Keresés

Részletes keresés

Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4474

Kállay Ferenc

 

A magyarok régi sabir nevéről

 

In: Új Magyar Múzeum I (1850–50)

Előzmény: Kara-Indas (4471)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4473

Fiók Károly

 

Sabartoiasfaloi, a magyarok régi neve Konstantinos Porphyrogennetosnál

 

In: Századok XXX (1896), 607–616. o.

Előzmény: Kara-Indas (4471)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4472

Pecz Vilmos

 

A magyarok ősi neve Konstantinos Porphyrogennetosnál

 

In: Egyetemes Philológiai Közlöny XX (1896), 385–389. o.

Előzmény: Kara-Indas (4471)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4471

Pecz (1896) és Gyomlay (1898) nyomán a sabaroiasphaloi nevet a mai napig általában 'rendíthetetlen szavárd'-ként emlegeti a hivatalosnak mondott történetírás, holott az e téren jelentkező nehézségekre Fiók Károly már 1896-ban felhívta a figyelmet. Darkó Jenő is csak fenntartásokkal csatlakozott Peczék értelmezéséhez. Mások az 'Alsó-Zab menti szabír' etimológia mellett foglaltak állást.

 

Az Aetas 1999/3. számában Ungváry Jenő végül meggyőzően bizonyította, hogy Konsztantinosz ominózus népnevének utótagja másolási hiba révén keletkezhetett, és eredeti jelentése: 'független/önálló/a maga feje után menő (autokefál) szabar'. A DAI több helyütt használja az autokefaloi kifejezést.

Előzmény: Kara-Indas (4451)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4470
Nem értek vele egyet...
Előzmény: cyprus_people (4467)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4469

"... hogy jutottál el ismét egy 900-al korábbi hozzászóláshoz?"

 

Úgy, hogy a papírok rendezgetése közben tegnap véletlenül megtaláltam a hiányolt könyvet :)

 

Nem lehetetlen, hogy a Párthusország és népe is előbb-utóbb előbukkan valahonnan. Mármint tőlem, az egyik szekrény mélyéről.

 

 

 

"Ezek szerint Fehér neve gyakran pusztán 'marketingfogás'?"

 

Egyeseknél bizonyára, de az biztos, hogy az Anahita-Ninti legutóbb a tényleges szerző, azaz Bihari János neve alatt hozta az emlegetett parthus-tanulmányt.

 

 

 

"Az igazi írók már nem kérnek jogdíjat - de őket manapság a kutya sem ismeri már, Fehér neve alatt meg szinte bármit el lehet adni?"

 

Fehérnek is volt rengeteg nagyszerű felismerése, igaz, a mondatai néha nem érnek véget, vagy egész más logika szerint folytatódnak, de ez talán a szedők hibája, vagy a lektor/korrektor hiányának számlájára írandó. S az is igaz, hogy voltak nyilvánvaló melléfogásai, elsősorban az, hogy hamisítás gyanújába keveredett a Kassai Kódexszel. De attól összességében tisztelet illeti az avar, ill. a magyar őstörténet műveléséért, a megjelent anyagok gondozásáért. A két említett plagizálás pedig feltételezésem szerint nem az ő lelkén szárad, hanem azokén, akik a hagyatékát gondozták.

Előzmény: Törölt nick (4466)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4468

"a türkök egyik fajtája, a bizánci források hangnemében"

 

Nem Dzsajhánival kevered véletlenül?:)

 

 

 

Egyébként többféle lehetőség adódik:

 

1. Szó szerint kell venni -- nem valószínű a vérszerződés ténye miatt, annak ui. nincs semmi értelme, hogy azonos politikai kötelékben élők szerződjenek egymással. Márpedig teljesen valószínűtlen (a források nem támogatják), hogy két különálló türk politikai alakzat is létezett volna a IX. sz. végén az európai sztyeppén.

 

2. Toposszal állunk szemben. Ez esetben a türk minősítés nem sokat árul el a IX. sz. végén beköltözők etnikai hovatartozásáról.

