebb és élesebb szemű megfigyelőt aligha küldhetett volna a kalifa: nemcsak mindenre kíváncsi volt, hanem különleges érzéke volt a másra, a szokatlanra, amit pontosan, lényegretörően ragadott meg, s színesen és plasztikusan tudott megfogalmazni. Számos mai etnológust megszégyeníthet azzal, ahogy beszámol az oghuz törökök házassági szokásairól, a betegekkel való bánásmódjukról, arról, hogyan tisztálkodnak és a nők viselkedéséről. A baskíroknál a vallási hiedelmekről (a meglepő phalloszkultuszról) és furcsa étkezési szokásaikról. Ám leginkább a volgai bolgárok mélyreható és sokoldalú etnográfiai jellemzését bámulhatjuk: az étkezési szokásoktól, néhány fontos mitológiai hiedelmüktől a gyereknevelésen, örökösödésen, jogszolgáltatáson át a temetkezési szokásokig és a két nem kapcsolatáig.


Ibn Fadlán útijelentését mindeddig az őstörténészeink csak egy szűk köre használhatta alapvető forrásként, hiszen a baskírokról és a kazárokról szóló beszámolók alapvető adalékok a magyar őstörténet 8–9. századi szakaszához. (Tudvalévően 840-ig Baskíriában éltek a magyarok, s a korabeli források szinonimaként használták a baskírt és a magyart; a Kazár Birodalomhoz tartozásuk pedig a honfoglalást megelőző időszak közismert ténye).


Immár több mint fél évszázaddal később eljött az idő, hogy az őstörténészek mellett a történelem és a kultúrtörténet iránt érdeklődők népesebb tábora számára is hozzáférhetővé váljon e rendkívül becses szöveg első magyar kiadása a fordító, Simon Róbert kimerítő kommentárjai és tanulmánya kíséretében.

Előzmény: - duplagondol - (4404)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.10.26 0 0 4404

Nem, a MEH-ben (Magyarok elődeiről és...). A Zimonyi-féle új Kmoskó-kiadásban alighanem nincs benne Ibn Fadlán.

Előzmény: Kara-Indas (4403)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.26 0 0 4403

Köszi! (Magunk között: ez a hsz. megint többet ért, mint a Pergynt-félék több száz offtopik állatsága.)

 

Kmoskónál találtad? :)

Előzmény: - duplagondol - (4402)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.10.25 0 0 4402

"Ami a folyamelterelést illeti, Jordanes szerint 410-ben Alarik "vizigót" királyt temették el így, a dél-itáliai Busentus folyót elterelve."

 

 

De volt ilyen szokás a kazároknál is, Ibn Fadlán ír arról, hogy a kazár nagykirályokat egy udvarban temették el, amit aztán elárasztottak vízzel, hogy "ne férjen hozzá se ördög, se ember, se férgek, se csúszómászók. Amikor megvolt a temetés, mindazokat, akik a temetésen részt vettek, lefejezik, hogy senki se tudja, hogy melyik házban (van) a király sírja. Ezt a sírt egyébként "paradicsom"-nak nevezik, és azt mondják: "Bement a paradicsomba".

Előzmény: Kara-Indas (4398)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.22 0 0 4401

"... a magyar őstörténet kutatói,írói, régészei már majdnem minden létező dolgot elmondtak ezzel kapcsolatban. Élükön Baráth Tibor!"

 

Nem is hinnéd, mekkora anyag van még az avarokról (akár írott, akár régészeti), amiről a köznek fogalma sincs. Évtizedekre témát adhat még ebben a topikban.

 

Baráthnak a tanulmánysorozatát ismerem, sok értékes gondolatot tartalmaz. Az afrikai vonalat is érdekesnek tartom. Mindamellett az avarokról nem írt túlságosan sokat, legalábbis nem rájuk hegyezte ki a mondanivalóját.

Előzmény: Törölt nick (4400)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4399
Úgy emlékszem, eddig mindenki Ipolyit gyanúsította...
Előzmény: Kara-Indas (4398)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4398

Magyarországon is szint eminden ember tud Attila aranykoporsójáról, de Jókai népszerű regénye, majd Gárdonyi könyve előtt semmi nyoma ilyen "hagyománynak".

 

 

Móra Ferenc jött rá (sajnos már elég régen olvastam a kis fejezetet erről, így a pontos részletekre nem emlékszem), hogy a magyar népköltészetből kerülhetett át Ipolyihoz ez a motívum, amiben talán igaza lehet, ha figyelembe vesszük, hogy az egyik mongol népmesében előfordul a hármas fémkoporsó... Ez utóbbiról Móra még nem írt.

 

Ami a folyamelterelést illeti, Jordanes szerint 410-ben Alarik "vizigót" királyt temették el így, a dél-itáliai Busentus folyót elterelve.

