Keresés

Részletes keresés

manhattani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20711

>szomorú..  pedig lehetett volna a MÁVAG a Baldwin beszállítója :-)))

Lehetett volna, csak akkora mozdony, amekkora Amerikába kell, nem fért volna ki a MÁVAG kapuján.

Előzmény: baldwindiesel (20706)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20710
Szerintem ez mindenben megfelel egy brotán kazán elvárásainak. -> >>Kép<<

A képet BlackStar kolléga oldalán leltem egy bizonyos H.. á.. m. o r-i, hm Hámori könyvből, még sosem hallottam róla:-)
Előzmény: baldwindiesel (20702)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20709
Igen - igen, én már rég olvastam azt a könyvet, meg kincstári is volt, de ez a pár sor megmaradt bennem, még rá is csodálkoztam, hogy ilyen volt itt régen. Ma meg..
Előzmény: kopaszhaj (20697)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20708
Előzmény: baldwindiesel (20702)
7578 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20707
Köszönet mindenkinek a hozzászólásért... és az 50 éves "kazán rendelet"? Lehet hogy nincs is ilyen?-:)))
Előzmény: rezgaras (20700)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20706

akkor lehet, hogy tökigazi, eredeti (öszterrejkise-ungarise) Brotán-kazán soha nem is volt az amerikásoknál...

 

de volt egy csomó hasonló, amit nyilván nem Brotánnak neveztek, hanem -értelem szerűen- vízcsöves kazánnak ill változatainak...

(water-tube és water & fire-tube)

 

szomorú..

pedig lehetett volna a MÁVAG a Baldwin beszállítója :-)))

Előzmény: rezgaras (20705)
rezgaras Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20705
baldwindiesel írta:

> akkor ez botrányos kazán vagy nem botrányos?

Szerintem nem. Ez is vízcsöves kazán hosszanti gôztartályokkal a tetején, mint a Brotan kazán. Vannak azonban szerintem lényeges különbségek.

A Brotan kazánban az állókazán falát a felváltva kívül-belül szerelt vízcsövek alkotják. A csövek között a rés be volt tapasztva. Csövek alkották a hátsó falat is. A képen látható kazánnál át lehet látni a csövek között, tehát a csövek az állókazán belsejében voltak, kellett közéjük még egy tûzálló burkolat.
Előzmény: baldwindiesel (20702)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20704

Igaz amit írsz, de ha vissza nézel az általam írt dátumhoz 80-85 után ezt lehetségesnek is tartottam, habár ezeket a dátumokat a korábbi hozzászolók még későbbre tették. A 80-as évekig egyszerüen nem voltak meg ezek a feltételek amiket imént leírtál. Hiszen a MÁV is kénytelen volt járműparkjának a nagyrészét is külföldről beszereszni ezen okok miatt. A Vasúttörténet könyvekben ismertetett különböző HÉV vonalak építése esetében, pedig egyértelműen kiolvasható a vonal és egyéb dolgok építési költsége, amely egyértelműen mutatja azt a tényt, hogy a társaságok a saját érdekükben is rá voltak kényszerülve a helyi (olcsóbb anyagok felhasználására), és ehhez pedig nem kellett az állami beavatkozás

 

A KsOd az első Bp gyártású mozdonyát 1880-ban vásárolta, s a következőket 1892-ben, nyilván abból az okból kifolyolag, hogy Bp-i gyár nem tudott esetleg olyan tipusú gépet gyártani számára amire neki szüksége volt, esetleg a gyárnak nem volt megfelelő kapacitása

 

Ugyan ekkor 1881-ben Florisdorból, 1868-ban már WrN gyártól vásárolt (ez esetben úgye tudod, hogy a MÁVAG csak 1873-ban gyártotta az első gépét) tehát egyszerűen fizikális lehetetlenség lett volna tőle vásárolni járműveket.

 

Ezek a szabályozások amelyeket leírtál jóval később kerültek megvalósításra.

Előzmény: rezgaras (20700)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20703

nem, ez sem..

Előzmény: baldwindiesel (20702)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20702

akkor ez botrányos kazán vagy nem botrányos?

Előzmény: manhattani (20701)
manhattani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20701

Elkezdtem keresni a választ a kérdésedre, és közben a következõ kérdések támadtak bennem.

 

Ugye a Brotan-kazán ismérve az a duzzanat a kazán tetején, a vezetõállás elõtt?

