Keresés

Részletes keresés

radar-nyh Creative Commons License 2022.05.29 0 1 21238

adamzolt (21236)   -nak:

 

Hozzászólás ehhez:

 

Atis57

Az a baj, hogy oly rég volt .....

 

Mi a ’70-s évek elején az akkori Jókai téri autóbusz pályaudvar közvetlen közelében laktunk, a Dózsa György utcán (Nyíregyházán).

Egy hétvégén egy „kiskatona” csengetett, majd bemutatkozott. … István, és Ő a HA9.. , Mezőkövesdről. Most épp sorkatona  …-n, és a barátnőjéhez megy Nagykállóba autóbusszal, és látta az antennákat, amiből arra következtetett, hogy itt is egy amatőr rádiós lakozik. Nem tévedett.

Nagy beszélgetés következett, melyből barátság szövődött.

Sokat járt a továbbiakban is erre, majd a leszerelés, és házasságkötés után mi is többször voltunk náluk Mezőkövesden.

Mikor már „kinyíltunk” egymásnak, sokat mesélt arról, milyen jó barátság (nem a hivatalos) van a CA és a „matyók” között.

Ment a seft. Színes TV, benzin, és egyéb csere-bere. Egy alkalommal én is tankoltam a „kék” benzinből. Qrva jól ment tőle az autó!

Akkoriban jártam Pestre iskolába. A vonat (Tokaj,-Lillafüred express Miskolc fele járt, és érdekes képpen a menetidő akkor mindössze 2 óra, 50 perc volt, ami néha még 10 perccel rövidebb is volt. Na ezt nem tudják ma!

A vonatból is lehetett látni a le és felszálló gépeket olykor, valamint, a Mezőkeresztes felé lévő NDB távoli adót, és a bevezető fényeket (este). AZ üa. telep kiágazása is igen fényes volt.

Pisti barátom egy alkalommal elvitt Szentistvánra, és később Mezőkeresztes felé is. Mind a két alkalommal kereszteztük a pályát. Este csodálatos volt a bevezető fény kilométernyi hossza.

Megállni nem lehetett, mert lehetetlennél, lehetetlenebb helyeken járőrök voltak minden fele.

Sajnos, Pisti barátom nagyon fiatalon meghalt, és így nem jártam ezután arra, viszont munkahelyem egyik állomása a közelben volt, így innen is vannak emlékeim.

Az emődi MH állomás legfelső szintjéről, jó időben lehetett látni a Klementínát.

Itt, olyan havi rendszerességgel fordultam meg. Én „kis” gépeket, már mint vadászokat sohasem láttam. Viszont annál nagyobb volt a nagygépes forgalom, főleg TU 134,-154-s gépekkel. Voltak AN szállító gépek is amit anno láttam.

Aztán valamikor a 190-s évek végén jártam arra ismét, de szívfacsaró látvány volt a pusztulás (pusztítás).   

 

Előzmény: adamzolt (21236)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.29 0 0 21237

Szia!

 A többi repülőtér felé nem jártam, nem tudok rá mit mondani.

 

A "falu" igy nem emlékezetes -de sok cirill betűs feliratú volt , felétettük műanyag irattartóban a mi

"bárcáinkat"  ezt az utólsó állomáson a Mávos kollégák levették ---hogy eredeti felirattal érkezzen!

 

Azok a faládák bármik lehettek!  méretre még harckocsi -PSZH stb is beleférhetett--volt amelyiket 2db daruval emelték. S olyan is ami vékony hosszú --tehát ágyú csövek, rakéták akármik?

Meg olyan kicsi is mint 4db lőszeres láda.Ezeket katonák kézzel, rakták.

 

Állandó Szovjet létszám volt --néha még bányászok is ?--egyikuk beszélt magyarul az emlitette, hogy a földalatt  tárnát készitenek. Akkoriban földdel rakott kocsikat is vittünk onnan.

 

Az egész rapszodikus volt , mikor melyik ,hülye tiszt volt szolgálatban.Egy őrnagy kedvence volt , nem mehettünk be a mozdonnyal sem az üzemanyag tárolóhoz, hanem az orosz katonák kézzel tologatták a kocsikat---némelyik azért 50 tonna is volt !!

