Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Nagyon menő ez a videó, itt az index fórumon tuti linkelve van 100x. :)
Csak azt nem értem, a faszi a faelgázába miért gyufaszálakat pakol, holott azt irkálják a gyártók az oldalaikon, hogy 15..20 centi vastagságú tüzelőanyag is elég benne
Az OPOP H 424 kapott egy samott lap tuningot az elejébe, a rostély alá, fojtott üzemben ott lecsorgott a kátrány a hamuzó ajtóra.
Leégés után meglátom mi történt, minden esetre nem látszik az ajtón csorgás, a rostélyon leégett a fa a samott felett, a füsthőfok intenzívebben emelkedik, üzemszerűen a teljes hőcserélőt éri a füstgáz.
Tüzelő: az idei, februári vágású bükk, ~ akkor 88% nedves.
A KCSM másnéven Vidra kazán nem tévesztendő össze a Vinyisztóval.Annál azért fejlettebb.Érdekes és hatékony füstjárat van a tűztér fölött,szénre biztosan kiváló,nem 30%-os.Azért fára inkább egy nagyajtós ,soktáskás lemezkazánt vennék.
orosz/ukrán öntvénykazán, tartósnak biztosan az, de a hatásfoka az már kérdéses ( 30% körül ) és ezt még lehet rontani folytással, vizes fával, meg leleményesek az emberek így találnak még ki valamit .
Az egészben az zavar a legjobban, hogy én végig tíz erdeiköbről beszéltem, de őezt soha nem mondta ki, csak azt hajtogatta, hogy egy nagy kocsival kerül ennyibe...
nagykocsi megáll a kapud előtt előveszed a colostokot a kapott számot felszorzod az egységárral, ha nem tetszik az erdésznek.......
A vizfaragós zárt tágulási tartály méretező program szerint,a tágulási tartály és a rendszer legmagasabb pontját kell figyelembe venni,az előfeszítési nyomás számolásánál.
Szerintetek a tartály tetejére gondoltak,vagy a bekötő csonk magasságára a tartálynál. 1 hosszúkás tartálynál ez nem lényegtelen szempont.
Hogy az erdészet mennyiért hozná/adná azt nem sikerült kideríteni, így nincs viszonyítási alapom......
Az egészben az zavar a legjobban, hogy én végig tíz erdeiköbről beszéltem, de őezt soha nem mondta ki, csak azt hajtogatta, hogy egy nagy kocsival kerül ennyibe....
Én vettem 6 kaloda bükköt a közeli tüzépen 150 000-ért. Ingyen kihozták, ledaruzták és be is húztuk hátra békával.
Tavaly a másik tüzépen vettem 22 mázsa gurigázott akácot, egy erdésztől 2 köb konyhakész fát (két fuvarral hozta, az első fele csak 4-5 centi vastag volt, mondtam neki a lepakolás után, hogy ha ilyen, akkor a 2.-at ide se hozza, erre a második fuvar normális lett) és egy kaloda akácot.
Összesen 122 000-be került és hasogatnom kellett, meg jó messziről hátrahordani.
Tavaly 9 légköbméter helyet foglalt el a fa betárolva, idén meg 10-et. Az idei fa az gyönyörű. Abszolút elégedett vagyok vele.
- ha ugyan annyiért mint az erdészettől. akkor tökmind1....(tudom lehetetlen, de ez akkor lehetséges, ha kifizet 1 erdeit az erdészetnek, de 2 visz haza , majd eladja .Hisz az erdő ő van ott aki felügyeli a rakodást )
- ha drágábban, akkor meg lehet érdemes lett volna megkérdezni erről a főmökét is.. bár valszeg ő IS benne van a buliban... :-))
Felhívtam az ipolyerdő illetékes irodáját, tíz erdei köbméter fa vásárlása céljából. Egy kedves hölgy tájékoztatott, hogy természetesen van, de pontos árakat "xy" erdész úr tud adni.
Felhívtam az illető urat, meglepődésemre azt mondta, hogy az erdészetnek már nincs fája, de neki igen és tőle is lehet venni......
A hasonlat helytálló, gondolom ha így felborzolt! :))))
"Teccik tunni", ezekkel a "sufnis" kazánokkal csak az a baj, hogy semmi biztonsátechnikai, hatásfok, távozó füstgáz adatokról szó sincs.
Mellesleg nem állítanám hogy jobbak. Mégegyszer tudatom a nagyérdeművel: én nem kereskedő vagyok (elsősorban) hanem kivitelező, üzembe helyező és más emberek sz@r munkájának a kijavítója. A kereskedelem, csak mellékhatása a tevékenységünknek! :))))
Hát elég durva a hasonlat, azért egy csettegőt nem kellene összehasonlítani egy autóval.
De egy maszek kazánt, ha összeállítasz az simán van olyan jó (ha utánajársz a részleteknek) mint egy azok közül, amit Te árulsz.
Asszony se vesz tortát a cukrászdából, megcsinálja otthon. Mert meg tudja. Ha nekem van lehetőségem, kedvem arra, hogy próbálgassak maszek kazánokat, akkor megcsinálom otthon. Ha több százezer forint spórolás a tét, az sokmindenre rákényszeríti az embert... :)
Ma hozta a posta Hong Kongból a 2 füsthő érzékelőt.Ez már nem W menetű, M8-as anya van rajta. Az egyik lesz a pillangószelephez, a másik a szivattyúhoz.
New 3m High Temperature -100~1250 C Thermocouple K type 100mm Probe Sensors
A belimo már megjött USA-ból.
Megrendeltem a vezérlést is a belimohoz, akkor erre az évre "csak" a szünetmentes van még vissza.
7 erdei betárolva, még bővítek a fatárolón, akkor még hozatok 2 erdeit, száradhatnak a nyáron.
+ még most pénteken hoznak turáról 2 nagykaloda 50cm-re vágott bükköt...26+2 a fuvar..
A "majdnem 3 erdei" jó lesz 2014/2015-re
2013-2014-re meg jó lesz az 1 erdeiköb, már 1 éve felhasogatott 3 éves tölgyem, meg ugyan ebből majd 2 erdeim3 még méterben..majd felhasogatom + a 2 nagy kaloda 50cm-es
De jövőre CSAK az erdészettől rendelek 5 vagy 6 erdeit !
Tehát egy Totya és egy Wiesmann kazán között technikailag akkor a különbség mint egy 40 éves Skoda 1000MB és egy 2013-as Audi R8 között. Örülök, hogy ilyen szépen fejlődik a lemezkazán gyártás. Lemaradtam, elnézést!
Van Totya S18 "klón" is gyártás alatt, anyagostul, munkadíjjal 60ezerből kijön. Ok, nem öntvény az ajtó meg a rostély, meg nem lesz szép piros a burkolata, de paraméterekben ugyanaz, árban meg a fele. Szóval nem kell félteni a kazángyártókat, a felsőbb kategóriásokat meg pláne nem. Nem is értem egy Fröling vagy a HDG például hogy maradhat egyáltalán életben, amilyen árakon adják a kályháikat...
180 forinté veszel 1 kiló vasat, 20ezeré meg egy tácca söré meghegejtik. Lemezmegmunkálással cakli pakli kb. 120ból lehet egy olyan kazánod, amit boltban bőven 200 fölött veszel.
Ha fizetnem kellett volna mindenért, a maszek 40-50 kW-os fagázam kb. 200-220 ezerbe állt volna meg:
Be kellett füvesíteni vagy 700 m2 területet, felkapálni, faszán előkészíteni, feldolgozni 24 m3 fát, asszonynak besegíteni a 11 hónapos ikrek mellé...van meló bőven. De a 7végén indul az összeállítás, küldök majd képeket! :)
Ja és a fúvóka környékén még vannak bizonytalanságok, de már megálmodtam hogy lesz. Meg mivel a barátod az összes füstventit felvásárolta, még azt is le kell gyártani. :)
Tegyük fel, hogy a Totya kazán a Skoda 1000MB. Akkor a Celsius kazán gondolom a Skoda 1000MB DeLuxe mert a hátsó sárvédőív más formájú és talán a lökhárító is krómozott kb. ennyi a különbség. Kérdés, hogy mondjuk egy Audi R8-nak melyik kazán felel meg? Merthogy nem a Celsius az tuti, de még egy Attack is max. Skoda Favorit.
Nem könnyítetted meg a kolléga dolgát... Ha kazánt kellene vennem, inkább hitelre vennék egy faelgázt, vagy ha nem lenne rá végképp lehetőségem, keresnék egy maszek kazángyártót.
"Szerinted a víztáskák száma arányos a korszerűséggel"
Mi lett volna, ha egyszerűen válaszoltál volna a kérdésemre? Azért kérdeztem, mert nincs totya kazánom és a neten nem találtam meg, hogy hány táskás. Ennyire egyszerű.
Lehet ha elmentem volna az ország legerősebb embere versenyre akkor megnyerem, de nem mentem el...így nem mondhatom el hogy én vagyok az ország legerősebb embere.
Az autós hasonlat nem túl szerencsés mert némileg összetettebb szerkezet mint egy lemezkazán. Csak kicsit szoptad be mert Suzukim van a régebbi fajta és tökre elégedett vagyok vele. Keveset fogyaszt, nem romlik el és ha mégis filléres a javítása. Simán vennék belőle egy újat ha lehetne kapni. Majdnem olyan mint a szomszéd 2 hónapos 1,2-es TSI motoros Jettája ami a 2 hónapból 10 napot volt szervízben. Mondjuk az is igaz, hogy modern szervízben :) Az én autóm 5 év alatt nem volt összesen annyit pedig minden nap használom.
