Elvileg a 2-es eszköz az RS232 lenne, de nem tudom, hogy mennyire van implementálva meg egyáltalán használta-e valaki, valaha. És egyébként mintha a KERNAL IRq handler is foglalkozna az ACIA megszakításokkal. De ezek csak halvány emlékek, régen piszkáltam már a KERNAL rutinokat.
1351 + SID kártya együtt mennyibe is kerül?... No. Akkor végül is mégsem az a probléma, hogy mennyit kóstál a Commodore egér, mert előtte még van másik bökkenő? Akkor mégis csak felesleges volt a drágaságát emlegetni? És ha már itt vagyunk akkor említsük meg a gyakori beszerezhetőségét! Ezen felül mi is van akkor az RS-232-es egerekkel? Csak nem azok is ritkák és drágák? Erre te itt viccelődsz az elterjedtséggel. Bármi a mi gépeinken nem bír elterjedt lenni az elterjedtség hétköznapi értelmében. Ott kerekítési hibának számít, vagy még annak sem. Szerintem.
Egyébként egyáltalán: melyik része az OFF? A témaidegen rész természetesen a 64-es működésének vesézgetése volt. A 2. pont meg a közvetlen előzményei. Tudom, én kezdtem. Bocs!
Egyébként hogyan van elképzelve az a soros egér bővítő? Mintha rémlene valami, hogy az ACIA-hoz kell külső szintillesztő és azon keresztül valami natív meghajtóval olvasnánk az egér pozícióját. Valami ilyesmi? Mert akkor kb. semmilyen megszakítás vezérelt programmal nem lehet majd párhuzamosan használni az eseményidőzítések véletlenszerű összekeveredése nélkül. Hacsak nem megszakítás nélkül, intenzív regiszter olvasgatással próbálnád az adatokat venni, de az meg a programozást bonyolítja el és/vagy időnként egyszerűen le fogsz maradni adatokról.
1200 bps, 7N1 keret (1 start+7 adat+nulla paritás+1 stop = összesen 9 bit), 3 keret per adatcsomag. Ez az adatátviteli formátum, igaz? Ebből az jön ki, hogy egy keret ~133,33-szor jön másodpercenként. A teljes adatcsomag gyakorisága meg ennek a harmada, kb. ~44,44 másodpercenként. Hacsak rosszul nem olvastam ki az adatokat az internetből. Ez semmilyen formában nem fog passzolni a ~50 vagy ~60 Hz-es megszakításhoz, szóval egyszerű KERNAL megszakításrendszer bővítéssel ez nemigen megoldható, mert azzal lemaradsz egy rakás adatról. Csinálhatod bonyolultabb módon, az ACIA megszakításkéréseinek elkülönítésével és feldolgozásával, de azzal valószínűleg nem lehet jól szinkronizálni a BASIC osztott képes grafikus módjait (grA 2 vagy 4), már amennyire fáj ez valakinek. ... Oppá! Most hirtelen a nehézségek sorolása közben felmerült bennem, hogy a KERNAL-nak nincs valamilyen soros adatátvitel támogatása? Ezt eddig sosem néztem. Egy kicsit elbizonytalanodtam...
1350 módban lehet 264-es gépeken használni az egeret. Csak speciális joystick adapter kell hozzá, mert a "hagyományos" a mini din select lábát köti össze a d-sub gnd lábával, azaz nem folyamatos a föld jel, hanem csak akkor föld, amikor éppen az adott joyportot olvasod. Ezt meg a túloldali olyan digitális áramkörök, amiknek szükségük van a stabil tápellátásra (pl. autofire, de ilyen az egér is) nem szokták tolerálni és válaszul olyan impulzusokat tudnak generálni, ami kinyírja a TED-et.
De ha valaki egy olyan joyportot épít, ami stabilan adja a tápokat és a bemenő jeleket (4 irány plusz tűz) a select lábbal kapuzza, akkor az működhet. Triviáisan OR kapu lenne, de abból 4 portosak vannak, ezért TLC pl. egy műveleti erősítőt használt rá, az 6 vagy 8 portos. (nem emlékszem)
1351 + SID kártya együtt mennyibe is kerül? Ráadásul az utóbbiból nincs bármikor elérhető/rendelhető készlet. Nekem már van. De ez nem jelenti azt, hogy elterjedtté válhat (főképp az ára miatt). Az , hogy esetleg meg tudom fizetni vagy hajlandó vagyok ennyit ezért kifizetni, az nem jelenti, hogy Mindenki hajlandó ennyit "kiköhögni" érte.
Egyébként egyáltalán: melyik része az OFF?
A Sidekick264 a Plus/4-hez készül, ugyanennek a kátyának a C64-en futó techdemo-ja amit belinkeltem.
