Keresés

Részletes keresés

k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20724
Én nem látok itt villamosítást:-)))
Előzmény: Elősiető (20723)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20723
A villamosított vonalnál van a pont, valóban!!
Előzmény: k.novotny (20722)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20722

Sőt a Dunántúlt is erősen kétségbe merem vonni.

 

Magyarázatom a következő:

 

Dunántúlon két vágányú vonal a Hegyeshalmi volt, amely a háború idején villamosítva volt, itt a villamositás jeleit nem vélem felfedezni

A következőre a Székesfehérvár-Bp vonal jőhetne számításba, ha nem lenne a templom a (jobb oldalon) ilyen ránézésre legalábbis alacsony tömzsi. Ez nem jellegzetesen magyar templon, ha pedig volt ilyen, akkor pedig nem volt két vágányú vonal arra felé.

 

Erőssen gyanakszom inkább Ausztria területére, (legalábbis a templom miatt, mert ott inkább fellehet ilyet fedezni, vagy pedig Cseh és Morva országban találhatóak ilyen tipusú templomok. Ausztria területén is inkább Nieder- vagy Oberösterreich területére gondolok

Előzmény: k.novotny (20718)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20721
Hello!

Én Tatabánya és Biatorbágy közé tenném. Tatabányától Győr felé elég sík, Biatorbágy után Pest felé meg már jön Budapest, ott nincs ilyen közel település.
Előzmény: arlo8 (20717)
arlo8 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20720
Tudom ,persze ,épp ez a bajom . ( Ceglédi vagyok itt van a szomszédban. )
Előzmény: k.novotny (20718)
7578 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20719

Köszi... a Törvénytárat már megtaláltam a neten... és mit ne mondjak, sok érdekes a vasúttal foglalkozó dolgot találtam...

 

A kazántörvényt azért kérdeztem, mert a közelmúltban több olyan '50-es évekbeli irományt olvastam, ahol az 50 éves, vagy az annál öregebb mozdonykazánok érvényességének hosszabbításával foglalkoznak. És ami érdekes, az az, hogy meghosszabbítják a kazánvizsgát 50 évnél idősebb lemezek esetén is...

Előzmény: wrn30601 (20714)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20718

De szerintem ez nem Bp-Abony hanem valami dunántúli pályaszakasz még a Budapestre szállítás korszakából.

 

Ez biztos 1000%, hogy nem Abony. Az teljesen sik terep, egyetlen egy dombocska sincs még a környékén sem

Előzmény: arlo8 (20717)
arlo8 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20717

Bocs a témaváltásért és a nem igazán gőzmozdonyos témáért ( bár valahol fenn a kép elején annak is kell lenni, -BR akárhányasnak gondolom...) .

Szóval segítség kellene ugyanis nem ismerem fel a terepet !

 A fénykép a TIGERS IN COMBAT I ( W. Schneider) könyvéből van ,azzal a megjelőléssel miszerint Abonyba tartana a szerelvény.

Elvileg ez 1944 októberében történt és Budapestről szállították az 503-as nehézpáncélos osztályt Abonyba.

A kérdés: felismeri-e valaki a pályaszakaszt ás a domborzatot-gondolom a falu (tornyokkal) és a dombok ma is ott vannak.

De szerintem ez nem Bp-Abony hanem valami dunántúli pályaszakasz még a Budapestre szállítás korszakából.

wrn30601 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20716

Hát igen, a kor meg az öregség ...

"...  írt al ..." helyesen: "... írt alá ...". Szóval nem a jóembert kívánom előrángatni, hanem inkább csak a papirosokat.

Előzmény: gumidani (20715)
gumidani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20715

"Valahol meg van egy példányom, amit Ferenc Jóska írt al, valamikor 1911-ben (?). Ha nagyon kell, megpróbálom előkeresni."

 

Bécsben, a Kapucínus-kriptában nézz körül!

(Bocs! Nem bírtam kihagyni)

Előzmény: wrn30601 (20714)
wrn30601 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20714

Szia,

 

1. kérdés: ha jól emlékszem, ezt a témát a magyar vasutak üzletrendtartása feszegeti. Valahol meg van egy példányom, amit Ferenc Jóska írt al, valamikor 1911-ben (?). Ha nagyon kell, megpróbálom előkeresni.