Attól hogy 3 vaslemez 2 centivel odébb van hegesztve még nem lesz modernebb sem tartósabb egy kazán.
Egyezzünk meg abban, hogy aki nem tud tüzelni és jól van összerakva a rendszere annak tök mindegy, aki pedig tud az mindkettőben (vagy sokban) is jó hatásfokot tud elérni.
Kérdés minek árulnak (és vesznek) Totyát hiszen elavult.
Szerinted a víztáskák száma arányos a korszerűséggel, illetve fordítva? Akkor egyszerű az élet, készíteni kell egy 10 víztáskás kazánt és akkor az űberel mindent.
Tudsz mutatni 20 éve üzemelő Celsius kazánt? Totyát tudok, ezret.
Ezt részletezhetnéd, hogy mi számít neked korszerű kazánnak? Mert ha a faelgázosítókra gondolsz, azok nem kicsit drágábbak, hanem háromszoros árban vannak.
Egy olyan problémám lenne hogy a kazánom egy kb 30-40éves duka lemezkazán megérett a cserére ezt még az előző tulajtól "örököltem" . 2 évet kinlódtam vele de mostmár elég volt köszönöm megy a Méh-telepre. Azt már eldöntöttem hogy pufi+lemezkazán de a kazánok közül már nem tudok választani Két jelölt maradt a Celsius ill. a Totya mind a ketőből a 33kw-os árban kb egyformák. Melyik a jobb?
SZiasztok!Olvasom a forumot a MAXIMUS kazánrol annyit,hogy huzat igényes és FULL SZÁRAZ fával lehet benne tüzelni.Én egy reklám ujságbol rendeltem meg mert olcso volt a többi öntvénytöl.Hiba volt.Vásárlásnál oda kell figyelni, a belsö kiképzés nem jo akkor,ha a füstnek elöre kell jönni az ajto fele,mert ajtokinyitásnál füst jön ki.Száraz fánál kevésbé füstöl.Vizes fa nem ég el leszenesedig nincs hö.Olyan kazánt kell választani,aminek az öntvény tagjai között el tud távozni a füst. KÖZPONTIFÜTÉS-szerelö vagyok.
mivel én írtam, legyen itt a pontosítás is: nem akármilyen olaj hanem motorolaj (jó a használt is), ráadásul min 3mm "vastagságban". Azért motorolaj mert felkenődve az esetleges bugyorgástól, szintváltozástól nem károsítja a valószínűleg fémtartály falát, sőt, korróziógátló.
Amivel meg lehet szívni az hogy ha nem figyelsz és a tartály szintje lemegy nullára, utána lehet mosogatni a fűtési rendszert.
Saját felelősségedre azt teszel amit akarsz, de tudatom, hogy még az én életemben eljő az az idő, mikor az ilyen veszélyes "időzített bonbákat" is kötelezően megszüntetteti a hatóság!
Volt itt is egy tipp, olajat kell önteni a vízfelszínre, normál esetben minimálisra csökken a légcsere. Galvánfürdőknél pl lebegő gyöngyöket alkalmaznak.
Különben ebben az esetben is van cirkuláció ,mégpedig amit kipufog felülazt O2 -vel dusítva visszakapja alulról a redszer merta a tágulásiba lévő víz nem tud mást csinálni.
Én nem azt írtam ,hogy nem létezik más bekötési mód,én csaak leírtam ,hogy nálam ,hogy volt 22 évig.Erre jött a NE ÍRJÁLMÁL HÜLYESÉGET felszólítás és én ezen akadtam ki.SZERINTEM a legegyszerübb megoldás az amit leírta ,mert egy csövel megoldom a kipufogás lehetöségét és normál üzemódba meg ad egy minimális nyomást a rendszernek ,ami nem hátrány a nyitot rendszerben.Én csak abba bizok ,hogy lesz olyan szaki aki helyreteszi a dolgot.Mert aki csak megakarja valosítani az itt olvasottakból az mit gondol a FÓRUMBA leírtakról.Aki a témához hozzá alkar szólni az olvason vissza a téma legelejére.
Tudnátok teni abban, hogy a füsthő hőmérsékletét, hogy tudom megmérni? Valamint a kéményt ősszel megtoldottam egy 2 m-es vascsővel és azt szeretném leszigetelni, mivel érdemes vagy egyáltalán érdemes?
A füstgáz hőérzékelőt nem kell 80 centire tenni a kilépő csonktól én csak azért írtam mert nekem annyira van és közben még van egy 90o-os és egy 45o-os kanyar. Ezen a mérési ponton mérve igazak nálam a leírt füsthőfok-hatásfok adatok. Fontos, hogy az érzékelő a füstcső feléig nyúljon be különben nem a füstgáz hőfokot fogod mérni hanem a vasból sugárzó hőt ami jóval alacsonyabb és persze stabilabb éppen ezért szart sem ér ha szabályozni akarsz.
Amúgy az optimális füsthőfok mellett nagyon nem mindegy milyen a surranó láng színe és "tisztasága". A narancssárga homályos láng kormol. Az igazi frankó hőt a kékes, fehéres lángok adják. Ha a felső ajtót kinyitva ilyeneket látsz kisurranni az jó.
Én is próbálkoztam elég sok féle terelővel, lemezekkel, de aztán mindegyik kikerült a kazánból. Valamiért úgy a legjobb ahogy megtervezték.
Nem csak neked üzemelt úgy a rendszered hanem sok 10ezer rendszer üzem úgy a mai napig és nem hiszem, hogy volt emiatt kazánrobbanás vagy baleset. Nekem is 1 cső megy a tágulásiba, nem bonyolítottam a dolgot. Tágulni tud a víz, ha felforrna akkor is van hová mennie a gőznek és a Docens Úrnak üzenem, hogy nem levegősödik a rendszerem.
Azt ,hogy létező bekötési modszer csak könnye lelevegösödik. A te nagybetüs beírásodhoz képest ez már haladás.Én elötte nem olvastam a Docens úr figyelmeztetését és ezért magamtól mindig ellenöriztem a tágulásiban a vízszintet.
Az már haladás ,hogy azt írod hogy csak elavula rendszerés nemazt ,hogy rossz.1990-töl tavaly elöttig müködött igy ma már zárt a rendszerem.A Docens úr biztos nem azt írta le amit te a nyitott rendszer tágulási tartály bekötése címen.És ne félsd az én mundéromat ,mert akkor lett volna jogos a kritikád ha nem létezne az énfajta bekötésem.Nem bánnám ha ,a joe ,blue,nagykun is hozzászólna ,mert ha ök azt írják amit te ,hogy baromság amit leírtam azt efogadom,és hálátadok a JÓ ISTENEK ,hogy 22 évig ugy üzemeltem a kazival ahogy elvileg nem is lehetett volna.ii
Ha képtelen vagy elovasni, vagy értelmezni Meszlényi Zoltán okleveles épületgépész mérrnökcímzetes főiskolai docensgázvezeték- és készülékszerelő mester írását, akkor ismételten meg kell kérjelek, hogy NE ÍROGASS HÜLYESÉGEKET!
Sokan olvassák ezt a fórumot, ne szedesd szét velük a helyesen bekötött rendszerüket azért, hogy nekik olyan elavult legyen mint a tied.
(ne harcolj mindenkivel, mert csak magadat égedet)
e-mailbe kértem árajánlatot, fél áfásan el lehet hozni, de ezt ne ott kérdezd személyesen jobb. Több ismerös hozta simán lehetett fél áfásan, van még füstcső szinte minden ami a fűtéshez kell. Arra vigyázz a kék köthető zárt rendszerre és annak egy füsttáskával több van szóval az a jobb. Egyik kolega felvetette a 20- nak kicsi az ajtaja és a tőztere, pv-27 től van nagyajtó és szekunderlevegő ha jól tudom. De meg kell kérdezni lehet rendelésre raknak neked nagyobb ajtót.
Én olyat ,hogy a visszatéröt a tágulási aljába,és az előremenöt meg pipával a tágulási tetejére mind a Pajaci írta még nem láttam.És akkor ott kering a tágulásiban és visszük be az o2 a rendszerbe??Ha tudnák belínkelni akkor valami Gázörbe szépen levan írva meg rajzolva a nyitott rendszerő tágulási bekötése.Nem foglalkoznák a dologgal csak azok a fránya NAGYBETÜK kiverték a biztosítékot.
Nálam 1984-ben lett kiépítve a vegyestüzelés, 5 téglás kéménnyel, az általad hangoztatott tágulási bekötéssel. Most 2013-at írunk, már egyik sem szakszerű, hiába problémamentes.
Látom te érvek nélkül írod a magadét vagy csak tippelsz ,hogy vagy igazam van vagy nincs. Ez nem baba ruha ,hogy igy is szép meg ugyis.A vastagcsöves gravitációs nyitott rendszer tágulásiát ugy kell bekötni szakszerüen ,lehet másképpen is csak az már nem annyira szakszerű.Remélem,hogy megvédenek a szakik akik olvassák a FÓRUMOT.
Sajnos csak most tudok reagálni a HÜLYESÉGET ÍROKRA ,mert remélem van olyan szaki a FÓRUMON aki helyreteszi ezt a dolgot.Na most mégegyszer a gyengébbek kedvéért , nálam vastagcsöves redszer volt a pufi elött,és ott ugy volt kötve ahogy írtam.A kazán elöremenöje a tágulási aljába bekötve és 4/5 résznél tulfolyó kivezetve a cserépre.A tágulási alatt szétágaztattva a radiátorok felé az elöremenő ,igy a melegvíz nem a tágulási felé ment,hanem a fütési rendszer felé. Képzeld még langyos se a tágulásiban a víz mert az nem cirkulál benne hanem csak nyomás alatt tartja a nyitott rendszered.SZERINTEM a nagy betükből nyugottan vegyél vissza,a szerénység az erény.