1) https://en.wikipedia.org/wiki/VideoCore Különösen a 3D Engine fejezet első mondatát ajánlom figyelmedbe. Nekem nem tűnik túl nagy truvájnak az a valós idejű 3D.
2) Ultimax módban be lehet lapozni 2-szer 8 kB ROM-ot és 2 kB RAM-ot. Ha szétvágod a képet kettőbe, akkor talán be tudsz lapozni akár egy teljes grafikus képet is a VIC-II-nek (ugye ez utóbbinak a baja az, hogy csak 14 bites címbusza van ezért a bittérkép és a színmemória nem lehet akárhol), meg elég kódot a 6510-nek, hogy összeillessze. És mivel a videóban statikus négy szürke árnyalat volt, ezért a dedikált színmemóriát is csak egyszer kell feltölteni. — De hogy miért kell állandóan szétoffolnunk a témát?
3) Vegyél egy FM-YAM kártyát XeNTaX-tól és készíts hozzá portillesztő nyákot egy címfordító áramkörrel, kész. Szerintem. Aztán tévedhetek is.
Akkor viszont egyáltalán nem világos minek kellett felhozni magát az egeret és az árát. Ráadásul ha van NAE-d vagy Solder-féle SID kártyád, akkor azokhoz viszont bátran lehet 1351-et dugni, mert azokkal menni fog. Nem tudom, van még más elérhető SID-kártya? Azon menne? Ja, és elvileg az 1351-nek van legacy 1350 módja, amiben "digitális joystickként" viselkedik. Bár lehet, hogy ezt a 264-es gépeken nem lehet előhozni. Valakinek erről információja?
1) Real time rendering 8 bites géppel megjelenítve. Szerintem nagyon menő, a Heartfixer 95% is nagyon menő volt azzal a megvilágított fejjel. Ha tényleg csak a lebegőpontos számoláshoz használja mint külső cooprocesszort, akkor lenyűgöző, mert nem cél-harverről beszélünk, hanem egy 8087-hez hasonló számolást meggyorsító eszközről, de ettől még a kód a C64-en (majd plus/4-en?) fut.
Azt tudjátok, hogy az első floating point processzort nem is az Intel, hanem az AMD készítette, az Intel meg licenszelte tőlük a technológiát (Am9511 és AM9512)? Elvileg ezt a FPU-t sok különböző processzorhoz hozzá tudták illeszteni, 6502 az AppleII-ben, Z80, Motorola 6800
Bár a valós életben nem hozta a 10-30x gyorsulást, azért jelentős előnyt jelentett egy FPU. Na most ehhez a 2.5MHz-es FPU-hoz képest a PI nagyságrendekkel gyorsabb. https://www.youtube.com/watch?v=SGCUErENKBA
2) Amennyire tudom, a C64 nem tudja a ROM belapozós trükköt, pláne grafikára (már csak azért sem, mert a color (S)RAM fix helyen van)
3) Nekem tök mindegy miképpen, de ha összehoznak egy Commodore Sound Enhancer-t Yamaha FM hanggal a Plus/4-re, akkor igencsak le leszek nyűgözve!
A Micromys nem fog működni Plus/4-en, mivel nincs POTX, POTY bemenete a joystick porton. Nem lehet rá analóg jelet dugdosni. A Micromys az egyik analóg jelet konvertálja egy másikká.
Ergó akármilyen egeret is emulál a C64 felé, és akármilyen egeret is támogat, ebből a Plus/4-en semmi hasznom sincs.
(Van C64-em, csak nem különösebben használom, tehát külön hardvereket nem is veszek hozzá; a zsákbamacskán nyert cucc más, de ott is Plus/4 kompatibilis cuccokra hajtottam, csak nem jött össze)
... az 1351 már baromi drága 20-40e között mozog ...
Veszel egy Micromys V5 illesztőt, és dugsz bele valami kotvány PS/2 egeret. Az illesztőt kb. 30-35 Euro + postaköltségért szerintem már be lehet keríteni.
A VHDL/Verilog/stb. szerintem abszolút hardvernek tekinthető. Attól, hogy programozási nyelvnek látszó dologgal "fordítod le" a végeredményből logikai kapuk lesznek. Már a PLA is ezt csinálta (csak nyilván sokkal primitívebben), amit annak idején a gépbe beépítettek. De persze ez az én magánvéleményem.
Nem tudom mitől lenne durva az a két videó. Az, hogy egy RPi tud egy 64-eshez képest rengeteget számolni és az eredményt négyszínű szürkeárnyalatos képpé átalakítani, az önmagában nem nagy eredmény. Az, hogy amit kiszámolt képes DMA-val a C64 memóriájába másolni, az sem számít nagy dolognak. Hacsak nem itt is az Evo-lution hardver ROM belapozós trükkjét használják, de hát már azt is láttuk.
