Keresés

Részletes keresés

napocza Creative Commons License 2023.10.07 0 0 57023

Egyébként egy 73 októberi Pajtásban megjelent egy cikk az iskoláról. 

https://adt.arcanum.com/hu/view/Pajtas_1973_2/?pg=479&layout=s 

 

Külön érdekes, hogy ebben az iskola az Ormánság téren van... 

Előzmény: John Howard (57021)
napocza Creative Commons License 2023.10.07 0 0 57022

Klassz, köszi! Ezek szerint az fp kép 1972-es.

 

S amikor kezdted az iskolát itt, az Ond vezér 36 még lehet, hogy épült, vagy frissen volt kész.

Előzmény: John Howard (57021)
John Howard Creative Commons License 2023.10.07 0 1 57021

A fentrol.hu ezen képén néhány hónappal előbbi ('72. júniusi) állapot látható. Az Ond vezér 29-37 már szerkezetkész, az Ond vezér 19-27 valahol az ötödik-hatodik emeletnél tart. Az Ond vezér 36 helyén (a régi Szigligeti utca* nyugati, páros oldala) még hosszúkás, alacsony épületek - az eredeti, kérdéses képen téglafalnak, kerítésnek véltem -, talán felvonulási épületek, de lehet, hogy még tényleg a régi utcarendből, házakból maradt meg. Mögöttük a képen is jól látható fasor. Mivel még lombosak a fák, de már őszies a hangulat, valamikor '72 október-novemberre tenném a pontosabb dátumot.

 

* a Szigligeti utca helyileg szinte pontosan a mai Ond vezér 36 parkolóútja, a légifotón jól kivehető, amint pont a mai Ond vezér 29 lépcsőházon vágott keresztül, majd a mai Kerepesi 128-130 hossztengelyében érte el a Kerepesi utat.

Előzmény: John Howard (57020)
John Howard Creative Commons License 2023.10.07 0 0 57020

Igen. Az 1973/74-es tanévben (talán úgy novembertől*, lehet, hogy még a következő tanév elején is egy ideig**) le volt zárva az iskola tényleges bejárata, csak a sportudvar felől lehetett bemenni. Akkor épült az Ond vezér 36a-e; valamikor '74 legvégén, '75 elején - tehát úgy két évvel később, mint a "hosszanti" házakba - költöztek be.

 

* az biztos, hogy '73 nyarán még bőven ráláttunk a budai hegyekre; különösen az egészen észak felé tolódott naplementékre emlékszem - amit azóta a 36 jól eltakar.

** akkor én már a Kerepesi 124-ben jártam a hetediket, a mostani Neumann Számtech...

Előzmény: napocza (57018)
tehtube Creative Commons License 2023.10.07 0 0 57019

De, ez pontosan a dán panel első változata, hátulról. Elöl megismerni a három egymás melletti forgóablakáról a nagyszobában. (Az a 420 raszter, belül 405 az addigi 360, belül 345 helyett)

Előzmény: napocza (57014)
napocza Creative Commons License 2023.10.07 0 0 57018

Kösz, a pontosítást, nem tudtam, hogy kétféle "dán" is van, bcs, tehtube.

 

A Mező iskolára én is gondoltam, de akkor az Ond Vezér útja 36-nak Ond vezér útja páratlan oldali épületeihez képest jóval később kellett elkészülnie, mert látnunk kellene a képen. Meg tudnád ezt erősíteni, hogy így volt? 

Előzmény: John Howard (57017)
John Howard Creative Commons License 2023.10.06 0 0 57017

...a "váz" földszintje mögött pedig az Ond vezér útja 29-37 (a 29 felőli lépcsőháza) látszik. Ebbe az épületbe 1972 decemberében költöztek be a lakók.

Előzmény: John Howard (57015)
John Howard Creative Commons License 2023.10.06 0 0 57016

Zárójel: az iskolát 1973 nyarán adták át (én '73 szeptemberétől jártam bele hatodik osztályosként), az Ond vezér 19-27 épületbe 1972 végén, 1973 legelején költöztek be a lakók. Zárójel bezárva.

Előzmény: John Howard (57015)
John Howard Creative Commons License 2023.10.06 0 1 57015

Pedig ez is "dán", ez a KX épület, a loggiás. Sok eleme megegyezik a köznyelvben "dán"-nak nevezett K1 (két blokkos) és K2 (három blokkos) épületekkel, valamint az egészen apró, nálunk csak "garzonház"-nak nevezettel.

 

Ilyen KX emlékeim szerint csak a Füredi úti lakótelepen van (ha jól számolom, 13 db, meg az Örsön a tíz lépcsőházas - azt hány háznak számoljam?), talán Csepelen van még valahol az Ady Endre út környékén 3-4 példány. Máshol nem tudok belőle...