 

3. A türk névvel jelölt népek beletartozhattak valamikor egy türk vezetésű politikai formációba. Ez sem mond semmi közelebbit a kilétükről.

 

4. Egyszerű tévedés. Mivel a bizánciaknak létérdeke volt, hogy a birodalmuk szomszédságában élőket pontosan számontartsák, egyáltalán nem valószínű.

 

5. A türkök a IX. századi vérszerződők egyik népe voltak, s népnevüket a DAI kivetítette a szövetség egészére. Elképzelhető.

 

 

Én magam a 2. és az 5. magyarázatot tartom leginkább elfogadhatónak.

Előzmény: cyprus_people (4465)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4467

Forrás: Árpád népének hét törzse hún volt; " 

 

Ha így volt, akkor le a lanttal...

Előzmény: Kara-Indas (4463)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4465
Maradjunk annyiban, hogy a türkök egyik fajtája, a bizánci források hangnemében. 
Előzmény: Kara-Indas (4459)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4464

"bolgárölő Baszileosz 50 évig tartó öldöklése, majd a bolgárok feltámadása 150 év múlva"

 

Nekimehetünk majd az Árpád-korral foglalkozó topikban :)

Előzmény: cyprus_people (4462)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4463

Némäti Kálmán:

 

"Ebből a görög történelmi kútfőből tudjuk, hogy Árpád népének egyik része a szavartiaszfali, másik része a kazar nép közül vált ki. Nemzetünk eredetének kutatásánál tehát kétféle népet kell külön-külön nyomozni, ti. a szavartiaszfalikat, meg a kabar néven ismert kazar magyarokat."

 

 

Forrás: Árpád népének hét törzse hún volt; Országos Központi Községi Nyomda Rt., Bp., 1908, 3. o.

Előzmény: cyprus_people (4452)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4462

Nincs jelentősége Árpádék korábbi népnevének, ha az őstörténetünk kutatási iránya a nyelv, amelyet beszélünk.

Amit kell tudni a turkokról (magyarokról) azt már Vámbéry megírta. 

Fontosabb volna a kronológia rétegek csúszkálásán gondolkodni, abból nagyon sok új dolog fog kiderülni... (Például  bolgárölő Baszileosz 50 évig tartó öldöklése, majd a bolgárok feltámadása 150 év múlva.)

Előzmény: Kara-Indas (4459)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4461

Fehér használt álneveket is;

 

Deme Atilla, (Lehel kürtje, Egy besenyő népszokás, )

 

Vasi Jenő, Surányi István.)

Előzmény: Kara-Indas (4441)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4460
Álmos és Árpád magyarságát (a megyer népből való származását) senki sem vitatja...
Előzmény: cyprus_people (4452)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4459
Mintha arra céloztál volna, hogy mégiscsak a magyarok eredeti neve volt a sabartoiasphaloi Konsztantinosz szerint. Holott ő csak türkökről ír, abból pedig önmagában túlságosan messzemenő következtetést nem lehet levonni.
Előzmény: cyprus_people (4455)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4458
Ettől függetlenül a szóban forgó értesülésének hitelességét nem lehet kétségbe vonni. Azt is tudjuk, hogy valószínűleg nem maga kompilálta össze az útmutatónak szánt irományt.
Előzmény: cyprus_people (4456)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4457

Moravcsik Gyula

 

Az Árpád-kori magyar történet bizánci forrásai

 

Akadémiai, Bp., 1984

Előzmény: Kara-Indas (4451)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4456
Előszó, 10. old. "nem alaptalan Bury megállapítása aki 'patchwork'-nak (= fércműnek) nevezte.... 
Előzmény: Kara-Indas (4454)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4455
Hol írtam ilyent?
Előzmény: Kara-Indas (4453)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4454

Bíborbanszületett Konstantín

 

A birodalom kormányzása

 

Közoktatásügyi Kiadóvállalat, Bp., 1950

 

Ford. Moravcsik Gyula

Előzmény: Kara-Indas (4451)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4453

Ebből következtetsz homogén népességre?

