A Rákospalota elnevezés területileg is mást jelentett :
- 1900-ban,
- 1950-ben,
- 1970-ben
- 1990-ben
- és ma.
Nem csak a saját tulajdonú személyautó ellátottság hiánya vagy ma meglévő száma (420 autó/1000 lakos) között, hanem a különböző korokban Rákospalota eléggé különböző részéről a belváros felé, vagy haránt irányban (pl. 65-ös villamos) mikor milyen eljutási lehetőségek voltak.
1990 körül a 24, 25, és 70-es autóbusz a közös szakaszokon kb. 4-8 perces követést adott és igen ritkán volt üres.
Amikor a 12 / 55 ös villamos járt a Visegrádi utcába Rákospalota egy részéről, a külső szakaszokon se volt üres.
Pedig M+P+P szerelvények forogtak csúcsban 5 csúcson kívül kb. 10 percenként.
Igazad van, erre nem gondoltam. A fénykorban vagy 900 ember dolgozott itt, a 2006-os bezáráskor már csak 200, a gyár mindent beterítő "illatára" ma is emlékszem. A 70-es (ma 125-ös) busz is tán a 90-es évekig szó szerint keresztülment rajta.
"...a 12-es Rákospalotai önálló szakaszán ma már nem üzemelnek azok a nagy forgalomvonzó létesítmények..."
Nem volt ott semmi forgalomvonzó régen sem, csak lakóövezet (sőt a kis házak helyén épült Kossuth utcai lakótelepek miatt talán most még több ember is él ott), legfeljebb évtizedekkel ezelőtt még hosszabb távokról is odagyalogoltak az emberek a megállókig. Érdekes, hogy belvárosi kapcsolatként hosszú ideig megfért az 55-ös villamossal, ami ugyanoda ment, ugyanennyi idő alatt, és ilyen élet volt itt egykor.
- a. 104-170-204 elterelése a Rákospalota, Kossuth u. - Újpest központ szakaszról, a kerületközpont a 125-össel elérhető marad
- b. villamos visszaépítése az Árpád útra és a 12-es odaterelése, a kertek alatti vonal megszüntetése
A jelenlegi útvonalnak semmi értelme, lassabb a buszhoz képest és a vasútállomáson kívül nincs ott semmi, ami Rákospalota felől érdekes lehetne. A vasútállomás viszont sétatávra van, nem éri meg 15-20 percet várni a villamosra, annyi idő alatt kényelmes tempóban gyalog is oda lehet érni. Persze, ha pont időre megy ki valaki vagy nehezen mozog, akkor más a helyzetz, de ez járatonként max. 1-2 főt hoz.
Egyébként is egy vicc, hogy Újpest központból három helyről indul ritka járat a Kossuth utca felé. Kéne egy, ami jár 10 percenként, a többit meg el kéne szépen felejteni. Ilyen feltételek mellett nyilván mindenki az 5-öst választja, ami bár lassú, de sűrűn jár és nem kell átszállni.
A 12-nek megszűnt az a jelentősége, ami volt, Káposztásmegyeren kinőtt a semmiből egy nagy lakótelep, míg a 12-es önálló szakaszán nem történt semmi már sok évtizede.
Káposztásnak kiszúrás volt, hogy olyan sokáig ragaszkodtak a hosszú 12-es villamoshoz, és ezért volt egy 14-es, és annak volt a 11-es a betétjárata Kápmegyer és Angyalföld ksz. között.
Nem a visszavágás miatt esett vissza a 12-es utasforgalma, ami egyébként azért az önálló szakaszán sosem volt valami acélos és akkor finoman fogalmaztam.
Annak a vonalnak nem a közvetlen belvárosi kapcsolat lenne a mentsvára, ezt a butaságot el kellene végre felejteni, nem lesz attól több utasa RPÚP és a Kossuth utca között és ezt jóm mutatta az M3 pótlás, amikor a 12M bejárt a Lehel térig.
Őszintén: van rá reális utasigény az önálló szakaszán? Ki kell mondani, hogy sajnos nincs. :/ A 170/270, vagy egy hosszabb 121 vígan ellátná azt a szakaszt (Bár a 121 asszem a TE után Kápmegyerre fog menni).