 

2. kérdés: a vasúti engedélyiratok mint kivétel nélkül tartalmazták ezt a kitételt azzal a könnyíttéssel, hogy ha nem hazait (felépítményi anyagok, gőrdülőállomány, jelzők, stb. szóval minden) kíván beszerzeni a vasúttársaság, akkor ezt külön engedélyzetetni kell. Ennek az előírásnak alapját többek között az 1880 ill. 1888-as hév törvények tartalmazzák. Ezeket az interneten is meg lehet találni.

 

Előzmény: 7578 (20691)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20713
Nyáron fényképeztem belülről brotánkazánt, fel is tettem ide, július-augusztus környéke, ott színes képek is vannak.
Előzmény: baldwindiesel (20712)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20712

310.3 Brotán kazánja

Előzmény: rezgaras (20705)
manhattani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20711

>szomorú..  pedig lehetett volna a MÁVAG a Baldwin beszállítója :-)))

Lehetett volna, csak akkora mozdony, amekkora Amerikába kell, nem fért volna ki a MÁVAG kapuján.

Előzmény: baldwindiesel (20706)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20710
Szerintem ez mindenben megfelel egy brotán kazán elvárásainak. -> >>Kép<<

A képet BlackStar kolléga oldalán leltem egy bizonyos H.. á.. m. o r-i, hm Hámori könyvből, még sosem hallottam róla:-)
Előzmény: baldwindiesel (20702)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20709
Igen - igen, én már rég olvastam azt a könyvet, meg kincstári is volt, de ez a pár sor megmaradt bennem, még rá is csodálkoztam, hogy ilyen volt itt régen. Ma meg..
Előzmény: kopaszhaj (20697)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20708
Előzmény: baldwindiesel (20702)
7578 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20707
Köszönet mindenkinek a hozzászólásért... és az 50 éves "kazán rendelet"? Lehet hogy nincs is ilyen?-:)))
Előzmény: rezgaras (20700)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20706

akkor lehet, hogy tökigazi, eredeti (öszterrejkise-ungarise) Brotán-kazán soha nem is volt az amerikásoknál...

 

de volt egy csomó hasonló, amit nyilván nem Brotánnak neveztek, hanem -értelem szerűen- vízcsöves kazánnak ill változatainak...

(water-tube és water & fire-tube)

 

szomorú..

pedig lehetett volna a MÁVAG a Baldwin beszállítója :-)))

Előzmény: rezgaras (20705)
rezgaras Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20705
baldwindiesel írta:

> akkor ez botrányos kazán vagy nem botrányos?

Szerintem nem. Ez is vízcsöves kazán hosszanti gôztartályokkal a tetején, mint a Brotan kazán. Vannak azonban szerintem lényeges különbségek.

A Brotan kazánban az állókazán falát a felváltva kívül-belül szerelt vízcsövek alkotják. A csövek között a rés be volt tapasztva. Csövek alkották a hátsó falat is. A képen látható kazánnál át lehet látni a csövek között, tehát a csövek az állókazán belsejében voltak, kellett közéjük még egy tûzálló burkolat.
Előzmény: baldwindiesel (20702)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20704

Igaz amit írsz, de ha vissza nézel az általam írt dátumhoz 80-85 után ezt lehetségesnek is tartottam, habár ezeket a dátumokat a korábbi hozzászolók még későbbre tették. A 80-as évekig egyszerüen nem voltak meg ezek a feltételek amiket imént leírtál. Hiszen a MÁV is kénytelen volt járműparkjának a nagyrészét is külföldről beszereszni ezen okok miatt. A Vasúttörténet könyvekben ismertetett különböző HÉV vonalak építése esetében, pedig egyértelműen kiolvasható a vonal és egyéb dolgok építési költsége, amely egyértelműen mutatja azt a tényt, hogy a társaságok a saját érdekükben is rá voltak kényszerülve a helyi (olcsóbb anyagok felhasználására), és ehhez pedig nem kellett az állami beavatkozás

 

A KsOd az első Bp gyártású mozdonyát 1880-ban vásárolta, s a következőket 1892-ben, nyilván abból az okból kifolyolag, hogy Bp-i gyár nem tudott esetleg olyan tipusú gépet gyártani számára amire neki szüksége volt, esetleg a gyárnak nem volt megfelelő kapacitása

 

Ugyan ekkor 1881-ben Florisdorból, 1868-ban már WrN gyártól vásárolt (ez esetben úgye tudod, hogy a MÁVAG csak 1873-ban gyártotta az első gépét) tehát egyszerűen fizikális lehetetlenség lett volna tőle vásárolni járműveket.