Én azt mondom, hogy lecserélve full radiátor + ZV4 + ÉTI25 a megtakarítás 30-35 % lett .
Nem hiszem, hogy ebből sokat takarítana meg az, hogy a radiátorok is le lettek cserélve !(radal > kermi )
Főleg akkor, ha azok - mondjuk másnál - korábban vagy a hőszigetelés után túl lettek méretezve/"túlméreteződtek" és elég nekik a kondis kazánnal a 40-45 foks előremenő !
:-)
De tudok olyat - majd otthonról kikeresem hol írta - aki csak simán a vastagcsövesre rárakta a kondiskazánt ÉS -30%...
miért kezdtek el vékony csöves rendszereket építeni fűtésnek a jó öreg mindent kibíró acél helyett?
Biztos azért mert rosszabb.
A kondis kazán is akkor tudja hozni, rendesen az elvárt teljesítményét ha olyan rendszerbe van építve.
Igen megtakarítás az örláng is.
Persze, hogy kifűtött 45 fokos vízzel is mert túl van méretezve a rendszered, mint az enyém is, a téli hőntartásra -10-be a 50 fokos víz is sok, a házad is kevesebbet kér a szigetelés miatt,
De ha anno pontos lett volna a kivitelezés ..... és 60/40-re vannak felpakolva a radiátorok?
Ezt akkor lehetne eldönteni pontosan ha valaki mérve azt mondja szigetelve 1500M3 gáz ment el kondis kazánnal csak 800m3.
A túlfolyó egy harmadik csatlakozás a tágulásin. A visszatérőben dolgozó szivattyú elé kötöm a tágulási aljára menő vezetéket, az előremenőt a tágulási túlfolyó szintje fölé.
Ekkor az előremenő nem melegíti feleslegesen a tágulásiban levő vízmennyiséget, az esetlegesen képződő gőz nem forralja a vizét.
Mutass lsz egy általad preferált bekötést szakrajzon!
"ja, a 2" csövet mag az öntvény radiátort melegíteni a 40 fokos vízzel?"
Miért milyen ellenvetésed van ?
Miért ne lehetne ?űLegalább jó sokáig hideg a vissaztérő !
"azért ezt így kategórikusan ne jelentsük ki, hogy szigetelés után a kondis kazán hozza a 30% megtakarítást"
Számold ki azt, hogy ha egy kondis kazánnal kiváltasz egy ŐRLÁNGOST (de ha kettőt még jobb)...csak akkor - az őrláng megszüntetésével - mennyi a megtakarítás !
És nem kijelentve", de azt tudom, hogy próba képpen a HŐSZIGETELÉS UTÁN, fűtés felújítás előtt kipróbáltam - mert mindeggy volt már a kazánnak -, hogy radal radiátorba 45 fokos vizet nyomattam.
Jó volt ! Kifűtötte a lakást..igaz kapcsolgatott a kazán rendesen..
Még nem olvastam végig a hozzászólásokat,de megfogom tenni. Jobb dolgom is van ettől,de megfogom tenni.
Amit eddig olvastam,elég rendesen kiverte a biztosítékot nálam.
Azért,akik úgy heppből,vagy tudja a tököm miösztönből csak úgy esetleg,hogy növelje a hozzászólásainak a számát.
Kérdezném tőle látott már élőben Defro-t? Érintette már meg? Üzemközben is látta?
Nekem van szerencsém,mert két éve működik nálam,minden bosszúság vagy csalódás nélkül.
Mikor 3 éve sógi beépítette és megláttam, tudtam,ha egyszer vegyesem lesz,az csak Defro lehet.
Valóban nem olcsó, ez vitathatatlan. De benne az anyag.
És nem rejtik vékaalá mit is árulnak! Nem zsákbamacskás "tollascigányok"!
Melyik kazángyártónak van olyan vásárlót tájékoztató honlapja mint nekik?
Sokáig böngésszetek.
Láttam már jópár más típusú kazánt, működés közben is, hiszen jópárnak kötöttünk be vezérlést.
Igen,van olyan kazán amit tudnék én is ajánlani,de ugye nem minden a kazán.
Ugyan olyan fontos a tűzelő, a fűtésitechnikánk, a rendszerünk.
És mielőtt valakiben felmerülne az a kószagondolat, hogy érdekemben áll a Defro-t "reklámozni", az inkább vegyen egy hidegzuhanyt :-))
Egy egyszerű felhasználó vagyok csak,aki büszkén megy a kazánházba,mert tudja hogy ott egy olyan kazán működik,amely a családnak megbízható meleget biztosít.
Akkor érthetöbben leírom,az elöremenö cső a tágulási aljába csatlakozik,a benne lévő víz ad egy minimális nyomást a rendszernek,a tágulási oldalán kb 4/5 résznél egy tulfolyó kivezetés lehetöleg a tetön kivülre ,hohy ne áztasd le a helységet magad alatt ha megforr a rendszer.
Ha szakszerü lenne a bekötés akkor a tágulási aljába a kazán elöremenöjének a teteje lenne bekötve.A nyitott rendszer elönye pont az ,hogy igy a rendszer forrásánál egyből kipufog a tágulási tartályon keresztül.
A nyitott rendszerben egy vezeték megy a kazán visszatérőtől a tágulási aljára, egy a visszatérőtől a tágulási tetejére, figyelembe véve a szivattyú helyzetét.
Egyébként a tágulási áthelyezésével a vezeték nyomvonala, vagy a csatlakozás helye módosítható. Amúgy elég karcsú a 1/2Ą, nem kellene további ellenállásokkal rontani.
Ha okosan és hatékonyan akarsz fűteni akkor kell pillangó, de nem csak Totyához hanem a többihez is.
A legjobb lenne ha automata (motoros) lenne úgy még jobban ki lehet hegyezni a hatásfokot.
Nekem az a tapasztalatom, hogy a füstcső kicsatlakozás után kb. 80 centire mérve 380-400C körül adja la a maximális teljesítményt és ilyen füstgáz hőfok mellett tudja a 60% körüli hatásfokot!! Szerintem az badarság, hogy adott kazánnál minél jobban le kell csökkenteni a füstgáz hőfokot mert különben a varjak seggét fűtjük. Fizikai törvényszerűség, hogy megfelelően magas tüztér hőfok arányosan magas füstgáz hőfokot eredményez ami adott hőcserélő felület esetén adott hőfokra hűl. Egy módon lehet igába hajtani még a füstgáz energiáját: nagyobb hőcserélő felületekkel, de az meg más konstrukció. Nagyobb hőcserélő felület=nagyobb akadály=nagyobb huzatigény.
Én is el tudok játszadozni 200-250 körüli füstgázzal és 4 órán át ég a rakat csak ekkor fele teljesítményt sem ad le a kazán.
Az elkövetkező télen ne sajnáld az időt, kísérletezz, próbálkozz és mérd a füstgáz hőfokot. A legbeszédesebb adat.
A másik dolog pedig az, hogy már nem álligatva teszem be a hasábokat hanem hagyományosan, fölülről begyújtva. Rettentően tud égni az áligatott rakat, de pont ez a hátránya, egyszerre olyan nagy mennyiségű fagáz szabadul fel amit képtelen vagyok hatékonyan elégetni. Ha sok levegőt adok akkor felszáll a kazán úgy dübörög, ha keveset akkor füstöl az elégetlen fagáz.
Ugyanezt az eredményt szerintem elérhettem volna simán a vastagabb szigeteléssel és egy kondis kazánnal.
a fűtés egy rendszer, ha sima gázkazánhoz méretezték és a radiátorok is ahoz vannak felpakolva, a kondis kazán nem hozza a tőle elvárt fogyasztás csökkenést :(
Sziasztok,meg tudnátok mondani,hogy az előremenő csövön miért van egy 1/2 colos cső,ami felfele megy,és belemegy a tágulási tartályba,amit felőről kivágtak.
Sziasztok :) Ha tudtok hasznos tanácsot adni kazán vásárlás terén nagyon megköszönném. Jelenleg egy simples 4-es kazánom van , de sajnos őt már nyudijazni kell / nem merem vele felválalni a következő telet /. A lakásom szigetelt és 90 m2.
Már több éve fával fütök mivel sokkal olcsóbban jövök ki mint gázzal. Már temérdek kazánt meg néztem itt de a bőség zavarában nem igazán tudok dönteni. A javaslatokat és tanácsokat előre is köszönöm.
Nekem is tetszenek a defro kazánok, sokáig nézegettem, majdnem vettem is. Szépen kidolgozott, biztos jó minőség. De felénk sok ismerősnek van celsius, tőbb éve használják és mindenki megvan vele elégedve. Az a 100ezer azért sok annyival szerintem nem jobb a hatásfoka és még ami fontos defronál nem tudtam lealkudni az áfát, celsiusnál kapsz még engedményt ha elmész érte. Én végül B-steelt vettem, nekem van pufferem.
Házikót. :) Eddig 5-össel tettem, de kicsinek érzem. 8 tagos lenne becslésem szerint az ideális, azzal talán egy puffer is szóbajöhetne. Használtként nem válogathatok mint a boltban, így az írt tagszámok közül keresek.