A 12-esnek a közös szakaszon a hosszú káp.megyerig menő 14-es erősödése (a lakótelepről kellett a sűrű kapcsolat, amit nyílván az akkori 12-es kárára léptek meg), a későbbi visszavágás volt a visszaesés fő oka, majd jött a hosszú 5-ös busz 2008-ban szóló buszokkal, 2013-tól csuklósokkal. Egy belvárosi közvetlen kapcsolat lehetne a mentsvára a vonalnak.
Nem tudom hol, a Szabó Ervin könyvtár oldalán voltak felrakva kivágott villamos témájú cikkek nagyjából a második világháború időszakáig. Ott volt a 30-as évekből cikk, Rákospalotán is ment a panaszkodás hogy se a (mai) 12-es, se a HÉV nem nyújt megfelelő kapcsolatot, és tessék meghosszabbítani az Öv utcától a villamost.
Az hogy Kápmegyer megépülte előtt mi volt, teljesen irreleváns, nyilván ha nem lenne 14-es akkor más lenne a leányzó fekvése az össz kihasználtságot illetően. A rákospalotai szakaszán továbbra sem lenne semmi ami villamost indokolna.
Pont azért volt utasa akkoriban a 12-es villamosnak, mert a 14-es kvázi a betétjárata volt, és az Angyalföldi kocsiszíntől a Kossuth utcáig csak a 12-es és egy rövid ideig a 12A közlekedett a Pozsonyi utca - István út - Görgey Artúr utca útvonalon.
Sőt a 14-es üzemideje is jóval rövidebb volt és ritkábban is járt, mint a 12-es akkoriban.
Mára a 14-es a kocsiszíntől a Fóti úti aluljáróig teljesen átvette azt a szerepet, amit a 3-as metró Lehel téri meghosszabbításáig a 12-es látott el.
Arról nem is beszélve, hogy a 12-es Rákospalotai önálló szakaszán ma már nem üzemelnek azok a nagy forgalomvonzó létesítmények, amik korábban igen, és éppen ezért az utazási igény is lecsökkent, és a lakosság részéről is csökkent az igény a villamosra, amire aztán rátett az 5-ös busz, ami még a maradék nagyon kevés utasát is elszívta a villamosnak.
Napjainkban azon gondolkodni, hogy a Káposztásmegyeri lakótelep egyetlen kötöttpályás közösségi közlekedési kapcsolatának időbeli kiszolgálását hogyan rontsák le azért, hogy a 12-es villamos újra a Lehel térig járjon értelmezhetetlenül ritka követéssel.
Kicsit olyan érzésem van a BKK tervével kapcsolatban, azon kívül, hogy rendkívül izzadságszagú, hogy ugyan azt a hülyeséget akarják elérni, mint az 1-1A járatokkal, amikor is csúcsban az 1A miatt 8 percig nincs 1-es villamos az Etele tér felé, felesleges utasszívatás.
Jó pár héttel ezelőtt, kb. 1 héten át a Havas ki volt kapcsolva (árvíz veszély környékén, de már előtte sem), majd megcsinálták, de sz@rul.
Valamilyen alkatrészre várnak, hogy végre úgy működjön, ahogy kellene.
De fura az egész, mert pont előtte a Dandár utcánál elment nyaralni a lámpa. Ott megcsinálták, de rosszul, mert 2B és 23-as esetében pont letiltott+a Lechner is éppen, hogy megvolt. Ekkortól nem működnek megfelelően a Havas utca és Sörház utcai lámpák
Ez az állítás így nem igaz. A 12-es jelenlegi, de még a korábbi teljes útvonala sincs 100 éves. És annak kialakítákor még nem volt ebben a formában 14-es villamos sem, volt bőven utasa a 12-nek.
Szerintem a 12-es hosszabbítása támogatandó, de a hétköznap napközbeni 20 percezés szerintem túlzó, az biztos nem fog versenyképes alternatívát adni Rákospalotáról az 5-ös busszal szemben