 

A fémvázas épület - leginkább az ablakok osztása miatt - gyanús, hogy az Ond vezér park 5., az "alumínium-iskola" (ma Mező Ferenc Általános Iskola), akkor a háttérben az Ond vezér útja 19-27 kellene hogy látszódjon.

Előzmény: napocza (57014)
napocza Creative Commons License 2023.10.05 0 0 57014

sztem ez pont nem a dán panel, de a tagolás, színezés tipikus a Füredire, pl. itt.

Előzmény: tehtube (57013)
tehtube Creative Commons License 2023.10.05 0 0 57013

Ja, lehet h ez a Sugár, mert acélvázas. Vagy a Gvadányi út?

Ez a loggiás dán panel. Ez a Füredi úton található.

Előzmény: napocza (57011)
tehtube Creative Commons License 2023.10.05 0 0 57012

Az a dán Larssen-Nielsen panel, a 4,20-as raszterméretével s többi 3,60-as helyett.

Árpád hídnál Karikás Frigyes u, IV. Pozsonyi utca, XV. Mézeskalács tér, X. Harmat utca (magyar továbbfejlesztés)

Előzmény: napocza (57011)
napocza Creative Commons License 2023.10.05 0 0 57011

fp 228130

 

a Füredin kívül tudtok még olyan panel ltp-t, ahol a Füredi-hez hasonló panelek vannak?, ui. ezt sehogyse tudom ráhúzni a Füredi úti ltp-re..., az Újváros parkra hasonlít, hasonlít, de aztán mégse... 

valószínű iskolaépítés

az iskola földszintjén keresztül is mintha egy panel látszódna

 

 

toto92 Creative Commons License 2023.09.23 0 0 57010

Illetve bocsánat, megnéztem a vonatkozó oldalt:

 

https://villamosok.hu/nza/kozep.html

 

Itt is egy M+M+P+M szerelvényről van kép, illetve a szövegben is azt írja hogy csak 1948-tól lettek egységesen M+P+P+M szerelvények.

Előzmény: toto92 (57009)
toto92 Creative Commons License 2023.09.23 0 0 57009

A villamosok.hu sem igen említ M+M+P+M összeállítást emlékeim szerint. Nem lehet hogy kocsihiány miatt lett az egyik pót motorkocsival helyettesítve?

Előzmény: John Howard (57008)
John Howard Creative Commons License 2023.09.22 0 0 57008

Úgy van, ez egy négy kocsis ingavonat a híd újjáépítése alatt. De az azért furcsa számomra, hogy az eddigi legtöbb képen (persze nem innen fotózva) M+P+P+M összeállítás látszik, ez pedig M+M+P+M szerelvény...

Előzmény: Törölt nick (57007)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.22 -1 1 57007

Ha jól megnagyítod a képet, akkor a középbejáratú villamoskocsik végénél - a hídon - lesz még egy negyedik kocsi is.

A híd teljes átadásáig egy vágányon "ilyen" négy kocsis vonatokkal közlekedtek a hídon.

Előzmény: indexfan (57003)
John Howard Creative Commons License 2023.09.22 0 0 57006

Azt a cifra (durvább szavak törölve) életbe, ez egy rettentő (erősebb kifejezés törölve) jó, hiánypótló kép!!! :-)))

Előzmény: indexfan (57003)
faki Creative Commons License 2023.09.22 0 0 57005
Előzmény: indexfan (57003)
edesviz Creative Commons License 2023.09.22 0 0 57004

Jászai Mari tér, Margít hid lejáró. A szemben lévő épület a fehér ház elődje  épízés bontás, vagy a fehér ház építése. Ezekre találsz fortepan képet, abból tovább mehetsz.

Előzmény: indexfan (57003)
indexfan Creative Commons License 2023.09.22 0 0 57003

Valamikor letöltöttem a mellékelt képet a https://archivum.mtva.hu/photobank oldalról. A képhez mellékelt szöveg eltűnt az emlékezet homályában. Azóta is gondolkozom, amikor ránézek (mert egy blikkfangos kép:), hogy mikor (talán a 40-es évek végén, vagy az 50-es évek elején) készülhetett. A két középbejáratú villamos motorkocsi egy pótkocsit vontat, miért? A kép baloldalán látható furgon/dzsip egy vég nélküli villamos vágányon áll, mi lesz a vágány sorsa? Egyáltalán hol készült ez a kép? A képen látható vágányhálózat elég kaotikus formációt mutat. Talán a Margit-híd építése során, amikor talán egyvágányos villamosközlekedés volt/lehetett a hídon, készült a kép? Megannyi kínzó kérdés.