Mert szerintem még csak olyasmi sem következik belőle, hogy a megyer/magyar etnikum túlsúlyban lett volna.

Előzmény: cyprus_people (4452)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4452

A császár a IX. század végi honfoglalók említésekor nem magyarokról, hanem türkökről beszél (amiből persze messzemenő következtetést levonni felesleges, de mégsem mondhatjuk rájuk egyszerűen, hogy magyar), " 

 

OK, csak az a gond, hogy megnevezi az ötven évvel korábbi vezéreiket is; Álmos, és fia Árpád....

 

Ezzel a kör bezárult.

Előzmény: Kara-Indas (4451)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4451

"... a sztyeppén az avarokhoz csatlakozó és vélük a Kárpát-medencébe vonuló keresztény szabírok (azaz magyarok – mert a Bíborbanszületett szerint a magyarok régi neve a szabír volt) ..."

 

A császár a IX. század végi honfoglalók említésekor nem magyarokról, hanem türkökről beszél (amiből persze messzemenő következtetést levonni felesleges, de mégsem mondhatjuk rájuk egyszerűen, hogy magyar), és az ő eredeti nevükként említi a szabartoiaszphaloit:

 

 

 

 

 

Egész pontosan két helyütt emlékezik meg a császár kora ókorba vezető szabar népnévről

 

 

XXXVIII, 3–10:

 

„A türkök népe régen Kazáriához közel szerzett magának lakóhelyet, azon a helyen, melyet első vajdájuk nevéről Levediának neveznek … De abban az időben nem türköknek mondták őket, hanem valamilyen okból szabartoiaszphaloinak hívták.”

 

 

 

XXXVIII, 24–31:

 

„Amikor a türkök és az akkor kangarnak nevezett besenyők közt háború ütött ki, a türkök hadserege vereséget szenvedett és két részre szakadt. Az egyik rész kelet felé, Perzsia vidékén telepedett le, s ezeket a türkök régi nevén mostanáig szabartoiaszphaloinak hívják, a másik rész pedig vajdájukkal és vezérükkel, Levedivel nyugatra ment lakni, az Etelküzü nevezetű helyekre …”
Előzmény: Kara-Indas (4450)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4450

Varga Géza

 

Avar kereszténység

 

Az avarok egy részének kereszténysége ismert, de nem közismert tény. Ideje, hogy azzá váljon. Korai templomaink egy részét ők építhették.

 

Az avarok és a kötelékeikben érkező szabírok még korábbi közös hazájukból, a heftalita Hun Birodalomból hozták magukkal a Duna völgyébe a nesztoriánus kereszténység ismeretét. A heftalitáknak ugyanis három keresztény püspöksége is volt a források szerint a mervi, a gurgáni és a heráti oázisban - éppen az avar-szabír népességet kibocsátó területeken.


A Bajánnal együtt érkező szabírok vezetője korábban a nesztoriánus vallású Zabergán „szabír kán” volt. A szabírok Zabergán vezetésével éppen azért vonultak ki Perzsiából (ahová a Bizánc ellen indított háborúk segítésére telepedtek be), mert Nusirván perzsa uralkodó a mágus papság ösztönzésére kivégeztette a nesztoriánus egyház fejét.


Feltételezhetjük ezért, hogy a sztyeppén az avarokhoz csatlakozó és vélük a Kárpát-medencébe vonuló keresztény szabírok (azaz magyarok – mert a Bíborbanszületett szerint a magyarok régi neve a szabír volt) megőrízték a hitüket. Ez a kereszténység azonban csak a szabír-avar betelepülők egy részének a vallása lehetett.


Mégis, van két tárgyi okunk is annak feltételezésére, hogy a szabírok és az avarok már legalább részben keresztényként érkeztek a Duna völgyébe.


