A füsti park mögötti kocsi úgy tudom már nincs ott, de hogy hová vitték az nem tudom. Ha egyszer a ma romos állapotban lévő kocsik friss eredeti felújjítást kapnának, akkor egy inpozáns nosztalgia szerelvényünk lehetne.
Sziasztok!
Nézegetve Rézgaras által belinkelt képet, a következőket tudom mondani róla
A kép feletti szöveggel ellentétben, ez nem hálókocsi, hanem étkezőkocsi, amelyekből Győr készitett ilyeneket 1908-től kezdődően. (1923-ban Győr (5 db), és 1940-ben a Ganz által készített (10 db) kocsin kívül nem tudok magyar gyártóktól a CIWL (MÁV) részére szállított hálókocsikról. A 38-as Ganz kocsik szerkezetileg egész más építésűek, míg a 23-as győri kocsikról sajna nincs semmi hadra fogható dolgom. A kép feltételezem Sopron Délin készülhetett.
Az első ilyen felépítésű kocsikat Győr 1908-ban gyártott (2 db) 1765, 1766 pályaszámon, és az I.vh. utáni időszakból sosem találkoztam e két pályaszámmal olvasataimban (feltételezem , hogy eltüntek, elpusztultak, elvitték) az első vh. folyamán
Gyártások: I vh előtt
Győr 1908 1765-1766 pályaszámon (étkező)
Ganz 1910 2010-2015 pályaszámon (étkező)
Győr 1911 2109-2116 pályaszámon (étkező)
Győr 1911 2162-2166 pályaszámon (étkező)
Győr 1913 2305-2310 pályaszámon (étkező)
Győr 1914 2471-2476 pályaszámon (étkező)
I,vh. után
Győr 1923 2556-2560 pályaszámon (Hálókocsi)
Ganz 1932 3693-3702 pályaszámon (étkező)
Ganz 1940 3861A-3870A pályaszámon (Hálókocsi)
Az 1910-ben gyártott Ganz kocsik szerkezetileg azonosak voltak a győri kocsikkal
A kérdés az, hogy ezekből a kocsikból hány darab élte túl az első és a második világháborút, akár elpusztulás, selejtezés, vagy éppen elhurcolás terén. Annyi előnyünk van ezeknél a kocsiknál, hogy sosem számozták át őket, legalábbis míg üzemben voltak, csak az életük utolsó idejében a selejtezések folytán kaptak különböző szakszolgálati számokat (már amelyek megkapták)
Habár a Nemzetközi Hálókocsi Társaság eléggé hagyomány őrző volt, nem igen tudom elképzelni azt, hogy a 32-ben épült szintén étkező kocsik azonos építésűek lettek volna az I vh. előttiekkel. Sajnos ezekről a kocsikról kevés írásos anyagom van
Mint a korábbi hozzászólásomban is írtam, a kocsik valójában a magyar területre készültek, ide voltak állomásítva, de eléggé szanaszét is közlekedtek Európában.
Mivel ezeket a típusú kocsikat Európa számos vagongyáraiban gyártották szerkezetileg egyformák voltak, a különbségeket inkább a forgóvázakon lehet észrevenni. A fentebb említett pályaszámok eléggé hézagosak, de valójában egy egységes folyamatos pályaszám tartományt képeztek, ha beleszámítjuk a külföldön gyártottakat is. (CIWL pályaszám besorolás)
És amit nagyon nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a kocsik a mai szemmel nézve is eléggé igényes kivitelűek voltak belső berendezésileg, és a II. vh. utáni hatalomnak ez nem igen tetszett, így eléggé hamar kipakolták onnan a cuccot, és kívülről pedig megkapták a hagyományos szürkés kék, zöld szakszolgálati festést, köztük a volt pályaszám is eltünt róluk.
