Ha ez a rendszer arról akarna szólni, hogy mi az utasbarát, akkor kb. úgy működne, hogy felszállsz a vonatra, csippantasz (mobilt, személyit*, stb.), utazol, leszállsz, csippantasz, happy end.
Ha lefele nem csippantasz, akkor leszámlázza a teljes utat a végállomásig.
Ha felfele nem csippantasz, akkor nincs jegyed.
A technikát meg igazítsa hozzá a szolgáltató. Nem lehetetlen feladat.
*személyit azért, ha nincs mobilod. Ebben az esetben valamilyen "feltöltőkártyás" rendszert tudnék elképzelni.
Olyan is előfordul, hogy időben megy ki az ember a vonatához, de akkora késések vannak, hogy eléri az előzőt. Miközben lehet, hogy a sajátjára plusz fél órát vagy még többet kéne várni.
Na ilyenkor is kötekedhet a kalauz, hogy nem érvényes a jegy.
Valóban a visszaélések miatt jött a 4 órás limit, azonban szokás szerint túlreagálták.
A legtöbb visszaélés egyébként abból volt, hogy 100 km alatt is érvényes volt a menettérti jegy visszaúti része 3 napig. Mivel a havibérletek ára általában 20 db retúrjegy árával egyezett meg, ha nem jött a kalauz, még 2 napig lehetett használni, vagy a kiindulási állomáson visszaváltani. Nyilván, akinek nem térítették a bérletét, és minden munkanap utazott, annak havi 1-2 stikli is már jó buli volt.
Egyébként bőven elég lett volna a menettérti jegyet 100 km alatt megszüntetni, és a visszaváltást az érvénytartam kezdetéig lekorlátozni. Az e-jegyek elterjedésével, a megyebérletek bevezetésével és a 10-20 km-es jegyek drasztikus emelésével a 4 órás limit már tényleg csak egy totál felesleges utasszivatás...
Ha ez az indok, akkor esetleg lehetne km-hez kötni. Mondjuk 50 km távolság alatt 4 óra, utána meg mondjuk 8-12 vagy aznapi felhasználású lenne.
Bp elővárosi forgalmában sok visszaélés volt belőle, itt is vissza lehet olvasni a tömött sorokat visszaváltás céljából.
Az érvényességet az ÜSZ pontosan tartalmazza:
Az egy útra szóló menetjegy érvénytartama a) az 1 100 km távolságra kiadott menetjegy a rajta feltüntetett 4 óra időtartamban, b) a 101 200 km távolságra kiadott menetjegy az érvényesség kezdetének időpontját követő nap 23:59 percig, c) a 201 400 km távolságra kiadott menetjegy az érvényesség kezdetének időpontját követő második nap 23:59 percig, d) a 400 km-nél nagyobb távolságra kiadott menetjegy az érvényesség kezdetének időpontját követő harmadik nap 23:59 percig érvényes
Nyilván azért van ez, hogy egy jegyet ne lehessen felhasználni kétszer... Ha egész napra szólna, és valami miatt nem lett kezelve, akkor még aznap valaki felhasználhatja újra...
Nyilván, de a 4 órás időkorlátozás bevezetésének indoka az elővárosi utasok által sportszerűen űzött reggel megvesszük, napközben leutazzuk, hazafelé visszaváltjuk volt.
Nyilván azért van ez, hogy egy jegyet ne lehessen felhasználni kétszer... Ha egész napra szólna, és valami miatt nem lett kezelve, akkor még aznap valaki felhasználhatja újra...
Viszont ha a rendszer elmenti a jegy számát, akkor valójában nem lehetne semmiképpen újra felhasználni... Ez is a számítógépes rendszer lehetősége.