 

Pár magyar őrkatonát , kiszolgálót láttunk ---meg xxx annyi  oroszt.

A katonai részéhez nem tudok hozzászólni.(ki mit kezelhetett )

Orosz  vadász  repülőket sem láttam .De a magyar  MIG 21 és 23 ra emlékszem ,álltak a beton szélén.A szállitó gépeket is csak a levegőben láttuk  le--felszállni.

 

Ami érdekes volt  5 vágány +2 átmenő volt az állomáson  --s néha magyar teher szerelvényt kellett beállitani ,ne lássák mi van a mögöttes vágányokon? 

(Orosz teher vagonokból -tehervonat.)

Bár éjszakánként volt 2--2 db átállitós tehervonat , ami elvitte a rakott /üres kocsikat.

 

Viszont voltak környező falubeliek akik "napszámosként "valamit dolgoztak ,ott.

Az a baj, hogy oly rég volt ......meg annyira nem érdekelt .

Előzmény: adamzolt (21236)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.29 0 0 21236

Szia!

A Klementína-Záhony-Szovjetúnió mintájára esetleg lehetett ugyanilyen Kunmadarason,Debrecenben sőt a tartalékreptereken mint Csákvár?Mind saját fedőnéven.A "Falu" elnevezéssel találkoztál bármelyik szállítólevélen a teherkocsi oldalán felcímkézve?

Ez a faládás "sztori"már a második eset,hogy felbukkan.Sorkatonai elbeszélések alapján tettek említést arról magyar katonák akiknek volt merszük,hogy felfedezzék az egész területet és bemenjenek Klementínára.A második vasúti híd Kövesd és Keresztes között.Innen terült el egy viszonylag nagy fás rész(nevezhetjük erdőnek) az iparvágányig.Ez is lehet színhelye annak amit leírtak:a repülőtéren az orosz részen az erdő közepén volt drótkerítéssel körbe véve az oroszok területe,ahol teherautókról faládákat pakoltak le amikben mint ha rakéták lettek volna.A cikk író megjegyzi:mintha!És hozzáteszi végül azt ha valahol akkor Klementínán van valami.

Amit mondanak a magyar HT-k róluk-az oroszokról-amikor a technikát kellett kezelni sose hagyták a magyaroknak,hogy csinálják,nekik sokkal jobb pl .lokátorjaik voltak és amikor szovjet állomány volt "Klemón " oda senki nem mehetett be.

Szerinted állományváltáskor voltak ott a szovjetek csak vagy állandó jelenlét volt?

 

UI:személy szerint egy magyar katonát se láttam ott, mindig a világosbarna gyakorló,csizma,CA rangjelzés és orosz beszéd.Kivéve a kanászt az magyar volt.

Előzmény: Atis57 (21235)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.28 0 0 21235

Szia !

 

1976 től dolgoztam a MÁVnál. S a vasúti kiszolgálás miatt láttam kivülről.

 

Akkor még voltak Klementina ---Záhony   -Szovjetunió vonatok is .1-2  Orosz személykocsi , A többi marhavagon,,+lapos pörekocsikkal Ezeken faládák volt .de a szovjet katonák rakodták.

Ilyenból voltak a Dunántúlra menő vonatok is.

 

A Szovjet katonákat nem engedték ki a reepülőtérről. Aki kiszökött --helyben itélő birőság , már csak fémkoporsóban utazott.

 

A nyári  felújitások alkalmával láttunk magyar repülősöket itt.Taszár Pápa,Kecskemét stb  áttelepültek ide pár hétre.

Igy Mezőkövesd en néha elég sok katonát lehetett látni.

A reptér forgalomról nem sokat tudok , ha vmelyik vonatból épp láttam valamit.

A Szovjet állomány váltáskor , volt rendes légi forgalom. Meg ide irányuló vasúti is.