 

Bóna szerint valószínűbb, hogy fakoporsóról volt szó, ami a Noin Ula-i fejedelmi temetkezéseknél pl. megfigyelhető. Szerinte a Jordanesnél előforduló copercula szó nem magára a sírládára, hanem annak hármas fémborítására, vereteire utal. Ez a híradás viszont szerinte is hiteles, Priszkosz eredeti hun siratóénekekben hallhatott róla, az ő művének mára elveszett szövegrészletét viszont már csak Jordanestől ismerjük.

 

 

 

Újabban mintha Németh György is foglalkozott volna Karthágó és a só c. kötetében a témával. (Remélem, jól emlékszem.)

 

--------------------------------------

 

 

 

Magyarok eredete a régi és mostani magyaroknak nevezetesebb cselekedeteivel együtt c. népszerű munkájában Szekér Joákim utal tudomásom szerint először Atilla hármas koporsójára (Wéber Simon Péter, Pozsony--Komárom, 1791, I. köt., 71. o.). Nem tudom, hogy Németh utal-e erre a kötetre az említett fejezetben.

Előzmény: Ulam-burias (448)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4397

A hagyományos nézetet kronológiai nehézségek is terhelik, hiszen a Dunántúlt megszálló köznép temetkezései mintegy 60 évvel később indultak mint a vezető-, és középrétegéi, amint azt Mesterházy is megírja. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy 10 köznépi temető horizontálstratigráfiai vizsgálatával kimutatható volt azok 1000 utáni megkezdése, és kétségtelen kapcsolatuk az állam-, és egyházszervezéssel, a magánbirtok kialakulásával.

 

Az embertan eredményei tovább erősítik kétkedésünket a hagyományos felfogás

tarthatatlanságáról. Éry Kinga a honfoglalók három társadalmi rétegének etnikai különbségét állapította meg, különböző származásuk alapján.

 

A köznép avar-kori eredete régészeti és embertani módszerekkel egyaránt bizonyítható. A tanulmány mindezek alapján a magyarság etnogenezisét a hagyományos felfogástól eltérő módon rekonstruálja – a több, különböző származású törzsből nem régen összeállt honfoglaló magyar törzsszövetség és a Kárpát-medencében hosszabb ideje együtt élő, az avar korban kiformálódott „köznép” összeolvadásának folyamataként.

Előzmény: Kara-Indas (4396)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4396

Szőke Béla óta a klasszikus honfoglaló temetőkben és a köznépi temetőkben nyugvók etnikai azonosságát a tárgyi hagyaték számos párhuzamával igazolja a magyar régészet. Azonban az etelközi magyarság tárgyi hagyatékának több évtizedes hiábavaló kutatása rámutatott arra a tényre, hogy a honfoglaló magyarság tárgyi hagyatéka már az új hazában alakult ki. Ezt igazolja a kavar hagyaték elkülönítésének mindeddig sikertelen volta is. Mindez azt jelenti, hogy az etelközi magyarságot a tárgyi hagyaték segítségével nem, csak a temetkezési szokások vizsgálatával mutathatjuk ki. A temetkezési szokások mély gyökereit, etnikumjelző mivoltát a régészet számos kor és kultúra vizsgálatával igazolta.

 

Mindennek elméleti hozadéka rendkívül súlyos, hiszen a klasszikus honfoglaló és köznépi temetőkben gyakorolt temetkezési szokásokat Szőke Béla óta több neves kutató is igazolta. A köznép temetkezési szokásai a szarmatákéval és az avarokéval mutatnak messzemenő megegyezést, amint azt már Szőke Béla is megírta.

 

A „Dunántúl-jelenség”, a klasszikus honfoglaló „vezetőréteg” hiánya a Dunántúlon, nem magyarázható az Árpádok köznépének ottani megszállásával, amint azt Mesterházy Károly tette, hiszen ugyanazon társadalom különböző rétegei sohasem települnek meg egymástól elkülönülve.

Innen

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4395

Ötvös Zoltán

 

Elvesztettük uráli génjeinket

 

Népszabadság 2007. szept. 26.

 

A Kárpát-medence lakossága a X-XI. században genetikailag heterogén volt, egyes genetikai vizsgálatok a honfoglalók ázsiai eredetét is alátámasztják.

