Aki esetleg lemaradt a '83-as kiadású "Magyar gőzmozdonyok" hanglemezről, az pótolhatja, ugyanis évekkel ezelőtt megjelent Sáry László kortárs szerző "Lokomotív szimfónia" c. lemeze, amelynek 3-ik sávja a teljes korábbi Hungaroton lemez tartalma.
Gyártva: Stettiner Maschinenbau AG Vulcan 2069/1904 (D-n2, 1435mm). A Porosz Vasutak Münster-i igazgatóságánál állt üzembe 1217-es számmal. 1906-tól G7.1 osztály 4418 pályaszám. Az első világháborút követően Lengyelországba, a frissen alakult PKP-hoz került. 1926-tól kapott PKP számrendszer szerinti besorolást, mégpedig Tp1-34 -et. A második világháború kitörése miatt 1939 szeptemberében hazánkba került (szájhagyomány szerint ide menekitettek egy pár PKP gépet). 1941.05.01.-től MÁV 431,016. 1944.12.15.-én kilép Németországba, a háború vége a nyugati megszállási övezetben éri. 1949-től a DB hálózatán jelentik. 1952.06.23.-án Magyarországra restituálódik, ahol is MAV 431,016-ként folytatja egészen 1958.12.28.-i selejtezéséig.
Testvére volt egy pár ezer, sőt a rokoni fok bővítésével még több. Ezekről gyakorlatilag tételesen lehet tudni az életútjukkal kapcsolatos adatokat. Nem G7, hanem G7.1 volt 1906 után a poroszoknál, a DRG/DRB-nél viszont valóban BR55.0-ként tisztelhettük. Pl az őt követő Vulc 2070/1904 volt a KPEVmst G7.1 4419, aki a DRG-nél 55 155 pályaszámot kapott. Szinte minden europai államvasut hálózatára került belőlük.
Nem azért mert kötekedni akarok, de azt odaírhatnád, hogy ki készítette a képeket a többinél is, mert nem jegyzek meg minden szerzőt én sem az ebay-ről!
1986.02.23.-án hoztam el több kocsi társaságában a mozdonyt az Óbudai Gázgyárból (a felvételt akkor és ott készítettem). A járműveket a GySEV M43.2501-vel vontattuk Sopronba. A tervek szerint a Fertőbozon kialakítandó nagyvasúti skanzenbe került a mozdony. (Hol volt ekkor még a Füsti?) Itt álldogált egy pár évig ... A fertőbozi skanzenből csak még most is ott lévő mozdonyok mellett volt ez a gázgyári mozdony, a GySEV egyik fűtőkazánkocsija, valamelyik GySEV ABmot stb. is. Ezek állaga annyira leromlott, hogy egyszerűbb volt onnan eltávolítani őket (= szétvágni), mint felújítani. A gázgyári mozdony szerencsére megmenekült.
Nem hiszem el, hogy nincs valakinek Kaposváron készűlt képei, akkori fh-ról és gőzösökről. Neked nincs véletlenül? Megköszönném, ha körülnéznél ez ügyben. Van 1-2 képem, de ennél több is készűlhetett anno. Vagy akár a környékbeli vonalakon készűlt képek is érdekelnének.
Nem tutira nem. Blackstar írásába belepillantottam, bár nem akarom befolyásolni a döntésemet, nekem a szertartály merevítés jutott eszembe, de középen akkor látszania kellene a kazánnak, itt meg nincs... A mozdony alja nem lehet, mert lenn még van egy lemez, talán tényleg szerkocsi. Legalább magyar?
> Na mi van rajta... Öööö. Hátizé. Barkóbázunk? :))) Szóval. A képen látunk valamit, ami zöld, és valószínűleg valamiben van, ami fekete, mert azt is látjuk fönn (és ez kívül fekete, ezért mindjárt ki is zárjuk a BHÉV 27-est). A fény nem a fotós felöl jön, hanem jobbról, tehát üzemszerűen nem az van "kinn", ahol a fotós benéz. (Tehát: benézünk valamibe.) Fölül egy I profilt vélek felfedezni, ami vízszintes terhelésre alkalmaznak, ezen mintha egy kivágás volna, amit a feszültségek egyértelműsítésére szoktak alkalmazni. Ha a szegecsfejek úgy 10 mm-esek, akkor az I profil nyaka legalább 80mm-es. Valami nagyobb tömeget kell tehát fölötte tartania, pedig specifikus alátámasztást nem vélek felfedezni sehol (kazántámot például.) (Tehát: van fölöttünk valami.) Mi van akkor, ha ezt a tartót és az alattalevőt, valamint a külső fekete borítást nem véletlenül alakították ki olyan látszólag érthetetlen módon, hanem ez egy utólagos kivágás, és a jobb oldalon egy lámpa adja a fényt? Persze fölmerül a kérdés, hogy miért kell valamit megvilágítani egy mozdonyban? Csak az lehet ésszerű válasz, hogy mert a tervezés során nem volt szempont, hogy az a hely világos legyen. Tehát kizárhatjuk a konyhát. (Tehát valami sötét helyre nézünk, ami alapból ráadásul zárt.) Van a képen egy vonórúd és egy pár emeltyű. Az emeltyű emel valamit egy szűrőszerű objektum közelében. A szűrőszerű objektum van csak a képen látható síknál mélyebben. Gondolom csak folyadékot van értelme szűrni*, ezért feltehetően nem véletlenül helyezték el mélyedésben. (Folyadékot tároltak ebben a valamiben.) Fölmerül a kérdés, hogy a vonórúd vajon miért pont arra áll innen ki, ahonnan kiáll? Feltehetően azért, mert a tervező úgy gondolta, hogy ott lesz a legcélszerűbben elérhető. (Tehát valami kezelőt sejthetünk a kép jobb oldala felé.) Látunk egy szegecselt szerkezetet is, amelynek a lejtése a az előbb vízionált kezelő felé mutat. Ha hozzávesszük, hogy valószínűleg nagy tömegű konzisztencia van a fönti lemezek fölött, akkor hozzátehetjük, hogy ez a nagy tömegű konzisztencia elmozdulása a kezelő felé nincs megnyugtatóan meggátolva. Ennyi feltételezés meg Okkem Beretvája birtokában megtegyem befutóra a gőzmozdony-szerkocsi szóösszetételt? :))) ________________________________ * Meg információt :))