A kazánt ne bántsd, csodák nincsnek csak hangzatos reklámok.
Nekem is Totyám van és a 60-65% körüli hatásfokot stabilan hozza úgy hogy van még mit tanulnom a tüzeléssel kapcsolatban.
Sok-sok órát, napot lehet ülni előtte, hogy kitapasztalja az ember mit hogyan, mikor mennyi levegő, pillangó, mekkora füstgáz stb.
Én azt mondom, hogy a 2-3 víztáskás lemezkazánok között jóval kisebb a különbség mint a használóik között. Van aki nem tud kihozni belőlük 50%-ot sem és szidja mint a bokrot, valaki meg megtanul fűteni benne és elégedett.
Ha neked nem jó a Totya akkor melyik a jó? (persze ebben az árkategóriában) Amire Jóska-Pista-Mariska azt mondja hogy az a tuti azt vedd meg?
Csak hogy megbolindítsam teljesen, most beszéltem a Ligno gyártójával és egy M15 kw kazán 160 ezer forint lenne. Nemtom ki hogy van a lignotermel megelégedve, de itt a celsiushoz képest márcsak 20 ezer forint a diferencia.
Hol veszel 60 mázsa fát 60000-ért? Csak kíváncsi vagyok.
Amúgy nem azt mondtam, hogy a fatüzelés nem éri meg. Én se szórakoznék a fával különben.
Ha viszont mostani tudásommal lennék 4 évvel ezelőtt, akkor nem 8 centi szigetelést rakok fel a házra, hanem 14 centit és grafitost. A gipszkarton álmennyezetre pedig nem raknék 10 centi üveggyapotot, hanem csak a födémre 40 centit.
Mielőtt átálltam a vegyestüzelésre, a 120 m2-es ház fűtése gázzal kb 280000-be került. 8 centi szigeteléssel és 10 centi födém szigeteléssel.
Idén a vegyestüzeléssel 200000-ből jöttem ki. Ugyanezt az eredményt szerintem elérhettem volna simán a vastagabb szigeteléssel és egy kondis kazánnal. Na de most már nincs visszaút, csak előre, ami a puffert jelenti.
Anyagi oldalról valószínűleg hasonló eredményt fogok elérni a vegyeskazán+puffer megoldással, mint ha vastagabb szigetelést raktam volna fel és a normál fali turbós gázkazán helyett kondisat vettem volna.
Az egész lényege az, hogy mielőtt valaki a vegyestüzelésre átállna, vizsgálja meg, hogy a ház szigetelésével nem jár-e jobban.
Én azt írtam (rosszul),hogy + egy 90 fokkal kevesebb kell a hátsó kivezetésühöz.Az meg ,hogy a "saját lovát dicséri" az igaz ,de ö mübizonylattal igazolta a kazánlemez minösítését.Még ami idetartozik,hogy tényleg nehéz a kazánválasztás ,csak a hatásfoknál senki elne higgye ,hogy létezik "mezei" vegyes kazi 85% hatásfokkal ,mert az egyszerüen lódit egy nagyot.Én örülnék a 65% hatásfokunak is.
Na most én nyugodtan akkor kötném zártra, ha ezt a forgalmazó írásba adná és a garanciális feltételeket is e mentén értelmezné.
Bemondásra nehéz.
Persze esélyes, hogy csupán engedélyezési csikicsukiról van szó, mert más országbeli honlapon láttam már én is 2,5 bart hozzájuk ami nem is meglepő, hiszen "A kazán teljes egészében 6 mm vastag minősített kazánlemezből készült"
A mienk Concept és hátsó kivezetéses. De miért oda + 90 fokos könyök?
Valószínűleg jó kazán a Celsius, de a kiállításokon "minden paraszt a maga lovát dicséri". Egyiknek ez az előnye, másiknak az. Tökéleteset valószínűleg nem gyártanak, aki meg sz..t gyárt, annak nehéz eladni.Bár, amíg ez kiderül a tapasztalatok alapján, addigra már eladtak belőle.
Én sem tudtam ,hogy a Celsiusnak nincs hásó füstgázkivezetésű kazánja.Csak azért írtam ha létezik hátsos akkor egy rövid egyenes seprővel mind a víztáskát mind az egyenes kéményrészt egy pillanat alatt kilehet tisztítani.Az enyém ilyen és ez nagy elöny SZERINTEM a többi kazánnal szenben.
Én a Celsiust venném,ha most kéne vennem,mert egy kiálltáson beszéltem a Celsius-t gyártó cég tulajával aki állította ,hogy speciállisan nekik gyártott cseh v szlovák kazánlemezt használnak ,ami szerintük évekbe mérhető a tartosságuk a többi kisüzemi kazánhoz képest. Amire még figyeljél,hogy öntvényrostélyos legyen,3 ajtos (szekunder ablakkal),és a tisztítás miatt lehetöleg hátsó kéményes kivitel,+ egy 90 fokos idommal kevesebb ami a kéménytejesítményt nem rontja.
Az a 68nm, csak 58nm. Gáz nincs a telken, a villany meg horror árban. A lakásban kályhának nincs, hely , meg amugy is ki van alakitva a radiátoros fűtés, a kémény meg a pincéig bélelve. Szóval mindenképp marad a vegyes kazán fa párosítás.
Beszéltem a forglmazóval, azt mondta nyugodtan lehet 2.5 bárig használni. Nekem megérné a plusz pénzt abban az esetben, ha 4 tálca jelent annyi hatásfok emelkedést, hogy a füst jobban leadja a hőt. A másik kiszemeltem a celsius v-20 as. és 100 ezer forint a differencia.
Mert ezeknek itthon 1,5 bar a megengedett nyomásuk, meg ne kérdezd, hogy miért...
Ha zártba akarod tenni, akkor 50 kW-ig további további 94 408 Ft + Áfa pénzért kapsz gyárilag megerősített kazántestet, beépített hűtőhurkot és a hozzá tartozó szerelvényeket. Így már a max. üzemi nyomás: 2,5 bar.
Ez persze némileg ellentmond a szlogenjüknek, már ti. hogy:
Ja, nagyobb a huzatigénye, meg van "erőszakolva" a füst, lefelé kényszerítik. Ezért nagyobb hatásfokot is várna az ember, a nagyobb ellenállású hőcserélő miatt. Papíron meg az OPOP kisebb hatásfokú. Érdekes...
Az egyaknás kivitel miatt kétséges fojtott üzemben működtetni, pláne 85 % hatásfokon. Felhasználói vélemény lenne az igazi, mire elég a 38 l-es töltőtér, fával mennyire számít a vizes rostély, a huzatra mennyire kihegyezett.
Ez utóbbit azért szeretik mert reggel beöntik a 2 vödör szenet aztán estig oda se neki.
hát nem tudom nekem ezt nem sikerült elérni ha be öntöttem voln a2 vödör szenet akkor lett volna 30 fok, de hogy nem égett 4 óránál többet az is biztos, felülről begyújtva természetesen
Puffere nincs neki, háza 65 m2. Sajna nagyobb kazánnal csak fojtogatni kellene, tuti elég a 10 kW. Ára meg hát nemtom, nem kevés... Milyen pluszokat kapsz ennyi pénzért?
Most nem falaztattam be (nincs annyi kedvem).Nem tartok attól, hogy olyan nagy lenne a huzat, hogy kevés lesz a pillangó, mert csak 5,5 m lesz. Melléképületben van a kazán, túl magasra bonyolult lenne menni. A gépkönyv 14X20-as 6 m magas kéményt ír hozzá. Annak ez megfelel. Ha mégis nagyon nagy huzat lenne, akkor még utólag berakathatok.
Az SR jelűek (rugóvisszatérős) 24 V-sak. Hogy analóg-e, azt a szakiktól kérdezd, vagy nézd meg a leírását LF24-SR és egy arányos működésű, CR-es sestos fogja vezérelni.
Figyelembe véve, hogy a fával tüzelők legalább fele úgy tüzeli el a fát ahogy hozatja és az a legritkább esetben 15% nedvességtartalmű ezért (számolás nélkül) a kb. 30%-os fával lehet hogy pariban van a szén.
Egyébként nem hiszem hogy vitatéma lenne, hogy száraz fával olcsóbb tüzelni mint szénnel. Ez utóbbit azért szeretik mert reggel beöntik a 2 vödör szenet aztán estig oda se neki. Nem kell puffer meg ilyesmi.
"Megszületett" a belimo felfüggesztése.Volt régi salgó elem maradékom, abból kifundáltam a képen láthatóan. Az ovális lukakat esetleg korrigálásra is használhatom, ha kell.megrendeltem a 2 db. K elemet a pillangószelephez és a szivattyú leállításhoz. 3 m hosszú és 10 cm-es a sensor része. Utána rendelem a CR-es sestost, hogy a nyár végéra minden együtt legyen. Ha kész a kémény, visszateszi a szerelő a kazánt, akkor fogatom fel a belimo-t.
Működik, hétfőn váratlan szabadnapja lett a kőművesnek, szólt, hogy jönne. Jó, hogy időben megvettem a habarcsot. 3,5 m-t húzott fel. Mindig 70-80cm-t falazott, akkor tekert rajta és felhúzta. Az anyag meghúz azalatt, ha kellett, akkor kent rajta. Pár nap múlva jön befejezni. Délelőtt a belimot szerkesztettem rá egy keretre, ha befejezem, rakok fel képeket.