Előzmény: adamzolt (21234)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.28 0 0 21234

Köszönöm!Nagyon sokat segítettél,legalább annyit mint a fedőszámokkal múltkor egy fórumtárs.

Ezer kilencszáz hányat írunk amikor te mindezeket láttad és hallottad?

Általában 1960-tól mesélnek a volt katonák történeteket én pedig 80-tól emlékszek dolgokra.Egy akkor új repülőtér légiforgalma mennyire volt sűrű? Az objektumokon belül és kívül- mint a városban-mennyire volt érezhető a Honvédség jelenléte.

Ma már szinte sehol semennyire mint tudjuk.

 

Előre is köszönöm.

Adazol.

Előzmény: Atis57 (21233)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.27 0 1 21233

Szia!

 

Az A BUV rövidités --Beton Útépitő Vállalat. 

 

Helyben toboroztak segédmunkásokat; Mezőkeresztes, Mezőnyárád, +a 10km-es körben.

Volt régi kollégám mesélt erről--"amikor fiatalvolt." Sajna rég meghalt .

 

Ha az ottani 80 év feletti férfiaknál érdeklődnél.

 

A mende -mondákat hallottam én is többen diszidáltak a tervezők, repülösök közül.

 

Akkor még Mig 15 el repültek.

 

A 70 s évektől  Szovjet repülőtér volt. Sokszor hallottam az Anteusz -t le-felszálni.

Meg láttuk azt a napi  1-5 db tartálykocsi kerozint kivinni az üzemanyag tárolóhoz.

Előzmény: adamzolt (21232)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.27 0 0 21232

Szia Borsodtomi!

Köszi az újabb témafelvetést.

Úgy tűnik ez már nem olyan izgalmas mint amilyen eredetiben volt.2 éve hiába könyörgök az Önkormányzatnál egy belépőért akár a laktanyába ,tavaly nyáron pedig a K telepre.Aztán egy éve- majdnem napra pontosan- meguntam :bemásztam a kerítés alatt és lefényképeztem mindent az üzemanyag telepen.Ők szépen megtisztították a gaztól az egészet ,én meg végigjártam a terület 3/4-ét.A laktanyába pedig két ukrán 16 év körüli srác engedett be a hátsó kapun.

Hanem abban az esetben ha a reptérrel kapcsolatban mindent meg akarunk érteni:ki kell menni oda figyelni az épületeket és gondolkodni mi hogy lehet ott pontosan.Meg bemenni a fák közé,mindent benőtt a gaz és a lényeg nem a kifutópályán meg a gurulőn van.

Másrészt ,az építésig vissza kell mennünk valahogy.1 1959 es dátum a betonba vésve tanuskodik egy bizonyos BUVről.Megkerestem a Büntetés Végrehalytási Intézetet ahol arról tájékoztattak,hogy nincs a birtokukban az építők(rabok)névsora.

 

Előzmény: bodrostomi (21226)
schlumberger Creative Commons License 2022.05.21 0 1 21231

Tanúsítom én is! Én két, igen eleven unokát vittem el élvezkedni, így inkább őket kellett pásztorolnom, nem tudtam a saját ,,menetrendemet" követni. Közben azért lestem, hátha látok ismerősöket, de nem volt szerencsém. Volt tüzér barátunkkal tudtam csak beszélgetni egy keveset csak, mert igen nagy érdeklődés volt a fegyverei iránt.

Előzmény: Ridley4Lev (21230)
Ridley4Lev Creative Commons License 2022.05.21 0 1 21230

Aki ma nem jött Győrbe az sajnálhatja, a legjobb nyílt nap volt amin eddig részt vettem. 

charlie21 Creative Commons License 2022.05.19 0 0 21229

Sajnos én nem tudok, pedig szívesen látnálak már .

Előzmény: schlumberger (21228)
schlumberger Creative Commons License 2022.05.19 0 0 21228

Senki?  Nem jön senki?

 

Előzmény: schlumberger (21227)
schlumberger Creative Commons License 2022.05.19 0 1 21227

https://mh12.honvedseg.hu/

 

Nyílt nap a likócsi laktanyában.

bodrostomi Creative Commons License 2022.05.17 0 1 21226

Folyik a kámentesítés az üzemanyagtelepen.