És engem igazából ezek a szoftveres emulátorok inkább kicsit lehangolnak, mintsem lelkesítenének. Mert bár semelyik módon nem vagyok képes ilyesmire, de a hardver bővítést inkább hardverben csinálják, mint szoftver betyárkodással tákolják össze. (Persze vitatkozni azon, hogy mennyiben nem szoftver a VHDL/Verilog/akármi más leírónyelven készített cucc, simán lehet, de efelett sokkal könnyebben szemet tudok hunyni.)
Eddig (leszámítva azt a pár jó release-t) tiszta szívás ez az év.
Aki még nem láttam, annak ajánlom figyelmébe ezt a PI alapú bővítőt. béta állapot
Nagyon érdekes a koncepció, cartridge-eket lehet szoftvereres pakolni a cuccba, ami rá van kötve a gép expansion portjára.
Alapvetően C64-re készült, de egy passzív illesztővel megoldotta hogy plus/4-en is működjön.
Commodore Sound Expander Yamaha FM chippel, 2MB RAM bővítő és bites D/A A/D Sound Expander van megvalósítva a plus/4 verzión. Plus az Apharay és Pets Rescue
Kemény a C64-re már elkészített modul, ami a PI-t külső kooprocesszorként használja grafikus rendereléshez. Ha ez a két videó tényleg élőben megy, az nagyon durva...
Az első ajándék programom a szüleimtől egy magyar gyári (!!!) turbo program volt, amit előre be kellett tölteni, talán sárga volt az előlap, és egy űrhajós volt rajta.
Amint kézbe tudtam venni a HER turbo-t,megszűnt a létjogosultsága.
Más:
Az elmondás alapján én leginkább kábelhibára (kontakthibára) gyanakszom annál a kazettás egységnél.
Egyik nap működik, másik nap nem, kihúzom, bedugom, megy/nemmegy, megszakad/akadozik a jel...
(35 évvel ezelőtt már el nem tudtam képzelni a létjogosultságát ezeknek a külön betöltendő turbóknak, miután láttam, a vektorfelülírós trükkel öntöltős turbók mennyire magától értetődővé teszik a folyamatot... ott van a turbó a kazetta elején, odatekerni, aztán ha betöltődik, visszatekerni a kazetta végén lévő x+1. programhoz, hogy betölthesse? Vagy egy "turbós" kazettát berakni minden töltéshez, aztán csere a másik kazettára? Elég volt a turbókat külön csak a másoláshoz betölteni, ráadásul még a turbó is turbós öntöltő volt, eleve. :-) )
Ez egy gyors töltős program ami szükséges ha ez alatt mentett valaki kazikra. Ki akartam ma próbálni a ,1 töltést de sokkal kevésbé kellemes meglepetés ért mint tegnap. a play lenyomása után 3-5 másodpercig normálisan hallottam a töltés hangot de aztán elkezdett szakadozni a jel majd teljesen megszűnt és akárhogy állítgattam a fejet,innentől csak akkor működött újra ha reseteltem a gépet vagy ha kihúztam a magnócsatit majd visszahelyeztem de ezután is csak 3-5 másodpercig volt hajlandó normálisan olvasni. Megvizsgáltam a kábeleket,és a csatlakozókat hogy nem-e valami kontakt hiba de semmiféle változás nem történt...
Köszönöm a segítségetek! Amit Zoli írt,már elvégeztem előzőleg és nem olvasta vissza. Érdekes hogy ma már tökéletesen működött a magnó több órás használat után is ami fogalmam sincs mitől lehetett viszont nagyon örülök neki! :-) De egy új hiba ütötte fel a fejét amivel ne haragudjatok amilért ezzel is titeket traktállak de az elmúlt bő 30 év szinte minden rutint elmosott a fejemben,ráadásul a google sem volt az én barátom a megoldásában. :-)
Szóval a Fast Tape programot kéne tudnom valahogy elindítani ahhoz hogy bármit is be tudjak tölteni a kazikról,de a "run" parancsra "?syntax error in 21324" hibaüzenetet kapom. Listázáskor a "21324 TSAF" sort írja a gép.
Legyegyszerűbben úgy tudod ellenőrizni, hogy írsz egy rövid BASIC programot ("hello world") és kimented kazettára, utána visszatöltöd.
Ezzel a datasette és a gép működőképességét ellenőrizted, a korábbi felvételek visszatölthetősége már fejállástól, vagy a kazetta felvételének az állapotától függ (gyenge minőségű szalag, esetlet hangszóró/TV közelében volt tárolva és demagnetizálódott)