Remélem nem a szivattyút töltöd ,hanem a puffert akarod,de ,hogy a kérdésedre is írjak valamit , nekem egy Laddomat füstgáztermosztátom van ,jól müködik,de drága(20 Eft),én helyedben Rex-el oldanám meg a töltőszivattyú inditását,és leállítását,ami 1/3 áron megoldható.Nyáron én is egy +Rex-t beszerelek ,hogy valamelyik biztossan elinditsa a töltőszivatyyút.
Mi is most rakjuk át. Lebontottam a 14x14-est és egy olvtárs javaslatát is megfogadva 200-as lefolyócsövet sablonnak használva rakjuk át.5+2 db harmadossal.
Sziasztok! Kérdeznék valamit. Ha fával akarok egész télen tüzelni akkor 100 mázsa tölgy elég nekem? Viszonyításnak írom-lengyel kazánszénből 50 elég volt.
A régi "4 téglás" teljesen tönkrement alacsony kéményem helyett újat szeretnék építeni a nyáron. A kazánom Rimatherm 30, a fűtőanyag 90% -ban fa. Kisméretű téglám van, ebből építeném. Elég a 4 téglás verzió? Milyen magas legyen ? Szerezzek bele eternit csövet és azt "burkoljam be" a téglával, vagy ez felesleges ?
Nem ismerem öket, csak a gyári leirásokból bogarászok. A TSV3 meleg ágára kell tenni egy szabályzó (bypass) szelepet (külön) a TSV 5B már gyárilag elvan látva bypass-al ezáltal a kazán max. teljesitményel tud üzemelni. (a leirás szerint)
A lényeg amit szeretnék tudni (persze attól akinek van), hogy a TSV 5B teljesen lezár v. nem a puffer felé? (hideg állapotban)
Hja, osz a végén még ott gázosodik el a fa, nem a kazánban... :)
Gondolom mikor a papa leveszi a nejlont, nem egyszerű pára van benne. Lehet, hogy ezzel a módszerrel gyorsítani is lehetne a száradást? Egy nap fóliás, egy nap szabad levegős üzemmód...
Hát nemtudom,azt kétlem ,hogy fix a Bay-pass ág ,mert az egész a hömérséklet változásokra reagál,és egy bizonyos höfok felett felesleges nyitva legyen föleg FIXEN.Amit írtam a tibcsinek az a nagy vonalakba történő leírása a szelep müködésének.A szakik majd helyreteszik a dolgokat.
wd40 kell a dögök ellen, kb 0,1 mp alatt van végük. van mindenféle rovar meg darázsirtó csoda (egyszer poénból egy ház ablaka alá került hangyabolyon kipróbáltam a darázsirtót, iszonyúúúú eredménnyel. Az elpusztult hangyákhoz órák múlva hozzáérő hangyák is azonnal megdöglöttek, kiirtotta az egész bolyt).
a wd40 sokkal kiadósabb és univerzális gyilkos. Mivel ásványi olaj még a tüzedet sem "károsiccsa'. ":)
Persze nem fújhatod be az összes hasábot de sokat kigyilkolsz nem fognak tudni szaporodni.
A másik a biológiai irtás, mint nagyapám szokta. Fekete nejlonnal 4 rétegben becsomagolja az egész rakást (ő is kalodás) a tűző napon pár napra, és annyi mindenkinek aki bent van (döglött egér, bogár, szú, mittomén), betettem egy rádiós hőmérőt a rakatba nem semmi értékeket mutatott. :)
Háromszor elolvastm a beírásod,de nem nagyon tudom ,hogy mi is az a hogy is hivják.Nekem sincs Regulusom(majd szeretnék) sem Laddomatom,de megpróbálom leírni ,hogy SZERINTEM,hogy is müködhet.Ha tételezzük fel a 55 c fokos patronnal kb 55 c fokig csak a kazánban kering a víz ,ha elérte azt a höfokot akkor "FOKOZATOSSAN" nyit és kever hozzá a pufiból.Kb 65 c foknál meg teljessen kinyit ,ekkor a Bay-pass ág teljessen bezár és a pufi ,és a kazán közt teljes Regulus keresztmetszetben tölti a pufidat.
Kösz mindenkinek a választ, látom még másokat is elbizonytalanított. Ma elvittem a szerelőhöz a kapott hüvelyt és a kiszedett füstcsövet, (egyébként ő is csak a sima füstcsövet szokta bedugni a kéménybe) azt mondta, közéje. Én inkább azon aggódtam, hogy nem szív-e fals levegőt, ha közéje van rakva. Azt hiszem, akkor ezt kitárgyaltuk.
A kazánvédő Reguluszt használók véleményét kérném.
Kérdésem, hogy a gyakorlatban is lezárja a pufferból jövő ágat ha már hideg víz van a kazánban? (a leírás szerint igen)
A kérdésem azért indokolt mert ha ez a gyakorlatban is így van akkor a klasszikus (szakszeres) T bekötést alkalmazhatom. A jelenlegi Laddomat 21-60-as nál ez nem jött össze, hiába zártam le az ön keringető szelepet. A Regulusznál elméletileg nincs is szükség a kazán le állás utáni kiöblítésére, hiszen ha beindul a fűtés a visszatérő hideg víz kiöblíti a még meleg kazánt, ha viszont már lehűlt (pl:55°ra) az alsó ágat lezárja. Innentől már csak a pufferon keresztül tud keringeni.
Azt a bizonyos fali hüvelyt szagnyelven úgy hívják, hogy "kapszli". Amelyik eladó azt mondta, hogy a belső csőbe kell dugni a füstcsövet attól kérdezd meg hogy tudja-e a saját nevét. Nem biztos hogy fogja tudni, de ha véletlenül átmegy a vizsgán kérd meg, hogy mutassa már meg hogyan fogja bedugni mondjuk a 150-es csövet a hozzávaló kapszli belső csövébe. Ha sikerül neki akkor jelentkezzen "Dynamo"-nál munkára :) Lépj túl ezen a dolgon, falazd be a kapszlit utána meg dugd bele a csövet és meglátod milyen stabilan fogja tartani.
Most mégis mi gondolkoztat ezen? Mondtam már, hogy a két fal közé való a füstcső. Átmérő szerint se tudod máshogy beledugni, mert a belső cső kissebb átmérőjű, mint a hozzá való füstcső, a külső meg nagyobb.
Pont ilyen dög szaladgált az én fámon is. Nincs ezek ellen valami ellenszer? 24 m3 fát vettem az idén, több éves fával szeretnék fűteni, erre ezek meg betámadják.
Hm... egy kicsit levagyok maradva! Azt hittem csak egy sima "galléros"csőről beszélünk! Így látva, szerintem is a kettő közé kell mennie a füstcsőnek.....
nálam a lista elején lévő szép piros cincérek voltak >100 darabszámban :) Ja és a lakásban keltek ki miután a kandalló miatt bevittem egy rakatot. A biológiai duplacsövű fegyver (két macska) dolgozott rendesen...
Én befalaztam a hüvelyt és a kéménycső a dupla fal közé kerül. Ha a hüvely a csőhöz való méretű, akkor a füstcső átmérője is a két fal közé mehet be. Sehova máshova.
Füstcső hüvellyel kapcsolatban kérem a véleményeteket. Mivel átépítjük nagyobbra a kéményt (és előzőleg nem volt benne füstcső hüvely) masszával kellett körbe kennem, mert mindig kipotyogott belőle a vakolat. Most elvittem a csövet mintának, de elbizonytalanodtam, mert két alkalommal más-más eladó volt a kéménytechnikai boltban. A füstcsőnek a hüvely két fala közé kell menni, vagy a kisebb furatba? Egyik azt mondta közéje, a másik, hogy bele. Most melyik az igaz?
A szivattyú munkapontja fel és le mozog a magas arányos-nyomás görbén, a fűtési igénynek megfelelően. Lásd a 13. ábrát.Az emelőmagasság (nyomás) alcsonyabb a csökkenő fűtési igény esetén, és emelkedik a növekvő fűtési igény esetén.
Annyira halk, hogy csak 10 centiről hallottam a futását. 22000-t fizettem érte és házhoz is hozták. Gondolom az alsó nyíllal lehet fokozatot vagy futási módot változtatni.
Az is szép mutatvány lenne ha teljesen zárna a pillangó és felgyülemlene a füstjáratban az elégetlen füstgáz aztán egyszerre begyulladna. Ha csak visszapuffog még hagyján, de lehet nagyobb pufogás is, mondjuk egy újsághír erejéig... Nem véletlenül nem zárnak fullra a pillangók.
Természetes, hogy veszélyes üzem, ami mozog és forog az pediglen elromolhat. A pillangónál nem véletlenül hagynak 1/3 részt szabadon pontosan a biztonság miatt, visszamaradt parázs is termel szénmonoxidot, ha most 100% ósan zár a pillangó valahol csak ki szivárog az a kazánból. Szerintem elég ha az ablakok levannak zárva.
A pillangót kézzel szabályzom, üzem közben le van rögzítve, a kívánt állásban. Ha leégett a tűz, már csak minimális parázs van akkor zárom le teljesen, a primér és szekunder ablakkal együtt. És ahogy Joe írta, a kémény miatt. A még meleg kazánból ne menjen a hő a kéménybe. A kazán veszélyes üzem, ezt tudom, de egy vezérelt belimós pillangóval is lehet probléma;-)
Begyújtásnál meg úgyis ott kell lened, ha a gyújtós papírt meg gyújtod az alsó hamuzó ajtót kinyitod már rögtön felmegy a fűst 100°főlé, így beindul a kazán keringetője és kinyit a huzat ablak, az ajtó becsukása után már magára lehet hagyni. Ha leég minden le áll és lezár.