Előzmény: adamzolt (21224)
zsombor24 Creative Commons License 2022.05.16 0 0 21225

Sziasztok!

Abban szeretném kérni a segítségeteket, hogy melyek azok az ex szovjet laktanyák az országban, amik még egész jó állapotban maradtak meg, vagyis nem csak romokat megy nézni az ember.

Előre is köszönöm a válaszokat!

adamzolt Creative Commons License 2022.05.02 0 1 21224

Sziasztok!

2db félig felépített épület van a területen-hivatkozva az alábbiakra(Mk.reptér).Az egyik a főállomás lett volna(volt parancsnok-helyettes úr beszámolója szerint,a másik épület alapozása készült csak el,ez az I.T. épület mögött található(volt híradás-technikai parancsnok úr említései között).

Ez valamint a közvélemény által ismert vélekedés-a tervező diszidált-felveti azt,hogy Mezőkövesdre nem azt építették amit akartak.

Az jutott eszembe megkérdezem tőletek: hol találhatók meg azok a rabok és hozzátartozóik akik részt vettek az építkezésben valamint ki az aki arra voksolna ha lenne ilyen,hogy a szovjetek magukkal vitték a T iroda dokumentációját vagy pedig a HM szervezetei közül valamelyiknek leadta a volt parancsnok úr(sajnos már nem él) és a kivonuláskor ki foglalkozott a fent nevezett iratok átadás-átvételével?

Köszönöm esetleges reakcióitokat.

Adazol.

adamzolt Creative Commons License 2022.03.01 0 0 21223

Köszönöm a választ!

Azt hiszem hasznát fogom venni.

Szia!

Előzmény: 1.4TSI (21222)
1.4TSI Creative Commons License 2022.02.28 0 2 21222

Előzmény: adamzolt (21221)
adamzolt Creative Commons License 2022.02.27 0 1 21221

Sziasztok!

Ki tudja a Mezőkövesd mellett lévő volt szentistváni úti laktanya fedőszámát és nevét?

Előre köszönöm.

Adazol.

lovasutas Creative Commons License 2022.02.22 0 0 21220

https://index.hu/belfold/2022/02/22/benko-tibor-hadugyminiszter-honvedseg-hadero-atcsoportositas-ukrajna/

 

(Nem hamarkodtuk el.

Biztos katalizatort kellett pótolni.

Bocsánat.)

(Igazából, - Erőt, egészséget!)

 

Atis57 Creative Commons License 2022.02.21 0 0 21219

Szia!

 Igen komoly , polgári biztonsági cég őrzi ---minimál bérért.

 

Tehát szólt a jó ismerőseinek , s felügyelte őket ?

Előzmény: postás91 (21218)
postás91 Creative Commons License 2022.02.21 0 0 21218

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2022/02/21/a-honvedseg-autoibol-loptak-katalizatorokat/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

 

ha ez így megtörtént, akkor ezen a telephelyen is komoly lehet

az őrszolgálat......  

postás91 Creative Commons License 2022.02.19 0 0 21217

köszönöm!

Előzmény: Ridley4Lev (21216)
Ridley4Lev Creative Commons License 2022.02.19 0 1 21216
Előzmény: postás91 (21214)
schlumberger Creative Commons License 2022.02.18 0 1 21215

Jó helyen keresed, Vándor Karesz előkerül itt, és szerencséd lesz :-)

Előzmény: postás91 (21214)
postás91 Creative Commons License 2022.02.18 0 0 21214

 Üdv!

 

Keresem !

 

Vándor Károly 

Légierő társbérletben  I. és II.  könyveit.

 

Esetleg valakinek volna eladó példánya?

Vagy ismertek beszerzési helyet?

 

Előre is köszönöm!

Atis57 Creative Commons License 2022.02.17 0 0 21213

Sziasztok!

 

De ez a dilettantizmus máig él és virul !

Előzmény: schlumberger (21212)
schlumberger Creative Commons License 2022.02.17 0 1 21212

Ezek dilettánsak, sőtt aldilettánsak voltak.