 

Ezek a szabályozások amelyeket leírtál jóval később kerültek megvalósításra.

Előzmény: rezgaras (20700)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20703

nem, ez sem..

Előzmény: baldwindiesel (20702)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20702

akkor ez botrányos kazán vagy nem botrányos?

Előzmény: manhattani (20701)
manhattani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20701

Elkezdtem keresni a választ a kérdésedre, és közben a következõ kérdések támadtak bennem.

 

Ugye a Brotan-kazán ismérve az a duzzanat a kazán tetején, a vezetõállás elõtt?

Megnéztem két gyönyörû amerikai gõzös leírását és képét, amelyeken szintén van ilyen duzzanat. Aztán azt olvastam róluk, hogy „both locomitives were fitted with Emerson water-tube fireboxes combined with fire-tube boiler shells”. Ez akkor lehet Brotan-kazán, vagy nem?

 

Azt sejtem, ámde nem tudom, hogy másképp hívták a Brotan-kazánt, fõleg, hogy a „Guide to North American Steam Locomotives” tárgymutatójában a Brotan név nem szerepel.

Előzmény: BlackStar (20670)
rezgaras Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20700
k.novotny írta:

> nem igen tartom valószinűnek, hogy valamilyen korlátozás lett volna, beszerzések terén.

Pedig nagy valószínüséggel volt. A Vasúttörténetben is szól egy részlet arról, hogy az 1880-as években megindult a tárgyalás a nagyobb magánvasutakkal. A KsOd-vel szemben a magyar államnak három feltétele volt.
- mivel a vonalak nagy többsége magyar területen volt, felszólították a KsOd-t, hogy az igazgatóságot is költöztesse Bécsbôl magyar területre.
- alkalmazzák a Baross-féle MÁV tarifát
- a gördülô állomány nagyobb részét magyar cégektôl szerezzék be.

A KsOd ennek eleget is tett, az Igazgatóság Budapestre költözött (fúrja az oldalamat, miért nem Pozsonyba???!!!) A tehervonati mozdonyokat ezután a MÁVAG-tól szerezték be - a gyorsvonatiakat továbbra is az osztrákoktól.

A Déli Vasút felé hasonlóak voltak a feltételek, de mivel a vonalainak nagy része nem Magyarországon volt, csak egy területi igazgatóság felállítását írták elô. A Déli Vasút is eleget tett a követelményeknek.

A StEG nem volt hajlandó egyik igénynek sem elébe menni, ez váltotta ki azt, hogy a magyar állam feltétlenül át akarta venni a vonalait, amit aztán 1891-ben a "párizsi puccsal" meg is tettek.

A Mohács-Pécs vasút is idegen tulajdonban volt (a DDSG-é), de magyar mozdonyokat szerzett be.

Emiatt szinte biztos vagyok abban, hogy volt ilyen elôírás. Biztos vagyok abban, hogy nem foglalták törvénybe - ez az osztrák féltôl vitára adott volna alkalmat - de ahogy tudták, érvényesítették. Az engedélyokiratok nagyon jól megfelelnek ilyen célra ;-)))
Előzmény: k.novotny (20692)
manhattani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20699

> Érdekes, hogy szerte Europában a diamond név terjedt el, ez igy Amerikában szinte teljesen ismeretlen, …

Nem ismeretlen, csak a “diamond”-ot a vágánykeresztezésre használják :-))

Előzmény: etwg (20636)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20698

1, nem jó tipp

 

2, nem egyetlen

 

3, nem botrányos

 

:-)

Előzmény: BlackStar (20670)
kopaszhaj Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20697
Szilvásvárad ( 1908 ) esetében: Az engedélyezés egyik szigorú, 20%-os bírsághoz kötött feltétele volt, hogy a vasutat a hazai ipar termékeinek felhasználásával kell megépíteni és a járművek mellett a többi forgalmi eszközt is a hazai importból kellett beszerezni.
Előzmény: Elősiető (20694)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20696

Meg haza is kellene hozni...

 

és valójában akkor derülne ki, hogy esetleg milyen javításokat kell rajta eszközölni, vagy még durvábbat mondanék, akkor derülne esetleg ki, hogy csak szobornak lenne alkalmas.... akkor pedig elég drága szobor lenne belőle...

Előzmény: tpiri (20695)
tpiri Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20695

Meg haza is kellene hozni...

 

Előzmény: Elősiető (20687)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!