A gyáriak és külön a kereskedelemben kaphatóak kb. 75% át zárják csak el, tehát nem az egészet. Ráadásul a teljes elzárást nehéz au. megoldani inkább a magas fűst hő korlátozása egyszerűbb ha az eredeti van. A huzat ablak zárása egyszerűbb egy rugóerő tárolós belimoval. (ha a fűst 90°alatt van) Így is megszünik a huzat.
Az égő, parázsló tüzelő és a kémény között sohasem zárnám el teljesen a füstcsövet, a huzatot fenn kell tartani. Ezzel elkerülhető a CO beltérbe jutása, az életveszélyes helyzet előidézése. A primer-szekunder levegő lezárása után is marad falslevegő, ami szintén hozzájárul a huzat fentartásához.
Fojtva ~ 50-60 C-os kilépő füsthőfokot mértem, nem ekkor fog meglódulni a hatásfok...
Persze ahuzatablakot lezárjuk ua. érjük el, a lényeg ne legyen huzat ami kihűti a kazánt és a kéményt. Mégis Regulus TSV 5B 65° os 5/4 lesz a Laddomat helyet, az legalább 65°alatt lezár tejesen nem engedi kihűlni a kazánt. A Laddomat nem zár le teljesen hiába van kiiktatva az ön keringető szelep. A másik meg, hogy így lehet T bekötéssel a puffer meg az előremenő hiszen ha 65°alatt van a kazán felől elvileg onnan ugysem tud szívni a rendszer csak a pufferból ha jó a Regulusz. A soros átkötést most nem csinálom meg marad a régi elég lesz a kazánkört most át variálnom.
Ősz végére gond nélkül eltudod tüzelni. Vegyél egy aprító gépet (nem komposztálót) krumplis zsákokban szépen kiszárad. (4 cm ig bindent bevisz) Fenyő/tuja/fagyal/gyümölcsfa gallyak stb. gond nélkül ég fűst nélkül ha száraz, frissen piszkosúl fűstől. Felülről kell meg gyújtani.
Pontosan nem tudom, hogy mekkora területet zár a gyári, mert csak felületesen néztem meg, de ha benézel egy ilyen boltba ott szemmel le tudod venni a méretet. Én teljes zárásút csináltam, kb. 3 mm-el kisebb a pillangó mint a cső belső átmérője. És ez szinte tökéletesen zár is, miután megfelelő mennyiségben lerakódik a füstcsőben a korom, meg a hamu. :-)
150-es füstcső és a pillangó nagyjából 8-10 mm-re kisebb átmérőjű. Nem fogsz találni olyat amelyik fullra zár, de nem is lenne jó teljesen elzárni a füst útját. Nem véletlen csinálják ilyenre. Van olyan is amelyikből le van végva egy szelet de láttam olyat is amelyiknél át volt furkálva a pillangó meg még ki tudja hány féle van.
Tavaly ősszel mikor kicsit felgallyaztam felajánlottam egy ismerős koszorúkészítőnek. Eljött megnézni és közölte, hogy ő ebből a mennyiségből 2000 évig tudna koszorút készíteni :) Elvitt egy pár ágat, azóta sem láttam.
Egyébként a szomszédoknak is felajánlottam és mindegyik biztatott hogy tüzeljem el, milyen faszán ég stb. aztán mikor mondtam hogy vihetik, sőt segítek átvinni akkor már egyiknek sem kellett. Ki érti ezt?
Az anya rosszabb mintha nem tennél semmit. A menetek élein fog forogni a tengely és előbb-utóbb berágódik illetve lekopnak a menetek és lötyögni fog a tengely. Akkor már inkább csinálj egy egyszerű perselyt az anyából. Fúrd ki 2-3 tizeddel nagyobb fúróval mint a pillangó tengelye. Ha motor fogja mozgatni akkor rugó sem kell belülre úgyis mindig pozícióban fog maradni. Nekem is olyan van amelynek a pillangója kisebb átmérőjű mint a cső.
Zsalumozgatóm már meg van, miért nem jó az anya? Úgy terveztem, hogy ráhegesztetek a bemenetnél oldalt, kívülről egy-egy anyát, abban tud forogni. Úgyis csak bizonyos szögben forog oda-vissza.Nem jó?
Kösz, ez nem gond.Azon filózok, hogy mennyivel legyen kisebb. Körkörösen legyen 1 cm-el kisebb, akkor legalább nem tud elakadni. (a bolti ennyivel volt kisebb), vagy, ha levágok belőle, akkor mennyit?
Először én is csinálni akartam aztán jöttek a bonyodalmak ezért inkább megvettem.
Mivel nekem motoros pillangó állítás van ezért mindeképpen csak perselyezett tengely jöhetett szóba és már nem akartam ba...akodni a pillangóval is volt ezer más csinálnivalóm. Kéthetente cseppentek rá grafitos hőálló olajat és nem kopik.
Aki manuálisan állítgatja annak bőven megteszi az általad javasolt megoldás.
Hulladékból 2 Ft-ból meg lehet csinálni a pillangót, amikor megnéztem, hogy egy pillangót 4eFt-ért akarnak adni, akkor mondtam az eladónak,hogy ne fárasszanak. Kell hozzá egy 8-10 mm-s köracél, mintegy 30 cm-s hosszban, meg 2-4 mm vastag lemez, amiből kivágod a szelepet, ami belefér a füstcsövedbe. Tekersz rá menetet, rugót, meg anyát, aztán kész. :)
A napokban jártam egy kéménytechnikai boltban, megnéztem közelebbről a pillangószelepet, mivel hamarosan megcsináltatom, mert nem akarom még egyszer a csövet megvenni.
Eddig a neten olyanokat láttam, aminek le van csapva egy része, de ezeken nem, hanem körkörösen kisebb a pillangó átmérője. Néztem a 150-est, mert engem az érdekel, 1 cm-rel kisebb. Kiszámoltam a területét, ebben az esetben 75 % a zárása.
ember lödöste lefelé én meg próbáltam időnként igazítani rajta
ma megpróbáltam hasítani a 4Kg-s fejszével ami nem galyelágazásos azt 1-3 csapásból 2 felé ment 20-25cm átmérjű volt a cser is bükk is
a 10cm kúpnak 4Kw motorral ezek nem lesznek ellenfelek :))
a nedvessége érdekes 37-38% mutat a mérő, a végeken is és amit most hasítottam felületen azon is, van benne lábonszáradt azon is volt ahol 38-t volt ahol -igaz azt keresni kellett- 15-18%-t
Két fajta fa létezik, a tűzelés szempontjából, a nedves és a száraz. Hosszú évekeig tűzeltem fenyő, nyár és fűzfával, soha nem volt gondom a kéménnyel. Megfelelő levegőellátás biztosításával, nem okoz gondot a kazánodban és a kéményedben.
Köszönöm a választ, nedvessségtartalommal nincs gond, csöpög belőle a víz rendesen, de nálam 2 éves forgó van, ez csak 2014 őszétől megy a kazánba, 10m3 kőris már tavaly február óta pihen a tárolóban és még van a tavalyelőttiből is.
hát pedig érdemes vele küzdeni! kisbaltával villámcsupaszolás, az ágakat körfűrésszel gyorsdarabolás, a leveleket kiszáradás után zsákba. a házam előtti fenyő is így végezte, volt vagy 30-40 zsák a cucc. iszonyatosan égett és nagy hőt termelt! szépen ráadagoltam a kazánra, nem csak ezzel ment. a fenyő törzse volt vagy 60cm átmérőjű. ki kellett nyesni, mert már agyonnyomta volna mindent ha dől...
Pár éve egy 8m forma luc végezte itt úgy, hogy a vastagja fűrészelve, a 4 cm alatti az aprítógépben, végül mindkettő a kazánban fejezte be pályáját. Más fával keverve semmilyen kormolást nem okozott.
A cukorjuhar, tüzelési értékéről tud-e valaki tapasztalatot megosztani, mert szürkenyár helyett javarészt ezt kaptam tüzelőnek. Előre is köszönöm a választ.
miskolc elég messze van , de az egyik erdésznél van 400köbm tüzifa , a lerakóról elviheted de 3m-es rönkre készülj 20-40cm átm, vagy helyben vágod m- re de akkor sem biztos , hogy 2 ember felpakolja
de majd ujjra köbölöm, de csalóka a dolog mivel az erdészet nettó köböt számol, amikor én összevágva viszont csak háncsal együtt tudom mérni , amit meg az erdész nem számol bele.
Megvesszük drága pénzért a tüzifát közben meg én nem tudom hova tenni a kivágott 10 m-es ezüstfenyő ágait. 2 napja aprítom hogy be tudjam zsákolni mert csak úgy viszik el zöldhulladéknak. Már 14 zsák tele van és még lesz kb. ugyan ennyi de már inhüvely gyulladásom van a sok metszőolló nyomkodástól. Semelyik szomszédra nem bírtam rábeszélni de én sem akarom ezt a gyantás nyavaját eltüzelni a kazánban pedig égne mint a pokol, meg kormolna is. Ha esetleg valakinek kell ingyen viheti csak el kell jönni érte :) A 2-3 centinél vastagabb ágakat félrerakom az jó lesz gyújtósnak.
Egy ismerős régebben barack maggal tűzelt. 2-3ft/kg áron vette. Annyit adott az égető is érte. Nem hittem el mennyire meleget csinál a barack mag. Amikor ott voltam nála akkor megtudtam.