 

Megelőztél, nem tudtam írni, mert épp a fehérköpenyesek kínoztak.

A taszári reptéren , meg a többin is, amit meglátogattunk, a pusztítás nyomait láttuk. 

 

Előzmény: radar-nyh (21211)
radar-nyh Creative Commons License 2022.02.17 0 1 21211

" ... képviselőtestület szó megcsúfolása.Amatőrök."

 

Az amatőröket se sértsük meg! Ezek dilettánsak, sőtt aldilettánsak voltak.

 

(Az amatőr ért ahhoz amit művel, csak nem hivatás szerűen, űzi)

Előzmény: adamzolt (21209)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.17 -1 3 21210

Egy ilyen létesítmény leamortizálása a polkorrekt kategória lenne az akkori politika szerint, DE ne feledjétek azt a hozzáértést, hogy vágjuk le a teheneket és majd Franciaországból hozzuk a tejet és a vajat, két éven belül útól érjük Ausztriát. És ezt dilettáns vezetést hittük rendszerváltásnak. Még jó, hogy nem sorsolással választottak akkoriban !

adamzolt Creative Commons License 2022.02.17 0 2 21209

"A technika, irányadók, pályafények, bevezető és horizontfények jól működtek a torony is üzemképes volt.

Aztán mikor az oroszok távoztak kb. egy féléven belül az összes addig működő technikát eltüntették , de olyan szinten , hogy az adóházakban a falakból a vezetékeket kitépték...........

Hogy kik voltak és kik engedték és miért engedték az most már tök mindegy."

 

NAGY FELVETÉSEK!Azt az idiótát nyírnám ki aki egy működő repteret hagyott működésképtelenné válni fél év alatt.MDF,Antal,Jeszenszky,Kónya.Helyi szinten Dienes Laciék a képviselőtestület szó megcsúfolása.Amatőrök.

 

A szauna hol volt?A Kövesd-közeli adóháznál van a bunker domb formájában .Látszott a szentistváni útról a szürke kis-ház a tetején.Mindig azt gondoltuk mindenki a toronyban van-közben pedig a szolgálati helyeken voltak a katonák.Hol voltak az őrhelyek pontosan a reptéren?Hatalmas garázsok-mondtad-ezek Klemón voltak?Ki volt a laktanya parancsnok?Hol volt a központja a három területnek?Hogy működtették a "kompexumot"?Hány ember,század kellett ehhez?A helyi HT-k tettek titoktartási fogadalmat 30-50 évre?A tornyot csak az aktuális repülés-irányító nyitotta és zárta ugye?Ha nem volt ott állandó szolgálat?Kutyákat nem láttam ott,Át gyalogoltunk Klemóra állományváltáskor ahogy bevisz az út a reptérről volt egy sorompó őrhelyel-a kifutó pálya felől megyünk-benn vagy a sorompón belül akkor egy magas rámpán -félkör-íves tégla fal-rádiós kocsi rajta.Tovább a hosszú barak sor mellett egy pár sín ,katonák ülnek az ajtóban mi pedig megyünk mellettük 10méter távolságból.Orosz tiszti sapka szojet címerrel,rangjelzések nagyon jó állapotban kidobva "CA" ez volt a rangjelzéseken.Megjelenik hirtelen a disznópásztor egy orosz kiskatonával és kérdi:nem féltek hogy a seggettekbe lőnek?Azzal mi keresztbe vágtunk a Klementínai erdőn és hazajöttühk.

Érdekes képeket csináltam ott még most is ill láttam a bokrok között.Beton talapzatok mintha valamit lefednének,nyílások betemetve,nagy árok kiásva beton talapzat a tetején -lyukakal-alá vezet egy betongyűrű.Indokolatlanul magas kiemelkedések egy sík területen.Az erdőnek Klementínán tényleg életvédelmi szerepe volt?

Folytassuk innen ha nem bánod.

Hálásan köszönöm a konstruktivitásod.Adazol.

 

 

 

Előzmény: postás91 (21208)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!