Várom a nálam okosabbak észrevételeit. (A Google képkeresővel nem mentem semmire)

tehtube Creative Commons License 2023.09.21 0 0 57002

A múltkutatáshoz kis segítség, akinek nincs előfizetése az Arcanumhoz:

Könyvfesztivál ideje alatt ingyen elérhető sajtóadatbázisunk.
Szeptember 28. és október 1. között nemcsak adatbázisunkat próbálhatja ki ingyen, hanem személyesen találkozhat az Arcanum munkatársaival a Millenárison

John Howard Creative Commons License 2023.09.08 0 0 57001

Sziasztok!

 

Újabb kérdés foglalkoztat: hol voltak, hol lehettek az óbudai trolibusznak megállói? A két végállomás ugyebár megvan, "Vörösvári út, villamos végállomás" és "Óbudai Temető" (ez tulajdonképpen a zsidótemető volt), előtte biztosan kellett lenni megállónak az "Óbudai Temető, Pomázi út"-nál. Esetleg a kettő között a "Demjan Téglagyár" (a mai ATI buszmegálló)* környékén? Beljebb az "Óbudai Mészégető- és Gőztéglagyár" jöhet számításba, aztán "Bojtár utca" valahol? Távolságok alapján "érkezése lehet" még a mai benzinkút külső felénél**, a "Csillagvölgyi út"-nál esetleg...

 

Nemigen lehetett ez akkoriban sem egy sűrűn lakott terület, ezért gondolom, hogy inkább az akkori ipari üzemek környékén volt indokolt megállóhelyet létesíteni...

 

* Ez elég közel lenne a végállomáshoz, de ki tudja...

** Itt az útpálya a mai benzinkutat kiszolgáló be- és kihajtó út volt akkoriban, magát a mostani útpályát valamikor a hatvanas évek legvégén építhették, amikor a benzinkutat is. Legalábbis így gondolom...

Goldenbrick Creative Commons License 2023.08.26 -1 1 57000

Volt olyan, hogy "falézolás". Ez is valami építőipari dolog volt.

Meg bánya, Vorlesen. Felolvasták, melyik csapat/brigád hova fog menni dolgozni. Később már magát a helyiséget is faléznak hívták, ahol ezt szokták megta
rtani. 

Előzmény: Törölt nick (56994)
John Howard Creative Commons License 2023.08.26 0 0 56999

Igen, ilyesmire gondoltam azóta én is. A kerékpárversenyeknél a követő motorok a helikopterekre adják fel a jelet, azok pedig - nagy magasságból - jól "rálátnak" kábé mindenre. Meg ott a teljes táv- és időtartamhoz képest rövid időre szakad meg az adás az alagutakban. Itt valószínűleg a kinti fix kamerákkal kapcsolatban lehettek a relék, hogy folyamatos legyen a közvetítés. Mindenesetre jó volt látni ezt a műszaki megoldást! :-)

Előzmény: zsepi65 (56997)
John Howard Creative Commons License 2023.08.26 0 0 56998

Azért GPS már nincs, és az adás közvetítése is inkább "látótávolságban" (mikrolánc) szokott történni... :-)

Előzmény: toto92 (56996)
zsepi65 Creative Commons License 2023.08.26 0 0 56997

Itt egy alagút van, a kerékpárversenyeknél meg kismillió. Ennek az egynek a végére, jobb esetben mindkét végére tettek egy relé állomást, amin továbbítja a hozzá eljutó jelet a központba.

Előzmény: John Howard (56995)
toto92 Creative Commons License 2023.08.26 0 0 56996

Monacóban is képesek az F1-es autók fedélezti kamerájával adni a teljes kört alagutastól mindenestől, szerintem az Alagút egyszerűen nincs olyan mélyen hogy a jelek ne jussanak ki onnan/be oda.

Előzmény: John Howard (56995)
John Howard Creative Commons License 2023.08.26 0 0 56995

OFF

 

Talán nem vagyok normális, hogy szombat reggel ilyen korán kelek - meg nem is igazán érdekel az atlétika -, de nézem a maratont. És nem értem, hogy hogyan tudunk az Alagútból élőben közvetíteni. Nem, nem fix, "drótozott" kamerákkal, hanem motorról, haladás közben. Ez még a nagy háromhetes kerékpárversenyeken sem szokott sikerülni, az alagutas, aluljárós helyeken összeesik a kép, inkább átváltanak valami külsőre; itt viszont rezzenéstelenül megy a kép tovább. Mit tudunk, amit ott nem?

 

ON

 

Törölt nick Creative Commons License 2023.08.26 -1 0 56994

Volt olyan, hogy "falézolás". Ez is valami építőipari dolog volt.

Előzmény: VEE (56993)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!