 

Kimutatható-e a honfoglalás kori csontokban a bejövő magyarok genetikai mintája, s ha igen, annak milyen a kapcsolata a jelenleg élőkével? - többek között erre a kérdésre kereste a választ a Szegedi Biológiai Központ Genetikai Intézete és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Régészeti Intézete. A közös kutatás során tíz magyarországi X-XI. századi temetőt tártak fel, köztük klasszikus honfoglalás kori temetkezési helyeket és a honfoglalás előtt már itt élő népek "köznépi" temetőit. Munkájuk lényegesen eltér a hasonló programot felvállaló Czeizel Endre vezette korábbi vizsgálatoktól. A szegediek éppen a honfoglalás kori csontok elemzésével jutottak új információkhoz. Az ezeréves minták mellett a mai genetikai állományt is vizsgálták. Összesen 110 csontvázat vizsgáltak meg, ám mindössze 27-ből sikerült azonosításra alkalmas DNS-t nyerni. Összehasonlításként 250 mai magyar, illetve Korondon élő székely hajszálaiból is DNS-mintát vettek. A kutatók egyrészt a kizárólag anyai ágon öröklődő mitokondriális DNS-t vizsgálták, az apai öröklődést az Y-kromoszóma segítségével kutatták.

 

... Egyértelmű, hogy a ma élő magyarok és székelyek genetikai állománya alapvetően a köznépi temetőkben talált mintákhoz hasonlít, semmint a honfoglaló magyarokéhoz. Ennek oka, hogy a kisszámú honfoglaló népcsoport egy nagyobb létszámú őslakos közösségben - genetikai szempontból - felhígult.

Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4394
Azaz, egész pontosan: csak attól fogva kelhettek át az északabbi szakaszon biztonsággal, miután a bolgárok és a magyarok a folyó mindkét partján a szövetségeseik lettek. A déli szakasz hadsereg számára továbbra sem volt járható.
Előzmény: Kara-Indas (4393)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4393
Nyilvánvaló, hogy mivel az átkelés elé a földrajzi nehézségeken túl (a Kaszpi-mélyföld mocsaras keleti része stb.) a bolgár-magyar határvédelem a folyó jobb partján még a keleti területek szövetségre kényszerítése után is további akadályokat gördített, a mongoloknak más utat kellett választaniuk – a korábbiakhoz hasonlóan – hogyha át akartak jutni Európába. Csak a Volga menti bolgárok és magyarok szövetségbe kényszerítése után vált lehetővé a mongolok számára, hogy a Volga északabbi, már nem mocsaras szakaszain az átúsztatást megkíséreljék.
Előzmény: Törölt nick (4264)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4392

Jav.: miután az említett országok nyugati területeit a fővárosokkal együtt

 

miután az említett országok keleti területeit a fővárosokkal együtt

Előzmény: Kara-Indas (4391)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4391

Ráadásul a szövegösszefüggés is sejtetni engedi, hogy Csormakántól függetlenül és az ő felvonulását megelőzően ugyan, de nem egy másik, északi útvonalon jutott el a bolgár-magyar területek Volgától nyugatra eső tartományaiba (miután az említett országok nyugati területeit a fővárosokkal együtt szövetkezésre bírta) Szübőtej:

 

„Ögödej kagán megvárta, míg káni méltóságra emelték, a belső szolgálatot teljesítő tízezer testőrt, a derékhad népét neki alárendelték, s akkor Csaadaj bátyával történt korábbi megbeszélés alapján hadba küldte Okoturt és Mönggetüt Csormakan-korcsi megerősítésére, aki a Dzsingisz kán atya elintézetlenül hagyott népei közül Baktat népének Kalibaj-szoltánja ellen vonult hadba. Korábban Szübeetej-baatur is hadba indult, s eljutott egészen a kanglin, kibcsaut, badzsigit, oruszut, aszut, szeszüt, madzsar, Kesimir, szergeszüt, bular, kerel népig, átkelt az Adil meg a Dzsajak bővizű folyóján …”

Előzmény: Kara-Indas (4390)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.19 0 0 4390

A mongolok titkos története a „bátor” Szübőtej nyugati irányú hadmozdulatairól a következőket írja:

 

„Korábban Szübeetej-baatur is hadba indult, s eljutott egészen a kanglin, kibcsaut, badzsigit, oruszut, aszut, szeszüt, madzsar, Kesimir, szergeszüt, bular, kerel népig, átkelt az Adil meg a Dzsajak bővizű folyóján”.

 

 

Neked, aki láthatóan annyit foglalkozol a korszak hadtörténetével, nem tűnt fel, hogy az elbeszélés először a Volgát (Adil) említi, s csak utána az Ural (Dzsajak) folyót???

 

 

Mindez arra mutat, hogy az említett hadjáratnál megint a Kaszpi-tó déli partjai mentén vonultak, és csak visszaúton, amikor már sikerült előbb keletről, majd nyugat felől is megtörni a bulgárokat, magyarokat a Volga mindkét partján, kockáztatták meg a nyilvánvalóan nehéz és kockázatos volgai átkelést.

Előzmény: Törölt nick (4264)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.10.18 0 0 4389

In:

 

 

Studia Archaeologica I

 

(A Móra Ferenc Múzeum Évkönyve)

 

Szeged, 1995

Előzmény: Kara-Indas (4388)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!