Üdv, nem akarom a témával tele szórni az anyát és más fórumokat sem csak jeleznék nektek, hogy nyílt egy ilyen topik és lesz egy ilyen kiállítás, amire minden érdeklődőt szeretettel várok! A link itt van:
WL 2172 -> ................... -> 30 55 117 6477-4 Ypl -> 80 55 117 9105-7 (gyanítom, hogy ez a szám már fel sem került rá. (A megőrzésre kijelölt kocsik 2000. évi listáján szerepelt)
Emlékeim szerint rg7-től kaptam ezt a képet, amin a hollandoknak Dunakeszin felújított éhezőkocsi a főszereplő. A háttérben meghúzódik egy másik hasonló, meglehetősen tépetten. Netán ő lehetett a felújításkor a donor? Esetleg ezt láthattam sokkal később Dunakeszin a telep szélén "megőrizve"?
Az Istvántelken volt forgóváz nélküli roncsról semmi adarot nem tudok. Nem hiszem, hogy vették volna a fáradságot arra, hogy elvigyék valahova. Itt van egy kép a
A telep északi kerítésén kívül volt a bozótosban egy harmadik. Erről annyit tudok, hogy eredetileg WR, vagy WL 2172 volt és végül 30 55 117 6477-4 Ypl számon enyészett el. Erről a kocsiról RhB és division by zero képeit ismerem. Nem tudom, hogy kitől értesültem az eredeti számról és az adat valós-e.
Továbbá láttam Nagykanizsán egy csúnyán átalakítottat, amelyik egy vendéglő része.
Még továbbá Dunakeszin is láttam egyet, amiről szintén nem tudok semmit sem.
Meglehet, hogy némelyik itt-ott látott ugyanaz a kocsi.
Van róla egy ismeretlen származású, eléggé retusált képem, amit a sajnálatos tapasztalataim okán nem mellékelek. Egyébként a jelenlegi helyét nem tudom.
Igazából én modellező vagyok, de segítséget kérnék.
A kérdésem az lenne, hogy a következő számú gőzösöknek van-e megfelelő máv párjuk, vagy némelyik hasonlít-e valamire, amire kis változásokkal érdemes átépíteni.
Az igaz hogy általában a magyarországi gyártásuak magyar (MÁV) pályaszám besorolást kaptak, de a Nemzetközi Hálókocsi Társaság tulajdonában voltak,
Ebből annyi az igaz, hogy CIWL tulajdonát képezték, CIWL egységes pályaszámmal, és a vasúttársaság esetleges megnevezése, az vagy egyáltalán nem szerepelt a kocsin, vagy pedig nagyon kis jelzéssel, nem a feltünő helyen
De nemrég volt egy másik hasonló kocsi is belül a nagy csarnokban. Lehetséges, hogy ez azonos azzal, amit 1978-ban Sopronban lefényképeztek? Megvan ez a kocsi még? Ennek is érdekelne a története és lehetôleg a WR száma is!
Jó kérdést tettél fel:-)))
Az az igazság, hogy hasonlóan a korábban kibeszélt posta kocsikhoz, itt is gyártott úgy Győr, mint a Ganz is hálókocsikat. Az igaz hogy általában a magyarországi gyártásuak magyar (MÁV) pályaszám besorolást kaptak, de a Nemzetközi Hálókocsi Társaság tulajdonában voltak, és bizony sokszor egy-egy kocsi sokáig nem is járt a hazai vonalakon, evvel szemben idegen pályaszámuak voltak nálunk (egy kicsit megkeverték) Külön tetőzi a problémát, hogy ez a káosz a II. vh. végére teljes is lett. Ezek után kéne megfejteni, az általad felvetett kérdést, hogy valójában melyik kocsiról is lehet szó.
A problémát tetőzi még az is, hogy egységes kocsikat készítettek (legalábbis a felépítmény terén, úgy belső térben is), esetleg ténylegesen a forgóvázakból, illetve a gyári számokból lehetne ezt kikapisgálni. A győri esetleg még menne, de a Ganzos kocsiknál fennáll az a lehetőség, hogy megrendelés számon, jellegrajz számon, gyári számon, és ami a legvalószinübb semmilyen számon (azaz csak a pályaszám alapján lehetne beazonosítani) készültek a járművek