Az egyik tárgyi ok a Szent Korona, amely nyilvánvalóan keresztény szellemiséget közvetít, de amely világosan őrzi a hun ősvallás néhány átmentett elemét is (itt elsősorban a "jm" ligatúrára és a királyi ékszerbe épített többi hun jelre gondolhatunk). A keresztény szellemiség jelen volt a mervi oázisban, a "jm" ligatúra pedig több korabeli (hun), vagy környékbeli (afrászijábi) emlékről is ismert.


A másik ok, amely a keleti kereszténység átplántálására utal, az a legkorábbi templomaink centrális szerkezete. A kerekegyházaink ugyanis leginkább a VI. századi kaukázusi templomokra hasonlítanak. Mivel a szabírok éppen itt tartózkodtak a VI. században, kézenfekvő arra gondoloni, hogy a templomépítési tudományukat e tájról hozták magukkal. Ez esetben a Kárpát-medencében található hasonló templomok keltezését újra kell gondolni. Annál is inkább, mert azok keltezését - a keltezést lehetővé tevő adatok híján, vagy az avar időkre mutató adatok letagadásával - többnyire a hazug finnugrista prekoncepció határozta meg. Különösen érdekes e templomaink közül a feldebrői templom, amelyet Aba Sámuel királyunkhoz köt a hagyomány. Az Aba név ugyanis az avar és a szabír (szabar) népnevekkel azonos. Azaz Aba Sámuel családja avar-szabír eredetű s esetükben még könnyebb feltenni a kaukázusi (pontosabban heftalita hun és avar-szabír) keresztény hagyományok továbbélését.


Az elfogulatlannak aligha tekinthető frank források alapján Thierry a következőképpen rekonstruálja a Nagy Károly által indított avar háború menetét, amely megerősíthette és nyugati orientációjúra szinezhette az avarok kereszténységét.


Az avarok a bajor herceggel kötött szerződés értelmében 788 nyarán sereggel ütöttek be Itáliába, majd Bajorországba is, de mindkét kalandjuk balsikerű volt. Károly a 790. évi wormsi országgyűlésre küldött, a háború elkerülésére törekvő avar követekkel keményen bánt, s az országgyűlésen előadta, hogy példás büntetéssel kell e népet megfenyíteni. Addig nem látott méretű hadi készületek után indította meg avarellenes háborúját. Károly szemében ez a háború vallásos jelleget öltött, amelyben a múlt emléke uralkodott s az az eszme vett erőt, hogy meg kell torolni azt, amit Atilla, isten ostora vétett. Hadseregét sanyargatásokkal és könyörgésekkel készítette elő a feladatra, egyúttal ezzel kívánta biztosítani magának az ég különös oltalmát is. Litániákat zengtek s általános böjtöt tartottak a frank táborban, mely három napon át úgy festett, mint utóbb a keresztesek tábora Jeruzsálem falai alatt.


A hadjárat a Pipin vezette frankok győzelmével végződött, bár a frankoknak az őket ért veszteségek, a lovak elhullása és a tél közeledte miatt ki kellett vonulniuk Hunniából. Mint azt Károly az egyik levelében írta „Pipin annyi avart ölt meg, hogy ehhez fogható mészárlást ember nem látott”.


A vereség után az avarok megölték az itáliai és bajorországi hadjáratot vezető kánt és jugurrust. Egy Tudun nevű új kánt választottak, aki haladéktalanul követséget küldött Károlyhoz, hogy nyilatkoztassa ki, miszerint ő és népe a frank király kegyelmére bízza magát, s hogy ő a maga részéről a keresztséget önként felveszi.