Megnéztem két gyönyörû amerikai gõzös leírását és képét, amelyeken szintén van ilyen duzzanat. Aztán azt olvastam róluk, hogy „both locomitives were fitted with Emerson water-tube fireboxes combined with fire-tube boiler shells”. Ez akkor lehet Brotan-kazán, vagy nem?

 

Azt sejtem, ámde nem tudom, hogy másképp hívták a Brotan-kazánt, fõleg, hogy a „Guide to North American Steam Locomotives” tárgymutatójában a Brotan név nem szerepel.

Előzmény: BlackStar (20670)
rezgaras Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20700
k.novotny írta:

> nem igen tartom valószinűnek, hogy valamilyen korlátozás lett volna, beszerzések terén.

Pedig nagy valószínüséggel volt. A Vasúttörténetben is szól egy részlet arról, hogy az 1880-as években megindult a tárgyalás a nagyobb magánvasutakkal. A KsOd-vel szemben a magyar államnak három feltétele volt.
- mivel a vonalak nagy többsége magyar területen volt, felszólították a KsOd-t, hogy az igazgatóságot is költöztesse Bécsbôl magyar területre.
- alkalmazzák a Baross-féle MÁV tarifát
- a gördülô állomány nagyobb részét magyar cégektôl szerezzék be.

A KsOd ennek eleget is tett, az Igazgatóság Budapestre költözött (fúrja az oldalamat, miért nem Pozsonyba???!!!) A tehervonati mozdonyokat ezután a MÁVAG-tól szerezték be - a gyorsvonatiakat továbbra is az osztrákoktól.

A Déli Vasút felé hasonlóak voltak a feltételek, de mivel a vonalainak nagy része nem Magyarországon volt, csak egy területi igazgatóság felállítását írták elô. A Déli Vasút is eleget tett a követelményeknek.

A StEG nem volt hajlandó egyik igénynek sem elébe menni, ez váltotta ki azt, hogy a magyar állam feltétlenül át akarta venni a vonalait, amit aztán 1891-ben a "párizsi puccsal" meg is tettek.

A Mohács-Pécs vasút is idegen tulajdonban volt (a DDSG-é), de magyar mozdonyokat szerzett be.

Emiatt szinte biztos vagyok abban, hogy volt ilyen elôírás. Biztos vagyok abban, hogy nem foglalták törvénybe - ez az osztrák féltôl vitára adott volna alkalmat - de ahogy tudták, érvényesítették. Az engedélyokiratok nagyon jól megfelelnek ilyen célra ;-)))
Előzmény: k.novotny (20692)
manhattani Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20699

> Érdekes, hogy szerte Europában a diamond név terjedt el, ez igy Amerikában szinte teljesen ismeretlen, …

Nem ismeretlen, csak a “diamond”-ot a vágánykeresztezésre használják :-))

Előzmény: etwg (20636)
baldwindiesel Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20698

1, nem jó tipp

 

2, nem egyetlen

 

3, nem botrányos

 

:-)

Előzmény: BlackStar (20670)
kopaszhaj Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20697
Szilvásvárad ( 1908 ) esetében: Az engedélyezés egyik szigorú, 20%-os bírsághoz kötött feltétele volt, hogy a vasutat a hazai ipar termékeinek felhasználásával kell megépíteni és a járművek mellett a többi forgalmi eszközt is a hazai importból kellett beszerezni.
Előzmény: Elősiető (20694)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20696

Meg haza is kellene hozni...

 

és valójában akkor derülne ki, hogy esetleg milyen javításokat kell rajta eszközölni, vagy még durvábbat mondanék, akkor derülne esetleg ki, hogy csak szobornak lenne alkalmas.... akkor pedig elég drága szobor lenne belőle...

Előzmény: tpiri (20695)
tpiri Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20695

Meg haza is kellene hozni...

 

Előzmény: Elősiető (20687)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20694
A kecskeméti kisvasút építéséről szóló kiírásban kötelezték az építőt, hogy 70-80 %-ban magyar alapanyagot KELL felhasználnia. Szóval volt ilyenre példa akkoriban.
Előzmény: 7578 (20691)
MIHOK1 Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20693

Azt nem tudom, hogy általános szabály volt, de egyes vasutakról pontosan megállapítható, hogy kötelezték őket a kiadott engedélyokmányban a belföldi beszerzésre

"Az engedélyes köteles a síneket és más szükséges berendezési tárgyakat belföldön beszerezni"  pl. Ungvár-Vaján HÉV, Debrecen-Nagyvárad HÉV.