Neharagudj,ezt hogy találják ki hogy 6.8 m3 hoz egy fuvarba??Miért nem hoz 5-10,vagy valami kerek m3 egy kocsival?? Az én fás emberemnek azt mondom,hogy hozzál 6m3-t akkor én nem akarok 6,8 m3 -t kifizetni.Amugy szép ez a fa csak azok a fránya tized m3-k ne lennének.
Miért veszett ár? Szerintem egy átlag ár. Valós erdei köbméterrel számolva ami nem a fa széle hanem amit a fa kéregig mérnek.
Valahogy úgy vagyok vele legyen kicsit drágább de legalább tudom honnan hozzák mert felénk úgy mükődik ,hogy az erdész megmutatja milyen az anyag ha ok megy a pakolás ha nem ok akkor sincs harag. De nem volt gond még a fával. Szinte mindig lábonszáradt anyagot kaptunk mi is meg a rokonság is. Illetve mi nem olyan sokszor hozattunk mert szénnel ment a kazán jórészt
Viszont annak ne dőlj be aki 14-15ezerért adja a fa erdei méterét vagy űrméterét.
Sok helyen hírdetnek vörös tölgyet.. nah amikor leszállítják jön a meglepetés. Ugyanis a vörös tölgy az nem vörös tölgy hanem mézgás éger.. Sok embert átvertek már így. Engem is átakartak mert kiváncsiságból rendeltem pár métert.A faszi okoskodott mert ez tölgy nem éger. Azt mondtam ha nem takarodnak el azonnal hívom a rendőrt mert ez nem tölgy .Csak vitatkozott azt jött egy fatermelő ismerős ő is kioktatta őket . Hamar takarodtak. Elnézést kérve ,hogy ők csak szállítók
Mondjuk 50 km- es távolságra, lerakodással, áfás számlával, ellenőrizhető szállítóval- (reklamációt is elfogad)- nem tünik el 2 nap mulva a cég stb... Szerintem korrekt.
Gondoltam, hogy nem te írtad a verset, azért raktam kacsintós smile-t.
Roppant kíváncsi lennék, hogy az erdészetről hozott 10 köb (gondolom méterfa) a felvágás és hasogatás után mennyi helyet fog elfoglalni matematikai köbméterben. Ha teheted mérd már le és írd meg.
nem olcsó 18000/köb+fuvar ami 25000-30000körül lehet, mondhatnám , hogy drága de egyébb helyekről mázsára, meg ilyen olyan köbm-re ,ellenőrihetetlen mennyiségekkel nem foglalkozom mert az CSAK az eladónak jó.
Lásd xy gazdaságos termékek, az is csak annak gazdaságos aki eladja.
Cserfa > 1200 kg/köbméter (1mx1mx1,7m) átlagos fajsúlyát figyelembe véve, egy köbméter cserfa vásárlásával kb. 18000 MJ fűtőértéket vásárolhat meg.
Tölgyfa > 1050 kg/köbméter (1mx1mx1,7m)átlagos fajsúlyát figyelembe véve, egy köbméter tölgyfa vásárlásával kb.15500 MJ fűtőértéket vásárolhat meg.
Szóval csak jól mondom, ha m3-re veszed a fát, jobban jársz a cserrel. Való igaz, tömegre nézve egyformák kb. a fűtőértékek. Így jár az embör, ha munka közben néha felnéz a fórumra és belepofázik egy témába, meggondolatlanul! :)
A tölgy az tölgy, a cser meg csertölgy. Ez két külön fajta.
Nehéz megkülönböztetni a 2 fajtát, tüzelőként a cser kb 10..15%-kal több energiát tárol. Pont jó ez így, a tölgyet használjuk bútornak, a cser meg mehet a kazánba. :) Egy gondom volt a csertölggyel az idén, bazi nagy hernyók költöztek bele, sok évig nem érdemes tárolni. Asszony nem is engedte felvinni a kandalló mellé, félt tőlük. :)
Nem olyan jó a kép minősége, hogy egyértelműen meg lehessen mondani melyik milyen fajta, de szerintem az 1-es gyertyán, 2-4 bükk, a 3-as talán fiatal cser. Tölgy nincs köztük.
Sajnos az időjárás különbözősége sincs benne a grafikonba, úgyhogy csak körülbelüli viszonyításnak jó. Ráadásul a tüzelő ára is változik minden évben és nem a jó irányban.
Nálam a következő képpen alakult a 4 év: katt ide (bal felső sarokban van a nagyító ikon).
Magyarázat:
125m2 ház, 60 centis tömör tégla fallal.
2009 októberben költöztünk ide.
2010 nyarán felkerült a falra a szigetelés (felére 8 centi, felére 12 centi) és a plafonra gipszkarton álmennyezet 10 centi üveggyapottal
2011 augusztusban megszületett a lányom ezért kicsit melegebbet is kellett tartani. Még ebben a szezonban februárban be lett kötve a vegyeskazán és a vizes akáccal többe került a fűtés, mint a gázzal viszont 21 fok helyett már 23 volt az átlag
2012-2013-as szezon volt az első, amikor már a fa volt a főfűtés.
A diagram még nem teljesen pontos, mert most napi 1m3 gáz megy el az esti fürdetésre befűtésre. Az első 3 oszlop októbertől októberig, az idei oszlop októberöl a mai napig tartományt mutatja.
Reményeim szerint idén őszre meg lesz a puffer is.
A HMV van csak gázról, a főzőlap sajnos elektromos és a sütő is.
Persze így is fizet az ember némi gáz számlát nyáron, természetes, csak ugye télen a full költséget rátettem, amit csak láttam a számlákon.
A hőérzet és a tényleges hőfok különbözet valóbana vegyes kazán oldalán jelentkezik, ezt írtam is. Fogalmam sincs, hogy ugyan ezt a 22-23 fokot gázzal mennyiért tudnám előállítani, így biztosan van létjogosultsága a vegyesnek. :)
Meg hát az, hogy szeretek vele babrálni a favágástól a begyújtásig egyszerűen szeretme csinálni.
Tölgy-gyertyán-cser-bükk kis túlzással becsukott szemmel is megkülönböztethető elsősorban a kéregből, de a gyertyán kicsit csavarodott hosszanti "bordázott" törzse semmivel sem téveszthető össze, a bükk is csak annyiból hasonlít rá hogy szürke a kérge.
Egyébként ha jó időben hozzák a gyertyánt akkor álom hasítani. Amit 1 hónapja hoztak nekem annak a felét méteres rönkben hasítottam 3 kilós fejszével. Úgy hasadt mint a tök, szó szerint. Volt amelyiket 1 csapással széthasítottam. Modjuk az is igaz, hogy maradt 1-2 olyan guriga amin csak a fűrész segít :) baltával kb. olyan mintha csont/gumi keverékét akarnám hasítani.
A gáz nálunk durván 2000Ft/hó, de ha netán nem gázzal főznénk én akkor sem köttetném le a gázt (ha már van) azért a havi 1000Ft os alap díj ért. Azért tartaléknak jó az. Még az is lehet, hogy ha csak kicsit kell rá segíteni a HMV re talán jobb mint a vegyessel. Most elégettem egy csomó papírt, de a kazán 130L jét fel kellet melegítenem 70-80°ra (kazán védő miatt) mire ki jött belőle a HMV felé valami kis meleg víz. Az igaz ingyen volt viszont annyi hamu lett mint télen egy hét alatt. (arról meg nem is beszélve folyamatosan piszkálni kellet, hogy le égjen)
Kösz, még mielőtt felhasogatom, készítek fotókat a "piszkafákról", hogy a kérge is látsszon és felteszem. Kevesen ismerik fel a tüzifákat. A januári hasogatásnál itt volt a sógorom segíteni (kiváncsi volt, milyen a hasítógép), ő sem ismerte fel őket, pedig vagy 15 évig az erdészetnél dolgozott a munkagépen.
- nekem 3 gyerekkel, hetvegi fozessel nyaron 20-25m3 gaz fogy havonta. tehat nekem ennyi a hmv+keves fozes. a 660m3-edbol egy szazas vagy tobb siman a teli hmv-d.
- a gazra van havi alapdij, valami 1000+afa/ho. szoval egy evben csak alapdijra siman kifizetsz 15000-et, az ossz koltseged 10%-at.
A gyertyán zöldesszürkés egy kicsit és hullámosabb kérgű, gondolom mert nem futnak annyira párhuzamosan a rostjai, mint a bükknek. Hasításkor látszik is, hogy nem párhuzamosak. A bükk kérge szinte teljesen homogén szürke, ugyanúgy vékony, és szinte tökéletesen sima. Hasítani tapasztalatom szerint vizesen nagyon jó a gyertyánt, könnyebb, mint a vizes bükköt. Szárazon már fordítva van, a nem párhuzamos rostok miatt.
Mindkettő van benne és tavaly is volt. Hallottam, hogy a gyertyán hamar leég. Mivel vegyesen van, (a januáriban elég sok tölgy van), jól keveredik.Még aug-ban hozatok 2 erdeit, ha kibővítem a fatárolót.
Egyébként miben különbözik a kettő? A gyertyánt megismerem, mert a legvékonyabb a kérge és világos fa. A bükknek is vékony, csak vöröses és azt könnyű hasogatni. Legalábbis így tudom.
Kösz, azzal már az unokáim is rajzolnak.Azt hittem, hogy a fórumon belül lehet.Megkérdezem tőlük, akkor ezek szerint előbb a képet kell feliratozni és utána feltölteni.