Károly válaszképpen 796-ban újabb hadjáratot indított a Duna mindkét partján. Pipin ekkor a Tiszát övező mocsaras területekig hatolván, bevette a központi ringet a kán lakhelyével és a nemzeti kincsek raktárával. A béke az isten ostoraként emlegetett Atilla egykori lakhelye fölött köttetett meg. A Tudun és az avar vezetők java elkísérte a győztes Pipint Nagy Károlyhoz. A győzelmi felvonulás azon régi római diadalmenetekre emlékeztetett, amelyek föléledéséről Károly annyit álmodozott. A győző előtt felvonultak az elfoglalt zászlók, az avar vezérektől elvett fegyverek s hosszú sor nyitott szekéren az avar királyok kincsei: tömérdek ezüst és arany pénzzé verve és rudakban, mindennemű drágakövek, arannyal áttört selyem és bársony szövetek, valamint drága edények.1


A frank rablók véres zsákmányához tartozhatott a Szent Korona is, amelyet az 530-as években készíthettek a mervi oázisban a heftalita Hun Birodalomból Merv és a Kaukázus vidékére telepedő szabíroknak (akik a hun időkben már jártak a Kárpát-medencében s az első avar bevonulókkal érkeztek oda vissza).


Az ünnepségsorozat leírásában mindenesetre nyoma maradt annak, hogy „Pipin, az avarok legyőzője … homlokán királyi koronát visel” (Thierry/1865/356-365). S Károlyt is 800 karácsonyán, tehát az avar kincsek megszerzése után koronázták császárrá.


Az avar kincseket Károly szétosztotta. A mainzi székesegyházban még a XVI. században is mutogattak ezek közül egy Benna nevű tömör arany keresztet, mely ezerkétszáz márkát nyomott. 2

 

Miután beavatták őket a hit igazságaiba, a Tudunt és társait a nép nagy tömege előtt megkeresztelték.


Károly ezt követően német és szláv gyarmatosítókkal rakta meg Bécs környékét, ezért a Tudun és társai elhagyták a keresztény hitet és sereggel rontottak Baváriára. Az előőrsöket meglepték, s Gerold grófot, a tartomány kormányzóját, Nagy Károly szeretett sógorát, ki harcosaival a helyszínre sietett, megölték. Károly 803. évi bosszúhadjárata során, mint azt a frank források megírják: „A Tudun és az avarok hitszegésükért meglakoltak.”


Az új avar kán a frank uralkodó lábai elé vetette magát, alattvalóit és országát. Károly az egykor avar, ma osztrák területeket és a Dunántúl nyugati szegélyét a frank birodalomba tagolta, vezetésével öt grófot bízva meg (a keleti avar területek azonban függetlenek maradtak). Hunniát a salzburgi püspök egyházi hatósága alá helyezte, mert a kereszténység látszott a legszilárdabb köteléknek, amely az avarokat a frank birodalomhoz csatolja. Ezért is dolgozott az egész világ az avarok megtérítésén: a világiak éppúgy, mint a papok, a katonai vagy polgári tisztviselők éppúgy, mint a püspökök.


Az életrajzírók magasztalva említenek egy Ingo nevű alsó pannóniai grófot, ki magát a néppel megkedveltette3, s maga iránt engedelmessé tette. A gróf módszereire és a korszellemre jellemző a következő fennmaradt történet. Valahányszor alattvalóit magához hívatta ebédre, keresztény szolgáit a saját asztalához ültette, de az urakat és az előkelőket az ajtó előtt hagyta, ha azok nem voltak keresztények. Ez utóbbiaknak, mint valami koldusoknak, kenyeret, húst és egy kevés bort adatott közönséges edényekben, míg bent a szolgák vígan lakmároztak, s arany kupákból ittak az egészségére.


– Mi ez, Ingo gróf? – kiáltották egyszer kívülről az elégedetlen avar főnökök – miért bánsz így velünk?


– Azért bánok így veletek – válaszolta a gróf – mert amilyen tisztátalanok vagytok, nem érdemlitek meg, hogy olyan emberek társaságában legyetek, akik a keresztség szent vizében újjászülettek; a ti helyetek ott kint van az ajtó előtt, ahol a kutyáknak.


Azonban még e különleges bánásmód sem szerettethette meg minden avarral az új vallást.