Közbevetőleg: azt is összesíti a rendszer, hogy hány jegyet nem pittyentettek be sosem...? És akkor emiatt esetleg a kalauzok szorulnak, hogy "ki lett adva erre a vonatra x jegy, de csak x-n lett ellenőrizve, ejnye"...?? :)
Ezen már én is gondolkodtam, hogy milyen hülyeség, hogy váltástól számított 4 órán belül kell megkezdeni az utazást. Régen legalább úgy volt, hogy azon a napon. Mondjuk megérkezek egy állomásra és ott megveszem visszafelé a jegyet, de nem tudom mikor végzek. Lehet 1 óra alatt, de lehet csak 5 óra múlva. Azért milyen szopatás már ez a módszer. Azért venné meg az ember időben visszafelé is, hogy ne indulás előtt kelljen sorba állni a jegyért, mert lehet éppen amiatt marad le. Azt most ne vegyük már ide, hogy akkor kell megvenni online, mikor már tudja az ember mikor indul haza. Akik nem rendszeresen utaznak, aligha van a telefonján beállítva úgy a rendszer, hogy vonatjegyet tudjon venni, nem beszélve az idősebb korosztályról, akik nem ingyen utaznak, nagy részük még nyomógombos telefont használ, vagy ha tapizós telefont, akkor sem biztos, hogy képes kezelni az alapszintű feladatokon túl. Szóval én is rossznak tartom ezt az időkorlátos módszert. Ha mondjuk nem 4 hanem 8-12 óra lenne ez a korlát, akkor azzal már elég jól ki lehetne egyezni, de nem értem mi indokolja ezt a 4 órás intervallumot.
Egy másik (nem túl fontos, de érdekes) kérdés a vonatjegyekkel kapcsolatban:
Megveszem előre a jegyet a fél hármas vonatra - viszont sikerül végeznem már kettő előtt, tehát akár a kettes vonattal is elmehetnék. Igen ám, de a jegyen rajta van, hogy fél háromtól érvényes, és nyilván ellenőrzéskor érvénytelennek számít.
De mi van akkor, ha (felszállva a kétórásra) a kalauz csak fél három UTÁN pittyenti be a jegyemet? AKKOR már érvényes - vagy netalán a jegyellenőrző rendszer ellenőrzi azt is, hogy a vonat jelenleg félórája van úton, a jegyem meg csak öt perce érvényes...?????
Azért kérdezem, mert valóban előfordult velem ilyen, egyszer a kalauz, akit felszállás előtt megkérdeztem, kerek perec elutasított, hogy ő bukna le, ha előbb kezdeném meg az utazást; a másik esetben a kalauz javasolta, hogy menjek a szerelvény végére, és majd akkor, ha odaér pittyenti be a jegyet - de ahogy láttam, ezután még valamit állítgatnia kellett a készülékén, hogy - ahogy mondta - "most már jó" legyen...
Ha tényleg ennyire figyel a rendszer minden részletre, akkor legközelebb nem fogom megkérni a kalauzt... Tényleg ennyire figyel a rendszer?
"A BKK bérlet tehát alkalmas marad egy helyközi utazáshoz is, annyi különbséggel, hogy a jegykiadó szoftver a csatlakozó jegy opciót mostantól nem kínálja fel, neked kell arról gondoskodni, hogy legyen jegyed a közig határon kívüli szakaszra. ... (És ezt spékeljük még meg azzal, egyáltalán megáll-e ott a vonat?)"
Valóban ez egy legális módszer? Merthogy eddig ugyebár ez nem volt szabályos, kifejezetten CSAK csatlakozójeggyel lehetett igénybe venni a BKSZ-bérletet...
?????
És ez érvényes volt IC-re is, ami nem állt meg sehol, csak a (másik megyében lévő) célállomásomon, illetve pl. IR-re is, ami ugyan megállt több helyen, de NEM a budapesti közig. határ állomásán...
Pénteken, a káosz alkalmával, amikor minden pályaudvari automata mellett állt egy mávos segítő, még ezt javasolták - igaz, a vonaton szívta a fogát a kalauz és x-et pöttyintett a kütyüjén, mire stimmelt a dolog...
Ebből a leírásból én a Stadler WINK típusra következtetnék, amik szerintem több helyen is jók lennének idehaza, pl. Miskolc - Ózd vegyes üzemben, és/vagy Pannónia IR, esetleg beforgatva Dombóvár felé tisztán villamos üzemmódban.
Szép lenne, de sajnos valószínű, hogy csak egy esti mesét küldtek :D
1éven belül? állnak kész kocsik/mozdonyok/motorvonatok a talgó telephelyén eladatlanul?
persze, örülnék, ha jönnének.. de a 2026 választások előttig is kétséges számomra bármi is. hacsak nem bontanak szerződést a DB, DS-sel, és az oda gyártott egységeket ide szállítják. az tudjuk h a költségvetésben mindenre van pénz, ha az újraválasztási matekról van szó. aztán majd máshova nem lesz