Hamarosan sor kerül a kéményünk bővítésére, ezzel együtt a kazánvédő áthelyezésére is.
Eddig vízszintesen volt a kazán mögött lehetetlen helyen.
A kazán melletti falra szeretném rakatni, hogy normálisan lehessen látni a működést.A nyelves (lebegő) szelepet nem befolyásolja, ha függőlegesen lesz?
Hogy lehet a kép mellé nyilat, vagy feliratot írni, akkor feliratoznám?
Az ár tájegységtől is változik. Nekem 20ezerért hozzák fuvarral együtt és nem panaszkodom. A mennyiség mindig megvan és a lényeg, hogy szép fát kapok. Nem gallyakat és nem durung göcsörtöket. Házilag jól feldolgozható és egészséges rönkök.
Igazából csak azért drukkolok hogy sokáig megkapjam ilyen áron.
Lehet ha próbálkoznék innen-onnan talán olcsóbban is lenne, de a bizonytalan minőségért nem adom fel a biztosat.
Az erdei méter méteres ölfára vagy méteres gurigára vonatkozik nem hasogatott fára! Különbség, nem is olyan kicsi!
Az 1,7-es szorzó csak a fentiekre vonatkozik (a tömör fakockához képest), de a tüzépesek és faárusok előszeretettl használják a hasogatottra is. Szerinted miért???
Egyébként a tüzépes sem veszei meg olyan nagyon sokkal olcsóbban a fát mint mi. Az etetés része az is, hogy ők azért tudják olyan kedvező áron adni a hasogatott fát mert eleve olcsóbban jutnak a méterfához. Felénk pl. az erdészet pontosan ugyan annyiért ad 1 em3 fát mint 100-at. Mondjuk a lopott az lehet hogy olcsóbb, de az eladási ára annak sem lesz kevesebb hanem a haszon lesz több.
Teljesen egyértelmű, hogy a méterfa olcsóbb, mint a kalodás konyhakész fa.
Az 1*1*1 űrméter fa az 0,57 tömör fa kockának felel meg.
1 erdészeti köbméter fa pedig 1 tömör fa kockának.
Nekem a 6 kaloda fa az 10,5 űrméter helyet foglal el (átpakolva), amit felszorozva 0,57-el 5,985 tömör fának felel meg, ami pedig cirka 6 erdészeti köb.
Szerintem. Javítsatok ki, ha tévednék.
Nálunk méterben 6 erdészeti köb fát 126000Ft-ért hoznak ki, tehát lényegében 24000Ft-ba került az, hogy felgurigázták, felhasogatták, kiszállították. És a kalodát is el tudom tüzelni, ami jópár plusz MJ.
Nincs jelentőssége hogy mennyire forgatod össze a hasábokat akkor is több helyet foglal el mint a rönk. A rönkök közötti rés kevesebb mint a hasábok közötti rések összege. Ez az én véleményem és tapasztalatom, de akinek más az tartson ki amellett.
Ez is gyönyörű fa .A 6 kaloda az 6 Em3 -t jelent?A kaloda belül is jól megvolt rakva ?Valamivel drágább mint aki méterben veszi de az még sokszor megkell,hogy fogja azt a méterfát.
Láncfűrésznek nagy előnye, hogy a méteres, átmérő 40es vizes mázsás darabkákat nem kell emelgetni. Kúpos hasítót is azért nem hsználom, mert fel kell tenni az asztalára. Inkább láncos majd a hagyományos többszázéves tekknikával fejsze. :)
Most is 2,6 méter hosszba jött a bükk, jó vizes, na azt mozgatni.... még hasítva is vagy 10 kiló egy darab.
Mixteától 2X rendeltem, nekem is Blue ajánlotta, hogy megbízható. Én sem csalódtam benne.Azt nézzed, hogy az értékelése 99 % fölött legyen. Az áraknál pedig nézzed, hogy van-e szállítási költség.
Ebben én is egyetértek, 5em3 rönkfa felvágva kályha készre hasogatva az kb6,5-7 1x1x1,7 kalodának felel meg. Akármilyen hihetetlen de igaz, hogy 1 kalodába az a sok kis hézag sokkal több légmennyiség mint a rönkfába a pár nagyobb légrés. Senki nem fog a két szép szemünkért ingyen fűrészelni és hasogatni, mi lenne bemt nekik az üzlet.
Nekem azt mondta az épületgépész, hogy egyben kell lenni a 105 l-nek. Ugyanis volt már egy 25 l-es a kazánhoz, ha ahhoz hozzá veszem a 80 l-est 19 e-ért a puffer miatt, megspórolok 10 e ft-ot.
Jófogásról származik. 140 literes reflex. Szelepet megnyomtam és fütyül ki a levegő. Alig használt. Osztrákoktól hozták be egy átalakítás miatt került ki.
Így a tavaly hasonlóan szerzett 100 literessel együtt már meg is van 240 liter tágulásim ami az 1700 literhez kell. Összesen 30 rongyból kijött szállítással együtt. Ez kb egyharmad ár az újhoz képest.
Minden esetre 1000L alatt az már nem puffer. Ez pénz és hely kérdése. Ha lehet 2000L est vegyél és ha elfér. A hőcserélő: ez + költség, ha alulvan csak solárra jó (esetleg később) ha felül van és kor anyagból akkor még HMV re is jó. Ez így komplett a leg jobb csak drága, nincs pangó víz (nem kell HMV tartály) és egyben van minden. Ha most kezdeném ínyenbe vágnák bele. Nem kell pumpálnod különböző helyekre a vizet mert egyben van minden (nem úgy mint nálam). Persze a solárt rá érsz később is kialakítani, de már elő van készítve. Hely takarékosság ból ez a jó. És ha van bojlerod sorba tudod kötni és több HMV elő állítási lehetőséged lesz. Aki most kezd bele nagyon meggondolandó mert lehet, hogy kicsit több de később rá jön, hogy megéri.
sokkal nehezebben szabályozható -ha van pufi akkor ez nem gond sőt előny-
ha nem raksz rá időbe akkor nem gyulad be olyan könnyen mint a fa
én idén vissza váltok fára úgy néz ki sikerülni fog idén beszerezni a jövő évi fát is így lesz 2 éves száraz fám, tavaly is csak kényszerből volt a szén októberbe már felesleges lett volna a pénzt fára költeni
ja a Viadrus gondolom öntvény mert fekete tisztán lemezbe nem ajánlott.
Feketeszénnel fűt valaki? Viadrusba mehet nem? Mert az e gyik rokonom mondta, hogy ő 30q barnaszénnel meg 50 mázsa fával kifűtötte a telet.Lehet veszek 20q fekete szenet meg 80q fát árrban ott van ha vennék fél kamion fát! Valakinek valami tapsztalat?
Fagáz 700kg+tartály18 mázsa+hőcserélők+vasak még 2-3 mázsa
"3hét" 18 nap meleg vízhez 90kg tüzelő legyen 2400ft,ez elvileg 380kw körüli,igaz nem fával nyomom de ez lényegtelen
Gázból ez mennyi 1m3 gáz 10kw körüli, 38m3x150 legyen 5700ft +rendelkezésre állás+ mindenféle plusz,de maradjunk 5700ft-nél
38m3 lenne ha gázbojler tudna 100%-ot tehát még keveset is írtam 5700ft-al
Pufiba lesz a meleg,onnan veszem ki hőcserélőn keresztül
Én nem úgy érzem hogy halott 5let lenne fagázról+pufiról HMV-t csinálni+ a fenti számok is ezt mutatják,gázszolgáltatóról+ne is beszéljünk olyan számlát küld amihez éppen kedve van MJ te+M3re fizeted
Én+nem veszek fát Jó kazán kell,amiben hulladékot fűrészpor forgács szalma repceszár ág apríték stb lehet tüzelni:)
1ből nem kell 18000ft fát venni
Meleg víz+ 500ft-ból van felsorolt tüzelőkkel
Áramkedvezményből sem jön ki
Szerencsére mindenki azt csinál amit akar vagy amit tud:)
Személyes tapasztalatom rönkbe venni éri + legjobban a fát a 2méteres rönk 2méter6cm csúcsátmérők is passzólnak
Méterfa néha sincs 1méter jobban megy nekik a 95-97cm
Konyhakészben + kevés van olyan ami pl 10 mázsa mikor odaviszik az is jobban hajlik a 9,5 felé
Nálam kettő van, az első az 100-as de nem is kell takarítani mert nem látszik rajta semmi, utána jön ez a 20-as ez pedig egy hónap múlva már ilyen. Átlátszó müa. házban van mind a kettő.
Panelelectront, először én is azt hittem sz. sem ér, hónapok után észleled a hatását.
Mint mondtam a bejövöt is szűröm, borzasztóan koszos a víz.
Nem ide tartozik de meg említem, volt nálunk egy ügynök víz szűrőt árult, beledugott egy elektródát a pohár vízbe, ne tud meg milyen zavaros lett, nagy nehezen tudtam lerázni mert több száz ez. ért akarta rám dumálni a ketyeréjét. Még azon a héten vettem 40e ért egy ozmózisos szűrőt, azóta abból csinálom a szódát és abból főzünk. Nem clorós, nem zavaros a kávé és tea teljesen más izü.
a bojler test teljesen hasonlít a hajdúra azzal a külömbséggel, hogy a bekötőcsonkok a másik végére kerültek, így a tisztítónyílás is ott van, a tömítés is ugyanaz kell ( kb 10-12éves készülék , acél tartály )
ha az oldalán van a lik , a palástot le kell szedni a tisztításhoz?