F: Magyar Vasúttörténet 3.

Ebben a sorozatban valahol általánosságban is tárgyalják az iparvédelem Mo. kérdéseit, de e késői órán ezt nem tudom idézni.

Előzmény: 7578 (20691)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.06 0 0 20692

Az első kédésedre nem tudom a választ,

 

 

A másodikra inkább azt tudnám mondani, hogy ha figyelembe vesszük a MÁVAG gyár éves mozdonygyártását, nem igen tartom valószinűnek, hogy valamilyen korlátozás lett volna, beszerzések terén. Ez természetesen ahogy nővekededett a legyártott mozdonyok darabszáma, úgy vásároltak a vevők azaz a magántársaságok is a felajánlott kinálatból. Ez lényegében a 80-as 85-ös évektől kezdődik jobbára.

 

De tudomásom szerint a Monarchián belül nem volt belső vám.

Előzmény: 7578 (20691)
7578 Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20691

Urak!

 

Két kérdésem, kérésem lenne...

 

Többször is elhangzott itt a topikon, hogy a mozdonyok kazánjának élettartamát, azok felhasználhatóságát erősen szabályozta az a bizonyos 50 év, amit egy kazántörvényben le is fektettek. Vagyis, hogy 50 évnél idősebb kazánlemezeket nem lehetett megtűrni a mozdonyokban... Ismeri valaki ezt a rendeletet, vagy tudja ennek fellelhetőségét?

 

A másik kérdésem pedig: a századforduló előtt (a nagy vasútépítések idelyén) a kölömböző vasúttársaságokat törvényileg kötelezték arra, hogy forgalmuk lebonyolítására hazai, azaz magyar járműveket szerezzenek be. Nem tudom, hogy ez valóban egy törvényi megszigorítás volt, vagy csak olyan vámtarifákat szabtak ki, amivel a társaságokat erre ösztönözték... A cél egyértelműen a hazai járműgyártás felkarolása, támogatása volt... Tudtok erről a régi szabályról valamit?

 

A válaszokat előre is köszönöm...

7578 Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20690

Persze hogy volt Bánrévén fordítókorong... egy körcikk fűtőházhoz kellett is...

 

Zalalövőről nincs infóm...

Előzmény: Gashpy (20688)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20689
Igen erről tudok, (volt téma ez a topikon), csak hát ezutántól nem vagyok képben
Előzmény: Elősiető (20686)
Gashpy Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20688
Off
Fordítókorong volt ott, az tuti.

OffOff
A zalalövői megvan neked?
OnOn
on
Előzmény: 7578 (20681)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20687
Jó, de nem csak megvenni kell azt a gépet, hanem mondjuk karban is kell tartani, meg kazánvizsgáztatni, meg főjavítani, meg ilyenek... bár ha van szakember akkor végül is miért ne:-)
Előzmény: Tapicska forgalmista (20684)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20686
Írt a kontaktom, még vagy két hónapja... ezt:

"He said,

The exporting about the locomotive is possible.

But if you want to buy it ,
He wants you to confirm the condition of the loco
by visiting to Japan.

The prise (about 10000 US$)
contains the loco with rail ,
sleepers ,in the picture.
http://awajisan.e-city.tv/hozon/gaikoku/hsl.htm)


I think he is trying your zeal.
Please examine it. "

Pontosan itt tart a helyzet.
Előzmény: k.novotny (20685)
k.novotny Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20685

Megvehetnék a "japán" 375-öt!!??

 

Szerintem ha az el is kerül Japánból, nem Magyarország lesz a végállomás.

 

Tényleg mi újság körülötte?, ki tud újjatmondani?

Előzmény: Tapicska forgalmista (20684)
Tapicska forgalmista Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20684
Megvehetnék a "japán" 375-öt!!??
Előzmény: Elősiető (20683)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20683
Mozdony van éppenséggel, de szerintem eladni nem fognak, meg bérelni sokkal egyszerűbb, nincs probléma a karbantartással:-)

Összevetve az emelkedős pályát és a költségminimalizálást egy 275-ös szerintem megfelelő lenne. Remek kis gép az, hegyi pályán is boldogul és főleg nem éhes...

Kíváncsi vagyok mit fog hozni a magánvasúti nosztalgia...
Előzmény: RIKA424 (20678)
Elősiető Creative Commons License 2006.11.05 0 0 20682
Nah, akkor őt hallottam szombaton, egész szépen kifakult tavaly óta...
Előzmény: Törölt nick (20679)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!