II. Eugenius pápa 826-ban levélben szólítja fel az avarokat, hogy a saját költségükön állítsák vissza ama régi püspökségeket, amelyek Pannonia és Dácia tartományokban a római és gepida uralom idején fennállottak. „Mert népetek egy része még a pogányság tévelygéseibe van merülve, minthogy hithirdetőik nem lévén, isten igéje hozzájuk el nem hathatott.” Ezt az iratot Győrffy György (1997/142) Pilgrim passaui püspök által 973 körül készített hamisítványnak tartja, a benne szereplő fenti adat azonban ennek ellenére valós helyzetet tükrözhet.


Király Péter (1997/116) közelebbről meg nem határozott VIII-IX. századi iratban bukkant az „avar klerikus” (auari cle/ricu/s) kifejezésre, amely arról tanúskodik, hogy a kiépülő egyházi szervezetben az avarok is fontos posztokat kaptak.

 

1 Nagy Károly barátja, Eginhard a következőképpen jellemzi a kincs nagyságát: „Emberemlékezet óta nem volt olyan háború, amelyben a frankok jobban meggazdagodtak volna; mert azt mondhatná az ember, hogy azelőtt szegények voltak.”

 

2 Amennyiben e keresztet az avarok készítették – s erre joggal gondolhatunk a szétosztott kincs máig fennmaradt darabjainak Csomor Lajos által elvégzett elemzése alapján – akkor az az avarok, hunok és szabírok (nesztoriánus?) kereszténységének bizonyítékaként is értékelhető.

 

3 Klasszikus példája ez annak, milyen (akár vallási mezbe öltöztetett) módszerekkel lehet megtörni egy nép vezető rétegének ellenállását. A frankok katonai ereje és lakosságszáma nyilvánvalóan nem volt elegendő az ország teljes megszállására és a föld megművelésére. Ezért – uralmuk fenntartása érdekében – megosztották az avar lakosságot, s az alacsonyabb rendű avarokat szembeállították a felkelések vezetésére képes avar előkelőkkel. A kiszolgáltatottak között máskor is akadtak olyanok, akiket elnyomóik szembefordíthattak a sorstársaikkal. Hasonló szerepet játszott a kapitalizmus bizonyos korszakaiban a munkásarisztokrácia, a második világháború koncentrációs táboraiban pedig a foglyokból verbuvált kápók hada. Rákosiék is az alávetettek egy részének felhasználásával törték meg és pusztították el a magyarság megmentésére hivatott arisztokráciát, iparos, polgári és értelmiségi réteget. A proletárok megtévesztésére azonban ekkor már egy másik (vallásszerű) ideológiát, a marxizmust kellett felhasználniuk, mert a kereszténység e célra nem volt alkalmazható.

 

Forrás: Virtus.hu

2007. XI. 2.

Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4449
Határozottan emlékszem, hogy Párthusország és népe címmel adták ki az említett Bihari-tanulmányt Fehér M. Jenő neve alatt (rémlik, hogy 1979-ben, tehát egy évvel a halála után), sőt még legalább egy hazai reprintje is volt a 90-es években, amely Fehért tüntette fel szerzőként.
Előzmény: Törölt nick (3511)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4448

Szekér Joákim

 

Magyarok eredete a régi és mostani magyaroknak nevezetesebb cselekedeteivel együtt I--II

 

Hartleben Konrád Adolf, Pest, 1808

 

Második, bővített kiadás

 

 

 

Benne az Attila temetéséről szóló leírással...

Előzmény: Kara-Indas (4398)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.04 0 0 4447

Képes Krónika

 

Magyar Helikon, Bp., 1964

 

Ford. Geréb László

 

 

 

PDF

Epstein dr. Creative Commons License 2007.11.03 0 0 4446

Thuróczy János

 

A magyarok krónikája

 

Magyar Helikon, Bp., 1978

 

 

PDF

Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.03 0 0 4445

"A hazai tudomány szégyene ez az ember."

 

A magam részéről nem tartom tudományos kutatónak (elismerve néhány helyesnek tetsző megfigyelését). Szerintem a sci-fi műfajának egyik sajátos művelőjéről van szó.

Előzmény: sipike78 (4439)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.03 0 0 4444
És itt
Előzmény: Kara-Indas (4442)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!